Рішення
від 29.04.2021 по справі 640/28434/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 квітня 2021 року м. Київ № 640/28434/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:

головуючого судді Аблова Є.В.,

при секретарі судового засідання Дьяченко О.В.

за участю представників сторін:

представника позивача: Соловей А. В.

представника відповідача: Сакало Л. П.,

представника третьої особи 1: Наєва Д. С.,

представника третьої особи 2: Іваницької Т.Б.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Головного управління Державної податкової служби у м. Києві

до Закритого акціонерного товариства Українська енергозберігаюча сервісна компанія

треті особи Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві

Міністерство фінансів України

про стягнення заборгованості,

На підставі частини шостої статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 27 квітня 2021 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Головне управління Державної податкової служби у м. Києві (далі по тексту - позивач, ГУ ДПС у м. Києві) з адміністративним позовом до Закритого акціонерного товариства Українська енергозберігаюча сервісна компанія (далі по тексту - відповідач, ЗАТ Українська енергозберігаюча сервісна компанія ), треті особи - Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві (далі по тексту- ГУ Державної казначейської служби України у м. Києві), Міністерство фінансів України, в якому просить стягнути з ЗАТ Українська енергозберігаюча сервісна компанія прострочену заборгованість згідно договору у розмірі 70 019 157, 19 грн, а саме:

1) основного боргу з простроченої заборгованості за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку (позика СБРР від 21 жовтня 2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21 жовтня 2005 року №28000-04/77-1), станом на 01 липня 2020 року у сумі 64 713 274, 62 грн (шістдесят чотири мільйони сімсот тринадцять тисяч двісті сімдесят чотири гривні 62 копійки), що дорівнює 2 424 426, 41 доларів США на рахунок, відкритий у Державній казначейській службі України №UA518999980313340402087128026, отримувач: Казначейство України/м. Київ/код доходів; код за СДРПОУ 37567646; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код бюджетної класифікації 03511630, символ звітності 402; в іноземній валюті - отримувач коштів (beneficiary): Державна казначейська служба України, Україна, 01601, м. Київ, вул. Бастіонна, 6 (STATE TREASURY SERVICE OF UKRAINE, Ukraine, 01601, Kyiv, Bastionna str., 6); код за СДРПОУ: 37567646; банк отримувача (beneficiary bank): Публічне акціонерне товариство Державний експортно- імпортний банк України , м. Київ, Україна (Joint Stock Company ТНЕ STATE EXPORT- IMPORT BANK OF UKRAINE , Kyiv, Ukraine); валютний рахунок одержувача коштів (account): НОМЕР_1 ; SWIFT: EXBSUAUX.;

2) пені, нарахованої на заборгованість по основному боргу за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку; (позика СБРР від 21 жовтня 2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21 жовтня 2005 року №28000-04/77-1), станом на 01 липня 2020 року у сумі 5 300 120, 20 грн (п`ять мільйонів триста тисяч сто двадцять гривень двадцять копійок) на рахунок, відкритий у Державній казначейській службі України №UA418999980313040105000028001, отримувач: Казначейство України/м. Київ/код доходів; код за ЄДРПОУ: 37567646; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код бюджетної класифікації 21081000, символ звітності 105;

3) пені, нарахованої на заборгованість по платі за надання позики за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку; (позика СБРР від 21 жовтня 2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21 жовтня 2005 року №28000-04/77-1), станом на 01 липня 2020 року у сумі 442, 09 грн ( чотириста сорок дві гривні дев`ять копійок) на рахунок, відкритий у Державній казначейській службі України №UA418999980313040105000028001, отримувач: Казначейство України/м.Київ/код доходів; код за ЄДРПОУ: 37567646; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код бюджетної класифікації 21081000, символ звітності 105;

4) пені, нарахованої на заборгованість по відсотках за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку; (позика СБРР від 21 жовтня 2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21 жовтня 2005 року №28000-04/77-1), станом на 01 липня 2020 року у сумі 5 320, 28 грн (п`ять тисяч триста двадцять гривень двадцять вісім копійок) на рахунок, відкритий у Державній казначейській службі України №U А418999980313040105000028001, отримувач: Казначейство України/м.Київ/код доходів; код за ЄДРПОУ: 37567646; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код бюджетної класифікації 21081000, символ звітності 105.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що відповідач не виконав зобов`язання за субкредитною угодою № 28000-04/77-1 від 21.10.2005 року про використання сум кредиту, що надається Україні Європейським банком реконструкції та розвитку (кредитна угода № 33832 від 21.10.2005 року на фінансування енергозберігаючих заходів в Україні в рамках виконання загального проекту Фінансування Української ЕСКО (друга фаза), укладеного між Міністерством фінансів України та ЗАТ Українська енергозберігаюча сервісна компанія , за умовами якої останній має повернути позичкові кошти з урахуванням відсотків та комісії. Загальна сума простроченої заборгованості відповідача перед державним бюджетом становить: 64 713 274, 62 грн. (основний борг) + 5 300 120, 20 грн. (пеня по основному боргу) + 442, 09 грн. (пеня по платі за надання позики) + 5 320, 28 грн. (пеня по відсотках) = 70 019 157, 19 грн. На думку позивача, прострочена заборгованість підлягає стягненню в судовому порядку, оскільки боржником не вжито будь-яких заходів для її погашення в добровільному порядку.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.11.2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі № 640/28434/20 в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 17.12.2020 року о 10 год. 40 хв.

16.12.2020 року до суду від Міністерства фінансів України надійшли письмові пояснення, відповідно до яких третя особа вказує, що позовні вимоги підлягають задоволенню, оскільки відповідачем зобов`язання за субкредитною угодою № 28000-04/77-1 від 21.10.2005 року в частині погашення основної суми позики не виконано, грошових коштів не надходило. Заборгованість товариства складає 2 424 426, 41 дол. США.

У зв`язку з перебуванням судді на лікарняному довідкою, складеною секретарем судового засідання від 17.12.2020 року, розгляд справи перенесено на 28.01.2021 року на 10 год. 40 хв.

30.12.2020 року представником відповідача подано до суду відзив, у якому відповідач зазначає про те, що доводи позивача про невжиття відповідачем заходів щодо погашення в добровільному порядку заборгованості за кредитами не відповідає дійсності. Разом з тим, відповідач стверджує, що заборгованість товариства за субкредитом становить 2 424 426,41 дол. США та вказує на те, що протягом дії субкредитної угоди було підписано 6 додаткових угод до неї, положення чотирьох з яких передбачали встановлення дати остаточного погашення субкредиту. Відповідно до останньої додаткової угоди №6 від 06.05.2019 дата остаточного погашення - 31.12.2019 року. З урахуванням дати остаточного погашення, встановленої додатковою угодою №6, відповідач вважає, що прострочення виконання зобов`язання починається з 01.01.2020 року. Встановлення нових дат остаточного погашення субкредиту обумовлено, виходячи з державних інтересів, необхідністю вирішення питання продажу разом пакету акцій (25%) ПАТ Черкасиобленерго , належного товариству та державного пакету акцій (46%) ПАТ Черкасиобленерго . Відповідач не має на рахунках грошових коштів у розмірі достатньому для погашення заборгованості, заборгованість не може бути покрита існуючою дебіторською заборгованістю. Погашення заборгованості відповідачем планується коштами, одержаними від продажу пакету акцій (25%) ПАТ Черкасиобленерго . Відтак, відповідач частково погоджується з сумою позовних вимог, а саме: основний борг - 64 713 274,62 грн. (шістдесят чотири млн. сімсот тринадцять тис. двісті сімдесят чотири грн. 62 коп.), що дорівнює 2 424 426,41 дол. США.

22.01.2021 року до суду надійшли письмові пояснення від Головного управління державної казначейської служби України у м. Києві, в яких третя особа зазначає, що для здійснення заходів щодо стягнення простроченої заборгованості Головним управлінням Казначейства було направлено на адресу позивача подання від 28.07.2020 року № 139 на суму 64 713 274,62 грн., № 140 на суму 5 300 120,20 грн., № 141 на суму 442,09 грн., № 142 на суму 5 320,28 грн. на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 року № 174 Питання обліку заборгованості, в тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості . У свою чергу, у зв`язку з тим, що відповідачем не вжито заходів щодо погашення в добровільному порядку заборгованості за бюджетними позичками та нарахованої на неї пені в розмірі 70 019 157,19 грн., наданими підприємству відповідно до позики Міжнародного банку реконструкції та розвитку та договору про надання субкредиту позивачем на підставі положень чинного законодавства подано даний позов.

Крім того, Головне управління державної казначейської служби України у м. Києві вказало, що станом на 01.12.2020 року за відповідачем обліковувалася прострочена заборгованість, перед державою за субкредитною угодою укладеною між Міністерством фінансів України та нарахованої пені на суму основного боргу, по платі за надання позики, по відсотках за угодою на загальну суму 76 310 102,85 грн.

28.01.2021 року до суду надійшло клопотання про вступ у справу від Фонду державного майна України, оскільки з огляду на повноваження останнього, передбачені законодавством рішення у цій справі буде впливати на права та інтереси Фонду як органу уповноваженому управляти державним пакетом акцій розміром 99, 6585% статутного капітал ПрАТ УкрЕСКО .

Відповідно до протокольної ухвали від 28.01.2021 року суд клопотання представника відповідача про залучення Фонду державного майна не задовольнив; у залученні в якості третьої особи без самостійних вимог Фонд державного майна у справі № 640/28434/20 відмовив.

Протокольною ухвалою від 28.01.2021 року суд ухвалив закрити підготовче провадження та перейти до стадії розгляду справи по суті; суд оголосив про відкладення розгляду справи для підготовки до розгляду справи по суті до 18.02.2021 року на 09 год. 30 хв.

У зв`язку з перебуванням судді на лікарняному довідкою, складеною секретарем судового засідання від 18.02.2021 року, розгляд справи перенесено на 04.03.2021 року на 13 год. 20 хв.

У зв`язку з перебуванням судді на лікарняному довідкою, складеною секретарем судового засідання від 04.03.2021 року, розгляд справи перенесено на 22.03.2021 року на 10 год. 00 хв.

У зв`язку з перебуванням судді на лікарняному довідкою, складеною секретарем судового засідання від 22.03.2021 року, розгляд справи перенесено на 01.04.2021 року на 10 год. 00 хв.

Протокольною ухвалою від 01.04.2021 року суд відкрив підготовче провадження в адміністративній справі; ухвалив закрити підготовче засідання та призначити справу до судового розгляду по суті на 20.04.2021 року на 10 год. 30 хв.

Протокольною ухвалою від 20.04.2021 року суд оголосив перерву до 27.04.2021 року 09 год. 00 хв.

У судовому засіданні 27.04.2021 року представника позивача підтримала заявлені позовні вимоги та просила їх задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача зазначив, що визнає пеню в сумі 3 млн 672 тис 268 грн 58 коп., а не в сумі, яку просить стягнути з ЗАТ Українська енергозберігаюча сервісна компанія .

Представник відповідача просив долучити до матеріалів справи додаткові пояснення, які суд ухвалив залучити до матеріалів справи. У додаткових поясненнях відповідач вказав щодо невизнання ним пені, яка нарахована за розрахунком Державної казначейської служби, та щодо невизнання ним пені, яка нарахована за розрахунком Міністерства фінансів України.

Відповідно до частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України у відкритому судовому засіданні 27.04.2021 року проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

У С Т А Н О В И В :

Як вбачається з матеріалів справи, в рамках співробітництва України з Європейським банком реконструкції (ЄБРР) та розвитку 21.10.2005 року між Україною та ЄБРР підписана Кредитна угода за проектом Фінансування Української ЕСКО (друга фаза) .

На виконання положень Кредитної угоди від 21.10.2005 року підписана Субкредитна угода № 28000-04/77-1, відповідно до якої Міністерство фінансів України на умовах платності, строковості та повернення рекредитував ЗАТ Українська енергозберігаюча сервісна компанія кошти позики ЄБРР, залучені для реалізації проекту.

Оскільки відповідачем зобов`язання за Субкредитною угодою в частині погашення основної суми позики не виконано, Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві відповідно до ст. 17 Бюджетного кодексу України, п. п. 10, 15 Питання обліку заборгованості, у тому числі простроченої, перед державою за кредитами, залученими державою або під державні гарантії бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів України у 1003-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості затвердженою Постановою КМУ від 02.03.2011 року № 174 надіслало на адресу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві подання від 28.07.2020 року № 139, № 140, № 141 та № 142 оформлені на прострочену заборгованість Закритого акціонерного товариства Українська енергозберігаюча сервісна компанія для здійснення заходів щодо стягнення простроченої заборгованості у сумі 70 019 157, 19 грн., а саме:

- від 28.07.2020 року №139 щодо стягнення простроченої заборгованості (сплата основного боргу з простроченої заборгованості за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку; (позика ЄБРР від 21.10.2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21.10.2005 року №28000-04/77-1)), станом на 01.07.2020 року у сумі 64 713 274, 62 грн. (шістдесят чотири млн. сімсот тринадцять тис, двісті сімдесят чотири грн. 62 коп.), що дорівнює 2 424 426, 41 дол. США);

- подання №140 від 28.07.2020 року щодо стягнення простроченої заборгованості ( сплата пені, нарахованої на заборгованість по основному боргу за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку; (позика ЄБРР від 21.10.2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21.10.2005 року №28000-04/77-1)), станом на 01.07.2020 року у сумі 5 300 120, 20 грн. (п`ять млн. триста тис, сто двадцять грн. 20 коп.);

- подання №141 від 28.07.2020 року щодо стягнення простроченої заборгованості (сплата пені, нарахованої на заборгованість по платі за надання позики за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку; (позика ЄБРР від 21.10.2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21.10.2005 року №28000-04/77-1)), станом на 01.07.2020 року у сумі 442, 09 грн. (чотириста сорок дві грн. 09 коп.);

- подання №142 від 28.07.2020 року щодо стягнення простроченої заборгованості ( сплата пені, нарахованої на заборгованість по відсотках за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку; (позика ЄБРР від 21.10.2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21.10.2005 №28000-04/77-1)), станом на 01.07.2020 року у сумі 5 320, 28 грн. (п`ять тис, триста двадцять грн. 20 коп.).

За твердженнями позивача, загальна сума простроченої заборгованості ЗАТ Українська енергозберігаюча сервісна компанія перед Державним бюджетом України становить: 64 713 274, 62 грн. (основний борг) + 5 300 120, 20 грн. (пеня по основному боргу) + 442, 09 грн. (пеня по платі за надання позики) + 5 320, 28 грн. (пеня по відсотках) = 70 019 157,19 грн.

Оскільки відповідачем не виконано зобов`язань за субкредитною угодою №28000-04/77-1 від 21.10.2005 року про використання сум кредиту, що надається Україні Європейським банком реконструкції та розвитку (кредитна угода №33832 від 21.10.2005 року на фінансування енергозберігаючих заходів в Україні в рамках виконання загального проекту Фінансування Української ЕСКО (друга фаза), укладеною між Міністерством фінансів України та ЗАТ Українська енергозберігаюча сервісна компанія , за умовами якого, останній має повернути позичкові кошти з урахуванням відсотків та комісії, позивач як орган стягнення звернувся з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підпунктом 191.1.38 п. 191.1 ст. 191 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в редакції, чинній на час звернення із даним позовом до суду, закріплено, що контролюючі органи (окрім державних податкових інспекцій) виконують функцію забезпечення стягнення сум простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

Згідно зі статтею 17 Бюджетного кодексу України у разі виконання державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) гарантійних зобов`язань перед кредиторами шляхом здійснення платежів за рахунок коштів державного (місцевого) бюджету або шляхом укладання з такими кредиторами договорів про реструктурування сум, повернення яких гарантовано, у суб`єктів господарювання, зобов`язання яких гарантовані, з моменту такого виконання виникає прострочена заборгованість перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими під державні (місцеві) гарантії, в обсязі фактичних витрат державного (місцевого) бюджету та/або таких реструктурованих сум, а до держави (Автономної Республіки Крим, обласної ради чи територіальної громади міста) переходять права кредитора та право вимагати від таких суб`єктів господарювання погашення заборгованості в установленому законом порядку, якщо такі права не були передбачені відповідними договорами.

Якщо договором, укладеним із суб`єктом господарювання, передбачаються зобов`язання такого суб`єкта з погашення та обслуговування кредитів (позик), залучених державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста), невиконання або неналежне виконання таких зобов`язань за договором тягне перехід до держави (Автономної Республіки Крим, обласної ради чи територіальної громади міста) права стягнення простроченої заборгованості у повному обсязі незалежно від стану виконання державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) зобов`язань за такими кредитами (позиками).

Відповідно до ч. 7, 8 ст. 17 Бюджетного кодексу України (далі - БК України), платежі, пов`язані з виконанням гарантійних зобов`язань держави (Автономної Республіки Крим, обласної ради чи територіальної громади міста), здійснюються згідно з відповідними договорами незалежно від обсягу коштів, визначених на цю мету в законі про Державний бюджет України (рішенні про місцевий бюджет), у такому ж порядку, як визначено частиною шостою статті 16 цього Кодексу, та відображаються як надання кредитів з бюджету стосовно суб`єктів господарювання, зобов`язання яких гарантовані.

Відповідно до частини 9 статті 17 Бюджетного кодексу України, прострочена заборгованість суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) стягується з такого суб`єкта господарювання органами доходів і зборів, що є органами стягнення такої заборгованості у порядку, передбаченому Податковим кодексом України або іншим законом, включаючи погашення такої заборгованості за рахунок майна цього суб`єкта господарювання.

Позовна давність на вимоги щодо погашення такої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, обласною радою чи територіальною громадою міста) не поширюється.

З метою забезпечення виконання ст. 17 Бюджетного кодексу України, Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 року №174 затверджено Порядок обліку заборгованості, у тому числі простроченої, перед державою та кредитами, залученими державою або під державні гарантії, бюджетними позичками/фінансовою допомогою, наданими Міністерством фінансів у 1993-1998 роках, нарахування пені та списання безнадійної заборгованості (далі - Порядок №174).

За змістом положень пп. 3 і 10 п. 1 цього Порядку під боржником розуміють суб`єкта господарювання, який отримав кредит, залучений державою або під державні гарантії, на умовах, визначених кредитною (субкредитною) угодою, та не забезпечив своєчасне і повне виконання своїх зобов`язань за такою угодою, а простроченою заборгованістю за кредитом є заборгованість боржника перед державою за кредитом (у тому числі за основним боргом, відсотками, платою за надання державних гарантій, кредитів тощо), не погашена у строк, визначений кредитною (субкредитною) угодою.

Відповідно до п. 3, 4 Порядку №174 облік заборгованості, в тому числі простроченої, за кредитами ведеться Мінфіном та банком-агентом у валюті кредиту, в якій вони надані.

Кошти в національній валюті, що надходять в рахунок погашення заборгованості, в тому числі простроченої, за кредитами та нарахованої на її суму пені зараховуються на окремий рахунок, відкритий у Державній казначейській службі.

Кошти в іноземній валюті, що надходять в рахунок погашення заборгованості, в тому числі простроченої, за кредитами та нарахованої на її суму пені зараховуються на валютні рахунки, відкриті в АТ Укрексімбанк для зарахування коштів до державного бюджету.

Відповідно до присів п. 9 Порядку №174 Державна казначейська служба на підставі зазначеної в пунктах 4 і 8 цього Порядку інформації, що подана Мінфіном, відображає зміни заборгованості за кредитами в обліку виконання державного бюджету та протягом тижня після надходження інформації, зазначеної в пункті 8 цього Порядку, інформує територіальні органи Державної казначейської служби за місцем реєстрації боржника про розмір простроченої заборгованості за кредитами та нарахованої на її суму пені, а також про розмір простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою.

Відповідно до п. 10 Порядку №174 з метою примусового стягнення в установленому законодавством порядку простроченої заборгованості з боржника територіальні органи Державної казначейської служби до кінця місяця, що настає за звітним періодом:

- інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за кредитами та суму нарахованої на неї пені;

- нараховують пеню та інформують органи державної податкової служби за місцем реєстрації боржника про зміну розміру простроченої заборгованості за бюджетними позичками/фінансовою допомогою та суму нарахованої на неї пені.

Разом з цим, у відповідності до Положення про Державну казначейську службу України (правонаступника Державного казначейства України), затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року №460/2011 Державне казначейство України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України. Казначейство України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для реалізації державної політики у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Пунктом 12 Порядку №174 встановлено, що пеня, нараховується: Мінфіном на прострочену заборгованість за кредитами; територіальними органами Державної казначейської служби за місцем реєстрації боржника, на прострочену заборгованість за бюджетними позичками/фінансовою допомогою.

Пунктами 15 і 16 Порядку №174 передбачено, що прострочена заборгованість за кредитами, яка не погашена боржником протягом 30 календарних днів після настання строку платежу, а також нарахована на суму простроченої заборгованості за кредитом пеня (порядок нарахування якої встановлено у п. 11 - 14 цього ж Порядку) стягуються в установленому законодавством порядку органами державної податкової служби за місцем реєстрації боржника відповідно до подання територіальних органів Державної казначейської служби, яке подається у строки, визначені пунктом 10 цього Порядку за встановленою згідно з додатком 1 формою (а саме - у формі подання).

Стягнуті в іноземній або національній валюті суми зараховуються на рахунки Державної казначейської служби.

Матеріалами справи підтверджено, що до податкового органу відповідно до ст. 17 Бюджетного кодексу України, п. п. 10, 15 Порядку №174 надійшло подання від Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві від 28.07.2020 року № 139, № 140, № 141 та № 142 оформлені на прострочену заборгованість Закритого акціонерного товариства Українська енергозберігаюча сервісна компанія для здійснення заходів щодо стягнення простроченої заборгованості у сумі 70 019 157, 19 грн.

Відповідно до приписів ч. 2 ст. 50. Бюджетного кодексу України податкові органи визначаються органами стягнення простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим, територіальною громадою) за кредитами з бюджету.

Статтею 19-1 Податкового кодексу України визначено функції контролюючих органів, зокрема, здійснення погашення податкового боргу, стягнення своєчасно не нарахованих та/або несплачених сум єдиного внеску та інших платежів (стаття 19-1.1.22 Податкового кодексу України), функції звернення до суду у випадках, передбачених законодавством.

Відповідно до підпункту 19-1.1.38 пункту 19-1 статті 19-1 Податкового кодексу України контролюючі органи забезпечують стягнення сум простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному Податковим кодексом та іншими законами України.

Контролюючі органи мають право стягувати суми простроченої заборгованості суб`єктів господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитами (позиками), залученими державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державні (місцеві) гарантії, а також за кредитами із бюджету в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України.

Згідно частини 1 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України встановлено, що погашення простроченої заборгованості суб`єкта господарювання перед державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) за кредитом (позикою), залученим державою (Автономною Республікою Крим чи територіальною громадою міста) або під державну (місцеву) гарантію, а також за кредитом з бюджету (включаючи плату за користування такими кредитами (позиками) та пеню) здійснюється у порядку, визначеному главою 9 розділу II цього Кодексу.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що Головне управління Державної податкової служби у м. Києві є органом, який має право стягнення простроченої заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії на підставі отриманих даних від територіальних органів Державної казначейської служби.

Судом встановлено, що оскільки відповідачем як боржником за Субкредитною угодою № 28000-04/77-1 не вжито заходів щодо погашення заборгованості у добровільному порядку, позивач як орган стягнення, отримавши відповідне подання Головного управління Державної казначейської служби України у м. Києві, у передбаченому законом порядку звернувся до суду.

Позивачем на підтвердження суми заборгованості відповідача додано до позовної заяви

копію розрахунку пені по основному боргу, по відсотках, по платі за надання позики та копію детального розрахунку пені, нарахованої на прострочену заборгованість за субкредитними угодами, згідно яких прострочена заборгованість згідно договору складає 70 019 157, 19 грн.

Разом з тим, суд зауважує, що відповідач у судовому засіданні 27.04.2021 року визнав пеню в сумі 3 млн. 672 тис. 268 грн. 58 коп.

У контексті зазначеного, суд дослідивши положення Субкредитної угоди від 21.10.2005 року про використання сум кредиту, що надається Україні Європейським банком реконструкції та розвитку (кредитна угода № 33832 від 21.10.2005 року на фінансування енергозберігаючих заходів в Україні в рамках виконання загального проекту Фінансування Української ЕСКО (друга фаза), укладеного між Міністерством фінансів України та ЗАТ Українська енергозберігаюча сервісна компанія , та надані позивачем розрахунки, які містяться в матеріалах справи, вважає обґрунтованими доводи позивача щодо того, що за умовами Угоди позивач має повернути позичкові кошти з урахуванням відсотків та комісії. Загальна сума простроченої заборгованості відповідача перед державним бюджетом становить: 64 713 274, 62 грн. (основний борг) + 5 300 120, 20 грн. (пеня по основному боргу) + 442, 09 грн. (пеня по платі за надання позики) + 5 320, 28 грн. (пеня по відсотках) = 70 019 157, 19 грн.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та наданих учасниками справи доказів, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

Серед іншого, суд враховує, що Верховний Суд у постанові від 29.01.2019 року у справі №807/257/14 дійшов висновку, що спір про стягнення заборгованості перед Державним бюджетом за бюджетною позичкою та фінансовою допомогою належить до адміністративної юрисдикції.

Враховуючи положення частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України та відсутність судових витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати по сплаті судового збору, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

На підставі вищевикладеного та керуючись положеннями ст. ст. 2, 5 - 11, 72 - 77, 90, 139, 243 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Головного управління Державної податкової служби у м. Києві до Закритого акціонерного товариства Українська енергозберігаюча сервісна компанія про стягнення заборгованості - задовольнити.

2. Стягнути з Закритого акціонерного товариства Українська енергозберігаюча сервісна компанія прострочену заборгованість згідно договору у розмірі 70 019 157, 19 грн., а саме:

- основного боргу з простроченої заборгованості за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку (позика СБРР від 21 жовтня 2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21 жовтня 2005 року №28000-04/77-1), станом на 01 липня 2020 року у сумі 64 713 274, 62 грн (шістдесят чотири мільйони сімсот тринадцять тисяч двісті сімдесят чотири гривні 62 копійки), що дорівнює 2 424 426, 41 доларів США на рахунок, відкритий у Державній казначейській службі України №UA518999980313340402087128026, отримувач: Казначейство України/м. Київ/код доходів; код за СДРПОУ 37567646; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код бюджетної класифікації 03511630, символ звітності 402; в іноземній валюті - отримувач коштів (beneficiary): Державна казначейська служба України, Україна, 01601, м. Київ, вул. Бастіонна, 6 (STATE TREASURY SERVICE OF UKRAINE, Ukraine, 01601, Kyiv, Bastionna str., 6); код за СДРПОУ: 37567646; банк отримувача (beneficiary bank): Публічне акціонерне товариство Державний експортно- імпортний банк України , м. Київ, Україна (Joint Stock Company ТНЕ STATE EXPORT- IMPORT BANK OF UKRAINE , Kyiv, Ukraine); валютний рахунок одержувача коштів (account): НОМЕР_1 ; SWIFT: EXBSUAUX;

- пені, нарахованої на заборгованість по основному боргу за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку; (позика СБРР від 21 жовтня 2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21 жовтня 2005 року №28000-04/77-1), станом на 01 липня 2020 року у сумі 5 300 120, 20 грн (п`ять мільйонів триста тисяч сто двадцять гривень двадцять копійок) на рахунок, відкритий у Державній казначейській службі України №UA418999980313040105000028001, отримувач: Казначейство України/м. Київ/код доходів; код за ЄДРПОУ: 37567646; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код бюджетної класифікації 21081000, символ звітності 105;

- пені, нарахованої на заборгованість по платі за надання позики за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку; (позика СБРР від 21 жовтня 2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21 жовтня 2005 року №28000-04/77-1), станом на 01 липня 2020 року у сумі 442, 09 грн ( чотириста сорок дві гривні дев`ять копійок) на рахунок, відкритий у Державній казначейській службі України №UA418999980313040105000028001, отримувач: Казначейство України/м.Київ/код доходів; код за ЄДРПОУ: 37567646; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код бюджетної класифікації 21081000, символ звітності 105;

- пені, нарахованої на заборгованість по відсотках за субкредитними угодами, укладеними з Міністерством фінансів України у рамках спільних проектів із Європейським банком реконструкції і розвитку; (позика СБРР від 21 жовтня 2005 року №33832, Договір про надання субкредиту від 21 жовтня 2005 року №28000-04/77-1), станом на 01 липня 2020 року у сумі 5 320, 28 грн (п`ять тисяч триста двадцять гривень двадцять вісім копійок) на рахунок, відкритий у Державній казначейській службі України №U А418999980313040105000028001, отримувач: Казначейство України/м. Київ /код доходів; код за ЄДРПОУ: 37567646; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код бюджетної класифікації 21081000, символ звітності 105.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону № 2147-VIII до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повний текст рішення складено 29 квітня 2021 року.

Позивач : Головне управління Державної податкової служби у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, ЄДРПОУ 43141257)

Відповідач: Закрите акціонерне товариство Українська енергозберігаюча сервісна компанія (04050, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 77, оф.418, ЄДРПОУ 20077482).

Третя особа: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві (01601, м. Київ, вул. Терещенківська, 11-А);

Третя особа: Міністерство фінансів України (01008, м. Київ, вул. М. Грушевського, 12/2)

Суддя Є.В. Аблов

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.04.2021
Оприлюднено05.05.2021
Номер документу96676382
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/28434/20

Ухвала від 27.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Ухвала від 12.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Войтович І.І.

Постанова від 21.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Постанова від 21.09.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 26.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 26.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Ухвала від 29.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Файдюк Віталій Васильович

Рішення від 29.04.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні