Постанова
від 19.04.2021 по справі 160/8257/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

19 квітня 2021 року м. Дніпросправа № 160/8257/20

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Шальєвої В.А.

суддів: Білак С.В., Олефіренко Н.А.,

розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду у м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 р. (суддя Турлакова Н.В.) в справі № 160/8257/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Вінбрел до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Вінбрел (далі - ТОВ Вінбрел ) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - ГУ ДПС), Державної податкової служби України (далі - ДПС) про визнання протиправними та скасування рішень комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області № 1592206/42644329 від 28.05.2020 р., № 1555198/42655329 від 07.05.2020 р. про відмову в реєстрації податкових накладних; зобов`язання ДПС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 40 від 15.04.2020 р., № 41 від 15.04.2020 р.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 р. позов задоволено, визнано протиправними та скасовані рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1592206/42644329 від 28 травня 2020 року та №1555198/42644329 від 07 травня 2020 року; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 15 квітня 2020 року №40 та №41, складені ТОВ Вінбрел датою їх фактичного отримання 15.04.2020р.

В апеляційній скарзі відповідач ГУ ДПС просить скасувати рішення з підстав неправильного застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову. Апелянтом зазначено, що судом першої інстанції не прийнято до уваги, що контролюючим органом при вирішенні питання про відмову у реєстрації податкових накладних встановлено, що в міжнародній товарно-транспортній накладній № 857368 зазначено місце розвантаження вантажу - Україна, перевізником є ОСОБА_1 , проте товарно-транспортну документацію (акт про надання послуги перевезення) не надано, в наданих документах не зазначено адресу здачі вантажу вантажоотримувачу.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, відмовивши у задоволенні апеляційної скарги.

Справа судом розглянута без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами на підставі п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України у зв`язку з поданням апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд доходить висновку, що апеляційна скарга не може бути задоволена з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 7 березня 2020 року між AKFERMAG KIMIYA San. ve Tic.Ltd.St та позивачем укладено договір поставки №СН2020/1703, відповідно до якого AKFERMAG KIMIYA San. ve Tic.Ltd.St зобов`язалося поставити позивачу добрива (сульфат магнія гептагідрат/Туреччина) згідно з договором, а позивач зобов`язався прийняти добрива та оплачувати їх вартість.

19 березня 2020 року між позивачем та ТОВ ГРЕЙСАГРО (код ЄДРПОУ 40897058) укладено договір поставки №19-03/01, відповідно до якого позивач зобов`язався постачати ТОВ ГРЕЙСАГРО добрива, а ТОВ ГРЕЙСАГРО зобов`язалось приймати поставлені добрива та оплачувати їх вартість.

15 квітня 2020 року позивач здійснив реалізацію ТОВ ГРЕЙСАГРО сульфату магнія гептагідрат/Туреччина на загальну суму 679 910,40 грн., що підтверджується видатковою накладною №90 від 15 квітня 2020 року. Доставка товару здійснювалась перевізником ТОВ Мітрідат Одеса за договором №128/01-20 від 18 лютого 2020 року, додатковою угодою №3 від 07 квітня 2020 року.

15 квітня 2020 року на виконання приписів п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем складено податкову накладну №40 на реалізацію товару та направлено її на реєстрацію.

Через систему електронного документообігу на електронну адресу позивача 28 квітня 2020 року надійшла квитанція, згідно з якою податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. ПН/РК відповідає вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

25 травня 2020 року позивачем направлено до ГУ ДПС у Дніпропетровській області письмові пояснення та копії первинних документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.

28 травня 2020 року рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Дніпропетровській області за №1592206/42644329 відмовлено у реєстрації податкової накладної №40 від 15 квітня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

Позивачем оскаржено рішенням регіональної комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН від 28.05.2020 р. №1592206/42644329 в адміністративному порядку згідно зі статтею 56 Податкового кодексу України шляхом подання скарги на адресу ДПС України.

Рішенням ДПС України від 12.06.2020 р. за №24899/42644329/2 скаргу позивача залишено без задоволення, а рішення регіональної комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН - без змін.

18 лютого 2019 року між Мегкеz Anadolu Кіmуа та позивачем укладено договір поставки №UТ18219, відповідно до якого Мегкеz Anadolu Кіmуа зобов`язалося виробляти та поставляти позивачу органо-мінеральні добрива згідно зі специфікаціями до договору, а позивач зобов`язався приймати вироблені органо-мінеральні добрива та оплачувати їх вартість. 18 березня 2020 року позивач ввіз органо-мінеральні добрива на підставі митної декларація №003137 на загальну суму 873125,94 грн. Транспортування товару здійснювалося ТОВ Транслогіст-8 на підставі договору про надання транспортних послуг №11/03/02 від 11 березня 2020 року до складу позивача, який розташований за адресою: м. Кропивницький, вул. Родимцева генерала, 106-д, що підтверджується СМR №443348 від 12 березня 2020 року. Розрахунки за отриманий від Мегкеz Anadolu Кіmуа здійснені відповідно до умов контракту та специфікації №3 до контракту №UТ 18219 від 18 лютого 2019 року.

20 грудня 2019 року між позивачем та ТОВ ГРЕЙСАГРО укладено договір зберігання товару №20122019, згідно з яким позивач передає на відповідальне зберігання товар відповідно до заявок. На підставі зазначеного вище договору зберігання товару позивач передав на відповідальне зберігання товар відповідно до актів: №1 від 20 березня 2020 року, № 3 від 31 березня 2020 року, № 4 від 08 квітня 2020 року. Позивач орендує складське приміщення у ТОВ ГРЕЙСАГРО згідно з договором б/н від 01 січня 2020 року. ТОВ ГРЕЙСАГРО отримало товар самостійно на складі позивача за адресою: м. Кропивницький, вул. Родимцева генерала, 106-д.

15 квітня 2020 року позивач здійснив реалізацію ТОВ ГРЕЙСАГРО органо-мінеральних добрив на суму 34 431,36 грн., що підтверджується видатковою накладною №102 від 15 квітня 2020 р.

15 квітня 2020 року на виконання приписів п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем складено податкову накладну №41 на реалізацію товару, та направлено її на реєстрацію.

Через систему електронного документообігу на електронну адресу позивача 28 квітня 2020 року надійшла квитанція, згідно якої податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. ПН/РК відповідає вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, та запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем направлено до ГУ ДПС у Дніпропетровській області письмові пояснення та копії первинних документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.

07 травня 2020 року рішенням комісії за №1555198/42644329 відмовлено у реєстрації податкової накладної №41 від 15 квітня 2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі надання платником податку копій документів, складених із порушення законодавства.

При цьому у графі додаткова інформація (зазначити конкретні документи) відсутня будь-яка інформація.

12 травня 2020 року Комісією прийнято рішення №30450 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме у зв`язку з наявною податковою інформацією, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції.

20 травня 2020 року позивачем подано скаргу на рішення комісії про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

22 травня 2020 року комісією прийнято рішення №32345 про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Задовольняючи позовні вимоги в частині скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачами не надано доказів віднесення позивача до переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 8 Критеріїв, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не містять конкретизації вимог контролюючого органу щодо надання документів (чіткого їх переліку), не відповідають критерію обґрунтованості, а тому є протиправними

Також суд першої інстанції, враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних визнані протиправними, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, а також абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, дійшов до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкові накладні датою направлення податкових накладних на реєстрацію.

Суд визнає приведені висновки обґрунтованими, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що основним видом діяльності ТОВ Вінбрел (ЄДРПОУ 42644329) є оптова торгівля хімічними продуктами.

Між AKFERMAG KIMIYA San. ve Tic.Ltd.St та ТОВ Вінбрел 07.03.2020 р. укладено договір поставки №СН2020/1703 добрив (сульфат магнія гептагідрат/Туреччина).

Також між ТОВ Вінбрел як постачальником та ТОВ Грейсагро як покупцем укладено договір поставки №19-03/01, за яким позивачем поставлялись покупцю добрива.

На виконання умов цього договору 15.04.2020 р. позивачем реалізовано на адресу ТОВ Грейсагро сульфат магнія гептагідрат/Туреччина на загальну суму 679 910,40 грн., в тому числі податок на додану вартість - 113 318,40 грн.

Позивачем за правилом першої події 15.04.2020 р. виписано та 28.04.2020 р. направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 40 на суму 679 910,40 грн., в тому числі податок на додану вартість - 113 318,40 грн.

Відповідно до квитанції подана на реєстрацію позивачем податкова накладна прийнята контролюючим органом, проте реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації в ЄРПН.

У квитанції відсутній перелік документів, які платник податку має надати для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

На виконання зазначених вимог 25.05.2020 р. позивачем направлено на адресу контролюючого органу повідомлення про надання пояснень.

Рішенням комісії ГУ ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 28.05.2020 р. № 1592206/42644329 відмовлено в реєстрації податкової накладної у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів (первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних). У додатковій інформації зазначено, що послуга транспортування (ТТН, акт надання послуги з перевізником) .

Між Мегкеz Anadolu Кіmуа та ТОВ Вінбрел 18.02.2019 р. укладено договір поставки №UТ18219 органо-мінеральних добрив та здійснено поставку добрив.

Позивачем 15.04.2020 р. реалізовано на адресу ТОВ Грейсагро органо-мінеральні добрива на загальну суму 34 431,36 грн., в тому числі податок на додану вартість - 5 738,36 грн.

Позивачем за правилом першої події 15.04.2020 р. виписано та 28.04.2020 р. направлено на реєстрацію в ЄРПН податкову накладну № 41 на суму 34 431,36 грн., в тому числі податок на додану вартість - 5 738,36 грн.

Відповідно до квитанції подана на реєстрацію позивачем податкова накладна прийнята контролюючим органом, проте реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації в ЄРПН.

У квитанції відсутній перелік документів, які платник податку має надати для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

На виконання зазначених вимог 29.04.2020 р. позивачем направлено на адресу контролюючого органу повідомлення про надання пояснень та документів.

Рішенням комісії ГУ ДПС, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 07.05.2020 р. № 1555198/42644329 відмовлено в реєстрації податкової накладної у зв`язку з наданням платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства. Поле додаткова інформація не заповнено.

Комісією регіонального рівня 12.05.2020 р. прийнято рішення №30450 про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме у зв`язку з наявною податковою інформацією, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції.

Комісією регіонального рівня прийнято рішення від 22.05.2020 р. №32345 про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд виходить з наступного.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статі 201 Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 р. затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246).

За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку № 1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

За змістом пункту 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до цієї норми Кабінетом Міністрів України 11.12.2019 р. прийнято постанову № 1165 (на зміну постанови Кабінету міністрів України від 21 лютого 2018 року № 117), якою затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Додатком №1 до Порядку № 1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пункт 8 яких передбачає такий критерій як наявність у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Оскаржені рішення не містять жодної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з посиланнями на відповідні документи.

Також судом враховується, що комісією регіонального рівня прийнято рішення від 22.05.2020 р. №32345 про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідачами не надано інших доказів проведення будь-якого моніторингу та виявлення під час такого моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з поставки товарів (органо-мінеральних добрив), відомості про які зазначені у податкових накладних, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 Порядку № 520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).

У пункті 5 Порядку № 520 визначений орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).

Судом встановлено, що позивачем подано повідомлення про подання пояснень та копій щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, до яких долучено наявні у нього копії документів на підтвердження факту придбання товару та постачання товару на адресу покупця.

Суд погоджує висновок суду першої інстанції, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, складені відповідно до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.

В той же час, оскаржені рішення не містять чіткого визначення підстав для прийняття комісією рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Загальними вимогами, які висуваються до індивідуальних актів як актів правозастосування, є обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій та ризиковості платника податку, мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Тобто, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення нормативно-правовим актом та, відповідно, контролюючим органом конкретної підстави віднесення господарської операції чи платника податку до категорії ризикових. Вживання контролюючим органом загального посилання на пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, як в цьому випадку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до підстав зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості індивідуальних актів призводить до протиправності таких актів.

Таким чином, суд визнає обґрунтованим висновок суду першої інстанції про протиправність рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

Доводи апелянта про не прийняття судом першої інстанції до уваги, контролюючим органом при вирішенні питання про відмову у реєстрації податкових накладних встановлено, що в міжнародній товарно-транспортній накладній № 857368 зазначено місце розвантаження вантажу - Україна, перевізником є ПГ1 ОСОБА_1 , проте товарно-транспортну документацію (акт про надання послуги перевезення) не надано, в наданих документах не зазначено адресу здачі вантажу вантажоотримувачу, суд визнає необґрунтованими, адже у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом не наведено конкретного переліку документів, подання яких є умовою реєстрації податкових накладних.

При цьому рішення контролюючого органу як індивідуальні акти мають відповідати законодавчо встановленим вимогам щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості таких індивідуальних актів, а зворотне призводить до протиправності таких актів.

Суд зазначає, що враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних визнані судом протиправними, суд погоджує висновок суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання ДПС зареєструвати в ЄРПН податкові накладні датою їх фактичного подання на реєстрацію.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись ст. ст. 6, 7, 8, 9, 242, 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 р. в справі № 160/8257/20 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 р. в справі № 160/8257/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Вінбрел до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними рішень, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття 19.04.2021 р. та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 19.04.2021 р.

Суддя-доповідач В.А. Шальєва

суддя С.В. Білак

суддя Н.А. Олефіренко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.04.2021
Оприлюднено21.04.2021
Номер документу96386631
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/8257/20

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Постанова від 19.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 29.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 05.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

Ухвала від 22.07.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Турлакова Наталія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні