ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 травня 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/2789/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Хом`якової В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Нижньосірогозької районної державної адміністрації, Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (позивач) звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Нижньосірогозької районної державної адміністрації (відповідач), в якому просив:
- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Нижньосірогозької районної державної адміністрації щодо невиплати ОСОБА_1 , щорічної одноразової грошової допомоги до 5 травня у розмірі встановленого статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" за період з 2016-2020 роки;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення Нижньосірогозької районної державної адміністрації, здійснити перерахунок та виплату разової щорічної грошової допомоги до 05 травня, ОСОБА_1 , згідно вимог Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" за період з 2016 по 2020 роки.
Заявлені вимоги обґрунтовані незгодою позивача із невиплатою йому за спірні періоди грошової допомоги до 5 травня у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком передбаченому Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Вважає, що оскаржувана бездіяльність відповідача порушує його соціальні права, як учасника бойових дій.
Ухвалою суду від 02.10.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
20.10.2020 відповідач (Управління соціального захисту населення Нижньосірогозької районної державної адміністрації) надав відзив на позов, в якому, зокрема, зазначив, що відповідно до ч.6 ст. 17-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", разова грошова допомога не виплачуються в разі смерті отримувача до 5 травня або набуття громадянином статусу згідно із статтями 6, 7, 9, 10, 11 цього Закону після 5 травня відповідного року, в якому здійснюється виплата допомоги. Так, оскільки статус учасника бойових дій ОСОБА_1 отримав 22.02.2016 року, то права на виплату разової грошової допомоги до 5 травня за 2016 рік він не має. Також, вказує, що п.2 постанови Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 року № 170 "Деякі питання виплати у 2018 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань"" визначено необхідність подання Міністерством оборони до 23.04.2018 районним органам соціального захисту населення переліку осіб, які мають право на отримання грошової допомоги та не перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України. У списках учасників антитерористичної операції, які перебували на обліку в Нижньосірогозько-Іванівському об`єднаному районному військовому комісаріаті та які мали право на отримання разової грошової допомоги, поданих до Управління Нижньосірогозько-Іванівським об`єднаним районним військовим комісаріатом у 2018 році ОСОБА_1 не значиться. За даними Нижньосірогозько-Іванівського об`єднаного районного військового комісаріату з 17.11.2017 по 17.05.2018 ОСОБА_1 перебував на військовій службі. Управління вважає, що оскільки ОСОБА_1 перебував на військовій службі, то, на підставі частини другої статті 17 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", громадянин мав отримати виплату разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік за місцем проходження служби, отже з питання перерахунку даної допомоги за 2018 рік повинен звертатися до відповідного органу соціального захисту населення за місцем проходження його служби. Відомості ж про виплату ОСОБА_1 разової грошової допомоги до 5 травня за 2018 рік в Управлінні відсутні. Відповідач також вказує, що він підтверджує, що у 2017 році ОСОБА_1 отримав разову грошову допомогу до 05 травня у розмірі 1200,00 грн., у 2019 у розмірі 1295,00 грн. Звертає увагу, що з метою законодавчого врегулювання розбіжностей між законами щодо визначення розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня статті 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України від 22.10.1993 № 3551-XII Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідно до пункту 26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України. Виплата разової грошової допомоги ветеранам війни проведено та на сьогодні повністю завершена.. Крім того вказує, що у Херсонській області разова грошова допомога до 5 травня фінансується безпосереднього Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на особові рахунки громадян; рахунок в управління ДКС Херсонської області у Нижньосірогізькому районі щодо виплати разової грошової допомоги до 5 травня відсутній.
23.11.2020 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній продубльовує правові позиції, що викладалися в тексті позовної заяви.
Ухвалою суду від 25.11.2020 зупинено провадження у справі, в зв`язку з тим, що Верховним Судом відкрито провадження у відповідній зразковій справі - до набрання чинності рішенням Верховного Суду у зразковій справі №440/2722/20 .
Ухвалою суду від 12.02.2021 поновлено провадження в адміністративній справі 540/2789/20, подальший розгляд справи, як і при відкритті, вирішено продовжити в письмовому провадженні.
05.03.2021 відповідачем подано клопотання про зупинення провадження у справі, в зв`язку із перебуванням Управління в стадії припинення. Заявник просить зупинити провадження до завершення процедури реорганізації та вступу правонаступника у свої права. Суд залишив клопотання без задоволення.
Ухвалою суду від 23.03.2021 суд вирішив подальший розгляд справи здійснювати за правилами загального провадження, призначено підготовче засідання, продовжений строк підготовчого провадження на 30 днів.
Ухвалою від 23.03.2021 залучено до участі у справі в якості другого відповідача - Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.
Ухвалою суду від 12.04.2021 залишено позов без розгляду в частині позовних вимог про визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення Нижньосірогозької районної державної адміністрації щодо невиплати ОСОБА_1 щорічної одноразової грошової допомоги до 5 травня у розмірі встановленого статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" за період з 2016-2019 роки та зобов`язати здійснити перерахунок та виплату разової щорічної грошової допомоги до 05 травня позивачу згідно вимог Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" за період з 2016 по 2019 роки.
Другий відповідач не скористався можливістю подати відзив на позовну заяву до суду.
Ухвалою від 12.04.2021 закрито підготовче провадження, а подальший розгляд справи вирішено здійснювати в письмовому провадженні.
Відповідачем-2 надано до суду довідку, відповідно до якої вбачається, що Управлінням соціального захисту населення Нижньосірогозської РДА за Списком-розпорядженням одержувачів щорічної одноразової грошової допомоги до 5 травня передбаченої Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту та Про жертви нацистських переслідувань, призначено ОСОБА_1 разову грошову допомогу до 5 травня у 2020 році у розмірі 1390,00 грн.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням від 22.07.2016 серії НОМЕР_1 . Також, судом досліджено, що на банківський рахунок позивача надійшла разова грошова допомога до 5 травня за 2020 рік в сумі 1390,00 грн.
Позивач звернувся до відповідача-1 із запитом, в якому, зокрема, посилаючись на рішення Конституційного Суду України, просив здійснити перерахунок та виплату разової грошової допомоги до 05 травня у розмірі, який передбачений Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", за 2016-2020 роки.
Як вже було зазначено судом, ухвалою від 12.04.2021 залишено позов без розгляду в частині позовних вимог про визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення Нижньосірогозької районної державної адміністрації щодо невиплати ОСОБА_1 щорічної одноразової грошової допомоги до 5 травня у розмірі встановленого статтею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" за період з 2016-2019 роки та зобов`язати здійснити перерахунок та виплату разової щорічної грошової допомоги до 05 травня позивачу згідно вимог Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" за період з 2016 по 2019 роки.
Листом від 15.06.2020 відповідач-1 повідомляв позивача, що у Херсонській області разова грошова допомога до 5 травня фінансується безпосередньо Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних витрат на особові рахунки громадян. Зазначив, що дані кошти через рахунки відповідача-1 не проходять, рахунок в управлінні казначейського органу відсутній.
Вважаючи, що розмір разової грошової допомоги до 5 травня має складати 5 мінімальних пенсій за віком, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд враховує наступні обставини та приписи законодавства.
Правовий статус ветеранів війни визначенийЗаконом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-XII (далі - Закон № 3551-ХІІ).
За змістом ст. 1 Закону № 3551-ХІІ цей Закон спрямований на захист ветеранів війни шляхом: створення належних умов для підтримання здоров`я й активного довголіття; організації соціального та інших видів обслуговування, зміцнення матеріально-технічної бази створених для цієї мети закладів і служб та підготовки відповідних спеціалістів; виконання цільових програм соціального і правового захисту ветеранів війни; надання пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі трудової діяльності відповідно до професійної підготовки і з урахуванням стану здоров`я.
Пільги учасникам бойових дій встановлені статтею 12 Закону № 3551-ХІІ.
Законом України від 25.12.1998 № 367-XIV статтю 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" доповнено частиною 5, відповідно до якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Статтею 17 Закону № 3551-ХІІ визначено, що фінансування витрат, пов`язаних з введенням його в дію, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.
Підпунктом "б" підпункту 1 пункту 20 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України від 28.12.2007 № 107-VI "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (набрав чинності 01.01.2008) частину п`яту статті 12 Закону № 3551-XII викладено у новій редакції, за змістом якої разова грошова допомога учасникам бойових дій до 5 травня виплачується щорічно у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 у справі № 1-28/2008 (справа щодо предмета та змісту закону про Державний бюджет України) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, положення пункту 20 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Надалі Законом України від 28.12.2014 № 79-VІІІ "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" (набрав чинності 01.01.2015) розділ VІ "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, яким встановлено, що норми і положення, зокрема статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно із ч.ч.1, 2 ст. 17-1 Закону № 3551-ХІІ, щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснюють центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.
Військовослужбовцям, поліцейським, особам начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ України, особам начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, які проходять службу (крім пенсіонерів), виплата разової грошової допомоги здійснюється, шляхом перерахування коштів органами праці та соціального захисту населення на спеціальні рахунки військових частин, установ і організацій за місцем їх служби.
З метою забезпечення виплати разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань", Кабінетом Міністрів України кожного бюджетного року приймалися відповідні постанови.
Так, постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" від 19.02.2020 №112 (далі - Постанова № 112) встановлено, що у 2020 році виплату до 5 травня разової грошової допомоги проводить Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення), які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення), центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, що відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат). Районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1390 гривень.
Водночас, рішенням Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020 у справі № 1-247/2018 (3393/18) визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 45, ст. 425) застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Конституційний Суд України у вказаному рішенні зазначив, що Бюджетним кодексом України не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України. Встановлення пунктом 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу іншого, ніж у статтях 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", законодавчого регулювання відносин у сфері надання пільг ветеранам війни спричиняє юридичну невизначеність при застосуванні зазначених норм Кодексу та Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", що суперечить принципу верховенства права, встановленому статтею 8 Конституції України.
Частиною 2 статті 152 Конституції України встановлено, що закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
Із резолютивної частинирішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020 слідує, що окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення.
Отже, з 27.02.2020 норми і положення, зокрема статей 12-16 Закону № 3551-ХІІ, не застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України. У даному випадку застосуванню підлягають положеннястатті 12 Закону № 3551-ХІІ в редакції Закону № 367-XIV "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", частиною п`ятою якої встановлено виплату разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV (далі - Закон № 1058-IV) мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 14.11.2019 № 294-IX установлено у 2020 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 1 січня 2020 року - 1638,00 гривень.
Таким чином, суд вважає, що у зв`язку з прийняттям Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 № 3-р/2020 розмір разової грошової допомоги до 5 травня учаснику бойових дій у 2020 році має становити 8190,00 грн. (1638,00 грн. х 5).
Разом з тим, виплата Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат в сумі 1390,00 грн. не відповідає вимогам законодавства та свідчить про порушення прав позивача на отримання такої допомоги у належному розмірі.
З урахуванням виплачених позивачу у 2020 році коштів у розмірі 1390,00 грн., сума недоотриманої позивачем разової грошової допомоги до 05.05.2020 становить 6800,00 грн.
При цьому, суд наголошує, що норми будь-яких підзаконних нормативно-правових актів, у тому числі постанов Кабінету Міністрів України, на які посилаються відповідачі, не можуть змінювати приписів Закону № 3551-ХІІ.
Вказана правова позиція відповідає висновкам Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладеним у рішенні від 29.09.2020 у зразковій справі № 440/2722/20.
Відповідно до ч. 3 ст. 291 КАС України, при ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.
Суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави (ч. 1 ст. 6 КАС України).
Статтею 17-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12 - 16 цього Закону, здійснюють центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.
Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 423, Міністерство соціальної політики України (Мінсоцполітики) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціальної політики, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, соціального захисту, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, усиновлення та захисту прав дітей, запобігання насильству в сім`ї, протидії торгівлі людьми, відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики щодо пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, соціального захисту ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" в частині організації виплати їм разової грошової допомоги, соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, які звільняються, осіб, звільнених з військової служби, у сфері здійснення державного нагляду та контролю за додержанням вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, у сфері здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та з питань захисту прав дітей.
Згідно із п.п. 41 п. 4 вказаного Положення Мінсоцполітики відповідно до покладених на нього завдань організовує виплату до 5 травня разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Відповідно до абз. 1, 2 п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №112 Міністерство соціальної політики виплати організовує, шляхом перерахування коштів структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення), які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення), центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.
Районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах, зокрема учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися у зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1390 гривень.
Пунктом 2 вказаної Постанови установлено забезпечити подання до 23 березня 2020 року районним органам соціального захисту населення переліків осіб, які мають право на отримання грошової допомоги: Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Національною гвардією, Національною поліцією, Державною податковою службою, Державною митною службою, Державною службою з надзвичайних ситуацій, Службою безпеки, Службою зовнішньої розвідки, Міністерством юстиції, Управлінням державної охорони, Адміністрацією Державної прикордонної служби, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державною спеціальною службою транспорту, Офісом Генерального прокурора, іншими утвореними відповідно до законів військовими формуваннями, підприємствами, установами, організаціями - щодо осіб, які не перебувають на обліку в органах Пенсійного фонду України; Пенсійним фондом України - щодо осіб, які перебувають на обліку в його органах.
Відповідно до п. 1, п.п. 3.1, 3.2 п. 3 Положення про Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, затвердженого наказом директора Департаменту соціального розвитку Херсонської обласної державної адміністрації від 10.06.2020 № 12, Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Херсонської області (далі - Центр) є державною установою і підпорядковується Департаменту соціального захисту населення Херсонської обласної державної адміністрації. До головних завдань Центру належить, зокрема, забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту та обслуговування населення, надання соціальної допомоги громадянам, які потребують підтримки з боку держави та підготовка документів на виплату всіх видів соціальної допомоги, житлових субсидій у готівковій формі на придбання твердого та рідкого пічного палива та скрапленого газу, компенсаційних виплат інвалідам, виплат громадянам, які постраждали наслідок Чорнобильської катастрофи, інших грошових виплат.
Згідно з п.п. 4.9 вказаного Положення Центр відповідно до покладених на нього завдань проводить перерахунки розмірів грошової допомоги (в тому числі у зв`язку з індексацією), забезпечує своєчасну підготовку бухгалтерської та статистичної звітності з використанням уніфікованих програмних засобів.
Тобто, Міністерство соціальної політики перераховує кошти регіональним органам соціального захисту населення, які розподіляють їх між районними органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які і здійснюють безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги учасникам бойових дій.
Отже, органами, уповноваженими здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня, є Управління соціального захисту населення за місцем проживання позивача та Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.
У даному випадку, безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги позивачу, як учаснику бойових дій, здійснив Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат в розмірі 1390,00 грн., а тому саме останній зобов`язаний завершити процедуру проведення розрахунків шляхом нарахування і виплати допомоги в належному розмірі.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що саме Центром допущені протиправні дії щодо виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги в обсязі меншому, ніж це передбачено ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
У Рішенні від 27.11.2008 по справі № 1-37/2008 Конституційний Суд України вказав, що Закон про Державний бюджет України як правовий акт, що має особливий предмет регулювання (визначення доходів та видатків на загальносуспільні потреби), створює належні умови для реалізації законів України, інших нормативно-правових актів, ухвалених до його прийняття, які передбачають фінансові зобов`язання держави перед громадянами і територіальними громадами. Саме у виконанні цих зобов`язань утверджується сутність держави як соціальної і правової.
Відповідно до ст.ст. 1, 3 Конституції України та принципів бюджетної системи (стаття 7 Кодексу) держава не може довільно відмовлятися від взятих на себе фінансових зобов`язань, передбачених законами, іншими нормативно-правовими актами, а повинна діяти ефективно і відповідально в межах чинного бюджетного законодавства (абзаци другий, третій підпункту 3.3 пункту 3 мотивувальної частини Рішення 27.11.2008 у справі № 1-37/2008).
Таким чином, законодавство, що визначає фінансові зобов`язання держави, має первинний характер, а бюджетне законодавство - похідний від нього характер.
При цьому, Верховний Суд України у своїх рішеннях неодноразово вказував на те, що відсутність чи скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення будь-яких виплат, гарантованих державою (постанови Верховного Суду України від 22.06.2010 у справі № 21-399во10, від 07.12.2012 у справі № 21-977во10, від 03.12.2010 у справі № 21- 44а10).
Така правова позиція підтримана Конституційним Судом України, зокрема, у рішеннях від 20.03.2002 № 5-рп/2002, від 17.03.2004 № 7-рп/2004, від 01.12.2004 № 20-рп/2004, від 09.07.2007 №6-рп/2007, в яких зазначено про неможливість поставити гарантовані законом виплати, пільги тощо в залежність від видатків бюджету.
Так, у рішенні від 09.07.2007 № 6-рп/2007 Конституційний Суд України вказав на те, що невиконання державою своїх соціальних зобов`язань щодо окремих осіб ставить громадян у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що закономірно призводить до порушення принципів соціальної, правової держави. Разом з тим держава, запроваджуючи певний механізм правового регулювання відносин, зобов`язана забезпечити його реалізацію. У протилежному випадку всі негативні наслідки відсутності правового регулювання покладаються на державу.
За змістом ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивачем надані належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості своїх позовних вимог, а наведені доводи не спростовані відповідачами.
Позов задовольняється шляхом визнання протиправними дій Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат щодо виплати ОСОБА_1 разової грошової допомоги до 5 травня у розмірі 1390,00 грн. та зобов`язання Центру нарахувати та виплатити позивачу недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги.
З огляду на викладене, суд задовольняє позовні вимоги.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст. ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250,255 КАС України, суд, -
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Зобов`язати Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (код ЄДРПОУ 05392743) здійснити перерахунок та виплату разової щорічної грошової допомоги до 05 травня ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ), згідно вимог Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" за період 2020 року.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до П`ятого апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому, відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України, до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя В.В. Хом`якова
кат. 1120300000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2021 |
Оприлюднено | 02.09.2022 |
Номер документу | 96796220 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні