Рішення
від 19.04.2021 по справі 120/10/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

19 квітня 2021 р. Справа № 120/10/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Чернюк Алли Юріївни, розглянувши у письмовому проваджені в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу:

за позовом: Виконавчого комітету Вінницької міської ради (код ЄДРПОУ: 03084813, адреса: вул. Соборна, 59, м. Вінниця, Вінницька область, 21050), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Вінницький відділ поліції Головного управління Національної поліції у Вінницькій області (код ЄДРПОУ: 40108672, адреса: вул. Пирогова, 4, м. Вінниця, Вінницька область, 21018)

до: Громадського формування з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" (код ЄДРПОУ: 39136874, адреса: вул. Соборна, 72, м. Вінниця, Вінницька область, 21050)

про: припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку,

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Виконавчого комітету Вінницької міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Вінницький відділ поліції Головного управління Національної поліції у Вінницькій області до Громадського формування з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" про припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку.

Заявлені позовні вимоги обґрунтовуються тим, що рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 13.03.2014 року № 599 "Про реєстрацію Громадського формування з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" узгоджено статут та зареєстровано громадське формування, основною метою якого є сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративним правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних ситуацій.

До позивача неодноразово надходили листи від Вінницького відділу поліції Головного управління Національної поліції у Вінницькій області у яких, зокрема, ставилося питання щодо вжиття заходів, необхідних для заборони та припинення діяльності Громадського формування з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану", у зв`язку із тим, що останнє не виконує покладені на нього Законом та Статутом обов`язки, його члени участь у забезпеченні охорони громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним правопорушенням і злочинам на території м. Вінниці не приймають. Дане формування з Вінницьким відділом поліції Головного управління Національної поліції у Вінницькій області не співпрацює. Таким чином, на думку позивача, дане громадське формування підлягає примусовому розпуску через порушення вимог законодавства щодо діяльності та формальне існування зазначеного громадського формування.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 11.01.2021 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Даною ухвалою встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позовну заяву, з поясненнями по суті заявлених вимог та доданням підтверджуючих документів.

Копію ухвали суду про відкриття провадження у справі відповідачу направлено кур`єром суду на його юридичну адресу, яка відповідає відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (вул. Соборна, 72, м. Вінниця, Вінницька область, 21050). Однак, відповідно до Акту від 21.01.2021 року, зазначена ухвала суду відповідачу не доставлена в зв`язку з відсутністю юридичної особи за вказаною адресою.

Крім того, відповідно до супровідного листа від 11.01.2021 року відповідачу надіслано копію ухвали про відкриття провадження у справі. Однак, до суду повернувся конверт із вкладенням, з відміткою поштового відділення зв`язку про причини повернення: "за закінченням терміну зберігання".

За таких обставин, суд вважає, що відповідно до частини 11 статті 126, пункту 5 частини 6 частини 11 статті 251 Кодексу адміністративного судочинства України (далі за текстом КАС України) копія ухвали суду про відкриття провадження вручена відповідачу належним чином. Тобто, останній вважається повідомлений про розгляд даної справи. При цьому, відповідач не скористався правом, визначеним процесуальним законодавством, та відзив щодо заявлених позовних вимог до суду не подавав.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору правом на подання відзиву не скористалася.

Відповідно до частини 6 статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд приходить висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону", громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об`єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.

Відповідно до частин 1, 2 статті 9 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є:

1. у сфері охорони громадського порядку: надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам; інформування органів Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, злочини, місця концентрації злочинних угруповань; сприяння органам Національної поліції у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх;

2. у сфері охорони державного кордону: надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні та затриманні осіб, які порушили або намагаються порушити державний кордон чи провадять іншу протиправну діяльність на кордоні; сприяння військовослужбовцям Державної прикордонної служби України в охороні державного кордону, виключної (морської) економічної зони України, а також здійснення контролю за дотриманням режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, проведення разом з ними пропуску громадян до місць відпочинку і роботи; надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні умов та причин, які можуть призвести до злочинної діяльності на кордоні, і вжиття заходів до їх усунення; участь у спостереженні за місцями роботи і відпочинку поблизу кордону та за прикордонними інженерними спорудами; участь у заходах Державної прикордонної служби України з профілактики порушень або спроб порушення державного кордону і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, незаконного переміщення через державний кордон вантажів, предметів, матеріалів та іншого майна.

Відповідно до положень статті 3 Закону, громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Державною прикордонною службою України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, додержуючись принципів гуманізму, законності, гласності, добровільності, додержання прав та свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, рівноправності членів цих формувань.

Рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 13.03.2014 року №599 "Про реєстрацію громадського формування з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" узгоджено статут та зареєстровано Громадське формування з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану".

Протоколом конференції громадського формування "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" від 23.01.2017 року № 4 затверджено чинну редакцію Статуту громадського формування, який узгоджений рішенням Виконавчого комітету Вінницької міської ради від 26.01.2017 року №188 "Про узгодження Статуту громадського формування з охорони громадського порядку та державного кордону "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану".

Пунктом 11 Статуту, основними завданнями громадського формування з охорони громадського порядку та державного кордону "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" визначено:

1. у сфері охорони громадського порядку:

-надання допомоги органам поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, втому числі під час проведення масових заходів, запобіганні кримінальним і адміністративним правопорушенням;

-інформування органів та підрозділів поліції про вчинені або ті, що готуються, кримінальні правопорушення, місця зосередження злочинним угрупувань;

-сприяння органам поліції у виявленні кримінальних правопорушень, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань;

-участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх;

-сприяння у просвітницькій роботі, патріотично-виховній роботі серед дітей та молоді;

-допомога правоохоронним органам у виявленні корупційних схем, фактів привласнення державного і комунального майна, земельних ділянок, водних об`єктів, бюджетних коштів, обмеження прав мешканців на користування об`єктами навколишнього природного середовища;

2. у разі виникнення надзвичайних ситуацій:

-надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень;

-участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку.

Отже, виходячи із положень Статуту громадського формування з охорони громадського порядку та державного кордону "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану", зазначене формування повинно було б сприяти дотриманню правопорядку та утвердженню законності.

Для забезпечення виконання функцій громадського формування з охорони громадського порядку та державного кордону "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" його члени наділені відповідними правами.

Так, відповідно до частини 3 статті 13 Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону" члени громадських формувань під час виконання своїх обов`язків з охорони громадського порядку і державного кордону після обов`язкового пред`явлення посвідчення члена громадського формування мають право:

1. вимагати від громадян додержання правопорядку, припинення адміністративних правопорушень і злочинів, додержання режиму державного кордону, в тому числі на територіях, що межують з державним кордоном, де прикордонну смугу не визначено;

2. у разі підозри у вчиненні адміністративних правопорушень і злочинів перевіряти у громадян документи, що посвідчують їх особу;

3. спільно з поліцейськими та військовослужбовцями Державної прикордонної служби України затримувати і доставляти до органу Національної поліції, підрозділу Державної прикордонної служби України, штабу громадського формування з охорони громадського порядку або громадського пункту охорони порядку осіб, які виявили злісну непокору законним вимогам члена громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону і не виконують вимог щодо припинення адміністративного правопорушення;

4. складати протоколи про адміністративні правопорушення;

5. входити до клубів, кінотеатрів, стадіонів, інших громадських місць і приміщень за згодою власника чи уповноваженого ним органу для переслідування правопорушника, який переховується, або припинення адміністративних правопорушень чи злочинів;

6. у разі участі спільно з прикордонниками у пошуку порушників кордону за згодою громадян або власника підприємства, установи, організації чи уповноваженого ним органу та в присутності їх представників входити у будь-який час доби до житлових приміщень, на територію і в приміщення підприємств, установ, організацій та оглядати транспортні засоби;

7. у невідкладних випадках використовувати транспортні засоби, що належать підприємствам, установам, організаціям або громадянам (за їх згодою), крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав, міжнародних організацій, транспортних засобів спеціального призначення, для доставляння до лікувальних закладів осіб, що перебувають у безпорадному стані, а також осіб, які потерпіли від нещасних випадків або правопорушень і потребують термінової медичної допомоги;

8. у разі порушення водіями Правил дорожнього руху, створення реальної загрози життю або здоров`ю громадян вживати заходів до припинення цього правопорушення, здійснювати перевірку документів у водіїв на право користування та керування транспортними засобами, а також не допускати осіб, які не мають документів або перебувають у стані сп`яніння, до подальшого керування транспортними засобами;

9. під час виконання обов`язків члена громадського формування використовувати за власним бажанням свій або інший приватний автомототранспорт за згодою власника або особи, у володінні якої він перебуває. Відшкодування витрат за його використання у таких випадках може провадитися за рахунок коштів громадського формування у порядку, визначеному його положенням (статутом);

10. вести роботу серед населення щодо роз`яснення чинного законодавства про державний кордон України, систему режимних заходів у прикордонній смузі та контрольованому прикордонному районі;

11. застосовувати в установленому порядку заходи фізичного впливу, спеціальні засоби індивідуального захисту та самооборони.

Водночас, громадські формування та їх члени наділені відповідними обов`язками (статті 13 вищевказаного Закону).

Відповідно до абзацу 1, 2 статті 20 вищезазначеного Закону контроль за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у порядку, встановленому законом.

Органи, що проводять реєстрацію зазначених громадських формувань, здійснюють контроль за дотриманням ними вимог положення (статуту). Представники цих органів мають право спостерігати за проведенням громадськими формуваннями заходів, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення.

Відповідно до статті 11 Закону громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону проводять свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби України шляхом:

1. спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників кордону в межах району, що контролюється Державною прикордонною службою України, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевого самоврядування;

2. проведення разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб;

3. участі у заходах правоохоронних органів, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень.

Проте, судом встановлено, що Вінницьким відділом поліції ГУНП у Вінницькій області до виконавчого комітету Вінницької міської ради неодноразово надходили листи, відповідно до яких встановлено, що громадське формування з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" неналежним чином виконує вимоги Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку та державного кордону".

За інформацією ВВП ГУНП у Вінницькій області, протягом 2015, 2016 років виходи членів громадського формування "Вінницька обласна народна самооборона ім. Героїв Майдану" на охорону громадського порядку спільно з працівниками поліції носили епізодичний характер та мали місце лише під час проведення загальноміських заходів. З 2017 року та до теперішнього часу взаємодія з Громадським формуванням з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" відсутня.

Неодноразово ВВП ГУНП у Вінницькій області на адресу громадського формування направлялись листи щодо здійснення взаємодії з органами поліції на виконання вимог Закону України "Про участь громадян в охороні громадського порядку та державного кордону".

Також в листах вказувалось на необхідності отримання інформації щодо наявної кількості кандидатів в члени громадських формувань, проведенні з ними занять з правової і спеціальної підготовки для можливості членства громадському формуванні, а також отриманні необхідної документації (графіків чергувань, списків о/с, наявності зброї та спецзасобів, маршрутів патрулювання, даних проведення спільних засобів тощо).

Крім того, направлялись листи щодо самоусунення керівництва громадського формування від налагодження співпраці з органами поліції, роз`яснювались наслідки невиконання.

Одночасно, ВВП ГУНП у Вінницькій області ставилось питання щодо вжиття заходів, необхідних для заборони та припинення діяльності громадського формування, яке не виконує покладені законодавством завдання та обов`язки.

Відповідно до статті 8 Закону діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону. У разі порушення громадським формуванням вимог чинного законодавства щодо його діяльності за заявою реєструючого органу його діяльність може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку.

Враховуючи, що громадське формування з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" фактично не здійснює статутну діяльність, не співпрацює з органами Національної поліції, органами місцевого самоврядування, в силу положень статті 8 Закону, воно підлягає припиненню шляхом примусового розпуску.

Згідно з частиною 1 статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Відповідно до статті 105 ЦК України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію.

Згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Судом під час розгляду позову встановлені обставини, які підтверджують позовні вимоги, та які враховуються судом при прийнятті рішення.

Згідно зі статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Судом враховується положення статті 55 Конституції України, згідно з якою права і свободи людини і громадянина захищаються судом.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги Виконавчого комітету Вінницької міської ради є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На підставі викладеного, зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності та з урахуванням того, що позивачем доведено правомірність пред`явленого позову, а відповідачем доводи позовної заяви не були спростовані, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Згідно вимог частини 2 статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Припинити діяльність Громадського формування з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" (код ЄДРПОУ: 39136874, адреса: вул. Соборна, 72, м. Вінниця, Вінницька область, 21050) шляхом примусового розпуску.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Виконавчий комітет Вінницької міської ради (код ЄДРПОУ: 03084813, адреса: вул. Соборна, 59, м. Вінниця, Вінницька область, 21050);

Відповідач: Громадське формування з охорони громадського порядку "Вінницька обласна народна самооборона імені Героїв Майдану" (код ЄДРПОУ: 39136874, адреса: вул. Соборна, 72, м. Вінниця, Вінницька область, 21050);

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Вінницький відділ поліції Головного управління Національної поліції у Вінницькій області (код ЄДРПОУ: 40108672, адреса: вул. Пирогова, 4, м. Вінниця, Вінницька область, 21018)

Рішення в повному обсязі виготовлене: 19.04.2021 року, враховуючи терміни перебування головуючої судді у відпустці з 18.03.2021 року по 26.03.2021 року та тимчасову втрату її працездатності з 29.03.2021 року по 16.04.2021 року.

Суддя Чернюк Алла Юріївна

Дата ухвалення рішення19.04.2021
Оприлюднено22.04.2021
Номер документу96377429
СудочинствоАдміністративне
Суть: припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку

Судовий реєстр по справі —120/10/21-а

Рішення від 19.04.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Чернюк Алла Юріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні