ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса:://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"23" березня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/3512/20
Господарський суд Одеської області у складі судді Степанової Л.В.
при секретарі судового засідання Тарасенко Ю.Г.
за участю представників сторін:
від позивача: Садардінова І.В. за посвідченням;
від відповідача: не з`явився;
від третьої особи: Коваль І.В. за посвідченням;
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Одеської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Фенікс сталь ЛТД за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департаменту комунальної власності Одеської міської ради про стягнення 429346,83грн.
ВСТАНОВИВ:
Одеська міська рада звернулася до Господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Фенікс сталь ЛТД 429346,83грн.
В обґрунтування позовних вимог Одеська міська рада посилається на неналежне виконання власником нежилої будівлі, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 77 умов договору оренди землі від 22.05.2007р.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 10.12.2020р. відкрито провадження у справі №916/3512/20, ухвалено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент комунальної власності Одеської міської ради, призначено підготовче засідання на 28.12.2020р. о 11:20.
В підготовчому засіданні від 28.12.2020р. було оголошено про відкладення підготовчого засідання на 18.01.2021р. о 11:40, про що зазначено у протоколі судового засідання.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 28.12.2020р. повідомлено учасників справи про дату та час підготовчого засідання.
В підготовчому засіданні від 18.01.2021р. було оголошено про відкладення підготовчого засідання на 09.02.2021р. о 12:15, про що зазначено у протоколі судового засідання.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 18.01.2021р. повідомлено учасників справи про дату та час підготовчого засідання.
В підготовчому засіданні від 09.02.2021р. було оголошено про закриття підготовчого засідання та призначення справи до розгляду по суті.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 09.02.2021р. закрито підготовче провадження у справі №916/3512/20, призначено справу до розгляду по суті на 09.03.2021р. та повідомлено учасників справи про дату та час судового засідання.
В судовому засіданні від 09.03.2021р. було оголошено перерву на 23.03.2021р. о 12:50, про що зазначено у протоколі судового засідання.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 09.03.2021р. повідомлено учасників справи про дату та час судового засідання.
У судовому засіданні від 23.03.2021р. було оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі №916/3512/20.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача та третьої особи, суд встановив:
22.05.2007р. між Одеською міською радою (позивач, Орендодавець) та Приватним підприємством БАЛЬГА (Орендар) було укладено договір оренди землі (далі договір) відповідно до умов якого Орендодавець, на підставі Закону України Про оренду землі та рішення Одеської міської ради 1039-V від 26.01.2007р. надає, а Орендар приймає у строкове платне володіння, користування земельну ділянку, площею 1629кв.м., що знаходиться у місті Одесі, у Суворовському районі, по вул. Чорноморського козацтва, 77, згідно з планом земельної ділянки, який є невід`ємною частиною договору (п.1.1. договору).
Відповідно до п.2.1. договору в оренду передається земельна ділянка площею 1629кв.м.у тому числі по угіддях: під капітальною забудовою - 162,47кв.м., під спорудами - 58,34кв.м., під проїздами, проходами та площадками - 1205,72кв.м., під зеленими насадженнями - 202,93кв.м.
Згідно п.2.3. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 272385,09грн., згідно довідки з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №358/С від 22.09.2006р., складеної Одеським міським управлінням земельних ресурсів Державного комітету України по земельних ресурсах.
Пунктами 3.1., 3.2. договору сторони встановили, що договір укладено на 25 років для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі та благоустрою прилеглої території.
Відповідно до п.4.1. орендна плата за земельну ділянку площею 1629кв.м. розрахована у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та складає 16343,10грн. на рік.
У разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором, справляється пеня, розмір якої визначається згідно зі ст.16 Закону України Про порядок погашення зобов`язань платників перед бюджетами та державними цільовими фондами (п.4.6. договору).
Як вказує позивач, рішенням Господарського суду Одеської області від 27.04.2015р. у справі №916/5106/14 позов заступника прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради до приватного підприємства БАЛЬГА про внесення змін до договору оренди землі від 22.05.2007р., зареєстрованого у Одеській регіональній філії ДП ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.07.2007 року за № 040750500099, яким Одеською міською радою передано приватному підприємству БАЛЬГА земельну ділянку площею 1629 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул Чорноморського козацтва, 77 терміном на 25 років задоволено повністю. Внесено зміни до договору оренди землі від 22.05.2007р., зареєстрованого у Одеській регіональній філії ДП ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.07.2007р. за № 040750500099, яким Одеською міською радою передано приватному підприємству БАЛЬГА земельну ділянку площею 1629кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 77 терміном на 25 років. Викладено п. 2.3. договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі та благоустрою прилеглої території, площею 1629 кв.м. становить 3024417,69грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.10.2013р. №112/С, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області". Викладено п .4.1. договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі та благоустрою прилеглої території, площею 1629кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 77, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та становить 90732,53грн. на рік". Постановою Одеського апеляційного господарського суду у справі №916/5106/14 від 25.06.2015р. апеляційну скаргу ПП БАЛЬГА залишено без задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 27.04.2015р. у справі № 916/5106/14 залишено без змін.
Як вказує позивач, відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ГУ Держгеокадастру в Одеської області від 26.06.2020р. за №1100 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1629кв.м. становить 4399749,82грн., відповідно орендна плата з розрахунку 3 % від нормативної грошової оцінки цієї ділянки за 2017 рік складає 131992,49грн. Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, власником нежилої будівлі, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 77, є ТОВ Фенікс сталь ЛТД , на підставі свідоцтва про право власності від 30.09.2014р. №27476977. Відповідно до ТОВ Фенікс сталь ЛТД , з моменту виникнення у нього права власності на вищевказані нежитлові будівлі та споруди, перейшли права та обов`язки орендаря земельної ділянки, на якій це майно розміщено. Отже, ТОВ Фенікс сталь ЛТД має належним чином виконувати умови договору оренди землі від 22.05.2007р. в частині сплати орендної плати.
Однак, як зазначає позивач, відповідач, порушуючи умови договору оренди, не сплачує орендну плату за користування земельною ділянкою площею 1629кв.м., що прямо суперечить положенням ст. 206 Земельного кодексу України та ст. 21 Закону України Про оренду землі . Внаслідок неналежного виконання відповідачем обов`язку по сплаті орендної плати Департаментом комунальної власності Одеської міської ради на адресу відповідача було направлено претензію від 06.08.2020р. за №01-13/2886 про необхідність сплати заборгованості за договором оренди земельної ділянки. Проте, станом на дату подання даної позовної заяви, заборгованість з орендної плати ТОВ Фенікс сталь ЛТД не погашено. З урахуванням вищезазначеного Департаментом комунальної власності Одеської міської ради розраховано суму орендної плати відповідачу за період з 01.09.2017р. по 31.08.2020р. з розрахунку 131992,49/12 міс. = 10999,37грн. (щомісячно). Орендна плата за земельну ділянку площею 1629кв.м. розрахована фінансовим відділом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради згідно з Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ТУ Держгеокадастру в Одеській області від 26.06.2020р. за №1100 та договору оренди землі зі змінами (відповідно до рішення Господарського суду Одеської області від 27.05.2015р. у справі № 916/5106/14) у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки об`єкта оренди, складає 131992,49грн. на рік. Отже, не отримана плата за землю за період з 01.09.2017р. по 31.08.2020р. становить 384978,10грн.
У зв`язку з невиконанням відповідачем умов вказаного договору фінансовим відділом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради нараховано відповідачу 7341,70грн. пені, 21758,82грн. інфляційних втрат, 15268,21грн. 3 % річних.
Враховуючи викладене, позивач просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі та стягнути з відповідача 384978,10грн. заборгованості по сплаті орендної плати, 7341,70грн. пені, 15268,21грн. 3% річних, 21758,82грн. інфляційних витрат.
Відповідач в засідання суду не з`явився, відзиву на позов не надав, своїм правом на захист не скористався, третя особа в засідання суду не з`явилася, письмових пояснень не надала у зв`язку з чим справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
Третя особа у наданих до суду письмових поясненнях посилається на ті самі обставини, що і позивач у справі та просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні докази у сукупності та надавши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до частини 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно ст.ст. 1, 2 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі. Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Статтями 1,3,4,5 Закону України Про оренду землі встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.
Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Судом встановлено, що 22.05.2007р. між позивачем та Приватним підприємством БАЛЬГА було укладено договір оренди землі відповідно до умов якого позивач, на підставі Закону України Про оренду землі та рішення Одеської міської ради 1039-V від 26.01.2007р. надає, а ПП БАЛЬГА прийняло у строкове платне володіння, користування земельну ділянку, площею 1629кв.м., що знаходиться у місті Одесі, у Суворовському районі, по вул. Чорноморського козацтва, 77, згідно з планом земельної ділянки, який є невід`ємною частиною договору.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Господарського суду Одеської області від 27.04.2015р. у справі №916/5106/14 позов заступника прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради до приватного підприємства БАЛЬГА про внесення змін до договору оренди землі від 22.05.2007р., зареєстрованого у Одеській регіональній філії ДП ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.07.2007 року за № 040750500099, яким Одеською міською радою передано приватному підприємству БАЛЬГА земельну ділянку площею 1629 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул Чорноморського козацтва, 77 терміном на 25 років задоволено повністю. Внесено зміни до договору оренди землі від 22.05.2007р., зареєстрованого у Одеській регіональній філії ДП ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.07.2007р. за № 040750500099, яким Одеською міською радою передано приватному підприємству БАЛЬГА земельну ділянку площею 1629кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 77 терміном на 25 років. Викладено п. 2.3. договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі та благоустрою прилеглої території, площею 1629 кв.м. становить 3024417,69грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.10.2013р. №112/С, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області". Викладено п .4.1. договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку для експлуатації та обслуговування адміністративної будівлі та благоустрою прилеглої території, площею 1629кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 77, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та становить 90732,53грн. на рік".
Постановою Одеського апеляційного господарського суду у справі №916/5106/14 від 25.06.2015р. апеляційну скаргу ПП БАЛЬГА залишено без задоволення, а рішення Господарського суду Одеської області від 27.04.2015р. у справі № 916/5106/14 залишено без змін.
Відповідно до ч.4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Згідно з Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ГУ Держгеокадастру в Одеської області від 26.06.2020р. за №1100 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1629кв.м. становить 4399749,82грн., відповідно орендна плата з розрахунку 3 % від нормативної грошової оцінки цієї ділянки за 2017 рік складає 131992,49грн.
Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, власником нежилої будівлі, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Чорноморського козацтва, 77, є ТОВ Фенікс сталь ЛТД , на підставі свідоцтва про право власності від 30.09.2014р. №27476977. Відповідно до ТОВ Фенікс сталь ЛТД .
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Вказане також зазначено в ч. 1 ст. 377 Цивільного кодексу України та ч. 3 ст. 7 Закону України Про оренду землі .
У розумінні наведених положень законодавства при виникненні в іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду (відповідно до договору, який містить необхідні за законом істотні умови), право попереднього власника або користувача припиняється в силу прямої вказівки закону без припинення у цілому договору оренди земельної ділянки. Відповідно, новий власник об`єкта нерухомості, якому переходить право оренди, набуває права оренди за чинним договором оренди, а не у порядку повторного надання земельної ділянки, тобто має місце заміна сторони у зобов`язанні.
У постанові Верховного Суду у складі Касаційного господарського суду від 07.11.2018р. у справі №910/20774/17, встановлено, що після відчуження об`єкта нерухомості, розташованого на орендованій земельній ділянці, договір оренди землі у відповідній частині припиняється щодо відчужувача, однак діє на тих самих умовах стосовно нового власника нерухомості, який з моменту набуття такого права набуває також права оренди земельної ділянки, на якій це майно розміщене, а отже й відповідні права та обов`язки орендаря, у тому числі зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою. Отже, після відчуження об`єктів нерухомості позивачі не повинні сплачувати орендну плату за земельну ділянку, користувачем якої вони вже не є, а зобов`язання з такої сплати автоматично виникає у нового власника нерухомості.
Отже з моменту виникнення у відповідача права власності на нежитлові будівлі та споруди, розміщені на орендованій земельній ділянці, до нього перейшли права та обов`язки орендаря земельної ділянки, на якій це майно розміщено, у зв`язку з чим саме відповідач має належним чином виконувати умови договору оренди землі від 22.05.2007р. в частині сплати орендної плати.
Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.
Згідно ст. 288.2, 288.3, 288.4 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Як встановлено судом, відповідач, порушуючи умови договору оренди, не сплачує орендну плату за користування земельною ділянкою площею 1629кв.м., що суперечить положенням ст. 206 Земельного кодексу України та ст. 21 Закону України Про оренду землі .
Відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Згідно з ч. 2 ст. 2. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
Частиною 2 ст. 41 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що районні у містах ради (у разі їх створення) та їх виконавчі органи відповідно до Конституції та законів України здійснюють управління рухомим і нерухомим майном та іншими об`єктами, що належать до комунальної власності територіальних громад районів у містах, формують, затверджують, виконують відповідні бюджети та контролюють їх виконання, а також здійснюють інші повноваження, передбачені цим Законом, в обсягах і межах, що визначаються міськими радами.
Відповідно до ч. ч. 1,4 ст. 54 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Так, згідно з п. 1.1 Положення про Департамент комунальної власності Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 10.06.2020р. № 6036-VІІ, Департамент комунальної власності Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради. Департамент комунальної власності Одеської міської ради є правонаступником Одеського міського управління земельних ресурсів Одеської міської ради.
Відповідно до п.2.1 Положення Департамент комунальної власності Одеської міської ради забезпечує реалізацію місцевої політики у сфері управління, ефективного використання та збереження майна комунальної власності територіальної громади м. Одеси, с органом приватизації територіальної громади м. Одеси та реалізує повноваження Одеської міської ради у сфері регулювання земельних відносин у межах, визначених Одеською міською радою.
Зокрема, відповідно до п.п.2.4.2 Положення Департамент комунальної власності Одеської міської ради у сфері земельних правовідносин здійснює підготовку документів, що посвідчують право на оренду земельної ділянки (а саме: розрахунків розмірів орендної плати за землю при підготовці проектів договорів оренди землі, поновленні договорів оренди землі, внесенні змін до договорів оренди землі; проектів договорів оренди землі для розгляду Одеською міською радою; документів для нотаріального укладання договорів оренди землі після прийняття відповідних рішень Одеською міською радою); здійснює у встановленому порядку перевірку виконання орендарями умов договорів оренди землі.
Внаслідок неналежного виконання відповідачем обов`язку по сплаті орендної плати Департаментом комунальної власності Одеської міської ради на адресу відповідача було направлено претензію від 06.08.2020р. за №01-13/2886 про необхідність сплати заборгованості за договором оренди земельної ділянки. Проте, станом на дату подання даної позовної заяви, заборгованість з орендної плати відповідачем не погашено.
Департаментом комунальної власності Одеської міської ради розраховано суму орендної плати відповідачу за період з 01.09.2017р. по 31.08.2020р. з розрахунку 131992,49/12 міс. = 10 999,37грн. (щомісячно).
Судом встановлено, що орендна плата за земельну ділянку площею 1629кв.м. розрахована фінансовим відділом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради згідно з Витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ТУ Держгеокадастру в Одеській області від 26.06.2020р. за №1100 та договору оренди землі зі змінами (відповідно до рішення Господарського суду Одеської області від 27.05.2015р. у справі № 916/5106/14) у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки об`єкта оренди, складає 131992,49грн. на рік.
Отже, не отримана плата за землю за період з 01.09.2017р. по 31.08.2020р. становить 384978,10грн.
Згідно до ст. 193 Господарського кодексу України, яка цілком кореспондується зі ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Станом на день розгляду справи заборгованість з орендної плати за період з 01.09.2017р. по 31.08.2020р. у сумі 384978,10грн. відповідачем не сплачена, доказів спростовуючи позовні вимоги відповідачем не надано.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача в частині стягнення з відповідача 384978,10грн. заборгованості по сплаті орендної плати за період з 01.09.2017р. по 31.08.2020р.
Щодо позовних вимог про стягнення з відповідача пені у сумі 7341,70грн., слід зазначити наступне.
Відповідно до ст. 36 Закону України Про оренду землі у разі невиконання зобов`язань за договором оренди землі сторони несуть відповідальність згідно із законом та договором.
Відповідно до ст. 610, ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України порушення зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання), у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
Крім того, ч. 1 ст. 216, ст. 218 Господарського кодексу України передбачає, що учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставі і в порядку, передбаченим цим Кодексом, іншими законами та договором. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Згідно з ч. 1 ст. 624 Цивільного кодексу України, якщо за порушення зобов`язання встановлено неустойка (пеня) штраф, то вона підлягає стягненню у повному розмірі незалежно від відшкодування збитків.
Також, згідно ст. 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями у цьому Кодексі визначаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.
Відповідно до ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України врахування штрафних санкцій за прострочення виконання грошового зобов`язання, якщо інше не встановлено законом або договором, припиняється через шість місяців від дня, коли зобов`язання мало бути виконане.
Згідно з ч. 3 ст. 549 Цивільного кодексу України пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочення платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін.
Відповідно до п. 4.6 договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені договором, справляється пеня.
Суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок пені у сумі 7341,70грн. за період з 31.10.2019р. по 30.09.2020р., вважає його вірним та зазначає, що стягненню з відповідача підлягає пеня у сумі 7341,70грн.
Щодо позовних вимог про стягнення з відповідача 15268,21грн. 3% річних, 21758,82грн. інфляційних витрат слід зазначити наступне.
Відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Враховуючи положення ч. 2 ст. 625 Цивільного кодексу України, нарахування інфляційних втрат на суму боргу та 3 % річних входять до складу грошового зобов`язання і є особливою мірою відповідальності боржника (спеціальний вид цивільно-правової відповідальності) за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат (збитків) кредитора від знецінення грошових коштів внаслідок інфляційних процесів та отримання компенсації (плати) від боржника за користування утримуваними ним грошовими коштами, належними до сплати кредиторові. Вимагати сплати суми боргу з урахуванням індексу інфляції, а також 3 % річних є правом кредитора, яким останній наділений в силу нормативного закріплення зазначених способів захисту майнового права та інтересу.
Суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок 3% річних за період з 31.10.2017р. по 30.09.2020р., вважає його вірним та зазначає, що стягненню з відповідача підлягають 3% річних у сумі 15268,21грн.
Суд, перевіривши наданий позивачем розрахунок інфляційних витрат у сумі 21758,82грн. за період з 01.09.2017р. по 31.08.2020р., вважає його вірним та зазначає, що стягненню з відповідача підлягають інфляційні витрати у сумі 21758,82грн.
Відповідно до ст.3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є зокрема справедливість, добросовісність та розумність.
Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, позовні вимоги Одеської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Фенікс сталь ЛТД за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департаменту комунальної власності Одеської міської ради про стягнення 429346,83грн. у тому числі 384978,10грн. заборгованості по сплаті орендної плати, 7341,70грн. пені, 15268,21грн. 3% річних, 21758,82грн. інфляційних витрат, обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи та підлягають задоволенню.
Судові витрати по сплаті судового збору у сумі 6440,20грн. покласти на відповідача відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 79, 86, 123, 126, 129, 191, ст.ст. 232-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Одеської міської ради до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Фенікс сталь ЛТД» за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департаменту комунальної власності Одеської міської ради про стягнення 429346,83грн. - задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фенікс сталь ЛТД» (65496, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, Іллічівська дорога, 2 (Ак. Глушка, 31 «А» , код ЄДРПОУ 38696601) на користь Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 26597691, отримувач - УДКСУ у м. Одесі Одеської області, код отримувача: 38016923, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, місцевий бюджет Суворовського району м. Одеси, номер рахунку UA698999980334149812000015009, КБК - 18010600 орендна плата з юридичних осіб ) 384978,10грн. заборгованості по сплаті орендної плати, 7341,70грн. пені, 15268,21грн. 3% річних, 21758,82грн. інфляційних витрат.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фенікс сталь ЛТД» (65496, Одеська область, Овідіопольський район, с. Лиманка, Іллічівська дорога, 2 (Ак. Глушка, 31 «А» , код ЄДРПОУ 38696601) на користь Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 26597691, рахунок юридичного департаменту Одеської міської ради, код 26302537, р/р UA418201720344240001000034995, ДКСУ м. Київ, МФО 820172) 6440,20грн. судового збору.
Наказ видати згідно зі ст. 327 ГПК України.
Повне рішення складено 01 квітня 2021 р.
Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Л.В. Степанова
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2021 |
Оприлюднено | 05.04.2021 |
Номер документу | 95982406 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Степанова Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні