Рішення
від 15.04.2021 по справі 300/2932/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" квітня 2021 р. справа № 300/2932/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Микитюка Р.В.,

за участю секретаря судового засідання Костюк О.С.,

позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача - Микитюка Р.В.,

представника третьої особи - Служби у справах дітей Городенківської районної державної адміністрації - Цюмпали А.П.

розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 ,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_2

до відповідача: Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Служба у справах дітей Городенківської районної державної адміністрації

про визнання протиправним та скасування розпорядження Городенківської районної державної адміністрації №207 від 20.10.2020 "Про захист прав та законних інтересів дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу та припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 на території Городенківського району", -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі також - позивач, ОСОБА_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_2 , 26.10.2020 звернулися до суду з адміністративним позовом до Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області (надалі також - відповідач, Городенківська РДА), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Служба у справах дітей Городенківської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування розпорядження.

На обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що приймаючи оскаржуване розпорядження, відповідач діяв всупереч законодавству, порушив його права як рівноправної сторони угод про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу.

Разом з позовною заявою подано заяву про вжиття заходів забезпечення позову.

Ухвалою суду від 28.10.2020 в задоволенні заяви представника ОСОБА_1 про забезпечення позову шляхом зупинення дії розпорядження голови Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області Лавасова В.В. №207 від 20.10.2020 "Про захист прав та законних інтересів дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу та припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 на території Городенківського району" - відмовлено.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.11.2020 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (т.1, а.с.43-44).

16.11.2020 від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Служби у справах дітей Городенківської районної державної адміністрації надійшли пояснення у даній справі. У даних поясненнях представником третьої особи зазначено, що за час функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 та ОСОБА_1 виникали зауваження щодо його діяльності, а саме питання щодо захисту прав та інтересів дітей, які є вихованцями дитячого будинку сімейного типу, розглядалось на комісії з питань захисту прав дитини Городенківської райдержадміністрації та прийняте відповідне рішення від 21.12.2019 №95. Відповідно до даного рішення діяльність дитячого будинку сімейного типу визнана такою, що не забезпечує інтереси та права дітей на достатньому рівні. Батькам вихователям вказано врахувати недоліки та не допускати їх в подальшому, а саме: не допускати пропуски дітьми останніх уроків без поважних причин; забезпечити участь дітей у факультативах та підготовчих заняттях для підготовки ЗНО; залучати дітей до гурткової роботи за інтересами; не застосовувати мірою покарання заборону участі дітей у екскурсійних поїздках, гуртковій роботі, тощо; забезпечити дітей мінімальними щоденними коштами на власні потреби; не допускати нав`язування релігійних поглядів та віросповідань; не перешкоджати участі дітей у святкуванні новорічних та різдвяних свят, дня іменинника, випускного балу, інших шкільних свят; дотримуватись чинного законодавства щодо здійснення працівниками служби у справах дітей контролю за умовами проживання та спілкуванні з дітьми; забезпечити оздоровлення дітей-вихованців згідно запропонованих путівок за бюджетні кошти; забезпечити виконання рішення органу опіки та піклування щодо побачення дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 з матір`ю або надати підтверджуючі довідки щодо наявних причин, які унеможливлюють побачення. Про те жоден із вказаних недоліків протягом року в ДБСТ родини ОСОБА_5 позитивно не вирішився. Також зазначив, що 13.10.2020 троє дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 самовільно покинули будинок батьків-вихователів ОСОБА_2 та ОСОБА_1 . Опитавши дітей, стало відомо, що вони пішли з дому, оскільки над ними вчиняється насильство батьками-вихователями. Діти відмовились повертатись до батьків-вихователів, а тому були влаштовані в Івано-Франківський обласний центр підтримки дітей та сімей Івано-Франківської обласної ради. 14.10.2020 було проведено позачергову нараду при керівникові апарату Городенківської райдержадміністрації, на засідання якої розглядалось питання про захист прав дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 та ОСОБА_1 . За результатами проведеної позачергової наради вирішили невідкладно провести бесіди з дітьми-вихованцями дитячого будинку сімейного типу за місцем проживання дітей. Також зауважив, що відповідно до листа Городенківського відділення поліції Коломийського відділу поліції ГУ НП в Івано-Франківській області від 28.10.2020 №9036/57-2020 ОСОБА_2 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 173-2 ч.1, ст. 184 ч.1 КУпАП, ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 173-2 ч.1 КУпАП. Враховуючи наведене, вважає, що розпорядження Городенківської районної державної адміністрації №207 від 20.10.2020 "Про захист прав та законних інтересів дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу та припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 на території Городенківського району" зі змінами, внесеними розпорядженням №211 від 21.10.2020 було прийняте та діє з метою захисту прав та законних інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, оскільки в дитячому будинку сімейного типу родини ОСОБА_5 виникли несприятливі умови для їх подальшого проживання (т.1, а.с.53-66).

18.11.2020 від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву. У даному відзиві відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки оскаржуване розпорядження прийнято повноважним органом, в межах наданої компетенції, за наявності вагомих підстав для його прийняття. Зазначив, що питання захисту прав та інтересів дітей, які є вихованцями дитячого будинку сімейного типу, розглядалось на комісії з питань захисту прав дитини Городенківської РДА ще у грудні 2019 року. За результатами засідання було прийняте рішення від 21.12.2019 №95, відповідно до якого діяльність дитячого будинку сімейного типу визнана такою, що не забезпечує інтереси та права дітей на доступному рівні. Також зауважив, що за період із 13 по 20 жовтня 2020 року, тобто до дати прийняття оскаржуваного розпорядження Городенківською РДА, були виявлені факти домашнього насильства в дитячому будинку сімейного типу, які мали систематичний характер, проводилась оцінка рівня безпеки дітей, з`ясовувалися обставини, що загрожували їх життю і здоров`ю через вчинення ними фізичного, економічного та психологічного насильства батьками-вихователями (т.1, а.с.117-132).

На адресу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від представника відповідача та третьої особи надійшли клопотання про розгляд даної адміністративної справи за правилами загального позовного провадження.

19.11.2020 Івано-Франківським окружним адміністративним судом винесено ухвалу, якою заяву (клопотання) представника відповідача та третьої особи про розгляд справи за правилами загального позовного провадження задоволено. Ухвалено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження (т.1, а.с.183-184).

Представником ОСОБА_1 повторно направлено заяву про вжиття заходів забезпечення позову шляхом зупинення дії розпорядження голови Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області Лавасова В.В. №207 від 20.10.2020 "Про захист прав та законних інтересів дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу та припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 на території Городенківського району".

Ухвалою суду від 27.11.2020 у задоволенні заяви представника ОСОБА_1 про забезпечення позову шляхом зупинення дії розпорядження голови Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області Лавасова В.В. №207 від 20.10.2020 "Про захист прав та законних інтересів дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу та припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 на території Городенківського району" - відмовлено (т.1, а.с.215-218).

Ухвалою суду від 15.01.2021 закрито підготовче провадження в даній адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду по суті (т.2, а.с.151-152).

У судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали з підстав викладених у позовної заяви, просили позов задовольнити повністю.

В судовому засіданні представник третьої особи - Служби у справах дітей Городенківської районної державної адміністрації проти задоволення позову заперечив, з підстав наведених у письмових поясненнях. Просив відмовити у задоволенні позову.

Відповідач та третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_2 у судове засідання не прибули, хоча належним чином повідомлялися паро дату, час та місце розгляду справи, заяв чи клопотань про відкладення розгляду справи на адресу суду не надсилали.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення позивача, представника позивача та представника третьої особи, допитавши свідків, дослідивши надані сторонами докази, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, судом встановлено наступне.

Розпорядженням Чорнухинської райдержадміністрації Полтавської області від 27.04.2011 №139 створений дитячий будинок сімейного типу ОСОБА_2 і ОСОБА_1 та влаштовано до нього дітей ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_6 .

Розпорядженням Чорнухинської райдержадміністрації Полтавської області від 01.06.2011 №170 довлаштовано до дитячого будинку сімейного типу ОСОБА_10 , ОСОБА_11 та ОСОБА_12 .

На підставі розпорядження Чорнухинської райдержадміністрації Полтавської області від 13.03.2019 №22 було припинено функціонування на території Чорнухинського району вищевказаний дитячий будинок сімейного типу ОСОБА_2 і ОСОБА_1 , у зв`язку із переїздом даної сім`ї на постійне проживання до м. Городенка Івано-Франківської області.

Розпорядженням Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області від 15.03.2019 №72 "Про поновлення та забезпечення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 на території Городенківського району" було:

1. Поновлено та забезпечено функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 Городенківського району в житловому будинку за адресою: АДРЕСА_1 із 15.03.2019;

2. Рекомендовано Городенківській районній раді Івано-Франківської області укласти договір про передачу в користування житлового будинку та земельних ділянок за вищевказаною адресою, що перебувають у спільній власності територіальних громад сіл, селища, міста, району;

3. Службі у справах дітей райдержадміністрації:

3.1. Заселити у вищевказаний житловий будинок батьків-вихователів ОСОБА_2 і ОСОБА_1 та дітей-вихованців:

- ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ;

- ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ;

- ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ;

- ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ;

- ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_5 ;

- ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_6 .

3.2. Підготувати проект Договору між Городенківською районною державною адміністрацією та батьками-вихователями ОСОБА_2 і ОСОБА_1 про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу (т.1, а.с.20-22, 133-134).

15 березня 2019 року між Городенківською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2 і ОСОБА_1 укладено договір про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу (т.1, а.с.23-25, 135-137).

Розпорядженням Городенківської РДА Івано-Франківської області від 11.06.2019 №138 до влаштовано до дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_7 та ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_8 (т.1, а.с.138-140).

Розпорядженням Городенківської РДА Івано-Франківської області від 22.08.2019 №185 до влаштовано до дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_9 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_10 (т.1, а.с.140-141).

Таким чином, за час існування вищезазначеного дитячого будинку сімейного типу було влаштовано десять дітей з числа дітей-сиріт, позбавлених батьківського піклування. Двоє дітей-вихованців ОСОБА_10 та ОСОБА_8 за час функціонування дитячого будинку сімейного типу досягли повноліття.

Рішенням двадцять другої сесії Городенківської районної ради Івано-Франківської області №497-22/2019 від 15.03.2019 надано згоду на передачу в оренду житлового будинку загальною площею 257 кв. м., що знаходиться в АДРЕСА_1 батькам-вихователям ОСОБА_2 і ОСОБА_1 для функціонування дитячого будинку сімейного типу. (т.1, а.с.26).

Комісією з питань захисту прав дитини Городенківської райдержадміністрації Івано-Франківської області 21.12.2019 прийнято рішення №95 щодо захисту прав та інтересів дітей, які є вихованцями дитячого будинку сімейного тиру, розташованого за адресою АДРЕСА_1 , яким вирішила: вважати діяльність дитячого будинку сімейного типу такою, що не забезпечує інтереси та права дітей на достатньому рівні. Батькам вихователям врахувати недоліки та не допускати їх в подальшому, а саме:

- не допускати пропуски дітьми останніх уроків без поважних причин;

- забезпечити участь дітей у факультативах та підготовчих заняттях для підготовки ЗНО;

- залучати дітей до гурткової роботи за інтересами;

- не застосовувати мірою покарання заборону участі дітей у екскурсійних поїздках, гуртковій роботі, тощо;

- забезпечити дітей мінімальними щоденними коштами на власні потреби;

- не допускати нав`язування релігійних поглядів та віросповідань;

- не перешкоджати участі дітей у святкуванні новорічних та різдвяних свят, дня іменинника, випускного балу, інших шкільних свят;

- дотримуватись чинного законодавства щодо здійснення працівниками служби у справах дітей контролю за умовами проживання та спілкуванні з дітьми;

- забезпечити оздоровлення дітей-вихованців згідно запропонованих путівок за бюджетні кошти;

- забезпечити виконання рішення органу опіки та піклування щодо побачення дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 з матір`ю або надати підтверджуючі довідки щодо наявних причин, які унеможливлюють побачення (т.1, а.с. 67, 142).

13.10.2020 троє дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 о 15:00 год. самовільно покинули будинок батьків-вихователів ОСОБА_2 та ОСОБА_1 та пішли у невідомому напрямку. Близько 16:30 год. діти виявлені в центрі міста Городенка та доставлені в Городенківське ВП Коломийського ВП ГУ НП в Івано-Франківській області. Опитавши дітей, стало відомо, що вони пішли з дому, оскільки над ними вчиняється насильство батьками-вихователями. Зокрема, діти повідомили, що їх б`ють, обзивають, вживаючи нецензурну лексику, принижують перед іншими дітьми, в цілях покарання обмежують харчуванням, а саме по кілька днів вони можуть їсти один хліб і пити воду, в той час, коли з ними за одним столом сидять всі інші члени сім`ї і їдять повноцінну їжу. Діти відмовились повертатись до батьків-вихователів та влаштовані в Івано-Франківський обласний центр підтримки дітей та сімей Івано-Франківської обласної ради (т.1, а.с.71-73).

Перебуваючи у Івано-Франківському обласному центрі підтримки дітей та сімей Івано-Франківської обласної ради ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 власноручно написали пояснення, в яких вказали на те, що батьки-вихователі поводились з ними не завжди правильно, часто застосовували фізичне насильство, обзивали нецензурними словами. Робили різницю між хлопцями та дівчатами, за непослух та за невиконання домашнього завдання обмежували у їді (т.1, а.с. 74-79).

Згідно висновків практичного психолога, викладених у протоколах від 15.10.2020 із застосуванням методу психологічна бесіда з дітьми ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , за результатами проведених бесід діти свідомо, без впливу та тиску, впевнені у своїх рішеннях і вчинку, оскільки над ними чинилось фізичне, економічне та психологічне насильство. Також вважають, що батьки-вихователі неправильно виконують свої обов`язки, зловживають своїми повноваженнями. Діти при розмові вели себе адекватно, ніяких порушень з боку емоційної, вольової та інтелектуальної сфери не має. Фізичний і психічний розвиток відповідає віку дітей, діти соціально-адаптовані, з адекватною самооцінкою, здатні самостійно приймати рішення, аргументувати їх та відповідати за них (т.1, а.с.80-82).

14.10.2020 проведено позачергову нараду при керівникові апарату Городенківської РДА, на засіданні якої розглядалось питання про захист прав дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 . Присутніх ознайомлено з подіями, які відбувалися 13.10.2020. Взято пояснення у батьків-вихователів дитячого будинку сімейного типу ОСОБА_2 та ОСОБА_1 (т.1, а.с.83).

За результатами проведеної позачергової наради вирішили невідкладно провести бесіди з дітьми-вихованцями дитячого будинку сімейного типу за місцем проживання дітей (т.1, а.с.84-87).

В поясненнях третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Служби у справах дітей Городенківської районної державної адміністрації зазначено, що 14.10.2020 комісією у складі працівників служби у справах дітей Городенківської РДА, начальника відділу соціальної роботи РЦСССДМ, старшого інспектора з ювенальної превенції сектору превенції Городенківського відділення поліції Коломийського відділу поліції ГУ НП в Івано-Франківській області здійснено вихід в сім`ю батьків вихователів з метою перевірки повідомлення щодо вчинення насильства над дітьми, проведення бесід з дітьми, а також складання актів рівня безпеки дітей.

Поспілкувавшись з двома дітьми стало зрозуміло чому діти себе поводили схвильовано, залякано, переживали. ОСОБА_12 у поясненні повідомила, що у кімнатах хлопців встановлені відеокамери, щоб наглядати за ними, в кімнаті дівчат також була встановлена відеокамера, але пізніше батько виключив її та забрав. Згодом було з`ясовано, що при бесіді був включений диктофон на мобільному телефоні. Подальше спілкування з дітьми не мало ніякого сенсу, тому комісією було прийняте рішення про вилучення дітей з сім`ї батьків-вихователів для проведення бесіди у безпечному місці та/або у спеціально створених безпечних умовах, а також для огляду дітей медичними працівниками.

Почувши про це батьки-вихователі запротестували, повідомили, що діти нікуди не підуть, бо вони не хочуть. ОСОБА_1 зателефонувала на "102" і повідомила, що соціальні працівники хочуть силою забрати у них дітей (т.1, а.с.57-58).

Городенківським відділенням поліції Коломийського відділу поліції ГУ НП в Івано-Франківської області складено протоколи про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_2 та ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 188-50, ч.1 ст. 173-2, ч.1 ст. 184 КУпАП та направлено до суду (т.1, а.с.88-89, т.2, а.с.107-108).

Згідно пояснень, відібраних у вчителів-класних керівників Городенківської ЗОШ I-III ст. №2 протягом 2019-2020 навчального року від 15.10.2020 встановлено наступне: діти-вихованці за період навчання в їхній школі тільки один раз з`їздили на екскурсію з класом, всі інші рази батьки-вихователі не давали дозволу, як і не давали дозволу брати участь у виховних, святкових, позакласних заходах, індивідуальних заняттях з підготовки до ЗНО, гуртковій роботі за інтересами дітей. Класні керівники неодноразово проводили бесіди з батьками-вихователями щодо залучення дітей до вечорів, шкільних заходів для кращої соціалізації та адаптації дітей в колективі, однак батьки-вихователі повідомили, що взяли дітей на виховання і в них свої методи виховання, а школа призначена для навчання. При розмові з класними керівниками у матері ОСОБА_1 часто присутні слова, що за це вони будуть покарані. ОСОБА_14 - класний керівник дівчат випускниць ОСОБА_8 та ОСОБА_9 повідомила, що весь час в школі дівчата вели себе скованими, малослівними, на запитання відповідали "так" або "ні". Дівчата не брали участь ні у врученні атестатів, ні в випускному вечорі. Навчаючись в 11-му класі, дівчатам було дозволено зробити загальне фото з однокласниками, однак сфотографуватись для альбомів дозволу не дали. В школу діти приходили охайно одягнені, ввічливо спілкувались з вчителями, негативних характеристик щодо дітей немає, окрім ОСОБА_13 , яка іноді могла пропускати уроки (т.1, а.с.90-92).

На засіданні комісії з питань захисту прав дитини Городенківської райдержадміністрації заслухане питання щодо захисту прав та законних інтересів дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу.

20 жовтня 2020 року розпорядженням Городенківської районної державної адміністрації №207 "Про захист прав та законних інтересів дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу та припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 на території Городенківського району", серед іншого, припинено функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 з дати прийняття даного розпорядження, сформовано пакет документів для припинення в судовому порядку дії Договору про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу, укладеного між Городенківської районною державною адміністрацією Івано-Франківської області та батьками вихователями ОСОБА_2 і ОСОБА_1 15.03.2019, тимчасово влаштовано дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу (надалі також - ДБСТ) в Івано-Франківський обласний центр соціальної підтримки дітей та сімей Івано-Франківської обласної ради (м. Тлумач) (т.1, а.с.32-35).

Не погоджуючись із зазначеним розпорядженням, ОСОБА_1 звернулася з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 256 8 Сімейного Кодексу України рішення про створення дитячого будинку сімейного типу приймається районною, районною в містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, виконавчим комітетом міської (міст республіканського Автономної Республіки Крим і міст обласного значення) ради в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Між батьками-вихователями та органом, який прийняв рішення про створення дитячого будинку сімейного типу, на основі типового договору укладається договір про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу. Орган, який прийняв рішення про створення дитячого будинку сімейного типу, зобов`язаний контролювати виконання батьками-вихователями своїх обов`язків щодо виховання та утримання дітей. Положення про дитячий будинок сімейного типу і типовий договір про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу затверджуються Кабінетом Міністрів України.

На реалізацію наведеної норми постановою Кабінету Міністрів України 26 квітня 2002 року прийнято постанову №564, якою затверджено Положення про дитячий будинок сімейного типу (далі - Положення №564).

Пунктом 1 цього Положення закріплено, що метою створення дитячого будинку сімейного типу є забезпечення належних умов для виховання в сімейному оточенні дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

Згідно пункту 2 Положення №564 ДБСТ - окрема сім`я, що створюється за бажанням подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі, які беруть на виховання та спільне проживання не менш як 5 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. Загальна кількість дітей у ДБСТ не повинна перевищувати 10 осіб, враховуючи рідних.

Згідно пункту 3 Положення №564 рішення про створення та забезпечення функціонування ДБСТ приймається районною, районною у мм. Києві та Севастополі держадміністрацією, виконавчими органами міських, районних у містах (в разі утворення) рад (далі - орган, який прийняв рішення) на підставі заяви осіб або особи, яка не перебуває у шлюбі, що виявили бажання створити такий будинок, з урахуванням результатів навчання, подання відповідного центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді і висновку служби у справах дітей про наявність умов для його створення. Зазначених осіб обов`язково інформує служба у справах дітей про стан здоров`я, фізичний та розумовий розвиток дітей, яких вони бажають узяти на виховання та спільне проживання.

Згідно частини 3 цього пункту у разі переміщення ДБСТ з однієї адміністративно-територіальної одиниці до іншої орган, який прийняв рішення, за поданням служби у справах дітей за місцем створення дитячого будинку сімейного типу на підставі заяви батьків-вихователів про зміну місця проживання приймає рішення про припинення функціонування ДБСТ у зв`язку з переміщенням до іншої адміністративно-територіальної одиниці.

Пунктом 4 Положення №564 закріплено, що на підставі рішення про створення ДБСТ між батьками-вихователями та органом, який прийняв рішення про його створення, укладається договір за формою згідно з додатком (далі - договір).

Дія договору припиняється у разі, коли в ДБСТ виникають несприятливі умови для виховання та спільного проживання дітей (тяжка хвороба батьків-вихователів, відсутність взаєморозуміння з дітьми, конфліктні стосунки між дітьми, невиконання батьками-вихователями обов`язків щодо належного виховання, розвитку та утримання дітей), повернення вихованців рідним батькам (опікуну, піклувальнику, усиновителю), досягнення дитиною повноліття, виявлення обставин щодо навмисного виведення дитини із дитячого будинку сімейного типу з метою усиновлення її іноземцями, за винятком ситуацій, коли іноземець є родичем дитини, за згодою сторін, з інших причин, передбачених договором, за рішенням суду, а також за наявності обставин, зазначених у статті 212 Сімейного кодексу України.

Дія договору також припиняється у разі, коли батькам-вихователям або членам сім`ї, з якими вони проживають на спільній житловій площі, у тому числі малолітнім та неповнолітнім дітям, діагностовано захворювання, зазначені в абзаці 20 пункту 17 цього Положення.

Відповідно до пункту 6 Положення №564 у разі зменшення кількості вихованців внаслідок вибуття їх за віком або з інших причин за згодою сторін договору вирішується питання про поповнення ДБСТ вихованцями, або переведення його в статус прийомної сім`ї.

Рішення про поповнення дитячого будинку сімейного типу вихованцями приймається на підставі заяви батьків-вихователів за наявності висновків служби у справах дітей, центру соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді, який здійснює соціальне супроводження сім`ї, про доцільність влаштування дітей на виховання та спільне проживання у сім`ю.

У разі коли середньомісячний сукупний дохід сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців є меншим від розміру встановленого законом прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, питання функціонування дитячого будинку сімейного типу виноситься на розгляд комісії з питань захисту прав дитини.

Згідно пункту 9 Положення №564 ліквідація дитячого будинку сімейного типу здійснюється за рішенням органу, який створив його, або за рішенням суду.

Абзацом 4 пункту 17 Положення №564 також закріплено, що батьками-вихователями можуть бути повнолітні та працездатні особи, за винятком осіб, які були усиновлювачами, опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями іншої дитини, але усиновлення було скасовано або визнано недійсним, опіку, піклування чи діяльність прийомної сім`ї або дитячого будинку сімейного типу було припинено з їх вини.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що Положення №564 ототожнює поняття "ліквідації" та "припинення функціонування" ДБСТ.

У зв`язку з викладеним, питання ліквідації ДБСТ належить до повноважень органу, який його створив.

Перевіряючи рішення відповідача про припинення функціонування ДБСТ ОСОБА_2 і ОСОБА_1 на дотримання суб`єктом владних повноважень критеріїв, закріплених у частині 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, прийняттю оскаржуваного рішення передувало багато подій, а саме питання щодо захисту прав та інтересів дітей, які є вихованцями дитячого будинку сімейного типу, розглядалось на комісії з питань захисту прав дитини Городенківської райдержадміністрації Івано-Франківської області у грудні 2019 року. За результатами засідання прийнято рішення №95 від 21.12.2019 щодо захисту прав та інтересів дітей, які є вихованцями дитячого будинку сімейного тиру, розташованого за адресою АДРЕСА_1 , яким вирішила: вважати діяльність дитячого будинку сімейного типу такою, що не забезпечує інтереси та права дітей на достатньому рівні. Батькам вихователям врахувати недоліки та не допускати їх в подальшому, а саме:

- не допускати пропуски дітьми останніх уроків без поважних причин;

- забезпечити участь дітей у факультативах та підготовчих заняттях для підготовки ЗНО;

- залучати дітей до гурткової роботи за інтересами;

- не застосовувати мірою покарання заборону участі дітей у екскурсійних поїздках, гуртковій роботі, тощо;

- забезпечити дітей мінімальними щоденними коштами на власні потреби;

- не допускати нав`язування релігійних поглядів та віросповідань;

- не перешкоджати участі дітей у святкуванні новорічних та різдвяних свят, дня іменинника, випускного балу, інших шкільних свят;

- дотримуватись чинного законодавства щодо здійснення працівниками служби у справах дітей контролю за умовами проживання та спілкуванні з дітьми;

- забезпечити оздоровлення дітей-вихованців згідно запропонованих путівок за бюджетні кошти;

- забезпечити виконання рішення органу опіки та піклування щодо побачення дітей ОСОБА_3 та ОСОБА_4 з матір`ю або надати підтверджуючі довідки щодо наявних причин, які унеможливлюють побачення (т.1, а.с. 67, 142).

Після прийняття даного рішення, ДБСТ був під особливим контролем служби у справах дітей Городенківської РДА та вчителів освітнього закладу, в якому навчались діти-вихованці.

Було з`ясовано, що діти не активні, малослівні, постійно засмучені, жодного разу не брали участі ні в одному із заходів що проводились у школі, ні у гуртках, ні у факультативах, ні у спортивних секціях, ні в екскурсіях. Розуміючи те, що вчителі через дітей-вихованців вивчають стан, який складається в ДБСТ, батьки-вихователі без незрозумілих причин і без повідомлення відповідних служб, із 01.09.2020 перевели дітей із Городенківської ЗОШ I-III ст. Зазначені обставини підтверджені вчителями-колишніми класними керівниками дітей Городенківської ЗОШ I-III ст. №2.

Також за період з 13 по 20 жовтня 2020 року (до дати прийняття оскаржуваного розпорядження відповідачем), були виявлені факти домашнього насильства в ДБСТ, які мали систематичний характер, проводилась оцінка рівня безпеки дітей, з`ясовувалися обставини, що загрожували їх життю і здоров`ю через вчинення над ними фізичного, економічного та психологічного насильства батьками-вихователями.

13.10.2020 троє дітей вихованців ДБСТ ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_4 втекли із ДБСТ.

Цього ж дня діти були виявлені в центрі міста Городенка та доправлені в Городенківське відділення поліції Коломийського відділу поліції ГУ НП в Івано-Франківській області. За результатами опитування дітей органами поліції було з`ясовано, що причиною втечі стало вчинення над ними домашнього насильства батьками-вихователями і їм стало нестерпно проживати у цій сім`ї.

Пояснення ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_4 від 13.10.2020, які відібрані за участю повноважних представників служби у справах дітей та поліції та від 15.10.2020 у власноручно написаних поясненнях цими ж дітьми в Івано-Франківському обласному центрі підтримки дітей та сімей Івано-Франківської обласної ради (м. Тлумач), а також пяснення викладені у висновках практичного психолога Івано-Франківського обласного центру підтримки дітей та сімей Івано-Франківської обласної ради (м. Тлумач), із застосуванням методу психологічних бесід з метою вивчення ставлення дітей до сім`ї, батьків-вихователів та комфортності проживання, що викладені в протоколах від 15.10.2020 підтверджують факти домашнього насильства зазначені (т.1, а.с.77-78, 80-82).

За цими фактами органами поліції було складено протокол про вчинення батьками-вихователями адміністративних проступків, передбаченого ч. 1 ст. 173 та ст. 184-50 КУпАП.

Також факти домашнього насильства зафіксовані у протоколах бесід з дітьми-вихованцями ДБСТ, які проводились працівниками служби у справах дітей Городенківської РДА від 14.10.2020 та від 16.10.2020, у яких зафіксовано, що всі діти вихованці вказують на те, що в їхній сім`ї за будь-яку провину є покарання (обмеження або позбавлення їжі, позбавлення солодкого); дітям не надаються кишенькові гроші; у вихідні дні діти не віддихають, не їздять на природу, а прибирають, роблять домашнє завдання, допомагають матері на кухні; дітей залучають до важкої фізичної праці; мобільні телефони мають всі, окрім ОСОБА_11 , однак в користування дітям надаються тільки з дозволу батьків на обмежений час; діти перед школою вдома снідають, наступний прийом їжі тільки після 13:30 год., в школу дітям дають тільки яблука, хоча харчування дітей в школі не має, оскільки батьки-вихователі відмовились від харчування для дітей в школі, а натомість відділ освіти Городенківської РДА перераховує кошти за харчування на рахунки магазинів, в яких за них закуповують продукти харчування (т.1, а.с.84-87, 90-92).

14.10.2020 під час виконання службою у справах дітей Городенківської РДА своїх безпосередніх повноважень в частині контролю за умовами проживання вихованців, своїми діями та вчинками батьки вихователі перешкоджали виконанню працівниками своїх посадових обов`язків щодо забезпечення захисту прав та інтересів дітей-вихованців ДБСТ, про що подана заява до Городенківського відділення поліції Коломийського відділу поліції ГУ НП в Івано-Франківській області.

Городенківським відділенням поліції Коломийського відділу поліції ГУ НП в Івано-Франківській області підтверджені факти вчинення батьками-вихователями перешкод (лист від 19.10.2020 №8783/108/57-2020) та за наслідками проведеної перевірки встановлено, що в діях батьків-вихователів ДБСТ, а саме громадян ОСОБА_2 та ОСОБА_1 вбачаються ознаки адміністративного проступку, передбаченого ст. 188-50 КУпАП (т.1, а.с.88).

Факти нанесення дітям фізичних травм підтверджені лікарем-спеціалістом, який здійснював огляд дітей. Під час його проведення на тілі трьох з п`яти присутніх дітей-вихованців виявлені тілесні пошкодженні різних видів (синці, забої, садини, свіжі рани), діти потребували поглибленого огляду у вузьких спеціалістів, про що позивачу повідомлено та запрошено на його проходження у медичному закладі (лист КП "Городенківський некомерційний центр первинної медичної допомоги" №591/01-09 від 15.10.2020) (т.1, а.с.93).

Однак, батьки-вихователі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 із 15.10.2020 по 20.10.2020 не виконали рекомендацій лікаря-спеціаліста щодо поглибленого медичного огляду дітей-вихованців, чим не спростували факту вчинення фізичного насильства над ними.

Листом КП "Городенківський некомерційний центр первинної медичної допомоги" №598/01-09 від 23.10.2020 встановлено, що позивач не дбає про здоров`я і повноцінний відпочинок дітей, постійно відмовляється від санаторно-курортного лікування дітей і їхнього оздоровлення. Також відмовляється від проведення профілактичних щеплень дітям, аргументуючи тим, що це може зашкодити їхньому здоров`ю (т.1, а.с.94).

Підтвердження обставин, які склалися у ДБСТ викладені також у висновку, який зроблений начальником відділу правової роботи, усиновлення, опіки, піклування та сімейних форм виховання дітей служби у справах дітей Івано-Франківської ОДА, яка 15.10.2020 разом із представниками служби у справах дітей Городенківської РДА провела обстеження умов проживання ДБСТ родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 та з`ясувала обставини вчинення насильства над ними. Встановлено, що в родині наявні конфліктні ситуації як між самими дітьми, так і між дітьми та батьками-вихователями. Поряд з цим, батьки-вихователі зовсім не усвідомлювали та не надавали серйозності подіям, які мали місце 13.10.2020 (втеча дітей, передумовою якої було систематичне вчинення домашнього насильства над ними), та вважали свої дії правильними щодо виховання дітей. При цьому ж, родині позивача і соціальним службам рекомендовано здійснити ряд завдань, які належали до їхніх безпосередніх обов`язків щодо даного ДБСТ (т.2, а.с.2-3).

Усі перелічені документи, які містять зазначені факти насильства, були предметом розгляду на позачерговому засіданні комісії з питань захисту прав дитини Городенківської РДА 20 жовтня 2020 року.

За результатами позачергового засідання комісії з питань захисту прав дитини Городенківської РДА прийнято рішення №77, у відповідності до якого встановлено, що у ДБСТ родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 виникли небезпечні умови для подальшого виховання та спільного проживання дітей, у зв`язку із встановленням фактів безпосередньої загрози життю та здоров`ю дітей через вчинення батьками-вихователями домашнього насильства (фізичного, психологічного, економічного) внаслідок невиконання ними обов`язків щодо неналежного виховання, розвитку та утримання дітей (т.1, а.с.143-145).

Дане рішення стало основою для прийняття розпорядження головою Городенківської РДА №207 від 20 жовтня 2020 року "Про захист прав та законних інтересів дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу та припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 на території Городенківського району" та доповнень і змін до нього, внесених розпорядженням №211 від 21.10.2020 (т.1, а.с.32-35, 98, 146-147, 148).

Суд звертає увагу, що підставою для прийняття рішення (розпорядження) про відібрання дітей-вихованців від батьків-вихователів ДБСТ є виключно підтверджені факти домашнього насильства, що загрожують життю і здоров`ю дітей, які не підлягають жодному сумніву, зафіксовані у документах перевіряючих служб, які наділені відповідними повноваженнями в сфері забезпечення безпеки дітей, є реальними та негативно впливають на психічний стан дітей, їх фізичний розвиток та життя в цілому внаслідок жорстокого поводження з ними.

Законом України "Про запобігання та протидію домашньому насильству" визначено наступне:

домашнє насильство - діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім`ї чи в межах місця проживання або між родичами, або між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають (проживали) однією сім`єю, але не перебувають (не перебували) у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає (проживала) особа, яка вчинила домашнє насильство, у тому самому місці, що й постраждала особа, а також погрози вчинення таких діянь;

економічне насильство - форма домашнього насильства, що включає умисне позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна, коштів чи документів або можливості користуватися ними, залишення без догляду чи піклування, перешкоджання в отриманні необхідних послуг з лікування чи реабілітації, заборону працювати, примушування до праці, заборону навчатися та інші правопорушення економічного характеру;

психологічне насильство - форма домашнього насильства, що включає словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи, контроль у репродуктивній сфері, якщо такі дії або бездіяльність викликали у постраждалої особи побоювання за свою безпеку чи безпеку третіх осіб, спричинили емоційну невпевненість, нездатність захистити себе або завдали шкоди психічному здоров`ю особи;

фізичне насильство - форма домашнього насильства, що включає ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, а також незаконне позбавлення волі, нанесення побоїв, мордування, заподіяння тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості, залишення в небезпеці, ненадання допомоги особі, яка перебуває в небезпечному для життя стані, заподіяння смерті, вчинення інших правопорушень насильницького характеру.

Пунктом 8 Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №866 від 24.09.2008 зазначено, що "якщо виникла безпосередня загроза життю або здоров`ю дитини, орган опіки і піклування, якому стало відомо про це, приймає рішення про негайне відібрання у батьків або осіб, які їх замінюють". Для прийняття рішення про негайне відібрання дитини служба у справах дітей після отримання такого повідомлення негайно разом з органами поліції, із соціальної роботи, представниками закладу охорони здоров`я та іншими, проводять оцінку рівня безпеки дитини згідно з додатком 10 до цього Порядку.

30.11.2020 на адресу суду від Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області надійшла заява від 27.11.2020 №01-22/383 про виклик в якості свідків, а саме: ОСОБА_18 - директора Івано-Франківського обласного центру соціальної підтримки та сімей Івано-Франківської обласної ради, ОСОБА_19 - заступника директора Городенківського центру надання соціальних послуг, ОСОБА_20 - начальника відділу з питань правової роботи, усиновлення, опіки, піклування та сімейних форм виховання дітей служби у справах дітей Івано-Франківської обласної державної адміністрації, ОСОБА_21 - старшого інспектора з ювенальної превенції сектору превенції Городенківського відділення поліції Коломийського відділу поліції ГУ НП в Івано-Франківській області.

Представником позивача на адресу суду подано заяву про виклик в якості свідків, а саме: ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_10 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26

Судом дані заяви задоволено.

У судовому засіданні ОСОБА_22 та ОСОБА_23 повідомили, що являються рідними дітьми родини ОСОБА_2 та ОСОБА_1 . У родині усі діти живуть дружно, допомагають один одному, а до тяжкої роботи ніхто дітей не залучає.

ОСОБА_10 у судовому засіданні в режимі відеоконференції за допомогою сервісу EASYCON зазначив, що проживав у будинку сімейного типу, як дитина-вихованець родини ОСОБА_2 та ОСОБА_1 . Досягнувши повноліття, навчається в Вузі на факультеті журналістики. На час проживання в ДБСТ до нього відносилися добре, ніяких зауважень до виховання батьків-вихователів немає.

ОСОБА_25 у судовому засіданні зазначив, що є другом сім`ї родини ДБСТ ОСОБА_2 та ОСОБА_1. Бував у дитячому будинку сімейного типу раз у два місяці. Допомагав родині як електрик. Разом їздили на рибалку, брали дітей. За час його перебування, діти були доглянуті, не конфліктували між собою.

ОСОБА_26 у судовому засіданні повідомив, що він є пастором Церкви, в селі Серафинці Городенківського району. У даній церкві прихожанами є родина ДБСТ ОСОБА_2 та ОСОБА_1 . З родиною ДБСТ проживають дружно, їздять на пікнік. Родина живе дружно, діти між собою не конфліктують. Мати вчить дітей англійської мови.

У судовому засіданні ОСОБА_18 зазначив, що працює директором Івано-Франківського обласного центру соціальної підтримки та сімей Івано-Франківської обласної ради. Під час спілкування з дітьми, діти були замкнуті, розповідали, що не хочуть повертатись до батьків, тому, що вони їх ображають, карають, заставляють до тяжкої фізичної праці.

В судовому засіданні ОСОБА_19 повідомила, що працює на посаді заступника директора Городенківського центру надання соціальних послуг. На час спілкування з дітьми, діти були залякані, не приймали участі в позакласних гуртках, пропускали уроки. Батьки-вихователі завжди контролювали дітей-вихованців ДБСТ під час розмови з психологом, не давали кишенькових коштів.

ОСОБА_20 у судовому засіданні зазначила, що працює на посаді начальника відділу з питань правової роботи, усиновлення, опіки, піклування та сімейних форм виховання дітей служби у справах дітей Івано-Франківської обласної державної адміністрації. При відвідуванні дитячого будинку замітила, що між дітьми були конфлікти, дружніх стосунків не склалось, кишенькових коштів дітям не надавалось, не всі забезпечені мобільними телефонами, батьки-вихователі обмежують дітей, не забезпечують їм належних умов проживання.

У судовому засіданні ОСОБА_21 зазначив, що на станом на 13.10.2020 працював на посаді старшого інспектора з ювенальної превенції сектору превенції Городенківського відділення поліції Коломийського відділу поліції ГУ НП в Івано-Франківській області. 14.10.2020 у вихідний день, у зв`язку з втечею дітей-вихованців з ДБСТ родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 брав участь у позачерговій нараді при керівникові апарату Городенківської РДА. При відібранні пояснень у дітей-вихованців ДБСТ встановлено, що батьки-вихователі ДБСТ знущались над дітьми, застосовували домашнє насилля, були випадки жорстокого поводження і вони потребують соціального захисту та небажають повертатися в ДБСТ.

Судом за клопотанням представника позивача досліджено цифровий носій із відеозаписом щодо вилучення із дитячого будинку сімейного типу Родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 та тимчасового влаштування дітей-вихованців будинку сімейного типу: ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 в Івано-Франківський обласний центр соціальної підтримки дітей та сімей Івано-Франківської обласної ради (м. Тлумач). За наслідком чого судом цифровий носій долучено до матеріалів справи, як такий, що містить електронний доказ (інформацію (відеозапис), що містить дані про обставини, що мають значення для справи.

Крім того, постановою Городенківського районного суду Івано-Франківської області від 15.01.2021 у справі №342/1351/20 закрито провадження в справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 173-2 КУпАП у зв`язку із закінченням на момент розгляду справи строку накладення адміністративного стягнення, передбаченого ст. 38 КУпАП (т.2, а.с.216-217).

У мотивувальній частині даної постанови Городенківський районний суд Івано-Франківської області, зокрема зазначив: "Вина ОСОБА_1 у вчиненні адмінправопорушення, передбаченого ч.1 ст. 173-2 КУпАП, стверджується даними, що містяться в протоколі про адміністративне правопорушення серії ВАБ №263447 від 20.10.2020; повідомленням Служби у справах дітей Городенківської РДА Івано-Франківської області №981/01-27 від 16.10.2020 про притягнення до відповідальності ОСОБА_1 за вчинення домашнього насильства над вихованцями та неналежне виконання батьківських обов`язків стосовно дітей вихованців ДБСТ; протоколами проведення психологічних бесід з дітьми-вихованцями: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 ; актами від 14.10.2020 проведення оцінки рівня безпеки дітей: ОСОБА_9 , ОСОБА_13 , ОСОБА_3 , ОСОБА_12 , ОСОБА_11 ; поясненнями класних керівників: ОСОБА_31 , ОСОБА_32 , ОСОБА_33 ; протоколами бесід з дітьми: ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 ; інформацією КП "Городенківський некомерційний центр первинної медичної допомоги" Городенківської районнної ради №591/01-09 від 15.10.2020 про стан здоров`я дітей: ОСОБА_11 , ОСОБА_3 , ОСОБА_9 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , з якої вбачається, що під час огляду 15.10.2020 ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_7 , ОСОБА_4 , ОСОБА_6 та рапортами старшого інспектора з ЮП Городенківського ВП лейтенанта В. Бабака.

Суд вважає, що в діях ОСОБА_1 є склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 173-2 КУпАП" (т.2, а.с.216 - 217).

Враховуючи наведене, з огляду на закріплені у Положенні №564 вимоги про функціонування ДБСТ за умови відсутності взаєморозуміння з дітьми, конфліктних стосунків між дітьми, невиконання батьками-вихователями обов`язків щодо належного виховання, розвитку та утримання дітей, суд приходить до висновку, що у відповідача були наявні правові підстави для прийняття рішення про припинення функціонування такого будинку і таке рішення обумовлене необхідністю захисту прав розміщених у ньому дітей.

Посилання позивача на постанову Верховного Суду від 11 липня 2018 року №522/15356/16-а суд вважає помилковим, оскільки у зазначеній справі предметом оскарження було рішення про розірвання угоди про організаційне забезпечення функціонування ДБСТ.

До того ж, висновок суду касаційної інстанції про те, що угода про організацію діяльності дитячого будинку сімейного типу укладається на підставі рішення про створення такого будинку, а тому підставою для припинення його функціонування або ліквідації може бути розірвання такої угоди, а не навпаки, не виключає права відповідача на прийняття рішення про припинення функціонування ДБСТ з інших підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 2 ст. 73 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

За такого правового врегулювання та обставин справи, суд вважає, що відповідач діяв в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законами України, з урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) та неупереджено.

Враховуючи вищенаведене, суд робить висновок про не обґрунтованість адміністративного позову в цілому, а позовні вимоги такими, що не підлягають до задоволення.

З приводу розподілу судових витрат суд зазначає, що позивачем за подання до суду адміністративного позову немайнового характеру сплачено судовий збір в загальному розмірі 840,80 гривень, на підтвердження чого в матеріалах справи міститься квитанція від 23.10.2020 за №0.0.1881807646.1 на суму 840,80 гривень (а.с.1).

Зважаючи на висновок суду про необґрунтованість адміністративного позову в силу вимог статті 139 КАС України не підлягають стягненню із відповідача суб`єкта владних повноважень витрати судового збору.

Учасниками справи не подано до суду будь-яких доказів про понесені ними інші судові витрати при розгляду даної справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо розподілу таких витрат.

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 , (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) до Городенківської районної державної адміністрації Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 04054381, вул. Богуна, 11, м. Городенка, Городенківський район, Івано-Франківська область, 78100), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Служба у справах дітей Городенківської районної державної адміністрації, (код ЄДРПОУ 35528266, вул. Богуна, 13, м. Городенка, Івано-Франківська область, 78100) про визнання протиправним та скасування розпорядження Городенківської районної державної адміністрації №207 від 20.10.2020 "Про захист прав та законних інтересів дітей-вихованців дитячого будинку сімейного типу та припинення функціонування дитячого будинку сімейного типу родини ОСОБА_2 і ОСОБА_1 на території Городенківського району" - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Микитюк Р.В.

Рішення складене в повному обсязі 26 квітня 2021 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.04.2021
Оприлюднено27.04.2021
Номер документу96503780
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2932/20

Ухвала від 30.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Ухвала від 15.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Заверуха Олег Богданович

Рішення від 15.04.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Рішення від 15.04.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 15.01.2021

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 27.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

Ухвала від 28.10.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні