ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" квітня 2021 р. Справа №926/1021/20
Західний апеляційний господарський суд, в складі колегії:
Головуючого (судді-доповідача) Якімець Г.Г.,
Суддів: Бонк Т.Б., Матущак О.І.,
за участю секретаря судового засідання Кришталь М.Б.,
та представників сторін:
від позивача (скаржника) - Сьоміна І.В. (в режимі відеоконференції у Господарському суді Чернівецької області)
від відповідача - Оленюк Х.І. (в режимі відеоконференції у Господарському суді Чернівецької області)
розглянувши апеляційну скаргу Чернівецької міської ради, вих.№01/02-18-7138 від 25 серпня 2020 року
на рішення Господарського суду Чернівецької області від 05 серпня 2020 року (підписане 05.08.2020 року) суддя Байталюк В.Д.
у справі №926/1021/20
за позовом Чернівецької міської ради, м. Чернівці
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Чернівецька Будівельно-Інвестиційна Компанія , м. Чернівці
про внесення змін до договору оренди землі №8529 від 14.08.2013 в частині розміру орендної плати за землю
в с т а н о в и в :
14 травня 2020 року Чернівецька міська рада звернулась до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Чернівецька Будівельно-Інвестиційна Компанія про внесення змін до договору оренди землі №8529 від 14 серпня 2013 року, укладеного між Чернівецькою міською радою і ТзОВ Чернівецька Будівельно-Інвестиційна Компанія , що стосується земельної ділянки площею 0,9943 га, яка знаходиться за адресою: м. Чернівці, вул. Хотинська, 41-Н (кадастровий номер 7310136900:41:004:0041), виклавши п.4.1 договору в наступній редакції: Річна орендна плата становить 659 519,19 грн. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. .
Позов мотивовано затвердженням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що у відповідності до п.4.5 договору оренди землі, є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому, міська рада посилається на витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1178, сформованого 22 серпня 2019 року Відділом у м. Чернівці Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області.
Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 05 серпня 2020 року у справі №926/1021/20 у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду мотивоване тим, що Чернівецька міська рада у відповідності до статей 15 та 23 Закону України Про оцінку земель , а також пункту 1 розділу ІІІ Порядку не надала належних та допустимих доказів прийняття нею чи її виконавчим органом рішення про проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок), а також рішення уповноваженого органу про затвердження нормативної грошової оцінки земель та введення її в дію після 14 серпня 2013 року - дати укладеного сторонами Договору. Натомість, суд наголошує, що позивач надав суду тільки витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відділу у м. Чернівцях головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області станом на 22 серпня 2019 року, згідно змісту якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки за договором становить 21 983 973 грн.
Поряд з тим, суд у рішенні вказує, що єдиними доказами про проведення оцінки земельної ділянки та затвердження технічної документації такої оцінки у відповідності до положень ЗУ Про оцінку земель є рішення міської ради та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Відтак, суд дійшов висновку, що за відсутності рішення про затвердження технічної документації з оцінки земель відповідним органом місцевого самоврядування, доказів офіційно оприлюднення рішення Чернівецької міської ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок і введення її у дію після 14.08.2013 року - дати укладеного сторонами договору, витяг Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 22.08.2019 року, не може вважатись належним та допустимим доказом у відповідності до ст.ст.76, 77 ГПК України та ст.23 ЗУ Про оцінку земель . Враховуючи, що орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, яка не підтверджена належними та допустимими доказами, місцевий господарський суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог щодо внесення змін до договору оренди землі.
Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, Чернівецька міська рада звернулась до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Чернівецької області від 05 серпня 2020 року у справі №926/1021/20 та прийняти нове рішення, яким задоволити позов про внесення змін до договору оренди землі №8529 від 14 серпня 2013 року, укладеного між Чернівецькою міською радою і ТзОВ Чернівецька Будівельно-Інвестиційна Компанія , що стосується земельної ділянки площею 0,9943 га, яка знаходиться за адресою: м. Чернівці, вул. Хотинська, 41-Н (кадастровий номер 7310136900:41:004:0041), виклавши п.4.1 договору в наступній редакції: Річна орендна плата становить 659 519,19 грн. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. . Зокрема, посилається на Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25 листопада 2016 року та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за №1647/29777, яким визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація, а дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Поряд з тим, посилається на Додаток 1 до вказаного вище Порядку, яким визначено, що до земельних ділянок з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування адміністративно-побутового комплексу застосовується коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2,5. Відтак, на думку скаржника, у зв`язку із внесеними змінами до порядку розрахунку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів та показників нормативної грошової оцінки земельної ділянки по вул. Хотинській, 41-Н, площею 0,9943 га (кадастровий номер 7310136900:41:004:0041), наявні підстави для внесення змін до договору оренди землі.
Судові засідання з розгляду справи в апеляційному суді за клопотанням відповідача та відповідними ухвалами суду проводилися в режимі відеоконференції з Господарським судом Чернівецької області.
Представник позивача (скаржника) в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги, просив таку задоволити: скасувати рішення Господарського суду Чернівецької області від 05 серпня 2020 року у справі №926/1021/20 та прийняти нове рішення про задоволення позову.
Представник відповідача в судовому засіданні проти вимог апеляційної скарги заперечив, просив оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення, з підстав, наведених у відзиві на апеляційну скаргу. Зокрема, зазначав про відсутність підстав для внесення змін до договору оренди землі, оскільки позивачем не надано доказів проведення нової нормативної грошової оцінки, ніж та, що була врахована сторонами при укладенні договору оренду землі. На думку відповідача орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, яка не підтверджена належними та допустимими доказами, у зв`язку з чим, зміни щодо такої орендної плати не можуть бути внесені до договору оренди землі.
Західний апеляційний господарський суд, заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши доводи апеляційної скарги та дослідивши наявні докази по справі, дійшов висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного:
Як встановлено місцевим господарським судом та вбачається з матеріалів справи, 14 серпня 2013 року між Чернівецькою міською радою (в тексті договору - орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю Чернівецька Будівельно-Інвестиційна Компанія (в тексті договору - орендар) укладено договір оренди землі №8529, відповідно до умов якого, а саме: п.1.1 орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування адміністративно-побутового комплексу, яка знаходиться у м. Чернівцях на вул. Хотинській, 41-Н.
Згідно з розділом 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,9943 га. Кадастровий номер земельної ділянки 7310136900:41:004:0041.
Відповідно до витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 794 612 грн., економіко-планувальна зона №82 (п.2.3 Договору).
У п.3.1 Договору сторони погодили, що останній укладено строком на один рік і дев`ять місяців і діє по 01 травня 2015 року включно. З урахуванням додаткового договору №1/8529 від 28 липня 2015 року до договору оренди землі, останній поновлено з 01 травня 2015 року до 02 липня 2025 року для будівництва та обслуговування адміністративно-побутового комплексу.
Річна орендна плата визначена відповідно до чинного законодавства, розрахована згідно з додатком №1 до цього договору та за повний рік оренди становить 53 838,36 грн. (п.4.1 Договору). Як вбачається з додатку №1 до договору оренди землі річна орендна плата становить53 838,36 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки землі. З урахуванням додаткового договору №1/8529 від 28 липня 2015 року до договору оренди землі, сторони виклали п.4.1 Договору в наступній редакції: Річна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 67 244,11 грн. Після введення об`єкта в експлуатацію річна орендна плата підлягає перерахунку. .
Поряд з цим, у п.4.5 Договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається у разі: - затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців; - зміни ставок земельного податку; - зміни ставок орендної плати; - в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі, рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку, визначеному законодавством або умовами договору оренди землі.
Розмір орендної плати може бути переглянуто за погодженням сторін або змінено на вимогу однієї із сторін у випадках, передбачених чинним законодавством (п.4.7 Договору).
Згідно з п.п.5.1, 5.2 Договору цільове призначення земельної ділянки відповідно до категорії земель: землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код 03.07). Мета використання земельної ділянки: для будівництва та обслуговування адміністративно-побутового комплексу.
Відповідно до п.9.1 Договору зміни до договору здійснюються шляхом укладання додаткових договорів, підписаних уповноваженими представниками сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1178 від 22 серпня 2019 року, наданим Відділом у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області заявнику - Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є об`єктом оренди за договором оренди землі №8529 від 14 серпня 2013 року, становить - 21 983 973 грн.
У жовтні 2019 року Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин звернувся до орендаря з пропозицією про внесення змін до договору оренди землі, надіславши останньому проект додаткового договору №2/8529 від 10 жовтня 2019 року до договору оренди землі. Згідно вказаного проекту додаткового договору, орендарю запропоновано внесення змін, зокрема: до п.2.3 Договору щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, визначеного на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.08.2019 року №1178; до п.4.1 Договору щодо розміру орендної плати, розрахованої у відповідності до нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Поряд з тим, запропоновано внести зміни і щодо інших умов договору, проте, такі не стосуються предмету цього спору.
Враховуючи, що відповідачем не погоджено запропоновані зміни до договору оренди землі, у травні 2020 року Чернівецька міська рада звернулась до суду з цим позовом до ТзОВ Чернівецька Будівельно-Інвестиційна Компанія про внесення змін до договору оренди землі №8529 від 14 серпня 2013 року, шляхом викладення п.4.1 договору в наступній редакції: Річна орендна плата становить 659 519,19 грн. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. . Правовими підставами позову зазначено ст.30 ЗУ Про оренду землі , ст.ст.632, 651, 652 ЦК України. Також, позивачем вказано договірну підставу для звернення з даним позовом підпункт 4.5.1, пункту 4.5 Договору: затвердження нової нормативно грошової оцінки земель міста Чернівців.
За змістом ч.1 статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, передбачених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (ч.ч.1, 2 ст.21 ЗУ Про оренду землі ).
Відповідно до п.3 ч.1 ст.15 ЗУ Про оренду землі істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з ч.2 ст.651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом (ч.2 ст.632 ЦК України).
У статті 30 ЗУ Про оренду землі визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Зважаючи на положення статей 632, 651 ЦК України та ст.30 ЗУ Про оренду землі , необхідно дійти висновку, що за загальним правилом зміна умов договору, у тому числі стосовно розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, установлених умовами договору або в силу закону.
При цьому, згідно з п.9.1 Договору зміни до договору здійснюються шляхом укладання додаткових договорів, підписаних уповноваженими представниками сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Згідно з п.4.5 Договору розмір орендної плати переглядається у разі: - затвердження нової нормативної грошової оцінки земель міста Чернівців; - зміни ставок земельного податку; - зміни ставок орендної плати; - в інших випадках, передбачених законодавчими актами України, в тому числі, рішеннями Чернівецької міської ради, що набрали чинності, у порядку, визначеному законодавством або умовами договору оренди землі. Розмір орендної плати може бути переглянуто за погодженням сторін або змінено на вимогу однієї із сторін у випадках, передбачених чинним законодавством (п.4.7 Договору).
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель становить основу для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, визначеної сторонами у договорі оренди землі.
Разом з цим, у відповідності до ст.1 ЗУ Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Тобто нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - підставою для перегляду розміру орендної плати.
Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч.1 ст.15 ЗУ Про оцінку земель ).
Згідно з ст.18 ЗУ Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Частинами 1, 2 ст.20 ЗУ Про оцінку земель передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч.ч.1, 3 ст.23 ЗУ Про оцінку земель технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Поряд з тим, згідно з ч.4 ст.23 ЗУ Про оцінку земель рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Згідно з п.п.34, 35 ч.1 ст.26 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
У статті 144 Конституції України і ст.73 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Судом встановлено, що позивач не надав належних та допустимих доказів прийняття Чернівецькою міською радою чи її виконавчим органом рішення про проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок), а також рішення уповноваженого органу про затвердження нормативної грошової оцінки земель та введення її в дію (правова позиція щодо відсутності у спірному випадку рішення органу місцевого самоврядування про проведення оцінки земель, а також затвердження нормативної грошової оцінки земель та введення її в дію, викладена у постанові Верховного Суду від 03 березня 2020 року у справі №924/328/19 ).
З матеріалів справи вбачається, що при укладенні договору оренди землі для визначення розміру орендної плати сторонами взято до уваги нормативну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 1 794 612 грн., яка підтверджувалась відповідним витягом з технічної документації (п.2.3 Договору).
Так, рішенням Чернівецької міської ради №510 від 12.02.2008 року Про затвердження технічної документації з грошової оцінки земель міста Чернівців та визнання такими, що втратили чинність раніше прийняті рішення затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Чернівці із застосуванням базової вартості 1 кв. м, який введено в дію з 01.07.2008 року.
Рішенням Чернівецької міської ради №715 від 23.10.2008 року Про затвердження Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях , затверджено Положення про оренду та порядок розрахунку орендної плати за земельні ділянки в м. Чернівцях.
Пунктом 5 вказаного Положення визначено розміри орендної плати за земельні ділянки, зокрема, пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення закладів торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, літніх майданчиків та ринків, туристичних агентств та фірм - у розмірі 3%.
Одночасно позивач наголошує на затвердженні наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25 листопада 2016 року нового Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, який визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів.
Згідно з п.2 розділу І цього Порядку нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213 (із змінами).
Відповідно до п.3 розділу ІІ нового Порядку нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою 1, а саме:
В х Нп
Цн = ------------- х Кф х Км, де:
Нк
Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6%);
Нк - норма капіталізації (3%);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки;
Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку встановлено, що за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Поряд з тим, місцевим господарським судом правильно встановлено, що Чернівецька міська рада у відповідності до статей 15 та 23 ЗУ Про оцінку земель , а також пункту 1 розділу ІІІ Порядку не надала належних та допустимих доказів прийняття нею чи її виконавчим органом рішення про проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок), а також рішення уповноваженого органу про затвердження нормативної грошової оцінки земель та введення її в дію після 14.08.2013 року - дати укладеного сторонами договору оренди землі.
Єдиними доказами про проведення оцінки земельної ділянки та затвердження технічної документації такої оцінки у відповідності до положень ЗУ Про оцінку земель є рішення міської ради та витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.
Натомість, позивач надав суду лише витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області станом на 22 серпня 2019 року, згідно змісту якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки за договором становить 21 983 973 грн.
При цьому, згадуваний вище Порядок не містить в собі жодної норми, яка б передбачала застосування визначеної в порядку формули та нових коефіцієнтів до нормативної грошової оцінки земельних ділянок, проведеної до затвердження нового Порядку (в цьому випадку - оцінки, проведеної у 2008 році).
Доказів проведення нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки матеріали справи не містять та позивачем суду не надано. Разом з тим, представник позивача в судовому засіданні підтвердив відсутність будь-яких рішень міської ради про проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок), а також про затвердження нормативної грошової оцінки земель та введення її в дію.
Крім цього, у матеріалах справи відсутні та позивачем суду не надані будь-які рішення міської ради щодо внесення змін до договору оренди землі №8529 від 14 серпня 2013 року.
Статтею 73 ГПК України передбачено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Згідно з ч.1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч.1 ст.86 ГПК України).
Враховуючи все наведене вище, колегія суддів погоджується з висновками місцевого господарського суду, що за відсутності рішення про затвердження технічної документації з оцінки земель відповідним органом місцевого самоврядування, доказів офіційно оприлюднення рішення Чернівецької міської ради щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок і введення її у дію після 14.08.2013 року - дати укладеного сторонами договору, витяг Відділу у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області з технічної документації про нормативну грошову оцінку №1178 від 22.08.2019 року, не може вважатись належним та допустимим доказом наявності підстав для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати.
У зв`язку із недоведеністю позивачем прийняття рішення про проведення оцінки земельної ділянки та затвердження такої оцінки і введення її у дію, суд першої інстанції правильно не взяв до уваги витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1178 від 22 серпня 2019 року, виданий Відділом у м. Чернівцях Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області.
Враховуючи наведене вище, доводи скаржника про скасування рішення місцевого господарського суду є безпідставними та не спростовують висновку суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог.
Відповідно до ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Статтею 276 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на наведене, колегія суддів дійшла висновку про залишення рішення місцевого господарського суду без змін, а апеляційної скарги - без задоволення.
Судовий збір за подання апеляційної скарги, у відповідності до ст.129 ГПК України, покладається на скаржника.
Керуючись ст.ст.236, 270, 275, 276, 281, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд,
постановив:
Рішення Господарського суду Чернівецької області від 05 серпня 2020 року у справі №926/1021/20 залишити без змін, а апеляційну скаргу Чернівецької міської ради - без задоволення.
Матеріали справи №926/1021/20 повернути до Господарського суду Чернівецької області .
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку у відповідності до вимог ст.ст.286-291 ГПК України.
Повну постанову складено 22 квітня 2021 року
Головуючий (суддя-доповідач) Якімець Г.Г.
Суддя Бонк Т.Б.
Суддя Матущак О.І.
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2021 |
Оприлюднено | 23.04.2021 |
Номер документу | 96446469 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Якімець Ганна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні