Постанова
від 26.04.2021 по справі 916/2530/20
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2021 року м. ОдесаСправа № 916/2530/20 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Принцевської Н.М.;

суддів: Діброви Г.І., Ярош А.І.;

(Південно-західний апеляційний господарський суд, м. Одеса, проспект Шевченка,29)

Секретар судового засідання Соловйова Д.В.;

За участю представників сторін:

Від Акціонерного товариства "Концерн Галнафтогаз" - Покора І.Є., довіреність №ГНГ-20/173, від 04.01.21;

Від прокуратури - Бондаревський О.М., посвідчення № 057613, від 22.10.20;

Представник учасник судового процесу від Овідіопольської селищної ради в судове засідання не з`явився.

розглянувши апеляційну скаргу Заступника керівника Одеської обласної прокуратури

на рішення Господарського суду Одеської області від 10.12.2020

по справі №916/2530/20

за позовом Заступника керівника Іллічівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Овідіопольської селищної ради

до Акціонерного товариства "Концерн Галнафтогаз"

про внесення змін до договору оренди,

(суддя першої інстанції: Рога Н.В., дата та місце ухвалення рішення: 10.12.2020, Господарський суд Одеської області, м. Одеса, просп. Шевченка, 29)

В серпні 2020 року Заступник керівника Іллічівської місцевої прокуратури звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Овідіопольської селищної ради до Приватного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» (Акціонерне товариство "Концерн Галнафтогаз") про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого відділом Держкомзему в Овідіопольському районі, про що в Державному реєстрі вчинено запис від 01.12.2011 №512370004000387, яким Овідіопольською селищною радою передано Публічному акціонерному товариству «Концерн Галнафтогаз» у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,5000 га (забудовані землі), кадастровий номер 5123755100:02:003:0221, що розташована за адресою: вулиця Дзержинського (Євгена Колісниченка), 9а, смт. Овідіополь, Овідіопольський район, Одеська область, для обслуговування автозаправочної станції на 150 заправок на добу (перша черга комплексу) строком на 49 років:

-в п. 1.1 договору змінити найменування вулиці, на якій розташована земельна ділянка, зокрема, замість вул. Дзержинського, 9 «а» вказати вул. Євгена Колісниченка, 9 «а» ;

-доповнити п. 1 договору пунктом 1.2 з наступним змістом: «Кадастровий номер земельної ділянки по вул. Євгена Колісниченка, 9 «а» , в смт. Овідіополь, Овідіопольський район, Одеська область - 5123755100:02:003:0221» ;

-викласти п. 4.1 у наступній редакції: «Обчислення орендної плати за землю здійснюється відповідно до рішення №1632-VI від 09.10.2015 «Про затвердження порядку визначення відсотків від нормативної грошової оцінки земель населеного пункту для встановлення орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду на території Овідіопольської селищної ради» . Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 5000 кв.м. становить - 4 074 153,89 грн., згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №4142/0/220-19 від 08.04.2019, складеного міськрайонним управлінням в Овідіопольському районі та м. Чорноморську ГУ Держгеокадастру в Одеській області.» ;

-викласти п. 4.2 у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік, розрахованої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі, які перераховувати: назва отримувача - УДКСУ в Овідіопольському районі Одеської області Овідіополь с-ш/р, код ЄДРПОУ отримувача: 37929461, МФО 828011, код класифікації доходів бюджету - 18010600, р/р UA548999980334159812000015361, яку перераховувати щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 10.12.2020 по даній справі позовну заяву Заступника керівника Іллічівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Овідіопольської селищної ради до АТ «Концерн Галнафтогаз» про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки задоволено частково, внесено зміни до Договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого відділом Держкомзему в Овідіопольському районі, про що в Державному реєстрі вчинено запис від 01.12.2011 №512370004000387, яким Овідіопольською селищною передано Публічному акціонерному товариству «Концерн Галнафтогаз» у строкове платне користування земельну ділянку площею 0,5000 га (забудовані землі), кадастровий номер 5123755100:02:003:0221, що розташована за адресою: вулиця Дзержинського (Євгена Колісниченка), 9а, смт. Овідіополь, Овідіопольський район, Одеська область, для обслуговування автозаправочної станції на 150 заправок на добу (перша черга комплексу) строком на 49 років: в п. 1.1 договору змінено найменування вулиці, на якій розташована земельна ділянка, а саме: зокрема, замість вул. Дзержинського, 9 «а» вказати вул. Євгена Колісниченка, 9 «а» ; доповнено п. 1 договору пунктом 1.2 з наступним змістом: «Кадастровий номер земельної ділянки по вул. Євгена Колісниченка, 9 «а» , в смт. Овідіополь, Овідіопольський район, Одеська область - 5123755100:02:003:0221» ; стягнуто з АТ «Концерн Галнафтогаз» на користь прокуратури Одеської області витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 102 грн., в решті позову відмовлено.

Місцевий господарський суд в оскаржуваному рішенні зазначив, що ані прокурором, ані позивачем до матеріалів справи не надано витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №4142/0/220-19 від 08.04.2019, складеного міськрайонним управлінням в Овідіопольському районі та м. Чорноморську ГУ Держгеокадастру в Одеській області.

Також суд зазначив, що рішенням Овідіопольської селищної ради від 18.12.2014 №1377-VI «Про вшанування пам`яті односельчанина ОСОБА_1 , який загинув захищаючи цілісність та незалежність України» вулицю Дзержинського в смт. Овідіополь перейменовано на вулицю Євгена Колісниченка, у зв`язку з чим, нова адреса земельної ділянки, що знаходиться у користуванні АТ «Концерн Голнафтогаз» - вул. Євгена Колісниченка, 9 а , селище Овідіополь, Овідіопольський район, Одеська область. Місецвий господарський суд задовольнив вимоги прокурора щодо внесення змін до п.1.1 договору у частині найменування вулиці, на якій розташована земельна ділянка, а саме: замість вул. Дзержинського, 9 «а» вказати вул. Євгена Колісниченка, 9 «а» , а також доповнити п. 1 Договору п. 1.2 з наступним змістом: «Кадастровий номер земельної ділянки по вул. Євгена Колісниченка, 9 «а» , в смт. Овідіополь, Овідіопольський район, Одеська область - 5123755100:02:003:0221» , адже зазначені відомості лише ідентифікують об`єкт оренди та жодним чином не порушують прав та інтересів відповідача.

Часткового не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Одеська обласна прокуратура звернулась до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Одеської області від 10.12.2020 у даній справі в частині відмови у позові скасувати та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Прокурор зазначає, що суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову, дійшов невірного висновку, що зміна орендної плати (у відсотках від нормативної грошової оцінки), оформлена додатком до рішення органу місцевого самоврядування не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору в частині розміру орендної плати, оскільки ці рішення законодавчо не встановлюють граничних (мінімального та максимального) розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, проте вказаний висновок суперечить положенням норм матеріального права та обставинам справи.

Апелянт звертає увагу, що сторони в договорі від 28.09.2011 узгодили, що розмір орендної плати переглядається, в тому числі, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни розмірів земельного податку, зміни коефіцієнтів індексації, в інших випадках, передбачених законом.

На думку прокурора при застосуванні приписів матеріального права та наданні оцінки доказам, що містяться в матеріалах справи, зроблений невірний висновок щодо відсутності підстав для внесення змін до спірного договору оренди земельної ділянки, що є безумовною підставою для часткового скасування судового рішення у зв`язку з відмовою внесення змін до договору в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та процентної ставки обчислення орендної плати.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 26.01.2021 апеляційну скаргу Заступника керівника Одеської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Одеської області від 10.12.2020 по справі №916/2530/20 залишено без руху.

10.02.2021 до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшла заява від Заступника керівника Одеської обласної прокуратури про усунення недоліків, допущених в апеляційній скарзі на рішення Господарського суду Одеської області від 10.12.2020 по справі №916/2530/20, в якій апелянт надав докази сплати судового збору за подання апеляційної скарги в розмірі 11 000, 22 грн.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 15.02.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Заступника керівника Одеської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Одеської області від 10.12.2020 по справі №916/2530/20, призначено розгляд справи №916/2530/20 на: 05.04.2021 року об 11-00 год.

03.03.2021 до Південно-західного апеляційного господарського суду від АТ Концерн Галнафтогаз надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому відповідач заперечує проти доводів апеляційної скарги, просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а скаргу - без задоволення.

Відповідач зазначає, що аргументи скаржника, викладені ним в апеляційній скарзі, є безпідставними, зробленими з невірним трактуванням норм чинного законодавства, а також такими, що не підтверджуються доказами у справі.

25.03.2021 до Південно-західного апеляційного господарського суду від Овідіопольської селищної ради надійшли письмові пояснення по справі, в яких позивач підтримує доводи та вимоги, викладені прокурором в апеляційній скарзі.

В судовому засіданні 05.03.2021 по даній справі оголошено перерву до 26.04.2021 до 14-30 год.

В судовому засіданні прокурор підтримав доводи та вимоги, викладені ним в апеляційній скарзі, наполягав на її задоволенні та скасуванні рішення суду першої інстанції. Представник відповідача заперечував проти доводів апеляційної скарги, просив залишити рішення суду першої інстанції без змін, а скаргу без задоволення. Представник Овідіопольської селищної ради в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.

Відповідно до положень п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Також, відповідно до рішень Європейського суду з прав людини, що набули статусу остаточного, зокрема "Іззетов проти України", "Пискал проти України", "Майстер проти України", "Субот проти України", "Крюков проти України", "Крат проти України", "Сокор проти України", "Кобченко проти України", "Шульга проти України", "Лагун проти України", "Буряк проти України", "ТОВ "ФПК "ГРОСС" проти України", "Гержик проти України" суду потрібно дотримуватись розумного строку для судового провадження.

Розумним, зокрема, вважається строк, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій, прийняття процесуальних рішень та розгляду і вирішення справи з метою забезпечення своєчасного (без невиправданих зволікань) судового захисту.

З урахуванням практики Європейського суду з прав людини критеріями розумних строків є: правова та фактична складність справи; поведінка заявника, а також інших осіб, які беруть участь у справі, інших учасників процесу; поведінка органів державної влади (насамперед суду); характер процесу та його значення для заявника (справи "Федіна проти України" від 02.09.2010, "Смірнова проти України" від 08.11.2005, "Матіка проти Румунії" від 02.11.2006, "Літоселітіс проти Греції" від 05.02.2004 та інші).

Враховуючи викладене, а також зважаючи на те, що явка представників сторін судом обов`язковою не визнавалась, колегія суддів апеляційного господарського суду, з урахуванням ст. 120, ст. 202, ст. 270, ч. 2 ст. 273 Господарського процесуального кодексу України, вважає за необхідне розглянути справу за відсутності представника позивача, який не з`явився, за наявними у справі матеріалами.

Відповідно до ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представників відповідача та прокуратури, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та дотримання норм процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 28.09.2011 між Овідіопольською селищною радою Одеської області (орендодавець) та ПАТ «Концерн Галнафтогаз» (орендар) було укладено Договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір), зареєстрований 01.12.2011 відділом Держкомзему у Овідіопольському районі за №512370004000387.

Відповідно до умов вказаного договору орендодавець надає на підставі рішення №179-VI від 14.06.2011 Овідіопольської селищної ради VI скликання IX сесії, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування автозаправочної станції на 150 заправок за добу (перша черга комплексу) на території Овідіопольської селищної ради, в смт Овідіополь, вул. Дзержинського, 9 «а» .

Відповідно до п. 2.1 Договору в оренду надається земельна ділянка загальною площею 0,5000 га (забудовані землі), якою орендодавець користується на підставі Земельного кодексу України.

Пунктом 3.1 Договору передбачено, що його укладено на 49 років.

Згідно з п.4.1 Договору обчислення орендної плати за землю здійснюється відповідно рішення №179-VI Овідіопольської селищної ради VI скликання IX сесії від 14.06.2011.

За умовами п.4.2 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 15 905 грн. в місяць або 190 860 грн. за рік, які слід перерахувати щомісячно протягом тридцяти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (місяця, протягом якого здійснювалося користування земельною ділянкою) згідно наступних реквізитів: отримувач УДК у Овідіопольському районі, код 22508650, ГУДКУ в Одеській області, МФО 828011, п/р 33214812700361, надходження орендної плати за землю.

Відповідно до п.4.3 Договору розмір орендної плати переглядається, серед іншого, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом. у тому числі внаслідок інфляції.

За умовами п.6.2 Договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 10-денний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Пунктом 11.1 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується в судовому порядку.

На підставі зазначеного вище Договору, у 2011 році між сторонами було складено акт приймання-передачі об`єкта оренди, у відповідності до якого позивач передав, а відповідач прийняв у користування земельну ділянку загальною площею 0,5000 га для обслуговування автозаправної станції на 150 заправок за добу (перша черга комплексу) на території Овідіопольської селищної ради, в смт Овідіополь, вул. Дзержинського, 9 «а» .

Рішенням Овідіопольської селищної ради №1046-VI від 22.11.2013 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель смт Овідіополь» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт Овідіополь та встановлено, що результати нормативної грошової оцінки вводяться в дію згідно вимог Податкового кодексу України.

Крім того, у відповідності до п.4 зазначеного рішення ради було вирішено доручити голові селищної ради укласти з землекористувачами додаткові угоди до договорів оренди землі щодо розміру орендної плати у відповідності з нормативною грошовою оцінкою земель смт. Овідіополь.

Водночас, 18.12.2014 Овідіопольською селищною радою було прийнято рішення №1384-VI «Про внесення змін до договорів оренди щодо ставки орендної плати згідно нормативної грошової оцінки» у відповідності до якого було вирішено внести зміни до договорів оренди земельних ділянок згідно витягів з технічної документації, які розраховані відповідно нормативної грошової оцінки земель населеного пункту селища Овідіополь та Овідіопольському селищному голові заключити додаткові угоди з орендарями з 01.01.2015 року згідно чинного законодавства.

З метою недопущення порушення законодавства про захист економічної конкуренції, розглянувши рішення адміністративної колегії «Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції» від 19.05.2015 №37-рк, 09.10.2015 Овідіопольською селищною радою було прийнято рішення №1632-VI «Про затвердження порядку визначення відсотків від нормативно-грошової оцінки земель населеного пункту для встановлення орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду на території Овідіопольської селищної ради» .

Відповідно до розділу 4 п. 1 зазначеного рішення, відсоток від нормативно грошової оцінки для земель комерційного використання під автозаправними комплексами (АЗС) становить 12%, що, з урахуванням нормативно-грошової оцінки земельної ділянки за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, селище Овідіополь, вул. Євгена Колісниченка, 9а, з кадастровим номером: 5123755100:02:003:0221, складає 488 898,47 грн. (12%*4 074 153,89 грн.)

Прокурор в позовній заяві зазначив, що розмір орендної плати, узгоджений сторонами у 2011 році в розділі 4 Договору, та виражений у фіксованій сумі, не відповідає вимогам ст. ст. 651, 632 Цивільного кодексу України, ст. 189 Господарського кодексу України, ст. ст. 271, 288, 289 Податкового кодексу України, ст. 21 Закону України «Про оренду землі» , ст. ст.5, 13, 15, 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку земель» , рішенням Овідіопольської селищної ради.

Прокурор вважає, що розроблення та затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих на території Овідіопольської селищної ради, розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту індексації та встановлення відповідної ставки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, яка в будь-якому разі не може бути меншою, ніж мінімальна межа, встановлена положеннями ст. 288 Податкового кодексу України.

Прокурор також зазначив, що на виконання зазначених вимог законодавства та рішень селищної ради, Овідіопольська селищна рада неодноразово направляла листи до АТ «Концерн Галнафтогаз» із повідомленням щодо необхідності зміни договірних відносин. В тому числі, 22.11.2018р. за вих. №02-06/210/1390 до Орендаря на адресу, зазначену в договорі, було спрямовано лист, проект додаткової угоди, копію витягу та рішення селищної ради від 09.10.2015, про що свідчить відповідна копія поштового відправлення з описом. 26.12.2019 за вих.№02- 06/020/1439 та 12.02.2020 за вих. №02-06/020/161 на адресу Орендаря знову направлялись проекти змін до Договору оренди, про що свідчить відповідна копія поштового відправлення з описом. Однак ці звернення залишились без розгляду та реагування боку АТ «Концерн Галнафтогаз» .

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора до Господарського суду Одеської області позовними вимогами про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки, а саме:

-в п. 1.1 договору змінити найменування вулиці, на якій розташована земельна ділянка, зокрема, замість вул. Дзержинського, 9 «а» вказати вул. Євгена Колісниченка, 9 «а» ;

-доповнити п. 1 договору пунктом 1.2 з наступним змістом: «Кадастровий номер земельної ділянки по вул. Євгена Колісниченка, 9 «а» , в смт. Овідіополь, Овідіопольський район, Одеська область - 5123755100:02:003:0221» ;

-викласти п. 4.1 у наступній редакції: «Обчислення орендної плати за землю здійснюється відповідно до рішення №1632-VI від 09.10.2015 «Про затвердження порядку визначення відсотків від нормативної грошової оцінки земель населеного пункту для встановлення орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду на території Овідіопольської селищної ради» . Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 5000 кв.м. становить - 4 074 153,89 грн., згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №4142/0/220-19 від 08.04.2019, складеного міськрайонним управлінням в Овідіопольському районі та м. Чорноморську ГУ Держгеокадастру в Одеській області.» ;

-викласти п. 4.2 у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік, розрахованої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі, які перераховувати: назва отримувача - УДКСУ в Овідіопольському районі Одеської області Овідіополь с-ш/р, код ЄДРПОУ отримувача: 37929461, МФО 828011, код класифікації доходів бюджету - 18010600, р/р UA548999980334159812000015361, яку перераховувати щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального права, перевіривши дотримання судом норм процесуального законодавства, в контексті встановлених обставин, апеляційний суд дійшов наступних висновків.

Судова колегія Південно-західного апеляційного господарського зазначає, що рішення місцевого господарського суду в частині задоволених позовних вимог прокурором не оскаржується, у зв`язку з чим відповідно до вимог ст.269 Господарського процесуального кодексу України не переглядається.

Стосовно вимог прокурора в частині внесення змін до договору шляхом викладення п. 4.1 у наступній редакції: «Обчислення орендної плати за землю здійснюється відповідно до рішення №1632-VI від 09.10.2015 «Про затвердження порядку визначення відсотків від нормативної грошової оцінки земель населеного пункту для встановлення орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду на території Овідіопольської селищної ради» . Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 5000 кв.м. становить - 4 074 153,89 грн., згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №4142/0/220-19 від 08.04.2019, складеного міськрайонним управлінням в Овідіопольському районі та м. Чорноморську ГУ Держгеокадастру в Одеській області.» ; викладення п. 4.2 у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік, розрахованої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі, які перераховувати: назва отримувача - УДКСУ в Овідіопольському районі Одеської області Овідіополь с-ш/р, код ЄДРПОУ отримувача: 37929461, МФО 828011, код класифікації доходів бюджету - 18010600, р/р UA548999980334159812000015361, яку перераховувати щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, судова колегія Південно-західного апеляційного господарського суду зазначає наступне.

Згідно зі ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, визнання правочину недійсним.

Частина 1 ст. 202 Цивільного кодексу України визначає, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

При цьому за правилами ст. 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Частиною 1 ст. 173 Господарського кодексу України передбачено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Частиною 1 ст. 174 Господарського кодексу України встановлено, що господарські зобов`язання можуть виникати з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Згідно з ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Частиною 1 ст. 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Відповідно до ст. 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності і справедливості.

Стаття 628 Цивільного кодексу України передбачає, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Згідно зі ст.629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Так, ст. 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтями 93 та 96 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі зобов`язані, зокрема, забезпечувати використання землі за цільовим призначенням.

За змістом ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За приписами ст. 15 Закону України "Про оренду землі", істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Частиною 2 ст. 651 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 2 ст. 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України Про оренду землі визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Зі змісту ст.ст. 632, 651 Цивільного кодексу України та ст. 30 Закону України Про оренду землі вбачається, що за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.

Відповідно до ст. 653 Цивільного кодексу України у разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо. У разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються. У разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, платник орендної плати - орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

При цьому розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (пункт 288.4 статті 288 ПК України).

Згідно з ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка.

Крім цього, за змістом ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру, зокрема, земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Статтею 1 вказаного Закону унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно з ч. 1 ст. 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина друга статті 20 Закону України Про оцінку земель ).

З огляду на вищевикладене, судова колегія Південно-західного апеляційного господарського суду зазначає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який не може бути меншим, ніж передбачено у статті 288 Податкового кодексу України.

Разом з тим, аналіз наведених положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" та Закону України "Про оренду землі" дає підстави для висновку, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретного розміру орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначено в договорі оренди. Податковим кодексом України передбачено порядок визначення орендної плати за землю, а тому саме у договорі оренди визначаються розмір та умови сплати орендної плати.

Аналогічну правову позицію викладено у постановах Верховного Суду від 01.10.2018 у справі № 916/3233/16, від 07.10.2019 у справі № 922/3321/18 та постанові палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду в складі Верховного Суду від 16.03.2020 у справі № 922/1658/19.

Судова колегія також звертає увагу, що з моменту укладення між землекористувачем та органом місцевого самоврядування договору оренди землі припиняються адміністративні відносини між цими суб`єктами та у подальшому виникають договірні відносини, які характеризуються рівністю їх учасників та свободою договору (постанова Великої Палати Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №1917/1188/2012 (№826/1291/17)).

Як зазначалося раніше, 28.09.2011 між Овідіопольською селищною радою Одеської області (орендодавець) та ПАТ «Концерн Галнафтогаз» (орендар) було укладено Договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір), зареєстрований 01.12.2011 відділом Держкомзему у Овідіопольському районі за №512370004000387

Згідно з п.4.1 Договору обчислення орендної плати за землю здійснюється відповідно рішення №179-VI Овідіопольської селищної ради VI скликання IX сесії від 14.06.2011.

Відповідно до наявного в матеріалах справи рішення №179-VI Овідіопольської селищної ради VI скликання IX сесії від 14.06.2011 затверджено Технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку Публічному акціонерному товариству Концерн Галнафтогаз для обслуговування автозаправочної станції на 150 заправок на добу (перша черга комплексу) на території Овідіопольської селищної ради Одеської області за адресою: смт. Овідополь, вул.Дзержинського, 9 а .; надано ПАТ Конценрн Галнафтогаз земельну ділянку площею 0,5000 га (забудовані землі), на території Овідіопольської селищної ради в смт.Овідіополь, вул. Дзержинського, 9 а та встановлено орендну плату в розмірі 15905 грн. в місяць або 190860 грн. за рік (10% від НГО), які перераховувати щомісячно рівними частками (до 1 числа поточного місяця).

За умовами п.4.2 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 15 905 грн. в місяць або 190 860 грн. за рік, які слід перерахувати щомісячно протягом тридцяти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (місяця, протягом якого здійснювалося користування земельною ділянкою) згідно наступних реквізитів: отримувач УДК у Овідіопольському районі, код 22508650, ГУДКУ в Одеській області, МФО 828011, п/р 33214812700361, надходження орендної плати за землю.

У позовній заяві прокурор просить суд внести зміни до п.4.1 Договору та викласти його у новій редакції, а саме: «Обчислення орендної плати за землю здійснюється відповідно до рішення №1632-VI від 09.10.2015 «Про затвердження порядку визначення відсотків від нормативної грошової оцінки земель населеного пункту для встановлення орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду на території Овідіопольської селищної ради» . Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 5000 кв. м. становить - 4 074 153 грн 89 коп., згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №4142/0/220-19 від 08.04.2019, складеного міськрайонним управлінням в Овідіопольському районі та м. Чорноморську ГУ Держгеокадастру в Одеській області» . Крім того, прокурор просить викласти п. 4.2 Договору у наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік, розрахованої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки землі, які перераховувати: назва отримувача - УДКСУ в Овідіопольському районі Одеської області Овідіополь с-ш/р, код ЄДРПОУ отримувача: 37929461, МФО 828011, код класифікації доходів бюджету - 18010600, р/р UA548999980334159812000015361, яку перераховувати щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

В обґрунтування необхідності внесення відповідних змін (викладення п.п. 4.1, 4.2. в новій редакції) прокурор зазначає, що 19.05.2015р. №37-рк, 09.10.2015 Овідіопольською селищною радою було прийнято рішення №1632-VI «Про затвердження порядку визначення відсотків від нормативно-грошової оцінки земель населеного пункту для встановлення орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду на території Овідіопольської селищної ради» , відповідно до розділу 4 п. 1 якого відсоток від нормативно грошової оцінки для земель комерційного використання під автозаправними комплексами (АЗС) становить 12%, що, з урахуванням нормативно-грошової оцінки земельної ділянки за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, селище Овідіополь, вул. Євгена Колісниченка, 9а, з кадастровим номером: 5123755100:02:003:0221, складає 488 898,47 грн. (12%*4 074 153,89 грн.)

Згідно із ч. 1, 2 ст. 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.

Судова колегія зазначає, що до переліку повноважень відповідача у галузі земельних відносин, визначеного ст. 9 Земельного кодексу України, не входить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження в силу приписів ст. 288 Податкового кодексу України належить Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України).

Зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативно-грошової оцінки), оформлена рішенням Овідіопольської селищної ради, не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, оскільки цим рішенням законодавчо не встановлюються граничні (мінімальний та максимальний) розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Водночас, рішення відповідача може бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 ЦК України.

Подібна правова позиція викладена у постанові судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17. У цій справі Судова палата для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності не знайшла правових підстав вважати, що прийняття органом місцевого самоврядування рішення про зміну мінімального розміру орендної плати для відповідного виду землекористування у відповідному бюджетному році тягне за собою внесення змін до договору оренди земельної ділянки, який був укладений до прийняття такого рішення органом місцевого самоврядування.

Разом з тим, умовами укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки передбачено, що розмір орендної плати переглядається, серед іншого, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в інших випадках, передбачених законом, у тому числі внаслідок інфляції. (п.4.3 Договору)

З огляду на те, що за змістом п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу та ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то згідно з умовами договору оренди підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами цього договору, має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру цієї плати або зміна розміру земельного податку.

За таких обставин, зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативної грошової оцінки), оформлена рішеннями селищної ради не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, оскільки ці рішення законодавчо не встановлюють граничних (мінімального та максимального) розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Водночас зазначені рішення ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі навели відповідне застереження (що узгоджується із принципом свободи договору, передбаченим згідно зі статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України), чого проте у цьому випадку суди не встановили.

Враховуючи викладене, судова колегія вважає висновок суду про відмову у задоволенні позовних вимог в частині внесення відповідних змін в п.4.1, 4.2 Договору оренди земельної ділянки вірним та обґрунтованим, а доводи апелянта - безпідставними.

З огляду на формулювання позовних вимог стосовно редакції п.4.1 спірного договору оренди щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, судова колегія вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно з чинним законодавством нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, при цьому позивач не надав належних і допустимих доказів прийняття уповноваженим органом рішення про проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок), у зв`язку з чим позов не може бути задоволено.

Наявне в матеріалах справи рішення Овідіопольської селищної ради від 22.11.2013 №1046-VI Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки смт.Овідіополь не містить розміру затвердженої нормативної грошової оцінки, витяг з технічної документації, на який посилається позивач в позовній заяві та з урахуванням якого викладено нову редакцію договору оренди (№4142/0/220-19 від 08.04.2019) в матеріалах справи відсутній, а відтак позивачем не доведено наявність підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в запропонованій ним редакції.

Колегія суддів зазначає, що хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін (рішення Суду у справі Трофимчук проти України no. 4241/03 від 28.10.2010 року).

Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення від 09.12.1994 року Європейського суду з прав людини у справі "Руїс Торіха проти Іспанії").

Отже, зазначені в апеляційній скарзі доводи не знайшли свого підтвердження під час перегляду рішення судом апеляційної інстанції, апелянт не подав жодних належних та допустимих доказів на підтвердження власних доводів, які могли б бути прийняті та дослідженні судом апеляційної інстанції в розумінні ст.ст. 73, 76-79, 86 Господарського процесуального кодексу України. А тому апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Таким чином, доводи скаржника, що викладені в апеляційній скарзі, колегія суддів не бере до уваги, оскільки вони вірних висновків суду не спростовують та з урахуванням всіх обставин даної справи, встановлених судом, не впливають на правильність вирішення спору по суті та остаточний висновок.

За таких обставин, апеляційна скарга Заступника керівника Одеської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Одеської області від 10.12.2020 по справі №916/2530/20 задоволенню не підлягає, а рішення Заступника керівника Одеської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Одеської області від 10.12.2020 по справі №916/2530/20 залишається без змін.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на заявника апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Заступника керівника Одеської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Одеської області від 10.12.2020 по справі №916/2530/20 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Одеської області від 10.12.2020 по справі №916/2530/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної з дня її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, передбаченими ст. ст. 287-288 ГПК України.

Повний текст постанови складено та підписано 29.04.2021 року.

Головуючий суддя: Н.М. Принцевська

Судді: Г.І. Діброва

А.І. Ярош

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.04.2021
Оприлюднено29.04.2021
Номер документу96625843
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2530/20

Ухвала від 13.01.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 23.12.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 20.12.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 22.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 14.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 01.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 11.05.2021

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Постанова від 26.04.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 15.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 26.01.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні