Постанова
від 28.05.2010 по справі 2а-6230/10/8/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М

вул. Київська, 150, м. Сімферо поль, Автономна Республіка К рим, Україна, 95493

ПОСТАНОВА

Іменем України

28.05.10 Справа №2а-6230/10/8/0170

(14:28 год.) м. Сі мферополь

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки К рим у складі головуючого суд ді Кушнової А.О., при секретарі Маляр К.В. розглянув у відкрит ому судовому засіданні адмін істративну справу за позовом

Товариства з обмеженою від повідальністю "Центр дозвілл я православної молоді"

до Республіканського комі тету по земельних ресурсах А РК

про визнання протиправним та скасування пункту виснов ку, спонукання до виконання п евних дій

за участю представників ст орін:

від позивача - Бекірова Е мілія Сіммарівна, довірені сть № б/н від 21.05.10, ;

від відповідача - До ляновська Ася Миколаївна, д овіреність № 789/10-29 від 07.09.09;

Суть спору: Позивач звернув ся до Окружного адміністрати вного суду АР Крим з адмініст ративним позовом до відповід ача про визнання протиправни м та скасування пункту Висно вку № 5414-з/1 від 10.12.2009р. Республіка нського комітету по земельни х ресурсах АРК6 "Т.к. згідно вне сених змін до п. 1 р.V даного вис новку ділянка вільна від об'є ктів нерухомого майна, в пору шення ст.ст. 124, 134 Земельного код ексу України, ст. 6 Закону Укра їни "Про оренду землі" проекто м передбачено відвід в оренд у земельної ділянки державно ї власності без проведення з емельних торгів (аукционів)".

Ухвалами від 14.05.10 р. було відк рито провадження в адміністр ативній справі та призначено справу до судового розгляду .

У судовому засіданні 28.05.10 р. п озивач уточнив позовні вимог и та просив суд зобов' язати Республіканський комітет по земельних ресурсах АРК прий няти рішення про погодження Проекту землеустрою з відвед ення земельної ділянки в оре нду ТОВ "Центр дозвілля право славної молоді" для будівниц тва бази відпочинку на 45 км ав тодороги Бахчисарай - Ялта н а теріторії Голубінської сел ищної ради, Бахчисарайський район, АРК.

Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що відповідач безпідс тавно відмовляє в узгодженні висновку до проекту землеус трою з відведення земельної ділянки в оренду, посилаючис ь на порушення ст. 124, 134 Земельно го Кодексу України, ст. 6 Закон у України «Про оренду землі» , а саме те, що проектом передб ачено відведення земельної д ілянки державної власності б ез проведення земельних торг ів.

Також позивач зазначив, що в ідмова відповідача в погодже нні проекту землеустрою суп еречить вимогам пункту 3 Пере хідних положень Закону Украї ни «Про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и щодо сприяння будівництву» .

Представник позивача у суд овому засіданні 28.05.10 р. наполяг ав на задоволенні позовних в имог у повному обсязі.

Відповідач у судовому засі данні 28.05.10 р. заперечував проти задоволення позовних вимог у повному обсязі з підстав, ви кладених у запереченні до по зову, в яких посилався на ст.124, ч.2, ч.3 ст.134 Земельного Кодексу України, ст. 6 Закону України « Про оренду землі», згідно яки х встановлено, що передача в о ренду земельних ділянок держ авної або комунальної власно сті здійснюється за наслідка ми|за результатами| проведен ня земельних торгів.

Розглянувши матеріали спр ави, всебічно і повно з'ясував ши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єк тивно оцінивши докази, які ма ють значення для розгляду сп рави і вирішення спору по сут і, суд

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Бахчисарайської районної державної адмініст рації № 588-р від 26.07.04 року ТОВ "Цен тр дозвілля православної мол оді" було надано дозвіл на зб ір матеріалів попереднього у згодження місця розташуванн я земельної ділянки для буді вництва бази відпочинку на 45 к м автодороги Бахчисарай-Ялта на території Голубінської с ільської ради (а.с.11).

28.07.2004 р. позивачем був отримай Акт вибору і обстеження земе льної ділянки в натурі (на міс цевості) для проведення прое ктних робіт з будівництва ба зи відпочинку вихідного дня на 70 місць ТОВ «Центр дозвілля православної молоді» на 45 км автодороги Бахчисарай-Ялта н а території Голубінської сіл ьської ради» № 113 (а.с.12-13).

Розпорядженням Бахчисарай ської районної державної адм іністрації від 29.12.06 р. № 1195-р пози вачу було надано дозвіл на пр оведення проектно-вишукувал ьних робіт в 2007-2008 р.р. на будівни цтво та обслуговування бази відпочинку вихідного дня на 70 місць на 45 км автодороги Бахч исарай-Ялта на території Гол убінської сільської ради (а.с .14).

Розпорядженням Бахчисарай ської районної державної адм іністрації від 24.09.07 р. № 1886 позив ачу було узгоджено місце роз ташування та розмір земельно ї ділянки, яка передається ТО В «Центр дозвілля православн ої молоді» для будівництва б ази відпочинку на 45 км автодор оги Бахчисарай-Ялта на терит орії Голубінської сільської ради, а саме узгоджено Акт виб ору і обстеження земельної д ілянки в натурі № 113 від 28.07.04 р., пл ощею 10,0000 га, вирішено клопотат и перед Радою Міністрів АР Кр им про надання дозволу на роз робку проекту землеустрою з відведення позивачу земельн ої ділянки в оренду (а.с.15).

31.03.2009 р. Рада Міністрів АР Крим Постановою № 181 узгодила місц е розташування бази відпочин ку ТОВ «Центр дозвілля право славної молоді» на земельній ділянці площею 10,0000 га із земел ь запасу за межами населених пунктів Голубінської сільсь кої ради та дозволила розроб ку проекту землеустрою земел ьної ділянки на умовах оренд и (а.с.16).

У процесі відведення земел ьної ділянки позивачем були одержані висновки наступних органів, які були досліджені судом: висновок Бахчисарайс ької районної СЄС № 132 від 05.08.2009 р . (зворотній бік а.с.24), висновок Бахчисарайської державної е кологічної інспекції № 0181 від 13.05.2009 р. (а.с.24), попередній висново к Кримської республікансько ї установи Бахчисарайський і сторійко-культурний заповід ник № 1046 від 24.07.09 р. (а.с.25); висновок Республіканського комітету з охорони культурної спадщи ни № 852 від 12.02.2010 р. (а.с.26), висновок Б ахчисарайського відділу арх ітектури та містобудівництв а № 110 від 07.08.2010 р. (а.с.27-28). Також був у згоджений графічний, проектн ий матеріал, в тому числі розр облений та узгоджений генера льний план земельної ділянки (а.с.13).

Судом встановле но, що землевпорядною органі зацією - ТОВ «Форум-Крим» за за мовленням позивача було розр облено проект землеустрою з відведення земельної ділянк и позивачу в оренду для будів ництва бази відпочинку на 45 км автодороги Бахчисарай-Ялта на території Голубінської сі льської ради, Бахчисарайськи й район, АРК (а.с.20), який підляга в узгодженню в порядку та від повідно до норм та вимог земе льного законодавства Україн и.

Після проведення узгоджен ня вищезазначеного проекту з емлеустрою з відведення земе льної ділянки в оренду, позив ач звернувся до відповідача із відповідною заявою за отр иманням висновку про погодже ння проекту землеустрою.

Але відповідач відмовив в у згодженні проекту землеустр ою та зазначив у висновку № 5414-з/1 від 10.12.09 р., що Проект землеус трою з відведення земельної ділянки в оренду позивачу дл я будівництва бази відпочин ку на 45 км автодороги Бахчисар ай-Ялта на території Голубін ської сільської ради, Бахчис арайський район, АРК - повер тається на доопрацювання для усунення зауважень, викладе них у р. V Висновку.

02.04.10 р. позивачем були усунуті зазначенні в р. V Висновку № 5 414-з/1 від 10.12.09 р. зауваження у повн ому обсязі, але проект земле устрою позивачу узгоджено не було, у зв' язку із порушення м ст. 124, 134 Земельного Кодексу У країни, ст. 6 Закону України «П ро оренду землі», оскільки пр оектом передбачено відведен ня в оренду земельної ділянк и державної власності без пр оведення земельних торгів (а укціонів) (а.с.9-10).

Не погодившись з таким дода тковим висновком відповідач а, а саме відмовою в узгодженн і Проекту землеустрою земель ної ділянки з підстав необхі дності проведення земельних торгів (аукціонів) позивач з вернувся до суду за захистом своїх порушених прав та інте ресів.

Проаналізувавши матеріали справи, заперечення, надані в ідповідачем, оцінивши докази по справі у їх сукупності, суд приходить до висновку про об ґрунтованість позовних вимо г, виходячи з наступного.

Згідно з частиною 1 статті 2 К АС України завданням адмініс тративного судочинства є зах ист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтере сів юридичних осіб у сфері пу блічно-правових відносин від порушень з боку органів держ авної влади, органів місцево го самоврядування, їхніх пос адових і службових осіб, інши х суб' єктів при здійсненні ними владних управлінських ф ункцій на основі законодавст ва, в тому числі на виконання д елегованих повноважень.

Відповідно до частини 2 стат ті 2 КАС України до адміністра тивних судів можуть бути оск аржені будь-які рішення, дії ч и бездіяльність суб' єктів в ладних повноважень, крім вип адків, коли щодо таких рішень , дій чи бездіяльності Консти туцією або законами України встановлено інший порядок су дового провадження.

Відповідно до п. 1 частини 1 ст атті 17 КАС України компетенці я адміністративних судів пош ирюється на спори фізичних ч и юридичних осіб із суб' єкт ом владних повноважень щодо оскарження його рішень (норм ативно-правових актів чи пра вових актів індивідуальної д ії), дій чи бездіяльності.

Справою адміністративної юрисдикції (адміністративно ю справою) є переданий на вирі шення адміністративного суд у публічно-правовий спір, у як ому хоча б однією зі сторін є о рган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, ї хня посадова чи службова осо ба або інший суб'єкт, який здій снює владні управлінські фун кції на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень (п.1 ч.1 ст .3 КАС України).

Пунктом 7 частини 1 статті 3 КА С України визначено поняття суб' єктів владних повноваж ень, до яких належать орган де ржавної влади, орган місцево го самоврядування, їхня поса дова чи службова особа, інший суб' єкт, який здійснює влад ні управлінські функції на о снові законодавства, в тому ч ислі на виконання делеговани х повноважень.

Отже зазначений спір має оз наки публічно-правового спор у та підлягає розгляду в поря дку адміністративного судоч инства.

Оцінюючи правомірність ді й відповідача, суд керувався критеріями, закріпленими у ч астині 3 статті 2 КАС України, я кі певною мірою відображають принципи адміністративної п роцедури, які повинні дотрим уватися при реалізації дискр еційних повноважень владног о суб' єкта.

Відповідно до частини 3 стат ті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи без діяльності суб'єктів владних повноважень адміністративн і суди перевіряють, чи прийня ті (вчинені) вони: 1) на підставі , у межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України; 2) з ви користанням повноваження з м етою, з якою це повноваження н адано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, щ о мають значення для прийнят тя рішення (вчинення дії); 4) без сторонньо (неупереджено); 5)доб росовісно; 6) розсудливо; 7) з дот риманням принципу рівності п еред законом, запобігаючи не справедливій дискримінації ; 8) пропорційно, зокрема з дотр иманням необхідного балансу між будь-якими несприятливи ми наслідками для прав, свобо д та інтересів особи і цілями , на досягнення яких спрямова не це рішення (дія); 9) з урахуван ням права особи на участь у пр оцесі прийняття рішення; 10) св оєчасно, тобто протягом розу много строку.

Суд з' ясовує, чи використа не повноваження, надане суб' єкту владних повноважень, з н алежною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотиво вані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупереджено сті до особи, стосовно якої вч иняється дія; добросовісно, т обто щиро, правдиво, чесно; роз судливо, тобто доцільно з точ ки зору законів логіки і зага льноприйнятих моральних ста ндартів; з дотриманням принц ипу рівності перед законом, з апобігаючи несправедливій д искримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорці йно та адекватно; досягнення розумного балансу між публі чними інтересами та інтереса ми конкретної особи.

Республіканський комітет по земельних ресурсах АР Кри м є органом державної викона вчої влади, який здійснює сво ю діяльність відповідно до з аконів України, Положення пр о Республіканський комітет п о земельних ресурсах і покла дених на нього завдань в обла сті регулювання земельних ві дносин.

Відповідно до п.1 Положення про Республіканський коміте т по земельних ресурсах, затв ердженого постановою Ради мі ністрів АРК від 10.11.1998 N 348 (далі - По ложення) Республіканський ко мітет із земельних ресурсів Автономної Республіки Крим (далі - Рескомзем) є респуб ліканським територіальним органом виконавчої влади Автономної Республіки Кри м по питаннях земельних ре сурсів, функціонально підко ряється Держкомзему Украї ни і входить до єдиної сис теми державних органів земел ьних ресурсів.

Відповідно до п.2 Положення про Рескомзем останній в сво їй діяльності керується К онституцією України і Автон омної Республіки Крим, закон ами України, постановами Вер ховної Ради України і нормат ивно-правовими актами Автоно мної Республіки Крим указам и і розпорядженнями През идента України, декретами, постановами і розпорядженн ями Кабінету Міністрів Укр аїни, наказами Держкомзему У країни, а також цим Положення м.

Основні завдання здійснен ня державного контролю за ви користанням і охороною зе мельних ресурсів Рескомзем у визначені п.3 Положення.

Серед завдань Рескомзему з гідно п.4 Положення визначені такі як проведення державно ї землевпорядної експертиз и регіональних програм, схем і проектів проведення зем ляної реформи, землеустрою і охорони земель та погодженн я проектів землеустрою по ві дведенню земельних ділянок.

Земельні відносини регулю ються Конституцією України, Земельним кодексом України N 2768-III від 25.10.2001 р., Цивільним кодекс ом України, Законом України « Про оренду землі» N 161-XIV від 06.10.1998 р ., Законом України «Про землеу стрій», а також прийнятими ві дповідно до них нормативно-п равовими актами.

У відповідності до ст. 14 Конс титуції України земля є осно вним національним багатство м, що знаходиться під особлив ою охороною держави.

Поняття землі визначено у с т.1 Земельного Кодексу Україн и N 2768-III від 25.10.2001 р., де зазначено, що земля є основним національн им багатством, що перебуває п ід особливою охороною держав и.

Статтею 2 ЗК України встанов лено, що земельні відносини - ц е суспільні відносини щодо в олодіння, користування і роз порядження землею. Суб'єктам и земельних відносин є грома дяни, юридичні особи, органи м ісцевого самоврядування та о ргани державної влади. Об'єкт ами земельних відносин є зем лі в межах території України , земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Порядок передачі земельни х ділянок в оренду врегульов ано статтею 124 Земельного Коде ксу України.

Згідно з ч.1 ст. 124 ЗК України (у редакції Закону від 12.05.04 р.№ 1709-І V), яка діяла на період прийнят тя|прийняття,приймання| ріше ння|розв'язання,вирішення,ро зв'язування| Бахчисарайською райдержадміністрацією від 2 6.07.04 р. № 588-р), передача в оренду зе мельних ділянок, що перебува ють у державній або комуналь ній власності, здійснюється на підставі рішення відповід ного органу виконавчої влади або органу місцевого самовр ядування шляхом укладення до говору оренди земельної діля нки.

Поняття оренди землі визна чено Законом України «Про ор енду землі» N 161-XIV від 06.10.1998 р. (далі- Закон № 161), де оренда землі - це з асноване на договорі строков е платне володіння і користу вання земельною ділянкою, не обхідною орендареві для пров едення підприємницької та ін ших видів діяльності.

Відповідно до ч.2 ст.4 Закону № 161 орендодавцями земельних ді лянок, що перебувають у комун альній власності, є сільські , селищні, міські ради в межах повноважень, визначених зако ном.

Відповідно до ст.13 Закону № 16 1 договір оренди землі - це дог овір, за яким орендодавець зо бов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування н а певний строк, а орендар зобо в'язаний використовувати зем ельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства.

Відповідно до ст.16 Закону № 16 1 особа, яка бажає отримати зем ельну ділянку в оренду із зем ель державної або комунально ї власності, подає до відпові дного органу виконавчої влад и чи органу місцевого самовр ядування за місцем розташува ння земельної ділянки заяву (клопотання).

Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядк у, встановленому Земельним к одексом України.

У разі зміни цільового приз начення земельної ділянки, н адання її в оренду здійснюєт ься за проектом відведення в порядку, встановленому зако ном.

Відповідно до ст.ст. 118, 123 ЗК Ук раїни процедура передачі зем ельних ділянок в оренду вклю чає в себе надання місцевою д ержавною адміністрацією або сільською, селищною, міською радою рішень про погодження місця розташування об' єкта (у разі необхідності), дозволу на розробку проекту землеус трою щодо відведення земельн ої ділянки, розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його по годження із відповідними орг анами, прийняття рішень відп овідними органами виконавчо ї влади або органом місцевог о самоврядування про затверд ження проекту землеустрою що до відведення земельної діля нки та надання земельної діл янки в оренду.

Частина 3 статті 123 ЗК України передбачає, що особа, зацікав лена в одержанні земельної д ілянки у постійне користуван ня із земель державної або ко мунальної власності, звертає ться з відповідним клопотанн ям до районної, Київської та С евастопольської міських дер жавних адміністрацій або сіл ьської, селищної, міської рад и.

Ст. 151 Земельного кодексу Укр аїни обумовлено, що особи, зац ікавлені у вилученні (викупі ) земельних ділянок, зобов'яза ні до початку проектування п огодити із власниками землі і землекористувачами та сіль ськими, селищними, міськими р адами, державними адміністра ціями, Радою міністрів Автон омної Республіки Крим, Кабін етом Міністрів України і Вер ховною Радою України місце р озташування об'єкта, розмір з емельної ділянки та умови її вилучення (викупу) з урахуван ням комплексного розвитку те риторії, який би забезпечува в нормальне функціонування н а цій ділянці і прилеглих тер иторіях усіх об'єктів, умови п роживання населення і охорон у довкілля (ч.1 ст.151).

Органи виконавчої влади аб о органи місцевого самовряду вання зобов'язані в порядку, в изначеному законодавством У країни, надавати інформацію юридичним особам, зацікавлен им у відведенні земельних ді лянок, щодо можливих варіант ів розміщення об'єктів відпо відно до затвердженої містоб удівної документації та доку ментації із землеустрою. Пор ядок вибору земельних діляно к для розміщення об'єктів вст ановлюється Кабінетом Мініс трів України (ч.2 ст.151).

Такий порядок затверджени й Постановою|постанови| Кабі нету Міністів України від 31.03.04 р. №427 (далі Порядок № 427).

Погодження місць розташув ання об'єктів, розмірів перед бачуваних для вилучення (вик упу) земельних ділянок та умо в їх відведення провадиться відповідними сільськими, сел ищними, міськими радами, держ авними адміністраціями, Радо ю міністрів Автономної Респу бліки Крим, Кабінетом Мініст рів України відповідно до їх повноважень щодо вилучення цих ділянок, а також Верховно ю Радою України (ч.3 ст.151).

Частиною 15 ст.151 ЗК України пе редбачено, що матеріали пого дження місця розташування об 'єкту повинні включати: викоп іювання| з|із| генерального пл ану або іншу містобудівну до кументацію населеного пункт у, копію плану земельної діля нки з|із| нанесенням|завданим | на ній варіантів розміщення об'єкта із|із| зазначенням заг альної|спільної| площі|майда ну|, яку необхідно вилучити, за значаються|вказуються| також склад угідь земельної ділян ки, що вилучається, та умови її відведення.

Судом встановлено, що Закон ом України «Про Державний бю джет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України» внесе ні зміни до ст.124 ЗК України та с т. 16 Закону України «Про оренд у землі», відповідно до яких н абуття права оренди земельни х ділянок, що перебувають у де ржавній або комунальній влас ності, здійснюється виключно на аукціонах. Зазначені змін и набули чинності з 01.01.2008 р. Тобт о договір оренди землі уклад ається відповідним органом м ісцевого самоврядування з пе реможцем конкурсу, який набу в право оренди земельної діл янки на земельних торгах.

До набрання чинності Закон ом України «Про Державний бю джет України на 2008 рік та про в несення змін до деяких закон одавчих актів України» проце дура передачі в оренду земел ьних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, не передбачала пр оведення аукціонів, а здійсн ювалась відповідно до ст.124 ЗК України за проектами відвед ення у порядку, встановленом у ст.ст. 118,123 ЗК України.

З матеріалів спр ави вбачається, що ТОВ «Форум -Крим» за замовленням позива ча в 2009 р. було розроблено проек т землеустрою з відведення з емельної ділянки позивачу в оренду для будівництва бази відпочинку на 45 км автодороги Бахчисарай-Ялта на територі ї Голубінської сільської рад и, який підлягав узгодженню в порядку та відповідно до нор м та вимог земельного законо давства України.

Після проведення узгоджен ня вищезазначеного проекту з емлеустрою з відведення земе льної ділянки в оренду, позив ач звернувся до відповідача за отриманням погодження про екту землеустрою.

Але позивачу було відмовле но в погодженні цього Проект у землеустрою на підставі зм ін, внесених до ст. 124 Земельног о кодексу України Законом Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України», відповід но до яких набуття права орен ди земельних ділянок, що пере бувають у державній або кому нальній власності, здійснюєт ься виключно на аукціонах (то ргах). При цьому відповідач по силався на порушення ст.ст. 124, 134 Земельного кодексу України , ст. 6 Закону України "Про орен ду землі" оскільки проектом з емлеустрою передбачений від від в оренду земельної ділян ки державної власності без п роведення земельних торгів ( аукціонів)".

З системного аналізу вищез азначених норм суд приходить до висновку, що відповідач, ві дмовляючи позивачу у погодже нні Проекту землеустрою спір ної земельної ділянки діяв н еобґрунтовано, виходячи за м ежі своїх повноважень та пок ладених на нього обов' язків , адже у відповідача відсутні повноваження щодо прийняття рішення про надання в оренду земельної ділянки. До компет енції відповідача входить ті льки надання пропозицій щодо розпорядження землями держа вної та комунальної власност і, забезпечення в межах своєї компетенції регулювання зе мельних відносин, створення та ведення державного земель ного кадастру та реєстрації в його складі земельних діля нок і прав на них, а також відп овідач наділений іншими повн оваженнями, які не стосуютьс я вирішення питання щодо пра ва надання в оренду земельни х ділянок.

Отже до компетенції відпов ідача входить узгодження про ектів землеустрою та проведе ння державної експертизи пр оектів землеустрою з відведе ння земельних ділянок з точк и зору дотримання вимог спец іального земельного законод авства, містобудівної докуме нтації, а не надання у висновк у до Проекту землеустрою оці нки щодо права позивача одер жати в оренду земельну ділян ку за правилами проведення з емельних торгів.

Відповідно до ст. 124 Земельно го кодексу України передача в оренду земельних ділянок, щ о перебувають у державній аб о комунальній власності, зді йснюється на підставі рішенн я відповідного органу викона вчої влади або органу місцев ого самоврядування чи догово ру купівлі-продажу права оре нди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди з емельної ділянки.

Передача в оренду земельн их ділянок, що перебувають у державній або комунальній в ласності, здійснюється за ре зультатами проведення земел ьних торгів, крім випадків, вс тановлених частинами другою , третьою статті 134 цього Кодек су.

Передача в оренду земельни х ділянок, що перебувають у державній або комунальній в ласності, громадянам, юридич ним особам, визначеним части нами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюєтьс я в порядку, встановленому ст аттею 123 цього Кодексу.

Суд виходить з того, що зазн ачені норми Земельного кодек су України визначають умови передачі земельних ділянок д ержавної та комунальної влас ності в оренду, а не вимоги до відведення земельної ділянк и, оскільки останні, як передб ачено у п. 8 Порядку розробленн я проектів землеустрою щодо відведення земельних діляно к, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26.05.2004р., встановлюються но рмативно-технічною документ ацією із землеустрою.

За таких обставин, суд вважа є, що зазначивши у своєму дода тковому висновку про неможли вість узгодити проект землеу строю земельної ділянки з пі дстави недотримання конкурс ного порядку (аукціону), відпо відач вийшов за межі наданих йому повноважень.

Відповідачем не надано док азів обґрунтованості його д ій, не представлено достовір них висновків щодо відмови п озивачу в узгодженні Проекту землеустрою з відведення зе мельної ділянки в оренду.

Враховуючи вищенаведене, с уд прийшов до висновку, що від повідач не наділений повнова женнями щодо вирішення питан ня про спосіб подальшого наб уття права оренди позивачем на земельну ділянку, оскільк и такими повноваженнями щодо спірної земельної ділянки н аділені, Бахчисарайська райд ержадміністрація та Рада мі ністрів АРК, в межах своїх пов новажень шляхом послідовног о прийняття рішень про перед ачу в оренду земельної ділян ки.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 124 Зе мельного Кодексу України (у р едакції що діяла до 01.01.08 р.), пере дача в оренду земельних діля нок, що перебувають у державн ій або комунальній власності , здійснюється на підставі рі шення відповідного органу ви конавчої влади або органу мі сцевого самоврядування шлях ом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідач в обґрунтуванн я своїх заперечень посилався на ст.124 Земельного Кодексу Ук раїни (з урахуванням|з врахув анням| змін, внесених Законом України| «Про внесення змін д о деяких законодавчих актів України по сприянню будівниц тву» від 16.09.2008 р. №509-VI), згідно якої встановлено, що передача в ор енду земельних ділянок держа вної або комунальної власнос ті здійснюється за наслідкам и|за результатами| проведенн я земельних торгів, окрім|крі м| випадків, встановлених|уст ановлених| ч.2, ч.3 ст.134 Земельног о Кодексу України, пунктом 1 ро зділу Х «Перехідні положення |становищ|» Земельного Кодек су України (у редакції Закону від 18.09.2008 р. №509-VI), якими визначено , що у разі|в разі| ухвалення|пр ийняття,приймання| відповідн ими органами рішення|розв'яз ання,вирішення,розв'язування | про узгодження місця розташ ування об'єкту або про наданн я дозволу на розробку проект у відведення земельної ділян ки до 01.01.2008 р. - передача в оренд у таких земельних ділянок із |із| земель|грунтів| державної і комунальної власності зді йснюється без проведення зем ельних торгів (аукціонів).

Судом встановлено та підтв ерджується матеріалами спра ви, що на момент набуття чинно сті Законом України «Про Де ржавний бюджет України на 2008 р ік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни» позивачем розпочато, ал е не завершено процес набутт я права оренди земельної діл янки, а саме: отримані розпоря дження Бахчисарайської райо нної державної адміністраці ї № 588-р від 26.07.2004 р. про надання зго ди на збір матеріалів попере днього узгодження місця розт ашування земельної ділянки т а № 1886 від 24.09.07 р. про погодження м ісця розташування та розміру земельної ділянки, що і є ріше нням про узгодження місця ро зташування об' єкту, яке заз начено у п.1 розділу Х «Перехід ні положення» Земельного код ексу України.

Отже Бахчисарай ська районна державна адміні страція та Рада Міністрів АР К, діючи в межах повноважень, в становлених Законами Україн и «Про місцеве самоврядуванн я в Україні» та «Про місцеві д ержавні адміністрації», Земе льним кодексом України, визн ачились з питанням щодо поря дку користування земельною д ілянкою, фактично вирішивши передати спірну земельну діл янку в оренду позивачеві для будівництва бази відпочинку на 45 км автодороги Бахчисарай -Ялта на території Голубінсь кої сільської ради, відповід но до ст. 118,123,124 ЗК України, в реда кції на момент прийняття вищ енаведених рішень.

Зміни у вказани й вище порядок надання земел ьних ділянок в оренду із земе ль державної і комунальної в ласності шляхом проведення а укціонів, були внесені вже пі сля того, як Бахчисарайська р айонна державна адміністрац ія визначила землекористув ача земельної ділянки - ТОВ «Центр дозвілля православно ї молоді».

Тобто судом встановлено, що позивач розпочав процес по о формленню права оренди земел ьної ділянки для будівництв а бази відпочинку на 45 км авто дороги Бахчисарай-Ялта на те риторії Голубінської сільсь кої ради, ще до 01.01.08 р., що підтвер джується матеріалами справи , тому передача в оренду даної земельної ділянки із земель державної та комунальної вл асності здійснюється без про ведення земельних торгів (ау кціонів).

Суд зазначає, що станом на д ату складання оскаржуваного додаткового пункту Висновку № 5414з/1 від 10.12.09 р., складеного 02.04.10 р ., розпорядження Бахчисарайс ької районної державної адмі ністрації № 588-р від 26.07.2004 р. та № 188 6 від 24.09.07 р. про погодження місц я розташування та розміру зе мельної ділянки є діючими, за значеними рішеннями узгодже но місце розташування об' єк ту, надано дозвіл на збір мате ріалів місця розташування об ' єкту, тому правові підстав и для розроблення проекту ві дведення земельної ділянки д ля її передачі в оренду на зем ельних торгах відсутні.

Згідно ст.58 Конституції Укр аїни закони та інші норматив но-правові акти не мають звор отної дії в часі, крім випадкі в якщо вони пом' якшують або скасовують відповідальніст ь особи. Відповідно до ст.8 Кон ституції України норми Конст итуції України є нормами пря мої дії.

Відтак поширення відповід ачем положень ст.ст.124,134 на прав овідносини, які виникли до на брання зазначеними нормами з аконної сили є протиправним.

Посилання відповідача на с т.6 Закону України “Про оренду землі” суд також вважає необ ґрунтованим з наступних підс тав.

З урахуванням змін, внесени х Законом України N 309-VI від 03.06.2008р. , частиною 1 та 2 ст.6 Закону Укра їни “Про оренду землі” встан овлено, що орендарі набувают ь права оренди земельної діл янки на підставах і в порядку , передбачених Земельним код ексом України, Цивільним код ексом України, Господарським кодексом України, цим та інши ми законами України і догово ром оренди землі. У разі набут тя права оренди земельної ді лянки на конкурентних засада х підставою для укладення до говору оренди є результати а укціону.

Таким чином, ч.1 ст.6 Закону Ук раїни “Про оренду землі” є ві дсилочною нормою та встановл ює порядок набуття права оре нди землі відповідно до Земе льного кодексу України, Циві льного кодексу України та Го сподарського кодексу Україн и. Частина 2 цієї статті не вст ановлює обов' язкової перед ачі земельних ділянок із зем ель державної або комунально ї власності в оренду на конку рсних засадах. Зазначеною но рмою встановлені підстави ук ладення договору оренди земл і у випадку, якщо право оренди особа набуває за результата ми аукціону.

Відповідно до ст. 9 Кодексу а дміністративного судочинст ва України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до як ого органи державної влади, о ргани місцевого самоврядува ння, їхні посадові і службові особи зобов' язані діяти ли ше на підставі, в межах повнов ажень та у спосіб, що передбач ені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС Укр аїни кожна сторона повинна д овести ті обставини, на яких ґ рунтуються її вимоги та запе речення, крім випадків, встан овлених статтею 72 цього Кодек су.

Відповідно до ч.2 ст. 71 КАС Укр аїни в адміністративних спра вах про протиправність рішен ь, дій чи бездіяльності суб'єк та владних повноважень обов' язок щодо доказування правом ірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він запе речує проти адміністративно го позову.

Відповідно до ч.4 ст.71 КАС Укр аїни суб'єкт владних повнова жень повинен подати суду всі наявні у нього документи та м атеріали, які можуть бути вик ористані як докази у справі.

Але відповідачем не було на дано суду будь-яких документ ів та доказів, які б підтвердж ували правомірність відмови відповідача в узгодженні Пр оекту землеустрою з відведен ня земельної ділянки в оренд у для будівництва бази відпо чинку на 45 км автодороги Бахчи сарай-Ялта та необґрунтовано сті вимог позивача, отже пози вачем виконані всі необхідн і дії, передбачені Земельним кодексом України та Законом України «Про оренду землі» д ля проведення відповідачем у згодження Проекту землеустр ою з відведення земельної ді лянки в оренду, отже позовні в имоги позивача є обґрунтован ими та підлягають задоволенн ю.

Враховуючи викладене, суд в важає, що на порядок надання в оренду спірної земельної ді лянки не розповсюджуються ко нкурентні засади, а тому поси лання відповідача на обов' язковість земельних торгів, є безпідставними.

Щодо позовної вимоги про зо бов' язання відповідача при йняти рішення про погодження Проекту землеустрою з відве дення земельної ділянки в ор енду ТОВ "Центр дозвілля прав ославної молоді" для будівни цтва бази відпочинку на 45 км. а втодороги Бахчисарай - Ялта на території Голубінської се лищної ради, Бахчисарайський район, АРК, суд зазначає, що за доволення позову в цій части ні є належним способом захис ту права позивача на отриман ня позитивного висновку від повідача щодо погодження спі рного Проекту землеустрою, п орушення якого вже встановле но судом.

Враховуючи викладене, суд в важає уточненні позовні вимо ги такими, що підлягають задо воленню у повному обсязі.

Відповідно до частини 1 стат ті 94 КАС України, якщо судове р ішення ухвалене на користь с торони, яка не є суб' єктом вл адних повноважень, суд прису джує всі здійснені нею докум ентально підтверджені судов і витрати з Державного бюдже ту України.

Враховуючи вищенаведене, с уд вважає за необхідне стягн ути з Державного бюджету Укр аїни на користь позивача 3,40 гр н. судового збору.

В судовому засіданні 28.05.10 р. п роголошено вступну та резолю тивну частини постанови. Пос танову у повному обсязі скла дено 31.05.10 р.

На підставі вищевикладено го, керуючись ч.1 ст.94, ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного с удочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовні вимоги задовольн ити.

2. Визнати протиправним та с касувати пункт Висновку № 5414-з /1 від 10.12.2009р., складений Республі канського комітету по земель них ресурсах АРК 02.04.10 р., яким ві дмовлено в узгодженні проект у землеустрою з відведення т а передачі в оренду земельно ї ділянки ТОВ «Центр дозвілл я православної молоді» для б удівництва бази відпочинку н а 45 км автодороги Бахчисарай-Я лта на території Голубінсько ї сільської ради Бахчисарайс ького району, АРК.

3. Зобов' язати Республікан ський комітет по земель них ресурсах Автономної Ре спубліки Крим прийняти ріше ння про погодження Проекту з емлеустрою з відведення земе льної ділянки в оренду ТОВ "Ц ентр дозвілля православної м олоді" для будівництва бази в ідпочинку на 45 км. Автодороги Бахчисарай - Ялта на територ ії Голубінської селищної рад и Бахчисарайського району, А РК.

4. Стягнути з Державного бюд жету на користь ТОВ "Центр до звілля православної молоді" (98400, АРК, Бахчисарайський рай он, м. Бахчисарай, вул. Чапаєва , 65, кв.1, код ЄДРПОУ 32747084, розраху нкові рахунки не відомі) 3,40 грн . судового збору.

У разі неподання заяви про апеляційне оскарження, поста нова набирає законної сили ч ерез 10 днів з дня її проголоше ння, а в разі складення постан ови у повному обсязі відпові дно до статті 160 Кодексу адмін істративного судочинства Ук раїни - з дня складення в повно му обсязі.

Якщо постанову було прогол ошено у відсутності особи, як а бере участь у справі, то пост анова набирає законної сили через 10 днів з дня отримання о собою копії постанови, у разі неподання нею заяви про апел яційне оскарження.

Якщо після подачі заяви пр о апеляційне оскарження, апе ляційна скарга не подана, пос танова вступає в законну сил у через 20 днів після подання з аяви про апеляційне оскарже ння.

Постанова може бути оскарж ена в порядку і строки передб ачені ст. 186 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и.

Суддя Кушнова А.О.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення28.05.2010
Оприлюднено09.07.2010
Номер документу9671064
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-6230/10/8/0170

Ухвала від 12.10.2010

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Щепанська Ольга Анатоліївна

Постанова від 28.05.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні