Постанова
від 14.05.2010 по справі 2а-5541/10/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИ ВНИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

14 травня 2010 року 10:36 № 2а-5541/10/2670

за позовом Комунального підприємств а "Генеральна дирекція Київс ької міської ради з обслугов ування іноземних представни цтв"

до Київського міського центр у зайнятості

3-я особа

про Компанія "Соні Ерікссон Мобайл Комм'юнікейшн АБ"

визнання дій протиправним и та акту нечинним

Суддя О.В.Бачун

Секретар Р.М.Рисик

Представники:

Від позивача: Омельянчик Л.М., Бурковська І.А.,

Від відповідача: Голован ь Л.Ю.

Від 3-ї особи: Загідько В.О. , Стасик О.О.

Обставини справи:

Позовні вимоги заявлені п ро визнання протиправними ді й суб'єкта владних повноваже нь - Київського міського цент ру зайнятості - щодо складенн я актів інспекції по контрол ю за додержанням законодавст ва про зайнятість Київського міського центру зайнятості №12/65 від 15.10.09 р., №12/65-ш від 15.10.09 р. та пре тензії Київського міського ц ентру зайнятості від 22.02.10 р. №11-162 6, визнання нечинним акту інсп екції по контролю за додержа нням законодавства про зайня тість Київського міського це нтру зайнятості №12/65-ш від 15.10.09 р.

В судовому засіданні оголо шено резолютивну частину пос танови про задоволення позов них вимог.

Ознайомившись з матеріала ми справи, заслухавши поясне ння представників сторін, су д, -

ВСТАНОВИВ:

15.10.09 р. головним спеціалісто м інспекції по контролю за до держанням законодавства про зайнятість Київського міськ ого центру зайнятості Крав ченко І.С. складено акт пере вірки додержання законодавс тва про зайнятість населення №12/65 та акт про порушення закон одавства України про зайняті сть населення №12/65-ш, у відповід ності до якого на позивача на кладено штраф у розмірі 2 323 063, 44 г рн. за порушення вимог п. 5 ст. 20 З акону України "Про зайнятіст ь населення".

Згідно вказаних актів вста новлено, що між Генеральною д ирекцією з обслуговування ін оземних представництв та ком панією "Соні Ерікссон Моб айл Комм'юнікейшн АБ", що має з ареєстроване представництв о в Україні, укладено договір №1137-і від 08.01.04 р., у відповідності з яким Генеральна дирекція з обов'язана вести кадрову роб оту представництва у відпові дності з вимогами чинного за конодавства.

Згідно з наданими Генераль ною дирекцією для перевірки витягами з наказів представн ицтва фірми "Соні Ерікссон Мобайл Комм'юнікейшн АБ" вс тановлено, що за п. 1 ст. 40 КЗпП Ук раїни були вивільнені такі п редставники: 28.2.09 р. - ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБ А_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_ 17 (витяг з наказу №26ід від 03.03.09 р .), 31.03.09 р. - ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20 (витяг з наказу №381 в ід 31.03.09 р.)

При вивільненні вказаних п рацівників представництва п орушено вимоги п. 5 ст. 20 Закону України "Про зайнятість насе лення", а саме: звіт за формою № 4-ПН (план) про заплановане вив ільнення працівників (термін подання - не пізніше, ніж за дв а місяці до вивільнення прац івників) до державної служби зайнятості подано 10.02.09 р. - з пор ушенням встановленого строк у; звіт за формою №4-ПН (факт) про фактичне вивільнення ОСОБ А_21 до державної служби зайн ятості не подано взагалі (зві ти про фактичне вивільнення всіх інших працівників подан о своєчасно).

Вказане є порушенням вимог п. 5 ст. 20 Закону України "Про зай нятість населення", за що пере дбачено штраф у розмірі річн ої заробітної плати за кожно го вивільненого працівника.

У зв'язку з тим, що представн ицтво компанії "Соні Ерікс сон Мобайл Комм'юнікейшн АБ " категорично відмовилось на давати довідки про річну зар обітну плату вивільнених пра цівників, розмір їх річної за робітної плати для застосува ння штрафної санкції визначе но згідно даних про заробітн у плату (дохід), встановлених п редставництвом компанії у зв іті за формою №4-ПН (план) "Про за плановане вивільнення праці вників", що був поданий до держ авної служби зайнятості 10.02.09 р .

Згідно такого розрахунку з агальна сума штрафу становит ь 2323063, 44 грн.

22.02.10 р. Київським центром зайн ятості до Генеральної дирекц ії пред'явлено претензію №11-1626 про зобов'язання сплатити шт раф у сумі 2323063, 44 грн.

Позивач - КП "Генеральна дирекція Київської міської ради з обслуговування інозем них представництв" - вважає ді ї Київського міського центру зайнятості щодо складення а ктів та претензії протиправн ими, просить визнати акт №12/65-ш від 15.10.09 р. нечинним з таких підс тав.

Позивач стверджує, що інфор мація про те, що головним спец іалістом інспекції по контро лю за додержанням законодавс тва про зайнятість Київськог о міського центру зайнятості Кравченко І.С. в Дирекції "Інпредкадри" (відокремленом у структурному підрозділі Ге неральної дирекції без права юридичної особи) у присутнос ті директора дирекції Горд ієнка М.П., було проведено пл анову перевірку додержання з аконодавства про зайнятість населення за період з 01.10.2008 по 15. 10.2009, не відповідає дійсності, о скільки Кравченко І.С. при був до Дирекції "Інпредкадри " лише одного разу в червні 2009 р оку у зв' язку із перевіркою дотримання законодавства Ук раїни Представництвом компа нії "Соні Ерікссон Мобайл Коммю?нікейшнз Інтернешнл А Б" та попросив надати йому коп ії документів щодо вивільнен ня працівників Представницт ва згідно п.1 ст.40 КЗпП України. Всі відповідні документи йом у було надано.

22.10.2009 до Генеральної дирекції надійшли акти Інспекції по к онтролю за додержанням закон одавства про зайнятість Київ ського міського центру зайня тості про нібито вже проведе ну з 01.10.2008 по 15.10.2009 планову перевір ку Генеральної дирекції, згі дно з яким відповідальність за порушення Представництво м законодавства України про зайнятість населення та штра фні санкції покладаються сам е на Генеральну дирекцію.

Згідно укладеного договор у №1137-і від 08.01.04 р. Генеральна дир екція прийняла на себе обов' язки вести кадрову роботу у в ідповідності до чинного зако нодавства України. При цьому , Генеральна дирекція згідно п.2.1.1. договору зобов' язана ве сти кадрову роботу представн ицтва лише в рамках предмету договору, тобто здійснювати співробітництво в галузі ве дення кадровою роботи та вик онувати свої обов' язки які покладені на неї згідно п.2.20 Ін струкції про порядок ведення трудових книжок працівників , а саме лише зберігати трудов і книжки та вносити відмітки у трудових книжках про прийн яття на роботу і про звільнен ня з роботи відповідно до тру дових договорів і довідок на ймача.

Таким чином, посилання Київ ського міського центру зайня тості в своїй Претензії та Ак тах на договір від 08.01.2004 № 1137-і як н а підставу виникнення штрафн их зобов' язань у Генерально ї дирекції позивач вважає по милковим тлумаченням догово ру від 08.01.2004 № 1137-і та чинного зако нодавства України.

Представництво компанії " Соні Ерікссон Мобайл Коммю ?нікейшнз Інтернешнл АБ" пере буває на обліку в податковій інспекції та в усіх встановл ених законодавством України фондах, має свою печатку, само стійно сплачує внески до Фон ду загальнообов?язкового дер жавного соціального страхув ання України на випадок безр обіття, здає всі необхідні зв іти тощо.

Відповідно до п.10 ст. 1 Закону України "Про загальнообов'яз кове державне соціальне стра хування на випадок безробітт я" роботодавцем є власник роз ташованого в Україні іноземн ого підприємства, установи, о рганізації (в тому числі міжн ародної), філії або представн ицтва, який використовує пра цю найманих працівників.

Таким чином, сторонами труд ових правовідносин є компані я "Соні Ерікссон Мобайл Ко мм' юнікейшнз Інтернешнл АБ ", яка має своє зареєстроване п редставництво в Україні (Роб отодавець) і працівники пре дставництва, тоді як Генерал ьна дирекція не є роботодавц ем для працівників представн ицтва.

Звіт про заплановане вивіл ьнення працівників за формою № 4-ПН (план) Представництво са мостійно подало лише до Поді льського районного центру за йнятості (вх. №69 від 10.02.09 р.). Генер альну дирекцію про запланова не звільнення своїх працівни ків Представництво не повідо мило.

03.03.2009 Представництво для офор млення звільнення своїх прац івників у зв' язку із скороч енням штату по п.1 ст.40 КЗпП Укра їни передало до Дирекції нас тупні документи: - наказ Предс тавництва від 12.01.2009 №12/01/У (вхід. №5 4 від 03.03.2009) щодо звільнення ОС ОБА_15, ОСОБА_10, ОСОБА_16 , ОСОБА_9, ОСОБА_17, ОСОБ А_12, ОСОБА_11, ОСОБА_23, ОСОБА_24 - з 28.02.2009, ОСОБА_20, ОСОБА_18, ОСОБА_19 - з 31.03.2009; - л исти Представництва (довідки наймачів в Інструкції) від 27.02. 2009 (вхід.№№ 58 - 66 від 03.03.2009, №№ 79/1, 80/1, 81/1 в ід 19.03.2009) ; - копію звіту про запл ановане вивільнення працівн иків за формою № 4-ПН (план) (вхі д. №53 від 03.03.2009).

На неодноразові пояснення Дирекцією усні та письмове (л ист від 04.03.2009 №51) Представництву , що в даному випадку Роботода вцем порушується передбачен ий чинним законодавством Укр аїни порядок вивільнення пра цівників і строки попереджен ня державної служби зайнятос ті, останній наполягав на вне сенні записів до трудових кн ижок працівників саме на під ставі наданих ним документів , як і вимагає того Інструкція .

Своїм листом від 04.03.2009 вх. № 68 П редставництво компанії "Со ні Ерікссон Мобайл Комм?юні кейшнз Інтернешнл АБ" взяло н а себе відповідальність за в сі ризики, пов' язані з несво єчасним поданням інформації в Фонд зайнятості щодо звіль нення працівників, а також з н есвоєчасним поданням докуме нтів про звільнення до Дирек ції.

Також позивач не погоджуєт ься з нарахованим Київським міським центром зайнятості ш трафом, оскільки вказана у ак тах і претензії сума не перев ірялася.

Позивач вважає, що відповід ач пропустив строк застосува ння адміністративно-господа рських санкцій, оскільки згі дно ст.250 ГК України адміністр ативно-господарські санкції можуть бути застосовані до с уб' єкта господарювання про тягом шести місяців з дня вия влення порушення, але не пізн іш як через один рік з дня пору шення цим суб' єктом встанов лених законодавчими актами п равил здійснення господарсь кої діяльності.

Відповідач підтвердив в св оїх запереченнях на позовну заяву від 19.04.2010 №11-3885 та в усних по ясненнях суду під час розгля ду справи 11.05.2010, що перевірку бу ло розпочато в березні 2009 на пі дставі листів Подільського Р ЦЗ від 10.02.2009 та від 12.03.2009 про поруше ння представництвом Соні Е рікссон вимог п.5 ст.20 Закону України "Про зайнятість насе лення".

Тобто, порушення представн ицтвом "Соні Ерікссон Моб айл Комм?юнікейшнз Інтернешн л АБ" вимог п.5 ст.20 Закону Украї ни "Про зайнятість населення " було виявлено центром зайня тості 10.02.2009.

Відповідач - Київськ ий міський центр зайнятості - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підс тав.

Перевірку позивача розпоч ато в березні 2009 р. (згідно лист ів Подільського РЦЗ від 10.02.09 р. т а від 12.03.09 р. про порушення предс тавництвом компанії "Соні Ерікссон Мобайл Комм?юніке йшнз Інтернешнл АБ" вимог п. 5 с т. 20 Закону України "Про зайнят ість населення") про що свідчи ть направлення інспекції за №73 від 23.03.09 р.

У ході перевірки встановле но, що позивач не веде нарахув ання заробітної плати праців никам представництва, яка не обхідна для визначення розмі ру штрафу, у зв'язку з чим вини кла необхідність отримання в ід представництва даних щодо заробітної плати працівникі в, що унеможливлювало заверш ення перевірки.

Враховуючи відсутність ін формації від представництва щодо заробітної плати, суму ш трафу нараховано, виходячи з офіційних даних по заробітн ій платі працівників, зазнач ених представництвом у звіті за формою №4-ПН.

Вдруге у червні 2009 р. працівн ик Київського міського центр у зайнятості Кравченко І.С. прибув до Генеральної дире кції з метою отримання копій установчих документів, необ хідних для розгляду справи.

Всі зібрані з березня по чер вень 2009 р. документи передані д о інспекції ДЦЗ для їх розгля ду та надання об'єктивного ро з'яснення з приводу подальши х дій інспекції.

В жовтні 2009 р. Державний цент р зайнятості повідомив відпо відача про доцільність засто сування штрафної санкції за порушення вимог п. 5 ст. 20 Закону України "Про зайнятість насе лення" до позивача. Таким чино м, перевірку завершено 15.10.09 р. - п ісля отримання відповіді від Державного центру зайнятост і.

Складені 15.10.09 р. акти керівник и позивача підписати відмови лись, у зв'язку з чим їх було на правлено поштою для підписан ня.

Щодо правопорушення по сут і, то відповідач вважає встан овленими факти порушення вим ог п. 5 ст. 20 Закону України "Про з айнятість населення", а також законним право на стягнення штрафу.

З покликанням на лист Держа вного центру зайнятості від 05.10.09 р. відповідач вважає обгру нтованим накладення санкції саме на Генеральну дирекцію , оскільки представництва ін оземних компаній не є резиде нтами.

Відповідно до Інструкції п ро порядок ведення трудових книжок найманих працівників , затвердженої спільним нака зом Міністерства праці Украї ни, Міністерства юстиції Укр аїни, Міністерства соціально го захисту населення України №58 від 29.07.93 р., трудові книжки гро мадян, які працюють на терито рії України, зберігаються у н аділених відповідними повно важеннями організаціях, згід но переліку, визначеному у п. 2 .20 Інструкції. Зазначені орган ізації відповідно до трудови х договорів і довідок наймач ів роблять відмітки у трудов их книжках про прийняття на р оботу і про звільнення з робо ти іноземних представництва х.

Відповідно до п. 11.5 статуту п озивача дане підприємство за безпечує ведення кадрової ро боти щодо працівників інозем них представництв згідно вим ог законодавства про працю У країни.

Водночас, представництво к омпанії "Соні Ерікссон Мо байл Комм?юнікейшнз Інтернеш нл АБ" відповідальне за своєч асність подання всіх даних д о дирекції "Інпредкадри".

3-я особа - представництв о компанії "Соні Ерікссон Мобайл Комм?юнікейшнз Інтер нешнл АБ" - надала пояснення що до позовних вимог, згідно яки х вказала, що є роботодавцем з ідно ст.14 Закону України "Про з агальнообов'язкове державне пенсійне страхування", Генер альна дирекція за договором від 08.01.2004 № 1137-і не зобов'язана под авати звіти від імені предст авництва до будь-яких держав них органів, включаючи звіти про майбутнє вивільнення пр ацівників.

Також 3-я особа заперечує пр оти факту правопорушення по суті, вважаючи, що чинним зако нодавством України не передб ачено застосування адмініст ративно-господарських санкц ій до представництв іноземни х компаній.

Проаналізувавши матеріал и справи та пояснення предст авників сторін, суд дійшов ви сновку про те, що позовні вимо ги є обгрунтованими та підля гають до задоволення з таких підстав.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 14 Зако ну України "Про загальнообов 'язкове державне пенсійне ст рахування" страхувальниками відповідно до цього Закону є іноземні дипломатичні предс тавництва та консульські уст анови іноземних держав, філі ї, представництва, інші відок ремлені підрозділи іноземни х підприємств та організацій , міжнародних організацій, ро зташованих на території Укра їни, - для осіб, зазначених у пу нкті 6 статті 11 цього Закону.

Відповідно до п. 6 ст. 11 Закону загальнообов'язковому держа вному пенсійному страхуванн ю підлягають: громадяни Укра їни та особи без громадянств а, які працюють в іноземних ди пломатичних представництва х та консульських установах іноземних держав, філіях, пре дставництвах, інших відокрем лених підрозділах іноземних підприємств та організацій, міжнародних організацій, ро зташованих на території Укра їни (якщо інше не встановлено міжнародними договорами, зг ода на обов'язковість яких на дана Верховною Радою Укр аїни).

Згідно ст. 15 Закону платника ми страхових внесків до солі дарної системи є страхувальн ики, зазначені в статті 14 цьог о Закону, і застраховані особ и, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.

Представництво фірми "Со ні Ерікссон Мобайл Комм?юні кейшнз Інтернешнл АБ" зареєс троване в Міністерстві еконо міки України 16.01.08 р. як представ ництво юридичної особи (іден тифікаційний код 26437177).

Представництво самостійно здає звіти до державних уста нов, в тому числі, до центру за йнятості.

Таким чином, згідно чинного законодавства саме представ ництво є роботодавцем і стра хувальником, і саме на нього п окладено обов'язки щодо пода ння звітності до центру зайн ятості та сплати страхових в несків.

Вказаний факт представниц твом не заперечується у нада них суду поясненнях.

Особливості, пов'язані з вед енням кадрової роботи на пре дставництвах іноземних комп аній, визначені Інструкцією про порядок ведення трудових книжок найманих працівників , затвердженої спільним нака зом Міністерства праці Украї ни, Міністерства юстиції Укр аїни, Міністерства соціально го захисту населення України №58 від 29.07.93 р., не можуть бути під ставою для покладення на Ген еральну дирекцію обов'язків страхувальника згідно чинно го законодавства.

Перелік страхувальників в изначений імперативно у ст. 14 Закону України "Про загально обов'язкове державне пенсійн е страхування" і не може бути змінений на підставі догово ру, укладеного між сторонами .

Згідно договору від 08.01.2004 № 1137-і предметом договору є співро бітництво в галузі ведення к адрової роботи, пов'язаної з о формленням громадян України на роботу в представництво, Г енеральна дирекція як викона вець за договором зобов'язал ася вести кадрову роботу пре дставництва згідно перерахо ваних у п. 2.1 функцій.

У випадку невиконання Гене ральною дирекцією своїх зобо в'язань за договором предста вництво як сторона має право вимагати їх належного викон ання, проте наявність догово ру жодним чином не може свідч ити про перекладення на Гене ральну дирекцію обов'язків с трахувальника.

За таких обставин Київськи м міським центром зайнятості як суб'єктом владних повнова жень прийнято рішення про за стосування штрафних санкцій за порушення законодавства про зайнятість населення сто совно особи, яка не є страхува льником по спірних правовідн осинах, і, відповідно, не може відповідати за виявлене пору шення.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС Укр аїни у справах щодо оскаржен ня рішень, дій чи бездіяльнос ті суб'єктів владних повнова жень адміністративні суди пе ревіряють, чи прийняті (вчине ні) вони: на підставі, у межах п овноважень та у спосіб, що пер едбачені Конституцією та зак онами України; з використанн ям повноваження з метою, з яко ю це повноваження надано; обґ рунтовано, тобто з урахуванн ям усіх обставин, що мають зна чення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно ; розсудливо; з дотриманням п ринципу рівності перед закон ом, запобігаючи несправедлив ій дискримінації; пропорційн о, зокрема з дотриманням необ хідного балансу між будь-яки ми несприятливими наслідкам и для прав, свобод та інтересі в особи і цілями, на досягненн я яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права осо би на участь у процесі прийня ття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В даному випадку акти перев ірки додержання законодавст ва про зайнятість населення №12/65 та акт про порушення закон одавства України про зайняті сть населення №12/65-ш від 15.10.09 р. ск ладені необгрунтовано.

Оскільки вказані акти скла дено не щодо особи, яка є робот одавцем та страхувальником, а щодо іншої особи, то суд не в важає за необхідне в даному п ровадженні досліджувати по с уті, чи мав місце факт правопо рушення.

Це може бути предметом судо вого розгляду у випадку скла дення відповідних актів щодо належного роботодавця і стр ахувальника та оскарження та ких актів.

Також суд вважає за необхід не зазначити, що при складанн і актів порушено вимоги ст.238, 25 0 ГК України та пропущено терм ін застосування адміністрат ивно-господарської санкції, оскільки відповідач був обі знаний про виявлення порушен ь згідно листа Подільського районного центру зайнятості від 10.02.09р., а відреагував з проп ущенням визначеного законом шестимісячного терміну.

На підставі вищевикладено го, ст. 160-163, 186 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовольн ити.

2. Визнати протиправними дії суб'єкта владних повноважен ь - Київського міського центр у зайнятості - щодо складення актів інспекції по контролю за додержанням законодавств а про зайнятість Київського міського центру зайнятості № 12/65 від 15.10.09 р., №12/65-ш від 15.10.09 р. та Прет ензії Київського міського це нтру зайнятості від 22.02.10 р. №11-1626.

3. Постанова може бути оскар жена в порядку ст. 186 КАС Україн и.

Суддя О.В. Бачун

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення14.05.2010
Оприлюднено12.07.2010
Номер документу9650089
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-5541/10/2670

Ухвала від 14.05.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бачун О.В.

Ухвала від 20.04.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бачун О.В.

Ухвала від 08.04.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бачун О.В.

Ухвала від 16.10.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мироненко О.В.

Ухвала від 02.10.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мироненко О.В.

Ухвала від 24.03.2011

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Постанова від 14.05.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Бачун О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні