Постанова
від 12.09.2007 по справі 12/1237
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

12/1237

   

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області


10002, м. Житомир, майдан Путятинський,3/65

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "12" вересня 2007 р.                                                     Справа № 12/1237

Господарський суд Житомирської області у складі:

Судді Сікорська Н.А.

при секретарі Сікорська Н.А.

за участю представників сторін

від позивача  

від відповідача  

 

Розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі справу за позовом Житомирського міжрайонного природоохоронного прокурора в інтересах держави в особі  

до ТзОВ навчально-наукове виробниче підпиємство кар'єр "Політехнік"

про стягнення 43077 грн.

Житомирським міжрайонним природоохороним прокурором подано позов в інтересах Житомирської обласної ради, Черняхівської районної ради та  Сліпчицької сільської ради до  Товариства з обмеженою відповідальністю Навчально-наукове виробниче підприємство карєр «Політехнік» про стягнення втрат сільськогосподарського виробництва  на користь Житомирської обласної ради в сумі 10769,25 грн., на користь  Черняхівської районної ради  в сумі 6461,55 грн. та на користь Сліпчицької сільської ради в сумі   25846,20 грн.  Всього -  43077,00 грн.

Позивачі позовні вимоги підтримали в повному обсязі, з підстав, викладених у позові, відзиві на заперечення  та правовому обгрунтуванні позовних вимог (а.с.109-113).

Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у  відзивах на позов та пояснень, наданих його представниками у судових засіданнях.

В судовому засіданні в якості свідка надавала пояснення  представник  ДП "Житомирський науково-дослідний  та проектний інститут землеустрою" Скиданчук І.В.

В судовому засіданні оглядались матеріали оригінали Проекту землеустрою щодо відведення  земельної ділянки площею 1,0305 га та Робочий проект із землеустрою щодо рекультивації порушених земель і поліпшення малопродуктивних угідь знятим родючим шаром грунту.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та свідка, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням № 5 виконкому Сліпчицької сільської ради Черняхівського району від 31.01.02 надано дозвіл ТОВ ННВП кар'єру "Політехнік" на попереднє погодження  місця розташування  земельної ділянки для складування розривних порід кар'єру "Політехнік площею 1,5 га із земель резерву (а.с.148 т.1).

Розпорядженням Черняхівської РДА від 21.12.05 погоджено матеріали попереднього погодження місця розташування  вищевказаної земельної ділянки (а.с.149 т.1)

26.06.02 комісією складено акт вибору та обстеження земельних  ділянок передбачених під розміщення  відвалів розривних порід кар'єру "Політехнік" (а.с.16 т.2).

Розділ 5 вказаного акта вказує на  необхідність при розробці проектно-кошторисної документації передбачити витрати на компенсацію витрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Розпорядженням  обласної  державної адміністрації від 21.01.06 № 11 "Про погодження місць розташування об'єктів, перехід права користування земельними ділянками та зміну цільового призначення земель"   Навчально-науковому підприємству "Кар'єр "Політехнік" для складування відвалів розкривних порід дано дозвіл на розробку проектів відведення  земельної ділянки площею 1,5 га із земель запасу Сліпчицької сільської ради Черняхівського району (а.с. 150-152 т.1).

ДП "Житомирський науково-дослідний  та проектний інститут землеустрою" розробив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0305 га в довгострокове користування на умовах оренди ТОВ ННВП кар'єр "Політехнік" під розміщення відвалів розкривних порід із земель запасу Сліпчицької сільської ради Черняхівського району .

Відповідно до п.  9 Порядку, розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року № 677, проект відведення земельної ділянки   пройшов погодження у  всіх інстанціях і відповідно до п. 10 Порядку і переданий для проведення державної експертизи (а.с.4,-6 т.2).

Як вбачається з висновку  державної експертизи землевпорядної документації від 02.06.06 № 659, розробнику проекта були висунуті певні зауваження, в тому числі  і про необхідність прикласти до проекта землеустрою проект рекультивації порушених земель на час закінчення строку користування  земельною ділянкою (а.с.25 т.2).

14.06.06 до ДП "Житомирський науково-дослідний  та проектний інститут землеустрою" звернувся  директор ТОВ ННВП кар'єр "Політехнік" з клопотанням про  виготовлення проекту рекультивації та поліпшення малопродуктивних угідь при відведенні  земельної ділянки під розміщення  відвалів розкривних порід із земель запасу Сліпчицької сільської ради (а.с.27 т.2).

ДП "Житомирський науково-дослідний  та проектний інститут землеустрою" розробив проект із землеустрою щодо рекультивації порушених земель і поліпшення малопродуктивних угідь знятим родючим шаром грунту при відведенні  земель під розміщення відвалів розкривних порід при розробці Сліпчицького родовища габро-норіта (Південно-східна ділянка) ТОВ ННВП кар'єр "Політехнік на землях запасу Сліпчицької сільської ради (а.с. а.с.11-18 т.1).

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 р. N 1279 "Про розміри та Порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню",  ДП "Житомирський науково-дослідний  та проектний інститут землеустрою" зробив розрахунок вартості втрат сільськогосподарського виробництва на земельній ділянці (площею 0,0488 га -рілля, 0,6461 - сіножать), пов'язаних з вилученням сільськогосподарських угідь на земельній ділянці, яка розміщена на території Сліпчицької сільської ради, яка намічається для передачі в оренду ТОВ ННВП кар'єр "Політехнік". Згідно розрахунку  розмір втрат становить 43077,00 грн. (а.с. 7 т.1).

Стаття 209 Земельного кодексу України передбачає, що втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються на спеціальні рахунки відповідних місцевих рад у таких розмірах: Автономній Республіці Крим, обласним радам - 25 відсотків; районним радам - 15 відсотків; міським, сільським, селищним радам - 60 відсотків, міським радам Києва та Севастополя - 100 відсотків.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 17 листопада 1997 р. N 1279 "Про розміри та Порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню передбачено, що відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісових угідь для цілей, не пов'язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.

Рішенням п'ятої сесії п'ятого скликання  Житомирської обласної ради від 09.11.06 № 129  погоджено проект землеустрою щодо відведення  відповідачу земельної ділянки площею1,0305 га, надано згоду на вилучення  земельної ділянки та  зобов'язано відповідача відшкодувати втрати сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва  в сумі 43077,00 грн. відповідним радам пропорційно  до встановлених розмірів (а.с. 33-35 т.1).

Розпорядженням голови Житомирської обласної державної адміністрації № 453 від 26 грудня 2006 року затверджено проект відведення, вилучено та надано в  оренду земельну ділянку площею 1.0305 га із земель запасу Сліпчицької сільської ради Черняхівського району під розміщення відвалів розкривних порід (а.с.8 т.1).

Пунктом 3  вказаного розпорядження передбачено відшкодування у двомісячний термін втрат  сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва відповідно до законодавства.

09.02.07 Черняхівська  райдержадміністрація та  ТОВ ННВП кар'єр "Політехнік"  уклали договір оренди земельної ділянки площею 1,0305  га. 13.02.06 договір пройшов державну реєстрацію (а.с. 9-10 т.1).

Всупереч рішенню п'ятої сесії п'ятого скликання  Житомирської обласної ради від 09.11.06 № 129 та розпорядження голови Житомирської обласної державної адміністрації № 453 від 26.12.06 року відповідач не виконав обов'язку щодо  відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва в сумі 43077,00 грн. Не виконано дане зобов'язання і на день розгляду справи.

Відповідач погоджується, що втрати сільськогосподарського виробництва становлять 43077,00 грн. Однак, на його думку, складовою проекту  землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0305 га є  проект із землеустрою щодо рекультивації порушених земель і поліпшення  малопродуктивних угідь площею 0,7 га на території Сліпчицької сільської ради.

Як вказав представник відповідача, поліпшення земельної  діляки площею 0,7 га  узгоджено з Черняхівським районним відділом земельних ресурсів та Сліпчицькою сільською радою.

Як вважає відповідач, у відповідності до п.3 Порядку визначення  втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які   підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1279, якщо сільськогосподарські і лісові угіддя надаються на умовах освоєння нових земель або поліпшення  існуючих угідь, відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва проводиться з урахуванням витрат на проведення  цих робіт.

Відповідно до  Розрахунку остаточних розмірів втрат сільськогосподарського виробництва, пов'язаних із вилученням сільськогосподарських угідь на земельній ділянці, яка розміщена на території Сліпчицької сільської ради і намічена для передачі в оренду ТОВ ННВП карєр “Політехнік”, із врахуванням  витрат на поліпшення  малопродуктивних угідь площею 0,7 га  відповідач не повинен сплачувати втрат, оскільки вартість робіт по поліпшенню малопродуктивних земель  становить 50681,00 грн., що на 7604,00 грн. більше ніж втрати  сільськогосподарського виробництва на земельній ділянці площею 1,0305 га (а.с. 40-46 т.1).

Слід зазначити, що вказаний Розрахунок  ДП "Житомирський науково-дослідний  та проектний інститут землеустрою" здійснив  на виконання заяви ТОВ ННВП кар'єр "Політехнік" та укладеного договору від 28.04.07 (а.с. 48,48 т.1), тобто після відкриття провадження у справі за позовом Житомирського міжрайонного природоохороного прокурора в інтересах Житомирської обласної ради, Черняхівської районної ради та  Сліпчицької сільської ради до  Товариства з обмеженою відповідальністю Навчально-наукове виробниче підприємство карєр «Політехнік».

Суд не погоджується з позицією відповідача і вважає, що позивачами правомірно заявлені позовні вимоги враховуючи наступне.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 207 Земельного кодексу України, втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель.

Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.

За приписами ст. 208 Земельного кодексу України, від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва звільняються громадяни та юридичні особи у разі використання земельних ділянок для будівництва шкіл, дошкільних закладів, державних об'єктів охорони здоров'я, культури, фізкультури та спорту, соціального забезпечення, державних об'єктів дорожнього будівництва, культових споруд релігійних організацій, кладовищ, меліоративних систем, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд, під будівництво і обслуговування жилих будинків і господарських будівель, для розміщення внутрігосподарських об'єктів сільськогосподарських, рибогосподарських і лісогосподарських підприємств, організацій та установ, видобування торфу за умови повернення земельних ділянок у стані, придатному для попереднього використання, під об'єкти і території природно-заповідного фонду.

Аналогічна норма  визначена  і в п. 3 Постанови Кабінету Міністрів України № 1279, згідно якої від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарсього виробництва звільняються юридичні та фізичні особи у разі надання їм вилучених сільськогосподарських і лісових угідь у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, на період будівництва об'єктів (комунікацій, ліній електропередачі, тимчасових під'їзних шляхів, майданчиків для складання грунту та будівельних матеріалів тощо), для здійснення розвідувальних робіт та видобування торфу за умови повернення їх у стан колишнього використання, а також під будівництво шкіл, дитячих дошкільних закладів, державних об'єктів охорони здоров'я, культури, фізкультури та спорту, соціального забезпечення, доріг державного та місцевого значення, адміністративних будівель органів державної влади та органів місцевого самоврядування, аеропортів (за винятком ділянок під капітальні споруди), культових споруд релігійних організацій, кладовищ, меліоративних систем, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд, під індивідуальне житлове і гаражне будівництво, при розміщенні внутрігосподарських об'єктів сільськогосподарських і лісогосподарських підприємств і фермерських господарств, під об'єкти і території природно-заповідного фонду.

Відповідно до ч. 3 п. 3 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України  від 17.11.1997р. № 1279, якщо сільськогосподарські і лісові угіддя надаються на умовах освоєння нових земель або поліпшення існуючих угідь, відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва провадиться з урахуванням витрат на проведення цих робіт.

З аналізу вказаних норм, випливає, що в разі відсутності підстав для звільнення  від сплати, втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва підлягають обов'язковому відшкодуванню в сумі обрахованій відповідно до Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України  від 17.11.97  № 1279 та із врахуванням витрат на проведення робіт по поліпшенню існуючих земель, якщо  сільськогосподарські та лісогосподарські угіддя надані саме на  умовах поліпшення  існуючих угідь.

Як наголошувалось вище, на виконання зауважень висновку  державної експертизи землевпорядної документації від 02.06.06 № 659 щодо прикладення до проекту землеустрою проекту рекультивації порушених земель на час закінчення строку користування  земельною ділянкою, ДП "Житомирський науково-дослідний  та проектний інститут виготовлено проект рекультивації та поліпшення малопродуктивних угідь при відведенні  земельної ділянки під розміщення  відвалів розкривних порід із земель запасу Сліпчицької сільської ради (а.с.11-18 т.1).

З робочого проекту із землеустрою щодо рекультивації порушених земель і поліпшення малопродуктивних угідь знятим родючим шаром грунту при відведенні  земель під розміщення відвалів розкривних порід по розробці Сліпчицького родовища габро-норіта ТОВ ННВП кар'єр "Політехнік" на землях запасу Сліпчицької сільської ради вбачається, що він містить в собі  проект рекультивації порушених земель площею 1,0305 га та проект  поліпшення малопродуктивних земель площею 0,7 га (а.с. 11-18 т.1, 28-32 т. 2).

Відповідно до ст.  166 Земельного кодексу України, рекультивація порушених земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель.

Згідно ч. 6 ст. 52 Закону України "Про охорону земель", роботи із зняття, складування, збереження та нанесення ґрунтової маси на порушені земельні ділянки здійснюються за рахунок фізичних та юридичних осіб, з ініціативи або вини яких порушено ґрунтовий покрив, а роботи з нанесення знятої ґрунтової маси на малопродуктивні землі здійснюються за бажанням власників або землекористувачів, у тому числі орендарів, цих земельних ділянок за їх рахунок.

Визначення поняття "поліпшення землі"  міститься в п. 1.4 наказу Державного комітету по земельним ресурсам "Про затвердження Методичних рекомендацій з експертної грошової оцінки земельних ділянок" від 12.11.1998 N 118, згідно якого поліпшення землі це - покращання природних властивостей грунтів земельної ділянки.

Отже дії по рекультивації земель і дії направлені на поліпшення земель не являються тотожніми.

Розрахунки, які проведені інститутом землеустрою на поліпшення малопродуктивних угідь площею 0,7 га, знятим родючим шаром грунту при відведенні земель під розміщення відвалі розкривних порід та Розрахунок остаточних розмірів втрат сільськогосподарського виробництва, повязаних із вилученням сільськогосподарських угідь (а.с.40-43 т.1), це є внесення змін до проекту землеустрою, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від  № 453 від 26 грудня 2006 року.

Згідно із  ст. 31 Закону України "Про землеустрій" та ч.2 ст.180 ЗК України  зміни до документації із землеустрою вносяться за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою.

Суд погоджується, що ДП "Житомирський науково-дослідний  та проектний інститут» мав  право на  виготовлення проекту на полішення малопродуктивних земель площею 0,7 га. Однак, оскільки стосовно остаточних розрахунків втрат сільськогосподарського виробництва із врахуванням поліпшення малопродуктивних угідь не проведено процедури, яка встановлена діючим законодавством, то відшкодуванню підлягають втрати в сумі 43077,00 грн.

Слід  зазначити, що  процедура по виділенню  для поліпшення земельної ділянки площею 0,7 га також не проведена належним чином, а акт від 27.06.06 на відбір об'єкту покращання малопродуктивних  угідь знятим родючим шаром грунту, який знаходиться в  матеріалах робочого проекту із землеустрою щодо рекультивації порушених земель та поліпшення малопродуктивних угідь (а.с.17 т.1) не являється належним дозволом виділення землі для її поліпшення.

Окрім того, відповідно до ст.6, 7 і 9 Закону України від 17.06.2004р. „Про державну експертизу землевпорядної документації”, об'єктами державної експертизи є документація із землеустрою та документація з оцінки земель.  

Обов'язковій  державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою  щодо відведення земельних ділянок, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Статтями 13, 21 і 23 Закону України від 11.12.2003р. „Про оцінку земель” встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок обов'язково проводиться у разі визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає державній експертизі відповідно до закону.

Розрахунок остаточних втрат сільськогосподарського виробництва із врахуванням поліпшення малопродуктивних угідь площею 0,7 га, який здійснений ДП "Житомирський науково-дослідний  та проектний інститут", не пройшов обов'язкової державної експертизи та затвердження  органами місцевого самоврядування, зокрема, Черняхівською районною радою та Житомирською обласною радою.

Враховуючи наведене, вимоги позивачів є обгрунтованими, такими, що грунтуються на вимогах чинного законодавства, в тому підлягають задоволенню в  сумі 43077,00 грн., з яких 10769,25 грн. слід стянути на користь Житомирської обласної ради, 6461,55 грн. -Черняхівської районної ради  і 25846,20 грн. - Сліпчицької сільської ради.

При цьому судові витрати з відповідача не стягуються (ч.4 ст.94 КАС України).

Керуючись ст.ст. 51, 71, 94, 158-163, 167, 254, п.6 Прикінцевих та перехідних положень КАС України, господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Навчально-наукове виробниче підпиємство кар'єр "Політехнік", 12325, Черняхівський р-н, смт. Головине, вул. Адміністративна,2, код 30103044

на користь  Житомирської  обласної  ради, 10002, м. Житомир, майдан Рад, 1, код 22060617 - 10769,25 грн.;

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Навчально-наукове виробниче підпиємство кар'єр "Політехнік", 12325, Черняхівський р-н, смт. Головине, вул. Адміністративна,2, код 30103044

на користь  Черняхівської районної ради,12301, Житомирська обл., смт. Черняхів,  майдан Рад, 1, код 13577190 - 6461,55 грн.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Навчально-наукове виробниче підпиємство кар'єр "Політехнік", 12325, Черняхівський р-н, смт. Головине, вул. Адміністративна,2, код 30103044

на користь Сліпчицької сільської ради, 12325, Черняхівський р-н, с. Сліпчиці, код 04344357 -25846,20 грн.

Постанова господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня складення постанови у повному обсязі у відповідності до ст.163 Кодексу адміністративного судочинства України. 

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду шляхом подання заяви про апеляційне оскарження протягом десяти днів з дня викладення постанови в повному обсязі та подання апеляційної скарги протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Суддя                                                                         

Віддрукувати:

1 - в справу

2-4 - позивачам;

5 - відповідачу;

6,7- прокуратура

Дата ухвалення рішення12.09.2007
Оприлюднено25.09.2007
Номер документу966777
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —12/1237

Рішення від 20.07.2009

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Постанова від 12.09.2007

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Сікорська Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні