ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинн а, 4/6
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
07.02.2009 р. № 5/404
Окружний адміністративн ий суд міста Києва у складі:
головуючого - судді Кочана В .М., суддів Арсірія Р.О., Цвіркун а Ю.І.,
секретаря судового засіда ння Стріхи В.І.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативний позов
ОСОБА_1,
ОСОБА_2
до Голови Верховної Ради України, Апарату Верх овної Ради України,
Керівника Апарату Верховн ої Ради України
про визнання протиправною без діяльності, зобов"язання вчи нити дії,
В С Т А Н О В И В:
Народні депутати п"ятого скликання ОСОБА_1 та ОСО БА_2 звернулись до суду з адм іністративним позовом, в яко му просили: визнати протипра вною бездіяльність Голови Верховної Ради України п"ятого скликання щодо непри своєння народним депутатам У країни п"ятого скликання ОС ОБА_1, ОСОБА_2 першої кате горії, першого рангу державн их службовців; визнати проти правною бездіяльність Керів ника апарату Верховної Рад и України п"ятого скликання щодо незабезпечення їм гара нтій, наданих ст.20 Закону Укра їни "Про статус народного деп утата"; зобов'язати Голову Верховної Ради України п рисвоїти з дня відкриття пер шого засідання Верховної Р ади України шостого склика ння народним депутатам Украї ни п"ятого скликання ОСОБА_ 1, ОСОБА_2 першу категорі ю, перший ранг державних служ бовців шляхом видання відпов ідного розпорядження; зобов' язати керівника Апарату Верх овної Ради України та А парат Верховної Ради У країни забезпечити внесення відповідного запису до труд ових книжок позивачів після видання відповідного розпор ядження Голови Верховно ї ради, щодо присвоєння першо ї категорії, першого рангу де ржавних службовців, забезпеч ити народним депутатам Украї ни п"ятого скликання ОСОБА_ 1, ОСОБА_2 виконання гара нтій наданих ст. 20 Закону Укра їни "Про статус народного деп утата України" шляхом провед ення відповідних виплат та в несення відповідних записів до трудових книжок ОСОБА_1 та ОСОБА_2.
Представник позивача в с удовому засіданні позовні ви моги підтримав і пояснив, що 26 березня 2006 року на чергових в иборах народних депутатів Ук раїни позивачів було обрано народними депутатами Україн и по багатомандатному загаль нодержавному округу за вибор чим списком Блоку "НАША УКРАЇ НА": Політична партія "Народни й Союз Наша Україна", Народний Рух України, Партія промисло вців і підприємців України, К онгрес Українських Націонал істів, Українська республіка нська партія "Собор", Партія Хр истиянсько-Демократичний Со юз.
25 травня 2006 року після скл адення присяги народного деп утата України на урочистому засіданні Верховної Ради України відповідно до статт і 79 Конституції України п озивачі набули депутатські п овноваження.
31 травня 2007 року позивачі под али заяву про вихід із складу депутатської фракції Блоку «Наша Україна», яка була заре єстрована в Апараті Верховно ї Ради України. Це було пі дставою для дострокового при пинення повноважень народно го депутата України за рішен ням вищого керівного органу виборчого блоку політичних п артій - Блоку "Наша Україна", а саме 2 червня 2007 року на з' їзд і Блоку "Наша Україна".
Згідно із п.6 ч.2 ст.81 Констит уції України невходження н ародного депутата України, о браного від політичної парті ї (виборчого блоку політични х партій), до складу депутатсь кої фракції цієї політичної партії (виборчого блоку полі тичних партій) або вихід наро дного депутата України із ск ладу такої фракції є підстав ою для дострокового припинен ня повноважень народного деп утата України.
Відповідно до абз. 2 ч.2 ст.20 Зак ону України "Про статус народ ного депутата України" у день відкриття першого засідання Верховної Ради України н ового скликання народним деп утатам попереднього скликан ня Головою Верховної Р ади України попереднього с кликання присвоюється перша категорія, перший ранг держа вного службовця, крім тих нар одних депутатів, повноваженн я яких були припиненні достр оково відповідно до ст. 4 цього Закону.
Отже, обмеження передбачен і абз.2 ч.2 ст.20 Закону України "Пр о статус народного депутата України" не поширюються на по зивачів, оскільки їх повнова ження були припинені не з під став, що визначені в ст.4 Закон у, а відповідно до ч.6 ст.81 Конс титуції України.
Таким чином, на думку предст авника позивача, забезпеченн я гарантій трудових прав поз ивачів шляхом присвоєння їм першого рангу державних служ бовців має відбуватися на за гальних підставах.
Обов' язок щодо присвоєнн я Позивачам першого рангу де ржавних службовців покладен о законом на Голову Верхо вної Ради України попере днього скликання.
Відповідно до абз.2 ч.2 ст.20 Зак ону України "Про статус народ ного депутата України" даний обов' язок мав бути виконан ий Головою Верховної Р ади України V скликання у де нь відкриття першого засідан ня Верховної Ради Україн и VI скликання.
Однак, Голова Верховної Ради України V скликання не виконав покладений на ньо го законом обов' язок, чим по рушив право позивачів на при своєння їм першого рангу дер жавних службовців і не забез печив гарантії їх трудових п рав, а керівник апарат Верхов ної Ради України та Апа рат Верховної Ради Укр аїни не забезпечили позивача м гарантій, наданих ст. 20 Закон у України "Про статус народно го депутата".
Представник відповідачів в судовому засіданні позовні вимоги визнав частково, оскі льки погодився з тим, що Гол ова Верховної Ради Укр аїни п"ятого скликання не вик онав покладений на нього зак оном обов' язок щодо присвоє ння позивачам у день відкрит тя першого засідання Верховн ої Ради України нового ск ликання першої категорії, пе ршого рангу державних службо вців, що призвело до порушенн я прав позивачів.
Вислухавши представників сторін, дослідивши письмові докази по справи, суд вважає, що адміністративний позов сл ід задовольнити частково з н аступних підстав.
В судовому засіданн і встановлено, що 26 березня 2006 р оку на чергових виборах наро дних депутатів України позив ачів було обрано народними д епутатами України по багатом андатному загальнодержавно му округу за виборчим списко м Блоку "НАША УКРАЇНА": Політич на партія "Народний Союз Наша Україна", Народний Рух Україн и, Партія промисловців і підп риємців України, Конгрес Укр аїнських Націоналістів, Укра їнська республіканська парт ія "Собор", Партія Християнськ о-Демократичний Союз.
25 травня 2006 року після скл адення присяги народного деп утата України на урочистому засіданні Верховної Ради України відповідно до статт і 79 Конституції України П озивачі набули депутатські п овноваження.
31 травня 2007 року позивачі под али заяву про вихід із складу депутатської фракції Блоку «Наша Україна», яка була заре єстрована в Апараті Верховно ї Ради України. Це було пі дставою для дострокового при пинення повноважень народно го депутата України за рішен ням вищого керівного органу виборчого блоку політичних п артій - Блоку "Наша Україна", а саме 2 червня 2007 року на з' їзд і Блоку "Наша Україна".
Згідно із п.6 ч.2 ст.81 Констит уції України невходження н ародного депутата України, о браного від політичної парті ї (виборчого блоку політични х партій), до складу депутатсь кої фракції цієї політичної партії (виборчого блоку полі тичних партій) або вихід наро дного депутата України із ск ладу такої фракції є підстав ою для дострокового припинен ня повноважень народного деп утата України.
Відповідно до ч.6 ст.81 Конст итуції України, яка є нормо ю прямої дії, в такому разі пов новаження народних депутаті в України припиняються достр оково з дня прийняття відпов ідного рішення вищим керівни м органом відповідної політи чної партії (виборчого блоку політичних партій).
Отже, факт дострокового при пинення повноважень народни х депутатів України став мож ливим лише з моменту прийнят тя відповідного рішення вищо го керівного органу виборчог о блоку політичних партій - Блоку "Наша Україна". Прийнятт я такого рішення не залежало від суб' єктивної волі пози вачів, відтак не може тлумачи тись як добровільне складенн я депутатських повноважень з а власними заявами. У випадку неприйняття відповідного рі шення вищого керівного орган у виборчого блоку політичних партій позивачі не втратили б депутатські повноваження, навіть за умови офіційного в иходу зі складу фракції.
Народному депутату Україн и відповідно до ст. 20 Закону Ук раїни "Про статус народного д епутата України" передбачені гарантії трудових прав при в иконанні депутатських повно важень та після їх припиненн я. Обмеження в застосуванні с т.20 Закону України "Про статус народного депутата України" стосується лише народних де путатів, повноваження яких д остроково припиненні відпов ідно до ст. 4 Закону України "Пр о статус народного депутата України". Положення ст. 4 цього Закону передбачають наступн і підстави дострокового прип инення повноважень народног о депутата: особиста письмов а заява про складення депута тських повноважень; набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; припине ння його громадянства або ви їзду на постійне проживання за межі України; смерті; поруш ення вимог ч.1 ст.3 цього Закону .
Застереження, що наведені в ище, не стосуються позивачів , оскільки їх повноваження бу ли припиненні достроково з і нших підстав - на підставі ріш ення вищого керівного органу блоку, а саме Рішення міжпарт ійного з' їзду Блоку "Наша Ук раїна" "Про дострокове припин ення повноважень народних де путатів України, обраних від Блоку "Наша Україна".
Частиною 6 ст. 81 Конституці ї України, Закону України "П ро статус народного депутата України" визначено вичерпни й перелік підстав в обмеженн і застосування ст. 20 цього Зак ону і такої підстави як припи нення повноважень в зв' язку з невходженням народного де путата до складу депутатсько ї фракції або виходу із склад у такої фракції не передбаче но.
Норми Конституції Україн и є нормами прямої дії, мають в ищу юридичну силу і розмежов ують поняття "складення повн оважень за особистою заявою" (охоплюються ст. 4 Закону) депу тата і поняття припинення по вноважень в зв' язку з "невхо дженням народного депутата У країни, обраного від політич ної партії, до складу депутат ської фракції цієї політично ї партії або виходу народног о депутата України із складу такої фракції" (не охоплюютьс я ст.4 Закону).
Таким чином, гарантії трудо вих позивачів не могли бути о бмежені.
Після припинення повноваж ень позивачів Головою Ве рховної Ради п"ятого скли кання не було здійснено жодн их дій щодо забезпечення гар антій їх трудових прав.
Відповідно до абз.2 ч.2 ст.20 Зак ону України "Про статус народ ного депутата України" у день відкриття першого засідання Верховної Ради України н ового скликання народним деп утатам попереднього скликан ня Головою Верховної Р ади України попереднього с кликання присвоюється перша категорія, перший ранг держа вного службовця, крім тих нар одних депутатів, повноваженн я яких були припиненні достр оково відповідно до ст. 4 цього Закону.
Відповідно до ч.2 ст.20 Зак ону України час роботи народ ного депутата у Верховній Р аді України зараховується до стажу державної служби, а т акож зараховується до його з агального і безперервного ст ажу роботи, стажу роботи за сп еціальністю, стажу роботи, як ий дає право на встановлення процентних надбавок до заро бітної плати та одержання од норазової винагороди за висл угу років.
Крім цього, ч. 3 ст.20 Закону Укр аїни "Про статус народного де путата України" передбачає, щ о до загального і безперервн ого стажу роботи за спеціаль ністю, за якою народний депут ат до його звільнення від вир обничих або службових обов' язків, зараховується і той ча с, коли колишній народний деп утат тимчасово не працював у зв' язку з неможливістю над ати йому попередню або рівно цінну роботу безпосередньо п ісля закінчення строку його повноважень.
Частиною четвертою ст. 20 Зак ону України "Про статус народ ного депутата України" встан овлено, що народному депутат у після закінчення строку йо го повноважень, а також у разі дострокового їх припинення за особистою заявою про скла дення ним депутатських повно важень, надається попередня робота (посада), а в разі немож ливості цього - він зарахову ється до резерву кадрів Голо вного управління державної с лужби України.
Частиною п' ятою ст. 20 зазна ченого закону передбачено, щ о Верховна Рада України з абезпечує колишньому народн ому депутату безпосередньо п ісля закінчення строку його повноважень, на період його п рацевлаштування, виплату мат еріальної допомоги у розмірі заробітної плати з урахуван ням всіх доплат та надбавок, я ку отримують працюючі народн і депутати, але не більше одно го року, а в разі навчання чи п ерекваліфікації - не більше двох років після закінчення строку повноважень народног о депутата. У разі неможливос ті працевлаштування після за значеного строку за колишнім народним депутатом зберігає ться виплата матеріальної до помоги у розмірі 50 відсотків з аробітної плати з урахування м всіх доплат та надбавок, яку отримують працюючі народні депутати, до досягнення ним п енсійного віку за умови, що тр удовий стаж його перевищує 25 р оків для чоловіків і 20 років д ля жінок.
13 червня 2008 року позивачі звернулися до Голови Ве рховної Ради України Я ценюка А.П. з проханням забе зпечити гарантії їх трудових прав, а саме: присвоїти позива чам перший ранг державного с лужбовця; зарахувати до зага льного і безперервного стажу роботи позивачів за спеціал ьністю, за якою вони працювал и до їх звільнення від виробн ичих обов' язків, час коли по зивачі тимчасово не працювал и у зв' язку з неможливістю н адати їм попередню або рівно цінну роботу (посаду) безпосе редньо після закінчення стро ку повноважень; виплатити по зивачам матеріальну допомог у у відповідності до ст. 20 Зако ну України "Про статус народн ого депутата України".
08 липня 2008 року позивачі отри мали відповідь на своє зверн ення за підписом Голови К омітету Верховної Ради У країни з питань Регламенту, д епутатської етики та забезпе чення діяльності Верховної Ради України Єфремова О .С., в якій позивачам повідом ляється про те, що питання, пор ушені у їх зверненні, не підля гають позитивному вирішенню .
Сукупність зібраних та пер евірених в судовому засіданн і доказів та аналіз законода вства дають суду підстави вв ажати, що:
- позивачі мають гарантован е право на присвоєння їм перш ої категорії, першого рангу д ержавного службовця;
- позивачі мають гарантован е право на зарахування до заг ального і безперервного стаж у роботи за спеціальністю, за якою народний депутат до йог о звільнення від виробничих або службових обов' язків, ч асу, коли колишній народний д епутат тимчасово не працював у зв' язку з неможливістю на дати йому попередню або рівн оцінну роботу безпосередньо після закінчення строку йог о повноважень;
- позивачі мають гарантова не Законом України "Про стату с народного депутата України " право на отримання матеріал ьної допомоги у розмірі заро бітної плати з урахуванням в сіх доплат та надбавок, яку от римують працюючі народні деп утати.
Звідси, бездіяльність Голови Верховної Ради України п"ятого скликання що до неприсвоєння народним деп утатам України п"ятого склик ання ОСОБА_1, ОСОБА_2 пе ршої категорії, першого ранг у державних службовців слід визнати протиправною.
В той же час, суд вважає, що ві дсутні підстави для визнання протиправною бездіяльності апарату Верховної Ради У країни чи його керівника, оск ільки будь-які дії по здійсне нню позивачам виплат чи внес енню записів до трудових кни жок можливо здійснити лише п ісля присвоєння позивачам Головою Верховної Ради України першої категорії та першого рангу державних слу жбовців.
З метою захисту прав позива чів слід зобов'язати Голову Верховної Ради України присвоїти з дня відкриття пе ршого засідання Верховної Ради України шостого склик ання народним депутатам Укра їни п"ятого скликання ОСОБА _1, ОСОБА_2 першу категорі ю, перший ранг державних служ бовців шляхом видання відпов ідного розпорядження, а кері вника Апарату Верховної Ра ди України та Апарат Ве рховної Ради України слі д зобов"язати після видання в ідповідного розпорядження Голови Верховної ради про присвоєння першої категорі ї, першого рангу державних сл ужбовців забезпечити внесен ня відповідного запису до тр удових книжок позивачів; заб езпечити народним депутатам України п"ятого скликання ОСОБА_1, ОСОБА_2 виконанн я гарантій наданих ст. 20 Закон у України "Про статус народно го депутата України" шляхом п роведення відповідних випла т та внесення відповідних за писів до трудових книжок ОС ОБА_1 та ОСОБА_2.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 17, 94, 158, 161, 162, 163 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов з адовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Голови Ве рховної Ради України п"ят ого скликання щодо не присво єння народним депутатам Укра їни п"ятого скликання ОСОБА _1, ОСОБА_2 першої категор ії, першого рангу державних с лужбовців.
Зобов'язати Голову Верх овної Ради України присв оїти з дня відкриття першого засідання Верховної Ради України шостого скликання н ародним депутатам України п" ятого скликання ОСОБА_1, ОСОБА_2 першу категорію, пер ший ранг державних службовці в шляхом видання відповідног о розпорядження.
Зобов'язати керівника Апар ату Верховної Ради Украї ни та Апарат Верховної Ради України:
- забезпечити внесен ня відповідного запису до тр удових книжок позивачів, піс ля видання відповідного розп орядження Голови Верхов ної ради, щодо присвоєння пер шої категорії, першого рангу державних службовців.
- забезпечити наро дним депутатам України п"ято го скликання ОСОБА_1, ОСО БА_2 виконання гарантій над аних ст. 20 Закону України "Про с татус народного депутата Укр аїни" шляхом проведення відп овідних виплат та внесення в ідповідних записів до трудов их книжок ОСОБА_1 та ОСОБ А_2.
В задоволенні інших позовн их вимог відмовити.
Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 Кодексу адміністративн ого судочинства України наби рає законної сили після закі нчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, в становленого цим Кодексом, я кщо таку заяву не було подано .
Постанова суду може бути ос каржена до суду апеляційної інстанції шляхом подання зая ви про апеляційне оскарження постанови суду та апеляційн ої скарги. Заява про апеляцій не оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня ск ладення постанови в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду подається пр отягом двадцяти днів після п одання заяви про апеляційне оскарження.
Головуючий - суддя Кочан В.М.
судді Арсірій Р .О.
Цвіркун Ю.І.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2009 |
Оприлюднено | 14.10.2010 |
Номер документу | 9626545 |
Судочинство | Адміністративне |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Ємельянова Ольга Олександрівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кочан В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні