ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВ НИЙ СУД міста КИЄВА
01025, м. Київ, вул. Десятинна , 4/6, тел. 278-43-43
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
18.05.2009 р. № 2/519
Окружний адміністративни й суд міста Києва у складі гол овуючого судді Келеберди В.І . при секретарі судового засі дання Бузінський А.В. виріши в адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОС ОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6
до Головного управління Пен сійного фонду України в м.Киє ві
про перерахування пенсійног о забезпечення
Обставини справи:
ОСОБА_1, ОСОБА_2 , ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБ А_5, ОСОБА_3 звернулись до Окружного адміністративног о суду м. Києва із вимогами про зобов' язання Головне управ ління Пенсійного фонду Украї ни в м. Києві провести перерах унок пенсії з 01.01.2008р. з урахуван ням збільшення на 5 та 10 відсот ків, як особам, які під час про ходження служби брали участь у ліквідації наслідків авар ії на Чорнобильській АЕС і ві днесені в установленому зако ном порядку до відповідної к атегорії та про зобов' язанн я відповідача виплачувати по зивачам додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров' ю, я к особам, віднесених до відпо відної категорії (1,2,3) у розмірі , 25, 30 та 5о відсотків мінімально ї пенсії за віком з 01.01.2008р.
В обґрунтування свої х вимог позивачі посилаються на Конституцію України; За кон України «Про пенсійне з абезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяки х інших осіб», Закон Украї ни «Про статус і соціальний з ахист громадян, які постражд али внаслідок Чорнобильсько ї катастрофи»; Постанову Каб інету Міністрів України від 13.02.2008р. № 45; Рішення Конституційн ого Суду України № 10-рп/2008 від 22.05. 2008р. у справі за конституційни м поданням Верховного Суду У країни щодо відповідності Ко нституції України (конституц ійності) окремих положень ст . 65 розділу I, пунктів 61, 62, 63, 66 розді лу II, пункту 3 розділу III Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України»і 101 народног о депутата України щодо відп овідності Конституції Украї ни (конституційності) окреми х положень ст. 65 розділу I, пункт ів 61, 62, 63, 66 розділу II, пункту 3 розд ілу III Закону України «Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и».
Ухвалою Окружного адміні стративного суду м. Києва від 26.01.09р. вимоги позивачів об'єдна но в одне провадження для спі льного розгляду та прискорен ого вирішення справ.
Відповідач заперечує прот и позовних вимог, виходячи з т ого, 04.04.2006 року був прийнятий З акон України № 3591-IV «Про внесе ння змін до деяких законів Ук раїни з питань пенсійного за безпечення та соціального за хисту військовослужбовців» , який вніс зміни до Закону Укр аїни «Про пенсійне забезпече ння військовослужбовців, осі б начальницького і рядового складу органів внутрішніх сп рав та деяких інших осіб», зок рема до п. в) ст. 13. внаслідок чог о підвищення основного розмі ру пенсії для осіб, які брали у часть у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи п ід час проходження служби і в іднесені до відповідної кате горії (1,2,3), законодавством не п ередбачені. Але перерахунок пенсії позивачів був проведе ний пізніше на підставі Пост анови Кабінету Міністрів Укр аїни від 07.11.2007р. № 1294, при цьому роз мір пенсії позивачів не був з меншений. Щодо вимоги позива чів зобов' язати Головне упр авління Пенсійного фонду в м . Києві виплачувати додатков у пенсію за шкоду, заподіяну з доров' ю, як особам віднесен их до відповідної категорії у розмірі 25, 30 та 50 відсотків мін імальної пенсії за віком з 01.01.2 008р. відповідач зазначає, що За коном України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України»з 01.01.2008р. особам , віднесеним до відповідної к атегорії (1,2,3), щомісячна додатк ова пенсія за шкоду, заподіян у здоров' ю, призначається в розмірі 15 % прожиткового міні муму для осіб, які втратили пр ацездатність. Тому відповіда ч діяв згідно вимог чинного з аконодавства України.
Розглянувши подані докуме нти і матеріали, заслухавши п ояснення представників стор ін, всебічно і повно з'ясувавш и всі фактичні обставини, на я ких ґрунтується позов, об'єкт ивно оцінивши докази, які маю ть юридичне значення для роз гляду справи і вирішення спо ру по суті, Окружний адмініст ративний суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_8, ОСОБА_2, ОСОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_5 , ОСОБА_3 перебувають на обліку в Управлінні Пенсійн ого фонду України у м. Києва і отримують пенсію, передбачен у п. в) ст.13 Закону України «Про пенсійне забезпечення війсь ковослужбовців, осіб начальн ицького і рядового складу ор ганів внутрішніх справ та де яких інших осіб»№ 2262, а також По становою Кабінету Міністрів України № 1294 «Про упорядкуван ня структури та умов грошово го забезпечення військовосл ужбовців, осіб рядового і нач альницького складу», що підт верджується довідками з пенс ійної справи і не заперечуєт ься відповідачем.
Відповідно до п. в) ч. 1 ст. 13 Зак ону України «Про пенсійне за безпечення військовослужбо вців, осіб начальницького і р ядового складу органів внутр ішніх справ та деяких інших о сіб»від 04.04.2006 р. № 2262 розмір пенсі ї ОСОБА_8, ОСОБА_2, ОСО БА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_5 бу ло збільшено на 5 відсотків, а ОСОБА_3 на 10 відсотків як ос обам, які брали участь у лікві дації наслідків Чорнобильсь кої катастрофи під час прохо дження служби і віднесені до відповідної категорії (1,2,3).
Після перерахунку пенсійн ого забезпечення в 2008 році на п ідставі Постанови Кабінету М іністрів України від 12.11.2007р. № 1294 розмір пенсійного забезпече ння ОСОБА_8, ОСОБА_2, О СОБА_6, ОСОБА_4, ОСОБА_5 зменшився на 5 відсотків, а ОСОБА_3 на 10 відсотків від гр ошового забезпечення, з яког о обчислювалась пенсія.
Перерахунок пенсії позива чів був проведений в 2008 року.
До перерахунку пенсії розм ір пенсії позивачів за вислу гу років у процентному відно шенні до відповідних сум гро шового забезпечення складав у ОСОБА_8, ОСОБА_4 - 70 відс отків, ОСОБА_2 - 76 відсоток , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 - 73 від сотки, ОСОБА_3 - 98 відсоткі в, а після перерахунку пенсії ГУПФ України в м. Києві розмір пенсії позивачів за вислугу років став складати у ОСОБ А_8, ОСОБА_4 - 65 відсотків, ОСОБА_2 - 71 відсоток, , ОС ОБА_6, ОСОБА_5 - 68 відсоткі в, ОСОБА_3 - 88 відсотків ві дповідних сум грошового забе зпечення.
Відповідно до ст. 43 Закону Ук раїни «Про пенсійне забезпеч ення осіб, звільнених з війсь кової служби, та деяких інших осіб», пенсії особам офіцерс ького складу, прапорщикам і м ічманам, військовослужбовця м надстрокової служби та вій ськової служби за контрактом , особам, які мають право на пе нсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюється з розм іру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклад и за посадою, військовим (спец іальним) званням, процентну н адбавку за вислугу років, щом ісячні додаткові види грошов ого забезпечення (надбавки, д оплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених зак онодавством, та у порядку, вст ановленому Кабінетом Мініст рів України.
Згідно ст. 13 Закону України « Про пенсійне забезпечення ос іб, звільнених з військової с лужб, та деяких інших осіб»пе нсії за вислугу років особам офіцерського складу, прапор щикам і мічманам, військовос лужбовцям надстрокової служ би та військової служби за ко нтрактом, особам, які мають пр аво на пенсію за цим Законом в изначаються у розмірі 50 проце нтів при вислузі 20 років і за к ожний рік вислуги понад 20 рокі в - 3 проценти відповідних су м грошового забезпечення.
Відповідно до п. 4 Порядку пр оведення перерахунку пенсій , призначених відповідно до З акону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнени х з військової служби, та деяк их інших осіб», затвердженим Постановою Кабінету Міністр ів України від 13.02.2008р. № 45, якщо вн аслідок перерахунку розмір з меншується, пенсія виплачуєт ься в раніше встановленому р озмірі.
Крім того, згідно ст. 22 Консти туції України при прийнятті нових законів або внесенні з мін до чинних не допускаєтьс я звуження змісту та обсягу і снуючих прав і свобод.
Враховуючи вищенаведене, с уд дійшов до висновку, що відп овідачем безпідставно було з меншено розмір пенсійного за безпечення позивачам на 5 та 10 відсотків, а тому вимоги в цій частини підлягають задоволе нню в повному обсязі.
Стосовно вимоги позивачів про зобов' язання відповіда ча виплачувати позивачам дод аткову пенсію за шкоду, запод іяну здоров' ю, як особам, від несених до відповідної катег орії у розмірі 25, 30 та 50 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м з 01.01.2008р. суд вважає за необхід не зазначити про наступне.
Згідно ст. 50 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи»позивачі мають пра во на отримання додаткової п енсії за шкоду, заподіяну здо ров' ю, як особам віднесених до відповідної категорії у р озмірі 25, 30 та 50 процентів мінім альної пенсії за віком.
Відповідно до частини 1 ст атті 28 Закону України “Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування” мінім альний розмір пенсії за віко м за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового ст ажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для о сіб, які втратили працездатн ість, визначеного законом.
Статтею 28 Закону України “П ро загальнообов' язкове дер жавне пенсійне страхування” передбачено, що мінімальний розмір пенсії за віком, встан овлений абзацом першим части ни першої цієї статті, застос овується виключно для визнач ення розмірів пенсій, призна чених згідно з цим Законом.
При цьому, у ч. 2 статті 5 Закон у “Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня” встановлено, що виключно цим Законом визначається мі німальний розмір пенсії за в іком.
Враховуючи те, що нормами цього Закону встановлений ро змір мінімальної пенсії за в іком, а дія інших нормативно-п равових актів може застосову ватись лише в частині, що не су перечить цьому Закону, суд пр иходить до висновку, що будь-я ким іншим нормативно-правови м актом не може визначатись р озмір мінімальної пенсії за віком.
Частиною третьою статті 46 К онституції України встановл ено, що пенсії, інші види соціа льних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування , мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожитко вого мінімуму, встановленого законом. Іншими словами, пенс ії та інші види соціальних ви плат, що є єдиним джерелом існ ування, не можуть бути нижче в ід прожиткового мінімуму, як ий встановлюється законом.
У відповідності до положен ь статті 46 Конституції Україн и прийнято Закон України “Про прожитковий мінімум”(№ 966-XIV від 15.07.1999р.). Цей Закон дає визначення прожитковому мін імуму, закладає правову осно ву для його встановлення, зат вердження та врахування при реалізації державою констит уційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень.
Частиною другою статті 1 Зак ону України “Про прожитковий мінімум” встановлено, що про житковий мінімум визначаєть ся нормативним методом у роз рахунку на місяць на одну осо бу, а також окремо для тих, хто відноситься до основних соц іальних і демографічних груп населення: дітей віком до 6 ро ків; дітей віком від 6 до 18 років ; працездатних осіб; осіб, які втратили працездатність.
Статтею другою закону “Про прожитковий мінімум” визнач ено, що прожитковий мінімум з астосовується зокрема для:
- встановлення розмірі в мінімальної заробітної пла ти та мінімальної пенсії за в іком, визначення розмірів со ціальної допомоги, допомоги сім'ям з дітьми, допомоги по бе зробіттю, а також стипендій т а інших соціальних виплат ви ходячи з вимог Конституції У країни та законів України;
- формування Державного бюджету України та місцевих бюджетів.
Тобто з вищезазначеного ви пливає, що прожитковий мінім ум є базою для розрахунку мін імальної заробітної плати, м інімальної пенсії за віком, і нших соціальних виплат виход ячи з вимог Конституції Укра їни та законів України, та ґру нтується зокрема на частині 3 статті 46 Конституції, у відпо відності до якої пенсії, інші види соціальних виплат та до помоги не можуть бути нижчим и ніж прожитковий мінімум, вс тановлений законом. Крім тог о Державний бюджет України п ри його формуванні ґрунтуєть ся на прожитковому мінімумі, з огляду на що, витратна части на бюджету України не може не базуватися на прожитковому мінімумі як соціальній гаран тії, встановленій Конституці єю України - основним законо м України, який має найвищу юр идичну силу, норми якого є нор мами прямої дії; закони та інш і нормативно-правові акти пр иймаються на основі Конститу ції України і повинні відпов ідати їй.
Таким чином, встановлена ча стиною третьою статті 46 Конст итуції України мінімальна со ціальна гарантія для визначе ння пенсії та інших видів соц іальних виплат, що є єдиним дж ерелом існування, - прожитков ий мінімум, який встановлюєт ься законом, не може бути змен шений ані законом, ані підзак онним нормативно-правовим ак том.
Відповідно до статті 46 Конс титуції України громадяни ма ють право на соціальний захи ст, що включає право на забезп ечення їх у разі повної, частк ової або тимчасової втрати п рацездатності, втрати годува льника, безробіття з незалеж них від них обставин, а також у старості та в інших випадках , передбачених законом. Таким чином, додаткова пенсія для о сіб, які брали участь у ліквід ації наслідків Чорнобильськ ої катастрофи під час проход ження служби і віднесеним до відповідної категорії є фор мою соціального забезпеченн я громадян, які відповідно до спеціального закону, є особа ми, які брали участь у ліквіда ції наслідків Чорнобильсько ї катастрофи під час проходж ення служби і віднесеним до в ідповідної категорії. Тобто, фактично ця додаткова пенсі я є формою реалізації консти туційного права громадян, як і брали участь у ліквідації н аслідків Чорнобильської кат астрофи під час проходження служби і віднесеним до відпо відної категорії, на соціаль ний захист.
Згідно зі ст. 8 Конституції України, Конституція має най вищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акт и приймаються на основі Конс титуції України і повинні ві дповідати їй.
Відповідно до ст. 22 Конститу ції України конституційні пр ава і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних зако нів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих пр ав і свобод.
Звуження змісту прав і сво бод означає зменшення ознак, змістовних характеристик мо жливостей людини, які відобр ажаються відповідними права ми та свободами, тобто якісни х характеристик права. Звуже ння обсягу прав і свобод - це з меншення кола суб'єктів, розм іру території, часу, розміру а бо кількості благ чи будь-яки х інших кількісно вимірювани х показників використання пр ав і свобод, тобто їх кількісн ої характеристики.
Враховуючи те, що позивачі, є особами, які брали участь у л іквідації наслідків Чорноби льської катастрофи під час п роходження служби і віднесен і до відповідної категорії, в они наділені державою певним правовим статусом, який вклю чає в себе й право на додатков і елементи соціального захис ту, зокрема право на отриманн я додаткової пенсії.
Наділивши осіб, які брали уч асть у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи п ід час проходження служби і в іднесені до відповідної кате горії, зазначеною соціальною гарантією, держава таким чин ом взяла на себе публічне зоб ов' язання забезпечити нале жний матеріальний рівень осі б, які брали участь у ліквідац ії наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходже ння служби і віднесеним до ві дповідної категорії.
Саме тому суд дійшов висно вку про неприпустимість при встановленні розміру держав ної соціальної підтримки осі б, які брали участь у ліквідац ії наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходже ння служби і віднесені до від повідної категорії, виходити з положень Закону України пр о Державний бюджет України н а 2008 роки, якими виплата держав ної соціальної підтримки пер едбачена у значно менших роз мірах, оскільки Конституція України має вищу юридичну си лу порівняно з іншими Закона ми України.
Законом України “Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ” від 28.12.2007 р. № 107-VI розмір додатко вої пенсії для осіб, які брали участь у ліквідації наслідк ів Чорнобильської катастроф и під час проходження служби і віднесені до відповідної к атегорії зменшено до 10% та 15 % (пі дп. 12.п. 28 II Розділу Закону).
Рішенням Конституційног о Суду України від 22.05.2008 р. № 10-рп/20 08 зміни, внесені підпунктом 12 п ункту 28 розділу II Закону Украї ни від 28.12.2007 р. № 107-VI, визнано таким и, що не відповідають Констит уції України (є неконституці йними).
У своєму рішенні Конституц ійний Суд зазначив, що при при йнятті оспорюваного Закону в супереч зазначеним правовим позиціям законодавець вийшо в за межі правового регулюва ння бюджетних відносин: зупи нив дію окремих положень зак онів (стаття 67 розділу I) і вніс до ряду законодавчих актів з міни і доповнення та визнав д еякі з них нечинними (розділ II ).
Відповідно до ст. 152 Конститу ції України закони та інші пр авові акти, які за рішенням Ко нституційного Суду України в изнаються неконституційним и, втрачають чинність з дня ух валення Конституційним Судо м України рішення про їх неко нституційність.
Відповідно до ст. 19 Конститу ції України органи державної влади та органи місцевого са моврядування їх посадові осо би повинні діяти лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конст итуцією та Законами України.
Тому, враховуючи, що Рішення Конституційного Суду Україн и відповідно до ст. 58 Конститу ції України не має зворотної дії в час суд дійшов висновку що викладені в позовній заяв і доводи позивачів є обґрунт ованими в частині зобов' яза ння відповідача - Головне упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в м. Києві виплачувати по зивачам додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров' ю, я к особам, віднесених до відпо відної категорії у розмірі 25,30 та 50 процентів мінімальної пенсії за віком з 22.05.08р., а тому п озов підлягає частковому зад оволенню.
Відповідно до частини 1 та 2 статті 2 Кодексу адміністрат ивного судочинства України з авданням адміністративного судочинства є захист прав, св обод та інтересів фізичних о сіб, прав та інтересів юридич них осіб у сфері публічно-пра вових відносин від порушень з боку органів державної вла ди, органів місцевого самовр ядування, їхніх посадових і с лужбових осіб, інших суб'єкті в при здійсненні ними владни х управлінських функцій на о снові законодавства, в тому ч ислі на виконання делеговани х повноважень.
Відповідно до частини 2 стат ті 71 Кодексу адміністративно го судочинства України в адм іністративних справах про пр отиправність рішень, дій чи б ездіяльності суб'єкта владни х повноважень обов'язок щодо доказування правомірності с вого рішення, дії чи бездіяль ності покладається на відпов ідача, якщо він заперечує про ти адміністративного позову .
Таким чином, виходяч и з меж заявлених позовних ви мог, системного аналізу поло жень чинного законодавства У країни та матеріалів справи, суд дійшов висновку щодо час ткового задоволення позовни х вимог позивачів.
Враховуючи викладене та к еруючись ч. 3 ст. 160 ст.ст. 158-163 КАС Ук раїни, Окружний адміністрати вний суд міста Києва, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Задовольнити адміністративний позов част ково.
2. Зобов' язати Головн е управління Пенсійного фонд у України в м. Києві провести п ерерахунок пенсії ОСОБА_1 , ОСОБА_4, ОСОБА_6, ОСОБ А_2, ОСОБА_5, з урахуванням збільшення на 5 відсотків, О СОБА_3 з урахуванням збільш ення на 10 відсотків, як особам , які під час проходження служ би брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорноби льській АЕС і віднесені в уст ановленому законом порядку д о категорії 1, 2, 3.
3. Зобов' язати Головн е управління Пенсійного фонд у України в м. Києві виплачува ти ОСОБА_8, ОСОБА_4, ОС ОБА_6, ОСОБА_2, ОСОБА_5, ОСОБА_3 додаткову пенсію з а шкоду, заподіяну здоров' ю , як особам віднесених до кате горії 1,2,3 відповідно до ст. 50 Зак ону України «Про статус і соц іальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорно бильської катастрофи» у ро змірі 25, 30 та 50 процентів мініма льної пенсії за віком з 22.05.2008р.
4. В задоволенні іншої ч астини вимог відмовити.
Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 Кодексу адміністрати вного судочинства України на бирає законної сили після за кінчення строку подання заяв и про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подан о.
Постанова може бути оскарж ена до суду апеляційної інст анції протягом десяти днів з дня її складення в повному об сязі за правилами, встановле ними ст. ст. 185-187 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни, шляхом подання через су д першої інстанції заяви про апеляційне оскарження з нас тупним поданням протягом два дцяти днів апеляційної скарг и. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.
Суддя В. І. Келеберда
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2009 |
Оприлюднено | 14.10.2010 |
Номер документу | 9626687 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Келеберда В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні