ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
05 квітня 2021 року м. Дніпросправа № 280/6370/20
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),
суддів: Кругового О.О., Прокопчук Т.С.,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 р. (суддя: Максименко Л.Я) в адміністративній справі № 280/6370/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Булава-ТТ" до Державної податкової служби України, Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Булава-ТТ" звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення №22505 від 17 липня 2020 р. про відповідність платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю "Булава-ТТ" критеріям ризиковості на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області;
зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Запорізькій області виключити платника податку Товариство з обмеженою відповідальністю "Булава-ТТ" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;
визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області № 1832879/33795055 від 13 серпня 2020 р.
про відмову у реєстрації податкової накладної № 4 від 15 липня 2020 р.; № 1818194/33795055 від 10 серпня 2020 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 3 від 15 липня 2020 р.; №1820899/33795055 від 11 серпня 2020 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 2 від 09 липня 2020 р.; № 1818189/33795055 від 10 серпня 2020 р. про відмову у реєстрації податкової накладної № 1 від 08 липня 2020 р.;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні № 3,4 від 15 липня 2020 р., № 2 від 09 липня 2020 р., № 1 від 08 липня 2020 р.
В обґрунтування позову зазначалось, що відсутні підстави для віднесення товариства як платника податку на додану вартість критеріям ризиковості на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Крім того товариством подані усі необхідні документи для реєстрації податкових накладних.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 р., ухваленим за результатами розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, позов задоволено.
Рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку Головним управлінням Державної податкової служби у Запорізькій області. Посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, скаржник просить скасувати оскаржене рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.
Скаржник вказує, що спірне рішення № 22505 від 17 липня 2020 р. про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю "Булава-ТТ" п. 8 Критерієв ризиковості прийнято в межах чинного законодавства на підставі податкової інформації. Підставою для зупинення реєстрації податкових накладних стало те, що надані позивачем документи не розкривають зміст проведених операцій.
Справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до положень статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України.
Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Перевірка оскарженого рішення суду першої інстанції здійснюється в межах доводів та вимог апеляційної скарги, як це передбачено статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Булава-ТТ" (ЄДРПОУ 33795055) зареєстроване як юридична особа 12.09.2005 р., та перебуває на обліку в Головному управлінні Державної податкової служби у Запорізькій області як платник податку на додану вартість. Основним видом діяльності позивача згідно КВЕД є: 80.10 - діяльність приватних охоронних служб; 16.29 - виробництво інших виробів з деревини; виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння; 47.21 - електромонтажні роботи; 52.29 - інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель.
01 жовтня 2016 р. між Товариством з обмеженою відповідальністю ЗВ Гідроспецбуд у якості Замовника та Товариством з обмеженою відповідальністю "Булава-ТТ" у якості Виконавця укладений Договір № 04 про надання послуг. Відповідно до пунктів 1.1., 1.2. Договору виконавець зобов`язується за завдання замовника надати послуги в порядку та на умовах, визначених цим договором, а замовник зобов`язується сплатити замовлені послуги в порядку та на умовах, визначених цим договором.
На підставі рахунку на оплату № 32 від 01 липня 2020 р., замовником платіжним дорученням від 15 липня 2020 р. № 2714 здійснено повний розрахунок за надані у липні 2020 р. охоронні послуги у сумі 31 248,00 грн., у т.ч. ПДВ 5 208,00 грн. Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ БУЛАВА-ТТ за фактом отримання передоплати за договором виписало податкову накладну №4 від 15 липня 2020 р.
Також, 01 жовтня 2016 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Ласунка- Маркет у якості Замовника та Товариством з обмеженою відповідальністю "Булава-ТТ" в якості Виконавця укладений Договір № 01 про надання послуг. Відповідно до пунктів 1.1., 1.2. Договору виконавець зобов`язується та завдання замовника надати послуги в порядку та на умовах, визначених цим договором, а замовник зобов`язується сплатити замовлені послуги в порядку та на умовах, визначених цим договором.
На підставі виставленого виконавцем рахунку на оплату № 35 від 01 липня 2020 р. замовником платіжними дорученнями від 09 липня 2020 р. №7970 та від 15 липня 2020 р. № 8063 здійснено повний розрахунок за надані у липні 2020 р. охоронні послуги у сумі 46872,00 грн., у т.ч. ПДВ 7812,00 грн. Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ "Булава-ТТ" за фактом отримання оплати за договором виписало податкові накладні №2 від 09 липня 2020 р. та №3 від 15 липня 2020 р.
24 квітня 2019 року між Товариством з обмеженою відповідальністю СТАЛЬЕНЕРГО, ЛТД у якості Замовника та Товариством з обмеженою відповідальністю "Булава-ТТ" у якості Виконавця укладений Договір № 7 про надання послуг. Відповідно до пунктів 1.1., 1.2. Договору виконавець зобов`язується за завдання замовника надати послуги в порядку та на умовах, визначених цим Договором на об`єкті ТОВ СТАЛЬЕНЕРГО, ЛТД за адресою: 69006, м. Запоріжжя, площа Запорізька 1 А, а замовник зобов`язується сплатити замовлені послуги в порядку та на умовах, визначених цим Договором.
На підставі виставленого виконавцем рахунку на оплату № 33 від 01 липня 2020 р., замовником платіжним дорученням від 08 липня 2020 р. №28 здійснено повний розрахунок за надані у липні 2020 року охоронні послуги у сумі 31248,00 грн., у т.ч. ПДВ 5208,00 грн.
Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ "Булава-ТТ" за фактом отримання оплати за договором виписало податкову накладну №1 від 08 липня 2020 р.
На виконання вимог ст. 201 Податкового кодексу України позивачем було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №3,4 від 15 липня 2020 р., № 2 від 09 липня 2020 р., № 1 від 08 липня 2020 р.
Рішенням Комісії Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області № 22505 від 17 липня 2020 р. ТОВ"Булава-ТТ" визнано таким, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
27.07.2020 року надійшли квитанції, згідно якої документи прийнято, реєстрація зупинена. Виявлені помилки: накладні відповідають вимогам п. 8 Критеріїв ризиковості платників податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
На виконання даних вимог позивачем подано Головному управлінню ДПС у Запорізькій області повідомлення №1 - 4 від 03.08.2020 р. про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Надано пояснення та копії документів на підтвердження здійснених господарської операції із контрагентом.
Рішеннями Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області від 13.08.2020 р. № 1832879/33795055, від 10.08.2020 р. № 1818194/33795055 та від 11.08.2020 №1820899/33795055, від 10.08.2020 № 1818189/33795055 відмовлено в реєстрації даної податкової накладної з мотивів ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентиризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт-послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Підприємством вживались заходи щодо адміністративного оскарження рішень комісії, зокрема подано скарги до Комісії з питань розгляду скарг Державної податкової служби України.
Рішеннями Комісії з питань розгляду скарг Державної податкової служби України № 45100/33795055/2 від 25 серпня 2020 р., № 44505/33795055/2 від 21 серпня 2020 р., № 44368/33795055/2 від 21 серпня 2020 р., № 44505/44369/2 від 21 серпня 2020 р. скарги залишено без задоволення, рішення - без змін.
Не погодившись із вказаними рішеннями відповідача, позивач оскаржив їх у судовому порядку з вимогою визнати їх протиправними та скасувати та зобов`язати Державну податкову службу України вчинити певні дії.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов висновку про те, що контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних, платником податків надано всі документи, необхідні для їх реєстрації. Рішення
№ 22505 від 17 липня 2020 р. не містять розшифровку того, яка саме податкова інформація слугувала підставою для віднесення товариства до переліку ризикових платників податку.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції та вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до положень пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін. За приписами пункту 201.7 статті 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Положенням пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації. Згідно пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", ;Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку Порядку №1165 передбачена така підстава для зупинення реєстрації податкової накладної, як наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних встановлено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі -Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
У пункті 5 Порядку № 520 визначений орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Верховний Суд у постанові від 22 квітня 2019 р. у справі №2040/5445/18 зазначив, що
первинним об`єктом судового дослідження є обставини, за яких відповідач вчинив дії про зупинення реєстрації податкових накладних. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.
Верховний Суд у постановах від 16 квітня 2019 у справі №826/10649/17, від 28 жовтня 2019 у справа №640/983/19 вказав на те, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
В той же час, рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області № 22505 від 17 липня 2020 р. не містять розшифровку того, яка саме податкова інформація слугувала підставою для віднесення товариства до переліку ризикових платників податку. Крім того товариством подані усі необхідні документи для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкових накладних №3,4 від 15 липня 2020 р., № 2 від 09 липня 2020 р., № 1 від 08 липня 2020 р.
Зважаючи на те, що доводи апеляційної інстанції висновки суду першої інстанції не спростовують, підстави для скасування оскарженого рішення суду, передбачені статтею 317 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.
Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 р. в адміністративній справі № 280/6370/20 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 05 квітня 2021 р. і касаційному оскарженню не підлягає відповідно до пункту 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий - суддя А.В. Шлай
суддя О.О. Круговий
суддя Т.С. Прокопчук
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2021 |
Оприлюднено | 23.04.2021 |
Номер документу | 96418417 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Шлай А.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні