П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/979/19
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Майстер П.М.
Суддя-доповідач - Залімський І. Г.
02 квітня 2021 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Залімського І. Г.
суддів: Сушка О.О. Мацького Є.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу приватного підприємства "АТП Поділля-Тур" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 25 листопада 2020 року (ухвалене у м. Хмельницькому 25.11.2020) у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Поділля" до Хмельницької обласної державної адміністрації в особі Департаменту економічного розвитку, курортів і туризму, Хмельницької обласної державної адміністрації в особі Управління інфраструктури Хмельницької обласної державної адміністрації, третя особа - приватне підприємство "АТП Поділля-Тур" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс Поділля" звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Хмельницької обласної державної адміністрації в особі Департаменту економічного розвитку, промисловості та інфраструктури, третя особа - приватне підприємство "АТП Поділля-Тур", в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати пункт 3.19. рішення, оформленого протоколом №1 засідання обласного конкурсного комітету щодо визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не входять за межі території області від 07.03.2019;
- зобов`язати Хмельницьку обласну державну адміністрацію провести новий конкурс з визначення перевізника на маршруті Кам`янець-Подільський - Нетішин, рейси 927/928.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 22.05.2019 у справі №560/979/19, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30.07.2019, відмовлено в задоволенні адміністративного позову. Постановою Верховного Суду від 26.11.2019 скасовано рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 22.05.2019 та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30.07.2019 у справі №560/979/19, а справу направлено на новий розгляд до Хмельницького окружного адміністративного суду.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 25.11.2020 позов задоволено.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, третя особа - приватне підприємство "АТП Поділля-Тур" подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 25.11.2020 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги з урахуванням додатково наданих письмових пояснень зазначено, що відповідно до приписів пункту 12 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1081 від 03.12.2008 (Порядок №1081), організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який, зокрема, не відповідає вимогам статті 34 Закону України Про автомобільний транспорт . Саме з цієї підстави позивач не був допущений до участі в конкурсі, з огляду на незабезпечення технічного стану транспортного засобу. Претенденти-перевізники, які беруть участь у конкурсі на певні об`єкти, повинні на момент такої їх участі в конкурсі відповідати вимогам статті 34 Закону України Про автомобільний транспорт по тим перевезенням, які ними вже виконуються, а не можливо будуть потенційно виконуватись в разі перемоги. Тобто кожен перевізник зобов`язаний: утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 Закону України Про автомобільний транспорт ; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв.
ПП "АТП Поділля-Тур" також зазначає, що твердження позивача щодо відсутності в ПП "АТП Поділля-Тур" договорів на медичне обслуговування, технічний огляд автотранспорту та стоянки не відповідає дійсності, адже у штаті ПП "АТП Поділля-Тур" є медичні працівники, а також особи, відповідальні за технічний огляд автотранспорту. Також наявний договір оренди території, де розміщена автостоянка підприємства. Однак, вказані договори з лікарем та механіком у населеному пункті м. Кам`янець-Подільський були відсутні. Журнал обліку відповідач не надав у зв`язку з проведенням на момент попереднього розгляду справи нового конкурсу з перевезення пасажирів. Натомість, надано довідку про подання документів для участі в конкурсі як позивачем, так і ПП "АТП Поділля-Тур", достовірність якої позивач не заперечував.
Крім того, вимога конкурсного комітету до ПП "АТП Поділля-Тур" щодо укладення ним договорів на медичне обслуговування, технічний огляд автотранспорту та стоянки не свідчить про нерівність умов та надання певних переваг для ПП "АТП Поділля-Тур".
До того ж, ПП "АТП Поділля-Тур" вказало, що ТОВ "Транс Поділля" не має права звернення до суду із вказаним позовом, адже у вказаній позовній заяві позивач оскаржує акт індивідуальної дії, який його не стосується, а отже не порушує його права.
Відповідачі подали відзиви на апеляційну скаргу ПП "АТП Поділля-Тур" в яких підтримали доводи апеляційної скарги та просили скасувати рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 25.11.2020.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу ПП "АТП Поділля-Тур" в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Зауважив, що має право на звернення до суду із даним позовом як перевізник-претендент який у встановленому порядку подав заяву та документи для участі у конкурсі, а відповідач порушив його права надавши необґрунтовану перевагу ПП "АТП Поділля-Тур". Інших окремих рішень, крім пункту 3.19. рішення, оформленого протоколом №1 від 07.03.2019, щодо недопуску позивача до конкурсу відповідачем не приймалось, а тому позивач звернувся до саме із зазначеними позовними вимогами.
Позивач зауважив, що для участі в конкурсі на перевезення пасажирів по маршруту Кам`янець-Подільський-Нетішин, рейси 927/928 він надав всі необхідні документи, які визначені Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування. Слухання пропозицій учасників для участі у цьому конкурсі відбулося 07.03.2019, але відповідач не провів визначення переможця з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів. Як наслідок, порушено процедуру проведення конкурсу та, відповідно, права ТОВ "Транс Поділля", оскільки жодних офіційних рішень організатором конкурсу, до початку проведення конкурсу, щодо не допущення позивача до участі в конкурсі не приймалось. Також, такого рішення не приймалось і під час проведення конкурсу - перед заслуховуванням конкурсних пропозицій перевізників-претендентів. Фактично, рішення про недопущення до конкурсу було прийнято самим членом обласного конкурсного комітету ОСОБА_1 , вже після заслуховування конкурсних пропозицій - перед визначенням переможця. На думку позивача, його безпідставно не допущено до участі у конкурсі на зазначеному маршруті. Звертає увагу на те, що під час заслуховування та визначення пропозицій по іншому учаснику - ПП "АТП Поділля-Тур" було встановлено, що останній не відповідає конкурсним вимогам, зокрема, у нього відсутні обов`язкові договори на медичне обслуговування, технічний огляд автотранспорту та стоянки.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 09.02.2021, з урахуванням п.7 ч.1 ст.306, ст.307, 311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Розпорядженням голови Хмельницької обласної державної адміністрації від 24.11.2016 №518/2016-р "Про перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування" на Департамент економічного розвитку, промисловості та інфраструктури облдержадміністрації покладено повноваження облдержадміністрації щодо забезпечення організації пасажирських перевезень та виконання функцій організатора проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), крім затвердження складу конкурсного комітету.
Наказом директора Департаменту економічного розвитку, промисловості та інфраструктури Хмельницької обласної державної адміністрації від 21.01.2019 №8-н "Про затвердження переліку об`єктів конкурсу з перевезення пасажирів в звичайному режимі руху на автобусному маршруті загального користування за номерами маршрутів та рейсів у прямому та зворотному напрямках (об`єкти конкурсу) та умови їх проведення", затверджено перелік об`єктів конкурсу та умов до нього згідно додатку 1, в тому числі на маршрут Кам`янець-Подільський - Нетішин, рейси 927/928.
В газеті "Пропозиція тижня" від 26.01.2019 №3 (500) було розміщено оголошення про конкурс та умови його проведення на право здійснення перевезення пасажирів за автобусними маршрутами загального користування, в тому числі на маршрут Кам`янець-Подільський - Нетішин, рейси 927/928.
Документи для участі в оголошеному конкурсі з перевезення пасажирів в звичайному режимі руху на автобусному маршруті загального користування за об`єктом конкурсу Кам`янець-Подільський - Нетішин, рейси 927/928 подали ТОВ "Транс Поділля" та ПП "АТП Поділля-Тур".
ТОВ "Транс Поділля" для участі у вказаному конкурсі надано наступні документи: заяву на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування від 07.02.2019, анкету до заяви про участь у конкурсі з перевезення пасажирів або продовження строку дії договору (дозволу) від 07.02.2019, відомості про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті, відомості про додаткові умови обслуговування маршруту, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку. ТОВ "Транс-Поділля" на конкурс подало транспортні засоби: Мерседес-Бенц, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , 1999 року випуску, пасажиромісткість 30, МАН 18.420, державний реєстраційний номер НОМЕР_2 , 1994 року випуску, пасажиромісткість 55.
ПП "АТП Поділля-Тур" для участі у конкурсі надало: заяву на участь у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, анкету до заяви про участь у конкурсі з перевезення пасажирів або продовження строку дії договору (дозволу) від 13.02.2019, відомості про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті від 13.02.2019, відомості про додаткові умови обслуговування маршруту, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, сертифікати відповідності. ПП "АТП Поділля-Тур" - SETRA S315HD, державний реєстраційний номер НОМЕР_3 , 1996 року випуску, пасажиромісткість 55, MERSEDES-BENZ SPRINTER, державний реєстраційний номер НОМЕР_4 , 2010 року випуску, пасажиромісткість 22.
Згідно з Протоколом №1 засідання обласного конкурсного комітету з підготовки та проведення конкурсу щодо визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області від 07.03.2019, ОСОБА_2 (представник робочого органу - начальник відділу пасажирських перевезень ТОВ "Хмельницьктранс"), проінформував про двох претендентів на автобусному маршруті Кам`янець-Подільський - Нетішин, рейси 927/928 (пункт 3.19 Протоколу №1), та зазначив, що ТОВ "Транс-Поділля" пропонує до використання на автобусному маршруті два транспортних засоби: перший - Мерседес-Бенц, відповідає умовам конкурсу, класу, категорії, власний, відсутній сертифікат відповідності; другий - МАН 18.420, серії НОМЕР_2 , 1994 р.в., по класу, категорії, пасажиромісткості відповідає умовам конкурсу, автобус власний, відсутній сертифікат відповідності, даний транспортний засіб обов`язковий технічний контроль не пройшов. Відповідно до інформації Управління Державної служби України з безпеки на транспорті в перевізника відсутні штрафні санкції, всі транспортні засоби внесені до ліцензійного реєстру. Медичний та технічний огляд, стоянка за договором. Штрафів відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення не має. Обслуговує 1 міжміський маршрут. Має 24 найманих працівники, середня заробітна плата - 3835 грн; ПП "АТП Поділля-Typ" пропонує до використання на автобусному маршруті два транспортних засоби: перший - Сетра S315, НОМЕР_3 , власний, має сертифікат відповідності; другий - Мерседес-Бенц НОМЕР_4 , 2010 р.в., 22 п/м, власний, є сертифікат відповідності. Матеріально-технічна база власна, знаходиться в м. Хмельницькому, маршрут формується в м. Кам`янець-Подільському. Відповідно до інформації Управління Державної служби України з безпеки на транспорті в Хмельницькій області в перевізника немає штрафів, всі автобуси, подані на конкурс, внесені до ліцензійного реєстру. Штрафів за статтею 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення не має. Обслуговує 1 приміський, 6 міжміських, 7 міжобласних та 2 міжнародних маршрути. Має 57 найманих працівників, середня заробітна плата - 4190 грн.
В ході засідання обласного конкурсного комітету з підготовки та проведення конкурсу щодо визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області виступив член обласного конкурсного комітету ОСОБА_1 з приводу відсутності сертифікату відповідності та обов`язкового технічного контролю транспортного засобу МАН 18.420, серії НОМЕР_5 . На зазначене, представник ТОВ "Транс-Поділля" повідомив про відсутність документів щодо проходження обов`язкового технічного контролю транспортного засобу МАН 18.420, серії НОМЕР_5 . Також під час засідання обласного конкурсного комітету ОСОБА_1 повідомив представнику ТОВ "Транс-Поділля" про те, що організатором прийнято рішення про недопущення останнього до конкурсу, оскільки транспортний засіб МАН 18.420 серії НОМЕР_5 не пройшов обов`язковий технічний контроль.
Рекомендовано організатору перевезень визнати переможцем та укласти договір на маршрут Кам`янець-Подільский - Нетішин, рейси 927/928 з ПП "АТП Поділля-Тур", з умовою обов`язкового заключення договору з лікарем та механіком, оскільки маршрут починається з м. Кам`янця-Подільського. За таке рішення члени обласного конкурсного комітету проголосували 9 "за" та 0 "проти". Відповідне рішення відображене у пункті 3.19 протоколу №1 засідання обласного конкурсного комітету щодо визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не входять за межі території області від 07.03.2019.
Позивач не погодився із вказаним рішенням та звернувся до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що ТОВ "Транс-Поділля" необґрунтовано не допущено у конкурсі на підставі спірного рішення відповідача, який одночасно надав необґрунтовані переваги ПП "АТП Поділля-Тур".
Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.
Згідно ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 43 Закону України Про автомобільний транспорт від 05.04.2001 №2344-III (Закон №2344-III) визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).
За приписами статті 44 Закону №2344-III організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.
Для організації забезпечення і підготовки матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування на конкурсних умовах за договором залучають підприємство (організацію), що має фахівців та досвід роботи не менше трьох років з питань організації пасажирських перевезень. Конкурс проводиться із залученням представників відповідних органів виконавчої влади, а також представників громадських організацій. Залучене для проведення засідань конкурсного комітету підприємство (організація) готує матеріали щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інші матеріали.
Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.
Згідно ст.45 Закону №2344-III у конкурсі на визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування можуть брати участь автомобільні перевізники, які мають ліцензію на той вид послуг, що виносять на конкурс, на законних підставах використовують у достатній кількості сертифіковані автобуси відповідного класу, відповідають вимогам, викладеним у статті 34 цього Закону.
До участі в конкурсі не допускаються автомобільні перевізники, які: визнані банкрутами або щодо яких порушено справу про банкрутство чи ліквідацію як суб`єкта господарювання; подали до участі в конкурсі документи, що містять недостовірну інформацію; не відповідають вимогам статті 34 цього Закону; передбачають використовувати на маршрутах автобуси, переобладнані з вантажних транспортних засобів.
Відповідно до ст.34 Закону №2344-III автомобільний перевізник повинен: виконувати вимоги цього Закону та інших законодавчих і нормативно-правових актів України у сфері перевезення пасажирів та/чи вантажів; утримувати транспортні засоби в належному технічному і санітарному стані та забезпечувати їх зберігання відповідно до вимог статті 21 цього Закону; забезпечувати контроль технічного і санітарного стану транспортних засобів перед виїздом на маршрут; забезпечувати проведення медичного контролю стану здоров`я водіїв; організувати проведення періодичного навчання водіїв методам надання домедичної допомоги потерпілим від дорожньо-транспортних пригод; забезпечувати умови праці та відпочинку водіїв згідно з вимогами законодавства; забезпечувати проведення стажування та інструктажу водіїв у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту; забезпечувати безпеку дорожнього руху; забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.
Автомобільні перевізники з кількістю транспортних засобів десять і більше зобов`язані організовувати підвищення кваліфікації керівників і спеціалістів автомобільного транспорту, діяльність яких пов`язана з наданням послуг автомобільного транспорту, у термін один раз на п`ять років, а з питань безпеки перевезень, охорони праці та пожежної безпеки - у термін один раз на три роки в порядку, який визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.
Згідно із ст.46 Закону №2344-III для участі в конкурсі на перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування автомобільний перевізник подає конкурсному комітету такі документи: заяву претендента встановленого зразка із зазначенням автобусного маршруту загального користування, на якому має намір працювати претендент; відомості за підписом суб`єкта господарювання про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті з зазначенням підстав для їх використання перевізником; відомості про додаткові умови обслуговування маршруту; документ, що підтверджує внесення плати за участь у конкурсі.
Відповідно до пункту 17 Порядку №1081 у конкурсі можуть брати участь підприємства (організації), які відповідають вимогам, що встановлені статтею 44 Закону України "Про автомобільний транспорт", а також умовам проведення відповідного конкурсу.
Пункт 8 Порядку №1081 передбачає, що переможця чи переможців конкурсу визначає організатор перевезень на підставі рішення конкурсного комітету окремо щодо кожного об`єкта конкурсу.
Відповідно до пункту 12 Порядку №1081 організатор перевезень приймає рішення про недопущення до участі в конкурсі перевізника-претендента, який: 1) подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію; 2) визнаний банкрутом або щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство (за винятком того, стосовно якого проводиться процедура санації), або який перебуває у стадії ліквідації; 3) не відповідає вимогам статті 34 Закону України "Про автомобільний транспорт"; 4) не має достатньої кількості транспортних засобів для виконання перевезень, затвердженої обов`язковими умовами конкурсу, та перевезень, які повинні виконуватися відповідно до чинних договорів (дозволів); 5) має несплачені штрафні санкції, накладені Укртрансбезпекою, або водії якого мають несплачені штрафи, накладені відповідно до статті 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення, неоскаржені у судовому порядку (що були накладені не пізніше ніж за 20 днів до дати проведення конкурсу); 6) подав конкурсну пропозицію, що не відповідає обов`язковим та додатковим умовам конкурсу, крім випадків, передбачених частиною третьою статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт"; 7) подав до участі в конкурсі більшу кількість автобусів, ніж це передбачено умовами конкурсу.
Згідно з пунктом 29 Порядку №1081 для участі у конкурсі перевізник-претендент подає окремо щодо кожного об`єкта конкурсу документи, визначені статтею 46 Закону України "Про автомобільний транспорт", за формою згідно з додатками 1-4.
Пункт 37 Порядку №1081 передбачає, що достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього Порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.
Відповідно до пункту 39 Порядку №1081 подані на конкурс документи реєструються організатором або робочим органом у журналі обліку. Документи, подані несвоєчасно, не реєструються і повертаються автомобільному перевізникові з повідомленням про спосіб повернення коштів, внесених за участь в конкурсі.
Згідно пункту 40 Порядку №1081 під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів на підставі інформації, поданої ними в конвертах № 1 і 2.
В силу положень пунктів 42 та 46 Порядку №1081 у разі коли на один з об`єктів конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах претендує два або більше перевізники-претенденти, конкурсний комітет визначає переможця з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів та подає пропозиції організатору перевезень.
Сумарна кількість балів, одержаних кожним перевізником-претендентом на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах, є підставою для подання пропозицій організатору перевезень для визначення переможця конкурсу.
У разі подання на участь у конкурсі з перевезення пасажирів за одним із об`єктів конкурсу на міжобласних автобусних маршрутах двох або більше перевізників-претендентів конкурсний комітет подає організатору перевезень пропозицію щодо визначення переможцями конкурсу всіх перевізників, які відповідають вимогам статей 45 і 46 Закону України "Про автомобільний транспорт" та цього Порядку.
Організатор перевезень визнає переможцем конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах того перевізника-претендента, який за результатами розгляду набрав найбільшу кількість балів відповідно до системи оцінки пропозицій перевізників-претендентів, підготовлених конкурсним комітетом.
Згідно з пунктом 49 Порядку №1081 рішення про результати конкурсу оформляється протоколом, який підписується головуючим, секретарем та присутніми членами конкурсного комітету і подається організатору перевезень протягом п`яти робочих днів.
Організатор перевезень протягом десяти робочих днів від дати надходження протоколу конкурсного комітету опрацьовує матеріали проведеного конкурсу з перевезення пасажирів та у разі відсутності зауважень до порядку проведення конкурсу приймає рішення окремо за кожним об`єктом щодо переможця чи переможців конкурсу, а також того, хто зайняв друге місце у разі проведення конкурсу з перевезення пасажирів на внутрішньообласних, внутрішньорайонних та міських автобусних маршрутах.
За наявності підстав вважати рішення конкурсного комітету про результати конкурсу такими, що прийняті з порушенням законодавства, приймається обґрунтоване рішення із зазначенням змісту порушень про скасування рішення конкурсного комітету щодо результатів конкурсу або скасування свого рішення як за окремими об`єктами конкурсу, так і в цілому всього конкурсу.
Відповідно до пункту 3 Порядку проведення обов`язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.01.2012 №137 (Порядок №137), періодичність проходження обов`язкового технічного контролю становить, зокрема, для автобусів та спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, незалежно від строку експлуатації - двічі на рік.
Згідно з пунктом 18 Порядку №137 перевірка конструкцій і технічного стану транспортних засобів проводиться згідно з Вимогами до перевірки.
У разі позитивного результату після проведення обов`язкового технічного контролю транспортного засобу замовникові видається протокол перевірки технічного стану із самоклейною міткою радіочастотної ідентифікації, яка розміщується в правій верхній частині вітрового скла (на внутрішньому боці) транспортного засобу. У разі негативного результату або невідповідності даних у свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу даним ідентифікації транспортного засобу складається акт невідповідності технічного стану транспортного засобу за формою згідно з додатком 4.
У протоколі перевірки технічного стану транспортного засобу виконавець зазначає дату проведення наступного обов`язкового технічного контролю транспортного засобу відповідно до пункту 3 цього Порядку.
За змістом пункту 3.19 Протоколу №1 засідання обласного конкурсного комітету з підготовки та проведення конкурсу щодо визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області від 07.03.2019 позивача не допущено до конкурсу на маршрут Кам`янець-Подільський - Нетішин, рейси 927/928, у зв`язку з тим, що в перевізника відсутній сертифікат відповідності та обов`язковий технічний контроль транспортного засобу МАН 18.420, серії НОМЕР_2 .
При цьому, норми Закону №2344-III та Порядку №1081 чітко визначають обов`язок власників (користувачів) автобусів та посадових осіб, які відповідають за експлуатацію і технічний стан транспортних засобів, утримання транспортних засобів в належному технічному і санітарному стані саме перед виїздом на маршрут.
Так, стаття 23 Закону №2344-III визначає, що поняття контролю технічного стану транспортних засобів включає: обов`язковий технічний контроль транспортних засобів; перевірку технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками. Перевірку технічного стану транспортних засобів під час обов`язкового технічного контролю транспортних засобів здійснюють суб`єкти господарювання, визначені відповідно до Закону України "Про дорожній рух" в порядку, який встановлює Кабінет Міністрів України.
Апеляційний суд вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції про безпідставність посилань ТОВ "Транс-Поділля" на протокол перевірки технічного стану транспортного засобу №00816-00584-19 серії ВМ №248055 від 22.03.2019, складений на автобус марки МАН 18.420, державний реєстраційний номер НОМЕР_5 , оскільки він складений пізніше проведення засідання обласного конкурсного комітету з підготовки та проведення конкурсу щодо визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області від 07.03.2019. До того ж, позивач був присутній на засіданні обласного конкурсного комітету та не заперечував відсутності в нього документів щодо проходження обов`язкового технічного контролю транспортного засобу МАН 18.420, державний реєстраційний номер НОМЕР_5 .
Отже, на момент засідання обласного конкурсного комітету з підготовки та проведення конкурсу щодо визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області від 07.03.2019 у позивача був відсутній сертифікат відповідності та обов`язкового технічного контролю транспортного засобу МАН 18.420, серії НОМЕР_2 .
Також є безпідставними доводи позивача щодо порушення конкурсним комітетом Порядку №1081 в частині розгляду питання про недопущення до конкурсу безпосередньо на його засіданні, оскільки відповідно до пункту 43 Порядку №1081 під час проведення конкурсу запрошуються всі перевізники-претенденти, що беруть участь у конкурсі, у присутності яких оголошуються конкурсні пропозиції, а вимога не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу провести перевірку достовірності інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 даного Порядку, не зобов`язує організатора в інший день окремо приймати рішення щодо допуску перевізників-претендентів до участі в конкурсі. Так, чинним законодавством України не передбачено у який саме момент засідання конкурсного комітету повинно прийматись рішення про недопущення перевізника-претендента до участі у конкурсі з перевезення пасажирів.
Водночас встановлено, що у ПП "АТП Поділля-Тур" на момент проведення конкурсу були відсутні обов`язкові договори на медичне обслуговування, технічний огляд автотранспорту та стоянки. Цю обставину також підтверджує і ПП "АТП Поділля-Тур". Однак, це дана обставина не слугувала підставою для недопуску третьої особи до участі в конкурсі по аналогії з позивачем, а лише після визначення останнього переможцем вказано на необхідність останнього укласти договори з лікарем та механіком. Щодо ТОВ "Транс-Поділля" відповідач зайняв протилежну позицію та не допустив позивача до участі в конкурсі.
Крім того, обставина відсутності в ПП "АТП Поділля-Тур" на момент проведення конкурсу договори на медичне обслуговування, технічний огляд автотранспорту та стоянки була залишена поза увагою організаторами конкурсу. При цьому, з огляду на зміст статті 34 Закону №2344-III, суд першої інстанції обґрунтовано відхилив доводи третьої особи про те, що до участі в конкурсі на перевезення за маршрутом, який розпочинається з м. Кам`янця-Подільського, в ПП "АТП Поділля-Тур" не було інших рейсів з цим початковим пунктом руху, а тому, не було діючих договорів з лікарем та механіком, розташованих у цьому населеному пункті, а укладати їх до перемоги в конкурсі не могли.
Також відповідачем залишено поза увагою під час організації та проведення конкурсу те, що відповідно до поданих ПП "АТП Поділля-Тур" відомостей про автобуси, які будуть використовуватися на автобусному маршруті від 13.02.2019, зазначено, що автобус SETRA S315HD, державний реєстраційний номер НОМЕР_3 1996 р.в. відповідає вимогам екологічних норм транспортного засобу Євро-4, але сертифікат відповідності №UA1.182.0121370-14 від 03.11.2014 втратив свою дію ще 02.11.2015.
З метою перевірки дотримання ПП "АТП Поділля-Тур" вимог Порядку №1081 при подачі та реєстрації документів для участі в конкурсі, суд першої інстанції витребовував у відповідачів належним чином засвідчені копії журналу обліку, в якому реєструються документи, подані ПП "АТП Поділля-Тур" на конкурс з перевезення пасажирів на маршруті Кам`янець-Подільський - Нетішин, рейси 927/928, за результатами проведення якого прийнято рішення, оформлене протоколом №1 засідання обласного конкурсного комітету щодо визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області від 07.03.2019. Однак, за змістом отриманих відповідей, кожен з відповідачів стверджує про відсутність в них Журналу обліку, що свідчить про невиконання відповідачами обов`язку доказування правомірності спірного рішення.
Судом першої інстанції обґрунтовано відхилено посилання ПП "АТП Поділля-Тур" про те, що ненадання журналу обліку під час попереднього розгляду справи в суді першої інстанції зумовлене проведенням нового конкурсу з перевезення пасажирів, оскільки проведення нового конкурсу не перешкоджало надати суду належним чином засвідчені копії журналу в частині, що стосувалися проведення конкурсу з перевезення пасажирів на маршруті Кам`янець-Подільський - Нетішин, рейси 927/928. Доводи ПП "АТП Поділля-Тур" щодо надання довідки про подання документів для участі в конкурсі як позивачем, так і ним, суд не враховує, оскільки відсутні підстави вважати, що в ній відображені всі відомості, які містяться в журналі обліку щодо проведення вказаного конкурсу.
Отже, відповідачі, суб`єкти владних повноважень, не довели дотримання ПП "АТП Поділля-Тур" вимог Порядку №1081 при подачі та реєстрації документів для участі в конкурсі.
З урахуванням наведеного у сукупності, колегія суддів погоджується із доводами позивача та висновками суду першої інстанції щодо недотримання конкурсним комітетом під час вирішення питання про допуск до участі у конкурсі перевізників-претендентів рівності становища ПП "АТП Поділля-Тур" та ТОВ "Транс-Поділля", а також рівності умов по здійсненню ними права на участь у конкурсі.
Враховуючи, що конкурсним комітетом надано необґрунтовані переваги ПП "АТП Поділля-Тур" порівняно з ТОВ "Транс-Поділля" апеляційний суд вважає обґрунтованими висновки суду першої інстанції щодо протиправності та необхідності скасування пункту 3.19. рішення, оформленого протоколом №1 засідання обласного конкурсного комітету щодо визначення автомобільних перевізників на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не входять за межі території області від 07.03.2019, а також щодо наявності підстав для зобов`язання Хмельницьку обласну державну адміністрацію провести новий конкурс з визначення перевізника на маршруті Кам`янець-Подільський - Нетішин, рейси 927/928.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу приватного підприємства "АТП Поділля-Тур" залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 25 листопада 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Головуючий Залімський І. Г. Судді Сушко О.О. Мацький Є.М.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2021 |
Оприлюднено | 07.04.2021 |
Номер документу | 96034972 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Загороднюк А.Г.
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Залімський І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні