Рішення
від 28.04.2021 по справі 480/8503/20
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 квітня 2021 року Справа №480/8503/20

Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Соп`яненка О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Шейх ОСОБА_2 (далі - позивач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області (далі - відповідач). Свої вимоги обґрунтовує тим, що на виконання рішення Сумського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 відповідачем повторно було розглянуто заяву позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для особистого селянського господарства орієнтовною площею 2,00 га., яка розташована за межами населеного пункту Миколаївської сільської ради (Северинівської сільської ради) Сумського району Сумської області та рішенням Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області (Миколаївської сільської територіальної громади) від 16.11.2020 № 20 йому було відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою у зв`язку з невідповідністю місця розташування земельної ділянки. На думку позивача, вказане рішення є протиправним, оскільки зазначена відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою не передбачена статтею 118 Земельного кодексу України.

Позивач просить визнати протиправною та скасувати відмову Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області викладену у рішенні сьомого скликання п`ятдесят сьомої сесії від 16.11.2020 №20 щодо відмови у наданні ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області; зобов`язати Миколаївську сільську раду Сумського району Сумської області не пізніше 30 днів з дня набрання рішенням суду законної сили надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області; стягнути з Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області моральну шкоду в розмірі 12 000 грн.

Відповідач надав до суду відзив, в якому проти позовних вимог заперечує та зазначає, що рішенням № 20 від 16.11.2020 Миколаївською сільською радою відмовлено Шейх ОСОБА_2 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, оскільки було встановлено, що на момент винесення оскаржуваного рішення до сільської ради надійшов проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 5924786900:19:003:0010 за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності з подальшим продажем права оренди на земельних торгах (аукціоні) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Рішенням Миколаївської сільської ради від 10.12.2020 №36 було затверджено вказаний проект землеустрою. Рішенням Миколаївської сільської ради від 10.12.2020 №37 було прийнято рішення про проведення торгів у формі аукціону. Продаж права оренди земельної ділянки з аукціону відбувся 19.02.2021, за результатом якого з переможцем аукціону укладено договір оренди земельної ділянки. Отже землі, за рахунок яких планується відведення земельної ділянки у власність, перебувають у користуванні на умовах оренди у іншої особи. Також відповідач зазначає, що бажана для позивача земельна ділянка вже є сформованою. Тому підстави для надання дозволу на розроблення проекту землеустрою відсутні.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 звернувся до Голови Миколаївської ОТГ із заявою від 22.04.2020 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населеного пункту Миколаївської сільської ради (Северинівська сільська рада) Сумського району Сумської області з кадастровим номером 5924786900:19:003:0010 (а.с. 39).

Рішенням п`ятдесятої сесії сьомого скликання Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області від 28.05.2020 № 35 відмовлено ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для особистого селянського господарства за межами населених пунктів на території Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області у зв`язку із тим, що рішенням 35 сесії від 23.05.2019 №19 дана земельна ділянка (кадастровий номер 5924786900:19:003:0010) внесена до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, право оренди яких виставляється на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами у 2019-2020 роках на території Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області (за межами населених пунктів).

Не погодившись з вказаним рішенням, позивач оскаржив його в судовому порядку.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 у справі №480/4019/20 адміністративний позов ОСОБА_1 до Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії задоволено частково. Визнано протиправним і скасовано рішення п`ятдесятої сесії сьомого скликання Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області від 28.05.2020 року № 35 про відмову позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га, яка розташована за межами населеного пункту Миколаївської сільської ради (Северинівська сільська рада) Сумського району Сумської області; зобов`язано Миколаївську сільську раду Сумського району Сумської області (Миколаївську сільську територіальну громаду) повторно розглянути заяву позивача від 22.04.2020 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га, яка розташована за межами населеного пункту Миколаївської сільської ради (Северинівська сільська рада) Сумського району Сумської області, з урахуванням висновків суду.

На виконання рішення суду Миколаївська сільська рада Сумського району Сумської області (Миколаївської сільської територіальної громади) повторно розглянула заяву ОСОБА_1 , за результатом розгляду якої прийняла рішення від 16.11.2020 № 20, яким відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області (Северинівська сільська рада), у зв`язку із тим, що відповідно до п. 7 ст. 118 Земельного кодексу України невідповідність місця розташування земельної ділянки (а.с.21).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Особливості безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність врегульовані статтею 118 Земельного кодексу України.

Відповідно до ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, які зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Згідно з ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Тобто, Земельним кодексом України передбачено вичерпні підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.

Як вбачається з оскаржуваного рішення від 16.11.2020 № 20 Миколаївська сільська рада мотивувала відмову невідповідністю місця розташування бажаної до відведення земельної ділянки.

При цьому Миколаївська сільська рада не зазначає в чому полягає невідповідність місця розташування земельної ділянки, що планується до відведення: чи то вимогам законів, чи то прийнятим відповідно до них нормативно-правовим актам, чи генеральним планам населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, чи то проектам землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затвердженим у встановленому законом порядку.

Отже відповідачем, при розгляді заяви, не надана оцінка обставинам на предмет відповідності її вимогам ст. 118 Земельного кодексу України.

У зв`язку з викладеним, рішення Миколаївської сільської ради від 16.11.2020 № 20 підлягає скасуванню.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, суд зазначає наступне.

Рішенням сорок п`ятої сесії Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області від 23.05.2019 №19 затверджено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, право оренди яких виставляється на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами у 2019-2020 роках на території Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області (за межами населених пунктів). З додатку до вказаного рішення, земельна ділянка кадастровий номер 5924786900:19:003:0010 внесена до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності, право оренди яких виставляється на земельних торгах у формі аукціону окремими лотами у 2019-2020 роках на території Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області (за межами населених пунктів) (а.с. 54).

Між Миколаївською сільською радою Сумського району Сумської області та Державним підприємством "Центр державного земельного кадастру" (виконавець) укладений договір № 34 від 04.03.2020 про підготовку лота для продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення на земельному аукціоні та надання послуг з проведення земельних торгів. Відповідно до умов вказаного договору, виконавець зобов`язується за рахунок власних коштів здійснити підготовку лота (виконати роботи по складанню проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки) до продажу на земельних торгах право оренди на земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 6,7054 га, кадастровий номер 5924786900:19:003:0010, яка розташована на території Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області та надати послуги з проведення земельних торгів з продажу права оренди на дану земельну ділянку (а.с. 71-73).

На підставі рішення Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області від 29.04.2020 "Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", Миколаївська сільська рада звернулася до Сумської регіональної філії ДЦ "Центр державного земельного кадастру" із заявою про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 6,7054 га з кадастровим номером 5924786900:19:003:0010.

Як вбачається з Інформації від 09.05.2020 Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку земельна ділянка площею 6,7054 га з кадастровим номером 5924786900:19:003:0010 належить до категорії земель сільськогосподарського призначення, вид використання - землі запасу, форма власності - комунальна (а.с. 81).

Підставою для повторної відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою відповідачем зазначено п. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, а саме невідповідність місця розташування земельної ділянки.

Як зазначає відповідач у відзиві на позов, бажана до відведення земельна ділянка є частиною земельної ділянки з кадастровим номером 5924786900:19:003:0010 площею 6,7054га та стосовно якої Миколаївською сільською радою замовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності з подальшим продажем права оренди на земельних торгах у формі аукціону для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Миколаївська сільська рада, розглянувши проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності з подальшим продажем права оренди на земельних торгах у формі аукціону для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, прийняла рішення від 10.12.2020 №36, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності з подальшим продажем права оренди на земельних торгах у формі аукціону для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташованої за межами населених пунктів на території Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області, площею 6,7054 га (кадастровий номер 5924786900:19:003:0010). 10.12.2020 Миколаївсько. сільською радою прийнято рішення № 37 про проведення торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 6,7054 га з кадастровим номером 5924786900:19:003:0010 комунальної власності окремим лотом.

19.02.2021 відбувся аукціон з продажу права оренди щодо земельної ділянки кадастровий номер 5924786900:19:003:0010. За результатами торгів з переможцем аукціону було укладено договір оренди земельної ділянки від 19.02.2021 між Миколаївською сільською радою Сумського району Сумської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Северинівська".

Таким чином, на час розгляду справи судом, бажана до відведення земельна ділянка площею 2,00 га, знаходиться в оренді ТОВ Агрофірма "Северинівська" згідно договору оренди земельної ділянки (а.с. 103-105).

Суд зазначає, що оскільки позивач оскаржує саме рішення відповідача про відмову йому у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів на території Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області і не оскаржує рішення Миколаївської сільської ради щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, рішення щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, рішення стосовно проведення торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельної ділянки, також не оскаржує договір оренди земельної ділянки, який був укладений за результатом проведення торгів з переможцем аукціону, суд не вбачає підстав для зобов`язання Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області (Миколаївську сільську територіальну громаду) надати дозвіл позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,00 га для відведення земельної ділянки у власність для особистого селянського господарства орієнтовною, яка розташована за межами населеного пункту Миколаївської сільської ради (Северинівська сільська рада) Сумського району Сумської області.

Щодо вимоги позивача про відшкодування моральної шкоди в сумі 12000 грн., суд зазначає наступне.

Згідно із ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів може бути відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

Відповідно до ст. 23 Цивільного кодексу України, особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода відшкодовується одноразово, якщо інше не встановлено договором або законом.

Загальні підходи до відшкодування моральної шкоди, завданої органом державної влади, були сформульовані Верховним Судом у постановах від 10.04.2019 у справі № 464/3789/17, від 27.11.2019 у справі № 750/6330/17.

Зокрема, Суд дійшов висновку, що адекватне відшкодування шкоди, зокрема й моральної, за порушення прав людини є одним із ефективних засобів юридичного захисту (п. 49). Моральна шкода полягає у стражданні або приниженні, яких людина зазнала внаслідок протиправних дій. Страждання і приниження - емоції людини, змістом яких є біль, мука, тривога, страх, занепокоєння, стрес, розчарування, відчуття несправедливості, тривала невизначеність, інші негативні переживання (п. 52). Порушення прав людини чи погане поводження із нею з боку суб`єктів владних повноважень завжди викликають негативні емоції. Проте, не всі негативні емоції досягають рівня страждання або приниження, які заподіюють моральну шкоду. Оцінка цього рівня залежить від усіх обставин справи, які свідчать про мотиви протиправних дій, їх інтенсивність, тривалість, повторюваність, фізичні або психологічні наслідки та, у деяких випадках, стать, вік та стан здоров`я потерпілого.

Згідно з ч. 1 ст. 23 Цивільного кодексу України особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

Відповідно до абз. 2 ч. 3 вказаної статті розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.

Позивач зазначає, що прийняття відповідачем неправомірного рішення від 16.11.2020 з формальною відмовою у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, порушує його право на отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою, наслідком чого стало спричинення йому моральної шкоди, яку він оцінив у 12000 грн.

Під час вирішення спорів про відшкодування шкоди за ст. ст. 1166, 1167 ЦК України доказуванню підлягає: факт спричинення шкоди, протиправність дій заподіювача шкоди і його вина, причинний зв`язок між протиправною дією та негативними наслідками. Відсутність хоча б одного з таких елементів виключає відповідальність за заподіяння шкоди. Деліктна відповідальність за загальним правилом настає лише за наявності вини заподіювача шкоди. При цьому в деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди та її розмір, протиправність поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою.

У своєму позові позивач зазначає те, що повторна відмова у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою демонструє упереджене і негативне ставлення відповідача до позивача, порушує права громадянина України, принижує людську гідність і призводить до психологічних переживань і душевних страждань.

Однак жодна із наведених у ст. 23 Цивільного кодексу України підстав не була доведена та обґрунтована в позовних вимогах, право на звернення до суду позивачем реалізовується на власний розсуд і дана обставина не є підставою для визнання факту наявності моральної шкоди. Позивачем не доведено, що моральна шкода була завдана відповідачем і саме у такому розмірі, в зв`язку з чим суд відмовляє у задоволенні позовних вимог в цій частині.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи часткове задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивачки за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати, пропорційно задоволенню позовних вимог, в розмірі 840,80 грн.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення сьомого скликання п`ятдесят сьомої сесії Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області від 16.11.2020 №20 "Про відмову в наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки".

У задоволенні інших вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Миколаївської сільської ради Сумського району (42322, Сумська область, Сумський район, с. Миколаївка, вул. Шевченка, 1, код ЄДРПОУ 04391434) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) суму судового збору в розмірі 840, 80 грн.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Соп`яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2021
Оприлюднено29.04.2021
Номер документу96581056
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/8503/20

Рішення від 28.04.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні