П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/2541/20
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Фелонюк Д.Л.
Суддя-доповідач - Шидловський В.Б.
13 квітня 2021 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Шидловського В.Б.
суддів: Боровицького О. А. Матохнюка Д.Б. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 22 грудня 2020 року у справі за адміністративним позовом Фермерського господарства "Пипи В.В." до Головного управління ДПС у Хмельницькій області, Державної податкової служби України про визнання дій та бездіяльності протиправними, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 22 грудня 2020 року позов фермерського господарства "ПИПИ В.В." задоволено.
Визнано протиправними дії Державної податкової служби України щодо зупинення реєстрації податкової накладної № 1 від 08.02.2019 на суму 94 136,11 грн з ПДВ та податкової накладної № 2 від 08.02.2019 на суму 451 181,96 грн з ПДВ.
Визнано протиправною бездіяльність Державної податкової служби України щодо не реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкових накладних фермерського господарства "ПИПИ В.В." № 1 від 08.02.2019 та № 2 від 08.02.2019.
Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління ДПС у Хмельницькій області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 1253838/42880266 від 15.08.2019.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні № 1 від 08.02.2019 та № 2 від 08.02.2019 датою їх подання для реєстрації, а саме 25.02.2019.
Стягнуто на користь фермерського господарства "ПИПИ В.В." судові витрати за сплату судового збору в розмірі 2104 (дві тисячі сто чотири) грн за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Хмельницькій області.
Стягнуто на користь фермерського господарства "ПИПИ В.В." судові витрати за сплату судового збору в розмірі 2104 (дві тисячі сто чотири) грн за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області подано апеляційну скаргу, в якій апелянт просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги апелянт посилається на порушення судом першої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального та процесуального права, також неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що згідно з свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 228978, витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань фермерське господарство "ПИПИ В.В." зареєстроване як юридична особа 02.03.2000 з ідентифікаційним кодом 23455791. Основними видами економічної діяльності є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (код КВЕД 01.11); допоміжна діяльність у рослинництві (код КВЕД 01.61); неспеціалізована оптова торгівля (код КВЕД 46.90).
Відповідно до державного акту на право постійного користування землею серії ХМ №02481, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 03.10.2017 індексний номер 99189513 та витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 20.09.2017 № НВ-6805411452017 фермерське господарство "ПИПИ В.В." на праві постійного користування використовує земельну ділянку з кадастровим номером 6821285200:04:007:0009 площею 50,0 га, у тому числі 40,0 га рілля.
За змістом звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2018 року №4-сг (річна) від 30.05.2018 фермерське господарство "ПИПИ В.В." на частині зазначеної ріллі площею 15,0 га у 2018 році вирощувало кукурудзу та зерно.
Між ОСОБА_1 , ОСОБА_2 (позичкодавці) і фермерським господарство "ПИПИ В.В." (користувач) 01.07.2017 укладено договір позички нерухомості №1, відповідно до умов якого:
- за цим договором позичкодавці передають у користування нерухомий об`єкт, а користувач зобов`язується повернути його позичкодавцям (пункт 1.1);
- позичкодавці позичають, а користувач приймає в строкове безкоштовне володіння та користування нежитлове приміщення загальною площею 29,3 м2, розміщене за адресою: АДРЕСА_1 , з метою використання його під склад (пункт 1.2);
- об`єкт позички передається користувачу для використання його під склад; позичкодавці позичають об`єкт з моменту підписання цього договору (пункт 2.1);
- вступ користувача у володіння та користування майном настає одночасно з підписанням сторонами цього договору та акту прийому-передачі вказаного майна (пункт 3.1);
- цей договір набуває чинності з моменту надання позичкодавцями об`єкта позички користувачеві та діє до повного виконання користувачем своїх зобов`язань за договором (пункт 9.1).
Додатком до договору позички нерухомості від 01.07.2017 №1 є акт прийому-передачі від 01.07.2017.
Між малим приватним підприємством ФІРМА «ЕРІДОН» (постачальник) та фермерським господарством "ПИПИ В.В." (покупець) 17.04.2018 укладено договір поставки №311/18/178, відповідно до умов якого:
- в порядку та на умовах цього договору постачальник зобов`язується поставити покупцю продукцію виробничо-технічного призначення (надалі - товар), а покупець зобов`язується прийняти та оплатити вартість такого товару (пункт 1.1);
- загальна вартість товару, що постачається за цим договором (ціна договору), визначається додатками та видатковими накладними, з врахуванням пункту 3.2 договору; у випадку розбіжності даних у додатках та у видаткових накладних щодо кількості, асортименту, ціни товару, перевагу має видаткова накладна (пункт 2.3);
- договір вступає в силу з моменту його підписання вповноваженими представниками сторін та скріплення печатками сторін та діє до 31.12.2018, а в частині проведення розрахунків за поставлений товар - до моменту проведення остаточних розрахунків (пункт 9.2).
На виконання умов цього договору, з урахуванням додатку №311/18/178/01 н від 17.04.2018 до договору поставки №311/18/178 від 17.04.2018, видаткової накладної №31510 від 18.04.2018, товарно-транспортної накладної № ЕР-139157/3 від 19.04.2018, фермерське господарство "ПИПИ В.В." придбало товар - насіння кукурудзи Фераріккс (50К) в кількості 24,000 т загальною вартістю 58614,62 грн, у тому числі ПДВ 9769,10 грн.
Між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (виконавець) та фермерським господарством "ПИПИ В.В." (замовник) 20.01.2019 укладено договір надання послуг по перевезенню № 01-2019, відповідно до умов якого:
- виконавець зобов`язується надати послуги по перевезенню кукурудзи вантажним автомобілем марки КАМАЗ 5320 реєстраційний номер НОМЕР_1 , водій ОСОБА_3 , а замовник зобов`язується сплатити за це встановлену плату (пункт 1.1);
- надання послуг підтверджується складанням товарно-транспортних накладних, актів здачі-прийняття робіт (надання послуг) (пункт 1.2);
- цей договір набирає чинності з 20 січня 2019 року і дійсний до 28 лютого 2019 року (пункт 3.4).
Між фермерським господарством "ПИПИ В.В." (постачальник) та товариством з обмеженою відповідальністю «ЗЕРНО-АГРОТРЕЙД» 08.02.2019 укладено договір поставки №ТФ 080219/1 ВІ, відповідно до умов якого:
- постачальник зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим договором, поставити та передати у власність покупця кукурудзу (надалі іменується - товар), врожаю 2018 року, насипом, а покупець зобов`язується в порядку та на умовах визначених цим договором, прийняти товар та оплатити його вартість (пункт 1.1)
- ціна за одну тону фізичної ваги товару: кукурудза, ціна без ПДВ 3791,67 грн, ПДВ 758,33, всього з ПДВ - 4550,00 грн (пункт 2.2);
- загальна сума товару по цьому договору визначається сумарною вартістю партій товару, поставлених постачальником та прийнятих покупцем протягом строку дії цього договору (пункт 2.3);
- покупець здійснює оплату вартості поставленої партії товару на підставі отриманих від постачальника документів шляхом переказу грошових коштів на поточний рахунок постачальника (пункт 3.1);
- загальна кількість товару, що постачається по цьому договору складає 112 метричних тон +/-5% (по вибору покупця) та може бути змінена за взаємною письмовою згодою сторін, шляхом укладення відповідної додаткової угоди до цього договору (пункт 4.1);
- постачальник зобов`язаний поставити покупцю загальну кількість товару по цьому договору в строк до 12 лютого 2019 року (пункт 5.1);
- договір вступає в силу з дати його підписання обома сторонами і діє до 31 грудня 2019 року, а в частині не виконаних зобов`язань по цьому договору - до повного їх виконання (пункт 8.1).
На виконання умов договору поставки №ТФ 080219/1 ВІ від 08.02.2019, за змістом видаткової накладної №1 від 08.02.2019, товарно-транспортних накладних №8 від 08.02.2019, №9 від 08.02.2019, №14 від 08.02.2019 та акту перерахунку ціни до видаткової накладної від 08.02.2019, рахунку на оплату №1 від 13.02.2019, фермерське господарство "ПИПИ В.В." поставило товариству з обмеженою відповідальністю «ЗЕРНО-АГРОТРЕЙД» 20,84 тон кукурудзи 3-го класу на загальну суму 94136,11 грн, у тому числі 15689,35 грн ПДВ.
За результатами цієї господарської операції позивач за датою відвантаження товарів склав податкову накладну №1 від 08.02.2019 на загальну суму 94136,11 грн, у тому числі ПДВ 15689,35 грн та 25.02.2019 надіслав її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Разом з тим, фермерське господарство "ПИПИ В.В." отримало квитанцію від 25.02.2019 №9030104238 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. За її змістом, зупинено реєстрацію податкової накладної №1 від 08.02.2019 відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки остання відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Крім того, у цій квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач засобами електронного зв`язку 21.12.2019 направив повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №1 від 08.02.2019, реєстрацію якої зупинено, до якого було додано документи та пояснення щодо наведених господарських операцій.
За наслідками їх розгляду рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1401162/23565791 від 24.12.2019 відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 08.02.2019 з підстав не надання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Зазначено, що платником не надано достатній пакет документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №1 від 08.02.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: не надано інформацію (договори, акти виконаних робіт) на оранку, посів та збирання врожаю та перевезення врожаю з поля, також інформацію про складські приміщення необхідні для зберігання врожаю. Платником не надано картку рахунку 361 або акт звірки по взаємовідносинах з товариством з обмеженою відповідальністю «ЗЕРНО-АГРОТРЕЙД» , відповідно, не можливо встановити дотримання платником вимог пункту 187.1 статті 187 ПК України та правильність виписки податкової накладної. Також згідно з наданою ТТН №9 від 08.02.2019 здійснено транспортування кукурудзи в кількості 9940 кг (маса нетто). При цьому згідно з наданою видатковою накладною реалізація здійснена в кількості 2084 т (20840 кг) а відповідно до наданого звіту 29 сг платником зібрано 112,1 т кукурудзи. Згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних здійснено реалізацію кукурудзи в кількості 120 т, отже встановлено невідповідність наданих документів.
Це рішення позивач оскаржив в адміністративному порядку. Рішенням за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 11.01.2020 №661/23565791/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
На виконання умов договору поставки №ТФ 080219/1 ВІ від 08.02.2019, за змістом видаткової накладної №2 від 08.02.2019, товарно-транспортних накладних №1 від 08.02.2019, №2 від 08.02.2019, №3 від 08.02.2019, №4 від 08.02.2019, №5 від 08.02.2019, №6 від 08.02.2019, №7 від 08.02.2019, №10 від 08.02.2019, №11 від 08.02.2019, №12 від 08.02.2019, №13 від 08.02.2019, №15 від 08.02.2019 та акту перерахунку ціни до видаткової накладної від 08.02.2019, фермерське господарство "ПИПИ В.В." поставило товариству з обмеженою відповідальністю «ЗЕРНО-АГРОТРЕЙД» 99,16 тон кукурудзи 3-го класу на загальну суму 451181,96 грн, у тому числі 75196,99 грн ПДВ.
За результатами цієї господарської операції позивач за датою відвантаження товарів склав податкову накладну №2 від 08.02.2019 на загальну суму 451181,96 грн, у тому числі ПДВ 75196,99 грн та 25.02.2019 надіслав її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
Разом з тим, фермерське господарство "ПИПИ В.В." отримало квитанцію від 25.02.2019 №9030104214 про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. За її змістом, зупинено реєстрацію податкової накладної №2 від 08.02.2019 відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки остання відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Крім того, у цій квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач, вважаючи порушеними його права, звернувся з позовом до суду.
Суд першої інстанції задовольняючи адміністративний позов виходив з того, що відповідач не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних № 1 та № 2 від 08.02.2019, внаслідок чого рішення від 24.12.2019 № 1401162/23565791 є протиправним та підлягає скасуванню. Також, суд першої інстанції дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні фермерського господарства "ПИПИ В.В." №1 від 08.02.2019 та №2 від 08.02.2019 датою їх подання для реєстрації, а саме 25.02.2019.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пункту 201.1 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 Податкового кодексу України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Відповідно до пункту 201.16. Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 6 зазначеного Критерію моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДПС за такими критеріями: обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДПС, більше 75% загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).
Цим же наказом затверджений Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 1 Вичерпного переліку документів, вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567:
- для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
- для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/при дбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
З системного аналізу наведених вище положень вбачається, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Відповідно до пункту 201.16.3 ПК України підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Так, абзацом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 190 "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" (далі - Постанова № 190) передбачено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1. пункту 201.16. статті 201 Податкового кодексу України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з абзацом 2 Постанови № 190 підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16. статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту "в" підпункту 201.16.1. пункту 201.16. статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Тобто, рішення Комісії повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної, у даному випадку, або "надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування", або "надання платником податку копій документів, які не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування".
Судом встановлено, що Позивач засобами електронного зв`язку 21.12.2019 направив повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної №1 від 08.02.2019, реєстрацію якої зупинено, до якого було додано документи та пояснення щодо наведених господарських операцій.
За наслідками їх розгляду рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Хмельницькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1401162/23565791 від 24.12.2019 відмовлено в реєстрації податкової накладної №1 від 08.02.2019 з підстав не надання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. Зазначено, що платником не надано достатній пакет документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної №1 від 08.02.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме: не надано інформацію (договори, акти виконаних робіт) на оранку, посів та збирання врожаю та перевезення врожаю з поля, також інформацію про складські приміщення необхідні для зберігання врожаю. Платником не надано картку рахунку 361 або акт звірки по взаємовідносинах з товариством з обмеженою відповідальністю «ЗЕРНО-АГРОТРЕЙД» , відповідно, не можливо встановити дотримання платником вимог пункту 187.1 статті 187 ПК України та правильність виписки податкової накладної. Також згідно з наданою ТТН №9 від 08.02.2019 здійснено транспортування кукурудзи в кількості 9940 кг (маса нетто). При цьому згідно з наданою видатковою накладною реалізація здійснена в кількості 2084 т (20840 кг) а відповідно до наданого звіту 29 сг платником зібрано 112,1 т кукурудзи. Згідно з даними Єдиного реєстру податкових накладних здійснено реалізацію кукурудзи в кількості 120 т, отже встановлено невідповідність наданих документів.
Це рішення позивач оскаржив в адміністративному порядку. Рішенням за результатами розгляду скарги на рішення комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 11.01.2020 №661/23565791/2 залишено скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Відповідно до абзацу вісімнадцятого пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, платник податку має право зареєструвати податкову накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу протягом 365 календарних днів, що наступають за датою виникнення податкових зобов`язань, відображених у відповідних податкових накладних та/або розрахунках коригування.
При цьому, відповідачем не зазначено які саме документи складені з порушенням законодавства та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних. Із рішень про зупинення реєстрації ПН, а також з жодних інших доказів відповідача не вбачається, чому надані позивачем документи не є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних не містить конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містить загальну фразу про те, що причиною його прийняття є: наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Судом встановлено, що господарські операції підтверджуються відповідними первинними документами, за результатами яких видані податкові накладні №1 від 08.02.2019 та № 2 від 08.02.2019 та носять реальний характер. Позивач на момент здійснення таких господарських операцій мав достатні технічні, людські та матеріальні ресурси.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо наявності правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Хмельницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування або відмову в такій реєстрації №1253838/42880266 від 15.08.2019.
Водночас, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність дотримання гарантій остаточного вирішення спірних правовідносин між сторонами за для чого слід зобов`язати відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні фермерського господарства "ПИПИ В.В." №1 від 08.02.2019 та №2 від 08.02.2019 датою їх подання для реєстрації, а саме 25.02.2019.
Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 315, статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі вищевикладеного колегія суддів доходить висновку, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а відтак апеляційна скарга Головного управління ДПС у Хмельницькій області задоволенню не підлягає, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 22 грудня 2020 року слід залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 22 грудня 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Головуючий Шидловський В.Б. Судді Боровицький О. А. Матохнюк Д.Б.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2021 |
Оприлюднено | 15.04.2021 |
Номер документу | 96217952 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Шидловський В.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні