Постанова
від 20.04.2021 по справі 808/507/16(сн/280/39/20)
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

20 квітня 2021 року м. Дніпросправа № 808/507/16(СН/280/39/20)

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Олефіренко Н.А. (доповідач),

суддів: Білак С.В., Шальєвої В.А.,

за участю секретаря судового засідання Лащенко Р.В.

за участю: позивача- Денисюк О.С. , відповідача - Шевченко Д.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28.10.2020 ( суддя першої інстанції Максименко Л.Я.) в адміністративній справі №808/507/16(СН/280/39/20) за позовом Запорізького державного підприємства "Радіоприлад" до Головного управління ДПС у Запорізькій області третя особа: Головне управління Державної казначейської служби України у Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Запорізьке державне підприємство Радіоприлад звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень, просило:

визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя) щодо невідображення в інтегрованій картці позивача сплачені Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ сум єдиного внеску за ЗДП Радіоприлад відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду позивача на загальну суму 2 151 318, 29 грн.;

зобов`язати відповідача вчинити дії шляхом зарахування сплачених Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ (код ЄДРПОУ 25764081) сум єдиного внеску за ЗДП Радіоприлад відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду ЗДП Радіоприлад на загальну суму 2 151 318, 29 грн.;

зобов`язати відповідача вчинити дії щодо відображення в інтегрованій картці платника податків ЗДП Радіоприлад (ЄДРПОУ 14313317) сплачені Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ ЄДРПОУ 25764081) сум єдиного внеску за ЗДП Радіоприлад відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду ЗДП Радіоприлад на загальну суму 2 151 318, 29 грн.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 15.09.2016 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21.02.2017року, позовні вимоги задоволено.

Приймаючи оскаржувані судові рішення, суди виходили з того, що сплата коштів від платника Відособленого підрозділу ЗДП Радіоприлад ЗТФ є сплатою коштів ЗДП Радіоприлад . Відособлений підрозділ ЗДП Радіоприлад ЗТФ як один з відділів позивача може діяти від імені та за дорученням ЗДП Радіоприлад . ЗДП Радіоприлад було виконано обов`язок по сплаті єдиного внеску на загальнообов`язкове державна соціальне страхування шляхом перерахування коштів платіжними дорученнями на відповідний рахунок де платником вказано один з підрозділів, який представляє платника та виступає від його імені.

Не погодившись з такими висновками, ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя оскаржила їх у касаційному порядку.

Постановою Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 07 липня 2020 року касаційну скаргу Запорізької об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Запорізькій області задоволено частково.

Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 15.09.2016 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21.02.2017 року у справі №808/507/16 скасовано.

Справу передано на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2020 року позовну заяву Запорізького державного підприємства Радіоприлад до Головного управління ДПС у Запорізькій області, третя особа - Головне управління Державної казначейської служби в Запорізькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, задоволено: визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Запорізькій області щодо не відображення в інтегрованій картці Запорізького державного підприємства Радіоприлад сплачені Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ сум єдиного внеску за Запорізьке державне підприємства Радіоприлад відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду Запорізького державного підприємства Радіоприлад на загальну суму 2 151 318, 29 грн. та зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області вчинити дії щодо зарахування та відображення в інтегрованій картці платника податків - Запорізького державного підприємства Радіоприлад сплачених Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ (код ЄДРПОУ 25764081) сум єдиного внеску за Запорізьке державне підприємство Радіоприлад відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду ЗДП Радіоприлад на загальну суму 2 151 318, 29 грн.

З апеляційною скаргою на рішення суду звернувся відповідач Головного управління ДПС у Запорізькій області, в якій зазначив, що чинним законодавством заборонена передача платниками єдиного внеску своїх обов`язків з його сплати третім особам, крім випадків, передбачених законом. Посилаючись на порушення позивачем порядку заповнення документів на переказ у разі сплати (стягнення) податків, зборів, митних платежів, єдиного внеску, здійснення бюджетного відшкодування податку на додану вартість, повернення помилково або надміру зарахованих коштів, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України №609 від 22.10.2013, у вигляді допущених помилок при заповненні полів, зазначив, що податковий орган діяв в межах та спосіб передбачений чинним законодавством, перерахувавши грошові кошти саме на рахунок платника - ЗДП Радіоприлад ЗТФ. Крім того, відокремленим підрозділом юридичної особи, відповідно до статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є Філія, інший підрозділ юридичної особи, що знаходиться поза її місцезнаходженням та виробляє продукцію, виконує роботи або операції, надає послуги від імені юридичної особи, або представництво, що здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Відповідно до положень пункту 9 Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів від 09.09.2013 № 458 у разі прийняття юридичною особою рішення про виділення відокремленого підрозділу на окремий баланс та перехід до самостійного ведення ним розрахунків із застрахованими особами юридична особа повідомляє про це в десятиденний строк з дня прийняття такого рішення орган доходів і зборів за місцезнаходженням відокремленого підрозділу. У зазначеному випадку на підставі такого повідомлення юридичної особи відокремлений підрозділ обліковується як платник єдиного внеску. Отже, нарахування і сплата (перерахування) єдиного соціального внеску здійснюється тими відокремленими структурними підрозділами підприємства, установи, організації, які мають окремий баланс, самостійно ведуть розрахунки із застрахованим особами, з якими перебувають у трудових правовідносинах, а саме: використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно- правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців). Відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ діє на підставі положення, затверджено наказом №431 від 27.09.1999 та згідно з п.1.5 Положення відповідає за зобов`язаннями ЗДП Радіоприлад . Згідно положення про відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ, у підрозділу відсутній окремий баланс та не встановлено самостійного ведення розрахунки із застрахованим особами, з якими перебувають у трудових правовідносинах.

За результатами апеляційного перегляду справи просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.

Представник відповідача подав клопотання про заміну сторони відповідача Головного управління ДПС у Запорізькій області на його правонаступника - Головного управління ДПС у Запорізькій області, відповідно до ст. 52 КАС України.

Постановою Кабінету Міністрів України №893 від 30.09.2020 року Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби згідно визначеного Кабінетом Міністрів переліку. До переліку ліквідованих територіальних органів Державної податкової служби входить і Головне управління ДПС у Запорізькій області (ЄДРПОУ 43143945) .

Відповідно до Наказу ДПС України № 529 від 30.09.2020 р. утворено як відокремлений підрозділ Державної податкової служби - Головне управління ДПС у Запорізькій області, яке створено 30.09.2020 року, про що міститься відповідний запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за № 1000741030008085321.

Наказом Державної податкової служби України від 08.10.2020 №556 ліквідовані як юридичні особи публічного права територіальні органи ДПС.

Згідно Наказу Державної податкової служби України від 24.12.2020 року № 755 Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій визначено розпочати з 01.01.2021 року здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30.09.2020 № 529 Про утворення територіальних органів Державної податкової служби повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови № 893.

Відповідно до п.7 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 року №227, ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи. ДПС та її територіальні органи є контролюючими органами (податковими органами, органами стягнення).

Наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 року №643 затверджено положення про територіальні органи.

Згідно з п. 1 Положення про Головне управління ДПС у Запорізькій області, затвердженого Наказом ДПС України №643 від 12.11.2020 останнє є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України.

Головне управління ДПС у Запорізькій області забезпечує реалізацію повноважень ДПС на території Запорізької області і здійснює їх податкове супроводження.

Головне управління ДПС у Запорізькій області є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДПС у Запорізькій області (43143945) у відповідних сферах діяльності.

Таким чином, Головне управління ДПС у Запорізькій області (відокремлений підрозділ, код ЄДРПОУ 44118663) почало діяльність, як орган виконавчої влади, та є правонаступником Головного управління ДПС у Запорізькій області (43143945)

Відповідно до ст. 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

Відповідно до ч.4 ст.46 КАСУ відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Поряд із цим, згідно п.7 ч.1 ст.4 КАСУ суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Також відповідно до ч.2 ст.21 1 Закону України Про центральні органи виконавчої влади територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, визначені частиною першою цієї статті, утворюються без статусу юридичної особи та є органами державної влади, можуть мати окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку та бланк зі своїм найменуванням та із зображенням Державного Герба України. Згідно ч.4 ст.21 1 Закону України Про центральні органи виконавчої влади керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, керівник центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, може делегувати керівнику територіального органу як відокремленого підрозділу такого центрального органу виконавчої влади окремі повноваження відповідно до положення про такий територіальний орган.

Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.

При цьому можна виділити дві форми адміністративного (публічного) правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.

Також Верховним Судом було зазначено, що коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи .

Аналогічна правова позиція наведена Верховним Судом у постанові від 06 жовтня 2020 року по справі №804/958/17.

Отже, підставою для переходу адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого (набуття адміністративної компетенції) є події, що відбулися із суб`єктом владних повноважень, а відповідачем - суб`єктом владних повноважень, до якого може бути звернута позовна вимога про визнання протиправним податкового повідомлення рішення, є Головне управління ДПС у Запорізькій області (44118663).

За таких обставин, суд апеляційної інстанції вважає необхідним клопотання відповідача задовольнити та замінити Головне управління ДПС у Запорізькій області на її правонаступника Головне управління ДПС у Запорізькій області.

У судовому засіданні представник позивача зазначив, що рішення суду першої інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи апеляційної скарги є необґрунтованими. Просив залишити апеляційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, перевіряючи дотримання судом норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ним норм матеріального права, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Матеріалами справи встановлено, Запорізьке державне підприємство Радіоприлад зареєстроване як юридична особа з 02.07.1993 року, про що свідчить свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи серія А00 №196399, також зареєстровано як страхувальник та платник єдиного внеску.

Наказом Генерального директора ЗДП Радіоприлад №431 від 27.09.1999 затверджено положення Про відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства Радіоприлад Зовнішньоторгівельну фірму (надалі - Положення). Згідно п.1.1, 1.2 Положення Відособлений підрозділ Зовнішньоторгівельна фірма Запорізького державного підприємства Радіоприлад , надалі - фірма , утворено як відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства Радіоприлад . Відповідно до п.1.5 Положення відособлений підрозділ відповідає за зобов`язаннями ЗДП Радіоприлад . П.3.1 Положення визначено, що фірма підпорядкована безпосередньо директору ЗДП Радіоприлад . Відповідно до п.3.2 Керівництво фірмою здійснюється директором фірми, який призначається та звільняється з посади наказом директора ЗДП Радіоприлад . Директор фірми діє в межах повноважень, наданих директором ЗДП Радіоприлад . Повноваження надаються дорученнями, довіреністю, наказами, розпорядженнями, підписаними директором ЗДП Радіоприлад , цим Положенням.

Фірму (код ЄДРПОУ 25764081) створено позивачем без права юридичної особи, що підтверджено довідкою АА №553541 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.

У грудні 2014 року ЗДП Радіоприлад звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду з позовами до ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя ГУ ДФС у Запорізькій області про визнання нечинними та скасування вимог про сплату боргу від 06.10.2014 №Ю-15/17 на суму 637700,55 грн. та від 05.11.2014 року № Ю-15/17 на суму 961386,55 грн.

Підставою для звернення ЗДП Радіоприлад з відповідними позовами стало те, що ДПІ у Комунарському районі починаючи з липня 2014 року не перевірялися призначення платежу по платіжним дорученням на перерахування єдиного внеску та відповідно не враховані всі перерахування, які надходили від підприємства та його відокремленого структурного підрозділу ЗТФ ЗДП Радіоприлад (код ЄДРПОУ 25764081). Так, не було зараховано та не внесено до картки особового рахунку ЗДП Радіоприлад сплачені Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ суми єдиного внеску за ЗДП Радіоприлад відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду ЗДП Радіоприлад на загальну суму 2 151 318,29 грн.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду у справі №808/9678/14 від 16.04.2015, яка набрала законної сили 17.11.2015, визнана незаконною та скасована вимога про сплату боргу (недоїмки) від 06.10.2014 №Ю-15/17 на суму 637700,55грн.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду у справі №808/9710/14 від 16.04.2015, яка набрала законної сили 17.11.2015, визнана незаконною та скасована вимога про сплату боргу (недоїмки) від 05.11.2014 №Ю-15/17 на суму 961386,55грн.

Зазначеними судовими рішеннями встановлено неправомірність не зарахування відповідачем сплачених Відособленим підрозділом ЗДП Радіоприлад ЗТФ сум єдиних внесків за позивача до облікової картки платника збору- ЗДП Радіоприлад відповідно до платіжних доручень

09.12.2015 ЗДП Радіоприлад листом за вих.№131-2393 звернулось до ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя ГУ ДФС у Запорізькій області, в якому просило з метою виконання вищевказаних рішень та недопущення порушень в подальшому внести зміни в картку особового рахунку ЗДП Радіоприлад та зарахувати сплачені Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ суми єдиного внеску за ЗДП Радіоприлад відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду ЗДП Радіоприлад .

Листом за вих. №59/10/08-27-20-03-11 від 06.01.2016 ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя ГУ ДФС у Запорізькій області у внесенні змін відмовлено, оскільки постанови Запорізького окружного адміністративного суду від 16.04.2015 по справі №808/9678/14 та по справі № 808/9710/15 по своїй формі не зобов`язують ДПІ здійснити коригування щодо перенесення платіжних доручень. Крім того, в розумінні закону, платниками єдиного внеску є як юридична особа, так і філія (інший відокремлений підрозділ).

Позивач, вважаючи відмову податкового органу незаконною, звернувся з відповідним позовом до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не доведена правомірність відмови позивачу у відображенні та зарахуванні в інтегровану картку позивача сплачених Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ сум єдиного внеску за позивачем відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду позивача на загальну суму 2 151 318,29грн.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції зазначає.

Статтею 67 Конституції України встановлений обов`язок кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначено правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Згідно із пунктом 1 частини першої статті 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування платниками єдиного внеску є підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Положення статті 64 Господарського кодексу України та статті 95 Цивільного кодексу України, передбачають право підприємства створювати філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону. Відокремлені підрозділи наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності.

За правилами пункту 15.1 статті 15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Відповідно до пункту 63.2 статті 63 Податкового кодексу України, взяттю на облік або реєстрації в органах державної податкової служби підлягають всі платники податків. Взяття на облік в органах державної податкової служби юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів, а також самозайнятих осіб здійснюється незалежно від наявності обов`язку щодо сплати того або іншого податку та збору.

Відокремленим підрозділом юридичної особи, відповідно до статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців є філія, інший підрозділ юридичної особи, що знаходиться поза її місцезнаходженням та виробляє продукцію, виконує роботи або операції, надає послуги від імені юридичної особи, або представництво, що здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи.

Відповідно до положень пункту 9 Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів від 09.09.2013 № 458 у разі прийняття юридичною особою рішення про виділення відокремленого підрозділу на окремий баланс та перехід до самостійного ведення ним розрахунків із застрахованими особами юридична особа повідомляє про це в десятиденний строк з дня прийняття такого рішення орган доходів і зборів за місцезнаходженням відокремленого підрозділу. У зазначеному випадку на підставі такого повідомлення юридичної особи відокремлений підрозділ обліковується як платник єдиного внеску.

Отже, нарахування і сплата (перерахування) єдиного соціального внеску здійснюється тими відокремленими структурними підрозділами підприємства, установи, організації, які мають окремий баланс, самостійно ведуть розрахунки із застрахованим особами, з якими перебувають у трудових правовідносинах, а саме: використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців).

Як з`ясовано під час неодноразового розгляду справи, єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сплачувався позивачем через Відособлений підрозділ ЗДП Радіоприлад ЗТФ, що підтверджується копіями платіжних доручень, які наявні в матеріалах справи.

Сплачені кошти податковим органом не було зараховано та не внесено в картку особового рахунку ЗДП Радіоприлад сплачені Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ сум єдиного внеску за ЗДП Радіоприлад відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду ЗДП Радіоприлад , у зв`язку з чим у позивача виник податковий борг.

Відповідно до наданих платіжних доручень за період липень2014 року - травень 2015 року, у полі Призначення платежу зазначено ідентифікаційний код 14313317, за яким зареєстрований ЗДП Радіоприлад , що підтверджується копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи, наявною в матеріалах справи та не заперечувалось сторонами.

При цьому, відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства Радіоприлад Зовнішньоторгівельна фірма має ідентифікаційний код 25764081.

Відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ діє на підставі положення, затверджено наказом №431 від 27.09.1999 та згідно з п.1.5 Положення відповідає за зобов`язаннями ЗДП Радіоприлад .

Відповідно до п.1.2 Положення фірма утворена як відособлений підрозділ ЗДП Радіоприлад та не є юридичною особою.

Відповідно до п.1.4 Положення фірма здійснює діяльність у відповідності з чинним законодавством та цим Положенням в межах повноважень, наданих ЗДП Радіоприлад .

Відповідно до п.3.1 Положення фірма підпорядкована безпосередньо генеральному директору ЗДП Радіоприлад .

Відповідно до п.3.2 Положення керівництво фірмою здійснюється директором фірми, який призначається та звільняється з посади наказом директора ЗДП Радіоприлад . Директор фірми діє в межах повноважень, наданих директором ЗДП Радіоприлад . Повноваження надаються дорученнями, довіреністю, наказами, розпорядженнями, підписаними директором ЗДП Радіоприлад , цим Положенням.

Таким чином, вирішуючи даний спір Верховний Суд в постанові від 07.07.2020 року в даній справі зазначив про необхідність з`ясувати чи враховані приписи пункту 1 частини першої статті 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , та з`ясувати, чи має Відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ окремий баланс та чи здійснювалась сплата єдиного соціального внеску щодо застрахованих осіб, які безпосередньо перебувають з ним у трудових правовідносинах та щодо яких він виступає податковим агентом.

З матеріалів справи встановлено, відособлений підрозділ Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ діє на підставі положення, затверджено наказом №431 від 27.09.1999 та згідно з п.1.5 Положення відповідає за зобов`язаннями ЗДП Радіоприлад .

Відповідно до п.1.2 Положення фірма утворена як відособлений підрозділ ЗДП Радіоприлад та не є юридичною особою.

Відповідно до п.1.4 Положення фірма здійснює діяльність у відповідності з чинним законодавством та цим Положенням в межах повноважень, наданих ЗДП Радіоприлад .

Відповідно до п.3.1 Положення фірма підпорядкована безпосередньо генеральному директору ЗДП Радіоприлад .

Відповідно до п.3.2 Положення керівництво фірмою здійснюється директором фірми, який призначається та звільняється з посади наказом директора ЗДП Радіоприлад . Директор фірми діє в межах повноважень, наданих директором ЗДП Радіоприлад . Повноваження надаються дорученнями, довіреністю, наказами, розпорядженнями, підписаними директором ЗДП Радіоприлад , цим Положенням.

Відповідно до п.3.4 Положення відносини з переміщення грошових коштів, з фінансових, бюджетних та податкових розрахунків регулюються розпорядчими документами генерального директора ЗДП Радіоприлад .

Крім того, відповідно до п.4.2.1 Положення, директору ВТФ надано право діяти від імені підприємства та представляти його інтереси в будь-яких організаціях, підприємствах, установах відповідно до наданих повноважень.

При цьому, в судовому засіданні представник позивача заявив, що відособлений підрозділ ЗДП Радіоприлад не має окремого балансу, не здійснює самостійного ведення розрахунків із застрахованими особами, з якими перебувають у трудових правовідносинах тощо.

З урахуванням встановлених обставин, колегія вважає за необхідне звернути увагу на те, що починаючи з грудя 2014 року, сплачені кошти податковим органом не було зараховано та не внесено в картку особового рахунку ЗДП Радіоприлад сплачені Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ сум єдиного внеску за ЗДП Радіоприлад відповідно до платіжних доручень, в яких міститься ідентифікаційний код клієнта, що відповідає коду ЗДП Радіоприлад , у зв`язку з чим у позивача виник податковий борг.

Водночас, з`ясовано, що ДПІ у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області було сформовано вимоги про сплату ЗДП Радіоприлад боргу з єдиного внеску № Ю-15/17 від 06.10.2014 року на суму 637 700,55 грн. та № Ю-15/17 від 05.11.2014 року на суму 961 386,55 грн., які були оскаржені підприємством у судовому порядку.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду у справі №808/9678/14 від 16.04.2015, яка набрала законної сили 17.11.2015, визнана незаконною та скасована вимога про сплату боргу (недоїмки) від 06.10.2014 №Ю-15/17 на суму 637 700,55грн.

Постановою Запорізького окружного адміністративного суду у справі №808/9710/14 від 16.04.2015, яка набрала законної сили 17.11.2015, визнана незаконною та скасована вимога про сплату боргу (недоїмки) від 05.11.2014 №Ю-15/17 на суму 961 386,55грн.

Зазначеними судовими рішеннями встановлено неправомірність не зарахування відповідачем сплачених Відособленим підрозділом ЗДП Радіоприлад ЗТФ сум єдиних внесків за позивача до облікової картки платника збору- ЗДП Радіоприлад відповідно до платіжних доручень.

Таким чином, відповідно до рішень судів в адміністративних справах № 808/9678/14 та № 808/9710/14, які набрали законної сили 17 листопада 2015 року, вказані вимоги були скасовані, а також судами зазначено, що сплата коштів від платника Відособленого підрозділу Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ є сплатою коштів ЗДП Радіоприлад , сплата єдиного внеску відокремленим підрозділом не заборонена законом.

Також судами зазначено, що у податкового органу відсутні правові підстави для не зарахування сплачених Відособленим підрозділом Запорізького державного підприємства Радіоприлад ЗТФ сум єдиних внесків за ЗДП Радіоприлад до його облікової картки.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Отже, саме з урахуванням судових рішень, які набрали законної сили щодо правомірності сплати коштів від платника Відособленого підрозділу Запорізького державного підприємства Радіоприлад , колегія погоджується з висновками суду першої інстанції про неправомірність бездіяльності відповідача щодо не відображення сплачених Відособленим підрозділом ЗДП Радіоприлад ЗТФ сум єдиних внесків за позивача, оскільки в іншому випадку, дії щодо не відображення сплачених Відособленим підрозділом ЗДП Радіоприлад ЗТФ сум єдиних внесків призведе до поновлення податкового боргу зі сплати ЗДП Радіоприлад сум єдиного внеску.

Відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 28.10.2020 в адміністративній справі №808/507/16(СН/280/39/20) залишити без змін.

Постанова набирає законної сили відповідно до ст.325 Кодексу адміністративного судочинства України, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку, встановленому ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складено 23 квітня 2021 року.

Головуючий - суддя Н.А. Олефіренко

суддя С.В. Білак

суддя В.А. Шальєва

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.04.2021
Оприлюднено27.04.2021
Номер документу96507053
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/507/16(сн/280/39/20)

Постанова від 20.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 20.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 16.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 09.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 23.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 23.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 05.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні