Рішення
від 08.04.2021 по справі 925/321/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 квітня 2021 року м. Черкаси справа № 925/321/19

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Чевгуза О.В., з секретарем судового засідання Брус Л.П., за участю представників сторін:

прокурор - Олійник І.А. - за посвідченням,

від позивача - Пилипас І.Я. - за довіреністю,

від відповідачів - представники не з`явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Господарського суду Черкаської області у місті Черкаси справу

за позовом Заступника керівника Звенигородської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай , с. Корнилівка, Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області

та Моринської сільської ради, с. Моринці, Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області

про визнання частково незаконним і скасування в частині рішення органу місцевого самоврядування, визнання договору оренди землі недійсним в частині, повернення земельних ділянок,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Звенигородської місцевої прокуратури (Прокурор) звернувся до Господарського суду Черкаської області з позовом в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (Позивач), у якому просить суд:

визнати рішення Моринської сільської ради об`єднаної територіальної громади (далі також - Відповідач 2) № 13-39/VІІ від 20.12.2018 про надання дозволу на укладення договору оренди земельної ділянки незаконним в частині надання дозволу на укладення договору оренди з ТОВ НВФ Урожай (далі також - Відповідач 1) про строкове платне користування земельними ділянками, а саме землями запасу та резерву, а також землями комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області;

визнати договір оренди землі, без номеру, від 22.01.2019 укладений між виконавчим комітетом Моринської сільської ради (вул. Миру, 104, с. Моринці, Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, код ЄДРПОУ 26323611) та Товариством з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай (вул. Шкільна, 4, с. Корнилівка, Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, код ЄДРПОУ 31860551) недійсним в частині передачі в строкове платне користування земельних ділянок, а саме: земель запасу та резерву (окрайки полів) загальною площею 23 га, а також земель комунальної власності загальною площею 19,859 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області (за межами населеного пункту);

зобов`язати звільнити земельні ділянки - землі запасу та резерву (окрайки полів) загальною площею 23 га (кадастрові номера відсутні) - рілля, а також землі комунальної власності загальною площею 19,859 га - рілля, а саме:

- земельна ділянка загальною площею 2,2782 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0119);

- земельна ділянка загальною площею 2,2782 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0120);

- земельна ділянка загальною площею 3,0216 га (кадастровий номер 7122585300:02:001:0016);

- земельна ділянка загальною площею 4,1383 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0372);

- земельна ділянка загальною площею 2,9131 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0381);

- земельна ділянка загальною площею 2,9532 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0380);

- земельна ділянка загальною площею 2,2764 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0409), які знаходяться в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області (за межами населеного пункту), що перебувають у користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай без правовстановлюючих документів, повернувши їх у користування Моринської сільської ради.

В обґрунтування позову Прокурор вказав на факт незаконного набуття права оренди земельних ділянок розташованих за межами населеного пункту в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, оскільки:

- спірний договір оренди землі без номеру від 22.01.2019, укладений між виконавчим комітетом Моринської сільської ради та ТОВ НВФ Урожай , в установленому порядку не зареєстрований, а тому є таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства;

- передача в користування земельних ділянок Товариству з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай відбулась з порушенням вимог Земельного кодексу України без відповідного письмового звернення товариства до сільської ради про надання в оренду землі та враховуючи наслідки недійсності правочину, зазначені вище земельні ділянки підлягають поверненню державі.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 28 березня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

17 квітня 2019 року до господарського суду надійшов відзив на позовну заяву від Відповідача 1 про залишення позову без розгляду, оскільки:

1) Відсутні підстави для звернення прокурора до суду в інтересах держави у спірних відносинах. Прокурором не обґрунтовано нездійснення або неналежне здійснення захисту інтересів держави Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області, зокрема, відсутні докази про те, що визначений прокурором орган усвідомлював порушення інтересів держави, мав відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається. Прокурором не доведено необхідності захисту інтересів держави саме прокурором, а також не обґрунтовано підстави звернення до суду від імені суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, з наданням відповідних доказів, які б підтверджували наявність підстав, передбачених статтею 23 Закону України Про прокуратуру .

2) У Позивача відсутні будь-які права на спірні земельні ділянки. Відповідно до вимог Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні (№ 2498-VIII від 10.07.2018), який набрав чинності з 01.01.2019, право розпорядження такими землями передано до виключної компетенції органів місцевого самоврядування.

3) Позовні вимоги не відповідають фактичним обставинам справи.

4) Відсутній суспільний інтерес як підстава звернення прокурора до суду, який прокурор безпідставно ототожнює з повноваженнями контрольних функцій, які виконує ГУ Держгеокадастр у Черкаській області, в сфері земельних відносин.

Ухвалою від 18 квітня 2019 року Господарський суд Черкаської області заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай про залишення позову без розгляду задовольнив; позов Заступника керівника Звенигородської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (вул. Смілянська, 131, м. Черкаси, код 39765890) до Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай (вул. Шкільна, 4, с. Корнилівка, Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, код 31860551) та Моринської сільської ради (вул. Миру, 104, с. Моринці, Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, код 26323611) про визнання частково незаконним і скасування в частині рішення органу місцевого самоврядування, визнання договору оренди землі недійсним в частині, повернення земельних ділянок залишив без розгляду.

Постановою від 10.12.2020 Північний апеляційний господарський суд задовольнив апеляційну скаргу Звенигородської місцевої прокуратури Черкаської області; скасував ухвалу Господарського суду Черкаської області від 18.04.2019 у справі № 925/321/19; матеріали справи № 925/321/19 передав на розгляд до Господарського суду Черкаської області.

Судова колегія дійшла висновку про те, що компетентним органом, зокрема позивачем, протягом розумного строку після отримання повідомлення прокурора самостійно не вживалися дії щодо ймовірного порушення земельного законодавства відповідачем, а саме, позивач не звертався до суду з позовом в інтересах держави, що насамперед є достатнім аргументом для підтвердження підстав представництва прокурора у суді з даним позовом.

Отже, з метою захисту інтересів держави Прокурор правомірно звернувся до суду з позовом. Вказане питання досліджене та вирішене Північним апеляційним господарським судом.

Відповідно до ст. 6, 32 Господарського процесуального кодексу України (також по тексту - ГПК України) вищезазначену справу передано на розгляд судді Чевгузу О.В.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 16 лютого 2021 року призначено підготовче засідання на 09 березня 2021 року.

Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 09 березня 2021 року відкладено розгляд справи у підготовчому судовому засіданні на 23 березня 2021 року. Для забезпечення дотримання прав Відповідача 2 бути поінформованим про час і дату призначення наступного судового засідання, розміщено інформацію про виклик Моринської сільської ради на офіційній сторінці Господарського суду Черкаської області веб-порталу судової влади України.

Ухвалою від 23 березня 2021 року відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 185 Господарського процесуального кодексу України Господарський суд Черкаської області підготовче провадження закрив та призначив справу до судового розгляду по суті на 08 квітня 2021 року.

08 квітня 2021 року від Прокурора надійшла заява про закриття провадження у справі в частині повернення земельних ділянок у зв`язку з відсутністю предмету спору та на підставі п. 1 ч. 5 ст. 7 Закону України Про судовий збір повернення судового збору.

На підставі наданих Прокурором доказів, суд вважає за необхідне вирішити питання щодо правонаступництва Звенигородської місцевої прокуратури.

Так, суд дійшов висновку: замінити позивача у справі Заступника керівника Звенигородської місцевої прокуратури його правонаступником - Звенигородською окружною прокуратурою, з огляду на таке.

Відповідно до приписів статті 52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу (ч.1).

Процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав і обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні.

Процесуальне правонаступництво виникає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником) і відображає зв`язок матеріального і процесуального права, фактично, процесуальне правонаступництво слідує за матеріальним. У кожному конкретному випадку, для вирішення питань можливості правонаступництва, господарському суду слід аналізувати відповідні фактичні обставини, передбачені нормами матеріального права.

Відповідно до Закону України Про прокуратуру , Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури з 2019 року триває реформа органів прокуратури України.

Згідно з ст. 7 Закону України Про прокуратуру систему прокуратури України становлять: Офіс Генерального прокурора, обласні прокуратури, окружні прокуратури, Спеціалізована антикорупційна прокуратура.

Відповідно до ст. 12 Закону України Про прокуратуру у системі прокуратури України діють окружні прокуратури, перелік та територіальна юрисдикція яких визначається наказом Генерального прокурора. Утворення, реорганізація та ліквідація окружних прокуратур, визначення їхньої компетенції, структури і штатного розпису здійснюються Генеральним прокурором.

Наказом Генерального прокурора від 17.02.2021 № 40 днем початку роботи окружних прокуратур визначено 15.03.2021.

Наказом Генерального прокурора від 17.02.2021 № 2ш у зв`язку з утворенням з 15.03.2021 окружних прокуратур і припиненням діяльності шляхом реорганізації місцевих прокуратур внесено зміни до структур і штатних розписів обласних прокуратур. Зокрема, виключено у структурі та штатному розписі Черкаської обласної прокуратури - Звенигородську місцеву прокуратуру та встановлено в структурі та штатному розписі Черкаської обласної прокуратури - Звенигородську окружну прокуратуру.

Відповідач 2 письмовий відзив на позов не подав, в засідання суду явку свого представника не забезпечив, про причини неявки суд не повідомив.

Відповідно до ст. 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Частиною 1 ст. 202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з ч. 3 статті 202 ГПК України, суд розглядає справу за відсутності учасника справи або його представника, якщо їх було належним чином повідомлено про судове засідання, у разі, зокрема, повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.

Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об`єктивного розгляду справи, суд, відповідно до ст. 202 ГПК України, визнав за можливе розглянути справу у відсутності представників відповідачів, за наявними в ній матеріалами.

У судовому засіданні, яке відбулося 08.04.2021, за участю представника позивача та Прокурора, господарський суд розпочав розгляд справи по суті. Представник позивача та Прокурор надали пояснення, що земельні ділянки повернуті відповідачем 1, що підтверджується відповідним актом, тому провадження у справі в цій частині підлягає закриттю, позовні вимоги в іншій частині просили задовольнити.

У судовому засіданні, що відбулося 08.04.2021, підписано вступну та резолютивну частини рішення без його проголошення.

Відповідності до ч. 3 ст. 13, ст. 74 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи не вчиненням нею процесуальних дій. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 231 ГПК України господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Отже, клопотання Прокурора про закриття провадження у справі в частині вимог щодо повернення земельних ділянок у зв`язку з відсутністю предмета спору підлягає до задоволення.

Предметом судового розгляду у справі є визнання рішення Моринської сільської ради об`єднаної територіальної громади № 13-39/VІІ від 20.12.2018 незаконним в частині надання дозволу на укладення договору оренди з ТОВ НВФ Урожай про строкове платне користування земельними ділянками; визнання договору оренди землі без номеру, від 22.01.2019 укладеного між виконавчим комітетом Моринської сільської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай недійсним в частині передачі в строкове платне користування земельних ділянок.

За приписом статті 86 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Оцінюючи докази у справі в їх сукупності, керуючись своїм внутрішнім переконанням, суд вважає, що позовні вимоги потрібно задовольнити повністю з таких підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема, з правочинів.

Відповідно до рішення № 14-3/VIІ від 03.03.2017 Про добровільне об`єднання територіальних громад (також по тексту Рішення) територіальні громади сіл Моринці, Ситники, селища Берлютине Моринської сільської ради, села Виграїв Виграївської сільської ради, сіл Пішки, Нехворощ, селища Зелена Діброва Пішківської сільської ради, села Сотники Сотницької сільської ради вирішили об`єднатися у Моринську сільську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селі Моринці (п. 1).

Згідно з п. 4 Рішення правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, визнано Моринську сільську раду.

Відповідно до ст. 15 1 , 117, 122 Земельного кодексу України 05.06.2018, 23.08.2018 та 13.12.2018 ГУ Держгеокадасту у Черкаській області відповідно до наказів №№ 23-2198/14-18-сб, 23-3549/14-18-сб та 23-5103/14-18/сб, відповідно, передало Моринській сільській раді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1 542,5734 га, які розташовані в адміністративних межах Моринської, Виграївської, Пішківської та Сотницької сільських рад Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, згідно з актами приймання-передачі.

20 грудня 2018 року Моринською сільською радою об`єднаної територіальної громади прийнято рішення № 13-39/ VIІ Про надання дозволу на укладення договору оренди земельної ділянки, відповідно до якого вирішено:

п. 1 - укласти договір оренди з Товариством з обмеженою відповідальністю НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА Урожай про строкове платне користування земельними ділянками, на які не реалізоване право, не витребувані земельні ділянки, проектні шляхи, землі запасу та резерву, землі комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області загальною площею 332,8283 га, в т.ч. рілля 268,1473 га терміном на 1 рік;

п. 2 - сільському голові ОСОБА_1 укласти договір оренди з ТОВ НВФ Урожай на 2019 рік.

22 січня 2019 року між Виконавчим комітетом Моринської сільської ради в особі сільського голови Видути А.Г. (орендодавець за договором) та ТОВ НВФ Урожай в особі директора філії АФ Дружба ТОВ НВФ Урожай (орендар за договором) ОСОБА_2 укладено договорів оренди землі без номеру (далі - Договір).

Відповідно до п. 1 Договору орендодавець надає на підставі рішення сільської ради, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки, на які не реалізоване право, не витребувані земелі, проектні шляхи, окрайки полів, землі комунальної власності, господарські двори в кількості кількох ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області с. Моринці (за межами населеного пункту) (надалі Земельна ділянка ).

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 157,4781 га, утому числі рілля 129,5781 га (п. 2 Договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 588 149,58 грн (п. 5 Договору).

Договір укладено на 1 рік. Договір діє до завершення циклу сільськогосподарських робіт. В будь-якому випадку, строк дії договору автоматично (без згоди орендодавця та без оформлення додаткових документів) продовжується до завершення циклу сільськогосподарських робіт. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 Договору).

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі, що становить не менше 8 % від розміру нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки на момент укладання договору. Орендна плата станом на момент укладання даного договору складає 518 608,77 грн. за рік оренди (п. 9 Договору).

Передача земельної ділянки орендарю здійснюється в день підписання договору оренди (п. 20 Договору).

Згідно з додатком № 1 до Договору, який є невід`ємною його частиною, виконавчий комітет Моринської сільської ради передав ТОВ НВФ Урожай в строкове платне користування земельні ділянки, серед іншого, землі запасу та резерву загальною площею 23 га - рілля, а також землі комунальної власності загальною площею 19,859 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

Акт приймання-передачі земель до вказаного договору оренди сторонами не складався, вказаний договір оренди не реєструвався, нормативно грошова оцінка не розроблялася.

Відповідно до листа Моринської сільської ради об`єднаної територіальної громади № 17 від 12.02.2019 орендна плата нараховувалась на підставі середньої нормативної грошової оцінки земель по області. Договір оренди на зазначенні земельні ділянки укладався з метою недопущення втрат до бюджету громади, в рамках постійної співпраці з місцевим сільгоспвиробником та на підставі усного звернення керівництва АФ Дружба ТОВ НВФ Урожай .

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 2 ст. 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Статтею 1 Закону України Про оренду землі визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Положеннями ч. 1 ст. 6 Закону України Про оренду землі визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Згідно з ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передавати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Отже, законодавцем встановлений єдиний правовстановлюючий документ, яким врегульовано відносини щодо оренди землі.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Частина 1 статті 210 Цивільного кодексу України передбачає, що правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.

Відповідно до п. 5 ст. 6 Закону України Про оренду землі право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно з додатком до листа Моринської сільської ради об`єднаної територіальної громади № 167 від 15.02.2019 в строкове платне користування ТОВ НВФ Урожай передано земельні ділянки, серед іншого, землі запасу та резерву (окрайки полів) загальною площею 23 га (кадастрові номера відсутні) - рілля, а також землі комунальної власності загальною площею 19,859 га - рілля, а саме:

- земельна ділянка загальною площею 2,2782 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0119);

- земельна ділянка загальною площею 2,2782 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0120);

- земельна ділянка загальною площею 3,0216 га (кадастровий номер 7122585300:02:001:0016);

- земельна ділянка загальною площею 4,1383 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0372);

- земельна ділянка загальною площею 2,9131 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0381);

- земельна ділянка загальною площею 2,9532 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0380);

- земельна ділянка загальною площею 2,2764 га (кадастровий номер 7122585300:04:001:0409)

для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

Відповідно до ст. 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі, серед іншого, є об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки), тобто відсутність у договорі оренди землі, без номеру, від 22.01.2019 укладеного між Моринською об`єднаною територіальною громадою та ТОВ НВФ Урожай кадастрових номерів та розмірів земельних ділянок є порушенням істотних умов договору.

Частинами 1, 2 ст. 203 Цивільного кодексу України, визначено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, серед яких: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності.

Згідно з ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Статтею 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Статтею 17 Закону України Про оренду землі визначено, що передача об`єкта оренди за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.

У відповідності до вимог ст. 4, 6 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державну реєстрацію речових прав та обтяжень на нерухоме майно, що посвідчують право постійного користування та право оренди земельної ділянки здійснює реєстраційна служба, яка входить у склад управління юстиції.

Отже, Прокурор у позовній заяві зазначає, що спірний Договір, укладений між Виконавчим комітетом Моринської сільської ради та ТОВ НВФ Урожай в установленому порядку не зареєстрований, тому є таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, просить визнати Договір недійсним в частині передачі в строкове платне користування земельних ділянок, а саме: земель запасу та резерву (окрайки полів) загальною площею 23 га, а також земель комунальної власності загальною площею 19,859 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області (за межами населеного пункту) .

Пунктом 2.5 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 11 від 29.05.2013 Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними (із змінами і доповненнями) визначено, що правочини, які не відповідають вимогам закону, не породжують будь-яких бажаних сторонам результатів, незалежно від волі сторін та їх вини у вчиненні незаконного правочину. Правові наслідки таких правочинів настають лише у формах, передбачених законом, - у вигляді повернення становища сторін у початковий стан (реституції) або в інших.

Відповідно до ч. 1 ст. 216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю.

У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов`язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Відповідно до ст. 1212, 1213 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються, зокрема, до вимог про повернення виконаного за недійсним правочином. Набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.

Передача об`єкта договору оренди землі, відповідно до ст. 17 Закону України Про оренду землі здійснюється на підставі акту приймання-передачі.

Разом із цим, ч. 3 ст. 216 ЦК України передбачено, що встановлені цією статтею наслідки недійсного правочину застосовуються, якщо законом не встановлені особливі умови їх застосування або особливі правові наслідки окремих видів недійсних правочинів.

Відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі у разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним, отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, частини 3 статті 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до частини 1 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Частиною 2 зазначеної статті встановлено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Частиною 8 згаданої статті зазначено, що сільський, селищний голова в межах своїх повноважень видає розпорядження.

Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Передача в користування земельних ділянок Товариству з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай відбулась з порушенням вимог Земельного кодексу України без відповідного письмового звернення товариства до сільської ради про надання в оренду землі.

Разом з тим, ст. 15 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин, належить забезпечення здійснення землеустрою, моніторингу земель і державного контролю за використанням та охороною земель.

Відповідно до ст. 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності покладено на центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Згідно з п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, що затверджене постановою КМУ № 15 від 14.01.2015, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань: абз. а, п.п. 25 1 - організовує та здійснює державний нагляд (контроль), за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі, серед іншого, за: дотримання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; дотримання органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах; п.п. 31 - розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельних кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи; п.п. 38 - здійснює землеустрій, у тому числі забезпечує проведення державної інвентаризації земель; п.п. 45 - здійснює державний нагляд у сфері землеустрою; п.п. 46 - проводить відповідно до законодавства моніторинг земель та охорону земель; п.п. 55 1 - проводить моніторинг земельних відносин.

Відповідно до п. 4 Положення про Головне Управління Держгеокадастру у Черкаській області, Головне управління відповідно до покладених на нього завдань: п.п. 13 - розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Черкаської області; п.п. 24 - здійснює державний нагляд у сфері землеустрою; п.п. 26 - проводить відповідно до законодавства моніторинг земель та їх охорону; п.п. 30 - здійснює державний нагляд (контроль): у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за: дотримання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотримання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотримання вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Отже ГУ Держгеокаждастру у Черкаській області відповідно до покладених на нього завдань здійснює зокрема державний нагляд у сфері землеустрою та здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.

Зібраними у справі доказами в їх сукупності доведено наявність правових підстав для визнання частково незаконним і скасування в частині рішення органу місцевого самоврядування, визнання договору оренди землі недійсним в частині.

Крім того, відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 238 ГПК України, у резолютивній частині рішення зазначаються, відомості про розподіл судових витрат.

За подання позовної заяви до суду Прокурором сплачено 5 763,00 грн судового збору, що підтверджується платіжним дорученням № 404 від 22.03.2019.

За подання апеляційної скарги Прокурором сплачено 1 921,00 грн судового збору, що підтверджується платіжним дорученням № 677 від 10.05.2019.

Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Таким спеціальним законом є Закон України Про судовий збір (далі - Закон), який визначає правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору.

Відповідно до пунктів 1, 5 частини 1 статті 7 Закону сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог, закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом).

Оскільки Прокурор заявив про повернення судового збору, відповідно до пунктів 1, 5 частини 1 статті 7 Закону підлягає поверненню судовий збір у сумі 1 921,00 грн, у зв`язку із закриттям провадження у справі в частині позовних вимог немайнового характеру.

Судові витрати підлягають розподілу між сторонами відповідно до вимог ст. 129 ГПК України.

Отже, з відповідача на користь Прокурора належить стягнути судовий збір в розмірі 5 763,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. 7 Закону України Про судовий збір , ст. 129, 231, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Провадження у справі в частині позовних вимог про зобов`язати звільнити земельні ділянки - землі запасу та резерву (окрайки полів) загальною площею 23 га (кадастрові номера відсутні) - рілля, а також землі комунальної власності загальною площею 19,859 га - рілля, закрити за відсутністю предмету спору.

Позов задовольнити повністю.

Визнати рішення Моринської сільської ради об`єднаної територіальної громади № 13-39/VІІ від 20.12.2018 про надання дозволу на укладення договору оренди земельної ділянки незаконним в частині надання дозволу на укладення договору оренди з ТОВ НВФ Урожай про строкове платне користування земельними ділянками, а саме землями запасу та резерву, а також землями комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області.

Визнати договір оренди землі від 22.01.2019, укладений між Виконавчим комітетом Моринської сільської ради (вул. Миру, 104, с. Моринці, Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, код ЄДРПОУ 26323611) та Товариством з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай (вул. Шкільна, 4, с. Корнилівка, Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, код ЄДРПОУ 31860551) недійсним в частині передачі в строкове платне користування земельних ділянок, а саме: земель запасу та резерву (окрайки полів) загальною площею 23 га, а також земель комунальної власності загальною площею 19,859 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які знаходяться в адміністративних межах Моринської сільської ради Корсунь-Шевченківського району Черкаської області (за межами населеного пункту).

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробнича фірма Урожай (вул. Шкільна, 4, с. Корнилівка, Корсунь-Шевченківського району, Черкаської області, код ЄДРПОУ 31860551) на користь Черкаської обласної прокуратури (код ЄДРПОУ 02911119, р/р UА138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі України у м. Київ за кодом класифікації видатків бюджету - 2800) 5 763,00 грн на відшкодування сплаченого судового збору.

Повернути Черкаській обласній прокуратурі (код ЄДРПОУ 02911119, банківський р/р UА138201720343160001000003751 в Державній казначейській службі України у м. Київ, код класифікації видатків бюджету - 2800) з Державного бюджету України 1 921,00 грн (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 коп.) судового збору, сплаченого згідно з платіжним дорученням № 404 від 22.03.2019.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги на рішення, рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення.

Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене та підписане 19 квітня 2021 року.

Суддя О.В. Чевгуз

Дата ухвалення рішення08.04.2021
Оприлюднено20.04.2021
Номер документу96342308
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/321/19

Судовий наказ від 28.05.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В.

Рішення від 08.04.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В.

Ухвала від 23.03.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Ухвала від 09.03.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Ухвала від 16.02.2021

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Чевгуз О.В

Постанова від 10.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Постанова від 10.12.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Ухвала від 17.11.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Ухвала від 26.10.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

Ухвала від 22.09.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Разіна Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні