Постанова
від 28.04.2021 по справі 520/13290/2020
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 квітня 2021 р. Справа № 520/13290/2020 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Бершова Г.Є.,

Суддів: Катунова В.В. , Чалого І.С. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Державної податкової служби у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.12.2020 року по справі № 520/13290/2020 (головуючий 1 інстанції Біленський О.О.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АПТ-ТРАНС" до Державної податкової служби України , Головного управління Державної податкової служби у Харківській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "АПТ-ТРАНС", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області та Державної податкової служби України, в якому просив:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2020 року №1796593/36293706 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 23.07.2020 року та від 04.08.2020 року №1796592/36293706 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 23.07.2020 року Товариства з обмеженою відповідальністю "АПТ-ТРАНС";

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "АПТ-ТРАНС" №4 від 23.07.2020 року та №5 від 23.07.2020 року.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що в ході господарської діяльності позивачем складено та направлено на реєстрацію податкові накладні №4 та №5 від 23.07.2020 року. 27.07.2020 року позивачем отримано квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №4 та №5 від 23.07.2020 року запропоновано надати пояснення та копії первинних документів. Позивачем 29.07.2020 року було надано до контролюючого органу пояснення з відповідними копіями первинних документів. 04.08.2020 року позивачем було отримано рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №4 та №5 від 23.07.2020 року. В подальшому позивачем було подано скарги на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, за результатами розгляду скарг прийнято рішення від 18.08.2020 та 19.08.2020 року про відмову в задоволенні скарг позивача. Вважаючи зазначені дії відповідача протиправними просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 22.12.2020 року позов задоволено.

Визнано протиправними та скасовано рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2020 року №1796593/36293706 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 23.07.2020 року та від 04.08.2020 року №1796592/36293706 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 23.07.2020 року Товариства з обмеженою відповідальністю "АПТ-ТРАНС".

Зобов`язано Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393, 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "АПТ-ТРАНС" (код ЄДРПОУ 36293706, провул. Західний, буд.4, м. Ізюм, Харківська обл., 64309) №4 від 23.07.2020 року та №5 від 23.07.2020 року.

Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, а також неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нову постанову, якою в позові відмовити.

Відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглядаючи судове рішення у даній справі в межах доводів та вимог апеляційних скарг у відповідності до ч.1 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що ТОВ «АПТ-ТРАНС» зареєстровано як юридична особа з 16.06.2009, включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та перебуває на обліку в Ізюмському управлінні Головного управління ДПС у Харківській області, є платником податку на додану вартість з 03.08.2009 року. Основним видом діяльності ТОВ «АПТ-ТРАНС» є усі види перевезень вантажним автомобільним транспортом.

Підприємство здійснювало надання послуг з перевезення пшениці у зв`язку із чим 01 липня 2020 року між ТОВ «АПТ-ТРАНС» (перевізником) та ТОВ «АПК Хлібопродукт» (замовником) укладено Договір перевезення вантажу №0107 щодо перевезення пшениці. Вартість послуги визначалась сторонами у розмірі 112,50 грн. без урахування ПДВ за одну тону вантажу. Сплата вартості послуг здійснюється в 3-денний термін з дня отримання рахунків.

02 липня 2020 року ТОВ «АПТ-ТРАНС» направлено рахунок №1 від 02.07.2020 року щодо оплати послуг з перевезення пшениці у розмірі 157005,00 грн., у тому числі ПДВ 26167,50 грн.

ТОВ «АПК Хлібопродукт» перераховано попередню оплату на рахунок ТОВ «АПТ- ТРАНС» у розмірі 157005,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №62 від 02.07.2020 року.

ТОВ "АПТ-ТРАНС" на суму отриманою попередньої оплати складено податкову накладну №1 від 02.07.2020 року загальною сумою ПДВ 26167,50 грн., яку було зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з квитанцією про реєстрацію від 11.08.2020 року № 1819903/36293706.

Протягом періоду з 03.07.2020 року по 20.07.2020 року ТОВ «АПТ-ТРАНС» надавало послуги з перевезення пшениці всього у кількості 2715,080 тон. Загальна вартість наданих послуг з перевезення склала 305446,50 грн., крім того ПДВ 61089,30 грн., всього разом з ПДВ 366535,80 грн., що підтверджується актом наданих послуг №3 від 23.07.2020 року та товарно-транспортними накладними, а саме: №39 від 04.07.2020 року; №40 від 04.07.2020 року; №42 від 04.07.2020 року; №46 від 04.07.2020 року; №43 від 04.07.2020 року; №49 від 04.07.2020 року; №47 від 04.07.2020 року; №51 від 04.07.2020 року; №54 від 04.07.2020 року; №55 від 04.07.2020 року; №61 від 05.07.2020 року; №62 від 05.07.2020 року; №63 від 05.07.2020 року; №65 від 05.07.2020 року; №68 від 05.07.2020 року; №69 від 05.07.2020 року; №70 від 05.07.2020 року; №75 від 05.07.2020 року; №77 від 05.07.2020 року; №76 від 05.07.2020 року; №78 від 05.07.2020 року; №79 від 05.07.2020 року; №85 від 06.07.2020 року; №86 від 06.07.2020 року; №88 від 06.07.2020 року; №92 від 06.07.2020 року; №93 від 06.07.2020 року; №94 від 06.07.2020 року; №95 від 06.07.2020 року; №99 від 06.07.2020 року; №100 від 06.07.2020 року; №101 від 06.07.2020 року; №102 від 06.07.2020 року; №108 від 07.07.2020 року; №109 від 07.07.2020 року; №110 від 07.07.2020 року; №114 від 07.07.2020 року; №118 від 07.07.2020 року; №120 від 07.07.2020 року; №121 від 07.07.2020 року; №125 від 07.07.2020 року; №128 від 08.07.2020 року; №129 від 08.07.2020 року; №130 від 08.07.2020 року; №134 від 08.07.2020 року; №142 від 09.07.2020 року; №143 від 09.07.2020 року; №150 від 09.07.2020 року; №151 від 09.07.2020 року; №153 від 09.07.2020 року; №152 від 09.07.2020 року; №158 від 09.07.2020 року; №159 від 09.07.2020 року; №160 від 09.07.2020 року; №162 від 09.07.2020 року; №168 від 10.07.2020 року; №169 від 10.07.2020 року; №171 від 10.07.2020 року; №172 від 10.07.2020 року; №178 від 10.07.2020 року; №179 від 10.07.2020 року; №180 від 10.07.2020 року; №185 від 10.07.2020 року; №186 від 10.07.2020 року; №187 від 10.07.2020 року; №188 від 10.07.2020 року; №192 від 10.07.2020 року; №215 від 11.07.2020 року; №216 від 11.07.2020 року; №219 від 11.07.2020 року; №223 від 12.07.2020 року; №224 від 12.07.2020 року; №226 від 12.07.2020 року; №231 від 12.07.2020 року; №235 від 12.07.2020 року; №238 від 12.07.2020 року; №241 від 12.07.2020 року; №246 від 12.07.2020 року; №247 від 12.07.2020 року; №248 від 12.07.2020 року; №253 від 12.07.2020 року; №258 від 13.07.2020 року; №259 від 13.07.2020 року; №261 від 13.07.2020 року; №263 від 13.07.2020 року; №268 від 13.07.2020 року; №270 від 13.07.2020 року; №271 від 13.07.2020 року; №273 від 13.07.2020 року; №272 від 16.07.2020 року; №278 від 16.07.2020 року; №279 від 16.07.2020 року; №284 від 16.07.2020 року; №286 від 16.07.2020 року; №288 від 16.07.2020 року; №289 від 16.07.2020 року; №311 від 17.07.2020 року; №312 від 17.07.2020 року; №316 від 18.07.2020 року; №317 від 18.07.2020 року; №319 від 18.07.2020 року; №322 від 18.07.2020 року; №326 від 18.07.2020 року; №328 від 18.07.2020 року; №330 від 18.07.2020 року; №334 від 18.07.2020 року; №336 від 18.07.2020 року; №382 від 20.07.2020 року; №50 від 20.07.2020 року.

На адресу замовника направлено рахунок ТОВ «АПТ-ТРАНС» від 23.07.2020 року № 4 на суму 209530,80 грн., у тому числі суму ПДВ 34921,80 грн.

У зв`язку із фактичним наданням послуг та прийняття їх з боку замовника ТОВ "АПТ- ТРАНС" складено податкову накладну №4 від 23.07.2020 року на суму ПДВ 34921,80 грн.

За результатами обробки реєстрація податкової накладної зупинена, про що свідчить квитанція від 27.07.2020 року із посиланням на п.201.16 ст. 201 ПК України. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної стало: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано Підприємству надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Також суд зазначає, що рішенням від 28.07.2020 року про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №1770888/36293706, документ таблиця даних було враховано.

ТОВ "АПТ-ТРАНС" 29 липня 2020 року засобами електронного зв`язку до контролюючого органу відправлено повідомлення №2 з поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено.

04 серпня 2020 року прийнято рішення №1796593/ 36293706 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 23.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У додатковій інформації зазначено: Первинні документи щодо транспортування.

04 серпня 2020 року ТОВ "АПТ-ТРАНС" подано до ДПС України скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої прийнято рішення № 43246/36293706/2 від 18.08.2020 року про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових.

Також судом встановлено, що 10 липня 2020 року замовник ПП «Агрофірма «Ніка» уклало Договір про перевезення вантажу № 1007 з ТОВ "АПТ-ТРАНС" (перевізник) з метою перевезення пшениці врожаю 2020 року з поля до ХПП. Протягом періоду з 16.07.2020 року по 20.07.2020 року транспортні послуги були наданні у кількості 736,340 тон, що підтверджується актом наданих послуг №4 від 23.07.2020 року товарно-транспортними накладними, а саме: №292 від 16.07.2020 року; №296 від 17.07.2020 року; №297 від 17.07.2020 року; №298 від 17.07.2020 року; №304 від 17.07.2020 року; №301 від 17.07.2020 року; №305 від 17.07.2020 року; №306 від 17.07.2020 року; №307 від 17.07.2020 року; №21 від 18.07.2020 року; №23 від 18.07.2020 року; №27 від 18.07.2020 року; №345 від 19.07.2020 року; №346 від 19.07.2020 року; №32 від 19.07.2020 року; №347 від 19.07.2020 року; №354 від 19.07.2020 року; №386 від 19.07.2020 року; №39 від 19.07.2020 року; №358 від 19.07.2020 року; №364 від 19.07.2020 року; №45 від 19.07.2020 року; №365 від 19.07.2020 року; №367 від 19.07.2020 року; №371 від 20.07.2020 року; №372 від 20.07.2020 року; №375 від 20.07.2020 року; №380 від 20.07.2020 року; №381 від 20.07.2020 року.

На адресу замовника направлено рахунок ТОВ «АПТ-ТРАНС» від 23.07.2020 року №5 на суму 82838,25 грн., крім того ПДВ 16567,65 грн., всього разом з ПДВ 99405,90 грн.

ТОВ "АПТ-ТРАНС" складено податкову накладну №5 від 23.07.2020 року загальною сумою ПДВ 16567,65 грн., яку було доставлено до ДПС України 24.07.2020 року за допомогою автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України. За результатами обробки реєстрація податкової накладної зупинена, про що свідчить квитанція від 27.07.2020 року із посиланням на п.201.16 ст. 201 ПК України. Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної стало: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, та запропоновано Підприємству надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ТОВ "АПТ-ТРАНС" 29 липня 2020 року засобами електронного зв`язку до контролюючого органу відправлено повідомлення № 3 з поясненнями та копіями документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої зупинено. Підприємством отримало квитанцію про прийняття документів Державною податковою службою України до розгляду.

04 серпня 2020 року прийнято рішення № 1796592/36293706 від 04.08.2020 року про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 23.07.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. У додатковій інформації зазначено: Первинні документи щодо транспортування.

11 серпня 2020 року ТОВ "АПТ-ТРАНС" подано до ДПС України скаргу на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, за результатами якої прийнято рішення № 43639/36293706/2 від 19.08.2020 року про залишення скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вважаючи зазначені дії відповідачів протиправними позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2020 року №1796593/36293706 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 23.07.2020 року та від 04.08.2020 року №1796592/36293706 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 23.07.2020 року Товариства з обмеженою відповідальністю "АПТ-ТРАНС", є необґрунтованими та протиправними, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними №4 від 23.07.2020 року та №5 від 23.07.2020 року, у реєстрації яких відмовлено, а тому є такими, що підлягають скасуванню.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

З огляду на факт зарахування коштів, що підтверджується наявними матеріалами справи, позивачем було складено, зокрема, податкові накладні №4 та №5 від 23.07.2020 року та подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

Колегією суддів встановлено із наявних в матеріалах справи доказів, що реальність здійснення господарської операції підтверджується усіма необхідними документами. Позивач своєчасно за встановленою формою та в повному обсязі, у відповідності до приписів Порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року та п.п.201.16.1, п.п.201.16.2 п..201.16 ст.201 ПК України подано ГУ ДПС у Харківській області інформацію та документи, які беззаперечно підтверджують реальність здійснення господарських операцій та є достатніми для прийняття ГУ ДПС у Харківській області рішення про реєстрацію податкових накладних. Копії наданих позивачем первинних документів не мають дефектів форми, змісту або походження, котрі в силу ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", п.201.1 ст.201 ПК України, п.2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995р. № 88 спричиняють втрату первинними документами юридичної сили і доказовості. Жодних зауважень чи претензій до правоздатності і дієздатності юридичних осіб, які є сторонами правочину, відповідності правочину вимогам закону відповідачем не пред`являлось.

Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341) (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі також - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку № 1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до приписів п. 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також - Порядок № 1165 та Порядок розгляду скарги, відповідно).

Згідно з п. 10 та п. 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).

Зі змісту Квитанцій вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про виявлені помилки: коди УКТЗЕД товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Положеннями п. 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

Згідно п. 1 додатку 3 Порядку № 1165 «Критерії ризиковості здійснення операцій» відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Колегія суддів зазначає, що належної мотивації підстав та причин віднесення поданих позивачем податкових накладних №4 та №5 від 23.07.2020 року до категорії ризиковості здійснення операцій відповідачами ані у спірному рішенні, ані до суду не надано.

Також, наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також - Порядок № 520).

Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно пунктів 9-11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг, Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Отже, з урахуванням положень наведених норм, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку.

Тобто, контролюючий орган має запропонувати платнику податків надати документи та пояснення на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.

Також аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

В Квитанції відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.

Колегія суддів також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарських операцій, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

З матеріалів справи встановлено, що позивачем 29.07.2020 року подавались до контролюючого органу пояснення з відповідними первинним документами щодо наявності підстав реєстрації податкових накладних №4 та №5 від 23.07.2020 року, що підтверджено повідомленням щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрації якої зупинена, та письмовими поясненнями.

При цьому, підставою для зупинення реєстрації податкової накладної слугувало саме те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 49.41 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Проте, на час винесення рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, рішенням від 28.07.2020 року про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість №1770888/36293706, документ таблиця даних було враховано, а у рішенні про відмову у реєстрації податкових накладних зазначено іншу підставу, у зв`язку з ненаданням первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм галузевої специфіки, накладних. Додатковою інформацією зазначено первинні документи щодо транспортування.

Відповідно до ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Доказів не врахування таблиці даних за податковою накладною №5 від 23.07.2020 року відповідачами до суду не надано.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначене повідомлення позивача та додані до нього документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена, прийнято оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних №4 та №5 від 23.07.2020 року.

Крім того суд зауважує, що оскаржуване рішення містить лише загальне твердження: «ненаданням первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків рахунків-фактури/інвойси, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм галузевої специфіки, накладних» , проте не вказано, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Отже, позиція відповідача щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з п.201.16 статті 201 ПК України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, є необґрунтованою, а в оскаржуваних рішеннях не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкових накладних, складених позивачем.

При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постановах від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17, від 02.07.2019 у справі №140/2160/18.

Суд зазначає, що рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Окрім цього, з наявних матеріалів справи судом встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкових накладних №4 та №5 від 23.07.2020 року зазначено - ненадання позивачем первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування та документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством, відсутність складських документів, а підставою для відмови у задоволенні скарги на вказане рішення - ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена та надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства. Суд зазначає, що надані позивачем пояснення та додані до нього документи про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена, в повній мірі підтверджують реальність господарської операції, твердження відповідачів у вказаних рішеннях є необґрунтованими. Вказане свідчить про протиправність дій відповідача щодо неналежного дослідження наданих позивачем пояснень з відповідними первинними документами, та як наслідок протиправність відмови у реєстрації податкової накладної.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.

Відповідачем не надано до суду доказів подання платником податку контролюючому органу копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення комісії регіонального рівня Головного управління ДПС у Харківській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.08.2020 року №1796593/36293706 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 23.07.2020 року та від 04.08.2020 року №1796592/36293706 про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №5 від 23.07.2020 року Товариства з обмеженою відповідальністю "АПТ-ТРАНС", є необґрунтованими та протиправними, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковими накладними №4 від 23.07.2020 року та №5 від 23.07.2020 року, у реєстрації яких відмовлено, а тому є такими, що підлягають скасуванню.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Статтею 316 КАС України визначено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції дійшла висновку, що при прийнятті рішення суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права. Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Харківській області - залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 22.12.2020 року по справі № 520/13290/2020 - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя-доповідач Г.Є. Бершов Судді В.В. Катунов І.С. Чалий

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2021
Оприлюднено30.04.2021
Номер документу96587845
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/13290/2020

Ухвала від 24.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 28.04.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 02.04.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 01.04.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 11.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Рішення від 22.12.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Біленський О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні