ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 квітня 2021 року Справа № 160/1623/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Олійника В. М.
розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою селянського (фермерського) господарства "Наталія" до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ :
02 лютого 2021 року селянське (фермерське) господарства "Наталія" звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій просить:
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби України в Дніпропетровській області № 2064889/31576571 від 26.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.08.2020 року;
визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України № 60965/31576571/2 від 09.11.2020 року про залишення скарги без задоволення, а рішення №2064889/31576571 від 26.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.08.2020 року без змін;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 1 від 06.08.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що ним було подано на реєстрацію податкову накладну №1 від 06.08.2020 року по взаємовідносинам з ДП "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод ім. О.М. Макарова".
Однак, реєстрацію податкової накладної було спочатку зупинено, а потім прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
Позивач зазначає, що контролюючим органом не зазначено, які саме документи згідно вичерпного переліку слід надати до перевірки, що були б достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Дані обставини свідчать про те, що таке рішення відповідача не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії суб`єкта владних повноважень, що перешкоджає платнику податків своєчасно та в повній мірі виконати свої обов`язки та скористатись своїми правами, передбаченими чинним податковим законодавством, яким врегульовано порядок реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Ухвалою суду від 08 лютого 2021 року відкрито спрощене провадження у справі без виклику учасників справи.
15 березня 2021 року на адресу суду від представника відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, враховуючи наступне.
Так, СФГ Наталія (код 31576571) обліковується як платник податків за основним місцем обліку (стан: 0) в ГУ ДПС у Дніпропетровській області (Павлоградський р-н), 01.11-вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, чисельність - 4 особи, основні фонди - 11 338,8 тис. грн. (на 31.12.2020).
Згідно даних ЄРПН СФГ Наталія подано на реєстрацію на адресу Державне підприємство "Виробниче об`єднання Південний машинобудівний завод імені О.М.Макарова" (п.н. 14308368) податкову накладну від 06.08.2020 року на суму 1064679,84 грн.
Реєстрацію зазначеної податкової накладної зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України з причини: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 01.63, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (дані Квитанції №1).
Відповідно до п. 4 Наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 Про затвердження порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за №1245/34216 (далі Порядок 520) платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку 520 визначено перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування (п.6 Порядку 520).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п.4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області документів, наданих платником з Повідомленням до податкової накладної, винесено Рішення яким відмовлено у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з причини того, що неможливо деталізувати повний обсяг сільськогосподарського циклу. Ненаданням платником податку копій документів. Відсутні первинні документи, які стали підставою для реєстрації податкової накладної (Платіжне доручення та/або виписка банку на сплату нафтопродуктів ТОВ Палладіум ОІЛ , на сплату мінеральних добрив, гербіцидів ТОВ Украгропротект ). Відсутні підтверджуючі документи по транспортуванню вирощеної продукції на склад (тех.паспорти на авто), довіреності.
23 березня 2021 року на адресу суду від представника відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній також просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог та зазначає, що відповідно до норм чинного законодавства повноваження ДПС України щодо реєстрації податкових накладних в ЄРПН є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному державному органу та особам уповноваженим на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення, а отже позовні вимоги СФГ Наталія про зобов`язання ДПС України зареєструвати вищезазначені податкові накладні є необгрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасними.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши норми чинного законодавства України, суд встановив наступні обставини.
Селянське (фермерське) господарство Наталія - позивач, код ЄДРПОУ 31576571 - є сільськогосподарським товаровиробником. Підприємство зареєстровано як платник єдиного податку 4 групи.
Основним видом діяльності підприємства є:
вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, надання послуг в рослинництві та інші.
Для реалізації договірних зобов`язань підприємство має:
основні засоби, до складу яких входить рухоме майно (трактори, зерновбиральні комбайни, грунтообробні допоміжні пристрої, пристрої для посівної та переробної діяльності сільськогосподарських культур), штат найманих працівників, в кількості, необхідної для задоволення потреб виробництва.
10 вересня 2019 року між СФГ Наталія та ДП ВО ПМЗ ім. О.М.Макарова було укладено договір про надання послуг в сфері рослинництва № 219 юр від 10.09.2019 року.
Згідно умов вказаного договору СФГ Наталія на свій ризик, своїми силами і засобами протягом вересня 2019 року - серпня 2020 року зобов`язується надати послуги в сфері рослинництва (код ДК 021-2015 77300000-3) по обробці сільськогосподарських земель загальною площею 150.89 га, як переможець відкритих торгів, в обсязі повного сільськогосподарського циклу.
Найменування послуг: обробка земель по наступним видам і кількості сільськогосподарських культур: 150.89 га - озима пшениця.
Пункт 6.3.3 договору має шаблонний характер, тому не розповсюджується на всі види сільськогосподарських культур, які вирощуються в різні періоди та за певних умов.
Виконавець повинен виконати наступні роботи по видам сільськогосподарських культур: Озима пшениця.
1.Коронування грунту.
5.Передпосівна культивація.
6. Посів з мінеральними добривами.
7. Приказування посівів.
9.Обробка посівів по фазах розвитку від хвороби, шкідників та бур`янів.
10.Прикореневе та зовнішньокореневе підживлення.
11.Збирання врожаю з подрібненням стебла.
12 Транспортування та зберігання врожаю.
12.Дисковка після збирання врожаю.
Згідно пунктів 6.3.5 - 6.3.6 договору виконавець зобов`язаний придбавати та використовувати належний посівний матеріал, ЗЗР та добрива.
В межах укладеного договору позивачем була складена податкова накладна №1 від 06.08.2020 на загальну суму з ПДВ - 1 064 679,84 грн., яку позивач направив на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, згідно квитанції від 31 серпня 2020 року №9217102463 реєстрація податкової накладної була зупинена.
Позивач, шляхом подання пояснення та матеріалів, звернувся до комісії регіонального рівня відповідача з проханням скасувати зупинення реєстрації податкової накладної № 1 від 06.08.2020 року.
26 жовтня 2020 року комісією регіонального рівня було прийняте рішення № 2064889/31576571 від 26.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.08.2020 року.
В зазначеному рішенні комісія регіонального рівня вказала, що підставою для відмови в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.08.2020 року є неподання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Не погодившись з рішенням комісії регіонального рівня та з метою усунення обставин відмови, позивач звернувся зі скаргою до відповідача-2 та додав до скарги передбачені п.5 наказу Міністерства Фінансів України № 520 від 12.12.2019 року підтверджувальні документи.
09 листопада 2020 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було прийняте рішення № 60965/31576571/2 від 09.11.2020 року про відмову в задоволенні скарги.
В зазначеному рішенні комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних вказала, що підставою для відмови в задоволенні скарги, є неподання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції складських документів, у тому числі рахунків- фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіка, накладних.
Незгода позивача із прийнятим рішенням і стала підставою для звернення до суду.
Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Станом на дату виникнення спірних правовідносин є чинним «Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набрала чинності 01.02.2020 (далі Порядок № 1165), порядком визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Порядком № 1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.
Згідно із пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
Пунктом 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Згідно із пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац другий пункту 25 Порядку №1165).
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (пункт 26 Порядку № 1165).
Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).
Згідно із пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку № 1165) відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
«Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/342216 (далі Порядок № 520) визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) (пункт 2 Порядку № 520).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).
Згідно пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
1) договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
2) договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
3) первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
4) розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
5) документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку № 520).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку № 520).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).
Згідно пункту 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
1) ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
2) та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
3) та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
«Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних» затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), згідно пункту 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Згідно пункту 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
1) прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
2) набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
3) неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
Судом встановлено, що відповідач зупинив реєстрацію податкової накладної згідно пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та оскаржуваним рішенням відмовив у реєстрації податкової накладної з підстав неподання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків - фактури/інвойсів, актів приймання - передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
У графі Додаткова інформація оскаржуваного рішення зазначено: неможливо встановити обсяг виконаних робіт (деталізувати повний обсяг сільськогосподарського циклу).
Разом з цим, суд має зазначити, що у відзиві на позов відповідач зазначає перелік документів, які не були надані позивачем, хоча в оскаржуваному рішенні відповідач-1 обмежився загальними термінами.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить із того, що одним із способів здійснення податкового контролю є ведення обліку платників податків та інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62, 71 ПК України).
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Ризик, відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Процедура зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної / розрахунку коригування.
При цьому, згідно із пунктом 2 Порядку № 1165 ризик порушення норм податкового законодавства це ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником ПДВ виконання свого податкового обов`язку.
Відповідач, зупинивши реєстрацію податкових накладних у квитанції про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначив, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 01.61 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також відповідач-1 запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних у Реєстрі, без визначення переліку документів.
При цьому, перелік таких документів визначений пунктом 5 Порядку № 520.
Як було зазначено вище, між позивачем та ДП ВО ПМЗ ім. О.М.Макарова було укладено договір про надання послуг в сфері рослинництва № 219юр від 10.09.2019 року.
Згідно умов вказаного договору позивач на свій ризик, своїми силами і засобами протягом вересня 2019 року - серпня 2020 року зобов`язується надати послуги в сфері рослинництва (код ДК 021-2015 77300000-3) по обробці сільськогосподарських земель загальною площею 150.89 га, як переможець відкритих торгів, в обсязі повного сільськогосподарського циклу.
На виконання умов вказаного договору позивачем було проведено багато робіт та складено відповідні первинні документи.
Так, зокрема, факт виконання грунтообробних робіт (боронування, культивація), пункт 6.3.3 договору, підтверджується:
обліковим листом тракториста - машиніста № 01 за вересень 2019 року про проведення боронування;
обліковим листом тракториста - машиніста № 02 за вересень 2019 року про проведення культивації;
лімітно-забірною картаю № 04 за вересень 2019 року .
Факт придбання посівного матеріалу - пшениці озимої підтверджується:
-договором купівлі-продажу №0904/1 від 04.09.2017 року на придбання 10 тон посівного матеріалу (озимої пшениці) в СФГ Престиж , рахунком №0904/1 від 04.09.2017 року на суму 51 999.96 грн. з ПДВ, видатковою накладною № 0906/1 від 06.09.2017 року на суму 51 999.96 грн. з ПДВ, товарно-транспортною накладною № 0906/1 від 06.09.2017 року, платіжним дорученням № 649 від 04.09.2017 року про оплату за поставлений посівний матеріал, сертифікатом на посівні якості насіння № 009862 від 04.07.2017року;
-договором купівлі-продажу №0610174 від 06.10.2017 року на придбання 40,9 тон посівного матеріалу (озимої пшениці) в ТОВ Агро-Світ , рахунком №60 від 06.10.2017 року на суму 204 500.16 грн. з ПДВ, видатковою накладною № 60 від 06.10.2017 року на суму 204 500,16 грн. з ПДВ, платіжним дорученням № 118 від 20.08.2018 року про остаточну оплату за поставлений посівний матеріал, атестатом на насіння № 134 від 15.09.2017року;
-договором поставки №45 від 17.08.2017 року зі специфікаціями № 1 від 17.08.2017 року та № 2 від 12.09.2017 року на придбання 1.25 тони та 1.75 тони посівного матеріалу (озимої пшениці) в ТОВ Агрофімциклон , рахунком №177 від 17.08.2017 року на суму 9 211,50 грн. з ПДВ, видатковою накладною № 186 від 23.08.2017 року на суму 9 211.50 грн. з ПДВ, товарно-транспортною накладною від 23.08.2017 року, платіжним дорученням № 630 від 17.08.2017 року про оплату за поставлений посівний матеріал, рахунком №192 від 12.09.2017 року на суму 13 300,00 грн. з ПДВ, видатковою накладною № 195 від 15.09.2017 року на суму 13 300,00 грн. з ПДВ, товарно-транспортною накладною від 15.09.2017 року, атестатом на насіння № 31 від 23.08.2017 року;
- оборотно-сальдовою відомістю по руху посівного матеріалу (озимої пшениці) за серпень 2017 року - вересень 2019 року.
Роботи з посіву пшениці озимої з мінеральними добривами врожаю 2020 року здійснювались у вересні 2019 року, що підтверджується:
накладною № 2 від 12.09.2019 року про обробку посівного матеріалу пшениці озимої засобами захисту насіння та регуляторами росту.
актом витрат насіння № 1 за вересень 2019 року, накладною № 4 від 20.09.2019 року, накладною № 5 від 20.09.2019 року;
обліковим листом тракториста-машиніста № 3 за вересень 2019 року;
лімітно-забірною картою № 04 за вересень 2019 року;
актом № 1 за вересень 2019 року про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин.
Факт виконання грунтообробних робіт (прикатування посівів) підтверджується:
обліковим листом тракториста - машиніста № 04 за вересень 2019 року про проведення культивації;
лімітно-забірною картаю № 04 за вересень 2019 року.
Для збільшення врожайності пшениці, позивач використовував мінеральні добрива, гербіциди.
Факт придбання мінеральних добрив та ЗЗР під час вирощування пшениці підтверджується наступним:
договором поставки № 110519/01 /7-П від 11.05.2019 року з специфікаціями з ТОВ Украгропротект , рахунком на оплату № 6754 від 14.08.2019 року на суму 7 489,82 грн. з ПДВ, видатковою накладною № 7713 від 14.08.2019 року, товарно-транспортною накладною № РТ 7713 від 14.08.2019 року;
рахунком на оплату № 6752 від 14.08.2019 року на суму 40 176.00 грн. з ПДВ, видатковою накладною № 7712 від 14.08.2019 року, товарно-транспортною накладною № РТ 7712 від 14.08.2019 року;
договором поставки №42 від 11.02.2019 року з специфікаціями з ТОВ Агрохім - Снаб , специфікацією № 2 від 08.08.2019 року, рахунком на оплату № 475 від 08.08.2019 року на суму 179 322.00 грн. з ПДВ, видатковою накладною № 561 від 15.08.2019 року, товарно-транспортною накладною № 200441 від 15.08.2019 року, платіжним дорученням про оплату товару.
Факт використання мінеральних добрив та гербіцидів під час вирощування пшениці, підтверджується наступним;
актом про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин № 1 за вересень 2019 року, накладною № 2 від 12.09.2019 року про обробіток посівного матеріалу - пшениці озимої засобом захисту насіння та регуляторами росту, лімітно-забірною картою № 04 за вересень 2019 року;
актом про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хімічного захисту рослин № 2 за квітень 2020 року, накладною № 10 від 22.04.2020 року, накладною № 11 від 24.04.2020 року, обліковим листом тракториста-машиніста № 3 за квітень 2020 року, лімітно-забірною картою № 04 за квітень 2020 року.
Врожай пшениці 2020 року був зібраний в липні 2020 року власними потужностями підприємства.
08 липня 2020 року за участю представника ДП ВО ПМЗ ім. О.М.Макарова - начальника дільниці 493 Жорніка В.Г. була проведена перевірка орієнтовної врожайності озимої пшениці на площі 5,17 га, про що було складено акт контрольного обмолота від 08.07.2020 року, реєстр відправки зерна з поля № 1 від 08.07.2020 року та обліковий лист тракториста-машиніста № 5 за липень 2020 року.
Факт проведення повного збирання врожаю підтверджується:
реєстрами відправки зерна та іншої продукції з поля №2 - № 8, обліковим листом тракториста-машиніста № 6 за липень 2020 року, лімітно-забірними картами за липень 2020 року.
Факт виконання грунтообробних робіт (дискування після збирання врожаю) підтверджується:
обліковим листом тракториста - машиніста № 07 за липень 2019 року про проведення дискування після збирання врожаю, лімітно-забірною картаю № 34 за липень 2020 року.
Під час всього процесу виконання робіт СФГ Наталія придбавала та використовувала дизельне пальне.
Факт придбання та використання дизельного пального під час всього процесу вирощування підтверджується наступним:
договором поставки № 310620 від 05.06.2020 року з ТОВ Нафта-Трейд , додатковою угодою № 1 від 05.06.2020 року, рахунком № 661 від 05.06.2020 року на суму 266 900.00 грн. з ПДВ, видатковою накладною № 3433 від 05.06.2020 року на суму 266 900.00 грн. з ПДВ, товарно-транспортною накладною № 3223 від 05.06.2020 року, сертифікатом відповідності, паспортом;
договором поставки № НПО 800140 від 08.11.2018 року з ТОВ Палладіуо Оіл , рахунком № НПО 902520 від 01.08.2019 року на суму 220 700.00 грн. з ПДВ, видатковою накладною № НПО 020824 від 02.08.2019 року на суму 220 700.00 грн. з ПДВ, товарно-транспортною накладною № НПО 902402 від 02.08.2019 року, сертифікатом відповідності, паспортом.
звітом (форма 4-мтп) за 2019 рік про використання та запаси палива та звітом (форма 4- мтп) за липень 2020 року про використання та запаси палива.
Пункт 6.3.3, 6.3.7 договору встановлює, що СФГ Наталія зобов`язана забезпечити транспортування та зберігання зібраного врожаю - пшениці озимої.
СФГ Наталія не має в достатній наявності власних приміщень, які б забезпечили належне зберігання 350 тон озимої пшениці врожаю 2020 року, яка належить ДП ВО ПМЗ ім. О.М. Макарова .
З метою виконання вимог пункту 6.3.3 договору №219юр від 10.09.2019 року та забезпечення належного зберігання озимої пшениці врожаю 2020 року, СФГ Наталія 03 липня 2020 року уклало з ТОВ Павлоградзернопродукт договір складського зберігання зерна № 34 від 03.07.2020 року.
Факт транспортування пшениці озимої врожаю 2020 року до його місця зберігання - ТОВ Павлоградзернопродукт підтверджується:
товарно-транспортною накладною № 17/07-01 від 17.07.2020 року, товарно-транспортною накладною № 17/07-02 від 17.07.2020 року, товарно-транспортною накладною № 17/07-04 від 17.07.2020 року, товарно-транспортною накладною № 17/07-05 від 17.07.2020 року, товарно - транспортною накладною № 17/07-06 від 17.07.2020 року, товарно-транспортною накладною № 19/07-07 від 19.07.2020 року, товарно-транспортною накладною № 19/07-08 від 19.07.2020 року, товарно-транспортною накладною № 20/07-09 від 20.07.2020 року, товарно-транспортною накладною № 21/07/10 від 21.07.2020 року, товарно-транспортною накладною № 21/07-11 від 21.07.2020 року, товарно-транспортною накладною № 30/07-11 від 30.07.2020 року, товарно-транспортною накладною № 30/07-12 від 30.07.2020 року, актом-розрахунком № 14 від 06.08.2020 року.
Передача врожаю озимої пшениці в кількості 348,674 тон, позивачем виконано та оформлено актом приймання-передачі зерна № 38 від 06 серпня 2020 року.
06 серпня 2020 року, сторони узгодили та підписали акт приймання-передачі виконаних робіт за договором № 219юр від 10.09.2019 року.
Оплата виконаних робіт за п.4.1 договору № 219юр від 10.09.2019 року здійснюється наступним чином:
80% протягом 15 банківських днів після підписання сторонами акту приймання-передачі виконаних робіт на підставі рахунку; 20% - протягом 5 банківських днів після реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
На підставі рахунку № 12 від 06.08.2020 року на загальну суму 1 064 679.84 грн. з ПДВ, акту приймання-передачі виконаних робіт від 06.08.2020 року на суму 1 064 679.84 грн. з ПДВ оплата виконаних робіт була виконана ДП ВО ПМЗ ім.Макарова О.М. частково:
19 серпня 2020 року платіжним дорученням № 2180 в сумі 300 000.00 грн. з ПДВ;
27 серпня 2020 року платіжним дорученням № 2221 в сумі 551 743.87 грн. з ПДВ.
Всі вищезазначені документи позивачем було надано разом з поясненнями до відповідача-1.
Аналізуючи зазначене видно, що СФГ Наталія та ДП ВО ПМЗ ім. О.М.Макарова в повному обсязі виконали свої зобов`язання за договором № 219юр від 10.09.2020 року про надання послуг в сфері рослинництва, прийняли їх та здійснили часткову оплату виконаних робіт.
Таким чином, з викладеного вбачається, що твердження відповідача-1 щодо неможливості деталізувати повний обсяг сільськогосподарського циклу - не відповідає дійсності та фактичним обставинам, оскільки долучені позивачем документи свідчать про протилежне.
Необхідно наголосити, що в надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН.
У постанові Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 826/9457/18 (ЄДРСР 85803891) зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН визначена Порядком.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 у справах № 620/3556/18 (ЄДРСР 81857391), № 815/2791/18 (ЄДРСР 81858145), від 14.05.2019 у справі № 817/1356/18 (ЄДРСР 81727808), від 22.04.2019 у справі № 2040/5445/18 (ЄДРСР 81366622).
Здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18 (ЄДРСР 83105330), від 21.05.2019 у справі № 0940/1240/18 (ЄДРСР 81858144), від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18 (ЄДРСР 85207548), від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18 (ЄДРСР 85574619).
Відмовляючи у реєстрації податкової накладної відповідач-1 мав можливість підкреслення первинних документів серед наведених у такому рішенні (у встановленій формі), які були не надані платником податків. Проте, вказані дії відповідачем не вчинені.
Отже, в даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком. Відмовляючи у реєстрації податкових накладних відповідач так і не вказав, які документи не були подані платником податків.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі.
При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині визнання протиправними та скасування оскаржуваних рішень.
Також суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 06.08.2020 року, подану селянським (фермерським) господарством "Наталія", так як саме на відповідача-2 покладено обов`язок щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до вимог ст. 139 КАС України судові витрати у розмірі 6810,00 грн. підлягають стягненню з відповідача-1 за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.
Керуючись ст. ст. 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби України в Дніпропетровській області № 2064889/31576571 від 26.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної селянського (фермерського) господарства "Наталія" № 1 від 06.08.2020 року.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Державної податкової служби України № 60965/31576571/2 від 09.11.2020 року про залишення скарги без задоволення, а рішення №2064889/31576571 від 26.10.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 06.08.2020 року без змін.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну селянського (фермерського) господарства "Наталія" № 1 від 06.08.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її отримання.
Присудити на користь селянського (фермерського) господарства "Наталія" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати у розмірі 6810,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя В.М. Олійник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.04.2021 |
Оприлюднено | 29.04.2021 |
Номер документу | 96526548 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Олійник Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні