Справа № 420/4639/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 квітня 2021 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Аракелян М.М.
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Нефтегаз (код ЄДРПОУ 32927496; адреса: вул. 1 Травня, 3, м. Чорноморськ, Одеська область, 65003) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,-
ВСТАНОВИВ :
01 червня 2020 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Нефтегаз до Головного управління ДПС в Одеській області, у якому представник позивача просить суд визнати протиправним та скасувати прийняте Головним управлінням ДПС в Одеській області податкове повідомлення-рішення №0079945304 від 07.05.2020 року, яким до ТОВ Юг-Нефтегаз (код ЄДРПОУ 32927496) застосовано штрафні (фінансові) санкції в сумі 18 382,81 грн.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями адміністративна справа №420/4639/20 об 11:48:00 розподілена на суддю Аракелян М.М.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 05.06.2020 року позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Нефтегаз залишено без руху з підстав необхідності надання уточненої позовної заяви із зазначенням ідентифікаційного коду Головного управління ДПС в Одеській області в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України.
15.06.2020 року за вх.№22938/20 від представника позивача надійшов уточнений позов із зазначенням ідентифікаційного коду Головного управління ДПС в Одеській області в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України, чим усунуто недоліки позовної заяви.
Ухвалою суду від 17.06.2020 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній справі, ухвалено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін відповідно до положень ст. 262 КАС України.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ГУ ДПС в Одеській області проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних за звітній період, за наслідками якої складено акт про результати перевірки. Перевіркою встановлені порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. На підставі акту перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення від 07.05.2020 року, яким до ТОВ Юг-Нефтегаз застосовано штрафні (фінансові) санкції в сумі 18 382,81 грн. Вказано, що податкова накладна №1 від 13.12.2019 року складена із помилкою у визначенні дати такої накладної, а податкова накладна №1 від 31.01.2020 року направлена 17.02.2020 року у зв`язку із тим, що 15.02.2020 року був вихідним днем.
07.07.2020 року року за вх. №26135/20 від Головного управління ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначено, що за результатами перевірки встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених ст. 201 Податкового кодексу України, на яких відповідно до вимог ст.ст.192, 201 ПКУ покладено обов`язок щодо такої реєстрації.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд встановив наступне.
ТОВ Юг-Нефтегаз згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зареєстроване 29.04.2004 року за № 15541200000000023.
До видів діяльності ТОВ Юг-Нефтегаз , згідно код КВЕД відносяться: 33.20 Установлення та монтаж машин і устатковання (основний); 43.13 Розвідувальне буріння; 77.33 Надання в оренду офісних машин і устатковання, у тому числі комп`ютери; 49.50 Трубопровідний транспорт; 71.12 Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 74.90 Інша професійна, наукова та технічна діяльність, н. в. і. у.; 42.21 Будівництво трубопроводів
Головним управлінням ДПС в Одеській області проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних за звітній період: грудень 2019 року, січень 2020 року.
За результатами перевірки складено Акт № 1214/15-32-53-04/32927496 від 07.04.2020 року, відповідно до якого встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунку коригування, в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених ст. 201 Податкового кодексу України, на яких відповідно до вимог ст.ст.192, 201 ПКУ покладено обов`язок щодо такої реєстрації (а.с.7-8), а саме ПН №1 від 13.12.2019р., дата реєстрації - 15.01.2020р., - 15 днів затримки, ПН №1 від 31.01.2020р. дата реєстрації 17.02.2020р. - 2 дні затримки.
07.05.2020 року податковим органом складено податкове повідомлення-рішення № 0079945304, форми Н , яким до ТОВ Юг-Нефтегаз застосовані штрафні санкції у розмірі 18382,81 грн. за порушення граничних термінів реєстрації ПН реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 183828,12 грн. до позивача застосовано штраф у розмірі 10% в сумі 18382,81 грн., відповідно до розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних та розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.5-6).
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України № 2755-VI від 02.12.2010, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (тут й надалі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок 1246) операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
За приписами пунктів 13, 14 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Відповідно до п. 109.1 ст. 109 Податкового кодексу України податковими правопорушеннями є протиправні діяння (дія чи бездіяльність) платників податків, податкових агентів, та/або їх посадових осіб, а також посадових осіб контролюючих органів, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених цим Кодексом та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Вчинення платниками податків, їх посадовими особами та посадовими особами контролюючих органів порушень законів з питань оподаткування та порушень вимог, встановлених іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами України (п. 109.2 ст. 109 Податкового кодексу України).
Для застосування штрафних санкцій до підприємства, що передбачені статтею 120-1 Податкового кодексу України, обов`язковим є встановлення вчинення ним податкового правопорушення, як це зазначено у статті 109 Податкового кодексу України.
Суд зазначає, що застосування статті 109 Податкового кодексу України було предметом неодноразового розгляду Верховним Судом, висновки якого у подібних правовідносинах зводяться до того, що при встановленні обставин вчинення платником усіх необхідних дій щодо своєчасної реєстрації податкової накладної, натомість її реєстрація була здійснена з порушенням граничного терміну з незалежних від платника податку причин, у такому випадку відсутній склад податкового правопорушення, як наслідок - відсутні підстави для притягнення до відповідальності на підставі статті 120-1 Податкового кодексу України.
Такими висновками керувався Верховний Суд, зокрема, у постановах від 14.02.2019 у справі №809/1040/17, від 12.02.2020 у справі №1640/3102/18, від 27.02.2020 у справі №804/3559/17, від 12.03.2020 у справі №809/369/17.
Як свідчать акт перевірки № 1214/15-32-53-04/32927496 від 07.04.2020 року та розрахунок до спірного податкового повідомлення-рішення, відповідач дійшов висновку про порушення ТОВ Юг-Нефтегаз граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної, виписаної 13.12.2019 року та 31.01.2020 року (9-10,12-13), які зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.01.2020 року та 17.02.2020 року (а.с.11, 14).
Суд зазначає, що податкову накладну від 13.12.2019 року №1 направлено на реєстрацію 15.01.2020 року, а податкову накладну від 31.01.2020 року №1 направлено на реєстрацію - 17.02.2020 року, тобто із порушенням термінів, встановлених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України.
Стосовно податкової накладної №1 від 13.12.2019 року (як стверджує позивач - від 31.12.2019р. насправді) суд зазначає наступне.
Помилка у даті складання податкової накладної не може бути виправлена шляхом подання розрахунку коригування із зазначенням правильної дати складання такої податкової накладної. В день виявлення такої помилки платник податку може скласти розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до такої помилкової податкової накладної за формою згідно з додатком 2 до податкової накладної, в якому усі числові показники зазначити зі знаком "-". Такий розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН покупцем (отримувачем) товарів/послуг, на якого було складено таку помилкову податкову накладну, з дотриманням визначених ПКУ термінів реєстрації. Одночасно з цим платник податку складає нову податкову накладну за такою операцією із зазначенням у такій податковій накладній дати складання, що відповідає даті настання "першої події" за такою операцією. Така податкова накладна підлягає обов`язковій реєстрації в ЄРПН таким платником податку з урахуванням термінів, встановлених Податковим кодексом для такої реєстрації.
Такі дії позивачем вчинені не були.
Також суд вказує, що розділ "Код" табличної частини податкової накладної (графи 3.1, 3.2 та 3.3) не заповнюється:
1) у податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у п. 9 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом МФУ від 31.12.15 №1307. Це податкові накладні, складені в межах виконання багатосторонньої угоди про розподіл продукції оператором інвестору відповідно до п.п. 337.4 "а" ст. 337 Податкового кодексу (порядковий номер такої податкової накладної у другій частині (після знака дробу) містить відповідний код (цифра 5));
2) у податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у п. 11 Порядку № 1307. Це окремі зведені податкові накладні, які складаються у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до п. 198.5 ст. 198 та п. 199.1 ст. 199 Податкового кодексу, у разі анулювання реєстрації платника податку при визначенні податкових зобов`язань за товарами/послугами, необоротними активами, суми податку за якими були включені до складу податкового кредиту та не були використані в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, або у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності.
Такі податкові накладні не видаються покупцю (тип причини 04, 08, 09, 10, 13), а у рядку "Індивідуальний номер отримувача (покупця)" в таких податкових накладних проставляється умовний ІПН "600000000000";
3) у податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у п.15 Порядку № 1307. Це податкові накладні, які складаються у разі постачання товарів/послуг, база оподаткування яких, визначена відповідно до ст. 188 і 189 Податкового кодексу, перевищує фактичну ціну постачання таких товарів/послуг (може бути складена зведена податкова накладна).
Суд вважає необґрунтованими твердження позивача про те, що він не є продавцем (постачальником) товарів (послуг), а є покупцем (споживачем).
Стосовно податкової накладної №1 від 31.01.2020 року суд зазначає наступне.
Згідно п.201.10 ст.201 ПК України (у редакції на момент спірних правовідносин) реєстрація ПН/РК у ЄРПН має здійснюватися з урахуванням граничних строків:
- для ПН/РК, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;
- для ПН/РК, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;
- для РК, складених постачальником до ПН, складеної на отримувача - платника ПДВ, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого РК отримувачем.
При цьому, відповідно до п. 3 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) зі змінами і доповненнями передбачено, що операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки ЄРПН, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Отже, якщо граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.
Останній день для ПН від 31.01.2020р. - 14.02.2020р., дата реєстрації 17.02.2020р., тобто затримка складає 2 дні.
Позивачем не підтверджено належними та достовірними доказами вчинення дій, спрямованих на своєчасну реєстрацію спірних податкових накладних.
Враховуючи викладене, зважаючи на те, що позивачем не надано доказів, що підтверджують вжиття всіх залежних від нього дій щодо надання (надіслання) податкових накладних для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений статтею 201 Податкового кодексу України та беручи до уваги те, що відсутність вини платника у несвоєчасній реєстрації податкових накладних не підтверджено належними та достовірними доказами, суд дійшов висновку, що застосування до ТОВ Юг-Нефтегаз штрафних санкцій, передбачених п. 120-1 ст. 120-1 Податкового кодексу є обґрунтованим, а податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС в Одеській області №0079945304 від 07.05.2020 року є правомірним та таким, що не підлягає скасуванню.
Стосовно інших посилань та доводів позивача, то суд критично оцінює такі з огляду на їх необґрунтованість, та зазначає, що згідно п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Крім того, судом враховується, що згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідачем доведена згідно з вимогами ч.2 ст.77 КАС України законність та обґрунтованість оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.
Враховуючи висновок суду про відмову у задоволенні позовних вимог, судовий збір за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, не стягується, ці витрати покладаються судом на позивача.
Керуючись ст. ст. 241-246, 250, 255, 260-262, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Юг-Нефтегаз (код ЄДРПОУ 32927496; адреса: вул. 1 Травня, 3, м. Чорноморськ, Одеська область, 65003) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м. Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 293,295 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя М.М. Аракелян
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2021 |
Оприлюднено | 26.04.2021 |
Номер документу | 96453796 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Аракелян М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні