Постанова
від 25.03.2021 по справі 917/1020/20
СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" березня 2021 р. Справа № 917/1020/20

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Пуль О.А. , суддя Білоусова Я.О. , суддя Тарасова І.В.;

за участі секретаря судового засідання Крупи О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Східного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Перше Травня-2012» (вх.№145П/2) на рішення господарського суду Полтавської області від 01.12.2020 у справі №917/1020/20 (повний текст рішення складено та підписано 08.12.2020 суддею Кльоповим І.Г. у приміщенні господарського суду Полтавської області)

за позовом першого заступника керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, м. Полтава,

до 1. Лохвицької районної державної адміністрації, м.Лубни, Полтавська область,

2 .Товариства з обмеженою відповідальністю «Перше Травня-2012» , с.Безсали, Лохвицький район, Полтавська область,

про визнання недійсним договору оренди землі,-

ВСТАНОВИЛА:

Перший заступник керівника Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області звернувся до господарського суду Полтавської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області з позовом до Лохвицької районної державної адміністрації та Товариства з обмеженою відповідальністю "Перше Травня-2012" про визнання недійсним договору оренди землі, укладеного 03.08.2018 між Лохвицькою районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Перше Травня-2012" щодо земельних ділянок, кадастровий номер 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровий номер 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, розташованих в адміністративних межах Безсалівської сільської ради Лохвицького району.

Рішенням господарського суду Полтавської області від 01.12.2020 у даній справі позовні вимоги задоволено повністю. Визнано недійсним договір оренди землі, укладений між Лохвицькою районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю «Перше Травня-2012» 03.08.2018 щодо земельних ділянок: кадастровий номер 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровий номер 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, розташованих в адміністративних межах Безсалівської сільської ради Лохвицького району. Стягнуто з Лохвицької районної державної адміністрації на користь Полтавської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 1051,00 грн. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю «Перше Травня-2012» на користь Полтавської обласної прокуратури судовий збір у розмірі 1051,00 грн.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції мотивував його тим, що Лохвицька РДА перевищила свої повноваження, надані у галузі земельних відносин, та у порушення вимог ст.17, 122 Земельного кодексу України розпорядилася землями без належних на те повноважень, оскільки вказані земельні ділянки не є нерозподіленими і належать до державної форми власності, розпорядження якими не належить до її компетенції. Доказів щодо виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Перше Травня - 2012" перед укладенням договорів оренди у встановленому законом порядку відповідачами не надано. Також рішення відповідного органу про передання земельних ділянок після затвердження проектів відведення уповноваженим органом не приймалось. При укладенні спірних договорів оренди земельних ділянок нормативна грошова оцінка землі, яка є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності не проводилась. Закон України Про оренду землі передбачає, що набуттю права на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності передує проведення земельних торгів, за результатами яких приймається рішення органом державної влади або місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, чи укладається договір купівлі-продажу права оренди з наступним укладенням договору оренди земельної ділянки. Укладення договорів оренди землі без додержання усіх , передбачених Законом процедур, саме й слід розглядати як порушення уповноваженою особою господарської компетенції (спеціальної правосуб`єктності). Ураховуючи, що Лохвицькою районною державною адміністрацією з ТОВ «Перше Травня - 2012» укладено договір оренди земельних ділянок від 03.08.2018 щодо земельних ділянок , кадастровий номер 5322680400:00:006:0402 , площею 13,5000 га , та кадастровий номер 5322680400:00:005:0029 , площею 10,7785 га, розташованих в адміністративних межах Безсалівської сільської ради Лохвицького району , на підставі розпоряджень, які прийняті Лохвицькою районною державною адміністрацією за межами наданих повноважень у галузі земельних відносин, з порушенням вимог ст.20, 25, 50 Закону України «Про землеустрій» , ст.186, 186-1 Земельного кодексу України, вищевказаний договір визнається судом недійсним.

Другий відповідач з вказаним рішенням господарського суду не погодився та звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм чинного законодавства, просить задовольнити апеляційну скаргу та скасувати рішення господарського суду Полтавської області від 01.12.2020 у справі №917/1020/20 і прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги заявник зазначив, що суд першої інстанції, приймаючи оскаржуване рішення, дійшов помилкового висновку про те, що земельні ділянки з кадастровим номером 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровим номером 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, сформовані за рахунок земель державної форми власності, які не входять до державного акту на право колективної власності на землю серії ПЛ №013, виданого Колективному сільськогосподарському підприємству Перше Травня , і не підлягали розподілу та паюванню. Посилання на акт №83-ДК/007/АП/09/01/-20 від 10.02.2020, складений за результатом перевірки дотримання вимог земельного законодавства Головного управління Держагеркадастру Полтавської області, є безпідставним, оскільки не є належним та допустимим доказом. Цей акт взагалі не може бути підставою для встановлення форми власності земельних ділянок. Апелянт зазначає, що землі, відображені в державному акті на право колективної власності на землю, передаються у приватну власність у процесі розпаювання між колишніми членами КСП, натомість позивач нехтує правами колишніх членів КСП на їх земельну ділянку (пай), та безпідставно відносить земельні ділянки до державної форми власності. Як стверджує апелянт, право оренди спірних земельних ділянок, загальною площею 24,2785 га, ТОВ Перше Травня- 2012 зареєстровано у Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно. На думку апелянта, державний акт на право колективної власності на землю ПЛ013 від 17.01.1996, до якого увійшли земельні ділянки з кадастровим номером 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровим номером 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, розташовані в адміністративних межах Безсалівської сільської ради Лохвицького району, лист ГУ Держгеокадастру в Полтавській області від 21.02.2018, процес паювання, усі ці фактичні дані у своїй сукупності спростовують твердження позивача щодо статусу земельних ділянок з державною формою власності.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 15.01.2021 апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Перше Травня-2012» залишено без руху. Встановлено заявнику апеляційної скарги десятиденний строк з дня вручення даної ухвали для усунення недоліків апеляційної скарги. Роз`яснено наслідки не усунення недоліків, визначених цією ухвалою, у строк, встановлений судом, передбачені статтями 174, 260 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 01.02.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Перше Травня-2012» (вх.№145П/2) на рішення господарського суду Полтавської області від 01.12.2020 у справі №917/1020/20. Повідомлено учасників справи про призначення розгляду апеляційної скарги на 22.02.2021 о 12:00 годині. Встановлено учасникам справи п`ятиденний строк з дня отримання даної ухвали для подання відзиву на апеляційну скаргу з доказами його надсилання учасникам справи. Встановлено учасникам справи строк до 15.02.2021 для подання письмових заяв, клопотань тощо. Витребувано у учасників справи оригінали документів для огляду у судовому засіданні, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення і мають значення для справи; витяги з Єдиного держреєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на день розгляду апеляційної скарги.

11.02.2021 від Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області до суду надійшов відзив (вх.№1811) на апеляційну скаргу, в якому зазначає, що судом першої інстанції правильно встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ Перше Травня -2012 перед укладенням договорів оренди у встановленому законом порядку не виготовлялись, а рішення відповідного органу про передання земельних ділянок після затвердження проектів відведення не приймалось, аукціон щодо передачі в оренду згаданих земельних ділянок державної власності за участі ТОВ Перше Травня-2012 не проводився. Лохвицька РДА перевищила свої повноваження, надані в галузі земельних відносин, та в порушення вимог земельного законодавства розпорядилася землями без належних на те повноважень. Твердження апелянта про неналежність доказу, а саме: акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства, складеного інспектором ГУ Держгеокадастру в Полтавській області №83-ДК/0070/АП/09/01/-20 від 10.02.2020, вважає необґрунтованими.

Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 22.02.202021 задоволено клопотання ТОВ «Перше Травня-2012» про відкладення розгляду справи. Розгляд справи відкладено на 25.03.2021 о 10:00 год, про що повідомлено учасників справи.

У судове засіданні 25.03.2021 представник ТОВ Перше Травня-2012 (апелянт) не з`явилася, до суду електронною поштою надійслала клопотання (вх.№3559 від 25.03.2021) про відкладення розгляду справи, в якому зазначає, що представник товариства, адвокат Шаровка В.П., на даний час перебуває на амбулаторному лікуванні, що унеможливлює її участь у судовому засіданні. Також просить урахувати неможливість повідомлення завчасно про проведення засідання у режимі відеоконференції. До клопотання надає фотокопію довідки про перебування на амбулаторному лікуванні від 24.03.2021 Шаровки В.П.

Прокурор проти задоволення клопотання про відкладення розгляду справи заперечувала.

Колегія суддів, розглянувши клопотання представника ТОВ Перше Травня-2012 про відкладення розгляду справи, зазначає таке.

За приписами статті 129 Конституції України, статті 2 Господарського процесуального кодексу України одним із завдань судочинства є своєчасний розгляд справи, що відповідає положенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція), згідно з якою кожен має право на справедливий розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Відкладення розгляду справи є правом суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні (стаття 202 Господарського процесуального кодексу України).

Участь представників учасників справи у засіданні суду апеляційної інстанції не є обов`язковою згідно із законом (статті 202, 216 Господарського процесуального кодексу України); не визнавалася вона такою й судом.

Колегія суддів зазначає, що чинним законодавством не обмежено кількість представників сторони.

Ураховуючи вказані обставини, директор товариства був обізнаний про хворобу адвоката Шаровки В.П., і, якщо вважав необхідною участь свого представника у судовому засіданні 25.03.2021 у даній справі, мав можливість надати право представляти інтереси товариства іншому представнику, оскільки розгляд справи вже відкладався судом через хворобу адвоката Шаровки В.П.

Щодо твердження заявника про неможливість повідомлення завчасно про проведення засідання у режимі відеоконференції колегія суддів вважає його безпідставним, з огляду на таке.

Згідно з частиною 4 статті 197 Господарського процесуального кодексу України (із змінами і доповненнями, внесеними згідно із Законом України від 30.03.2020 №540-ІХ) під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), учасники справи можуть брати участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів. Підтвердження особи учасника справи здійснюється із застосуванням електронного підпису, а якщо особа не має такого підпису, то у порядку, визначеному Законом України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" або Державною судовою адміністрацією України.

На виконання Закону України від 30.03.2020 №540-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" та відповідно до пункту 10 частини 1 статті 152, частини 5 статті 153 Закону України "Про судоустрій і статус судів" Державна судова адміністрація України наказом від 08.04.2020 №169 затвердила Порядок роботи з технічними засобами відеоконференцзв`язку під час судового засідання в адміністративному, цивільному та господарському процесах за участі сторін поза межами приміщення суду. Проведення судового засідання в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду може бути здійснено за допомогою системи відеоконференцзв`язку "EаsyCon".

Таким чином, директор ТОВ «Перше Травня-2012» або його законний представник, бажаючи взяти участь у судовому засіданні, проте не маючи такої можливості у зв`язку з хворобою представника, відповідно до приписів статті 197 Господарського процесуального кодексу України мали право взяти участь у судовому засіданні у режимі відеоконференції у приміщенні суду, а також поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів. Оскільки ухвалу Східного апеляційного господарського суду від 22.02.2021 про відкладення розгляду справи ТОВ Перше Травня-2012 отримало завчасно 27.02.2021, тому мало можливість заявити відповідне клопотання у порядку ст.197 Господарського процесуального кодексу України, однак такого клопотання заявлено не було.

Ураховуючи викладене, а також те, що матеріали справи містять докази належного повідомлення учасників справи про дату, час та місце проведення судового засідання, участь у судовому засіданні є правом, а не обов`язком сторони, позиція ТОВ Перше Травня-2012 викладена в апеляційній скарзі, виходячи зі змісту статей 202, 216 Господарського процесуального кодексу України, з огляду на те, що відповідно до ст.273 Господарського процесуального кодексу України строк розгляду апеляційної скарги на рішення суду сплив, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення клопотання представника ТОВ «Перше Травня -2012» про відкладення розгляду справи.

У судовому засіданні 25.03.2021 прокурор проти задоволення вимог апеляційної скарги заперечувала, вважає її безпідставною та необґрунтованою, просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Інші учасники справи у судове засідання не з`явились, про причини неявки суд не повідомили, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 22.02.2021 про відкладення розгляду справи, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення (а.с.72-76, том 2).

У ході апеляційного розгляду даної справи апеляційним господарським судом відповідно до пункту 4 частини 5 ст.13 Господарського процесуального кодексу України створено учасникам справи умови для реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом, у межах встановленого строку.

Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час та місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи (частина 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України).

Ураховуючи достатність у матеріалах справи доказів для розгляду апеляційної скарги та вирішення даного спору, зважаючи на відсутність передбачених частиною 11 ст.270 Господарського процесуального кодексу України підстав для відкладення розгляду справи, з урахуванням вимог пункту 1 ст.273 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів дійшла висновку про закінчення апеляційного розгляду справи у даному судовому засіданні за відсутності апелянта та інших учасників справи за наявними в ній матеріалами.

Відповідно до ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Дослідивши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі та відзиві на неї доводи та вимоги учасників справи, заслухавши правову позицію прокурора, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції у межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду встановила таке.

Розпорядженням голови Лохвицької районної державної адміністрації (Лохвицької РДА) №45 від 27.02.2018 надано дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю «Перше Травня - 2012» на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) для користування на умовах оренди земельних ділянок, площами 2,36 га, 1,64 га, 0,97 га, 0,81 га, 2,95 га, 1,09 га, 0,28 га, 2,69 га,0,58 га, 1,78 га, 1,95 га, 1,73 га, 0,71 га, 0,57 га, 16,85 га, 0,76 га, 10,7785 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель категорії нерозподілених земельних ділянок, які знаходяться в адміністративних межах Безсалівської сільської ради Лохвицького району Полтавської області (а.с.25, 26, том 1).

Розпорядженням голови Лохвицької РДА №294 від 03.08.2018 затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості), загальною площею 28,3469 га, із земель категорії нерозподілених земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. До складу вказаних земельних ділянок увійшли і земельні ділянки кадастровий номер 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровий номер 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га (а.с.27-29, том 1).

На підставі вказаних розпоряджень 03.08.2018 між Лохвицькою РДА (орендодавець) та ТОВ «Перше Травня - 2012» (орендар) укладено договір оренди земельних ділянок, кадастровий номер 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровий номер 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, і передано їх у користування згідно з актами приймання - передачі земельних ділянок.

У пункті 5 договору оренди визначено розмір нормативно-грошової оцінки земельних ділянок на дату укладення договору.

Договір укладено на 21 рік до 03.08.2039 (пункт 8 договору) (а.с.30-33, том 1).

Щодо представництва прокурором інтересів держави у даній справі з урахуванням вимог ст.14, 19 Конституції України, частин 1, 3, 4 ст.23 Закону України Про прокуратуру , ст.53, 174 Господарського процесуального кодексу України, ст.6, 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель колегія суддів зазначає, що Лубенською місцевою прокуратурою у позовній заяві правильно зазначено орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, а саме: Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, який уповноважений державою здійснювати контролюючі повноваження. ГУ Держгеокадастру у Полтавській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства під час розпорядження земельними ділянками на території Безсалівської сільської ради, за результатами якої 10.02.2020 складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом земельної ділянки №83-ДК/0070/АП/09/01/-20, яким зафіксовано порушення вимог земельного законодавства при розпорядженні та наданні Лохвицькою РДА земельних ділянок у користування.

З матеріалів справи убачається, що листом від 17.02.2020 за вих.№10-16-04-931/2-20 Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області Про надання інформації повідомило Лохвицький відділ Лубенської місцевої прокуратури Полтавської області про те, що заходи державного контролю за використанням та охороною земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель щодо правомірності надання земельних ділянок, у тому числі і спірних земельних ділянок, Головним управлінням заплановано здійснити найближчим часом. Про результати вищевказаних перевірок буде поінформовано додатково (а.с.34-35, том 1).

10.02.2020 за результатами перевірки Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області (ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) складено акт №83-ДК/007/АП/09/01 /-20, яким встановлено, що згідно з Державним земельним кадастром земельні ділянки з кадастровими номерами 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровий номер 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, сформовані за рахунок земель державної форми власності та не входять до Державного акту на право колективної власності на землю серії ПЛ №013, виданого Колективному сільськогосподарському підприємству "Перше Травня", і не підлягали розподілу та паюванню (а.с.36-45, том 1).

У листі від 14.04.2020 за вих.№182/110-20 Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області повідомило Лубенську місцеву прокуратуру Полтавської області, що земельні ділянки з кадастровими номерами 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровий номер 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, мають державну форму власності. Дані земельні ділянки розташовані на території Безсалівської сільської ради Лохвицького району і не входять до створених ОТГ на території Лохвицького району (а.с.45, том 1).

Листом від 13.05.2020 за вих.№10-16-0.6-2504/2-20 повідомило Лубенську місцеву прокуратуру Полтавської області про те, що у зв`язку з великим обсягом роботи та значним навантаженням на працівників юридичного управління, Головне управління не має можливості звернутися з відповідним позовом до суду, у зв`язку з чим Головним управлінням повідомлено про результати проведеної перевірки та встановлені порушення Лохвицьку районну державну адміністрацію листом від 13.02.2020 за вих.№14-16-0.41-867/20 (а.с.46-47, том 1).

Лубенська місцева прокуратура Полтавської області 28.05.2020 листом за вих.№33/2-5470 вих.-20 на адресу ГУ Держагеокадастру у Полтавській області у порядку частини 4 ст.23 Закону України Про прокуратуру повідомило останнього, що прокуратурою буде заявлено позов до господарського суду Полтавської області в інтересах держави в особі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області до Лохвицької РДА та ТОВ Перше Травня -2012 про визнання недійсним договору оренди землі (а.с.50, том 1).

При зверненні з даним позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Полтавській області прокурор, посилаючись на ст.131-1 Конституції України, ст.23 Закону України «Про прокуратуру» , ст.53 Господарського процесуального кодексу України, просив господарський суд визнати недійсним договір оренди землі, укладений між Лохвицькою районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Перше Травня-2012" від 03.08.2018 щодо земельних ділянок, кадастровий номер 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровий номер 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, розташованих в адміністративних межах Безсалівської сільської ради Лохвицького району, оскільки його укладено на підставі розпоряджень голови Лохвицької РДА №45 від 27.02.2018 та №294 від 03.08.2018, які прийняті райдержадміністрацією за межами наданих повноважень у галузі земельних відносин, з порушенням вимог ст.20, 25, 50 Закону України «Про землеустрій» , 186, 186-1 Земельного кодексу України та без додержання усіх передбачених законодавством процедур.

З огляду на те, що незаконне надання у користування спірних земельних ділянок порушує інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо дотримання прокурором вимог Закону України "Про прокуратуру", Господарського процесуального кодексу України та наявності підстав для представництва Лубенською місцевою прокуратурою Полтавської області в інтересах держави в особі ГУ Держгеокадастру в Полтавській області та звернення до суду з даною позовною заявою.

Надаючи правову кваліфікацію обставинам справи, колегія суддів зазначає таке.

Згідно з частиною 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України «Про місцеві державні адміністрації» визначено повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій. Статтею 3 цього Закону передбачено, що місцеві державні адміністрації діють на засадах відповідальності перед людиною і державою за свою діяльність; верховенства права; законності; пріоритетності прав людини; гласності; поєднання державних і місцевих інтересів.

Статтею 6 вищевказаного Закону встановлено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами. Акти місцевих державних адміністрацій, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Статтею 13 Закону встановлено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, окрім іншого, вирішення питань використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Відповідно до ст.21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до Закону.

До повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; участь у розробленні та забезпечення виконання загальнодержавних регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та. охороною земель; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (ст.17 Земельного кодексу України).

Статтею 122 Земельного кодексу України визначено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл. селиш, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

Відповідно до ст.13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку.

Отже, до повноважень районних держадміністрацій входить розпорядження земельними ділянками у випадках чітко визначених ст.17, 122 Земельного кодексу України та ст.13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» .

Питання розпорядження земельними ділянками в інших випадках не відноситься до повноважень райдержадміністрації.

За результатами проведеної Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області перевірки складено акт №83-ДК/007/АП/09/01/-20 від 10.02.2020, в якому встановлено, що згідно з Державним земельним кадастром земельні ділянки з кадастровими номерами 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровий номер 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, сформовані як землі сільськогосподарського призначення, з цільовим призначенням: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, державної форми власності та не входять до Державного акту на право колективної власності на землю серії ПЛ №013, виданого Колективному сільськогосподарському підприємству "Перше Травня", і не підлягали розподілу та паюванню.

На підставі технічного звіту по виготовленню Державного акту на колективну власність КСП Перше Травня Безсалівської сільської ради Лохвицького району Полтавської області та картографічних матеріалів встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 5322680400:00:003:0541, площею 9,000 га, 5322680400:00:003:0540, площею 30,0000 га, 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га; 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, не входять до Державного акту на право колективної власності на землю серії ПЛ №013, площею 3667,7 га, виданого Колективному сільськогосподарському підприємству Перше Травня , який зареєстровано у Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №1 та засвідчений підписом сільського голови Безсалівської сільської Ради народних депутатів Білоус В.В. та гербовою печаткою сільської ради.

Ураховуючи вищенаведене, встановлено, що зазначені земельні ділянки, загальною площею 63,2785 га, не входять до складу державного акту на право колективної власності на землю колишнього КСП Перше Травня не паювалися, і до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок (паїв) не належить.

Апелянт вважає, що акт №83-ДК/007/АП/09/01/-20 від 10.02.2020 не є належним та допустимим доказом, що підтверджує приналежність спірних земельних ділянок до земель державної форми власності.

Колегія суддів зазначає, що акт №83-ДК/007/АП/09/01/-20 від 10.02.2020 складений уповноваженим органом - Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області, на якого покладено відповідну функцію державного нагляду (контролю) за використанням та розпорядженням земель, та яким, зокрема, встановлено, що спірні земельні ділянки мають державну форму власності.

Даний акт не оспорений у встановленому Законом порядку, а, отже, є належним доказом у справі.

Згідно з загальнодоступними даними з Публічної кадастрової карти земельні ділянки з кадастровими номерами 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровим номером 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, належать до державної форми власності.

Як свідчать матеріали справи, Лохвицька районна державна адміністрація Полтавської області у заяві (вх.№9455) про часткове визнання позову, а саме, в частині визнання недійсним договору оренди від 03.08.2018 щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровими номерами 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, які розташовані в адміністративних межах Безсалівської сільської ради Лохвицького району. Лохвицька районна державна адміністрація Полтавської області зазначає, що при прийнятті спірних розпоряджень від 27.02.2018 №45 та від 03.08.2018 №294 у РДА не викликало сумнівів щодо правильності висновків компетентного органу - відділу у Лохвицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, які викладено у листі від 21.02.2018 №01-21/75 та довідці про погодження до проектів розпоряджень. У Лохвицькій РДА відсутні фахівці зі спеціальними знаннями у даній галузі. Перевіркою, проведеною ГУ Держгеокадастру у Полтавській області, встановлені порушення вимог Земельного кодексу України під час передачі першим відповідачем в оренду другому відповідачу земельної ділянки (акт №83-ДК/007/АП/09/01/-20 від 10.02.2020) (а.с.185-188, том 1).

На думку апелянта, Державний акт на право колективної власності на землю ПЛ013 від 17.01.1996, до якого увійшли земельні ділянки з кадастровим номером 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровим номером 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, розташовані в адміністративних межах Безсалівської сільської ради Лохвицького району, лист ГУ Держгеокадастру в Полтавській області від 21.02.2018, процес паювання, усі ці фактичні дані у своїй сукупності спростовують твердження позивача щодо статусу земельних ділянок з державною формою власності.

Разом з тим, у листі №01-21/75 Держгеокадастру в Полтавській області від 21.02.2018, на який посилається апелянт, зокрема, зазначено, що у місцевому архіві документації зберігаються матеріали по паюванню земель, переданих у колективну власність КСП Перше Травня , с.Безсали Лохвицького району Полтавської області, а саме: Державний акт на право колективної власності на землю серії ПЛ №013 від 17.01.1996, відповідно до якого земельні ділянки передано в колективну власність КСП Перше Травня , яким право користування у спосіб, визначений законом, не посвідчено. Державний акт є чинним, не скасованим. Земельні ділянки з орієнтовними площами 2,36 га, 1,64 га, 0,97 га, 0,81 га, 2,95 га, 1,09 га, 0,28 га, 2,26 га, 0,58 га, 1,78 га, 1,95 га, 1,73 га, 0,71 га, 0,57 га, 16,85 га, 10,7785 га входять до меж Державного акту на право колективної власності на землю серії ПЛ №013 від 17.01.1996, відповідно до якого земельні ділянки передано у колективну власність КСП Перше Травня на території Безсалівської сільської ради, яким право користування у спосіб, визначений законом не посвідчено (а.с.99, том 1).

Даний лист не є належним та допустим доказом, що підтверджує статус спірних земельних ділянок, зокрема, форму власності.

Апелянт зазначає, що землі, відображені в Державному акті на право колективної власності на землю, передаються у приватну власність у процесі розпаювання між колишніми членами КСП, натомість позивач нехтує правами колишніх членів КСП на їх земельну ділянку (пай), та безпідставно відносить земельні ділянки до державної форми власності.

Однак Державний акт та лист №01-21/75 Держгеокадастру в Полтавській області від 21.02.2018 не є беззаперечними доказами того, що спірні земельні ділянки належать до колективної форми власності та були розпайовані, адже жодних доказів проведення процесу паювання між членами КСП та передачі спірних земельних ділянок у приватну власність, матеріали справи не містять.

Також із листа №01-21/75 Держгеокадастру в Полтавській області від 21.02.2018 убачається, що матеріали паювання КСП Перше Травня містяться у місцевому архіві, але відповідачами таких доказів не надано у спростування доводів прокурора та позивача.

У листі та у графічних матеріалах зазначено про орієнтовні площі шістнадцяти земельних ділянок, Державний акт містить план зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність, але яким чином вони співвідносяться та чи підтверджують, що спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 5322680400:00:006:0402 та 5322680400:00:005:0029 є нерозподілені (невитребувані) і входять до складу земель колективної форми власності, встановити неможливо.

Таким чином, матеріали справи не містять доказів того, як сформовані чотири земельні ділянки з кадастровими номерами: 5322680400:00:006:0402; 5322680400:00:006:0440; 5322680400:00:004:0590; 5322680400:00:005:0029, та що до складу земель, переданих у колективну власність КСП Перше Травня за Державним актом на право колективної власності на землю ПЛ 013 від 17.01.1996, входили земельні ділянки з кадастровими номерами: 5322680400:00:006:0402 та 5322680400:00:005:0029.

Натомість, як вже зазначалося, згідно з даними з Публічної кадастрової карти спірні земельні ділянки належать до державної форми власності.

Твердження апелянта про те, що право оренди спірних земельних ділянок, загальною площею 24,2785 га, ТОВ Перше Травня-2012 зареєстровано у Єдиному реєстрі речових прав на нерухоме майно не підтверджується матеріалами справи.

Отже, апелянтом не спростовано той факт, що земельні ділянки з кадастровими номерами 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та кадастровим номером 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, належать до державної форми власності.

З огляду на зазначені обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що Лохвицька РДА перевищила свої повноваження, надані у галузі земельних відносин, та у порушення вимог ст.17, 122 Земельного кодексу України розпорядилася землями без належних на те повноважень, оскільки вказані земельні ділянки не є невитребуваними (нерозподіленими) і належать до державної форми власності, розпорядження якими не належить до її компетенції.

Відповідно до пункту 5 ст.79-1 Земельного кодексу України формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Згідно з частиною 1 ст.20 Закону України "Про землеустрій" землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності у разі організації нових і впорядкування існуючих об`єктів землеустрою.

Відповідно до ст.50 Закону України "Про землеустрій" проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України,

Статтею 62 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що документація із землеустрою підлягає державній експертизі з метою забезпечення її відповідності вихідним даним та технічним умовам, вимогам законів України, іншим нормативно-правовим актам. Порядок здійснення державної експертизи документації із землеустрою визначається законом.

Частиною 1 статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації» (від 17.06.2004 №1808-1V) визначено, що обов`язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Згідно з пунктами 9, 10, 11 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 №677 проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства. Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною. Київської: та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.

Складовими елементами процедури надання у користування земельної ділянки є:

1) Звернення особи та відповідне отримання останньою дозволу з боку органу виконавчої влади на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, в разі невизначеності меж земельної ділянки в натурі;

2) розроблення особою проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодження даного проекту м землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом. санітарно-епідеміолопчною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, отримання позитивного висновку державної експертизи, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства;

3) затвердження проекту відведення земельної ділянки органом виконавчої влади шляхом винесення відповідного рішення;

4) передання земельної ділянки у користування на підставі винесення відповідного рішення;

5 ) укладання договору оренди земельної ділянки.

Обов`язковою передумовою передання земельної ділянки в оренду є розроблення проекту виведення вказаної земельної ділянки.

При цьому момент надання згоди на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та момент надання в оренду земельної ділянки мають не тільки часовий проміжок, а є відповідно до вимог земельного законодавства, окремими складовими етапами процедури надання земельної ділянки у користування.

Матеріали справи не містять доказів виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Перше Травня - 2012" перед укладенням договорів оренди у встановленому законом порядку.

Також рішення відповідного органу про передачу земельних ділянок після затвердження проектів відведення уповноваженим органом, не приймалось.

Згідно з пунктом 1 частини 1 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Підстави та порядок передачі в оренду земельних ділянок державної власності встановлений ст.124 Земельного кодексу України та нормами Закону України «Про оренду землі» .

Відповідно до статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата відповідно до статті 21 Закону України «Про оренду землі» - це платіж, який орендар уносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом України «Про оплату за землю» , та перевищувати 10% їх нормативної грошової оцінки.

Частиною першою пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частиною першою статті 13 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України «Про оцінку земель» ).

Ураховуючи вищезазначене, обов`язок зі сплати орендної плати є нормативно врегульованим і не може визначатися, змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням.

У пункті 5 договору оренди від 03.08.2018 сторони погодили, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок на дату укладення договору становить:

5.1. 13,5000 га- кадастровий номер 5322680400:00:06:0402 - 408826,85 грн;

5.2. 3,3586 га - кадастровий номер 5322680400:00:06:0440 -101710,06 грн;

5.3. 0,7098 га - кадастровий номер 5322680400:00:04:0590 - 21495,21 грн;

5.4.10,7785 га - кадастровий номер 5322680400:00:05:0029 -326410,38 грн.

Однак матеріали справи не містять доказів проведення нормативної грошової оцінки землі станом на дату укладення спірного договору оренди землі, що є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Згідно з частиною 1 ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Отже, Закон передбачає, що набуттю права на оренду земельної ділянки державної або комунальної власності передує проведення земельних торгів, за результатами яких приймається рішення органом державної влади або місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, чи укладається договір купівлі-продажу права оренди з наступним укладенням договору оренди земельної ділянки.

У порушення вищезазначених норм земельного законодавства аукціон щодо передачі в оренду спірних земельних ділянок державної форми власності не проводився, тобто порушено порядок надання права користування земельними ділянками.

Ураховуючи ту обставину, що спірні земельні ділянки мають державну форму власності, господарський суд дійшов правильного висновку, що спірні земельні ділянки повинні передаватися в оренду за результатами земельних торгів (аукціону), натомість доводи апелянта про те, що спірні земельні ділянки не мають відношення до державної форми власності, а тому аукціон не потрібний, спростовуються матеріалами справи та відомостями з Публічної кадастрової карти.

Крім того, господарським судом правильно встановлено, що під час передачі Лохвицькою РДА у користування спірних земельних ділянок ТОВ «Перше Травня - 2012» , порушено пункт 3.5. наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України №536 від 11.10.2011 «Про затвердження Порядку ведення агротехнічного паспорта поля, земельної ділянки» , відповідно до якого наявність агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки є обов`язковим, зокрема, при передачі земельних ділянок у власність, користування.

Водночас Лохвицькою РДА у порушення вказаних норм передано земельні ділянки без розроблення їх агротехнічних паспортів.

Право оренди земельної ділянки відповідно до ст.93 Земельного кодексу України - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Згідно зі ст.626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (абзац 2 частини 3 ст.6 Цивільного кодексу України).

Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, зокрема, із договорів та з інших правочинів (ст.11, 203, 509 Цивільного кодексу України).

Згідно зі ст.203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Статтею 204 Цивільного кодексу України встановлена презумпцію правомірності правочину, відповідно до якої правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Відповідно до частини 1 ст.216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

Частинами 1, 3 ст.215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Згідно зі ст.202 Господарського кодексу України до відносин щодо припинення господарських зобов`язань застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Господарське зобов`язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб`єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині. Виконання господарського зобов`язання, визнаного судом недійсним повністю або в частині, припиняється повністю або в частині з дня набрання рішенням суду законної сили як таке, що вважається недійсним з моменту його виникнення. У разі якщо за змістом зобов`язання воно може бути припинене лише на майбутнє, таке зобов`язання визнається недійсним і припиняється на майбутнє. У разі визнання недійсним зобов`язання кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні все одержане за зобов`язанням, а за неможливості повернути одержане в натурі - відшкодувати його вартість грошима, якщо інші наслідки недійсності зобов`язання не передбачені законом (частини 1, 3 ст.207, частина 2 ст.208 Господарського кодексу України).

Укладення договору оренди землі без додержання усіх передбачених Законом процедур, саме і слід розглядати як порушення уповноваженою особою господарської компетенції (спеціальної правосуб`єктності).

Ураховуючи, що Лохвицькою районною державною адміністрацією укладено договір оренди землі від 03.08.2018 з ТОВ «Перше Травня - 2012» щодо земельних ділянок з кадастровим номером 5322680400:00:006:0402, площею 13,5000 га, та з кадастровим номером 5322680400:00:005:0029, площею 10,7785 га, розташованих в адміністративних межах Безсалівської сільської ради Лохвицького району, на підставі розпоряджень, прийнятих Лохвицькою районною державною адміністрацією за межами наданих повноважень у галузі земельних відносин у порушення вимог ст.20, 25, 50 Закону України «Про землеустрій» , ст.186 (погодження і затвердження документації із землеустрою), 186-1 (повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок) Земельного кодексу України, тому наявні підстави для визнання недійсним договору оренди землі від 03.08.2018.

За таких обставин, господарський суд дійшов правомірного висновку про задоволення позовних вимог.

Відповідно до ст.86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Згідно зі ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідно до ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі ст.236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд ураховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Ураховуючи вищенаведене, колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції у повному обсязі досліджені обставини, що мають значення для справи, у зв`язку із чим апеляційна скарга задоволенню не підлягає, а рішення господарського суду підлягає залишенню без змін.

Відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на скаржника.

Керуючись статтями 129, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Перше Травня-2012» залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Полтавської області від 01.12.2020 у справі №917/1020/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок і строки оскарження до Верховного Суду передбачені статтями 286 - 289 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складено 02.04.2021.

Головуючий суддя О.А. Пуль

Суддя Я.О. Білоусова

Суддя І.В. Тарасова

СудСхідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення25.03.2021
Оприлюднено05.04.2021
Номер документу95973012
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/1020/20

Ухвала від 08.02.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 01.02.2022

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 15.07.2021

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 09.07.2021

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 29.04.2021

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Ухвала від 27.04.2021

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кльопов І.Г.

Постанова від 25.03.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Пуль Олена Анатоліївна

Ухвала від 22.02.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Пуль Олена Анатоліївна

Ухвала від 01.02.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Пуль Олена Анатоліївна

Ухвала від 15.01.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Пуль Олена Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні