Справа № 560/8837/20
РІШЕННЯ
іменем України
05 квітня 2021 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить:
1. Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 01 грудня 2020 року № 22-13873-СГ про відмову у наданні у власність земельної ділянки, яким відмовлено ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 3,152 га, кадастровий номер 6820984400:03:010:0056, для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Новогреблівської сільської ради Волочиського району Хмельницької області.
2. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області затвердити проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 у власність земельної ділянки площею 3,152 га, кадастровий номер 6820984400:03:010:0056, для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Новогреблівської сільської ради Волочиського району Хмельницької області, та передати у власність ОСОБА_1 у власність земельну ділянку площею 3,152 га, кадастровий номер 6820984400:03:010:0056.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що наказом від 01.12.2020 №22-13873-СГ Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відмовило у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Вважає, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Позивачем у встановленому законом порядку отримано дозвіл на розроблення проекту землеустрою, за його замовленням виготовлено проект землеустрою, який погоджений відповідно до вимог визначених статтею 186-1 ЗК України, та подано всі необхідні документи до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області разом із заявою про затвердження проекту землеустрою та надання земельної ділянки у власність.
Ухвалою суду від 05.01.2021 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить у задоволенні позову відмовити. Зазначає, що оскільки право користування земельною ділянкою гр. ОСОБА_2 у встановленому законом порядку не припинено, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не має повноважень передавати таку земельну ділянку у власність громадян.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 15.08.2016 №22-21032-СГ позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у розмірі середньої земельної частки (паю) на території Новогреблівської сільської ради Волочиського району Хмельницької області, із земель, що знаходяться в постійному користуванні згідно державного акту на користування землею в засновника фермерського господарства "Мрія" ОСОБА_2 для подальшої передачі у власність.
Позивач звернулась до ФОП ОСОБА_3 із заявою від 07.05.2020 про виготовлення проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність.
ФОП ОСОБА_3 було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачу для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів Новогреблівської сільської ради Волочиського району Хмельницької області.
Вказаний проект землеустрою було погоджено експертом державної експертизи Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, що підтверджується висновком від 12.06.2020 №8080/82-20.
18.06.2020 посадовою особою відділу у Волочиському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області здійснено державну реєстрацію земельної ділянки (кадастровий номер 6820984400:03:010:0056), що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
05.10.2020 ОСОБА_2 та ФГ "Мрія" за підписом його голови ОСОБА_2. складено нотаріально засвідчені заяви (адресати - компетентним органам за місцем вимоги), згідно яких надано згоду члену ФГ Мрія ОСОБА_1 на вилучення із земельної ділянки площею 17,39 га земельної ділянки площею 3,152 га, яка розташована за межами населених пунктів Новогреблівської сільської ради Волочиського району Хмельницької області.
05.10.2020 позивач звернулась до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 3,152 га та передати у власність для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Новогреблівської сільської ради Волочиського району Хмельницької області.
Наказом від 01.12.2020 №22-13873-СГ Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відмовило позивачу у затвердженні проекту землеустрою, посилаючись на те, що запитувана земельна ділянка перебуває у постійному користуванні в засновника ФГ "Мрія" ОСОБА_2 згідно державного акту на право користування землею Б №042494, що зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №8, із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, та не відноситься до земель фермерського господарства, а отже відповідно до ст. 32 ЗК України не може бути передана у власність в розмірі земельної частки (паю) членам фермерського господарства.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною шостою статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення, зокрема, фермерського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до частини четвертої статті 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно із частиною восьмою статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується у порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідно до положень частини першої статті 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з частиною четвертою статті 186-1 ЗК України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.
Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері (частина п`ята статті 186-1 ЗК України).
Згідно із частиною шостою статті 186-1 ЗК України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Частиною сьомою статті 186-1 ЗК України встановлено, що органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України Про землеустрій ; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт.
Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.
Відповідно до частини дев`ятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що розроблений проект землеустрою підлягає погодженню та затвердженню відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування. У разі прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність одночасно вирішується питання про надання земельної ділянки у власність.
При цьому, статтею 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Частиною другою статті 116 ЗК України визначено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом (частини четверта та п`ята статті 116 ЗК України).
Згідно із частиною першою статті 13 Закону України Про фермерське господарство 19.06.2003 № 973-IV (далі - Закон № 973-IV) члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Водночас, відповідно до статті 7 Закону №973-IV надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому ЗК України.
Положеннями статті 32 ЗК України також передбачено право членів фермерських господарств на приватизацію земельних ділянок шляхом передачі безоплатно у приватну власність наданих їм у користування земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Землі фермерського господарства можуть складатися із:
а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі;
б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності;
в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди (частина перша статті 31 ЗК України та частина перша статті 12 Закону №973-IV).
Зміст наведених норм права свідчить про те, що члени фермерського господарства наділені правом на одержання безоплатно у власність із земель державної або комунальної власності земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) в загальному порядку, передбаченому ЗК України. Натомість, члени фермерського господарства, які володіють земельними ділянкам на праві користування, мають право на одержання безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельних ділянок у розмірі земельної ділянки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Фермерське господарство може володіти та користуватися землями своїх членів лише у разі, якщо такі земельні ділянки перебувають у власності (а не користуванні) члена фермерського господарства. При цьому, статтею 13 Закону №973-IV передбачено право члена фермерського господарства отримати безоплатно у власність земельну ділянку, яка раніше була надана йому у користування.
Виділення членам фермерського господарства земельної ділянки у власність із земель, що перебувають у власності чи користуванні фермерського господарства, чинним законодавством не передбачено.
Вказане узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 20 травня 2020 року у справі №817/69/18.
Судом встановлено, що позивач звернувся до відповідача із заявою в порядку, визначеному статтями 118, 121 ЗК України, з метою реалізації права на одержання безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної власності для ведення фермерського господарства.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, розглянувши заяву позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,152 га у власність, кадастровий номер 6820984400:03:010:0056, для ведення фермерського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Новогреблівської сільської ради Волочиського району Хмельницької області, відмовило у його задоволенні з огляду на те, що згідно з поданими документами земельна ділянка площею 17,39 га перебуває в постійному користуванні ОСОБА_2 згідно державного акту на право користування землею Б №042494, що зареєстрований в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за №8, із цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, та не відноситься до земель фермерського господарства, а отже відповідно до ст. 32 ЗК України не може бути передана у власність в розмірі земельної частки (паю) членам фермерського господарства
При цьому, порядок добровільної відмови від права постійного користування земельною ділянкою визначений у статті 142 ЗК України, згідно із частинами третьою та четвертою якої, припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки.
Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.
Суд звертає увагу на те, що нотаріально засвідчені заяви ОСОБА_2 та ФГ "Мрія", згідно яких надано згоду члену ФГ Мрія ОСОБА_1 на вилучення із земельної ділянки площею 17,39 га земельної ділянки площею 3,152 га, яка розташована за межами населених пунктів Новогреблівської сільської ради Волочиського району Хмельницької області, не є відмовою від права постійного користування земельною ділянкою в розумінні положень статті 142 ЗК України.
За таких обставин, затвердження проекту землеустрою щодо надання земельної ділянки у власність іншій особі з подальшим наданням цієї ділянки у власність, суперечить положенням частини п`ятої статті 116 ЗК України, якою передбачено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом. Відтак, вказані обставини є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою.
Судом не встановлено, що право постійного користування земельною ділянкою ОСОБА_2 було припинено в порядку, визначеному законом, отже у відповідача не було правових підстав для затвердження позивачу проекту землеустрою щодо відведення бажаної земельної ділянки у власність.
Вказані висновки щодо застосування зазначених норм права узгоджуються з правовою позицією Верховного Суду, сформованою у постановах від 15.04.2020 у справі № 817/72/18, від 20 травня 2020 року у справі № 817/69/18.
Таким чином, позовні вимоги не підлягають задоволенню.
За положеннями ст.139 КАС України, у зв`язку з відмовою в задоволенні позову, судові витрати на користь позивача не стягуються.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 05 квітня 2021 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 39767479)
Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2021 |
Оприлюднено | 08.04.2021 |
Номер документу | 96044550 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні