ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 квітня 2021 р. Справа № 440/6663/20 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Мінаєвої О.М.,
Суддів: Кононенко З.О. , Калиновського В.А. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.12.2020, головуючий суддя І інстанції: Н.І. Слободянюк, м. Полтава, по справі № 440/6663/20
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач), звернувся до суду з позовною заявою (з урахуванням уточненої позовної заяви від 01 грудня 2020 року) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Відділ освіти, молоді та спорту Семенівської районної державної адміністрації Полтавської області, в якій просив:
- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області щодо незарахування позивачу періодів роботи з 31 серпня 2005 року по 31 грудня 2008 року на посаді водія автобуса Оболонської ЗОШ І-ІІІ ст. Семенівського району до страхового стажу;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області зарахувати до страхового стажу позивачу періоди його роботи на посаді водія автобуса Оболонської ЗОШ І-ІІІ ст. Семенівського району з 31 серпня 2005 року по 31 грудня 2008 року.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 24.12.2020 року позов задоволено частково.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, буд.66, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 13967927) внести зміни до відомостей системи персоніфікованого обліку реєстру застрахованих осіб щодо застрахованої особи ОСОБА_1 шляхом внесення відомостей про нарахування доходу та сплату страхових внесків за період його роботи на посаді водія автобуса Оболонської ЗОШ І-ІІІ ст. Семенівського району, страхувальник - Відділ освіти Семенівського районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 02145665) з 31 серпня 2005 року по 31 грудня 2008 року згідно поданих Відділом освіти Семенівського районної державної адміністрації відомостей за цей період стосовно ОСОБА_1 .
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, буд.66, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 13967927) на користь позивача витрати зі сплати судового збору у сумі 420,40 грн (чотириста двадцять гривень сорок копійок).
Відповідач, не погодившись із вказаним рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.12.2020 року у справі №440/6663/20 та прийняти постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач зазначає, що діяв з дотриманням вимог ст. ст. 16, 21, 22 Закону України від 09 липня 2003 року №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", ст. ст. 14-1, 16, 18, 20 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та вказує на порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб, відповідно до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562. Крім того, відповідач зазначає, що Відділом освіти Семенівської районної державної адміністрації подано звіти на ОСОБА_1 з іншим реєстраційним номером, а саме: замість номеру НОМЕР_1 зазначено номер НОМЕР_2 , та враховуючи, що Відділ освіти Семенівської районної державної адміністрації припинив свою діяльність 23 січня 2013 року та правонаступник відсутній, провести перевірку відповідно до пункту 2 постанови правління Пенсійного фонду України №25-2 від 03 грудня 2013 року неможливо. Відповідач зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що на підставі поданих документів з позначкою скасовуюча недостовірні дані облікової картки вилучаються із переліку чинних для використання, але залишаються в електронному архіві для збереження звітування.
Колегія суддів, перевіривши рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що позивач ареєстрований у Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків за реєстраційним номером облікової карти № НОМЕР_3 .
Відповідно до записів у трудовій книжці ОСОБА_1 у період з 31 серпня 2005 року по 30 червня 2010 року працював на посаді водія автобуса Оболонської ЗОШ І-ІІІ ст. Семенівського району.
Згідно з Індивідуальними відомостями про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування форми ОК-5 стосовно ОСОБА_1 за період з 31 серпня 2005 року по 31 грудня 2008 року відсутні відомості про сплату за ОСОБА_1 страхових внесків його страхувальником Відділом освіти Семенівської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 02145665).
Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області із заявою від 14 липня 2020 року (вх.№3929/М-1600-20 від 14 липня 2020 року), в якій просив надати роз`яснення, чому періоди роботи за 2006, 2007 та 2008 роки на посаді водія автобуса Оболонської ЗОШ І-ІІІ ст. Семенівського району не відображаються в даних персоніфікованого обліку.
В своєму листі №4025-3929/М-06/8-1600/20 від 21 липня 2020 року відповідач повідомив, що проведеною перевіркою встановлено, що по реєстраційному номеру його облікової картки платника податків НОМЕР_3 в Реєстрі застрахованих осіб відсутні періоди з 01 серпня 2006 року по 31 грудня 2008 року внаслідок того, що страхувальник Відділ освіти Семенівської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 02145665) подавав звіти на ОСОБА_1 з реєстраційним номером 2157014970. Згідно з пунктом 2 постанови правління Пенсійного фонду України №25-2 від 03 грудня 2013 року відомості про застрахованих осіб та звіти щодо сум нарахованих внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування органам Пенсійного фонду України за період до 01 січня 2011 року подаються лише за результатами перевірки, здійсненої за заявою платника. Згідно даних реєстру страхувальників Відділ освіти Семенівської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 02145665) припинив свою діяльність 23 січня 2013 року та правонаступник відсутній, а тому провести перевірку немає можливості.
Не погодившись з бездіяльністю відповідача, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Задовольнивши частково позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що відомості про нарахування доходу та сплату страхових внесків за період роботи позивача з 31 серпня 2005 року по 31 грудня 2008 року на посаді водія автобуса Оболонської ЗОШ І-ІІІ ст. Семенівського району, страхувальник - Відділ освіти Семенівського РДА (ідентифікаційний код 02145665) мають бути внесені до системи персоніфікованого обліку позивача (номер облікової картки № НОМЕР_3 ).
Відмовивши в іншій частині позову, суд першої інстанції, дійшов висновку, що позовна вимога про зобов`язання ГУ ПФУ в Полтавській області зарахувати до страхового стажу позивача період його роботи на посаді водія автобуса Оболонської ЗОШ І-ІІІ ст. Семенівського району з 31 серпня 2005 року по 31 грудня 2008 року також не підлягає задоволенню в силу своєї передчасності, оскільки відповідний обов`язок виникне у відповідача лише після внесення додаткових відомостей стосовно позивача до Реєстру застрахованих осіб.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно п. 7 ч. 1 статті 1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 2464-VI) Пенсійний фонд України - орган, уповноважений відповідно до цього Закону вести реєстр застрахованих осіб Державного реєстру та виконувати інші функції, передбачені законом.
Згідно із ст. 14-1 Закону № 2464-VI визначено, що Пенсійний фонд та його територіальні органи зобов`язані забезпечувати своєчасне внесення відомостей до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру та здійснювати контроль за достовірністю відомостей, поданих до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру.
Дані обов`язки Пенсійного фонду кореспондуються з нормами Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 № 10-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 за № 785/25562 (далі - Положення 10-1).
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування визначені Законом України від 09.07.2003 №1058-IV "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Відповідно до статті 1 Закону №1058-IV, застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
За приписами пунктів 4, 5 частини першої статті 16 Закону №1058-IV, застрахована особа має право: отримувати безоплатно відомості, внесені до її персональної облікової картки з системи персоніфікованого обліку та Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування; звертатися із заявою до територіального органу Пенсійного фонду про уточнення відомостей, внесених до персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування визначено положеннями ст.21 Закону №1058-IV. На кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Персональна електронна облікова картка застрахованої особи повинна містити відомості, зокрема частина персональної електронної облікової картки, яка відображає страховий стаж, заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплачених страхових внесків та інші відомості, необхідні для обчислення та призначення страхових виплат.
Відповідно до ч. ч 1, 2 ст. 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Пунктом 5 Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 №10-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27.03.2018 №8-1), зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 08.07.2014 за №785/25562 (надалі - Положення), реєстр застрахованих осіб забезпечує: облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Пунктом 3 розділу IV Положення №10-1 визначено, що відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Абзацами другим, третім другим пункту 4 розділу IV Положення №10-1 передбачено, що у разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.
Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.
Отже, наявність у системі персоніфікованого обліку (Реєстрі застрахованих осіб) відомостей про періоди трудової діяльності застрахованих осіб у подальшому є підставою для призначення та здійснення такій особі пенсійних виплат. У свою чергу, відсутність у Реєстрі відповідної інформації призведе до порушення права застрахованої особи на одержання виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що в силу наведених вище вимог Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування підставою для внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб у разі ліквідації страхувальника є рішення суду.
Як встановлено матеріалами справи ОСОБА_1 у період з 31 серпня 2005 року по 30 червня 2010 року працював на посаді водія автобуса Оболонської ЗОШ І-ІІІ ступенів Семенівського району, що підтверджується відповідними записами у трудовій книжці позивача.
Відповідно до архівної довідки Комунальної установи Об`єднаний трудовий архів селищної та сільської рад Семенівського району №01-18/88 від 11 листопада 2020 року в особових рахунках Відділу народної освіти Семенівської райдержадміністрації ОСОБА_1 значиться в Оболонській загальноосвітній школі І-ІІІ ст. з вересня 2005 року по грудень 2009 року та за вказаний період нараховано заробітну плату у зазначених сумах.
Згідно з листом Відділу освіти, молоді та спорту Семенівської районної державної адміністрації №70 Головному управлінню Пенсійного фонду України в Полтавській області повідомлено, що нарахування заробітної плати централізованою бухгалтерією відділу освіти Семенівської районної державної адміністрації ОСОБА_1 здійснювалось до 2008 року по ідентифікаційному коду 2157014970 згідно з довідкою державної податкової адміністрації в Семенівському районі, виданою 08 червня 2000 року. У подальшому застрахованою особою ОСОБА_1 до Відділу освіти молоді та спорту Семенівського РДА було надано 2157014970, який дійсний по даний час. Станом на 01 січня 2013 року Відділ освіти Семенівського РДА (ідентифікаційний код 02145665) ліквідовано та створено Відділ освіти, молоді та спорту Семенівської РДА (ідентифікаційний код 38227923).
Отже, матеріалами справи встановлено, що період роботи позивача з 31 серпня 2005 року по 31 грудня 2008 року на посаді водія автобуса Оболонської ЗОШ І-ІІІ ст. Семенівського району, страхувальник - Відділ освіти Семенівського РДА (ідентифікаційний код 02145665), не внесений до відомостей системи персоніфікованого обліку ОСОБА_1 , хоча факт роботи позивача у спірний період та нарахування йому заробітної плати за такий період на вказаній посаді підтверджується копіями трудової книжки, архівної довідки №70 та не заперечується відповідачем.
Державну реєстрацію страхувальника позивача Відділу освіти Семенівського РДА (ідентифікаційний код 02145665) як юридичної особи припинено 23 січня 2013 року.
За таких обставин, підставою для внесення змін до відомостей про застраховану особу в реєстрі застрахованих осіб є рішення суду.
Доводи апеляційної скарги відповідача про те, що судом першої інстанції не враховано, що на підставі поданих документів з позначкою скасовуюча недостовірні дані облікової картки вилучаються із переліку чинних для використання, але залишаються в електронному архіві для збереження звітування, не спростовують наведених вище висновків суду апеляційної інстанції.
Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області в апеляційній скарзі обмежилось лише викладом обставин справи та норм права.
Колегія суддів звертає увагу, що доводи апеляційної скарги повторюють доводи відзиву на позовну заяву, яким суд першої інстанції надав оцінку та дійшов правильного висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову.
Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з п.1 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням вище викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, а отже підстав для його скасування не вбачається, апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 245, 246, 250, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області - залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 24.12.2020 по справі № 440/6663/20 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)О.М. Мінаєва Судді (підпис) (підпис) З.О. Кононенко В.А. Калиновський
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2021 |
Оприлюднено | 29.04.2021 |
Номер документу | 96537611 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Мінаєва О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні