Рішення
від 08.04.2021 по справі 916/2058/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"08" квітня 2021 р.м. Одеса Справа № 916/2058/20

За позовом: Виконувача обов`язків керівника Одеської місцевої прокуратури №4 (65003, м.Одеса, вул.Отамана Головатого, 89) в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях (65102, м. Одеса, вул. Велика Арнаутська, 15, код ЄДРПОУ 43015722)

За участю третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС в особі філії УДП УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС-Одеса) (65003, м. Одеса, вул. Одарія, 2, код ЄДРПОУ 38959413)

До відповідача : Товариства з обмеженою відповідальністю ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК (65003, м.Одеса, вул. Одарія, вуд.2, офіс 20, код ЄДРПОУ 41525565)

про стягнення

Суддя Рога Н.В.

Секретар с/з Луцюк Р.П.

Представники:

Від прокуратури : Тунік В.М._ на підставі посвідчення, Ейсмонт С.О.- на підставі посвідчення;

Від позивача: Кравченко Ю.В. - в порядку самопредставництва;

Від третьої особи : не з`явився;

Від відповідача: не з`явився.

В засіданні брали участь:

Від прокуратури : Ейсмонт С.О.- на підставі посвідчення;

Від позивача: не з`явився;

Від третьої особи : не з`явився;

Від відповідача: не з`явився.

СУТЬ СПОРУ: Виконувач обов`язків керівника Одеської місцевої прокуратури №4 в інтересах держави в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях (далі - РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях) звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК про розірвання Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 20.09.2019р., укладений між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях та ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК ; зобов`язання ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК повернути нежитлові приміщення на 2-му поверсі будівлі Адміністративний корпус (літ. Ц ), інвентарний №103001, загальною площею 50,00 кв.м, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Одарія, 2 та обліковується на балансі Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС , вартість якого визначена згідно зі звітом про незалежну оцінку, що була проведена ТОВ ЕЛІТ-ЕКСПЕРТ станом на 30.04.2019р. і становить 502 652 грн; стягнення з ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК заборгованості з орендної плати у розмірі 26 667 грн 32 коп. та пені у розмірі 1213 грн 69 коп.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 28.12.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №916/2058/20, справу вирішено розглядати в порядку загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 12.01.2021р. Залучено до участі у справі у якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Українське державне підприємство по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС в особі філії УДП УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС-Одеса .

Ухвалою суду від 12.01.2021р. відкладено підготовче засідання на 02.02.2021р.

02 лютого 2021р. від керівника Одеської місцевої прокуратури №4 в інтересах держави в особі РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях надійшла заява про закриття провадження у справі у частині позовних вимог, а саме, у частині розірвання Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 20.09.2019р., укладеного між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях та ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК ; зобов`язання ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК повернути нежитлові приміщення на 2-му поверсі будівлі Адміністративний корпус (літ. Ц ), інвентарний №103001, загальною площею 50,00 кв.м, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Одарія, 2 та обліковується на балансі Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС , вартість якого визначена згідно зі звітом про незалежну оцінку, що була проведена ТОВ ЕЛІТ-ЕКСПЕРТ станом на 30.04.2019р. і становить 502 652 грн.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 02.02.2021р. клопотання керівника Одеської місцевої прокуратури №4 задоволено, закрито провадження у справі №916/2058/20 у частині позовних вимог щодо розірвання Договору оренди нерухомого майна, що належить до державної власності від 20.09.2019р., укладеного між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Одеській та Миколаївській областях та ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК ; зобов`язання ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК повернути нежитлові приміщення на 2-му поверсі будівлі Адміністративний корпус (літ. Ц ), інвентарний №103001, загальною площею 50,00 кв.м, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Одарія, 2 та обліковується на балансі Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС , вартість якого визначена згідно зі звітом про незалежну оцінку, що була проведена ТОВ ЕЛІТ-ЕКСПЕРТ станом на 30.04.2019р. і становить 502 652 грн.

Крім того, 02 лютого 2021р. від керівника Одеської місцевої прокуратури №4 в інтересах держави в особі РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях надійшла заява про збільшення розміру позовних вимог та уточнення, згідно якої просить суд стягнути з ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК заборгованість з орендної плати у розмірі 53 819 грн 54 коп. та пеню у розмірі 4 370 грн 59 коп.

Ухвалою суду від 02.02.2021р. відкладено підготовче засідання на 18.02.2021р. Ухвалою суду від 18.02.2021р. продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 09.03.2021р.

Ухвалою суду від 09.03.2021р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті на 25.03.2021р. Ухвалою Господарського суду Одеської області від 25.03.2021р. відкладено судове засідання щодо розгляду справи по суті на 08.04.2021р.

Представник прокуратури в судових засіданнях позовну заяву підтримує, наполягає на її задоволенні з підстав, викладених у позовній заяві, письмових поясненнях, що надійшли до суду 09.08.2020р., відповіді на відзив, що надійшла до суду 16.09.2020р., заяві про збільшення розміру позовних вимог, що надійшла до суду 02.02.2021р., відповіді на відзив на заяву про збільшення позовних вимог, що надійшла до суду 09.03.2021р.

Представник позивача в судових засіданнях позовну заяву підтримує, наполягає на її задоволенні з підстав, викладених у відповіді на відзив, що надійшла до суду 09.03.2021р.

Відповідач проти позову заперечує з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву, що надійшов до суду 04.09.2020р., заяві, що надійшла до суду 11.01.2021р., а також у відзиві на заяву про збільшення розміру позовних вимог, що надійшов до суду 12.02.2021р.

Керівник Одеської місцевої прокуратури №4 в інтересах держави в особі РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях зазначив, що 20 вересня 2019р. між РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях (Орендодавець) та ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК (Орендар) був укладений Договір оренди державного майна, що належить до державної власності, згідно якого ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК прийняло у строкове платне користування державне нерухоме майно, а саме: нежитлові приміщення №№20,21,22 на 2-му поверсі будівлі Адміністративний корпус (літ. Ц ), інвентарний №103001, загальною площею 50,00 кв.м, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Одарія, 2 та обліковується на балансі Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС .

Договір укладено строком на 1 рік з моменту підписання Договору сторонами, тобто з 20.09.2019р. до 20.09.2020р. (п.10.1 Договору).

Об`єкт оренди передано Орендарю на підставі акту приймання-передачі державного майна від 20.09.2019р.

Як зазначив представник прокуратури, відповідно до п.3.1 Договору орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995р. №786 (зі змінами) та становить за базовий місяць оренди (липень 2019р.) 7 509 грн. 27 коп. (без ПДВ). Орендна плата за перший місяць оренди -вересень 2019р. визначається шляхом коригування орендної плати, як зазначена у першому абзаці цього пункту, на індекс інфляції серпень, вересень 2019р.

Згідно п.3.5 Договору орендна плата перераховується до державного бюджету та балансоутримувачу у співвідношенні 70% до 30% щомісяця не пізніше 12 числа місяця наступного за звітним відповідно до пропорцій розподілу, установлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж.

Прокурор зазначив, що відповідно до п.5.3 Договору Орендар зобов`язався своєчасно та у повному обсязі сплачувати орендну плату до державного бюджету та балансоутримувачу.

Але, своїх зобов`язань Орендар належним чином не виконував, орендну плату сплачував несвоєчасно та не у повному обсязі.

У зв`язку із закінченням строку дії Договору, 01.10.2019р. РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях (Орендодавець), ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК (Орендар) та Українське державне підприємство по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС в особі філії УДП УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС-Одеса (Балансоутримувач) було складено Акт прийому-передачі (повернення) майна до Договору оренди від 20.09.2019р., згідно якого Орендар передав Балансоутримувачу державне нерухоме майно, а саме: нежитлові приміщення №№20,21,22 на 2-му поверсі будівлі Адміністративний корпус (літ. Ц ), інвентарний №103001, загальною площею 50,00 кв.м, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Одарія, 2 та обліковується на балансі Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС .

Проте, як зазначив прокурор, за період з 12.10.2019р. по 12.11.2020р. за Орендарем утворилася заборгованість у розмірі 53 819 грн 54 коп.

Посилаючись на положення ст.ст.525, 526, ч.1 ст.762 Цивільного кодексу України, ст.193, ч.3 ст.285 Господарського Кодексу України, ч.3 ст.18, ч.1 ст.19 Закону України Про оренду державного та комунального майна прокурор просить суд стягнути з ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК на користь державного бюджету заборгованість з орендної плати у розмірі 53 819 грн 54 коп.

Прокурор також зазначив, що відповідно до п.3.7 Договору орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується до бюджету та Балансоутримувачу у визначеному п.3.6. співвідношенні відповідно до чинного законодавства України з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості за кожний день прострочення, включаючи день оплати.

З урахуванням зазначеного, прокурор просить суд стягнути з ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК на користь державного бюджету та пеню у розмірі 4 370 грн 59 коп., нараховану за період з 12.10.2019р. по 05.01.2021р.

При цьому, прокурор зауважив, що постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2020р. №215 введено пряму заборону на використання певних об`єктів, до яких не відноситься об`єкт оренди за договором, укладеним 20.09.2019р. між РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях та ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК .

Крім того, у матеріалах справи відсутні докази на підтвердження того, що відповідачем за період з 12.03.2020р. по 11.05.2020р. не використовувалось орендоване майно у своїй господарській діяльності.

Позивач позов прокурора підтримує у повному обсязі та додатково зазначає, що РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях було відмовлено ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК у наданні згоди на звільнення від сплати орендної плати на період встановлення карантину і до його завершення у встановленому законодавством порядку.

Крім того, позивач зауважив, що у матеріалах справи відсутні докази на підтвердження того, що відповідачем за період з 12.03.2020р. по 11.05.2020р. не використовувалось орендоване майно у своїй господарській діяльності.

За таких обставин, позивач вважає, що відсутні підстави для зменшення розміру заборгованості з орендної плати, заявленої прокурором у заяві про збільшення розміру позовних вимог.

Відповідач проти позову заперечує у частині нарахування орендної плати за період з 12.03.2020р. по 11.05.2020р., адже у цей період він не міг користуватися орендованим приміщенням у зв`язку із запровадженням карантину, встановленого постановою Кабінету міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19.

Як зазначає відповідач, враховуючи зазначену постанову ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК було змушене по незалежним від нього обставинам припинити роботу у період з 12.03.2020р. по 11.05.2020р., господарська діяльність не здійснювалась, працівники Товариства були у відпустці.

Також, відповідач зазначив, що відповідно до п.14 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України з моменту встановлення карантину, введеного Постановою Кабінету Міністрів України Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 від 11.03.2020р. №211 (із наступними змінами і доповненнями), і до його відміни (скасування) в установленому законом порядку, плата за користування нерухомим майном (його частиною) підлягає зменшенню за вимогою наймача, який здійснює підприємницьку діяльність з використанням цього майна, впродовж усього часу, коли майно не могло використовуватися в підприємницькій діяльності наймача в повному обсязі через запроваджені обмеження та (або) заборони.

Постановою Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 р. №611 Деякі питання сплати орендної плати за державне майно під час дії карантину установлено, що на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном, розрахованої відповідно до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 р. №786: 50 відсотків суми нарахованої орендної плати для орендарів за переліком згідно з додатком 2; 25 відсотків суми нарахованої орендної плати для орендарів за переліком згідно з додатком 3.

Згідно Переліку орендарів, для яких нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном здійснюється у розмірі 50 відсотків, що є додатком 2, до таких орендарів відносяться, зокрема, орендарі, які використовують нерухоме державне майно для розміщення офісних приміщень.

При цьому, відповідно до п.2 цього Переліку, вітчизняні юридичні і фізичні особи, що є суб`єктами малого підприємництва, фізичні особи, які провадять виробничу діяльність безпосередньо на орендованих виробничих площах (зокрема в аеропортах) також відносяться до переліку орендарів, для яких нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном здійснюється у розмірі 50 відсотків.

Пунктом 2 зазначеної Постанови постановлено орендодавцям державного майна забезпечити нарахування орендної плати орендарям згідно з пунктом 1 цієї постанови починаючи з дати встановлення карантину.

Відповідач зазначив, що ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК відповідає критеріям суб`єкта малого підприємства виходячи зі штатного розкладу, податкової декларації з податок на прибуток за 2019 рік та фінансової звітності підприємства за 2019 рік.

Таким чином, відповідач вважає, що з 12.03.2020р. Орендодавець мав нараховувати орендну плату на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 р. №611 незалежно від того, чи звертався орендар до нього з відповідним проханням.

Також відповідач постався на лист-роз`яснення Фонду Державного майна України від 04.08.2020р. за №10-16-15429, у якому, зокрема, зазначено, що у зв`язку із прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 15 липня 2020 р. N 611 Деякі питання сплати орендної плати за державне майно під час дії карантину звільняються (повністю або частково) від орендної плати орендарі, визначені у додатках 1-3 до цієї постанови, незалежно від того, чи припинили такі орендарі на період дії карантину свою діяльність на орендованому майні чи ні. У такому випадку не вимагається доведення факту не користування об`єктом оренди, тобто проведення його комісійного огляду.

Крім того, листом голови Фонду державного майна України від 11.12.2020р. №10-16-25418 надано роз`яснення щодо застосування постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2020 р. №611 та зазначено, що вона була розроблена саме з метою надання підтримки орендарям державного майна, а додатком 2 до зазначеної постанови передбачено надання знижки орендарям, які використовують нерухоме державне майно для розміщення, зокрема, офісних приміщень, у тому числі в аеропортах.

Виходячи з викладеного, відповідач визнає позовні вимоги в частині стягнення орендної плати за користування об`єктом оренди у період з 12.03.2020р. по 11.05.2020р. у розмірі 50% від встановленої орендної плати.

Розглянув матеріали справи, виходячи з пояснень представників прокуратури та позивача, судом встановлено, що 20 вересня 2019р. між РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях (Орендодавець) та ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК (Орендар) був укладений Договір оренди державного майна, що належить до державної власності, згідно якого ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК прийняло у строкове платне користування державне нерухоме майно, а саме: нежитлові приміщення №№20,21,22 на 2-му поверсі будівлі Адміністративний корпус (літ. Ц ), інвентарний №103001, загальною площею 50,00 кв.м, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Одарія, 2 та обліковується на балансі Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС .

За приписами ч.1 ст.283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Відповідно до ч.1 ст. 759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Отже, виходячи з зазначених положень законодавства, правовідносини, що виникли між сторонами за Договором, є орендними.

Згідно ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію: передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо, або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Частиною 2 зазначеної статті встановлено, що зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Як вбачається з положень ст.174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є укладання господарського договору та іншої угоди, що передбачені законом, а також угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Відповідно до ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно ст.627 Цивільного кодексу України відповідно до ст.6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. За приписами ч.1 ст.629 цього Кодексу договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Об`єкт оренди передано Орендарю на підставі акту приймання-передачі державного майна від 20.09.2019р.

Договір укладено строком на 1 рік з моменту підписання Договору сторонами, тобто з 20.09.2019р. до 20.09.2020р. (п.10.1 Договору).

Відповідно до п.3.1 Договору орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995р. №786 (зі змінами) та становить за базовий місяць оренди (липень 2019р.) 7 509 грн. 27 коп. (без ПДВ). Орендна плата за перший місяць оренди -вересень 2019р. визначається шляхом коригування орендної плати, як зазначена у першому абзаці цього пункту, на індекс інфляції серпень, вересень 2019р.

Згідно п.3.5 Договору орендна плата перераховується до державного бюджету та балансоутримувачу у співвідношенні 70% до 30% щомісяця не пізніше 12 числа місяця наступного за звітним відповідно до пропорцій розподілу, установлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж.

За умовами п.5.3 Договору Орендар зобов`язався своєчасно та у повному обсязі сплачувати орендну плату до державного бюджету та балансоутримувачу.

Відповідно до ст.286 Господарського кодексу України орендна плата - це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством. Орендна плата встановлюється у грошовій формі. Строки внесення орендної плати визначаються в договорі.

Отже, прийнявши на себе зобов`язання щодо своєчасної та у повному обсязі сплати орендної плати у встановленому Договором розмірі та у встановлені Договором строки відповідач мав виконувати прийняті на себе зобов`язання.

Але, виходячи з матеріалів справи, свої зобов`язання, визначені у п.5.3 Договору, ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК належним чином не виконувало.

За матеріалами справи, у зв`язку із закінченням строку дії Договору, 01.10.2019р. РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях (Орендодавець), ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК (Орендар) та Українське державне підприємство по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС в особі філії УДП УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС-Одеса (Балансоутримувач) було складено Акт прийому-передачі (повернення) майна до Договору оренди від 20.09.2019р., згідно якого Орендар передав Балансоутримувачу державне нерухоме майно, а саме: нежитлові приміщення №№20,21,22 на 2-му поверсі будівлі Адміністративний корпус (літ. Ц ), інвентарний №103001, загальною площею 50,00 кв.м, що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Одарія, 2 та обліковується на балансі Українського державного підприємства по обслуговуванню іноземних та вітчизняних автотранспортних засобів УКРІНТЕРАВТОСЕРВІС .

За умовами п.3.11 Договору у разі припинення (розірвання) Договору оренди Орендар сплачує орендну плату до дня повернення майна за актом приймання -передачі включно.

Проте, за період з 12.10.2019р. по 12.11.2020р. за Орендарем утворилася заборгованість у розмірі 53 819 грн 54 коп., яку Орендар у добровільному порядку при поверненні обєкта оренди не сплатив.

За приписами ст.193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому, кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язання є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Згідно ст. 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається. Статтею 526 Цивільного кодексу України, передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору, що відповідачем виконано не було.

Відповідач у справі - ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК позовні вимоги щодо стягнення заборгованості не визнає лише у частині стягнення у повному обсязі заборгованості з орендної плати за період з 12.03.2020р. по 11.05.2020р., та вважає, що за цей період орендну плату має бути розраховано у розмірі 50% від встановленої орендної плати.

На думку суду, така позиція відповідача є слушною, адже, відповідно до п. 14 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України з моменту встановлення карантину, введеного Постановою Кабінету Міністрів України Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 від 11.03.2020р. №211 (із наступними змінами і доповненнями), і до його відміни (скасування) в установленому законом порядку, плата за користування нерухомим майном (його частиною) підлягає зменшенню за вимогою наймача, який здійснює підприємницьку діяльність з використанням цього майна, впродовж усього часу, коли майно не могло використовуватися в підприємницькій діяльності наймача в повному обсязі через запроваджені обмеження та (або) заборони.

Постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2020 р. №611 Деякі питання сплати орендної плати за державне майно під час дії карантину , яку було розроблено з метою надання підтримки орендарям державного майна, установлено, що на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном, розрахованої відповідно до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 р. №786: 50 відсотків суми нарахованої орендної плати для орендарів за переліком згідно з додатком 2; 25 відсотків суми нарахованої орендної плати для орендарів за переліком згідно з додатком 3.

Згідно Переліку орендарів, для яких нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном здійснюється у розмірі 50 відсотків, що є додатком 2, до таких орендарів відносяться, зокрема, орендарі, які використовують нерухоме державне майно для розміщення офісних приміщень.

При цьому, відповідно до п.2 цього Переліку, вітчизняні юридичні і фізичні особи, що є суб`єктами малого підприємництва, фізичні особи, які провадять виробничу діяльність безпосередньо на орендованих виробничих площах (зокрема в аеропортах) також відносяться до переліку орендарів, для яких нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном здійснюється у розмірі 50 відсотків.

Пунктом 2 зазначеної Постанови постановлено орендодавцям державного майна забезпечити нарахування орендної плати орендарям згідно з пунктом 1 цієї постанови починаючи з дати встановлення карантину.

Таким чином, на думку суду, наявні підстави для зменшення ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК розміру орендної плати за березень 2020р. (5 346 грн 11 коп.) та квітень 2020р. (5 388 грн 88 коп.) на 50%.

За таких обставин, розмір заборгованості, що підлягає стягненню з ТОВ ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК , становить 48 452 грн 05 коп.

Згідно ст.610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Відповідно до ст.611 цього Кодексу у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Відповідно до ст.216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання, шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених Господарським кодексом та договором.

Згідно із п.6 ст.231 Господарського кодексу України штрафні санкції за порушення грошових зобов`язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою НБУ, за весь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором.

За умовами п.3.7 Договору орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується до бюджету та Балансоутримувачу у визначеному п.3.6. співвідношенні відповідно до чинного законодавства України з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості за кожний день прострочення, включаючи день оплати.

Судом перевірено наданий до матеріалів справи розрахунок суми пені та, з урахуванням зменшення розміру суми основної заборгованості, зроблено власний розрахунок пені, за яким стягненню з відповідача підлягає пеня у розмірі 3 001 грн 78 коп.

Таким чином, позовні вимоги Керівника Одеської місцевої прокуратури №4 в інтересах держави в особі РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях підлягають частковому задоволенню.

Згідно ч.3 ст. 13 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

У відповідності до ч.1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ст.79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно зі статтею 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Судові витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача згідно ст. ст. 123, 129 ГПК України.

На підставі зазначеного, керуючись ст.ст. 123, 129, 232, 238, 240, 241 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позовну заяву Керівника Одеської місцевої прокуратури №4 в інтересах держави в особі РВФДМУ по Одеській та Миколаївській областях до Товариства з обмеженою відповідальністю ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК про стягнення - задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК (65003, м. Одеса, вул. Одарія, буд. 2, офіс 20, код ЄДРПОУ 41525565) на користь державного бюджету (отримувач ГУК в Одеській області /м.Одеса/22080300, код ЄДРПОУ 37607526, Казначейство України (ел.адм.податк.), номер рахунку (IBAN) UA778999980313010094000015744, ККД 22080300) заборгованість з орендної плати у розмірі 48 452 грн 05 коп., пеню у розмірі 3001 грн 78 коп.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю ДАВ ТРАНС ЛОГІСТІК (65003, м.Одеса, вул. Одарія, буд. 2, офіс 20, код ЄДРПОУ 41525565) на користь Прокуратури Одеської області (отримувач коштів - прокуратура Одеської області (65026, м.Одеса, вул. Пушкінська, 3, неприбуткова організація), код отримувача (ЄДРПОУ 03528552), рахунок одержувача ДКСУ м. Київ, код банку отримувача UA808201720343100002000000564) витрати по сплаті удового збору у розмірі 2 102 грн.

4. У задоволенні решти позову - відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Одеської області шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня його проголошення (підписання).

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено 19 квітня 2021 р.

Суддя Н.В. Рога

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення08.04.2021
Оприлюднено22.04.2021
Номер документу96376528
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2058/20

Рішення від 08.04.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 25.03.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 09.03.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 18.02.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 02.02.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 02.02.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 12.01.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 28.12.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 09.12.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Цісельський О.В.

Постанова від 25.11.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні