Рішення
від 12.04.2021 по справі 160/707/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 квітня 2021 року Справа № 160/707/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Кучми К.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Управління каналу Дніпро-Донбас до Лозівської міської ради Харківської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

У січні 2021 року Управління каналу Дніпро-Донбас звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило:

- визнати протиправним та таким, що підлягає скасуванню рішення ХСІІІ сесії VII скликання Лозівської міської ради Харківської області від 16 жовтня 2020 року № 2224 Про нормативні грошові оцінки земельних ділянок на території Лозівської міської об`єднаної територіальної громади , яким відповідач відмовив позивачу у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка надана йому в постійне користування для експлуатації та догляду за водними об`єктами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області;

- зобов`язати відповідача повторно розглянути з урахуванням чинного законодавства України та правової оцінки, наданої судом у рішенні по даній справі, питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на протиправність рішення ХСІІІ сесії VII скликання Лозівської міської ради Харківської області від 16 жовтня 2020 року № 2224 "Про нормативні грошові оцінки земельних ділянок на території Лозівської міської об`єднаної територіальної громади» , яким Лозівська міська рада Харківської області відмовила Управлінню каналу Дніпро-Донбас у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка надана в постійне користування позивачу для експлуатації та догляду за водними об`єктами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області з підстав невідповідності технічної документації вимогам п.3.4 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 року № 508 та п.3 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2020 року № 1278. Позивач зазначає, що технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, яка була подана відповідачу для затвердження, має позитивний висновок державної експертизи (Державної землевпорядної експертизи), у зв`язку з чим, на його думку, вона підлягає затвердженню Лозівською міською радою Харківської області відповідно до вимог ст.23 Закону України Про оцінку земель , ст.35 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації .

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.02.2021 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, після усунення 09.02.2021 року позивачем недоліків своєї позовної заяви, а саме доплати судового збору у розмірі 168 грн. за звернення до суду з даним позовом, на виконання ухвали суду від 22.01.2021 року.

На виконання вимог ухвали суду, відповідачем 02.03.2021 року подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що підставою для відмови Управлінню каналу Дніпро-Донбас у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки була невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, а саме невідповідність вимогам п.3.4. Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 року №508 та п.3 Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. №1278 (далі - Методика). Відповідно до п.3 Методики, нормативна грошова оцінка земель проводиться з урахуванням відомостей державних кадастрів (земельного, лісового, водного), документації із землеустрою, містобудівної документації на регіональному рівні (схеми планування території областей та районів).

Пунктом 3.4 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 22.08.2013 року №508 передбачено, що до затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначається за технічною документацією про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що затверджується відповідною районною радою та включає: пояснювальну записку; завдання на виконання робіт; картограму із зазначенням: зон впливу населених пунктів; зон віддаленості від автомобільних доріг державного значення; зон радіоактивного забруднення; зон прояву локальних факторів за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними та іншими умовами; таблицю із значенням: категорії земель; цільового призначення земельної ділянки; кадастрового номера земельної ділянки (за наявності); нормативу рентного доходу (Р); строку капіталізації (Ск); коефіцієнтів Крі, Кпт, Кр2, КрЗ, Кр, Кл. Км, Кві, Кв2, Клі, Кл2, КлЗ, КвЗ, Квді, Квд2, КвдЗ, Кв4, Кв, Кмці, Кмц2, Кмц; нормативної грошової оцінки земельної ділянки (грн/кв.м. та грн. за земельну ділянку). У зв`язку з тим, що подана позивачем технічна документація не відповідала вимогам вищезазначених положень, міською радою, в межах повноважень, було прийнято рішення про відмову у її затвердженні з посиланням на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація. Позивач не позбавлений можливості повторно звернутись до міської ради з заявою про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, а тому відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.

В силу ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно з ст.258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Частинами 5, 8 ст.262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

За викладених обставин, відповідно до вимог статей 258, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, враховуючи позицію позивача, викладену у позовній заяві, позицію відповідача, викладену у відзиві на позовну заяву, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що розпорядженням Лозівської районної державної адміністрації Харківської області від 31.08.2010 року за №252 було надано Управлінню каналу Дніпро-Донбас на праві постійного користування земельні ділянки водного фонду за кадастровими №6323985000:01:000:0467, площею 87,2395 га, №6323985000:01:000:0468, площею 957,7565 га, №6323985000:01:000:0471, площею 255,3156 га, №6323985000:01:000:0472, площею 0,0181 га, що підтверджується копіями державних актів на право постійного користування земельними ділянками Серія ЯЯ №318234 від 17.03.2011 року, Серія ЯЯ №318235 від 17.03.2011 року, Серія ЯЯ №318236, Серія ЯЯ №318237 від 17.03.2011 року відповідно.

10.07.2020 року позивач звернувся до Лозівської міської ради Харківської області з листом від 07.07.2020 року за № У-06/922 із проханням затвердити технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області.

16.10.2020 року на ХСІІІ сесії VII скликання Лозівської міської ради Харківської області прийнято рішення № 2224 "Про нормативні грошові оцінки земельних ділянок на території Лозівської міської об`єднаної територіальної громади» , яким Лозівська міська рада Харківської області відмовила Управлінню каналу Дніпро-Донбас у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка надана в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за водними об`єктами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області.

Після отримання та ознайомлення із листом Лозівської міської ради Харківської області від 28.10.2020 року № 3812/02-13-10, а також додатками до нього, Управління каналу Дніпро-Донбас звернулось з листом від 05.11.2020 року № У-06/1626 до розробника технічної документації з нормативно-грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Єлизаветівської, Бунаківськой та Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області - ТОВ Земінформ - з проханням надати роз`яснення стосовно питань, порушених Лозівською міською радою щодо розробленої ТОВ Земінформ технічної документації.

Листом від 06.11.2020 року № 570 ТОВ Земінформ повідомило Управління каналу Дніпро-Донбас, що документами, які підтверджують правильність застосування спеціалістами ТОВ Земінформ при здійсненні розрахунків нормативної грошової оцінки земельних ділянок та складанні технічних документацій Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) та Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) є позитивні висновки Державної землевпорядної експертизи, які були надані разом із технічними документаціями.

Листом від 10.12.2020 року № У-06/1801 позивач повідомив відповідача про лист ТОВ Земінформ , в якому зазначалось про відповідність застосування ТОВ Земінформ Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) та Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) та просив відповідно до Закону України Про оцінку земель затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області, який відповідачем отримано 15.12.2020 року.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з п."г" ст.10 ЗК України організація землеустрою та затвердження землевпорядних проектів відповідно до цього Кодексу належить до повноважень районних рад у галузі земельних відносин.

В силу статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Діяльність органів місцевого самоврядування регулюється Законом України від 21.05.1997 р. №280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон №280/97-ВР), який відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Статтею 26 Закону №280/97-ВР визначений перелік питань, які відносяться до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад, до яких, серед іншого, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України (п.п.34-35 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР).

Відповідно до частин 1-2, 10 статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно з ч.1 ст.1 Закону №280/97-ВР, регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання.

Отже, виходячи із аналізу вищезазначених правових норм, рішення органу місцевого самоврядування з приводу затвердження нормативної грошової оцінки земель відноситься до регуляторних нормативно-правових актів.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові від 14.05.2020 року Верховного Суду по справі № 280/2100/19.

Відповідно до ст.38 Закону України "Про землеустрій" оцінка земель проводиться для порівняльного аналізу і прогнозу ефективності використання землі як природного ресурсу та основного засобу виробництва, а також при здійсненні цивільно-правових угод, для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, справляння державного мита та в інших випадках, визначених законом.

Залежно від призначення оцінки земель проводиться економічна та грошова оцінка земель за методиками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п.289.1 ст.289 ПК України для визначення розміру плати за землю (податку та орендної плати) використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ч.3 ст.201 ЗК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Правові засади проведення оцінки земель визначає Закон України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 року № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV), який спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

За визначенням, наведеним у ч.1 ст.1 Закону № 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ст.3 цього Закону об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно-територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.

Обов`язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок врегульовано статтею 13 Закону України № 1378-IV.

Так, частиною 1 вказаної статті передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з частинами 1, 2 ст.15 Закону України № 1378-IV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Так, позивач замовив у ТОВ Земінформ проведення оцінки земельних ділянок водного фонду, що надані йому для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області.

Статтею 18 Закону № 1378-IV передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Згідно з ч.1 ст.20 Закону № 1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Отже, за результатами нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, що надана позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області ТОВ Земінформ було складено технічну документацію.

Згідно з копією зведеного розрахунку ТОВ Земінформ нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду (кадастровий №6323985000:01:000:0467), що надана на праві постійного користування землею позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області, загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки водного фонду станом на 01.01.2020 року становить 1 701 652,56 грн.

Відповідно до копії зведеного розрахунку ТОВ Земінформ нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду (кадастровий №6323985000:01:000:0468), що надана на праві постійного користування землею позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області, загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки водного фонду станом на 01.01.2020 року становить 20 099 560,97 грн.

Згідно з копією зведеного розрахунку ТОВ Земінформ нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду (кадастровий №6323985000:01:000:0471), що надана на праві постійного користування землею позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області, загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки водного фонду станом на 01.01.2020 року становить 5 057 689,19 грн.

Відповідно до копії зведеного розрахунку ТОВ Земінформ нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду (кадастровий №6323985000:01:000:0472), що надана на праві постійного користування землею позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області, загальна нормативна грошова оцінка земельної ділянки водного фонду станом на 01.01.2020 року становить 26 859 261,38 грн.

Статтею 21 Закону № 1378-IV передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а також звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок державної та комунальної власності у разі їх продажу підлягають державній експертизі відповідно до закону.

За результатами, нормативної грошової оцінки земельних ділянок на підставі положень ст.20 Закону № 1378-IV складається технічна документація із землеустрою, відповідно до вимог Закону України "Про землеустрій".

Замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі (ст.26 Закону України "Про землеустрій ).

Розробниками технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є особи, які згідно з Законом України "Про землеустрій" мають право на здійснення діяльності у сфері землеустрою (ст.7 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно з ст.28 Закону України "Про землеустрій" розробники документації із землеустрою за достовірність, якість і безпеку заходів, передбачених цією документацією, несуть відповідальність, передбачену договором і законом.

Заходи, передбачені затвердженою в установленому порядку документацією із землеустрою, є обов`язковими для виконання органами державної влади та органами місцевого самоврядування, власниками землі, землекористувачами, у тому числі орендарями (ст.20 Закону № 1378-IV).

Так, відповідно до Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає обов`язковій державній експертизі, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об`єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об`єктів експертизи.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, що подається платником податку до контролюючому органу за місцезнаходженням та місцем розташування земельної ділянки разом із декларацією такого платника податку, з уточненою інформацією про площу земельної ділянки, а також відомості про наявність земельних ділянок (ст.20 Закону України № 1378-IV, ст.288 та ст.295 ПК України).

Відповідно до ст.9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" від 17.06.2004 року № 1808-IV (далі - Закон №1808-IV) технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок є об`єктом обов`язкової державної експертизи.

Статтею 35 Закону №1808-IV передбачено, що результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи.

Висновки державної експертизи повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об`єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки.

Якщо об`єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується.

У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.

Позитивні висновки державної експертизи щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи є підставою для прийняття відповідного рішення органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування, відкриття фінансування робіт з реалізації заходів, передбачених відповідною документацією.

Реалізація заходів, передбачених документацією із землеустрою та документацією з оцінки земель, види яких визначені законом, а також матеріалами і документацією державного земельного кадастру щодо об`єктів обов`язкової державної експертизи, без позитивних висновків державної експертизи забороняється.

У разі якщо об`єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об`єкта державної експертизи.

Об`єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об`єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених норм і правил.

Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов`язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об`єктів державної експертизи.

В матеріалах даної справи міститься копія висновку державної експертизи землевпорядної документації Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 22.06.2020 року за №827, згідно з якою технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, що надані позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області, складена ТОВ Земінформ , отримала позитивні висновки Державної землевпорядної експертизи.

Так, згідно з пунктом 11 вказаного висновку, підсумкова оцінка державної експертизи: технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка знаходиться в постійному користуванні Управління каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за водними об`єктами, що розташовані за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської району Харківської області в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується.

Пунктом 12 цього висновку визначений строк його дії, а саме висновок дійсний протягом строку, визначеного Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації» .

Позитивний висновок державної експертизи дійсний протягом строку дії об`єкта державної експертизи, але не більше трьох років від дня його видачі. Якщо у строк, встановлений частиною першою цієї статті, не розпочато реалізацію заходів, передбачених об`єктом державної експертизи, то він підлягає повторній державній експертизі (ст.36 Закону України №1808-IV).

Відповідно до ч.2, ч. 4 ст.23 Закону України № 1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами.

Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК України.

Пунктом 271.2 статті 271 ПК України передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Згідно з ч.7 ст.21 Закону України "Про Державний земельний кадастр" відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Процедура встановлення нормативної грошової оцінки включає ряд стадій, передбачених чинним законодавством України. Зокрема, це прийняття уповноваженим органом влади рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель (укладання договору заінтересованими особами), розробка технічної документації з нормативної грошової оцінки спеціалізованою установою, погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації, внесення відомостей про нормативну грошова оцінку земельної ділянки до Державного земельного кадастру.

Статтею 12 ЗК України також передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать: 1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону; 2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до закону.

При цьому, згідно з вимогами ст.23 Закону №1378-IV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.

Тобто, виходячи з системного аналізу положень Земельного та Податкового кодексів України, Законів України "Про оцінку земель", Закону України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", Закону України Про землеустрій", Закону України Про місцеве самоврядування в Україні", органи місцевого самоврядування можуть виступати лише замовниками робіт з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та на пленарних засіданнях лише затверджують технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі, розроблену відповідно до вимог чинного законодавства.

З вищенаведених правових норм слідує, що за наслідками розгляду заяви позивача від 07.07.2020 року №V-06/922 відповідач мав імперативний обов`язок щодо прийняття рішення про затвердження технічної документації у встановлений строк.

Крім того, враховуючи те, що технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, що надана позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області, складена ТОВ Земінформ , має позитивний висновок державної експертизи, то така технічна документація підлягає затвердженню відповідачем відповідно до вимог ст.23 Закону України "Про оцінку земель" та ст.35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації".

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про протиправність рішення відповідача щодо відмови у затвердженні технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка надана в постійне користування позивачу для експлуатації та догляду за водними об`єктами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області, тому вказане рішення підлягає скасуванню.

Суд зазначає, що з 1 січня 2019 року технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Ці зміни до ст.23 Закону України Про оцінку земель внесено Законом України від 10 липня 2018 року №2498-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні , та які набули чинності з 01 січня 2019 року. А тому з 1 січня поточного року Лозівська міська рада Харківської області має законні підстави для розгляду та прийняття рішення з питань затвердження технічних документацій з визначення нормативної грошової оцінки земель.

З огляду на викладене, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині зобов`язання відповідача повторно розглянути питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування позивачу для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області, відповідно до заяви від 07.07.2020 року №У-06/922, з урахуванням висновків суду.

Суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 ст.9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що дана позовна заява підлягає задоволенню з викладених вище підстав.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як видно з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду, тому судовий збір у розмірі 2 270 грн. підлягає поверненню позивачу.

На підставі викладеного, та керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241 - 246, 250, 262 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення ХСІІІ сесії VII скликання Лозівської міської ради Харківської області від 16 жовтня 2020 року № 2224 Про нормативні грошові оцінки земельних ділянок на території Лозівської міської об`єднаної територіальної громади , яким Лозівська міська рада Харківської області відмовила Управлінню каналу Дніпро-Донбас у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, яка надана йому в постійне користування для експлуатації та догляду за водними об`єктами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області.

Зобов`язати Лозівську міську раду Харківської області повторно розглянути питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок водного фонду, які надані в постійне користування Управлінню каналу Дніпро-Донбас для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами за межами населених пунктів на території Перемозької сільської ради Лозівського району Харківської області, відповідно до заяви від 07.07.2020 року №У-06/922, з урахуванням висновків суду.

Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Лозівської міської ради Харківської області (64600, Харківська обл., м.Лозова, вул.Ярослава Мудрого, буд.1, код ЄДРПОУ 06716633) на користь Управління каналу Дніпро-Донбас (51918, Дніпропетровська обл., м.Кам`янське, вул.Дніпробудівська, буд.6-а, код ЄДРПОУ 05387179) судові витрати по справі у розмірі 2 270 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржено в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційної-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень КАС України.

Суддя К.С. Кучма

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.04.2021
Оприлюднено26.04.2021
Номер документу96451921
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/707/21

Ухвала від 30.09.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Рішення від 12.04.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 10.02.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 22.01.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні