Рішення
від 08.04.2021 по справі 923/147/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 квітня 2021 року м. Херсон Справа № 923/147/21

Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. , розглянувши справу

за позовом: Приватного підприємства "ЕЛІТ - БУД" (73000, м. Херсон, смт Антонівка, вул. Дубасова, буд. 18, код ЄДРПОУ 42421292)

до: Групи централізованого господарського обслуговування навчальних закладів та установ освіти Херсонської області (73000, м. Херсон, вул. Морська, буд. 13, код ЄДРПОУ 37542443)

про стягнення 693 611 грн.50 коп.

без повідомлення (виклику) учасників справи

Приватне підприємство "ЕЛІТ - БУД" (надалі - позивач) звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовною заявою до Групи централізованого господарського обслуговування навчальних закладів та установ освіти Херсонської області (надалі - відповідач), якою просить суд стягнути заборгованість за договором № 139 від 09.09.2019, з якої 631140 грн. основного боргу, 25729,76 грн. 3 % річних, 36811,74 грн. інфляційних втрат.

Ухвалою від 08.02.2021 суд відкрив провадження у справі, визначив розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення (виклику) учасників справи. Також суд встановив відповідачу строк для подачі до суду відзиву на позов не пізніше 26 лютого 2021 року.

Відповідач у визначений строк надав відзив на позов, за яким позовні вимоги не визнав з підстав, викладених у позові.

Вивчивши матеріали справи, суд

в с т а н о в и в :

09 вересня 2019 року між комунальною організацією (установа, заклад) "Група централізованого господарського обслуговування навчальних закладів та установ освіти Херсонської області" в особі начальника групи Антонішака Сергія Петровича (Відповідач) та Приватним підприємством "ЕЛІТ - БУД" в особі директора Дробишевського Вадима Миколайовича (Позивач) було укладено договір за № 139, який за змістом та правовою природою є договором будівельного підряду.

Згідно п. 1.1. розділу 1 Договору Відповідач доручає, а Позивач забезпечує відповідно до проектно-кошторисної документації та умов договору виконання будівельних робіт з реконструкції покрівлі. Об`єктом даного Договору сторонами визначено "ДСТУ Б.Д.1.1.-1-2013 Реконструкція фасадів (термомодернізація) будівлі Новоолексіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2 за адресою: Херсонська область, Генічеський район, смт Новоолексіївка, вул. Дружби народів, буд. 17-А". (45454000-Реконструкція) (п.1.2. розділу 1 Договору).

Ціна цього Договору є твердою і становить 4 155 000 грн. (п.2.1. розділу 2 Договору).

Додатком № 2 до Договору № 139 від 09.09.2019 сторони узгодили календарний графік виконання робіт на 2019 рік, а додатком № 3 (план фінансування будівельних робіт).

Договором визначено, що розрахунки за виконані роботи здійснюються на підставі акту здачі-приймання виконаних робіт по формі № КБ-2в, довідки про вартість виконаних будівельних робіт по формі № КБ-3 та рахунку на оплату робіт; проміжними платежами в міру виконання робіт (п. 10.1 розділу 10 Договору).

За договором, підрядник (Позивач) визначає обсяги та вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті, та готує відповідні документи і подає їх для підписання Замовнику (Відповідачу). Замовник (Відповідач) протягом 5-ти робочих днів зобов`язаний підписати подані Підрядником (Позивачем) документи, що підтверджують виконання робіт, або письмово обґрунтувати причини відмови від їх підписання (п.10.2 розділу 10 Договору).

Вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті, визначаються із урахуванням обсягів виконаних робіт та фактичних витрат Підрядника (Позивача), підтверджених відповідними документами.

Розрахунки проводяться шляхом: оплати Замовником (Відповідачем) виконаних робіт після підписання Сторонами Акта здачі-приймання виконаних робіт по формі № КБ-2в та на підставі довідки про вартість виконаних будівельних робіт по формі № КБ-3.

Позивач доводить, що на виконання умов даного Договору Позивачем виконані будівельні роботи, обсяг яких узгоджено сторонами при укладенні Договору та в узгоджені сторонами строки. Однак, роботи Відповідачем оплачені не в повному обсязі, що й стало підставою для звернення до суду.

Позивач зазначає, що Відповідачем підписані Акт № 3 приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою № КБ-3 на суму 631 140, 00 грн., проте роботи на зазначену суму Відповідачем не оплачені.

Відповідно до приписів діючого законодавства Договір, укладений між сторонами, є підставою для виникнення у сторін певних прав та обов`язків. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Так, згідно з частинами 1, 3 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Відповідно до частини 2 статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу, за змістом якої цивільні права та обов`язки виникають, зокрема, з договору.

Згідно зі статтями 626, 627, 628 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

За змістом частин 1, 2 статті 875 цього Кодексу за договором будівельного підряду підрядник зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов`язок не покладається на підрядника, прийняти об`єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх. Договір будівельного підряду укладається на проведення нового будівництва, капітального ремонту, реконструкції (технічного переоснащення) підприємств, будівель (зокрема житлових будинків), споруд, виконання монтажних, пусконалагоджувальних та інших робіт, нерозривно пов`язаних з місцезнаходженням об`єкта.

Згідно зі статтею 843 Цивільного кодексу України у договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення. Якщо у договорі підряду не встановлено ціну роботи або способи її визначення, ціна встановлюється за рішенням суду на основі цін, що звичайно застосовуються за аналогічні роботи з урахуванням необхідних витрат, визначених сторонами. Ціна роботи у договорі підряду включає відшкодування витрат підрядника та плату за виконану ним роботу.

Ціна договору підряду може бути визначена у кошторисі (частина 1 статті 844 цього Кодексу). За змістом статті 882 Цивільного кодексу України замовник, який одержав повідомлення підрядника про готовність до передання робіт, виконаних за договором будівельного підряду, або, якщо це передбачено договором, - етапу робіт, зобов`язаний негайно розпочати їх прийняття. Передання робіт підрядником і прийняття їх замовником оформляється актом, підписаним обома сторонами. У разі відмови однієї із сторін від підписання акта про це вказується в акті і він підписується другою стороною. Акт, підписаний однією стороною, може бути визнаний судом недійсним лише у разі, якщо мотиви відмови другої сторони від підписання акта визнані судом обґрунтованими.

Згідно з пунктами 98, 99 Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01. 08.2005 N 668, оплата за виконані роботи проводиться у порядку, визначеному договором підряду. Договором підряду може бути передбачено, що оплата виконаних робіт проводиться після прийняття замовником закінчених робіт (об`єкта будівництву) або поетапно проміжними платежами в міру виконання робіт. У договорі підряду сторони можуть передбачати надання замовником авансу з визначенням порядку його використання. Розрахунки за виконані роботи проводяться не підставі документів про обсяги виконаних робіт та їх вартість. Документи про виконані роботи та їх вартість складаються і підписуються підрядником та передаються замовнику. Замовник перевіряє ці документи і в разі відсутності зауважень підписує їх. Після підписання документів замовник зобов`язаний оплатити виконані роботи.

Відповідно до ст. 853 Цивільного кодексу України замовник зобов`язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і в разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові (частина 1). Якщо замовник не зробить такої заяви, він втрачає право у подальшому посилатися на ці відступи від умов договору або недоліки у виконаній роботі. Замовник, який прийняв роботу без перевірки, позбавляється права посилатися на недоліки роботи, які могли бути встановлені при звичайному способі її прийняття (явні недоліки) (частина 2). Якщо після прийняття роботи замовник виявив відступи від умов договору підряду або інші недоліки, які не могли бути встановлені при звичайному способі її прийняття (приховані недоліки), у тому числі такі, що були умисно приховані підрядником, він зобов`язаний негайно повідомити про це підрядника (частина 3).

Відповідно до статті 889 Замовник зобов`язаний, якщо інше не встановлено договором підряду на проведення проектних та пошукових робіт сплатити підрядникові встановлену ціну після завершення усіх робіт чи сплатити її частинами після завершення окремих етапів робіт або в іншому порядку встановленому договором або законом.

Згідно зі статтею 629 ЦК України, договір є обов`язковим до виконання сторонами. За змістом статей 525, 526 цього Кодексу одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Частиною другою статті 625 ЦК України передбачено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

За змістом наведеної норми закону нарахування інфляційних втрат на суму боргу та 3% річних входять до складу грошового зобов`язання і вважаються особливою мірою відповідальності боржника за прострочення грошового зобов`язання, оскільки виступають способом захисту майнового права та інтересу, який полягає у відшкодуванні матеріальних втрат кредитора від знецінення грошових коштів унаслідок інфляційних процесів та отриманні компенсації (плати) від боржника за користування останнім утримуваними грошовими коштами, належними до сплати кредиторові.

Таким чином, позивач за позовними вимогами просить стягнути, виходячи з суми боргу - 631 140,00 грн. та часу прострочення зобов`язання Відповідач має сплатити на користь Позивача суму основного боргу у розмірі 631 140,00 грн.; інфляційні втрати - 36 811,74 грн. та 25 729,76 грн. - 3% річних.

Загальна сума заборгованості Відповідача перед Позивачем з урахуванням індексу інфляції та штрафних санкцій, заявлених до стягнення складає суму 693 681,50 грн.

Виклад позиції відповідача

Вказаний договір від 09.09.2019 був укладений на виконання бюджетної програми Розселення та облаштування депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України у відповідності до Постанови КМ України Про затвердження порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розселення та облаштування депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України затвердженої Постановою № 647 від 09.06.2011р.(далі - Постанова).

Вказана Постанова визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою Розселення та облаштування депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України .

Згідно до п. 2 Постанови головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Міністерство соціальної політики України.

Розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня є Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації (їх структурні підрозділи).

Згідно до п.5 Постанови розподіл бюджетних коштів за напрямами, зазначеними в п.4 Порядку, здійснюється Головним розпорядником бюджетних коштів за поданням Ради міністрів АР Крим, обласних, Київської та Севастопольської міської держадміністрацій. Відповідно до звіту про виконання результативних показників паспорту бюджетної з програми за 2019 рік стан готовності об`єкту ДСТУ Б.Д.1.1.-1-2013 Реконструкція фасадів (термом модернізація) будівлі Новоолексіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 за адресою: Херсонська обл., Генічеський район, смт. Новоолексіївка, вул. Дружби народів, буд. №17-А складав близько 85% , що є порушенням п. 3.4.1. Договору з боку Позивача. Підтвердженням порушення строків виконання зобов`язань з боку Позивача, а саме строків виконання робіт є загальний журнал робіт №2 де у відомості про виконання робіт зазначена дата виконання 03.03.2020 також з боку Відповідача проводилась претензійна робота і та направлялась претензія у грудні 2019 року.

Через недотримання з боку Позивача строків виконання робіт, передбачених Договором, станом на грудень 2019 року залишилась не виконаною частина робіт, а саме: утеплення фасаду в обсязі до 400м.кв. з 3000м.кв. (13%) та його фарбування.

Відповідач звертає увагу суду на те, що у відповідності до п. 10.5. вказаного Договору проміжні платежі за виконані роботи здійснюються в межах не більше як 95% їх загальної вартості за договірною ціною. Кінцеві розрахунки здійснюються у двотижневий термін після виконання і приймання всіх передбачених Договором робіт, підписанням акту і введення в експлуатацію та передачі Замовнику всієї виконавчої документації.

Оскільки Відповідач не є головним розпорядником бюджетних коштів за бюджетною програмою Розселення та облаштування депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України , залишок виділених на виконання вказаної програми бюджетних коштів у сумі 681674,00 грн. у грудні і 2019 році було повернуто до державного бюджету (Постанова КМУ №647 від 09.06.2011 р.).

У січні 2020 року головним розпорядником бюджетних коштів Міністерством соціальної політики України було надано лімітну довідку про бюджетні асигнування та кредитування на 2020 рік від 10.01.2020 р. та 16.01.2020 року затверджено кошторис у сумі 580000 грн. на виконання заходів Програми Розселення та облаштування депортованих кримських татар та осіб інших національностей, які були депортовані з території України (при цьому, паспорт Програми не надавався).

Правила складання паспортів бюджетної програми затверджено Наказом Міністерства фінансів України від 26.08.2014р. №836 де зазначено:

Паспорт бюджетної програми - документ, який містить повну інформацію про бюджетну програму (мету, завдання, напрями використання бюджетних коштів, відповідальних виконавців, результативні показники та інші характеристики) відповідно до бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України на відповідний рік (рішенням про місцевий бюджет), на основі яких здійснюється контроль за цільовим та ефективним використанням бюджетних коштів і аналіз виконання бюджетної програми.

Паспорти бюджетних програм складають усі головні розпорядники бюджетних: коштів за кожною бюджетною програмою, крім бюджетних програм з повернення кредитів до бюджету та бюджетних програм, призначення за якими встановлюються законом про державний бюджет за загальнодержавними видатками в частині міжбюджетних трансфертів, виплату пенсій тощо.

За п.1.7. вказаних Правил передбачено, що один примірник наказу про затвердження паспортів бюджетних програм залишається у головного розпорядника, інший - протягом 3 робочих днів передається головним розпорядником відповідному територіальному органу Державної казначейської служби України. Результати оцінки ефективності бюджетних програм, у тому числі висновки органів і виконавчої влади, уповноважених на здійснення фінансового контролю за дотриманням бюджетного законодавства, є підставою для прийняття рішень про внесення в установленому порядку змін до бюджетних призначень поточного бюджетного періоду, відповідних пропозицій до проекту бюджету на плановий бюджетний період та до прогнозу бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди, включаючи зупинення реалізації відповідних бюджетних програм.

Головні розпорядники коштів складають річні звіти про виконання паспортів бюджетних програм, що є підставою для визначення фактичних результативних показників та аналізу ефективності виконання кожної бюджетної програми і підлягають урахуванню при прийнятті рішень про внесення змін до паспортів бюджетних програм, включення бюджетного запиту до проекту державного бюджету на наступні бюджетні періоди.

Пунктом 1.6 Правил складання паспортів бюджетних програм місцевих бюджетів та звітів про їх виконання, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 26.08.2014 № 836 (зі змінами) передбачено, що паспорти бюджетних програм затверджуються протягом 45 днів від дня набрання чинності рішенням про місцевий бюджет.

Частиною 2 статті 49 Бюджетного кодексу України передбачено, що органи Казначейства здійснюють платежі за дорученням розпорядника бюджетних коштів, зокрема, у разі наявності затвердженого в установленому порядку паспорту бюджетної програми.

Таким чином, видатки розпорядників бюджетних коштів, які у визначений законодавством термін не подадуть затверджені паспорти бюджетних програм, Головним управлінням Державної казначейської служби України здійснюватись не будуть.

Відповідач, як розпорядник бюджетних коштів найнижчого рівня, через управління освіти науки Херсонської обласної державної адміністрації не одноразово інформував Міністерство соціальної політики України (головного розпорядника бюджетних коштів

програми) про 100% завершення робіт з реконструкції Новоолексіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 за адресою: Херсонська обл., Генічеський район, смт. Новоолексіївка, вул. Дружби народів, буд. №17-А та направляв запит про отримання паспорту програми для реєстрації бюджетних зобов`язань (лист №941-02-10/0/20/323.09 від 06.04.2020р. та лист № 02-7-1253/0/20/323 від 23.04.2020р.).

Проте, у зв`язку з реалізацією заходів щодо запобігання коронавірусної інфекції, довідкою Міністерства соціальної політики України про зміні до кошторису на 2020 рік від 24.04.2020 року № 89/1, 89/2 бюджетні призначення були зняті у повному обсязі.

Відповідач неодноразово листами звертався до Головного розпорядника бюджетних коштів Міністерства соціальної політики України щодо виділення коштів на оплату виконаних Позивачем робіт, але кошти не були виділені та не отримані.

Згідно з наказом Управління освіти і науки Херсонської державної адміністрації від 03.09.2020 року №77 розпочато процедуру припинення юридичної особи - групи централізованого господарського обслуговування навчальних закладів та установ освіти, Херсонської області шляхом ліквідації (без правонаступництва) та на даний час рахунки установи закриті, всі працівники звільнені.

Закон Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Закон) передбачає процедуру державної реєстрації:. припинення юридичної особи шляхом її ліквідації.

У відповідності до норм діючого законодавства, а саме ч.5 ст.101 ЦК України, якою передбачено строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється та визначено, що він не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи, Відповідачем було повідомлено шляхом розміщення оголошення про припинення юридичної особи (ліквідації) Групи централізованого господарського обслуговування навчальних закладів та установ освіти Херсонської області у друкованих засобах інформації (газеті Гривня ) №37 від 9-16 вересня 2019 року.

Але, жодного звернення щодо погашення заборгованості у сумі 631 140 грн. з боку Позивача, як кредитора до Відповідача не надходило.

Щодо розрахунку інфляційних та 3% річних, то відповідно до Договірної ціни №1 до

договору №139 від 09.09.2019 року у п.6 передбачені кошти на покриття додаткових витрат, і пов`язаних з інфляційними процесами у сумі 6 345 тис. грн. Крім того, у Додатку №2 від 28.12.2019 до Договору №139 від 09.09.2019, к враховуючи обмеженість видатків державного бюджету, Сторони внесли зміни та доповнення до договору у частині строку його дії, а саме продовжили строк дії до 31.12.2020 у частині повного виконання Сторонами своїх зобов`язань, у тому і числі, проведення розрахунків за виконані роботи. Таким чином, нарахування штрафних санкцій, а саме інфляційних та 3% річних з жовтня 2019 року є безпідставним.

На підставі вищенаведеного, відповідач вважає, що позовна заява є необґрунтованою.

Правові висновки та мотивувальна частина рішення

Відповідно до ст.73 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін.

Відповідно до ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини на які посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Положення ст.ст. 173, 193, 198, 199 Господарського кодексу України визначають, що господарськими зобов`язаннями, включаючи виконання грошових зобов`язань, визначаються зобов`язання, що виникають між суб`єктами господарювання та іншими учасниками відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, які можуть виникати безпосередньо із закону, іншого нормативно-правового акту, що регулює господарську діяльність договору. При цьому, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, у встановлений строк, відповідно до закону, інших правових актів, статуту, Цивільного кодексу України.

Відповідно до ст.ст. 509, 510, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язанням з правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматись від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Сторонами у зобов`язанні є боржник і кредитор. Загальними умовами зобов`язання є те, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, статуту товариства, Закону України „Про господарські товариства", інших законодавчих актів.

Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання, (статті 525, 625 Цивільного кодексу України).

Із огляду встановлених фактів відповідачем підтверджується укладання договору за № 139 від 09 вересня 2019 року між комунальною організацією "Група централізованого господарського обслуговування навчальних закладів та установ освіти Херсонської області" в особі начальника групи Антонішака Сергія Петровича та Приватним підприємством "ЕЛІТ - БУД" в особі директора Дробишевського Вадима Миколайовича, який за змістом є договором будівельного підряду.

Додатком № 2 до Договору № 139 від 09.09.2019 року сторони узгодили календарний графік виконання робіт на 2019 рік, а додатком № 3 - план фінансування будівельних робіт.

Відносно оплати, Договором визначено, що розрахунки за виконані роботи здійснюються на підставі акту здачі-приймання виконаних робіт по формі № КБ-2в, довідки про вартість виконаних будівельних робіт по формі № КБ-3 та рахунки на оплату робіт; проміжними платежами в міру виконання робіт (п. 10.1 розділу 10 Договору).

За договором, підрядник (Позивач) визначає обсяги та вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті, та готує відповідні документи і подає їх для підписання Замовнику (Відповідачу). Замовник (Відповідач) протягом 5-ти робочих днів зобов`язаний підписати подані Підрядником (Позивачем) документи, що підтверджують виконання робіт, або письмово обґрунтувати причини відмови від їх підписання (п.10.2 розділу 10 Договору).

Вартість виконаних робіт, що підлягають оплаті, визначаються із урахуванням обсягів виконаних робіт та фактичних витрат Підрядника (Позивача), підтверджених відповідними документами.

Розрахунки проводяться шляхом оплати Замовником (Відповідачем) виконаних робіт після підписання Сторонами Акта здачі-приймання виконаних робіт по формі № КБ-2в та на підставі довідки про вартість виконаних будівельних робіт по формі № КБ-3.

Вирішуючи спір по суті суд зазначає, що у відповідності до частини 1 статті 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктами господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона) зобов`язаний вчинити певну дію господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), а інший суб`єкт (управнена сторона) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. В свою чергу, за частиною 1 статті 174 того ж Кодексу господарські зобов`язанні виникають серед іншого з господарського договору.

Істотні умови господарського договору визначені статтею 180 ГК України. Так, за положеннями цієї норми зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору відповідно до законодавства.

Господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода.

При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.

Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. Вимоги щодо якості предмета договору визначаються відповідно до обов`язкових для сторін нормативних документів, зазначених у статті 15 цього Кодексу, а у разі їх відсутності - в договірному порядку, з додержанням умов, що забезпечують захист інтересів кінцевих споживачів товарів і послуг.

Ціна у господарському договорі визначається в порядку, встановленому цим Кодексом, іншими законами, актами Кабінету Міністрів України. За згодою сторін у господарському договорі може бути передбачено доплати до встановленої ціни за продукцію (роботи, послуги) вищої якості або виконання робіт у скорочені строки порівняно з нормативними.

Строком дії господарського договору є час, впродовж якого існують господарські зобов`язання сторін, що виникли на основі цього договору. На зобов`язання, що виникли у сторін до укладення ними господарського договору, не поширюються умови укладеного договору, якщо договором не передбачено інше. Закінчення строку дії господарського договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, що мало місце під час дії договору.

Аналіз правовідносин, які існували між сторонами свідчить, що за своєю юридичною природою в даному випадку між позивачем та відповідачем укладено господарський договір будівельного підряду, згідно до приписів статті 875 Цивільного кодексу України в якому передбачено, що за договором підряду підрядчик зобов`язується збудувати і здати у встановлений строк об`єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов`язується надати підрядчику будівельний майданчик (фронт робіт) передати затверджену проектно-кошторисну документацію, прийняти об`єкт або закінчення будівельних робіт та оплатити їх.

Умови даного Договору позивачем виконані в повному обсязі, обсяг будівельних робіт та строки також узгоджено сторонами при укладенні Договору. Однак, роботи відповідачем оплачені не в повному обсязі, що також підтверджується його листом від 25.09.2020 р. № 0214-3327/0/20/323.10 до народного депутата України Іванова В.І.

Відповідачем підписані Акт № 3 приймання виконаних будівельних робіт за формою № КБ-2в та довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за формою № КБ-3 на суму 631 140, 00 грн., проте роботи на зазначену суму відповідачем не оплачені.

Кошти на закінчення реконструкції вищезазначеного об`єкту кошторисом затвердженим Відповідачем на 2019 рік були передбачені, тому у 2020 році у зв`язку не оплатою виконаних будівельних робіт виникає кредиторська заборгованість на суму 631 140,00 грн.

Посилання відповідача на відсутність бюджетних асигнувань на 2020 рік для фінансування оплати робіт за Договором №139 від 09.09.2019 р. судом до уваги не приймається, оскільки Європейським судом з прав людини в рішенні від 18.10.2005 у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" та в рішенні від 30.11.2004 у справі "Бакалов проти України" зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання. Відповідно до положень статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року та практику Суду як джерело права.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 07.11.2019 у справі №916/1345/18.

На підставі викладеного, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги позивачем доведені та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст.129 ГПК України, суд покладає судові витрати на відповідача.

Керуючись статтями 123, 129, 232, 233, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

у х в а л и в :

1. Позовні вимоги задовольнити.

2.Стягнути з Групи централізованого господарського обслуговування навчальних закладів та установ освіти Херсонської області (73000, м. Херсон, вул. Морська, буд. 13, код ЄДРПОУ 37542443) на користь Приватного підприємства "ЕЛІТ - БУД" (73000, м. Херсон, смт Антонівка, вул. Дубасова, буд. 18, код ЄДРПОУ 42421292) 631140,00 грн. основного боргу, 36 811,74 грн інфляційних втрат, 25729,76 грн. 3% річних та 10405 грн. 22 коп. витрат по сплаті судового збору.

3.Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням приписів ч.4 розділу Х Прикінцевих положень Господарського процесуального кодексу.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ «Перехідні положення» Господарського процесуального кодексу України).

Суддя Л.М. Немченко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення08.04.2021
Оприлюднено09.04.2021
Номер документу96105662
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/147/21

Ухвала від 14.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 20.02.2022

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 17.11.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 29.10.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Рішення від 08.04.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 08.02.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні