Постанова
від 31.03.2021 по справі 925/273/20
ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"31" березня 2021 р. Справа№ 925/273/20

Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Іоннікової І.А.

суддів: Тарасенко К.В.

Разіної Т.І.

за участю секретаря судового засідання Огірко А.О.

за участю представника(-ів) згідно протоколу судового засідання від 31.03.2021

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат"

на рішення Господарського суду Черкаської області від 11.06.2020 (повний текст рішення складено 19.06.2020)

у справі №925/273/20 (суддя Кучеренко О.І.)

за позовом Черкаської міської ради

до Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат"

про внесення змін до договору оренди землі,

ВСТАНОВИВ:

Черкаська міська рада звернулась до Господарського суду Черкаської області з позовом до Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат" про внесення до договору оренди землі від 05.04.2011 таких змін:

- пункт 2 договору викласти у такій редакції:

"2. В оренду передається земельна ділянка площею 303047 кв.м (кадастровий номер 7110136700:06:063:0003) для експлуатації цілісного майнового комплексу.

Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, код видів цільового призначення земель - 11.02";

- пункт 5 договору викласти у такій редакції:

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.02.2018 №193/0/25-18 становить 119376274,24 грн (сто дев`ятнадцять мільйонів триста сімдесят шість тисяч двісті сімдесят чотири гривні 24 коп.)";

- пункт 9 договору викласти у такій редакції:

"9. За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

Річна орендна плата за користування земельною ділянкою площею встановлюється у розмірі 3 (три) % від її нормативної грошової оцінки і становить 3581288,23 грн. (три мільйони п`ятсот вісімдесят одна тисяча двісті вісімдесят вісім гривень 23 коп.)";

- пункт 11 договору викласти у такій редакції:

"11. Орендна плата за землю вноситься Орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним в розмірі однієї дванадцятої частини річної орендної плати шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р №UA228999980000033213812023002; одержувач платежу: УК у м. Черкасах/Черкаси/Код бюджетної класифікації 18010600, код ЄДРПОУ: 38031150, Банк: Казначейство України (ЕАП).

Орендар бере на себе обов`язок уточнення зміни розмірів орендної плати та банківських реквізитів через фінансові та податкові органи на місцях".

Короткий зміст оскаржуваного рішення суду першої інстанції

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 11.06.2020 позов задоволено повністю.

- вирішено внести до укладеного між Черкаською міською радою та Приватним акціонерним товариством "Черкаський шовковий комбінат" договору оренди землі від 05.04.2011, який зареєстрований у міськрайонному управлінні Дежкомзему у м.Черкаси та Черкаському районі Черкаської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.04.2011 за №711010004000031 - з моменту набрання рішенням суду законної сили, такі зміни:

Пункт 2 договору викласти у такій редакції:

"2. В оренду передається земельна ділянка площею 303047 кв.м (кадастровий номер 7110136700:06:063:0003) для експлуатації цілісного майнового комплексу.

Цільове призначення земельної ділянки - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, код видів цільового призначення земель - 11.02".

Пункт 5 договору викласти у такій редакції:

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.02.2018 №193/0/25-18 становить 119376274,24 грн (сто дев`ятнадцять мільйонів триста сімдесят шість тисяч двісті сімдесят чотири гривні 24 коп.)".

Пункт 9 договору викласти у такій редакції:

"9. За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі.

Річна орендна плата за користування земельною ділянкою площею встановлюється у розмірі 3 (три) % від її нормативної грошової оцінки і становить 3581288,23 грн. (три мільйони п`ятсот вісімдесят одна тисяча двісті вісімдесят вісім гривень 23 коп.)".

Пункт 11 договору викласти у такій редакції:

"11. Орендна плата за землю вноситься Орендарем щомісячно до 30 числа місяця наступного за звітним в розмірі однієї дванадцятої частини річної орендної плати шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р №UA228999980000033213812023002; одержувач платежу: УК у м. Черкасах/Черкаси/Код бюджетної класифікації 18010600, код ЄДРПОУ: 38031150, Банк: Казначейство України (ЕАП).

Орендар бере на себе обов`язок уточнення зміни розмірів орендної плати та банківських реквізитів через фінансові та податкові органи на місцях".

- присуджено до стягнення з Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат" на користь Черкаської міської ради 2102,00 грн судового збору.

Аргументуючи судове рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про доведеність позивачем наявності правових підстав для внесення змін до договору оренди землі від 05.04.2011.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Приватне акціонерне товариство "Черкаський шовковий комбінат" звернулося до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 11.06.2020 у справі №925/273/20 та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Короткий зміст апеляційної скарги та узагальнення її доводів

Підставою для скасування рішення суду першої інстанції відповідач зазначає, що позивачем не доведено розмір нормативної грошової оцінки, який останній просить застосувати для розрахунку розміру орендної плати.

Зокрема на думку відповідача, позивачем не було надано відповідачу жодного належного документу, який підтверджує зміну розміру нормативної грошової оцінки землі у тому числі не надано витягу із нормативної грошової оцінки землі.

За таких обставин відповідач вважає, що позивачем не надано жодного обґрунтування та доказу про проведення ним досудового врегулювання спору з відповідачем щодо погодження змін до договору оренди землі у зв`язку з істотною зміною обставин, на які посилається позивач.

Крім того, відповідач наголошує на тому, що до виключної компетенції Черкаської міської ради віднесені питання регулювання земельних відносин, то за відсутності окремого рішення Черкаської міської ради щодо врегулювання земельних відносин з відповідачем, міський голова не має повноважень самостійно ініціювати та укладати договори про внесення змін до договорів оренди землі на території міста Черкаси.

Короткий зміст відзиву на апеляційну скаргу та узагальнення його доводів

Заперечуючи проти доводів викладених у апеляційній скарзі позивач наголошує на тому, що розрахунок розміру орендної плати, який був заявлений в позовній заяві, був здійснений позивачем на основі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.02.2018 №193/0-25-18 для земельної ділянки площею 303 047 кв.м розташованої за адресою: м. Черкаси, вул. В`ячеслава Чорновола, 170 (кадастровий номер 711013600:06:063:003), яким встановлено КВЦПЗ (код видів цільового призначення земель) 11.02, а також визначено нормативну грошову оцінку у розмірі 119 376 274,24 грн.

Також позивач посилається на те, що ним було застосовано визначені чинним законодавством заходи досудового врегулювання спору, шляхом направлення листа від 25.09.2019 №3718-01-25 з проектом додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 05.04.2011.

Короткий зміст письмових пояснень відповідача на відзив на апеляційну скаргу та узагальнення їх доводів

Узагальнені доводи письмових пояснень зводяться до того, що при ініціюванні внесення змін до договору оренди позивач не надав відповідачу та суду належних та допустимих доказів прийняття останнім рішення про проведення оцінки землі (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок), а також рішення уповноваженого органу про затвердження нормативної грошової оцінки земель та ведення її в дію, і не надано жодного розрахунку розміру орендної плати.

Короткий зміст додаткових письмових пояснень позивача та узагальнення їх доводів

У додаткових поясненнях позивач посилається на те, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.02.2018 №193/0/25/18 (на підставі якого був здійснений розрахунок розміру орендної плати) був замовлений позивачем через систему електронних послуг Держгеокадастру "Кадастр 2.0" головним спеціалістом відділу контрольно - договірної роботи управління земельних ресурсів та землеустрою департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради Шишкіною І.О., що в свою чергу за твердженням позивача спростовує доводи відповідача про те, що вищезгаданий витяг був отриманий позивачем протиправно.

Також від позивача до Північного апеляційного господарського суду надійшли узагальнюючі письмові пояснення, в який позивач повністю підтримує позицію викладену ним у відзиві на апеляційну скаргу.

Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.07.2020 апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат" по справі №925/273/20 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючого судді (судді-доповідача) Станіку С.Р., суддів Тарасенко К.В., Тищенко О.В.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 13.07.2020 відкрито апеляційне провадження у справі №925/273/20 за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат" на рішення Господарського суду Черкаської області від 11.06.2020; розгляд апеляційної скарги призначено на 25.08.2020.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 25.08.2020 оголошено перерву у розгляді справи №925/273/20 до 22.09.2020.

Згідно розпорядження Північного апеляційного господарського суду від 07.10.2020 у справі №925/273/20 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку з перебуванням головуючого судді Станіка С.Р. на лікарняному, відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу №925/273/20 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Іоннікова І.А., судді: Разіна Т.І., Михальська Ю.Б.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 09.10.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат" на рішення Господарського суду Черкаської області від 11.06.2020 у справі №925/273/20 у складі колегії суддів: головуючого судді (судді-доповідача) Іоннікової І.А., суддів Разіної Т.І., Михальської Ю.Б.; розгляд апеляційної скарги призначено на 18.11.2020.

Згідно розпорядження Північного апеляційного господарського суду від 17.11.2020 у справі №925/273/20 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку з перебуванням судді Михальської Ю.Б. у відпустці, відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу №925/273/20 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Іоннікова І.А., судді: Разіна Т.І., Шаптала Є.Ю.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 23.11.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат" на рішення Господарського суду Черкаської області від 11.06.2020 у справі №925/273/20 колегією суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючого судді (судді-доповідача) Іоннікової І.А., суддів Разіної Т.І., Шаптали Є.Ю.; розгляд апеляційної скарги призначено на 17.12.2020.

Згідно розпорядження Північного апеляційного господарського суду від 23.12.2020 у справі №925/273/20 призначено повторний автоматизований розподіл, у зв`язку з перебуванням судді Шаптали Є.Ю. на лікарняному, відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу №925/273/20 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя Іоннікова І.А., судді: Тарасенко К.В. Разіна Т.І.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 24.12.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат" на рішення Господарського суду Черкаської області від 11.06.2020 у справі №925/273/20 колегією суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючого судді (судді-доповідача) Іоннікової І.А., суддів Тарасенко К.В., Разіної Т.І.; розгляд апеляційної скарги призначено на 10.02.2021.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 10.02.2021 оголошено в судовому засіданні перерву до 10.03.2021.

10.03.2021 судове засідання не відбулося, у зв`язку з перебуванням судді Тарасенко К.В. у відпустці.

Після виходу судді Тарасенко К.В. з відпустки, ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 15.03.2021 розгляд апеляційної призначено на 31.03.2021.

В судове засідання, яке відбулося 31.03.2021 з`явилися представники позивача та відповідача, які підтримали свої правові позиції з урахуванням письмових пояснень, щодо апеляційної скарги.

Від відповідача до Північного апеляційного господарського суду надійшло клопотання про приєднання доказу до матеріалів справи, а саме засвідчену копію листа Черкаської міської ради від 18.03.2021 №4083-01-13 4513-01-18.

Розглянувши вищевказаний доказ та заслухавши думку учасників справи з цього приводу, судова колегія дійшла висновку про приєднання копії листа Черкаської міської ради від 18.03.2021 №4083-01-13 4513-01-18 до матеріалів справи, виходячи з того, що вищевказаний доказ не міг бути поданий до суду першої інстанції, оскільки він датований (18.03.2021) пізніше, ніж місцевим господарським судом було прийнято оскаржуване судове рішення (11.06.2020).

Крім того, вказаним доказом підтверджується той факт, що технічна документація із нормативної грошової оцінки міста Черкаси затверджена рішенням сесії Черкаської міської ради №5-656 від 12.05.2010 та Програмою розвитку земельних відносин використання і охорони земель в м. Черкаси на 2019 -2023 роки передбачені заходи із оновлення нормативної грошової оцінки земель міста (в тому числі і земельної ділянки, що орендує Приватне акціонерне товариство "Черкаський шовковий комбінат"). Проте, тривале неприйняття депутатським корпусом Черкаської міської ради рішення "Про затвердження містобудівної документації "Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)" унеможливлює на даний час оновлення даних нормативної грошової оцінки земель міста.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, Північний апеляційний господарський суд встановив наступне.

Обставини справи, встановлені судом першої інстанції та перевірені судом апеляційної інстанції

Рішенням Черкаської міської ради від 05.07.2007 №2-845 "Про надання Акціонерному товариству закритого типу "Черкаський шовковий комбінат" земельної ділянки в оренду по вул. Енгельса, 170" надано відповідачу в оренду земельну ділянку площею 304375 кв.м по вул. Енгельса, 170 у м.Черкаси строком на 49 років (без права передачі її в суборенду) для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу.

За основним цільовим призначенням земельну ділянку віднесено до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, а за функціональним використанням - до категорії земель змішаного використання.

Рішенням Черкаської міської ради від 17.03.2011 №2-296 "Про внесення змін до рішення Черкаської міської ради від 05.07.2007 №2-845 "Про надання акціонерному товариству закритого типу "Черкаський шовковий комбінат" земельної ділянки в оренду по вул. Енгельса, 170", внесено такі зміни:

- викладено назву рішення: "Про надання Акціонерному товариству закритого типу "Черкаський шовковий комбінат" земельної ділянки в оренду по вул. Енгельса, 170, 170/2";

- абзац перший пункту 2 рішення викладено у наступній редакції: "Надати акціонерному товариству закритого типу "Черкаський шовковий комбінат" земельну ділянку площею 304375 кв. м, з них: площею 303047 кв.м по вул. Енгельса, 170 та площею 1328 кв.м по вул.Енгельса, 170/2 в оренду на 49 років (без права передачі її в суборенду) для експлуатації та обслуговування цілісного майнового комплексу."

Відповідно до витягу №1268-гр.-2011 від 25.03.2011 з технічної документації про нормативну оцінку земельних ділянок, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 303047,0 кв.м., наданої у користування відповідачу, на момент укладення договору від 05.04.2011 складала 38 829 412,11 грн.

05.04.2011 між Черкаською міською радою (орендодавцем - позивач у справі), в особі секретаря міської ради Горкуна В.І., який діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та рішення Черкаської міської ради від 16.12.2010 №2-9, та Акціонерним товариством закритого типу "Черкаський шовковий комбінат" (орендарем - відповідач у справі), в особі голови правління Мицик Н.П., що діє на підставі Статуту, було укладено договір оренди землі (надалі - договір), за умовами якого орендодавець на підставі рішень Черкаської міської ради від 05.07.2007 №2-845, від 17.03.2011 №2-296 надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 303047 кв.м, що за цільовим призначенням відноситься до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться по вул. Енгельса, 170 у м. Черкаси.

Договір зареєстрований у міськрайонному управлінні Дежкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі Черкаської області, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 05.04.2011 за №711010004000031.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки міськрайонного управління Держкомзему у м. Черкаси та Черкаському районі Черкаської області від 25.02.2011 №1268-гр.-2011 становить: 38 829 412,11 грн - землі промисловості (п. 5 договору).

За умовами пункту 8, договір укладений на 49 років (з дати прийняття рішення Черкаської міської ради від 05.07.2007 №2-845).

Пунктом 9 договору передбачено, що за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється у розмірі 4% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання цього договору становить 1 553 176,00 грн. В разі використання земельної ділянки з порушенням земельного законодавства або умов договору оренди землі, в тому числі при перевищенні термінів освоєння земельної ділянки, орендна плата становить 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Зі змісту Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів 23.07.2010 №548 вбачається те, що земельним ділянкам, призначеним для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості встановлено код КВЦПЗ 11.02.

Рішенням Черкаської міської ради від 27.06.2017 №2-2219 "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси" за земельні ділянки, яким згідно з КВЦПЗ (код видів цільового призначення земель) присвоєно код 11.02 (інші землі), ставка орендної плати була встановлена у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки.

Вказане рішення Черкаської міської ради набрало чинності з 01.01.2018 та на даний час є чинним і ніким не скасовано та не оспорено.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Міськрайонного управління у Черкаському районі та м.Черкаси Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 05.02.2018 №193/0/25-18 для земельної ділянки площею 303047 кв.м, яка розташована за адресою: м.Черкаси, вул. В`ячеслава Чорновола, 170 (колишня Енгельса) (кадастровий номер 7110136700:06:063:003) встановлено КВЦПЗ (код видів цільового призначення земель) 11.02, а також визначено нормативну грошову оцінку у розмірі 119 376 274,24 грн.

У зв`язку з наведеним, у позивача виникла необхідність внесення змін до договору оренди земельної ділянки у частині визначення розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

В подальшому позивачем на адресу відповідача було направлено лист від 25.09.2019 №3718-01-025 з проектом додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 05.04.2011.

У відповідь у листі від 07.10.2019 №751 відповідач повідомив позивача, що рішення органів місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки населеного пункту не є регуляторними актами в розумінні Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" за умови, якщо рішення про їх затвердження не містить інших правових норм, у тому числі, щодо встановлення базової вартості 1 кв.м землі в грошовому еквіваленті, що не передбачено вимогами законодавства. Примірник направленої позивачем додаткової угоди до договору оренди землі відповідач не підписав та не повернув його орендодавцю.

Враховуючи, що внесення змін до договору здійснюється у двосторонньому порядку чи відповідним рішенням суду, позивач звернувся в судовому порядку до відповідача з вимогою про внесення змін до договору оренди землі.

Рішенням Господарського суду Черкаської області від 11.06.2020 позов задоволено повністю.

Мотиви та джерела права, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови

В силу вимог частин 1, 2, 5 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції.

Колегія суддів, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, вивчивши доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при прийнятті оскарженого рішення, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню, а оскаржене рішення місцевого господарського суду підлягає скасуванню з наступних підстав.

Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога позивача про внесення змін до договору оренди землі від 05.04.2011, із зазначенням коду виду цільового призначення земель - 11.02, а також нормативної грошової оцінки земельної ділянки і розміру орендної плати за землю, з посиланням на положення пункту 274.1 статті 274, підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288, статті 284 Податкового кодексу України та на рішення Черкаської міської ради №2-2219 від 27.06.2017 "Про затвердження Положень та ставок місцевих податків і зборів на території міста Черкаси" (пункт 3), згідно з яким за твердженнями позивача, передбачено встановлення розміру орендної плати за використання земельних ділянок "Інші землі" на рівні 3% від їх нормативної грошової оцінки.

За змістом частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, передбачених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

За правилами частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частини 2 статті 632 цього Кодексу зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

У статті 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Зважаючи на положення статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі", необхідно дійти висновку, що за загальним правилом зміна умов договору, у тому числі стосовно розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, установлених умовами договору або в силу закону.

При цьому згідно з пунктом 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Згідно приписів пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України та статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, встановлюється у договорі оренди.

Отже, вище наведене свідчить про те, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель становить основу для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, визначеної сторонами у договорі оренди землі.

Водночас за змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

В силу вимог пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Тобто нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - підставою для перегляду розміру орендної плати.

За змістом частини 1 статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 -7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").

У частинах 1, 2 статті 20 цього Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частин 1, 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За правилами частини 4 статті 23 цього Закону України "Про оцінку земель" рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

У статті 144 Конституції України і статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Колегія суддів встановила, що позивач не надав належних та допустимих доказів прийняття Черкаською міською радою чи її виконавчим органом рішення про проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок), а також рішення уповноваженого органу про затвердження нормативної грошової оцінки земель та введення її в дію.

У зв`язку із недоведеністю позивачем прийняття рішення про проведення оцінки земельної ділянки та затвердження такої оцінки і введення її у дію, судова колегія не приймає до уваги витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.02.2018 №193/0/25/18 (на підставі якого був здійснений розрахунок розміру орендної плати).

Враховуючи вищевикладене, судова колегія не погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для внесення змін до договору оренди землі, з мотивів, наведених у позовній заяві, адже сторони договору не досягли згоди щодо приведення умов договору у відповідність до умов, які істотно змінилися, і позивач не навів виняткових випадків, з якими законодавець пов`язує можливість примусу сторони договору до продовження дії цього договору на змінених умовах.

За відсутності відповідного договірного чи законодавчого обґрунтування внесення відповідних змін у судовому порядку та за відсутності згоди іншої сторони, у позові слід відмовити.

Аналогічна правова позиція сформована Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 12.02.2019 по справі №914/2649/17.

Підсумовуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку про те, що оскаржуване судове рішення підлягає скасуванню, як таке, що прийнято з неправильним застосуванням норм матеріального та порушенням норм процесуального права, яке в свою чергу унеможливило встановлення фактичних обставин справи, які мають значення для правильного вирішення спору.

Наведені відповідачем в апеляційній скарзі доводи є документально обґрунтованими та такими, що не належним чином досліджені судом першої інстанції при розгляді даної справи.

Твердження позивача зазначені у відзиві на апеляційну скаргу та письмових поясненнях спростовуються матеріалами справи.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у рішенні суду, питання вичерпності висновків господарського суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції ураховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі - Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. У справі "Трофимчук проти України" Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не можна розуміти як вимогу детально відповідати на кожен довід. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у контексті конкретних обставин справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 277 Господарського процесуального кодексу України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: не з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Висновки за результатами апеляційної скарги

За викладених обставин, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції невірно застосував норми матеріального права, крім того не з`ясував обставини, що мають значення для справи, висновки, викладені у рішенні місцевого господарського суду, не відповідають обставинам справи, а тому апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову у позові.

Судові витрати

У зв`язку із задоволенням апеляційної скарги, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за її подання і розгляд покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 275, 277, 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат" задовольнити, рішення Господарського суду Черкаської області від 11.06.2020 у справі №925/273/20 - скасувати.

Прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову Черкаської міської ради відмовити.

Стягнути з Черкаської міської ради (18002, місто Черкаси, вулиця Байди Вишневецького, будинок 36; код ЄДРПОУ 25212542) на користь Приватного акціонерного товариства "Черкаський шовковий комбінат" (18028, місто Черкаси, вулиця В`ячеслава Чорновола, будинок 170; код ЄДРПОУ 00306851) витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 3153,00 грн (три тисячі сто п`ятдесят три грн 00 коп).

Видачу наказу доручити Господарському суду Черкаської області.

Матеріали справи № 925/273/20 повернути до Господарського суду Черкаської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст.ст. 287 - 289 ГПК України.

Повний текст постанови складено 12.04.2021.

Головуючий суддя І.А. Іоннікова

Судді К.В. Тарасенко

Т.І. Разіна

СудПівнічний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення31.03.2021
Оприлюднено13.04.2021
Номер документу96170445
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/273/20

Ухвала від 01.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 08.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Ухвала від 16.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Міщенко І.С.

Постанова від 31.03.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 15.03.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 10.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 08.02.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 20.01.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 24.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

Ухвала від 23.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Іоннікова І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні