Справа № 420/4585/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 квітня 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі :
головуючого судді Потоцької Н.В.
за участі секретаря Захарчук О.В.
представника позивача не з`явився
представника відповідача Теплякової Т.Є.
представників третіх осіб не з`явилися
розглянувши в порядку загального позовного провадження (у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в системі EASYCON ) справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Добробут-сервіс"</a>, треті особи: Фонд комунального майна Южненської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту 23", Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту 21" , Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Миру 13" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Добробут-сервіс"</a>, треті особи: Фонд комунального майна Южненської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту 23", Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту 21" , Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Миру 13" в якому позивач просить:
застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Добробут-сервіс"</a> (ЄДРПОУ: 40954168, юридична адреса: 65481 Одеська область, м. Южне, проспект Миру, будинок 17, квартира 74):
у спосіб: зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Добробут-сервіс"</a> частково зупинити експлуатацію житлових будинків за адресами: 65481, Одеська область, м. Южне, проспект Миру, 13; проспект Григорівського Десанту, 21; проспект Григорівського Десанту, 23;
у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 59 від 14.05.2019 за номерами: 1-65,67,68.
Позов вмотивовано наступним.
13-14 травня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 39 від 05.02.2019 "Про проведення позапланової перевірки", на підставі Посвідчення на проведення перевірки № 61 від 13.05.2019 року головним інспектором Южненського MC ГУ ДСНС України, в Одеській області ст. лейтенантом служби цивільного захисту Турлаком Є.В., провідним інспектором Южненського MC ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном, служби цивільного захисту Колядою О.В., здійснено перевірку житлових будинків ТОВ Керуюча компанія Добробут-сервіс , розташованих за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, проспект Миру, 13; проспект Григорівського Десанту, 21; проспект Григорівського Десанту, 23, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт № 59 від 14.05.2019.
Актом №59 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і. правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Порушення за номерами 1-65, 67, 68 Акту № 59 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.
Будь-яких, скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт №59, який 14.05.2019 вручено директору ТОВ Керуюча компанія Добробут - сервіс ОСОБА_1 , не надходило.
За виявленні порушення директора ТОВ Керуюча компанія Добробут - сервіс ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у відповідності до ст.175 КУпАП, правопорушниця визнала себе винною та погодилася з порушеннями.
Подальша експлуатація житлових будинків ТОВ Керуюча компанія Добробут -сервіс , які розташовані за адресою: 65481 Одеська область, м. Южне, проспект Миру, 13; проспект Григорівського Десанту, 21; проспект Григорівського Десанту, 23, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.
Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає:
- на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки жителів та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки, та цивільного захисту;
- на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі;
- на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;
- на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.
При такому становищі жителі та обслуговуючий персонал житлового будинку постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами Відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.
Процесуальні дії
Ухвалою суду від 08.08.2019 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження (з викликом сторін).
04.09.2019 року судом залучено до участі у справі в якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору Фонд комунального майна Южненської міської ради, Співвласники багатоквартирного будинку м. Южне, проспект Григорівського десанту, б. 21 в особі уповноваженої особи Столярчука З.В., Співвласники багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 в особі уповноваженої особи Задоя Г.Ф.
Ухвалою суду від 04.09.2019 року розгляд справи продовжений в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 28.10.2019 року подовжено на тридцять днів строк для проведення підготовчого провадження по адміністративній справі.
Ухвалою суду від 27.11.2019 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Ухвалою суду від 17.12.2019 року задоволено клопотання представника третьої особи та зупинено провадження по справі для ознайомлення з матеріалами по справі та висловлення своєї правової позиції до 21.01.2020 року.
Ухвалою суду від 21.01.2020 року задоволено клопотання представників позивача та відповідача про продовження строку зупинення провадження по справі для примирення сторін до 24.02.2020 року.
Ухвалою суду від 25.02.2020 року задоволено клопотання представників позивача та відповідача про продовження строку зупинення провадження по справі для примирення сторін до 31.03.2020 року.
Ухвалою суду від 31.03.2020 року провадження по справі зупинено до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.
Ухвалою суду від 10.06.2020 року задоволено клопотання представника відповідача та продовжено зупинення провадження по справі до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.
Ухвалою суду від 10.06.2020 року задоволено клопотання представника відповідача та продовжено зупинення провадження по справі до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.
Ухвалою суду від 20.10.2020 року задоволено клопотання представника відповідача та продовжено зупинення провадження по справі до прийняття Державною комісією з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій рішення щодо послаблення помаранчевого рівня епідемічної небезпеки.
Ухвалою суду від 27.01.2021 року із занесенням до протоколу судового засідання поновлено провадження по справі.
Ухвалою суду від 27.01.2021 року зупинено провадження у справі до ознайомлення третіх осіб з матеріалами справи та призначено судове засідання на 11 лютого 2021 року.
11.02.2021 року через канцелярію до суду від представника відповідача за вхід. №6850/21 надійшло клопотання про продовження строку зупинення провадження у справі у зв`язку зі зверненням позивача до Головного управління ДСНС в Одеській області щодо проведення повторної позапланової перевірки для встановлення фактів усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, встановлених в акті №59 від 14.05.2019 року.
Ухвалою суду від 11.02.2021 року продовжено строк зупинення провадження у адміністративній справі № 420/4585/19 - до отримання результатів проведення повторної позапланової перевірки дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання від 05.04.2021 року провадження по справі відновлено.
02.09.2019 року за вхід. № 31183/19 на адресу суду надійшов відзив, який обґрунтований наступним .
По перше: у квітні 2017 року на території м. Южного відбувся конкурс з призначення управителя групи багатоквартирних будинків, за результатами якого між Товариством та Фондом комунального майна Южненської міської ради були укладені договори на управління будинками, за адресами: м. Южне, пр-т. Миру, буд. 13, пр-т. Григорівського десанту, буд. 21, та пр-т Григорівського десанту, буд. 23.
Враховуючи терміни дії договорів, означені угоди були переукладені сторонами у 2018-2019 роках.
За змістом укладених договорів вбачається, що управитель зобов`язався надавати мешканцям послугу з управління багатоквартирним будинком, а Фонд комунального майна, діючи від імені мешканців, надав управителю право відшкодовувати з них плату за надану послугу.
Послуга з управління включає з себе:
- утримання, прибирання та обслуговування спільного майна будинку, а саме міжповерхових площадок, ліфтових шахт, приміщень загального користування, розташованого всередині будинку обладнання, та прибудинкової території;
- купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна будинку;
- поточний ремонт спільного майна будинку,
Отже, до сфери відповідальності управителя за договором відноситься утримання, прибирання та обслуговування спільного майна будинку, а також проведення його поточного ремонту. Тариф на послугу з управління включає у себе витрати Товариства на вчинення лише цих заходів.
Таким чином, саме Фонд комунального майна Южненської міської ради являється особою, якій ввірено власниками квартир - вирішувати усі питання управління будинками (яке було на підставі відповідних договорів передоручено Відповідачу, проте не в частині вимог протипожежної безпеки).
По друге: 13-14 травня 2019 року Южненським МС ГУ ДСНС в Одеській області проведено позапланову перевірку спірних будинків стосовно додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами перевірки посадовими особами ДСНС складено припис №30 від 17.05.2019 р, яким встановлені порушення у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, що проживають у будинках.
30 липня 2019 року ГУ ДСНС в Одеській області подано до Одеського окружного адміністративного суду позовну заяву з вимогою до ТОВ КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ ДОБРОБУТ-СЕРВІС частково зупинити експлуатацію житлових будинків за адресами: м. Южне, пр-т Миру, буд. 13, пр-т Григорівського десанту, буд. 21, пр-т Григорівського десанту, буд. 23
Відповідно до Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених Наказом Держжитлокомунгоспу України від 17.05.2005 №76, під капітальним ремонтом будинку розуміється комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає заміну, відновлювання та модернізацію конструкцій і обладнання будівлі у зв`язку з їх фізичною зношеністю та руйнуванням.
Враховуючи, що на момент укладання договорів між Фондом комунального майна Южненської міської ради з Товариством системи пожежної безпеки були фактично відсутніми, що підтверджується Додатками №2 до укладених договорів, роботи з улаштування таких систем є капітальним ремонтом будинку, який не здійснюється в межах надання послуги з управління.
По третє: відповідно до вимог Припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 17 травня 2019 року за №30, складеного за результатами перевірки, та адміністративного позову, відповідача зобов`язано усунути одразу 70 порушень вимог діючого законодавства.
Відповідно до Звіту про усунення порушень, який надано Позивачу нарочно 14 серпня 2019 року за вх. №828, багато (25) порушень усунуто відповідачем (пункти 1, 2, 5, 8, 10, 14, 15, 20, 23, 24, 30, 32, 36, 37, 42, 45, 46, 51, 53, 57, 58, 63, 66, 68 та 69).
При цьому, звертаємо увагу суду, що звернення Позивача з вимогами про зупинення експлуатації будинку є передчасними, адже згідно з Приписом відповідачу надано час до 01.12.2019 року щодо усунення порушень із пунктів 7, 9,11,13,16,18, 29, 31, 33, 35, 38, 40, 54, 56, 59 та 61.
Порушення за п.п. 3, 25, 47 самостійно усунути не можливо, тому що будинки на обслуговування були передані відповідачеві Фондом комунального майна Южненської міської ради і при переданні будинків така документація не передавалась.
По четверте: захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації житлового будинку до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Кодексом цивільного захисту України не визначено, отже, віднесення до зазначеної категорії є оцінкою суб`єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб`єкт владних повноважень має визначати чи створюють виявлені порушення загрозу життю та здоров`ю людей у взаємозв`язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.
Важливою умовою застосування запобіжних заходів є наявність обґрунтованих підстав для застосування саме конкретного заходу реагування та його адекватність виявленим порушенням.
Так, відповідно до пункту 12 частини 1 статті 67, статті 68 КЦЗ України заходи реагування на порушення можуть включати як повне, так і часткове зупинення роботи підприємства, а також можуть стосуватися лише щодо окремих виробничих вузлів (окремих виробництв, виробничих дільниць, будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць).
З огляду на викладене, більшість порушень, зазначених в Приписі - були або виправлені відповідачем, або на їх виправлення ще потрібен час.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Добробут-сервіс"</a> (ідентифікаційний код юридичної особи 40954168) юридична адреса: 65481, Одеська область, м. Южний, проспект Миру, буд. 17, кв. 74) директором якого є ОСОБА_1
13-14 травня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 39 від 05.02.2019 "Про проведення позапланової перевірки", на підставі Посвідчення на проведення перевірки № 61 від 13.05.2019 року головним інспектором Южненського MC ГУ ДСНС України, в Одеській області ст. лейтенантом служби цивільного захисту Турлаком Є.В., провідним інспектором Южненського MC ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном, служби цивільного захисту Колядою О.В., здійснено перевірку житлових будинків ТОВ Керуюча компанія Добробут-сервіс , розташованих за адресою: 65481, Одеська область, м. Южне, проспект Миру, 13; проспект Григорівського Десанту, 21; проспект Григорівського Десанту, 23, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт № 59 від 14.05.2019.
Актом № 59 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI (далі КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
За результатами перевірки складено Акт № 59 від 14.05.2019 у якому зафіксовані 69 порушень приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, (зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Порушення за номерами 1-65, 67, 68 Акту № 59 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей (т. 1 а/с. а/с. 20-31).
17 травня 2019 року винесений Припис № 30, яким вимагається вжити заходи по їх усуненню (т. 1 а/с. а/с. 32-37).
Представником позивача адвокатом Майборода Д.О. на підтвердження вжиття заходів щодо усунення встановлених порушень надано:
засвідчену копію рішення ЮМР Про призначення Управителя групи багатоквартирних будинків у місті Южному від 04.04.2017 року;
засвідчену копію Договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком за адресою: м. Южне, пр-т Миру, буд. 13 від 21.02.2019 р.;
засвідчену копію договору № 3/2018 про надання послуги з управління багатоквартирним будинком за адресою: АДРЕСА_1 від 21.02.2019р.;
засвідчену копію договору № 2/2018 про надання послуги з управління багатоквартирним будинком за адресою: м. Южне, пр-т. Григорівського десанту, буд. 23 від 11.12.2018 р.;
засвідчену копію листа до Южненського міського голови Новацького В.М. щодо ситуації, отриманий 27 серпня 2019 року вх. № 672/05-25;
засвідчену копію звіту ТОВ КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ ДОБРОБУТ-СЕРВІС про усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 14.08.2019 року вхід. № 828 (т. 1 а/с. 57-125).
Також надані:
засвідчена копія заяви про проведення позапланової перевірки Відповідача від 13 вересня 2019 року вхідний номер 928;
засвідчена копія Квитанції № 23 про оплату штрафу;
засвідчена копія Посвідчення № 14024422 від 28 серпня 2019 року;
засвідчена копія рішення комісії Навчально-методичного центру ПП Арпа-Технореал ;
засвідчена копія Акту про списання будинку з балансу від 28 квітня 2017 року (місто Южне, проспект Миру, 13);
засвідчена копія Акту приймання-передачі житлового будинку в управління від 28 квітня року (місто Южне, проспект Миру, 13);
засвідчена копія Акту про списання будинку з балансу від 28 квітня 2017 року (місто Южне, Григорівського десанту, 23);
засвідчена копія Акту приймання-передачі житлового будинку в управління від 28 квітня 2017 року (місто Южне, Григорівського десанту, 23);
засвідчена копія Акту про списання будинку з балансу від 31 травня 2017 року (місто Южне, Григорівського десанту, 21) (т. 1 а/с. 163 -185).
09 жовтня 2019 року проведено позапланову перевірку ТОВ КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ ДОБРОБУТ-СЕРВІС щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки за наслідками якого складений акт № 90 (т. 1 а/с. 207 -218).
09 жовтня 2019 року за вих. №193 ТОВ КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ ДОБРОБУТ-СЕРВІС начальнику Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області надіслано з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті, складеному за результатами проведеної перевірки, від 14.05.2019 р. № 59, надано Звіт по усуненню порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки згідно припису № 30 від 17.06.2019 р. із додатком:
копія наказу про призначення відповідальної особи з питань ЦЗ;
копія листа-заявки щодо навчання відповідальної особи з питань ЦЗ;
копія протоколу № 28 від перевірки знань з питань пожежної безпеки;
копія посвідчення про проходження навчання та перевірки знань з питань пожежної безпеки;
копія протоколу установчих зборів співвласників житлового будинку АДРЕСА_2 ;
копія проектної заявки на капітальний ремонт системи димовидалення житлового будинку АДРЕСА_2 ;
копія наказу про затвердження інструкції з правил пожежної безпеки;
копія журналу реєстрації інструктажів з питань пожежної безпеки;
копія журналу обліку технічного обслуговування внутрішніх кранів (т. 1 а/с. 222- 267).
Крім того, судом встановлено що, 04.11.2019 року проведено державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Десанту 23 та внесено інформацію про юридичну особу до єдиного державного реєстру юридичних осіб за номером запису 1 558 102 000000 1090 від 04.11.2019р. та присвоєно ідентифікаційний код юридичної особи - 43328350.
01 жовтня 2019 року проведено державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Миру 13 та внесено інформацію про юридичну особу до єдиного державного реєстру юридичних осіб за номером запису 1 558 102 000000 1088 від 01.10.2019р. та присвоєно ідентифікаційний код юридичної особи - 43258948.
19 серпня 2020 року проведено державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Десанту 21 та внесено інформацію про юридичну особу до єдиного державного реєстру юридичних осіб за номером запису 1 005 581 0200 0000 1111 від 01.10.2019р. та присвоєно ідентифікаційний код юридичної особи - 43760474.
Згідно адрес житлових будинків, за якими проведено позапланову перевірку додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, - було створено об`єднання співвласників багатоквартирних будинків Десанту 23 , Миру 13 , Десанту 21 , відповідно до вимог Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку .
Відповідно до Акту приймання-передачі житлового будинку від 31.10.2019, укладеного між ОСББ Миру 13 та ТОВ КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ ДОБРОБУТ-СЕРВІС , житловий будинок за адресою: м. Южне, просп. Миру, 13, разом із технічною документацією передано ОСББ Миру 13 .
Відповідно до Акту приймання-передачі житлового будинку від 29.11.2019, укладеного між ОСББ Десанту 23 та ТОВ КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ ДОБРОБУТ-СЕРВІС , житловий будинок за адресою: м. Южне, просп. Григорівського Десанту, 23, разом із технічною документацією було передано ОСББ Десанту 23 .
01.11.2019 та 01.12.2019 між ТОВ КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ ДОБРОБУТ-СЕРВІС та ОСББ Миру 13 та ОСББ Десанту 23 укладено Договори про надання послуг з обслуговування будинків і споруд та прибудинкової території.
Відповідно до вказаних договорів, відповідач надає лише послуги із:
прибирання прибудинкової території, прибирання сходових клітинок;
технічного обслуговування внутрішньо будинкових систем водопостачання/водовідведення (що включає лише обхід, огляд, перевірка технічного стану, прочищення, усунення засмічень тощо);
технічне обслуговування мереж електропостачання (часткова заміна проводки, заміна ламп з матеріалами ОСББ, поточний ремонт за матеріалами ОСББ).
Щодо житлового будинку за адресою: м. Южне, просп. Григорівського Десанту, 21: об`єднання створено 19.08.2020, найближчим часом буде підготовлено пакет документів щодо передачі житлового будинку та технічної документації до ОСББ Десанту 21 .
До компетенції відповідача у межах його відповідальності не входить здійснення таких заходів (вчинення дій та/або бездіяльності) як: улаштування систем пожежної безпеки; здійснення будь-яких дій, направлених на зупинення експлуатації житлових будинків, шляхом відключення останніх від джерел електропостачання.
Відповідно інформації, отриманої від голів об`єднань, між ОСББ Десанту 23 , Миру 13 та АТ ОДЕСАОБЛЕНЕРГО на початку року (10.01.2020 та 06.03.2020) укладено Договори про надання послуг із розподілу та передачі електричної енергії (№1142 та №1315), а між ОСББ Десанту 21 та АТ ОДЕСАОБЛЕНЕРГО планується укладення такого договору наприкінці жовтня 2020 року.
Вказане підтверджується:
договором про постачання електричної енергії №1464 від 21.06.2017, укладений між ПАТ ЕНЕРГОПОСТАЧАЛЬНА КОМПАНІЯ ОДЕСАОБЛЕНЕРГО та ТОВ КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ ДОБРОБУТ-СЕРВІС ;
додатковою угодою до Договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії № 1464 від 30.04.2020р.;
додатком 2/10 до Договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії від 30.04.2020;
додатком 8/5 до Договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії від 30.04.2020;
додатком 6/5 до Договору споживача про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії від 30.04.2020;
актом приймання-передачі житлового будинку від 31.10.2019, укладеного між ОСББ Миру 13 та ТОВ КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ ДОБРОБУТ-СЕРВІС ;
актом приймання-передачі житлового будинку від 29.11.2019, укладеного між ОСББ Десанту 23 та ТОВ КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ ДОБРОБУТ-СЕРВІС ;
договором № 07/2019 від 01.12.2019 про надання послуг з обслуговування будинків і споруд та прибудинкової території;
договором № 06/2019 від 01.11.2019 про надання послуг з обслуговування будинків і споруд та прибудинкової території.
На підтвердження вжиття заходів щодо усунення встановлених порушень надано :
Акт приймання виконаних робіт за грудень 2020 року, за Договором № 2-24/03/20 від 10.04.2020, укладеним між ОСВБ Миру 13 та ТОВ Радар ВС філія Радар ВЄ Південь щодо здійснення капітального ремонту систем димовидалення багатоповерхового житлового будинку за адресою: м. Южне, вул. Миру, буд. 13;
Лист-звернення до депутата Южненської міської ради ОСОБА_2 ;
Проектна заявка для участі у реалізації заходів Програми фінансової підтримки ОСББ у м. Южному на 2017-2021р.р, від ОСББ Десанту 23 ;
Проектна заявка для участі у реалізації заходів Програми фінансової підтримки ОСББ у м. Южному на 2017-2021р.р, від ОСББ Десанту 21 .
У період з 24 лютого 2021 року по 25 лютого 2021 року проведено позапланову перевірку 16-ти поверхових житлових будинків за адресами: 65481, Одеська область, м. Южне, проспект Миру, 13, проспект Григорівського Десанту, 21, проспект Григорівського Десанту, 23, головним інспектором Южненського МС ГУ ДСНС України в Одеській області капітан с.ц.з. Турлак Є.В. за наслідками якого складений Акт № 16 від 25.02.2021 року, у якому зафіксовані 26 порушень приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, (зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме:
1. Не представлені (не надані) відомості (дані) щодо показників пожежної небезпеки по облицюванню поверхні зовнішніх стін будинку з використанням теплоізоляційних матеріалів у відповідності до вимог ДБН В.2.2-15:2019, ДБН 8,2.6-31:2016 ДБН В.2.6- 33:2018 та ДСТУ Б 8.2.6-34:2008 (ст. 20, частина 1 стаття 57 КЦЗУ, пункт 4 розділу ІІ, пункт 9 розділу II пункт 2,23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункт 5.6 ДБН В. 1.1 -7:2016).
2. Не передбачено проїзд з усіх сторін до житлового будинку з можливістю проїзду пожежних автомобілів і доступу особового складу пожежно-рятувальних підрозділів з автодрабин і автопідйомників у будь-яку квартиру чи приміщення (ст. 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.1, 1.3 глави 1 розділу ІІІ ППБУ, пункт 15.3.1 ДБН Б.2.2.- 12:2019, пункт 8.1 ДБН В 1.1-7:2016).
3. Не проходять посадові особи навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (ст. 20, 55 КЦЗУ. пункт 4 розділу І, пункт 2.23глави 2 розділу III ППБУ, пункти 8.10,8.13, ДБН В.2.2-15-2019, пункт 7.2.4 ДБН В. 1.1- 7:2016).
4. Не передбачені на кожному поверсі в сходових клітках будинку відкривання на рівні сходових площадок, маршів вікон з площею не менше ніж 1,2 м 5 (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 2.23 глави 2 розділу III пункт 7.3,26 ППБУ, ДБН В.1.1.7- 2016).
5. Не обладнані приміщення сміттєзбірної камери спринклерним пожежогасінням із розрахунковою витратою води 1,8 л/с (статті 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункт 8.25 ДБН, В 2.2-15:2019 ).
6. Не відокремлено виходи з технічних поверхів, виходів на покрівлю, а також електрощитових, і вентиля ці й них камер проти пожежними дверима 2-го типу (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу І пункт 2.3 глави 2 розділу ІІІ пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ, пункт 6.17 ДБН В. 1,1-7-2016, пункт 5.55. ДБН В.2.2- 15-2019).
7. Не обладнано будинок автоматичною пожежною сигналізацією у відповідності до вимог ДБН 8.2.5-56:2014 (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ пункт 4 розділу І, пункт 1.2 глави І розділу V ППБУ, пункт 8.22 ДБН В.2.2-15:2019).
8. Пожежні кран-комплекти не укомплектовані в достатній кількості шафами, пожежними рукавами, е і волами, важелем для полегшення відкривання вентиля, елементами з`єднання пожежного крана та, кнопками від яких. мас. надходити сигнал на запускання пожежних насосів, відкривання засувки на обвідній лінії водомірного вузла (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.2 глави 2 розділу IV ППБУ, пункт 8.24 ДБН В.2.2-15:2019).
9. Не представлені (не надані) відомості (дані) щодо показників пожежної небезпеки по облицюванню поверхні зовнішніх стін будинку з використанням теплоізоляційних матеріалів у відповідності до вимог ДБН В.2.2-15:2019, ДБН 8.2.6-31:2016 ДБН В.2.6- 33:2018 та ДСТУ Б 8,2.6-34:2008 (ст. 20, 69 частина 1 ст. 57 КЦЗУ, пункт 4 розділу І пункт 9 розділу ІІ пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 5.6 ДБН В.1.1-7:2016).
10. Не передбачено проїзд з усіх сторін до житлового будинку з можливістю проїзду пожежних, автомобілів і доступу особового складу пожежно-рятувальних підрозділів з автодрабин і автопідйомників у будь-яку квартиру чи приміщення (ст. 20, 55 КЦЗУ, пункти 1.151.3 глави 1 розділу III ППБУ, п. 15.3.1 ДБН Б 2.2.-12:2019 пункту 8.1 ДБН В. 1.1-7:2016 ).
11. Квартири житлового будинку не забезпечені у відповідності, до вимог другим евакуаційним виходом з третього поверху та вище (ст. 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1 пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункти 8.10, 8.13 ДБН В.2.2-15-2019, пункт 7.2.4 ДБН В.1.1-7:2016).
12. Не передбачені на кожному поверсі в сходових клітках будинку відкривання на рівні сходових площадок, маршів вікон з площею не менше ніж 1,2 м 2 (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ пункт 7.3.26 ППБУ, ДБН В.1.1-7-2016).
13. Не обладнані приміщення сміттєзбірної камери спринклерним пожежогасінням із розрахунковою витратою води 1,8 л/с (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу І пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункт 8.25 ДБН В.2.2-15-2019).
14. Не відокремлено виходи з технічних поверхів, виходів на покрівлю, а також електрощитових, вентиляційних камер протипожежним и дверима 2-го типу (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу І пункт 2.3 глави 2 розділу III пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ, пункт 6.17 ДБН В.1.1-7-2016, пункт 5.55. ДБН В.2.2-15-2019).
15. Не обладнано будинок автоматичною пожежною сигналізацією у відповідності до вимог ДБН 8.2.5-56:2014 (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу І, пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 8.22 ДБН В.2.2-15:2019).
16. Система протидимного захисту знаходиться в непрацездатному стані (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу І, пункти 1.1. 1.4 глави 1 розділу V ППБУ, пункти 8,16, 8.17 ДБН 8.2.2-15:2019 ).
17. Пожежні кран-комплекти не укомплектовані в | повному обсязі шафами, пожежними рукавами, стволами та кнопками від яких мас надходити сигнал на запускання пожежних насосі в, відкривання засувки на обвідній лінії водомірного вузла, на відкривання по поверхових, клапанів димовидалення та на вмикання протидимних вентиляторів (ст. 20, 55,69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.2 глави 2 розділу IV ППБУ, пункт 8.24 ДБН 8.2.2-15:2019).
18. Не представлені (не надані) відомості (дані) щодо показників пожежної небезпеки по облицюванню поверхні зовнішніх стін будинку з використанням теплоізоляційних матеріалів у відповідності до вимог ДБН 8.2.2-15:2019, ДБН В.2.6-31:2016 ДБН В.2.6- 33:2018 та ДСТУ Б 8.2.6-34:2008 (ст. 20, частина 1 стаття 57 КЦЗУ, пункт 4 розділу І, пункт 9 розділу II пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 5.6 ДБН 8.1 4-7:2016).
19. Квартири житлового будинку не забезпечені у відповідності до вимог другим, евакуаційним виходом з третього поверху та вище (ст. 20, 55 КЦЗУ, пункт 4 розділу І, пункт 2.23глави 2 розділу III ППБУ, пункти 8.10, 8.13 ДБН 8.2.2-15-2019, пункт 7.2,4 ДБН. 844-7:2016).
20. Не передбачені на кожному поверсі в сходових клітках, будинку відкривання на рівні сходових площадок, маршів вікон, з площею не менше ніж 1,2 м 2 (ст. 20, 55 КЦЗУ, пункт 2,23 глави 2 розділу ІІІ пункт 7.3.26 ППБУ ДБН В. 1.1-7- 2016).
21. Не обладнані приміщення сміттєзбірної камери спринклерним пожежогасінням із розрахунковою витратою води 1,8 л/с (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу І, пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ, пункт 8.25 ДБН 8.2.2-1542019).
22. Не відокремлено виходи з технічних поверхів, виходів на покрівлю, а також електрощитових, вентиляційних камер проти пожежними дверима 2-го типу (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункт 2.3 глави 2 розділу ІІІ пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ, пункт 6.17 ДБН В. 14- 7-2016, пункт 5.55., ДБН 8,2.2-15-2019).
23. Не обладнано будинок автоматичною пожежною сигналізацією у відповідності до вимог ДБН В.2.5-56:2014 (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ, пункт 4 розділу І, пункт і .2 глави 1 розділу V ППБУ, пункт 8.22 ДБН В.2.2-15:2019).
24. Система протидимного захисту знаходиться в непрацездатному стані (ст. 20, 55,69 КЦЗУ, пункт 4 розділу 1, пункти 1.1, 1.4 глави І розділу V ППБУ, пункти 8.16, 8.17 ДБН В.2.2-15:2019).
25. Пожежні кран-комплекти не укомплектовані в повному обсязі шафами, пожежними рукавами, стволами та кнопками від яких має надходити сигнал на запускання пожежних насосів, відкривання засувки на обвідній лінії водомірного вузла, на відкривання по поверхових клапанів димовидалення та на вмикання проти димних вентиляторів (ст. 20, 55, 69 КЦЗУ,- пункт 4 розділу І, пункт 2.2 глави 2 розділу IV ППБУ, пункт 8.24 ДБН В.2.2-15:2019).
26. Працюючий персонал не забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту згідно вимог (пункти 9, 10, 11 ПКМУ № 1200 пункт 1 глави 4 розділу V ПТБ).
З метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки 02.03.2021 року складений Припис № 6 від 02.03.2021 року яким вказано на необхідність усунення порушень за адресами:
65481, Одеська область, м. Южне, проспект Миру, 13 - 8 порушень;
65481, Одеська область, м. Южне, проспект Григорівського Десанту, 21 - 9 порушень;
65481, Одеська область, м. Южне, проспект Григорівського Десанту, 23 - 8 порушень.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями статті 3 Конституції України встановлено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) серед іншого здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; гарантування прав та законних інтересів кожного суб`єкта господарювання; презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків суб`єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю); недопущення встановлення планових показників чи будь-якого іншого планування щодо притягнення суб`єктів господарювання до відповідальності та застосування до них санкцій; здійснення державного нагляду (контролю) на основі принципу оцінки ризиків та доцільності.
Частиною 1 статті 4 Закону №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Відповідно до частин першої, другої статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.
У відповідності до пунктів 2, 3 частини 1 статті 50 Кодексу цивільного захисту України джерелами небезпеки виникнення надзвичайних ситуацій техногенного характеру є будівлі та споруди з порушенням умов експлуатації та суб`єкти господарювання з критичним станом виробничих фондів та порушенням умов експлуатації.
За положеннями Кодексу цивільного захисту України саме загроза життю та/або здоров`ю людей, а не факт порушення законодавства з питань цивільної безпеки, техногенної безпеки, пожежної безпеки тощо, визнана законодавцем у якості підстави для постановлення судом рішення про застосування заходів державного реагування.
Відповідно до частини 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Пунктом 1 частини 1 статті 69 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у межах своїх повноважень видають відповідно приписи, розпорядження чи постанови: з питань пожежної безпеки у разі: а) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; б) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; в) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки.
Стаття 70 Кодексу цивільного захисту України: підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Відповідно до пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417, пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.
Відповідно до пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки України, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ. На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим, який включає: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок застосування відкритого вогню; порядок використання побутових нагрівальних приладів; порядок проведення тимчасових пожежонебезпечних робіт; правила проїзду та стоянки транспортних засобів; місця для зберігання і допустиму кількість сировини, напівфабрикатів та готової продукції, що можуть одночасно знаходитися у приміщеннях і на території; порядок прибирання горючого пилу й відходів, зберігання промасленого спецодягу та ганчір`я, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень; порядок відключення від мережі електроживлення обладнання та вентиляційних систем у разі пожежі; порядок огляду й зачинення приміщень після закінчення роботи; порядок проходження посадовими особами навчання й перевірки знань з питань пожежної безпеки, а також проведення з працівниками протипожежних інструктажів та занять з пожежно-технічного мінімуму з призначенням відповідальних за їх проведення; порядок організації експлуатації і обслуговування наявних засобів протипожежного захисту; порядок проведення планово-попереджувальних ремонтів та оглядів електроустановок, опалювального, вентиляційного, технологічного та іншого інженерного обладнання; порядок збирання членів пожежно-рятувального підрозділу добровільної пожежної охорони та посадових осіб, відповідальних за пожежну безпеку, у разі виникнення пожежі, виклику вночі, у вихідні й святкові дні; порядок дій у разі виникнення пожежі: порядок і способи оповіщення людей, виклику пожежно-рятувальних підрозділів, зупинки технологічного устаткування, вимкнення ліфтів, підйомників, вентиляційних установок, електроспоживачів, застосування засобів пожежогасіння; послідовність евакуації людей та матеріальних цінностей з урахуванням дотримання техніки безпеки. При розробленні інструкцій дій у разі виникнення (виявлення) пожежі необхідно використовувати розділ VIII цих Правил. Працівники об`єкта мають бути ознайомлені з цими вимогами на інструктажах або під час проходження пожежно-технічного мінімуму.
Розділом 5 цих правил визначено, що усі системи протипожежного захисту мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах.
Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (п.1.1, п.2.2).
ВИСНОВКИ СУДУ
Конституція України (в редакції станом на 30.09.2016 року) містить статтю 124 …Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи , яка визначає можливість судового захисту за наявності юридичного спору.
Юридичний спір у цій справі виник у зв`язку із застосуванням до товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Добробут-сервіс"</a> заходів реагування шляхом зобов`язання ТОВ "Керуюча компанія "Добробут-сервіс" частково зупинити експлуатацію житлових будинків за адресами: 65481, Одеська область, м. Южне, проспект Миру, 13; проспект Григорівського Десанту, 21; проспект Григорівського Десанту, 23; шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаного житлового будинку від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 59 від 14.05.2019 за номерами: 1-65,67,68.
Аналізуючи наведені правові норми, суд дійшов висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Тобто, захід реагування у вигляді повного (часткового) зупинення експлуатації (роботи) відповідача до повного усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту є заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При обранні заходу реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Як було зазначено вище, судом встановлено, що під час позапланової перевірки відповідача органом ДСНС України виявлено 26 порушення вимог законодавства, 25 з яких створюють свідчать про ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та винесений Припис № 6 від 02.03.2021 року, яким встановлений строк (узгоджений із суб`єктом господарювання строк виконання) за різні порушення 10.04.2021 р., 01.06.2021 р., 01.09.2021 р., 01.12.2021 р.
Крім того, суд також враховує, що відповідачем надані докази, які підтверджують усунення порушень щодо 48 пунктів, які встановлені у Акті №59.
Вказані порушення не є формальними, але в той же час такий захід реагування як повне або часткове зупинення експлуатації житлового будинку - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Водночас поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям.
Порушення, які залишились неусуненими, вимагають певного часу у зв`язку із необхідністю вчинення додаткових дій.
Кодекс цивільного захисту України пов`язує застосування заходів реагування з виявленням порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
При цьому, Суд зазначає, що усунення частини виявлених порушень свідчить про відсутність загрози життю та здоров`ю людей та, як наслідок, відсутності підстав для застосування відповідних заходів реагування.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Критерії законності управлінського волевиявлення (як у формі рішення, так і у формі діяння) владного суб`єкта викладені законодавцем у приписах ч.2 ст.2 КАС України, а у силу ч.2 ст.77 КАС України обов`язок доведення факту дотримання цих критеріїв покладений на владного суб`єкта шляхом подання до суду доказів та наведення у процесуальних документах доводів як відповідності закону вчиненого волевиявлення, так і помилковості аргументів іншого учасника справи.
З положень частин 1 і 2 ст.77 КАС України у поєднанні з приписами ч.4 ст.9, абз.2 ч.2 ст.77, частин 3 і 4 ст.242 КАС України слідує, що владний суб`єкт повинен доводити обставини фактичної дійсності за стандартом доказування - поза будь-яким розумним сумнівом , у той час як до приватної особи підлягає застосуванню стандарт доказування - баланс вірогідностей .
І хоча спір безумовно підлягає вирішенню у порядку ч.2 ст.77 КАС України, однак суд повторює, що реальність (справжність та правдивість) конкретної обставини фактичної дійсності не може бути сприйнята доведеною на підставі декларативно проголошеного, але не доказаного твердження іншого учасника справи, позаяк протилежне явно та очевидно прямо суперечить меті правосуддя - з`ясування об`єктивної істини у справі.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; пункт 29).
Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Керуючись ст.ст. 2, 6-9, 139, 241,242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову Головного управління ДСНС України в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Добробут-сервіс"</a>, треті особи: Фонд комунального майна Южненської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту 23", Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Десанту 21" , Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Миру 13" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Пунктом 15.5 розділу VII Перехідні положення КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Головне управління ДСНС України в Одеській області - адреса: 65091 м. Одеса, вул. Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633, телефон: (048) 725 13 16, е-mail:odesa@mns.gov.ua
Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Добробут-сервіс"</a> - юридична адреса: 65481 Одеська область, м. Южне, проспект Миру, будинок 17, квартира 74, ЄДРПОУ: 40954168, телефон: (093)-70-85-077
Головуючий суддя Потоцька Н.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2021 |
Оприлюднено | 16.04.2021 |
Номер документу | 96278061 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Потоцька Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні