Ухвала
від 11.09.2007 по справі 11/103-на
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

11/103-НА

                 

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД



10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65  тел.(8-0412) 48-16-02

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

 "11" вересня 2007 р.                                                           Справа № 11/103-НА

Житомирський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого   судді                                                  Горшкової Н.Ф.

суддів:                                                                        Майора Г.І.

                                                                                   Філіпової Т.Л.

при секретарі                                                             Щепанській Т.П. ,

за участю представників сторін:

від позивача:      Поліводський О.А., довіреність №10/2 від 05.09.2007р.,                  Зубов В.Г., довіреність №11 від 05.09.2007р.,

                             Вишневський І.І., довіреність №10 від 05.09.2007р.,

від відповідача: Аврамчук В.П., довіреність №6542 від 10.09.2007р.,            Степанчук С.Ю., довіреність №3789 від 07.06.2007р.,

розглянувши апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Малинському районі, м.Малин Житомирської області

на постанову господарського суду Житомирської області

від "20" лютого 2007 р.  у справі № 11/103-НА (суддя Маріщенко Л.О.)

за  позовом Кредитної спілки "Оберіг", м.Малин Житомирської області

до Державної податкової інспекції у Малинському районі, м.Малин Житомирської області

про визнання нечинними та скасування податкових повідомлень-рішень №0001241740/0 від 04.09.2006р. в частині стягнення 14504,70грн. податку з доходу фізичних осіб, та №0001241740/1 від 02.10.2006р. в частині стягнення в сумі 14504,70грн. податку з доходів фізичних осіб,  

ВСТАНОВИВ:

  У вересні 2006р. Кредитна спілка "Оберіг" подала до господарського суду позовну заяву, якою з урахуванням уточнень просить визнати нечинними та скасувати податкові повідомлення-рішення ДПІ у Малинському районі №0001241740/0 від 04.09.2006р. в частині стягнення 14504,70грн. по податку з доходів фізичних осіб, з яких 4834,90грн. основного платежу та 9669,80грн. штрафних санкцій, а також №0001241740/1 від 02.10.2006р. в частині стягнення 14504,70грн. по податку з доходів фізичних осіб, з яких 4834,90грн. основного платежу та 9669,80грн. штрафних санкцій.

Постановою господарського суду Житомирської області від 20.02.2007р. у справі №11/103-НА  позов задоволено: визнано нечинними та скасовані податкові повідомлення-рішення ДПІ у Малинському районі №0001241740/0 від 04.09.2006р. в частині стягнення 14504,70грн. по податку з доходів фізичних осіб, в тому числі: 4834,90грн. за основним платежем та 9669,80грн. штрафних санкцій, а також №0001241740/1 від 02.10.2006р. в частині стягнення 14504,70грн. по податку з доходів фізичних осіб, в тому числі: 4834,90 грн. за основним платежем та 9669,80 грн. штрафних санкцій. Постанова суду першої інстанції мотивована тим, що відсотки на внесок до небанківських установ, якою є позивач, підлягають оподаткуванню з 01.01.2010 року, оскільки оподаткуванню підлягає процент на вклад (внесок) до кредитної спілки, створеної відповідно до вимог п.7.2 ст.7 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб".

Не погоджуючись з прийнятою постановою, ДПІ у Малинському районі подала   апеляційну скаргу, в якій просить вищевказану постанову суду скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити в позові з підстав, викладених у скарзі (т2, а.с.38-39).

Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, відповідач вказує, що відповідно до положень пп.9.2.3 п.9.2 ст.9 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" доходи  фізичних осіб, отримані, сплачені (нараховані) з інших підстав, зокрема, у вигляді процентів на пайові (основні та додаткові) внески членів кредитних спілок, оподатковуються податком з доходів фізичних осіб за ставкою, визначеною у пункті 7.1 статті 7 цього Закону (15% на період 2004-2006р.р.). Зазначає, що проведеною перевіркою встановлено, що позивачем в порушення п.9.2.3 вищевказаного Закону не включались до оподатковуваного доходу та не оподатковувались податком з доходів фізичних осіб доходи у вигляді процентів, сплачених (нарахованих) на пайові внески членам кредитної спілки, в результаті чого позивачу донараховано податок з доходів фізичних осіб в сумі 4834,90грн. Вважає донарахування позивачу податкових зобов'язань з прибуткового податку таким, що відповідає законодавству.

Представники відповідача в судовому засіданні підтримали доводи, викладені в апеляційній скарзі, вважають постанову господарського суду Житомирської  області необґрунтованою та такою, що не відповідає нормам матеріального та процесуального права, в зв'язку з чим просять апеляційну скаргу задовольнити, постанову господарського суду Хмельницької області скасувати та прийняти новий судовий акт про відмову в задоволенні позову.

Позивач в письмовому запереченні на апеляційну скаргу (т.2,а.с.44-47) та його представники в судовому засіданні не погоджуються з доводами апеляційної скарги. Вважають, що при винесенні рішення господарським судом Житомирської області в повній мірі досліджено матеріали справи та винесено законне та обґрунтоване рішення,  тому апеляційну скаргу вважають безпідставною,  в зв'язку з чим просять оскаржувану  постанову господарського суду Житомирської області залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Вказує, що з 01.01.2005 року оподаткування виплат процентів на пайові внески, а також на внески (вклади) членів кредитних спілок на депозитні рахунки, регулюється відповідно до п.7.2 ст.7 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб". Однак, враховуючи відкладну норму Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", виплата процентів на внески членам кредитних спілок, включаючи проценти на пайові внески та на внески (вклади) на депозитні рахунки підлягає оподаткуванню відповідно до пункту 7.2 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" з 01.01.2010 року.

В обґрунтування своєї позиції позивач посилався на Висновок науково-правової експертизи при Інституті держави і права ім. В.М.Корецького НАН України від 28.11.2006 року та на лист Комітету з питань фінансів і банківської діяльності Верховної Ради України від 08.06.2005 року № 06-10/10-672.

Переглянувши постанову суду першої інстанції відповідно до ст.195 Кодексу адміністративного судочинства України, судова колегія встановила наступне:

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи вбачається, що 30.08.2006р. відповідачем проведена планова документальна перевірка фінансово-господарської діяльності з питань дотримання кредитної спілки "Оберіг" вимог податкового, іншого законодавства за період з 01.10.2004р. по 30.06.2005р., за результатами якої складено акт №82/23-10/26018121 від 30.08.2006р. (т.1, а.с.9-18).

З акту вбачається, що перевіркою встановлено, що  в порушення вимог пп.6.5.1 п.6.5 ст.6 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" від 22.05.2003р. №889-ІУ позивачем безпідставно подана податкова соціальна пільга по 1 працівнику при виплаті доходу у вигляді заробітної плати, розмір якої перевищував суму місячного прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого на 1 січня звітного податкового року, помноженої на 1,4 та округленої до 10грн., в результаті чого донараховано податку з доходів фізичних осіб в сумі 17,03грн.;  в порушення вимог пп.пп.9.2.3 п.9.2 ст.9 Закону позивачем не включались до оподатковуваного доходу та неоподатковувались податком з доходів фізичних осіб доходи у вигляді процентів, сплачених (нарахованих) на пайові внески членам кредитної спілки, в результаті чого донараховано податку з доходів фізичних осіб в сумі 4834,90грн.

За результатами перевірки, на підставі акту, згідно пп"б" пп.4.2.2 п.4.2 ст.4, пп.17.1.9 п.17.1 ст.17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" за порушення пп.9.2.3 п.9.2 ст.9 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб"   ДПІ у Малинському районі прийнято податкове повідомлення-рішення №0001241740/0 від 04.09.2006р.  (т.1, а.с.24), яким позивачу донараховано 14555,79грн. по податку з доходів фізичних осіб, з яких  4851,93грн. основний платіж та 9703,86грн. штрафні санкції.

За результатами розгляду скарги позивача на вищевказане податкове повідомлення-рішенням в порядку адміністративного оскарження, ДПІ залишив скаргу без задоволення, в зв'язку з чим ДПІ у Малинському районі Житомирської області прийняла податкове повідомлення-рішення за №0001241740/1 від 02.10.2006р.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи,  доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права та відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія не вбачає підстав для скасування оскаржуваної постанови суду першої інстанції у зв'язку з наступним:

Зазначені  податкові повідомлення-рішення в частині визначення податкового зобов'язання в розмірі 4834,90грн. основного платежу  та 9669,80грн. штрафних (фінансових) санкцій  колегія суддів вважає такими, що прийняті без достатніх правових підстав з врахуванням наступного:

Як вбачається з акту перевірки, у періоді, що перевірявся, з каси кредитної спілки "Оберіг" здійснювались виплати фізичним особам - членам кредитної спілки відсотків на пайові внески.

Податковий орган дійшов висновку, що вказані вище відсотки оподатковуються в порядку, передбаченому підпунктом 9.2.3 п.9.2 ст.9 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", відповідно до вимог якого оподаткування процентів (у тому числі дисконтних доходів), сплачених (нарахованих) з інших підстав, ніж зазначені у підпункті 9.2.1 цього пункту, здійснюється у загальному порядку, встановленому цим Законом для доходів, що кінцево оподатковуються при їх виплаті, за ставкою, визначеною у пункті 7.1 ст.7 цього Закону, тобто 15 відсотків від об'єкта оподаткування.

Проте, судова колегія з висновками податкового органу погодитись не може, у зв'язку з наступним:

Відповідно до вимог ст.1 Закону України "Про кредитні спілки", який є спеціальним законом, що визначає організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об'єднань, права та обов'язки членів кредитних спілок та їх об'єднань, кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.

Згідно приписів  ч.1 ст.23 Закону України "Про кредитні спілки" внески (вклади) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, а також нарахована на такі кошти та пайові внески плата (проценти) належать членам кредитної спілки на праві приватної власності.

Абзацом  1 ч.1 ст.21 зазначеного Закону передбачено, що кредитна спілка відповідно до свого статуту приймає вступні та обов'язкові пайові та інші внески від членів спілки. Згідно абзацу 1 ч.2 ст.21 Закону кредитна спілка має право самостійно встановлювати, розмір плати (процентів), яка розподіляється на пайові членські внески та нараховується на внески (вклади), що знаходяться на депозитних рахунках членів кредитної спілки.

Відповідно до ч.3 ст.21 Закону України "Про кредитні спілки" нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів). При цьому в першу чергу відбувається необхідне поповнення капіталу та резервів. Сума доходу, яка розподіляється на додаткові пайові членські внески, визначається з дотриманням умови, що доходність додаткових пайових членських внесків не може перевищувати більш ніж у два рази середньозважену процентну ставку доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитних рахунках за їх наявності. Решта доходу, що залишилася після формування капіталу і резервів та розподілу на додаткові пайові членські внески, розподіляється на обов'язкові пайові членські внески.

З аналізу норм Закону України "Про кредитні спілки" випливає, що відсотки є платою, яка нараховується  кредитною спілкою на пайові внески фізичних осіб - членів кредитної спілки.

Згідно п.7.2. статті 7 Закону України "Про податок на доходи фізичних осіб", зі змінами та доповненнями (надалі - Закон) ставка податку становить 5 відсотків від об'єкта оподаткування, нарахованого податковим агентом як: процент на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок (у тому числі картковий рахунок); процент на вклад (внесок) до кредитної спілки, створеної відповідно до закону.

З наведеного випливає, що термін "вклад (внесок)" використовується як щодо вкладу/внеску на депозит кредитної спілки, так і вкладу/внеску на пайові внески членів кредитної спілки.

Разом з тим, при застосуванні цієї норми слід також враховувати, що відповідно до пп.22.1.4. підпункт 4.2.12 пункту 4.2 статті 4 Закону у частині включення до загального місячного оподатковуваного доходу доходів у вигляді процентів на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок (у тому числі картковий рахунок), вклад до небанківських фінансових установ згідно із законом або процентів (дисконтних доходів) на депозитний (ощадний) сертифікат та підпункти 9.2.1 і 9.2.2 пункту 9.2 статті 9 Закону у частині оподаткування процентів набирають чинності з 01.01.2010 року.

Враховуючи, що законодавець використовує терміни "процент на вклад/внесок" як щодо виплат на депозитні рахунки, так і щодо доходів на вклади/внески до кредитної спілки), з норми пп. 22.1.4 Закону випливає, що застосування положення п.7.2. Закону на сьогодні призупинено і не застосовується.

Таку ж позицію можна простежити і у інших нормативних положеннях цього ж закону. Так, підпункт 4.2.12 п.4.2 ст.4 Закону встановлює, що до складу загального місячного оподатковуваного доходу включаються дохід у вигляді процентів (дисконтних доходів), дивідендів та роялті, виграшів, призів; інші доходи, крім зазначених у пункті 4.3 цієї статті.

Проте дію пп.4.2.12 п.4.2 ст.4 Закону зупинено у частині включення до загального місячного оподатковуваного доходу доходів у вигляді процентів на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок (у тому числі картковий рахунок), вклад до небанківських фінансових установ згідно із законом або процентів (дисконтних доходів) на депозитний (ощадний) сертифікат згідно із Законом України від 23.12.2004 року №2285-ІУ "Про Державний бюджет України на 2005 рік".

Оскільки у наведеному вище пп.4.2.12 є посилання на п.4.3. цього ж Закону, тому при правозастосуванні цього положення слід враховувати також і це положення, а точніше пп. 4.3.5. п. 4.3 ст. 4 Закону, бо саме це положення має стосунок до справи. Цей підпункт діяв до 01.01.2005 року у старій редакції, відповідно до якої не включалися до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу суми виплат чи відшкодувань (крім заробітної плати чи інших виплат та відшкодувань за цивільно-правовими договорами), що здійснюються іншими неприбутковими організаціями і благодійними фондами України, чий статус визначається відповідно до закону, на користь отримувачів таких виплат, окрім будь-яких виплат або відшкодувань членам керівних органів таких організацій або фондів і пов'язаним з ними фізичними особами.

Законом України „Про внесення змін до Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" від 01.07.2004 року № 1958-ІV були внесені зміни до пп. 4.3.5 п. 4.3 ст. 4 Закону, а саме підпункт "в" після слів "неприбутковими організаціями" доповнено словами "(крім кредитних спілок та інших небанківських фінансових установ)". Але ці зміни згідно з Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" від 01.07.2004 року №1958 набувають чинності з 01.01.2005 року.

З 01.01.2005 року оподаткування такої плати (процентів) на пайові членські внески (вклади) та на внески (вклади), що знаходяться на депозитних рахунках членів кредитних спілок здійснюється на підставі спеціальної норми, що міститься у абзаці 4 п.7.2. ст.7 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", що наводилися вище.

Стаття 9 Закону визначає оподаткування процентів, де у пп.9.2.1, пп.9.2.2. п.9.2 даної статті зазначено, що податковим агентом платника податку при нарахуванні (сплаті) на його користь доходів, визначених у пункті 7.2 статті 7 цього Закону, є особа, яка здійснює таке нарахування (сплату). Загальна сума податків, утриманих протягом звітного податкового місяця з таких нарахованих (сплачених) процентів платнику податку, сплачується (перераховується) таким податковим агентом до бюджету у строки, визначені законом для місячного податкового періоду.

Відповідно до пп.9.2.2. Закону податковий агент, який нараховує проценти, надає податковий розрахунок загальної суми нарахованих процентів та загальної суми утриманих з них податків у складі податкової декларації з податку на прибуток підприємств у строки, встановлені законом для такого податку. При цьому інформація щодо окремого банківського вкладного (депозитного) або поточного (у тому числі карткового) рахунку фізичної особи, суми нарахованих на нього процентів, а також відомостей щодо такої фізичної особи-вкладника не надається.

У той же час,  пп.22.1.4 п.22.1 ст.22 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" в редакції Закону України від 01.07.2004 року №1958, зі змінами, внесеними згідно з Законом України від 21.12.2004 року №2273-IV передбачено, що пп.4.2.12 п.4.2 ст.4 цього Закону у частині включення до загального місячного оподатковуваного доходу доходів у вигляді процентів на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахунок (у тому числі картковий рахунок), вклад до небанківських фінансових установ згідно із законом або процентів (дисконтних доходів) на депозитний (ощадний) сертифікат та пп. 9.2.1 і пп. 9.2.2 п. 9.2 ст. 9 цього Закону у частині оподаткування процентів набирають чинності з 01.01.2010 року.

З цих положень слідує, що до 01.01.2005 року виплата процентів на пайові членські внески (вклади) та на внески (вклади) не оподатковувалася у зв'язку з тим, що кредитна спілка була нарівні з іншими неприбутковими організаціями і мала такі ж пільги по нарахуванню та сплаті податків; з 01.01.2005 року таку привілею виключено, проте цим же законом запроваджено спеціальне оподаткування таких надходжень (п. 7.2.); п. 7.2 у правозастосуванні пов'язаний з п.9.2., який відповідно до пп.22.1.4 в частині оподаткування процентів набуває чинності з 01.01.2010 року; відповідно до пп.22.1.4 проценти на вклад до небанківської фінансової установи будуть оподатковуватися з 01.01.2010 року.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що положення ч.4 п.7.2 ст.7 Закону України "Про податок на доходи фізичних осіб" розповсюджуються на вклад та проценти на пайові внески членів кредитної спілки. Враховуючи положення пп. 22.1.4 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб" в редакції Закону України від 01.07.2004 року №1958, зі змінами внесеними згідно з Законом України від 21.12.2004 року №2273-IV, застосування положення п.7.2 Закону України "Про податок на доходи фізичних осіб" на сьогодні призупинено і не застосовується до 2010 року.

Аналогічна позиція міститься і у листі Комітету з питань фінансів і банківської діяльності Верховної Ради України від 08.06.2005 року №06-10/10-672.

Враховуючи викладене, виплата відсотків на додаткові паї без нарахуванні та утримання прибуткового податку повністю відповідає вимогам Закону України "Про податок на доходи фізичних осіб", і тому донараховувати позивачу податкові зобов'язання  прибуткового податку у розмірі 4834,90грн. та застосовувати штрафні санкції на цю суму у відповідача підстав не було.

Пунктом 17.1.9 ст.17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" передбачено, що штрафні санкції накладаються на платника податків у розмірах, визначених цією статтею, за порушення податкового законодавства.

Позивачем не допущено порушення податкового законодавства, а тому штрафні санкції застосовані до нього неправомірно.

З врахуванням викладених обставин колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що господарський суд першої інстанції обґрунтовано визнав нечинними та скасував податкові повідомлення-рішення ДПІ у Малинському районі №0001241740/0 від 04.09.2006р. в частині стягнення 14504,70грн. по податку з доходів фізичних осіб, в тому числі: 4834,90грн. за основним платежем та 9669,80грн. штрафних санкцій, а також №0001241740/1 від 02.10.2006р. в частині стягнення 14504,70грн. по податку з доходів фізичних осіб, в тому числі: 4834,90 грн. за основним платежем та 9669,80 грн. штрафних санкцій.

Судовою колегією не встановлено порушень або неправильного застосування норм процесуального чи матеріального права судом першої інстанції, які можуть бути підставою для скасування оскаржуваної постанови.

Доводи відповідача, наведені в апеляційній скарзі, спростовуються матеріалами справи та не  ґрунтуються на вимогах чинного законодавства.

Постанова господарського суду Житомирської області від 20.02.2007р. у справі №11/103-НА відповідає чинному законодавству, фактичним обставинам і матеріалам справи, підстав для скасування вказаної постанови та задоволення апеляційної скарги не вбачається.  

Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254, п.п.6,7 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський апеляційний господарський суд

УХВАЛИВ:

1. Постанову господарського суду Житомирської області від 20 лютого 2007 року у справі №11/103-НА залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

2. Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення.

Касаційну скаргу може бути подано безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом одного місяця з дня складення ухвали в повному обсязі.

3. Справу №11/103-НА повернути до господарського суду Житомирської області.

Головуючий суддя                                                                 Горшкова Н.Ф.

судді:

                                                                                           Майор Г.І.  

                                                                                           Філіпова Т.Л.  

 

Віддруковано 4прим.:

---------------------------------

1 - до справи;

2 - позивачу;

3 - відповідачу;

4 - в наряд

 

СудЖитомирський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення11.09.2007
Оприлюднено25.09.2007
Номер документу964717
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/103-на

Постанова від 29.11.2007

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

Ухвала від 11.09.2007

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Горшкова Н.Ф.

Постанова від 20.02.2007

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Маріщенко Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні