РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 квітня 2021 року справа № 580/547/21
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Білоноженко М.А., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Торговий дім Поляков" до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування ППР,
ВСТАНОВИВ:
08.12.2020р. до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось Приватне підприємство "Торговий дім Поляков" (далі - позивач) з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі - відповідач), в якій просило:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення 05.11.2020 року №795/2300090121 Головного управління ДПС у Черкаській області.
В обґрунтування позовних вимог, позивачем зазначено, що Актом перевірки від 15.10.2020р. №270/23-00-09-0122/32268131, за наслідками фактичної перевірки позивача, встановлено порушення ч.3 ст. 16 Закону України №481/95-ВР та Порядку заповнення форми звіту № 1-0А Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі та нараховано суму штрафних санкцій за порушення строку розрахунку у сфері зовнішньоекономічної діяльності у розмірі 238 000 грн.
Позивач зазначає, що фактичною підставою прийняття рішення стали висновки контролюючого органу про те, що позивач подав щомісячний звіт форми №1-ОА Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за липень-серпень 2019 року до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями і тютюновими виробами з недостовірними відомостями.
Позивач зазначає, що згідно приписів ч.3 ст. 16 Закону України №481/95-ВР та Порядку №49, суб`єкт господарювання у разі виявлення помилки у звіті може звернутися письмово до органу контролю з обґрунтуванням обставин помилково поданої звітності та проханням її не визнати, а також повторно сформувати і подати такий звіт із виправленими показниками. Застосування штрафу за вищевказаним актом є недоцільним, так як ПП Торговий дім Поляков самостійно виявило помилки у звіті Ф. №1 - ОА за липень-серпень 2019 року та направило відповідне повідомлення від 08.10.2020 року з обґрунтуванням причин внесених недостовірних даних (зокрема, через автоматизоване формування звіту №1 - ОА, проведення значних обсягів постачання та наявністю великої клієнтської бази), завіренням щодо їх виправлення, усунення недостовірних відомостей та проханням не нараховувати штрафні санкції за ч.2 ст. 17 Закону України №481/95-ВР. Також на підтвердження достовірності поданій у звіті кількості відвантаженої алкогольної продукції були подані Акти зняття залишків товарно-матеріальних цінностей станом на 01.07.2020 року та 01.10.2020 року на торговельних об`єктах та складських приміщеннях за адресами: магазин-склад ( АДРЕСА_1 ) та магазин-склад (Черкаська область, місто Умань, провулок Леваневського, 4Б). Дане повідомлення було отримане 13.10.2020 року посадовою особою контролюючого органу. З урахуванням зазначеного вважає оскаржуване ППР протиправним та такими, що належить скасувати.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 16.02.2021р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
11.03.2021р. до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Представник зазначив, що перевіркою встановлено подання позивачем звіту форми №1-ОА Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за липень 2019 року - серпень 2020 року з недостовірними відомостями, чим порушено вимоги ч. 3 ст. 16 Закону України від 19.12.1995 №481/95-ВР. При цьому, суб`єктом господарювання уточнені Звіти до кінця місяця, наступного за звітним місяцем за період липень 2019 року - серпень 2020 року не подавались.
Щодо посилань позивача про самостійне виявлення помилки у звіті Ф№1-ОА за липень-серпень 2019 р. та направлення 08.10.2020 р. до контролюючого органу повідомлення з обґрунтуванням причин внесених недостовірних даних до вищевказаного звіту, представник відповідача вказав, що фактична перевірка розпочалася з 01.10.2020р., при цьому контролюючим органом в письмовому зверненні від 02.10.2020 р. повідомлено позивача про необхідність надати підтверджуючі документи згідно звітів 1-ОА, тобто, про невідповідності в Звітах позивачу стало відомо під час перевірки. Також звернуто увагу, що листом від 08.10.2020 р., позивач просив продовжити фактичну перевірку на п`ять днів саме з метою провести уточнення. Зазначено, що пунктом 3 наказу №49 передбачено, що до 10 числа місяця, що настає за звітним, суб`єкти господарювання можуть подавати уточнювальні звіти до органів ДФС за основним місцем обліку на заміну вже поданим. Такого уточнення Позивач у встановлений строк (до 10.09.2020р.) не зробив, у зв`язку із чим оскаржуване ППР прийнято у відповідності до вимог закону та є обгрунтованим.
26.03.2021р. представником позивача подано до суду відповідь на відзив, в якій, серед іншого, зазначив, що невірне зазначення коду ЄДРПОУ та відсутність РНОКПП контрагентів в звіті 1-0А не є тим порушенням, за яке законодавцем передбачено відповідальність, оскільки наявна опечатка не призвела до зазначення помилкових відомостей про обсяги виробництва та/або обігу алкогольних напоїв. Крім того, згідно з п. 73.3 ст. 73 ПК України контролюючий орган має право звертатися, в тому числі в ході проведення фактичної перевірки, до суб`єкта перевірки з вимогою про надання необхідних документів, з метою встановлення фактичних обставин здійснення позивачем господарських операції в контексті дотримання податкового та іншого законодавства. Натомість доказів звернення податкового органу до платника податків з запитом для отримання документів, які необхідні для проведення перевірки, в порядку визначеному ПК України, відповідачем не надано, що свідчить про формальний підхід до проведення фактичної перевірки суб`єкта господарювання. Крім того, виходячи зі змісту назви Порядку № 49, визначальним у звіті є саме обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі, помилок або незазначених відомостей щодо яких не було виявлено контролюючим органом, що підтверджується правовим висновком ВС, викладеним у постанові від 20.11.2019 по справі № 820/1773/18.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Головним управління ДПС у Черкаській області, на підставі пп. 20.1.2, 20.1.4, 20.1.8 - 20.1.11 п. 20.1 ст, 20, пп. 75.1.3 п. 75.1 ст.75, пп. 80.2.5 п. 80.2 ст. 80 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року №2755-VI (зі змінами та доповненнями), статті 16 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального (зі змінами та доповненнями), з метою контролю за обігом спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального, прийнято наказ №1536 від 28.09.2020р. «Про проведення фактичних перевірок» .
Згідно вказаного наказу, наказано провести фактичну перевірку Приватного підприємства "Торговий дім Поляков" (код ЄДРПОУ - 32268131) за місцями фактичного провадження діяльності за адресами: Черкаська область, місто Умань, провулок Леваневського, 4Б, Черкаська область, Черкаський район, с. Червона Слобода, вул.. Берегова-Промислова, 4А, з 29 вересня 2020 року тривалістю десять діб. Перевірку провести за період діяльності з 01.07.2019р. по 08.10.2020р. з метою дотримання вимог законодавства з питань обліку, ліцензування, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, цільового використання пального та спирту етилового платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів і пального за місцем фактичного провадження діяльності.
На підставі наказу №1536 від 28.09.2020р., Головним управління ДПС у Черкаській області видано направлення на перевірку №422, №423 від 29.09.2020 р. та №456,457 від 01.10.2020р.
За результатами здійснення фактичної перевірки Приватного підприємства "Торговий дім Поляков", складено Акт про результати фактичної перевірки №270/23-00-09-0122/32268131 від 15.10.2020 року (далі - Акт перевірки).
Під час проведення фактичної перевірки було встановлено наступне:
02.10.2020р. Головне управління ДПС у Черкаській області звернулось до позивача із письмовим зверненням, в якому зазначило, що згідно звітів 1-ОА ПП ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ здійснило продаж алкогольних напоїв ПП АРГО (код за ЄДРПОУ 22798277) у якого відсутні ліцензії на право торгівлі алкогольними напоями, у зв`язку із чим зобов`язано надати копії наступних документів, до 06.10.2020р.: ліцензії на право торгівлі алкогольними напоями, довідки про реєстрацію місць зберігання; документи що підтверджують реалізацію алкогольних напоїв ПП АРГО , код за ЄДРПОУ 22798277, а саме: податкові, видаткові та товаротранспортні накладні; бухгалтерську довідку, щодо залишку алкогольних напоїв станом на 01.10.2020р. із обов`язковим зазначенням загальної кількості (в дал.) та вартості по кожному місцю зберігання алкогольних напоїв. Дане звернення отримано бухгалтером позивача - 02.10.2020р., про що свідчить проставлений підпис у зверненні.
08.10.2020р. Головне управління ДПС у Черкаській області повторно звернулось до позивача із письмовим зверненням, в якому зазначило, що ПП "ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ" при наявності діючих ліцензій звітується про відсутність діяльності з роздрібної реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Також, зазначено, що за даними звіту 1-ОА з період січень-серпень 2020 року встановлено здійснення продажу: 313 СГ без зазначення РНОКПП або ЄДРПОУ (Додаток №1); 113 осіб, по Черкаській області, що припинили господарську діяльність до 2020 року (Додаток №2). За результатами співставлення даних звіту 1-ОА та ЄРПН встановлено невідповідність у відображенні по наступних СГ: Діючі платники ПДВ, накладні не реєструвались (додаток №3). Перевіряючими також зазначено, що підприємством зареєстровано ПН на ТОВ Епіцентр (код 32490244) загальним обсягом постачання без урахування ПДВ підакцизних товарів 843 697грн., згідно зі звітом 1-ОА січень-серпень - - 396 дал. Також, в звітах 1-ОА відображено продаж на самих себе в об`ємі 17 008,7 дал. Зобов`язано надати документи до ГУ ДПС у Черкаській області у термін до 08.10.2020р. Дане звернення отримано бухгалтером позивача - 08.10.2020р., про що свідчить проставлений підпис у зверненні.
08.10.2020р. ПП "ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ" подано до Головного управління ДПС у Черкаській області лист №20-0791 (а.с. 40-41) де зазначив, що у зв`язку з технічною помилкою при внесенні в базу карток клієнтів (торгово-роздрібних точок) ПП "ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ" в дані звіту Ф. №1-ОА потрапила недостовірна інформація про контрагентів, яким була відвантажена алкогольна продукція. А саме: відображено відвантаження товару (алкогольної продукції) приватному підприємству "Арго" (код ЄДРПОУ 22798277); СГ без зазначення РНОКПП або ЄДРПОУ; особи, що припинили господарську діяльність; продаж на самих себе. Щодо постачання продукції ТОВ Епіцентр , виписка ПН відповідає фактичному постачанню товарів. Після проведення перевірки та коригування бази клієнтів ПП Торгового Дому ПОЛЯКОВ дана помилка усунена. В зв`язку з автоматизованим проведенням коригуванням клієнтської бази, на даний момент немає технічної можливості вирахувати, яка саме картка клієнта у вказаний період була некоректно заповнена. В зв`язку з автоматизованим формуванням звіту 1 ОА, та значними обсягами постачання і великою клієнтською базою - автоматичне формування звітності має технічні моменти, які не має можливості відслідкувати вчасно. Просили за вказаний період не нараховувати штрафні санкції у зв`язку з самостійно виявленою помилкою в звіті Ф. №1-0А. На підтвердження достовірності поданій у звіті кількості відвантаженої алкогольної продукції надані Акти зняття залишків товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ) станом на 01.07.2020р. та 01.10.2020р. на торговельних об`єктах та складських приміщеннях за адресами: Магазин-склад - Черкаський район, с. Червона Слобода, вул. Берегова-Промислова, 4а; Магазин-склад - Черкаська обл., м. Умань, пров. Леваневського, 4Б.
08.10.2020р. позивач звернувся до відповідача із листом, в якому просив продовжити фактичну перевірку на п`ять днів, у зв`язку із зі значними обсягами для аналізу по суті перевірки.
Наказом Головного управління ДПС у Черкаській області від 08.10.2020р. №1628-п «Про продовження строків фактичної перевірки» , строки проведення фактичної перевірки ПП "ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ", призначеної наказом №1536 від 28.09.2020р., продовжено на 5 діб.
Актом про результати фактичної перевірки №270/23-00-09-0122/32268131 від 15.10.2020 року (далі - Акт перевірки). Перевіркою встановлено:
01.10.2020р. за адресами: Черкаська область, місто Умань, провулок Леваневського, 4Б, Черкаська область, Черкаський район, с. Червона Слобода, вул.. Берегова-Промислова, 4А розпочато фактичну перевірку ПП ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ (код за ЄДРПОУ 32268131).
В ході проведення фактичної перевірки за вищезазначеними адресами складено Акт товарно-матеріальних цінностей від 01.10.2020 року та встановлено наступне, що станом на 01.10.2020 року у ПП ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ за адресою; Черкаська область, м. Умань, пров. Леваневського, буд. 4 Б в магазині-складі фактичний залишок підакцизних товарів на загальну суму 3 934 591,54 грн (в тому числі пива на загальну суму 1 393 312,04 грн. ) в кількості 171 441 шт пляшок та за адресою: Черкаська область, м. Умань, пров. Леваневського, буд. 4 Б в магазині-складі фактичний залишок підакцизних товарів на загальну суму 5 478 587,97 грн (в тому числі пива на загальну суму 1 992 330,24 грн.) в кількості 234 609 шт пляшок.
Станом на 01.07.2020 згідно даних бухгалтерського обліку залишок пива за адресою: Черкаська область, м. Умань, пров. Леваневського, буд. 4 Б в магазині-складі обліковується на загальну суму 1 669 067,53 грн та за адресою: Черкаська область, м. Умань, пров. Леваневського, буд. 4 Б в магазині-складі обліковується на загальну суму 2 205 121,80 грн.
Перевіряючими ГУ ДПС у Черкаській області під час проведення перевірки були надані письмові звернення про отримання документів (їх належним чином завірених копій) від 02.10.2020р. та 08.10.2020 р.
Перевіркою звітів форми №1-ОА Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за липень 2019 р. (№ 9170264743 від 05.08.2019р.), за серпень 2019 р. ( №9199403024 від 04.09.2019 р.), за вересень 2019 р. (№9227628543 від 03.10.2019), за жовтень 2019 р. ( №9257631835 від 04.11.2019), листопад 2019 р. (№9290548724 від 05.12.2019), грудень 2019 р. (№9318346483 від 08.01.2020), січень 2020 р. (№ 9012342483 від 04.02.2020 р.), лютий 2020р. (№9042538329 від 05.03.2020), березень 2020 р. (№9067568206 від 01.04.2020), квітень 2020 р(№9095444833 від 04.05.2020), травень 2020 р (№9123986285 від 03.06.2020), червень 2020 р. (№9151623941 від 01.07.2020), липень 2020 р. (№9188182105 від 05.08.2020), серпень 2020 р. (№9218497377 від 02.09.2020) зазначає оптовий продаж алкогольних напоїв суб`єкту господарювання у якого відсутня ліцензія на продаж алкогольних напоїв, а саме: ПП Арго (код ЄДРПОУ 22798277), суб`єктам господарювання без зазначення РНОКПП або ЄДРПОУ та особам, що припинили господарську діяльність.
Підтвердження, що ПП ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ здійснював продаж алкогольних напоїв суб`єкту господарювання у якого відсутня ліцензія на продаж алкогольних напоїв, суб`єктам господарювання без зазначення РНОКПП або ЄДРПОУ та особам, що припинили господарську діяльність окрім звітів за липень 2019 року-серпень 2020 року за формою №1 - ОА поданих ПП ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ не встановлено.
Згідно відповіді на письмове звернення ПП ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ в даних звітів №1-ОА Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі , при внесенні в базу карток клієнтів (торгово-роздрібних точок) потрапила недостовірна інформація про контрагентів, яким була відвантажена алкогольна продукція.
Що свідчить про внесення недостовірних відомостей, щодо результатів реалізації підакцизних товарів в вищезазначених звітах.
Згідно Акту перевірки, встановлені факти свідчать про порушення:
- частини 3 ст. 16 Закон України від 19,12.1995 за № 481/95-ВР Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв напоїв та тютюнових виробів зі змінами та доповненнями, наказу Міністерства Фінансів України від 11.02.2016р. за №49, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 03.03.2016р. за №343/28473 Про затвердження форми звітів щодо виробництва та обігу спирту, алкогольних напої і тютюнових виробів та порядку їх заповнення в частині подання звіту з недостовірними відомостями Звітів форми №1- ОА Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за липень 2019 року -серпень 2020 року.
Відповідальність передбачена: ч.2 ст.17 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального , із змінами та доповненнями.
За наслідками встановлених Актом перевірки порушень, Головним управління ДПС у Черкаській області прийнято:
- податкове повідомлення-рішення №795/2300090121 від 05.11.2020 р. на суму 238000 грн. за порушення ч.3 ст. 16 Закону України №481/95-ВР та Порядку заповнення форми звіту № 1-0А Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі .
Вважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Згідно пп. 19-1.1.14, 19-1.1.16 - 19-1.1.20 п.19-1.1 ст. 19-1 Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України) контролюючі органи виконують функції, зокрема, здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері; здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів; проводять роботу щодо боротьби з незаконним виробництвом, переміщенням, обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів; організовують роботу, пов`язану із замовленням марок акцизного податку, їх зберіганням, продажем, відбором зразків, з метою проведення експертизи щодо їх автентичності та здійснюють контроль за наявністю таких марок на пляшках (упаковках) з алкогольними напоями і пачках (упаковках) тютюнових виробів під час їх транспортування, зберігання і реалізації; забезпечують контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, які провадять роздрібну торгівлю тютюновими виробами, вимог законодавства щодо максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби, встановлених виробниками або імпортерами таких виробів; забезпечують контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, які провадять оптову або роздрібну торгівлю алкогольними напоями, вимог законодавства щодо мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на такі напої.
Відповідно до п.п.20.1.4 п.20.1 ст. 20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу (податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи)), мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно п.75.1 ст. 75 ПК України, контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до п.п. 75.1.3 п. 75.1 ст. 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Порядок проведення фактичної перевірки регулюється ст. 80 ПК України.
Згідно п. 80.1. ст. 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Відповідно до підпунктів 80.2.2 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав:
- у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;
- у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.
Згідно з пунктом 80.5 статті 80 ПК України, допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення фактичної перевірки здійснюється згідно із статтею 81 цього Кодексу.
Пунктом 80.7 статті 80 Податкового кодексу України визначено, що фактична перевірка проводиться двома і більше посадовими особами контролюючого органу у присутності посадових осіб суб`єкта господарювання або його представника та/або особи, що фактично здійснює розрахункові операції.
Відповідно до приписів пункту 81.1 статті 81 ПК України, посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу; копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу; службового посвідчення осіб (належним чином оформленого відповідним контролюючим органом документа, що засвідчує посадову (службову) особу), які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Відмова платника податків та/або посадових (службових) осіб платника податків (його представників або осіб, які фактично проводять розрахункові операції) від допуску до перевірки на інших підставах, ніж визначені в абзаці п`ятому цього пункту, не дозволяється.
Таким чином, передумовою проведення перевірки є прийняття рішення керівника контролюючого органу, яке оформлюється наказом та вручення копії наказу про проведення перевірки. З наказом на проведення перевірки, відомостями про дату її початку та місце проведення такої перевірки платник податків має бути ознайомлений у встановлений законом спосіб до її початку.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначені Законом №481/95-ВР (далі - Закон №481/95-ВР).
Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону №481/95-ВР, контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної законами України.
Згідно ч.3 ст. 16 Закону №481/95-ВР, суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на виробництво та/або оптову торгівлю спиртом, алкогольними напоями і тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та здійснюють таку діяльність та/або експорт, імпорт зазначеної продукції, подають до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати такі ліцензії, щомісяця до 10 числа наступного місяця звіт про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, за формою, встановленою цим органом. У разі якщо в місяці, наступному за звітним місяцем, суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) самостійно виявив помилки у поданому ним звіті за звітний місяць, він зобов`язаний подати уточнений звіт до кінця місяця, наступного за звітним місяцем. У такому разі штраф, встановлений абзацом дев`ятнадцятим частини другої статті 17 цього Закону, не застосовується.
Наказом Міністерства фінансів України від 11.02.2016р. №49 «Про затвердження форм звітів щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та порядків їх заповнення» (далі - Наказ №49) затверджено порядок заповнення форми звіту №1-ОА. Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі (далі - Звіт № 1-ОА). Звіт №1-0А подають суб`єкти господарювання, які одержали ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями, незалежно від форми власності до органів ДФС за основним місцем обліку в електронній формі.
Відповідно до п.3 Наказу №49, до 10 числа місяця, що настає за звітним, суб`єкти господарювання можуть подавати уточнювальні звіти до органів ДФС за основним місцем обліку на заміну вже поданим.
Згідно з ч.2 ст.17 Закону №481/95-ВР, до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: неподання чи несвоєчасного подання звіту або подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги виробництва та/або обігу (в тому числі імпорту та експорту) спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати відповідні ліцензії, - у розмірі 17000 гривень
Таким чином, подання звіту з недостовірними відомостями про обсяги обігу (в тому числі імпорту та експорту) алкогольних напоїв до органу виконавчої влади, уповноваженого Кабінетом Міністрів України видавати відповідні ліцензії, є підставою для застосування штрафних санкцій на підставі ч.2 ст.17 Закону.
При вирішенні даного спору по суті, суд зазначає наступне.
Фактичною перевіркою позивача встановлено, що за наслідками перевірки звітів форми №1-ОА Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за липень 2019р. - серпень 2020р. вбачається оптовий продаж алкогольних напоїв суб`єкту господарювання у якого відсутня ліцензія на продаж алкогольних напоїв, а саме: ПП Арго (код ЄДРПОУ 22798277), суб`єктам господарювання без зазначення РНОКПП або ЄДРПОУ та особам, що припинили господарську діяльність.
При цьому, підтвердження, що ПП ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ здійснював продаж алкогольних напоїв суб`єкту господарювання у якого відсутня ліцензія на продаж алкогольних напоїв, суб`єктам господарювання без зазначення РНОКПП або ЄДРПОУ та особам, що припинили господарську діяльність окрім звітів за липень 2019 року-серпень 2020 року за формою №1-ОА поданих ПП ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ не встановлено.
Таким чином, перевіркою встановлено подання звіту форми №1-ОА Звіт про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі за липень 2019 року - серпень 2020 року з недостовірними відомостями.
Суд зазначає, що у спірному випадку позивач не заперечує того, що ним було подано до контролюючого органу Звіти за липень 2019 року - серпень 2020 року з недостовірними відомостями, про що свідчать відомості зазначені ним у листі до відповідача №20-0791 (а.с. 40-41) де позивач зазначив, що у зв`язку з технічною помилкою при внесенні в базу карток клієнтів (торгово-роздрібних точок) ПП "ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ" в дані звіту Ф. №1-ОА потрапила недостовірна інформація про контрагентів, яким була відвантажена алкогольна продукція. А саме: відображено відвантаження товару (алкогольної продукції) приватному підприємству "Арго" (код ЄДРПОУ 22798277); СГ без зазначення РНОКПП або ЄДРПОУ; особам, що припинили господарську діяльність; продаж на самих себе.
Натомість, серед підстав позову, позивач вказує, що згідно приписів ч.3 ст. 16 Закону України №481/95-ВР та Порядку №49, суб`єкт господарювання у разі виявлення помилки у звіті може звернутися письмово до органу контролю з обґрунтуванням обставин помилково поданої звітності та проханням її не визнати, а також повторно сформувати і подати такий звіт із виправленими показниками.
Так, пунктом 3 наказу №49 передбачено, що до 10 числа місяця, що настає за звітним, суб`єкти господарювання можуть подавати уточнювальні звіти до органів ДФС за основним місцем обліку на заміну вже поданим. Натомість доказів подачі позивачем до відповідача уточнюючого звіту у встановлений строк (до 10.09.2020р.) позивачем до суду не надано.
Стосовно посилань представника позивача щодо самостійного виявлення помилок у звітах Ф№1-ОА за липень 2019 року - серпень 2020, як на підставу звільнення від відповідальності за порушення ч.3 ст. 16 Закону України №481/95-ВР, суд зазначає, що фактична перевірка позивача розпочалася - 01.10.2020 р., про що свідчать підписи уповноважених осіб позивача в направленнях на перевірку №422, №423 від 29.09.2020р. та №456,457 від 01.10.2020р. При цьому, 02.10.2020р. Головне управління ДПС у Черкаській області звернулось до позивача із письмовим зверненням, в якому зазначило, що згідно звітів 1-ОА позивачем здійснено продаж алкогольних напоїв ПП АРГО (код за ЄДРПОУ 22798277) у якого відсутні ліцензії на право торгівлі алкогольними напоями, у зв`язку із чим зобов`язано надати перелік документів, до 06.10.2020р. В подальшому, 08.10.2020р. позивачем подано до Головного управління ДПС у Черкаській області лист №20-0791, в якому зазначив, що у зв`язку з технічною помилкою при внесенні в базу карток клієнтів (торгово-роздрібних точок) позивача, в дані звіту Ф. №1-ОА потрапила недостовірна інформація про контрагентів, яким була відвантажена алкогольна продукція.
Таким чином, судом вбачається, що про відображення недостовірних відомостей позивачем у звітах №1-ОА за липень 2019 року - серпень 2020 позивач повідомив відповідача вже в ході проведення фактичної перевірки, після вказання контролюючим органом позивачу на невідповідність відомостей у звітності позивача.
З урахуванням зазначеного, доводи позивача щодо самостійного виявлення помилок у звітах Ф№1-ОА суд вважає необгрунтованими.
Крім того, суд звертає увагу, що положення ч.3 ст. 16 Закону №481/95-ВР звільняють від застосування штрафних санкцій, встановлених абз. 19 ч. 2 ст. 17 цього Закону, за відображення суб`єктом господарювання недостовірних відомостей у звітах №1-ОА виключно у разі подачі ним уточненого звіту до кінця місяця, наступного за звітним місяцем. Разом з тим, як зазначалось вище судом, уточнюючого звіту до органів податкової служби, а ні у строки встановлені Наказом №49 (до 10.09.2020р.), а ні у строки визначені ч.3 ст. 16 Закону №481/95-ВР (до 30.09.2020р.), позивачем подано не було.
Вказані обставини виключають можливість звільнення позивача від відповідальності за відображення ним недостовірних відомостей у звітах №1-ОА за липень 2019 року - серпень 2020.
Посилання позивача про формальний підхід відповідачем до проведення фактичної перевірки з огляду на відсутність доказів звернення контролюючого органу до платника податків з запитом для отримання документів в порядку встановленому ПК України, суд вважає необгрунтованими з огляду на наявність в матеріалах справи письмових звернень відповідача від 02.10.2020р. (а.с.36-37) та повторного від 08.10.2020р. (а.с.38-39) про витребування документів, що свідчить про здійснення відповідачем належних заходів для встановлення фактичних обставин при здійсненні ним перевірки позивача.
Підсумовуючи наведене суд зазначає, що обов`язок встановлений ч.3 ст.16 Закону №481/95-ВР для суб`єктів господарювання щомісяця подавати звіти за формою №1-ОА, включає у себе і обов`язок подавати такі звіти з достовірною інформацією.
З урахуванням вищевказаного, суд доходить висновку, що відповідач, прийнявши оскаржуване ППР від 05.11.2020р. №795/2300090121, згідно з яким застосовано до ПП ТОРГОВИЙ ДІМ ПОЛЯКОВ фінансові санкції у сумі 238 000 грн. (17 000 грн.х14 звітів) за подання звіту про обсяги придбання та реалізації алкогольних напоїв у оптовій мережі з недостовірними відомостями за липень 2019-серпень 2020 року, діяв у межах, спосіб та порядку встановлених Законом.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд доходить висновку про необґрунтованість позовних вимог з огляду на що у задоволенні позову належить відмовити.
Згідно ст. 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
В задоволенні адміністративного позову - відмовити.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України через суд першої інстанції до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу VII Перехідних положень та частини 3 Розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.А. Білоноженко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2021 |
Оприлюднено | 23.04.2021 |
Номер документу | 96410873 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Тетяна Романівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
М.А. Білоноженко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні