Справа № 308/10276/20
1-кс/308/1487/21
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 квітня 2021 року м. Ужгород
Слідчий суддя Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області ОСОБА_1 , за участі секретаря судового засідання ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , підозрюваного ОСОБА_4 , захисника адвоката ОСОБА_5 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Ужгороді, клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Закарпатській області ОСОБА_6 , погоджене прокурором відділу прокурор відділупроцесуального керівництвапри провадженні досудового розслідування територіальними органами поліції та підтримання публічного обвинувачення Закарпатської обласної прокуратури ОСОБА_3 , відносно:
ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,громадянина України,українця,уродженця,м.Ужгород,проживаючого тазареєстрованого заадресою: АДРЕСА_1 ,раніше несудимого,працюючого напосаді начальникаКомунальної установи«Закарпатський обласнийцентр цивільногозахисту,матеріальних резервівта централізованогооповіщення» Закарпатськоїобласної ради, підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, у кримінальному провадженні за № 12020070000000248, відомості про яке 22.09.2020 року внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань,
про відсторонення від посади, -
В С Т А Н О В И В:
Слідчим відділом СУ ГУ НП в Закарпатській області проводиться досудове розслідування кримінального провадження №12020070000000248 від 22.09.2020, за підозрою ОСОБА_4 , у скоєнні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191.
З внесеного клопотання слідує, що ОСОБА_4 02.03.2020, відповідно до наказу «Про вступ на посаду начальника Комунальної установи «Закарпатський обласний центр цивільного захисту, матеріальних резервів та централізованого оповіщення» Закарпатської обласної ради» № 01.1-02/01 (далі КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР), приступив до виконання обов`язків начальника даної комунальної установи на умовах контракту з 02.03.2020 по 01.03.2023, із посадовим окладом згідно штатного розпису (в подальшому начальник комунальної установи).
Відповідно до статуту КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР начальник установи у своїй діяльності керується розділом VII «Управління установою», а саме п. 7.6, підпунктом 7.6.1, згідно якого останній самостійно вирішує питання діяльності Установи, окрім тих, які належать до повноважень Власника, Уповноваженого органу управління майном та Галузевого органу управління; пп. 7.6.3 - здійснює керівництво Установою відповідно до статуту, чинного законодавства України та інших нормативно-правових актів, що визначають діяльність закладів, установ та організацій; пп. 7.6.4 - видає накази та доручення, які є обов`язковими до виконання всіма працівниками Установи; пп. 7.6.6 - приймає на роботу працівників та звільняє з роботи працівників Установи; пп. 7.6.7 - організовує фінансово-господарську діяльність Установи; пп. 7.6.14 - укладає договори, видає доручення та довіреності, відкриває та закриває рахунки Установи у банківських установах, відділеннях Державного казначейства України; пп. 7.6.19 - здійснює контроль за якістю роботи працівників Установи; пп. 7.6.20 - користується правом самостійно розпоряджатися коштами Установи щодо нарахування заробітної плати працівниками Установи, здійснення інших витрат, передбачених статутом, для забезпечення діяльності Установи, відповідно до цього статуту та в межах затверджених кошторисних призначень, якщо інше не передбачено рішеннями Власника та розпорядчими документами галузевого органу управління.
Також, ОСОБА_4 , як керівник КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР, відповідно до п. 3 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» № 996 від 16.07.1999 (далі Закон № 996), є відповідальною особою за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, на яку, згідно п. 6 ст. 8, п. 8 ст. 9 Закону № 996 покладено обов`язок створити необхідні умови для правильного ведення бухгалтерського обліку, забезпечення неухильного виконання всіма підрозділами, службами та працівниками, причетними до бухгалтерського обліку, правомірних вимог бухгалтера щодо дотримання порядку оформлення та подання до обліку первинних документів, а також покладено відповідальність за несвоєчасне складання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, недостовірність відображених у них даних.
Таким чином, ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді начальника КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР, у зв`язку із виконанням вищенаведених організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських функцій, відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України, являється службовою особою.
Згідно пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ «Прикінцеві положення» Податкового Кодексу України, прийнятого Законом України № 530-ІХ від 17.03.2020 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)», тимчасово, на період, що закінчується останнім календарним днем місяця, в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та/або операції з постачання на митній території України товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України.
Згідно пункту 30.4 статті 30 податкового Кодексу України платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги (крім податкових пільг з податку на додану вартість) чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Податкові пільги, не використані платником податків, не можуть бути перенесені на інші податкові періоди, зараховані в рахунок майбутніх платежів з податків та зборів або відшкодовані з бюджету.
Постановою Кабінету Міністрів України № 224 від 20.03.2020 затверджено Перелік товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, операції з ввезення яких на митну територію України та/або операції з постачання яких на митній території України звільняються від оподаткування податком на додану вартість.
До зазначеного Переліку станом на день набранням чинності вказаною постановою Кабінету Міністрів України, а саме 21.03.2020, входили наступні медичні засоби, зокрема маски медичні (код згідно з УКТЗЕД 6307909800), костюми біологічного захисту/комбінезони (код згідно з УКТЗЕД 3926200000, 6210109200, 6210109800), рукавички оглядові (код згідно з УКТЗЕД 3926200000, 4015), захисні окуляри (код згідно з УКТЗЕД 9004901000).
ОСОБА_4 , відповідно до рішення експертної робочої групи із підготовки пропозицій щодо переліку та обсягів закупівель для проведення першочергових (невідкладних) заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби COVID-19 на території Закарпатської області від 03.04.2020, утвореної наказом начальника управління з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами Закарпатської обласної державної адміністрації № 8 від 01.04.2020, був уповноважений здійснити закупівлю необхідних товарів (засобів індивідуального захисту; медикаментів, виробів медичного призначення та деззасобів) відповідно до затвердженого переліку, обсягів та у визначений діючим законодавством України спосіб.
Однак, останній на виконання вказаного рішення, в порушення вимог діючого законодавства України щодо оподаткування операцій з постачання на митній території України товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України, в період з 03.04.2020 по 07.04.2020, будучи начальником КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР, являючись службовою особою, зловживаючи своїм службовим становищем, вчинив умисний злочин проти власності, який у відповідності до примітки ст. 45 КК України віднесений до корупційних, шляхом розтрати коштів комунальної установи за наступних обставин.
Так, 03.04.2020 ОСОБА_4 , перебуваючи у своєму службовому кабінеті, розташованому в адміністративній будівлі КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР за адресою: вул. Гойди, 8, м. Ужгород, у не встановлений досудовим розслідуванням час, будучи начальником вказаної установи, достовірно знаючи, що згідно пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ «Прикінцеві положення» Податкового Кодексу України, прийнятого Законом України № 530-ІХ від 17.03.2020 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» операції з постачання на митній території України товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України, звільняються від оподаткування податком на додану вартість, зловживаючи своїм службовим становищем, уклав договір постачання № 01.2-15/04 з постачальником товариством з обмеженою відповідальністю «Мед Лайн Груп», код ЄДРПОУ 41036735, юридична адреса: м. Ужгород, вул. Капушанська, 25/27, в особі директора ОСОБА_7 , на постачання масок медичних (код згідно з УКТЗЕД 6307909800) на загальну суму 799 200,00 грн. з ПДВ.
Продовжуючи свою злочинну діяльність, 07.04.2020 ОСОБА_4 , перебуваючи у своєму службовому кабінеті, розташованому в адміністративній будівлі КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР за адресою: вул. Гойди, 8, м. Ужгород, у не встановлений досудовим розслідуванням час, будучи начальником вказаної установи, достовірно знаючи, що згідно пункту 71 підрозділу 2 розділу ХХ «Прикінцеві положення» Податкового Кодексу України, прийнятого Законом України № 530-ІХ від 17.03.2020 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» операції з постачання на митній території України товарів (у тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України, звільняються від оподаткування податком на додану вартість, зловживаючи своїм службовим становищем, уклав договори постачання № 01.2-15/06 від 07.04.2020 на постачання костюмів біологічного захисту/комбінезонів (код згідно з УКТЗЕД 3926200000, 6210109200, 6210109800) на загальну суму 3 000 000,00 грн. з ПДВ; № 01.2-15/07 від 07.04.2020 на постачання рукавичок оглядових (код згідно з УКТЗЕД 3926200000, 4015) на загальну суму 260 000,00 грн. з ПДВ; № 01.2-15/08 від 07.04.2020 на постачання захисних окулярів (код згідно з УКТЗЕД 9004901000) на загальну суму 640 000,00 грн. з ПДВ, із постачальником товариством з обмеженою відповідальністю «Мед Лайн Груп», код ЄДРПОУ 41036735, юридична адреса: м. Ужгород, вул. Капушанська, 25/27, в особі директора ОСОБА_7 .
Відповідно до умов даних договорів постачальник зобов`язувався передати у власність покупця товари медичного призначення, а покупець прийняти і оплатити товар за узгодженою ціною, яка вказана у специфікації (додаток № 1 до договорів) і є їх невід`ємною частиною.
Вказані договори ОСОБА_4 скріпив своїм підписом та печаткою установи.
Укладення згаданих договорів постачання стало правовою підставою для виставлення товариством з обмеженою відповідальністю «Мед Лайн Груп», код ЄДРПОУ 41036735, юридична адреса: м. Ужгород, вул. Капушанська, 25/27, в період з квітня по травень 2020 рахунків про оплату на загальну суму 3 265 120 грн., в тому числі ПДВ на суму 436 946,81грн., які КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР сплачені в повному обсязі шляхом перерахування грошових коштів через Державну казначейську службу в м. Києві з рахунку НОМЕР_1 (МФО 820172) на розрахунковий рахунок ТОВ «Мед Лайн Груп» НОМЕР_2 (українська гривня), який відкритий в ПАТ КБ «ПРИВАТБАНК» (МФО 312378).
Слідчий вказує, що таким чином, внаслідок укладання договорів постачання № 01.2-15/04 від 03.04.2020 на придбання медичних масок КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР безпідставно сплачено 52284,12 грн. ПДВ, № 01.2-15/6 від 07.04.2020 на придбання костюмів біологічного захисту/комбінезонів - 366 666,67 грн. ПДВ, № 01.2-15/07 від 07.04.2020 на придбання рукавичок оглядових - 17009,35 грн. ПДВ, № 01.2-15/08 від 07.04.2020 на придбання захисних окулярів - 986,67 грн. ПДВ, чим КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР спричинено майнову шкоду на загальну суму 436 946,81 грн.
Вищевказаними умисними діями ОСОБА_4 , шляхом зловживання своїм службовим становищем, розтратив кошти КУ «ЗОЦ ЦЗ» ЗОР на загальну суму 436946,81 грн., що у 250 і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян та є великим розміром.
30.03.2021 ОСОБА_4 повідомлено про підозру у вчиненні ним кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України.
Зазначає, що обґрунтованість підозри ОСОБА_4 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України, повністю підтверджується зібраними матеріалами досудового розслідування, висновком аналітичного дослідження № 29/07-16-16-00-13/31519691 від 14.09.2020, висновком експерта №14/102 від 09.12.2020, та іншими матеріалами в їх сукупності.
У ході провадження досудового розслідування встановлено, що ОСОБА_4 , відповідно до наказу «Про вступ на посаду начальника Комунальної установи «Закарпатський обласний центр цивільного захисту, матеріальних резервів та централізованого оповіщення» Закарпатської обласної ради» № 01.1-02/01 від 02.03.2020, є начальником даної комунальної установи на умовах контракту з 02.03.2020 по 01.03.2023, із посадовим окладом згідно штатного розпису (в подальшому начальник комунальної установи), та у відповідності до статуту даної комцунальної установи виконує організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функцій, а тому згідно положень ч. 3 ст. 18 КК України, являється службовою особою.
Слідчий посилається на те, що перебування ОСОБА_4 на посаді начальника комунальної установи «Закарпатський обласний центр цивільного захисту, матеріальних резервів та централізованого оповіщення» Закарпатської обласної ради, безпосередньо сприяло та стало основною передумовою вчинення ним вказаного вище кримінального правопорушення передбаченого ч.4 ст.191 КК України, а саме умисного злочину проти власності, який у відповідності до примітки ст. 45 КК України віднесений до корупційних, шляхом розтрати коштів комунальної установи, а його корисливий мотив дає підстави вважати, що, перебуваючи на посаді, він може продовжити свою протиправну діяльність.
Клопотання мотивоване тим, що підозрюваний ОСОБА_4 , перебуваючи на посаді начальника комунальної установи «Закарпатський обласний центр цивільного захисту, матеріальних резервів та централізованого оповіщення» Закарпатської обласної ради, і в силу виконання своїх службових обов`язків, має широке коло знайомих, у тому числі і серед службових осіб правоохоронних органів, а також входить до складу експертної робочої групи із підготовки пропозицій щодо переліку та обсягів закупівель для проведення першочергових (невідкладних) заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби COVID-19 на території Закарпатської області від 03.04.2020, утвореної наказом начальника управління з питань оборонної роботи, цивільного захисту та взаємодії з правоохоронними органами Закарпатської обласної державної адміністрації, та обізнаний із особливостями роботи правоохоронної системи. У кримінальному провадженні на даний час ще не встановлені всі та не допитані як свідки працівники товариства з обмеженою відповідальністю «Мед Лайн Груп» а також працівники комунальної установи «Закарпатський обласний центр цивільного захисту, матеріальних резервів та централізованого оповіщення» Закарпатської обласної ради, а тому сторона обвинувачення, враховуючи службове становище відповідно до займаної посади підозрюваного не виключає можливості вчинення ним безпосередньо чи за посередництва інших осіб з метою уникнення кримінальної відповідальності спроб незаконного впливу на вказаних осіб, та інших учасників кримінального провадження, а також спроб знищення, спотворення чи підроблення документів, що можуть мати доказове значення.
На підставі наведеного просив відсторонити підозрюваного у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України, ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади начальника комунальної установи «Закарпатський обласний центр цивільного захисту, матеріальних резервів та централізованого оповіщення» Закарпатської обласної ради, строком на 2 місяці.
У судовому засіданні прокурор клопотання підтримав та просив його задовольнити.
Підозрюваний та його захисник в судовому засіданні заперечили щодо ініційованого клопотання, з підстав, його необґрунтованості.
Заслухавши учасників кримінального провадження з приводу внесеного клопотання, слідчий суддя, доходить наступного висновку.
Слідчим суддею встановлено, що згідно витягу з кримінального провадження №12020070000000248 органом досудового розслідування - ГУНП в Закарпатській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, відомості про яке внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань 22.09.2020 року, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України.
У рамках даного кримінального 30 03.2021 року ОСОБА_4 повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України.
Згідно п.4 ч.2 ст.131 КПК України відсторонення від посади є одним із заходів забезпечення кримінального провадження.
Положеннями ст.132 КПК України заходи забезпечення кримінального провадження застосовуються на підставі ухвали слідчого судді або суду, за винятком випадків, передбачених цим Кодексом. Клопотання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження на підставі ухвали слідчого судді подається до місцевого загального суду, у межах територіальної юрисдикції якого знаходиться орган досудового розслідування.
З долучених до клопотання матеріалів встановлено, що підозрюваний ОСОБА_4 перебуває на посаді начальника комунальної установи «Закарпатський обласний центр цивільного захисту, матеріальних резервів та централізованого оповіщення» Закарпатської обласної ради
З матеріалів клопотання слідує, що органом досудового розслідування ОСОБА_4 обґрунтовано підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.4 ст.191 КК України, який відповідно до ст.12 КК України відносяться до категорії тяжких злочинів, за вчинення якого передбачено покарання у вигляді позбавленням волі на строк від п`яти до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.
В судовому засіданні також встановлено, що ОСОБА_4 по місцю роботи характеризується позитивно.
Статтею 43 Конституції Українирегламентовано, що кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.
Будь-які обмеження щодо реалізації вказаного права, в тому числі і відсторонення від посади під час кримінального провадження, повинно здійснюватись виключно з підстав та у порядку, передбаченомуКПК України.
Відповідно до ч. 1ст. 157 КПК Українислідчий суддя, суд відмовляє у задоволенні клопотання про відсторонення від посади, якщо слідчий, прокурор не доведе наявність достатніх підстав вважати, що такий захід необхідний для припинення кримінального правопорушення, припинення або запобігання протиправній поведінці підозрюваного чи обвинуваченого, який, перебуваючи на посаді, може знищити чи підробити речі і документи, які мають значення для досудового розслідування, незаконними засобами впливати на свідків та інших учасників кримінального провадження або протиправно перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Слідчий в клопотанні посилається і на те, що перебуваючи на займаній посаді підозрюваний, може продовжити свою протиправну діяльність, в силу виконання своїх службових обов`язків. Окрім того, слідчий посилається і на те, з метою уникнення кримінальної відповідальності може незаконно впливи на свідків, які ще не допитані та на інших учасників кримінального провадження, а також здійснити спроби знищення, спотворення чи підроблення документів, що можуть мати доказове значення.
Разом з тим, матеріали кримінального провадження не містять достатніх доказів про необхідність відсторонення ОСОБА_4 від посади начальника комунальної установи «Закарпатський обласний центр цивільного захисту, матеріальних резервів та централізованого оповіщення» Закарпатської обласної ради, для запобігання протиправній поведінці підозрюваного, оскільки слідчий у клопотанні не навів конкретних фактів, які б підтверджували таку поведінку. Зокрема, слідчим не зазначено, яких саме свідків необхідно допитати у кримінальному провадженні та на яких підозрюваний у свою чергу може незаконно впливати, а також матеріли клопотання не містять будь-яких доказів того, що підозрюваним здійснюється будь-який вплив на свідків або іншим чином перешкоджає або має намір перешкодити кримінальному провадженню.
З урахуванням викладеного, слідчий суддя приходить до переконання, що матеріалами клопотання не підтверджено та стороною обвинувачення у судовому засіданні не доведено наявність підстав вважати, що підозрюваний ОСОБА_4 може негативно впливати на хід досудового розслідування у кримінальному провадженні № 12020070000000248, незаконними засобами впливати на свідків у кримінальному провадженні та здійснити спроби знищення, спотворення чи підроблення документів, що можуть мати доказове значення.
Таким чином, стороною обвинувачення не доведено, що без відсторонення підозрюваного від займаної посади неможливо забезпечити швидке, повне та неупереджене досудове розслідування, і такі потреби досудового розслідування виправдовують обмеження, гарантованогост. 43 Конституції Україниправа на працю підозрюваного, а тому, слідчий суддя вважає, що у задоволенні клопотання про відсторонення ОСОБА_4 від посади слід відмовити.
Керуючись ст. ст.154-157,309,372,376,392,395 КПК України, слідчий суддя,
П О С Т А Н О В ИВ:
В задоволенні клопотання старшого слідчого СУ ГУНП в Закарпатській області ОСОБА_6 , погоджене прокурором відділу прокурор відділупроцесуального керівництвапри провадженні досудовогорозслідування територіальнимиорганами поліціїта підтриманняпублічного обвинуваченняЗакарпатської обласноїпрокуратури ОСОБА_3 , про відсторонення ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , від посади начальника комунальної установи «Закарпатський обласний центр цивільного захисту, матеріальних резервів та централізованого оповіщення» Закарпатської обласної ради - відмовити.
Ухвала може бути оскаржена до Закарпатського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її проголошення.
Слідчий суддя Ужгородського
міськрайонного суду ОСОБА_1
Суд | Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2021 |
Оприлюднено | 27.01.2023 |
Номер документу | 96518692 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про відсторонення від посади |
Кримінальне
Ужгородський міськрайонний суд Закарпатської області
Лемак О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні