ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"22" квітня 2021 р. Справа№ 910/15681/19
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Козир Т.П.
суддів: Коробенка Г.П.
Кравчука Г.А.
при секретарі Вага В.В.
за участю представників сторін:
від позивача: Чекайла В.М. предст.за дов.
від відповідача: Андреєвої В.В предст. за орд.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Києві апеляційну скаргу Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради
на рішення Господарського суду міста Києва від 27.11.2020 (повний текст складено 04.12.2020)
у справі №910/15681/19 (суддя Мельник В.І.)
за позовом Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради
до Національної академії внутрішніх справ
про спонукання до укладення договору,
УСТАНОВИВ:
У листопаді 2020 року Фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради (далі - позивач) звернувся у Господарський суд міста Києва з позовом до Національної академії внутрішніх справ (далі - відповідач), у якому просило визнати укладеним договір про пайову участь замовників будівництва у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Івано-Франківська між Виконавчим комітетом Івано-Франківської міської ради, Фінансовим управлінням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради та Національною академією внутрішніх справ, в редакції, яка наведена у прохальній частині позовної заяви.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач є замовником будівництва багатоквартирного житлового будинку з приміщеннями громадського призначення на вул. Національної Гвардіїї, 14В у м. Івано-Франківськ, який був введений в експлуатацію 16.05.2019, однак ухилився від укладення договору про пайову участь замовників будівництва у розвитку соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Івано-Франківська.
Заперечуючи проти позову у суді першої інстанції, відповідач посилався на те, що він передав частину функцій забудовника будівництва Товариству з обмеженою відповідальністю "ФІЛ-БУД", і вказане товариство прийняло на себе зобов`язання здійснити за свій рахунок відрахування та платежі, передбачені законодавством, у тому числі сплатити пайовий внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури міста Івано-Франківська, про що позивачу неодноразово повідомлялось; також вказав на невірний розрахунок розміру пайового внеску.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 27 листопада 2020 року у позові відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, Фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради звернулось з апеляційною скаргою, у якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позов.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом порушено норми матеріального та процесуального права, а висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки судом не було розглянуто клопотання позивача про залучення до участі у справі третьою особою Виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради; замовником будівництва є відповідач, а тому саме із ним, а не із ТОВ "ФІЛ-БУД", має бути укладений договір про пайову участь; розрахунок розміру пайового внеску здійснено з врахуванням опосередкованої вартості спорудження 1 м.кв. житла.
Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти її задоволення та просить залишити оскаржуване рішення без змін, посилаючись на те, що він не відмовлявся від укладення договору, оскільки передав частину функцій замовника ТОВ "ФІЛ-БУД" і останнє зобов`язалось сплатити пайовий внесок; розмір пайового внеску, визначений позивачем (10 980 638,68 грн), розрахований невірно, оскільки він має становити 3 323 800 грн; рішенням Івано-Франківської міської ради від 15.12.2017 №382-17 переведено борг на ТОВ "ФІЛ-БУД" та вирішено зменшити йому розмір пайового внеску до 3649740 грн; позивачу було відомо про вказані рішення, однак проігноровано та не врегульовано відносини із ТОВ "ФІЛ-БУД".
За клопотанням представника позивача судове засідання проводилось в режимі відеоконференції із Господарським судом Івано-Франківської області.
Представник позивача (апелянта) у судовому засіданні підтримав доводи, викладені у апеляційній скарзі, просив її задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечила проти задоволення апеляційної скарги з підстав, викладених у відзиві.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши апеляційну скаргу, Північний апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 27.12.2016 між Національною академією внутрішніх справ, як стороною1, та Товариством з обмеженою відповідальністю "ФІЛ-БУД", як стороною 2, був укладений Договір №27, предметом якого є зобов`язання та права сторін по будівництву об`єктів на земельних ділянках з метою отримання кожною зі сторін своєї частини в збудованому об`єкті №1 (багатоквартирний житловий будинок, що складається із житлових та нежитлових приміщень, у тому числі вбудованих і прибудованих, за адресою м.Івано-Франківськ, вул. Національної Гвардії, 14В на земельній ділянці з кадастровим номером 2610100000:20:004:0140) та отримання відповідачем об`єкту в порядку та на умовах, визначених у договорі.
Відповідно до п. 2.2 Договору, Товариство з обмеженою відповідальністю "ФІЛ-БУД" приймає на себе зобов`язання власними та/або залученими силами і засобами забезпечити виготовлення, погодження у встановленому порядку та затвердження Проектної (проектно-кошторисної) документації, дозвільної та виконавчо-технічної документації, здійснити будівництво Об`єктів та отримати декларацію про готовність Об`єктів до експлуатації у встановлені Договором терміни, а також отримати у власність обумовлену кількість житлових та нежитлових приміщень в Об`єкті №1, а Сторона-1 зобов`язується надати будівельні майданчики Забудовнику, передати (делегувати) частину функцій замовника будівництва, визначену цим Договором, щодо виготовлення Проектної (проектно-кошторисної) документації, дозвільної та виконавчо-технічної документації, залучення підрядних та субпідрядних організацій до виконання будівельно-монтажних робіт на Об`єктах, передати для цього необхідну документацію, прийняти обумовлену Договором кількість площ в Об`єкті №1 в порядку і в строки, встановлені Договором. Обсяг прав та обов`язків, що делегуються Стороні-2 для виконання функцій Замовника будівництва Об`єктів, визначено цим Договором.
Пунктом 3.3.16 Договору, сторони погодили, що ТОВ "ФІЛ-БУД", зобов`язується здійснювати за свій рахунок відрахування та платежі, передбачені Законодавством щодо Об`єктів, які здійснюються в грошовій формі, в тому числі пайовий внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури населеного пункту.
Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 07.12.2017 №1100 було надано ТОВ "ФІЛ-БУД" згоду укласти договори переводу боргу за договорами про пайову участь замовників будівництва. Згідно додатку до вказаного рішення загальна сума переведеного боргу становить 3 649 740,00 грн (із замовниками: ТОВ "Спілка забудівників", ПАТ "Івано-Франківський завод "Промприлад"), однак доказів укладення вказаних договорів матеріали справи не містять.
15.12.2017 Івано-Франківська міська рада прийняла рішення №382-17 "Про звільнення та зменшення сплати пайової участі замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста", пунктом 5 якого зменшила розмір пайової участі замовнику будівництва ТОВ "ФІЛ-БУД" на вартість передачі фізкультурного-оздоровчого комплексу, який розташований за адресою: м.Івано-Франківськ, вул.С.Бандери, 12А, в розмірі 3649740,00 грн, пунктом 8 вказано рішення вирішено замовнику будівництва передати нежитлову будівлю площею 1 212,7 кв.м, розташовану за адресою: м. Івано-Франківськ, вул.С.Бандери, 12А у комунальну власніть територіальної громади міста Івано-Франківська згідно з актом прийому-передачі, а пунктом 9 доручено виконавчому комітету створити робочу групу, яка буде здійснювати приймання-передачу об`єкта.
Отже, ТОВ "ФІЛ-БУД" в рахунок часткового погашення пайового внеску повинно було передати у комунальну власність фізкультурного-оздоровчий комплекс, вартістю 3 649 740,00 грн і на цю суму підлягав зменшенню пайовий внесок.
Рішенням виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради від 27.12.2017 №1247 було створено робочу групу з приймання-передачі вказано комплексу.
Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, сформованої 20.02.202, за власником фізкультурного-оздоровчого комплексу за адресою: м. Івано-Франківськ, вул.С.Бандери, 12А є територіальна громада міста, підстава виникнення права власності - акт приймання-передачі №231 від 01.03.2018.
Таким чином, ТОВ "ФІЛ-БУД" виконав свої зобов`язання щодо передачі майна до комунальної власності міста Івано-Франківська.
Листом від 06.09.2018 відповідач, у відповідь на лист позивача від 23.08.2018, повідомив про подання заяви про зміну умов та обмежень забудови земельної ділянки, що призведе до необхідності перерахунку суми пайової участі, а також вказав про укладення Договору із ТОВ "ФІЛ-БУД", за яким останні сплачує пайову участь, у зв`язку із чим повернув проект договору про пайову участь замовників будівництва.
07.12.2018 Департаментом містобудування, архітектури та культурної спадщини Івано-Франківської міської ради були зареєстровані Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва - Багатоквартирний житловий будинок з приміщеннями громадського призначення на вул.Національної Гвардії, 14В у м. Івано-Франківську, вид будівництва - нове будівництво, замовник - Національна академія внутрішніх справ, площа земельної ділянки 0,7128, кадастровий номер 2610100000:20:004:0140.
Також вказаним Департаментом 07.12.2018 було видано наказ №179 "Про затвердження містобудівних умов та об межень, згідно якого площа забудови 2 810,0 м.кв., загальна площа будинку 26554,70 м.кв., загальна пролоща приміщень квартир 20 738,50 м.кв, нежитлових приміщень 5 197,30 м.кв., громадських приміщень 3618,90 м.кв., літніх приміщень 1 354,70 м.кв. Пунктом 3.3 наказу зобов`язано замовника укласти з виконавчим комітетом міської ради та фінансовим управлінням виконавчого комітету міської ради договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста.
06.05.2019 складений Акт готовності об`єкта до експлуатації, згідно якого Багатоквартирний житловий будинок з приміщеннями громадського призначення на вул.Національної Гвардії, 14В у м. Івано-Франківську визнано готовим до експлуатації.
У пункті 12 Акту зазначено, що кошти пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту "рішенням сесії Івано-Франківської міської ради від 15.12.2017 №382-17 переведено борг на ТзОВ "ФІЛ-БУД" відповідно до рішення виконавчого комітету від 07.12.2017.
На підставі вказаного Акту було видано Сертифікат серії ІФ №162191360020 від 16.05.2019, який засвідчує відповідність закінченого будівництвом об`єкту проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації. Замовник об`єкта - Національна академія внутрішніх справ, генеральний підрядник - ТОВ "ФІЛ-БУД".
Листом від 06.03.2019 за вих. №104/16.5-15/18в позивач вказав відповідачу про необхідність укладення договору про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста та запропоновано звернутись із заявою про укладення такого договору.
Відповідач листом від 01.04.2019 повідомив позивачу, про те що обов`язок сплати пайової участі покладено на ТОВ "ФІЛ-БУД".
13.09.2019 позивач звернувся до відповідача з листом-пропозицією №348/16.5-15/35в з пропозицією (офертою) укласти договір про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста, надавши проект такого договору з Додатком розрахунку розміру пайової участі, складеного відповідно до типового договору, передбаченого Положенням "Про пайову участь замовників будівництва у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста".
У додатку до проекту договору розмір пайової участі становить 10980638,68 грн, у тому числі: на соціальну інфраструктуру - 7686447,08 грн, на інженерно-транспортну інфраструктуру - 3294191,60 грн. Розрахунок зроблений згідно наказу Мінрегіонрозвитку від 06.12.2018 №335 щодо встановлення показників опосередкованої вартості спорудження житла.
Листом від 03.10.2019 відповідач вказав, що обов`язок сплати пайової участі покладено на ТОВ "ФІЛ-БУД", позивач проінформував вказане товариство про необхідність до виконавчого комітету щодо сплати пайової участі, у зв`язку із чим повернув проект договору без підписання.
У зв`язку із викладеними обставинами позивач звернувся до суду із даним позовом та просив визнати укладеним договір пайової участі.
Заперечуючи проти позову, відповідач посилається на те, що вказаний договір має укладатись із ТОВ "ФІЛ-БУД"
За наслідком розгляду даного спору суд першої інстанції прийшов до висновку щодо необґрунтованості позовних вимог, оскільки частину функцій забудовника будівництва було передано Товариству з обмеженою відповідальністю "ФІЛ-БУД" і це товариство було зобов`язано укласти договір пайової участі.
Північний апеляційний господарський суд погоджується із цим висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Так, відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності в Україні визначені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон), який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" об`єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об`єкти інженерно-транспортної інфраструктури.
Частиною 1 ст. 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.
Положенням про фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, затвердженим рішенням Івано-Франківської міської ради №42-2 від 22.12.2015, визначено, що фінансове управління здійснює роботу пов`язану з укладанням договорів та проведенням розрахунків пайових внесків до цільового фонду соціально-економічного розвитку та інженерно-транспортної інфраструктури міста, веде оперативний облік надходжень.
Згідно з пункту 1.1 Положення про фінансове управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради фінансове управління виконавчого комітету міської ради відповідно до законодавства України створено рішенням міської ради, являється її виконавчим органом.
Частинами 1, 2, 3, 5 ст. 40 Закону (в редакції, чинній до 17.10.2019) було встановлено, порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункт) встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
Замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій. У разі якщо загальна кошторисна вартість будівництва об`єкта не визначена згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами, вона визначається на основі встановлених органом місцевого самоврядування нормативів для одиниці створеної потужності.
Відповідно до ч. 6 статті 40 Закону встановлений органом місцевого самоврядування для замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту не може перевищувати граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Граничний розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту з урахуванням інших передбачених законом відрахувань не може перевищувати: 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для нежитлових будівель та споруд; 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта - для житлових будинків.
Згідно ч. 7 статті 40 Закону органам місцевого самоврядування забороняється вимагати від замовника будівництва надання будь-яких послуг, у тому числі здійснення будівництва об`єктів та передачі матеріальних або нематеріальних активів (зокрема, житлових та нежитлових приміщень, у тому числі шляхом їх викупу), крім пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, передбаченої цією статтею, а також крім випадків, визначених частиною п`ятою статті 30 цього Закону.
Як зазначено ч. 8 статті 40 Закону розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається протягом десяти робочих днів з дня реєстрації органом місцевого самоврядування звернення замовника про укладення договору про пайову участь та доданих до нього документів, що підтверджують вартість будівництва об`єкта, з техніко-економічними показниками. У разі зміни замовника розмір пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту зменшується на суму коштів, сплачених попереднім замовником відповідно до укладеного ним договору про пайову участь.
Відповідно до ч. 9 статті 40 Закону договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію.
На виконання положень ст. 40 Закону Івано-Франківською міською радою було прийнято рішення від 18.10.2013 №1231-38, яким затверджено Положення "Про пайову участь замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Івано-Франківськ".
Пунктом 7.7 цього Положення передбачено, що якщо Замовників будівництва Об`єкта більше одного, то за письмовою згодою між Замовниками один з них виступає стороною в Договорі, на яку покладається відповідальність за своєчасне та в повному обсязі виконання умов договору.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, 27.12.2016 між Національною академією внутрішніх справ та Товариством з обмеженою відповідальністю "ФІЛ-БУД" було укладено Договір №27, предметом якого є зобов`язання та права сторін по будівництву об`єктів на земельних ділянках, відповідно до якого вказане Товариство прийняло на себе частину функцій замовника будівництва та зобов`язалось здійснювати за свій рахунок відрахування та платежі, передбачені Законодавством щодо Об`єктів, які здійснюються в грошовій формі, в тому числі пайовий внесок на розвиток соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури населеного пункту.
Таким чином, укладення між відповідачем та ТОВ "ФІЛ-БУД" договору від 27.12.2016 відповідає вимогам Положення та ст. 40 Закону, а тому саме на вказане Товариство покладається обов`язок укласти договір пайової участі.
Посилання позивача на те, що ТОВ "ФІЛ-БУД" не було замовником спірного будівництва спростовуються умовами наведеного договору.
Статтями 6, 627 ЦК України визначено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв діловою обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно до ч. 2 ст. 14 ЦК України особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.
Згідно ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та повному і об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Оцінивши докази у справі в їх сукупності, враховуючи наведені норми чинного законодавства та встановлені фактичні обставини справи, апеляційний господарський суд погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що у відповідача відсутній обов`язок укладення договору пайової участі, а тому позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягають задоволенню.
Щодо посилань позивача на порушення судом норм процесуального права, то як вбачається з матеріалів справи, судом першої інстанції дійсно не було розглянуто клопотання про залучення третьою особою виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради, однак це не призвело до прийняття неправильного рішення.
Доводи апелянта по суті його скарги не спростовують висновків суду першої інстанції та не можуть бути підставами для скасування рішення господарського суду першої інстанції.
За таких обставин суд апеляційної інстанції вважає, що висновки суду першої інстанції про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами.
Суд першої інстанції перевірив всі доводи сторін, повно встановив суттєві для справи обставини, дослідив та правильно оцінив всі надані сторонами докази, вірно кваліфікував спірні правовідносини та правильно застосував до них належні норми матеріального права, а тому рішення Господарського суду міста Києва законне та обґрунтоване, отже, підстави для його скасування відсутні.
Оскільки цією постановою суд апеляційної інстанції не змінює рішення та не ухвалює нового, розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється.
Керуючись ст. ст. 267-285 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Фінансового управління виконавчого комітету Івано-Франківської міської ради залишити без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 01 грудня 2020 року - без змін.
2. Справу повернути до Господарського суду міста Києва.
3. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 05.05.2021.
Головуючий суддя Т.П. Козир
Судді Г.П. Коробенко
Г.А. Кравчук
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2021 |
Оприлюднено | 06.05.2021 |
Номер документу | 96701226 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Козир Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні