Рішення
від 13.04.2021 по справі 920/1340/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

13.04.2021Справа № 920/1340/20

За позовом Сумської міської ради (м. Суми)

до Сумської обласної державної адміністрації (м. Суми)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача

Державний реєстратор прав на нерухоме майно Центру надання адміністративних послуг міста Суми Матусенко Тетяна Петрівна (м. Суми)

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача

Сумський міський відділ УМВС України в Сумській області (м. Суми)

про визнання протиправним і скасування розпорядження, скасування державної реєстрації права державної власності на земельну ділянку

Суддя Ващенко Т.М.

Секретар судового засідання Шаповалов А.М.

Представники учасників судового процесу: не з`явились

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Сумська міська рада звернулась до Господарського суду Сумської області з позовом до Сумської обласної державної адміністрації про визнання протиправним і скасування розпорядження, скасування державної реєстрації права державної власності на земельну ділянку.

Позовні вимоги обґрунтовано незаконністю і протиправністю розпорядження Сумської обласної державної адміністрації № 305-Д від 22.05.18., на підставі якого було проведено державну реєстрацію права державної власності на земельну ділянку.

Ухвалою Господарського суду Сумської області від 04.01.21. матеріали справи № 920/1340/20 передано за виключною підсудністю до Господарського суду міста Києва.

Протоколом від 25.01.21. автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу № 920/1340/20 передано для розгляду судді Ващенко Т.М.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.01.21. відкрито провадження у справі № 920/1340/20, залучено третіх осіб, призначено підготовче засідання на 23.02.21., явку сторін визнано обов`язковою.

19.02.21. відповідачем подано письмовий відзив на позовну заяву.

22.02.21., 23.02.21. позивачем подано відповідь на відзив.

22.02.21. від голови ліквідаційної комісії Управління МВС України в Сумській області надійшло клопотання про виключення Сумського міського відділу УМВС України в Сумській області зі складу учасників справи, оскільки його припинено.

Суд відзначає, що нормами чинного ГПК України не передбачено такої процесуальної дії суду як виключення зі складу учасників справи, однак, судом приймається до уваги, що Сумський міський відділ УМВС України в Сумській області за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань припинено.

23.02.21., за участі представника позивача, судом без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про оголошення перерви в підготовчому засіданні до 30.03.21.

19.03.21. відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 30.03.21. закрито підготовче провадження та призначено справу № 920/1340/20 до судового розгляду по суті на 13.04.21.

Учасники судового процесу явку своїх повноважних представників у судове засідання 13.04.21. не забезпечили, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлені належним чином.

В нарадчій кімнаті в судовому засіданні 13.04.21. судом складено і підписано вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва

ВСТАНОВИВ:

22.05.18. Головою Сумської обласної державної адміністрації винесено розпорядження № 305-Д Про припинення права постійного користування земельною ділянкою на території міста Суми (далі - Розпорядження), яким припинено Сумському міському відділу УМВС України в Сумській області (код ЄДРПОУ 38523274) право постійного користування земельною ділянкою державної власності (землі житлової та громадської забудови) площею 0,6138 га (кадастровий номер 5910136600:21:023:0001), що знаходиться у його користуванні на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 291557, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 030761200004 від 08.05.07., розташованої за адресою: вул. Першотравнева, 21, м. Суми.

Звертаючись до суду з даним позовом, Сумська міська рада вказує, що Розпорядження є незаконним та протиправним, оскільки відповідач не є власником спірної земельної ділянки та не має права розпоряджатись нею.

Відповідач заперечує проти позову та зазначає, що Розпорядження прийнято в межах компетенції та у відповідності до норм чинного законодавства України.

Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Згідно з частиною 1 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Частиною 1 статті 78 ГПК України визначено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлено наступне.

Відповідно до Свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САВ № 399142 від 02.07.07.та Витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 15234247 від 13.97.07., на підставі Рішення Сумської міської ради № 819-МР від 25.05.04. та № 40-МР від 14.06.06., за Сумською міською радою зареєстровано право власності на нерухоме майно - будівлю по вул. Першотравнева, 21, м. Суми, форма власності - комунальна.

01.11.07. між Управлінням майна комунальної власності Сумської міської ради (наймодавець) та Сумським міським відділом УМВС України в Сумській області (наймач) укладено Договір користування № УМКВк-006 (зі змінами), за умовами якого наймодавець передає, а наймач приймає у безкоштовне постійне користування нежитлові приміщення площею 3.896,5 кв.м. по вул. Першотравнева, 21, м. Суми, для розміщення Сумського міського відділу УМВС України в Сумській області та використання його для службових приміщень, на підставі рішення Сумської міської ради № 41-МР від 14.06.06.

01.04.16. сторони уклали Угоду про дострокове розірвання договору користування.

01.04.16. між Управлінням майна комунальної власності Сумської міської ради (орендодавець) та Головним управлінням Національної поліції в Сумській області (орендар) укладено Договір оренди нерухомого комунального майна № УМКВ-0906 (зі змінами), за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування нежитлові приміщення площею 3.896,5 кв.м. по вул. Першотравнева, 21, м. Суми, для розміщення службових приміщень, на підставі наказу управління майна комунальної власності Сумської міської ради № 08.01-10/267 від 13.12.15.

Нежитлові приміщення площею 3.896,5 кв.м. по вул. Першотравнева, 21, м. Суми, знаходяться на земельній ділянці з кадастровим номером 5910136600:21:023:0001.

Означена земельна ділянка, розташована за адресою: вул. Першотравнева, 21, м. Суми, була передана Сумському міському відділу УМВС України в Сумській області на підставі рішення Сумської міської ради № 345-МР від 27.12.06., про що видано акт на право постійного користування земельною ділянкою, серії ЯЯ № 291557, зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 030761200004 від 08.05.07.

Відповідно до рішення Сумської міської ради № 345-МР від 27.12.06. та п. 2. Додатку до вказаного рішення, Сумському міському відділу УМВС України в Сумській області надано в постійне користування земельну ділянку по вул. Першотравневій, 21 в м. Суми площею 0,6138га, за рахунок земель житлової та громадської забудови Сумської міської ради

З вищенаведеного слідує, що земельна ділянка в м. Суми по вул. Першотравневій, 21, належала до земель комунальної власності та перебувала в постійному користуванні Сумського міського відділу УМВС України в Сумській області.

Розпорядженням Голови Сумської обласної державної адміністрації № 305-Д від 22.05.18. припинено Сумському міському відділу УМВС України в Сумській області (код ЄДРПОУ 38523274) право постійного користування земельною ділянкою державної власності (землі житлової та громадської забудови) площею 0,6138 га (кадастровий номер 5910136600:21:023:0001) по вул. Першотравневій, 21 в м. Суми, що знаходилась у його користуванні на підставі державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 291557.

Відповідно до п. п. 3, 4 розділу ІІ Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:

а) земельні ділянки:

на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади;

які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій;

б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах "а" і "б" пункту 4 цього розділу.

У державній власності залишаються:

а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки:

на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності;

які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук;

які належать до земель оборони;

б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;

в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.

Пунктами 5, 6 розділу ІІ Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності передбачено, що державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку. У разі якщо відомості про земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, не внесені до Державного реєстру земель, надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для державної реєстрації таких земельних ділянок, а також її затвердження здійснюються: у межах населених пунктів - сільськими, селищними, міськими радами; за межами населених пунктів - органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють розпорядження такими земельними ділянками.

З дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими (п. 7 розділу ІІ Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності ).

Частиною 1 ст. 117 Земельного кодексу України передбачено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Частиною 3 статті 117 Земельного кодексу України встановлено, що до земель комунальної власності, які не можуть передаватися у державну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у державну власність.

Матеріалами справи підтверджується, що на земельній ділянці площею 0,6138 га (кадастровий номер 5910136600:21:023:0001) по вул. Першотравневій, 21 в м. Суми, розташована будівля, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Суми.

З наведеного слідує, що земельна ділянка з кадастровим номером 5910136600:21:023:0001 після розмежування відноситься до земель комунальної власності та, відповідно до ч. 3 ст. 117 ЗК України, не може передаватися у державну власність за відсутності передачі у державну власність самого об`єкта нерухомого майна.

При цьому судом враховано положення п. 4 розділу ІІ Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , за яким у державній власності залишаються розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук.

У той же час, з аналізу норм чинного законодавства України, зокрема, ст. 120 Земельного кодексу України, випливає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди .

Так, Верховний Суд у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 910/18560/16 наголосив, що чинне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди. Такий перехід відбувається відповідно до законодавства незалежно від волі особи - попереднього власника земельної ділянки. Принцип спільної юридичної долі нерухомого майна та земельної ділянки має на меті дотримання законних прав та інтересів власника нерухомого майна, а також забезпечення можливості реалізації ним відповідних правомочностей власника щодо володіння, користування та розпорядження цим майном.

Відтак, віднесення спірної земельної ділянки до земель державної власності являється неможливим та таким, що може призвести до порушення законних прав та інтересів власника нерухомого майна, з огляду на розташування на ній об`єкта нерухомого майна комунальної власності.

За змістом ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Частиною 1 ст. 319 Цивільного кодексу України встановлено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Як передбачено положеннями ст. 12 Земельного кодексу України, розпорядження землями територіальних громад належить до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

З огляду на встановлені вище обставини, суд дійшов висновку про те, що розпорядження Голови Сумської обласної державної адміністрації № 305-Д від 22.05.18. прийнято поза межами повноважень Сумської обласної державної адміністрації щодо земельної ділянки, яка не перебуває в державній власності.

Отже, оспорюване Розпорядження підлягає визнанню незаконним і скасуванню, а позовні вимоги Сумської міської ради в цій частині є такими, що підлягають задоволенню.

Частиною 2 ст. 393 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо інше не встановлено законом, власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.

Оскільки на підставі розпорядження Голови Сумської обласної державної адміністрації № 305-Д від 22.05.18. державним реєстратором було здійснено державну реєстрацію права державної власності на спірну земельну ділянку та внесено відповідний запис до державного реєстру речових прав на нерухоме майно, позовна вимога про скасування такої реєстрації підлягає задоволенню як належний та ефективний спосіб захисту порушених прав позивача.

Згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги Сумської міської ради обґрунтованими та доведеними, а відтак ці вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Всі інші доводи і твердження сторін судом до уваги не приймаються як такі, що не впливають на результат вирішення спору і не змінюють встановлених при розгляді даної справи обставин.

У відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-80, 86, 129, 219, 220, 232, 233, 236-238, 240, 241 ГПК України, Господарський суд міста Києва

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним і скасувати розпорядження Сумської обласної державної адміністрації від 22.05.18. № 305-ОД Про припинення права постійного користування земельною ділянкою на території міста Суми .

3. Скасувати запис про державну реєстрацію права державної власності за Сумською обласною державною адміністрацією (ідентифікаційний код 14005581) на об`єкт нерухомого майна - земельну ділянку (площа 0,6138 га, кадастровий номер 5910136600:21:023:0001, місце розташування: м. Суми, вул. Першотравнева,21, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1568276459101) № 26456073.

4. Стягнути з Сумської обласної державної адміністрації (40000, м. Суми, майдан Незалежності, 2; ідентифікаційний код 14005581) на користь Сумської міської ради (40000, м. Суми, майдан Незалежності, 2; ідентифікаційний код 23823253) 4.204 (чотири тисячі двісті чотири) грн 00 коп. судового збору.

5. Після набрання рішенням законної сили видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили у відповідності до приписів ст. 241 Господарського процесуального кодексу України. Рішення господарського суду може бути оскаржене в порядку та строки, передбачені ст.ст. 253, 254, 256-259 ГПК України з урахуванням підпункту 17.5 пункту 17 Розділу XI "Перехідні положення" ГПК України.

Повне рішення складено 26.04.21.

Суддя Т.М. Ващенко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.04.2021
Оприлюднено27.04.2021
Номер документу96500028
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/1340/20

Ухвала від 06.09.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 22.06.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 24.05.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Рішення від 13.04.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 13.04.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 30.03.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 30.03.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 30.03.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 30.03.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

Ухвала від 23.02.2021

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ващенко Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні