Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"13" квітня 2021 р. м. Житомир Справа № 906/710/20
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.
за участю секретаря судового засідання: Веркалець У.Д.
за участю представників сторін:
від позивача: Білий В.Л., виписка з ЄДР №100305107009015131 від 31.12.20 р.
від відповідача: Букрєєв Г.І., керівник, виписка з ЄДР №128710200000003370 від 06.05.16р
від третьої особи на стороні відповідача: не прибув
Розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу ( м.Житомир)
до Комунального підприємства "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" ( с. Висока Піч)
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Високопічська сільська ради Житомирського району Житомирської області ( правонаступник - Тетерівська сільська рада Житомирського району Житомирської області ( с. Тетерівка)
про стягнення 227 912, 26 грн
Процесуальні дії по справі.
Господарським судом Житомирської області за правилами загального позовного провадження ухвалою суду від 03.07.20р. відкрито провадження у справі за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу до відповідача Комунального підприємства "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" про стягнення 227912,26грн за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду 30.07.2020 року до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача залучено Високопічську сільську раду Житомирського району Житомирської області.
Ухвалою суду від 29.09.20р. витребувано у Державної екологічної інспекції Поліського округу додаткові докази, які ідентифікують на місцевості несанкціоноване сміттєзвалище побутових відходів, у місце знаходження якого саме відповідач скидав відходи ( сміття) , вивезені із села Висока Піч; витребувано у Комунального підприємства "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" додаткові докази, які дають можливість повно та всебічно встановити обставини утворення несанкціонованого сміттєзвалища побутових відходів у конкретному місці його знаходження на місцевості та в часі; витребувано у третьої особи Високопічської сільської ради Житомирського району Житомирської області додаткові докази, які дають можливість повно та всебічно встановити обставини утворення несанкціонованого сміттєзвалища побутових відходів у конкретному місці його знаходження на місцевості та в часі, та наявність в органу місцевого самоврядування повноважень на прийняття рішень щодо відведення цієї земельної ділянки під місце видалення відходів; витребувано у Державного підприємства "Житомирське лісове господарство" докази, які підтверджують викладені у листі Державного підприємства "Житомирське лісове господарство" № 764 від 11.09.19р. обставини про те, що побутовими відходами, які вивозить Комунальне підприємство, з поривами вітру засмічуються лісові квартали Тригірського лісництва №№48,52 та 53.
Ухвалою суду від 15.10.20р. відкладено підготовче засідання на 05.11.2020 р.; ухвалено сторонам спору та третій особі виконати належним чином вимоги ухвали суду від 29.09.20р.
Ухвалою суду 05.11.20р. відкладено підготовче засідання на 11.01.2021 р.; витребувано у Державної екологічної інспекції Поліського округу офіційно отриманий від Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України скріншот з інтерактивної мапи стихійних сміттєзвалищ з геоприв`язкою та фотоматеріалами щодо виявленого місця стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці загальною площею 6212 кв. м (орієнтовні координати 50.211793,28.203771); витребувано у Комунального підприємства "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" докази, які підтверджують фактичний об`єм вивезених твердих побутових відходів на розташовану за межами с. Висока Піч у напрямку м. Баранівка вільну від будь-яких насаджень земельну ділянка загальною площею 6212 кв.м (орієнтовні координати 50.211793,28.203771); витребувано у Державного підприємства "Житомирське лісове господарство" докази, які підтверджують, що розташована за межами с. Висока Піч у напрямку м. Баранівка вільна від будь-яких насаджень земельна ділянка загальною площею 6212 кв.м. (орієнтовні координати 50.211793,28.203771) та засмічена твердими побутовими відходами належить до земель лісогосподарського призначення та підприємству на праві постійного користування.
Ухвалою суду від 11.01.21р. закрито підготовче провадження та призначено судове засідання з розгляду справи по суті на 04.02.21р. Одночасно судом повторно витребувано у відповідача докази, які підтверджують фактичний об`єм вивезених твердих побутових відходів на розташовану за межами с. Висока Піч у напрямку м. Баранівка вільну від будь-яких насаджень земельну ділянка загальною площею 6212 кв. м (орієнтовні координати 50.211793,28.203771).
Ухвалою суду від 04.02.21р. відкладено судове засідання з розгляду справи по суті на 04.03. 21 р.
Ухвалою суду від 04.03.21р. відкладено судове засідання з розгляду справи по суті по суті на 19.03.21р.; ухвалено приєднати до справи №906/710/20 витяги з ЄДР №339210828060 від 04.03.2021 року щодо відповідача Комунального підприємства "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" та №361822995264 від 04.03.2021 року щодо третьої особи Високопічської сільської ради Житомирського району Житомирської області; витребувано в Управлінні Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області інформацію щодо актуального стану рахунку UA788999980333159331000006205 (ЄДРПОУ 38035705, МФО 899998, отримувач УК у Житомирському районі с. Висока Піч), визначеного для зарахування до місцевого бюджету стягнутих коштів за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Ухвалою від 19.03.21р. відкладено розгляд справи по суті на 13.04.2021 р.
В судовому засіданні 13.04.2021року заслухано вступне слово представників сторін спору, безпосередньо досліджено наявні у справі докази, заслухано виступи представників сторін спору у судових дебатах та після виходу суду з нарадчої кімнати оголошено вступну та резолютивну частини рішення про відмову у позові.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Позивач Державна екологічна інспекція Поліського округу просить стягнути з відповідача Комунального підприємства "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" збитки в розмірі 227912,26грн, заподіяні засміченням та забрудненням земельної ділянки твердими побутовими відходами (сміттям), яка не була відведена під сміттєзвалище у встановленому законом порядку (надалі у тексті - Інспекція, Комунальне підприємство та побутові відходи).
В обґрунтування підстав поданого позову Інспекція доводить, що 13.11.2019 року державними інспекторами разом з уповноваженою особою Комунального підприємства здійснено виїзд на земельну ділянку на яку протягом багатьох років останнім здійснювалося вивіз відходів комунальних (місцевих) змішаних, у тому числі сміття із урн (код 7720.3.1.01 класифікація відходів ДК 005-96, затверджений та введений в дію наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 29.02.1996 №89) з метою їх остаточного розміщення та видалення за відсутності відповідних документів (правовстановлюючих документів на земельну ділянку, паспорта місця видалення відходів). За результатами обстеження земельної ділянки, розташованої за межами с. Висока Піч Житомирського району, Житомирської області (напрямок м. Баранівка) було виявлено суцільне розміщення та видалення твердих побутових відходів на відкритому ґрунті без ізоляції, яка включала б фільтрацію рідкої частини відходів в ґрунтові води, що призвело до засмічення земельної ділянки 84,5м х 81,8 м2, загальною площею 6 212 м2 та товщиною шару твердих побутових відходів 0,65м.
З метою визначення ймовірного забруднення ґрунтів державними інспекторами в присутності уповноваженої особи Комунального підприємства виконано відбір проб ґрунтів, про що складено Акт відбору проб ґрунтів від 13.11.2019 №22-19/1. За результатами лабораторного дослідження, оформленого протоколом №19/19/1 вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів від 28.11.2019 року, у відібраних зразках виявлено перевищення сульфатів, фосфору (рухомі форми), хлоридів у порівнянні з фоновими показниками. На підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997року №171, визначено розмір шкоди, зумовленої засміченням та забрудненням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства внаслідок розміщення та видалення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн на земельній ділянці за межами с. Висока Піч на рівні 207192,96грн (засмічення) та 20719,30грн (забруднення) відповідно, загальний розмір шкоди становить 227912,26 грн.
Комунальне підприємство позов не визнало з тих підстав, що Інспекція поданими доказами не підтверджує тієї обставини, що засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами здійснено виключно відповідачем, оскільки як сміттєзвалище така земельна ділянка використовувалася з 1959 року по 2019 рік. Натомість Комунальне фактично не могло засмітити наведену земельну ділянку твердими побутовими відходами в такому об`ємі, як його визначила Інспекція, за час господарської діяльності підприємства з 06.05.2016р. ( державна реєстрація новоутвореної юридичної особи) до 22.10.19р. ( дата укладення договору про надання послуг з підготовки робочої карти для захоронення твердих побутових відходів).
Тому фізичний розмір нанесеної шкоди земельній ділянці засміченням побутовими відходами з визначенням частки відповідача належними та допустимими доказами Інспекцією не підтверджується. У числі додатків до відзиву на позов лист Високопічської сільської ради від 21.06.2020 року про те, що розташоване за межами с. Висока Піч Житомирського району (напрямок м. Баранівка) сміттєзвалище використовувалося з 1959 року по 2019 рік. КП УЖЕІЗ розпочало роботу з 01.07.2016 року. Однак легалізація сміттєзвалища не відбулася у зв`язку з відсутністю коштів бюджету Високопічської сільської ради. У відзиві на позов Комунальне підприємство не навело окремих аргументів проти доводів позову щодо забруднення земель, яке сталося внаслідок розміщення на несанкціонованому сміттєзвалищі твердих побутових відходів. На підтвердження доводів про припинення дій щодо вивезення сміття у невстановлене для цього місце Комунальне підприємство подало договір про надання послуг з підготовки робочої картки для захоронення твердих побутових відходів від 22.10.2019 року та договір на надання послуг по захороненню твердих побутових відходів від 23.09.2019 року. В ході судового вирішення спору Комунальне підприємство визнало, що встановити об`єм вивезених твердих побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище за весь час його діяльності неможливо через відсутність їх обліку (в кубічних метрах, тоннах, кількості машин).
В ході судового вирішення спору від Державного підприємства "Житомирське лісове господарство" отримано письмові пояснення про те, що земельна ділянка , на якій розміщено квартали 48,52,53 Тригірського лісництва, перебуває у користуванні підприємства на підставі матеріалів лісовпорядкування та має цільове призначення - для ведення лісового господарства та пов`язаних з них послуг. До викладеного у поясненні додано фотодокази засмічення вищевказаних кварталів Тригірського лісництва побутовими відходами.
У додаткових письмових поясненнях Державне підприємство "Житомирське лісове господарство" зазначає, що планшети містять квартальний поділ земель лісового фонду, на кожен квартал складається таксаційний опис. Квартал 48 Тригірського лісництва містить ділянку, яка не має таксаційного поділу відповідно, ця земельна ділянка не належить до земель лісового фонду, наданих в постійне користування ДП "Житомирський лісгосп". Викладене у поясненні підтверджено таксаційними описами кварталів 48,52,53 Тригірського лісництва, фрагментами планшету №3 Тригірського лісництва із зазначенням кварталів 48,52,53, наказом Житомирського обласного управління лісового та мисливського господарства від 03.08.2020 року №14-01/101 "Про затвердження матеріалів базового лісовпорядкування".
В ході судового вирішення спору отримано від Управління Державної казначейської служби України у Житомирському районі Житомирської області інформацію про те, що рахунок UA788999980333159331000006205 (ЄДРПОУ 38035705, МФО 899998, отримувач УК у Житомирському районі с. Висока Піч) - закрито та відкрито рахунок для зарахування надходжень до бюджету Тетерівської ОТГ за кодом класифікації доходів бюджету 24062100 "Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавством про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності".
В ході судового вирішення спору третя особа Високопічська сільська рада Житомирського району не скористалась правом подати письмові пояснення щодо предмету спору. Відповідними процесуальними правами не скористалась також Тетерівська сільська рада як правонаступник третьої особи.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
11.09.2019 року листом з№764 Державне підприємство "Житомирське лісове господарство" звернулося до Державної екологічної інспекції Поліського про те, що при здійсненні заходів щодо покращення санітарного стану лісових насаджень у лісових кварталах 48, 52, 53 відбувається процес засмічення, особливо поліетиленом, будівничими рештками, які потрапляють в лісові насадження внаслідок вітру, що приносить його з смітників, які розташовані в с. Висока Піч, Житомирського району.
13.11.2019 року державними інспекторами з охорони навколишнього середовища Поліського округу проведено обстеження земельної ділянки, яка знаходиться за межами с. Висока Піч, Житомирського району (координати 50.211793, 28.3771) в напрямку м. Баранівка. Обстеження земельної ділянки проведено у зв`язку із розміщення та видалення твердих побутових відходів на площі обстеження 84,5м х 81,8 м= 6912,1 м.2 = 0,39121 га, за наслідками якого встановлено, що на земельній ділянці, що розташована за межами с. Висока Піч Житомирського району (у напрямку м. Баранівка) виявлено суцільне розміщення та видалення твердих побутових відходів на відкритому ґрунті без ізоляції, яка виключена б фільтрацію рідкої частини відходів в ґрунтові води та інфільтрацію ґрунтових вод, що призвело до засмічення даної земельної ділянки розміром 84,5м х 81,8м, тобто загальною площею 6912,1м2 (0,69121 га), товщина шару твердих побутових відходів становить 0,65м. Вказано, що на зазначену земельну ділянку КП "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" протягом багатьох років здійснювався вивіз твердих побутових відходів, зібраних з села Висока Піч Житомирського району з метою їх остаточного розміщення та видалення, що є порушенням ст. 15,17,32,33 Закону України "Про відходи", ст.ст. 12,40,51,55,66,68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 167,168 Земельного кодексу України, ст.ст. 45,46 Закону України "Про охорону земель".
Крім того, під час обстеження земельної ділянки державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища проведено відбір проб ґрунту, про що складено Акт відбору проб ґрунтів від 13.11.2019 року №22-19/1. Зазначено, що вимірювання проводилось шляхом виміру лінійних розмірів з безпосереднім порівнянням зі шкалою повіреної металевої мірної стрічки довжиною 30м.
У поясненні від 13.11.2019 року керівник КП "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" вказав, що для вивозу відходів укладено договір про надання транспортних послуг з ФОП Бондаренко Л.М., відповідно до якого надаються транспортні послуги власним автотранспортом з метою вивезення ТПВ із майданчиків, що розташовані в с. Висока Піч. Окрім того, з КП "Автотранспортне підприємство 0628" Житомирської міської ради укладено договір №3ТПВ -614 від 23.09.19 року, згідно якого виконавцем надаються послуги по захороненню відходів на полігон. З 30.09.2019 року підприємство не здійснює вивезення відходів та їх захоронення на земельну ділянку в напрямку м. Баранівки (поблизу лісових кварталів №№48,52,53 Тригірського лісництва). На протязі жовтня 2019 року та листопада вивіз відходів підприємства виконується транспортним засобом по цивільно-правовим договорам на звалище КП "АТП 0628".
Протоколом №19/19/1 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 28.11.2019 року, складеним відповідно до Акту відбору проб ґрунтів від 13.11.2019 №22-19/1, оформлено вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів, відібраних на території за межами с. Висока Піч Житомирського району (у напрямку м. Баранівка) засобами вимірювальної техніки: лабораторний рН - метр "Іnolab 720", зав. №08450213, свідоцтво №780/В чинне до 13.12.2019 р., фотоелектроколориметр КФК - 2, зав. №8615646, свідоцтво №785/В чинне до 13.12.2019 р. та виявлено перевищення водневого показника - 6,30 при фоновій нормі 4,85; сульфати - 29,79 при нормі 24,58; фосфор (рухомі форми) у перерахунку на п`ятиоксид 75,02 при фоновій нормі 17,82; хлориди 55,84 при фоновій нормі 47,86.
Протоколом про накладення адміністративного стягнення від 13.11.2019 року за №2108-2.3 на керівника КП "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" ОСОБА_1 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 52 КУпАП накладено штраф у розмірі 850, 00 грн.
19.02.2020 року рішенням Житомирського районного суду Житомирської області у справі №278/3405/19 залишено постанову Державної екологічної інспекції Поліського округу №2108-2.3 від 13 листопада 2019 року про накладення на ОСОБА_1 адміністративного стягнення за ст.ст. 52, 82 КУпАП без змін, а позовну заяву без задоволення.
17.03.2020 року керівником КП "Управління житлом експлуатація інфраструктури забезпечення" ОСОБА_1 сплачено у повному обсязі штраф в розмірі 850, 00 грн.
25.02.2020 року за №649/2/3-08 позивач звернувся із запитом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про надання інформації щодо категорії земель та нормативно-грошової оцінки 1м2 земельної ділянки (координати 50.211793, 28.203771), що розташована за межами с. Висока Піч Житомирського району у напрямку м. Баранівка, відповідно до інформації про земельну ділянку згідно публічної кадастрової карти України ІКК: район Житомирський КОАТУУ: 1822081500, зона: 01, квартал:000, земельній ділянці не присвоєно кадастровий номер, також просив повідомити чи проведена нормативно-грошова оцінка по земельній ділянці.
30.03.2020 року у відповідь на запит Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області повідомило про те, що дана земельна ділянка відноситься до земель лісогосподарського призначення та у зв`язку із відсутністю розробленої та затвердженої у встановленому порядку технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок не сільськогосподарського призначення розташованих за межами населених пунктів, немає можливості надати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
31.03.2020 року позивач надіслав відповідачу претензію №45-2.3/4 на суму 20 719, 30 грн шкоди, зумовлений забрудненням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства внаслідок розміщення та видалення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн на земельній ділянці за межами с. Висока Піч Житомирського району Житомирської області (у напрямку м. Баранівка). До даної претензії додано розрахунок розміру шкоди, зумовленої забрудненням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства внаслідок розміщення та видалення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн на земельній ділянці за межами с. Висока Піч Житомирського району Житомирської області (у напрямку м. Баранівка) від 25.03.2020 року, здійснений відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 27.10.1997 № 171 (далі - Методика № 171) із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №149 від 04.04.2007 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.04.2007 року за №422/13689 (а.с. 17-21).
31.03.2020 року позивач також надіслав відповідачу претензію №46-2.3/5 на суму 207 192, 96 грн шкоди, зумовленої засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства внаслідок розміщення та видалення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн на земельній ділянці за межами с. Висока Піч Житомирського району Житомирської області (у напрямку м. Баранівка). До претензії №46-2.3/5 додано розрахунок розміру шкоди, зумовленої засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства внаслідок розміщення та видалення відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн на земельній ділянці за межами с. Висока Піч Житомирського району Житомирської області (у напрямку м. Баранівка), розрахованого відповідно до Методики №171.
У місячний термін, визначений у претензіях, для сплати коштів шкоди зумовлених забрудненням та засміченням земельної ділянки відповідач не сплатив у зв`язку з чим позивач звернувся з позовом до суду про примусове стягнення збитків, заподіяних державі внаслідок засмічення та забруднення земельної ділянки на загальну суму 227912,26 грн.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються, зокрема, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", Законом України "Про відходи", Законом України "Про охорону земель", Земельним кодексом України, а також іншим спеціальним законодавством.
Юридичні особи несуть цивільну відповідальність відповідно до законодавства за засмічення сільськогосподарських угідь та інших земель побутовими та іншими відходами (п.»в» ч. 1 ст.211ЗК України ).
Шкода, заподіяна юридичними особами внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі ( ст. 56 Закону України «Про охорону земель» ).
Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, зокрема , порушення природоохоронних вимог при зберіганні, транспортуванні, використанні, знешкодженні та захороненні відходів підлягає компенсації в повному обсязі ( ( «й» ч.2 ст. 68 , ч.1 ст.69 «Про охорону навколишнього природного середовища» )
Псування земель - забруднення їх хімічними, біологічними та радіоактивними речовинами, засмічення побутовими та іншими відходами (абз.14 статті 1 Закону України « Про державний контроль за використанням та охороною земель» )
Забруднення ґрунтів - накопичення в ґрунтах речовин, які негативно впливають на їх родючість та інші корисні властивості (абз.12 ч.2 ст. 1 Закону України «Про охорону земель» )
Підприємства, діяльність яких пов`язана з накопиченням відходів, зобов`язані забезпечувати своєчасне вивезення таких відходів на спеціальні об`єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення ( ч.2 ст. 46 Закону України «Про охорону земель» )
Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на землях природно-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, у межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини (ч.3 ст. 46 Закону України «Про охорону земель» ).
Суб`єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для утилізації відходів, їх знешкодження або розміщення. Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людей ( ст. 55 «Про охорону навколишнього природного середовища» )
Отже, забруднення навколишнього природного середовища, прямий чи опосередкований шкідливий вплив на здоров`я людини є кваліфікуючими ознаками правопорушення, за яке передбачено відповідальність. Подібні за змістом висновки щодо відшкодування шкоди та складу господарського правопорушення у природоохоронній сфері викладені у постановах Верховного Суду від 25.10.2018 у справі № 905/31/17, від 22.11.2018 у справі №922/3507/16.
Відповідно до положень природоохоронного законодавства умовою кваліфікації такого правопорушення як засмічення земель, що є підставою для настання відповідальності та відшкодування шкоди, спричиненої таким засміченням, є доведення факту виявлення на відкритому ґрунті сторонніх предметів і матеріалів, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини.
Для визначення порядку розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб`єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 № 171 затверджено Методику визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства (далі - Методика).
Під час вирішення відповідних спорів суд надає оцінку, у тому числі розрахунку розміру заявленої до стягнення шкоди, зумовленої засміченням та забрудненням земельної ділянки, встановлює чи не здійснено такий розрахунок із порушеннями та чи підтверджується він документально ( правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 02 лютого 2021 року у справі № 908/125/18).
Викидання сміття у місцях, спеціально не пристосованих для цієї мети, тягне за собою відповідальність, встановлену законом. Так, у ст. 42 ЗУ «Про відходи» зазначено, що особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність за порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини та економічних збитків. Однозначно, що викидання сміття у невстановленому для цього місці призводить до забруднення довкілля.
У випадку ж, якщо несанкціоноване розміщення відходів призвело до забруднення землі, то особа, винна у вчиненні таких дій підлягає адміністративній відповідальності за ст. 52 КУпАП. Ця норма закону зазначає, що псування сільськогосподарських та інших земель, забруднення виробничими та іншими відходами тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 340 грн. до 1360 грн.) і на посадових осіб, громадян - суб`єктів підприємницької діяльності - від п`ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 грн. до 1700 грн.).
Окрема відповідальність встановлена за засмічення лісів та тягне за собою накладення штрафу на громадян від двадцяти п`яти до п`ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 425 грн. до 850 грн.) і на посадових осіб - від п`ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 850 грн. до 1700 грн.).
Цивільна відповідальність, яка настає незалежно від притягнення до адміністративної чи кримінальної відповідальності, полягає у обов`язку відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про відходи. Ця шкода може бути заподіяна і здоров`ю людини, і навколишньому середовищу.
Зазвичай, власник відходів, що розміщені на несанкціонованих сміттєзвалищах, є невідомий, тому такі відходи вважаються безхазяйними. У такому разі, відповідальність за безпечне поводження з відходами та ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ на своїй території покладається на органи місцевого самоврядування. Крім того, до повноважень місцевих державних адміністрацій також належить забезпечення ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів, у разі, якщо вони знаходяться за межами населеного пункту.
Відповідно до ст. 12 Закону № 187 розроблено Порядок виявлення та обліку безхазяйних відходів4 (затверджений постановою КМУ від 03.08.1998 № 1217 ( надалі у тексті - Порядок № 1217).
Так, Порядок № 1217 передбачає, що власники або користувачі земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи, зобов`язані у п`ятиденний термін повідомити про них місцеві органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Такі відходи повинні братися на облік.
Підставами для визначення відходів безхазяйними та їх обліку можуть бути:
- повідомлення власників або користувачів земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи;
- звернення (повідомлення) громадян, підприємств, установ та організацій, засобів масової інформації;
- результати інспекційних перевірок Державної екологічної інспекції України та Держпродспоживслужби України.
У разі отримання такого звернення, обласні держадміністрації та органи місцевого самоврядування зобов`язані визначити кількість, склад, властивості, вартість відходів, рівень їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вжити заходів для визначення власників відходів. У разі потреби для визначення власників відходів та їх оцінки можуть залучатися правоохоронні органи, відповідні спеціалісти і експерти.
Відповідно до статей 20, 21 Закону України Про відходи обов`язки щодо забезпечення ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів, здійснення контролю за діяльністю об`єктів поводження з відходами, складання й ведення реєстру об`єктів утворення відходів та видача дозволів на здійснення операцій у сфері поводження з відходами покладено на районні та обласні державні адміністрації та органи місцевого самоврядування.
Повідомлення ( заява, скарга) зацікавлених осіб до Державної екологічної інспекції з вимогою провести перевірку додержання вимог законодавства про поводження з відходами є підставою для проведення органом державної влади такої перевірки, оформлення акту перевірки, встановлення факту забруднення (засмічення) земель, здійснення розрахунку збитків, складання протоколу про адміністративне правопорушення тощо.
Так, відповідно до ст. 242-1 КУпАП, Державна екологічна інспекція України уповноважена розглядати справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст. 82 КУпАП «Порушення вимог поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення» та ст. 52 КУпАП «Псування і забруднення сільськогосподарських та інших земель» та, відповідно, накладати штраф. Зазначені повноваження Державною екологічною інспекцією Поліського округу виконано.
В свою чергу, відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Здійснення державного нагляду (контролю) щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, регулюється Законом України від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , постановою КМУ від 19.04.2017 № 275, якою затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України.
Абзацами 2 і 3 статті 1 Закону № 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища, а заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
У частинах шостій та сьомій статті 7 вказаного Закону визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.
За змістом зазначених норм слідує, що за результатом проведення перевірки орган державного нагляду (контролю) у разі виявлення правопорушення відносно суб`єкта господарювання та наявності підстав для вжиття заходів реагування на підставі акту складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення виявлених порушень.
Відповідно до ч. 5 ст. 7 Закону № 877-V, перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
Тобто, відповідно до вимог вищевказаних норм Закону, посадова особа повинна пред`явити і надати копію цього посвідчення (направлення) керівнику суб`єкта господарювання - юридичній особі. Разом з цим, Закон не містить обов`язкової вимоги вручення такого посвідчення (направлення) керівнику суб`єкта господарювання під підпис.
Таким чином, з приписів цього Закону вбачається, що суб`єкт господарювання повинен бути ознайомлений з посвідченням (направленням). Не пред`явлення посвідчення (направлення) на перевірку, надає суб`єкту господарювання можливість захищати своїх права шляхом не допуску посадових осіб для здійснення цієї перевірки.
Акт перевірки та акт обстеження засмічення, а також дії по проведенню перевірки, у разі допуску посадових осіб контролюючого органу до її проведення, не породжують правових наслідків для суб`єкта господарювання, оскільки акти є носіями доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог природоохоронного законодавства, на підставі яких приймається відповідне рішення контролюючого органу, а оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо складання актів та проведення перевірки, може бути надана судом при вирішенні спору щодо оскарження рішення, прийнятого на підставі актів. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 06 лютого 2018 року по справі № 826/4278/14 та від 20 лютого 2018 року по справі № 803/1130/17.
У пунктах 3, 4 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27 жовтня 1997 року № 171, визначено, що факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
Отже, розміри шкоди обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення.
Відповідно до статей 20-2, 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» , частини другої статті 5 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , Методики розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 серпня 2013 року № 752, наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 09.08.2017 № 303 було затверджено Уніфіковану форму акта, складеного за результатом проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони природного навколишнього середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ( наказ № 303 втратив чинність на підставі Наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля № 450 від 26.11.2019).
Однак Державна екологічна інспекція Поліського округу не дотрималась встановленого чинним законодавством порядку виявлення та фіксації факту забруднення (засмічення) земель , оскільки не було призначено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та як наслідок, не оформлено акт перевірки.
За змістом статей 74, 77 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
На підставі викладених мотивів у позові суд відмовляє.
Щодо розподілу судового збору
При зверненні з цим позовом до суду Державна екологічна інспекція Поліського округу сплатила судовий збір у розмірі 3418,68грн, що підтверджується платіжним дорученням №212 від 12.06.2020р.
У зв`язку із відмовою у позові судовий збір покладається на позивача (ч.2 ст. 123 ГПК України).
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
У позові відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено: 23.04.21
Суддя Машевська О.П.
Віддрукувати: 1 - у справу, 2-4 (сторонам та третій особі)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2021 |
Оприлюднено | 26.04.2021 |
Номер документу | 96497903 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні