ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"12" травня 2021 р. Справа № 924/101/21
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлусти У.О., розглянувши у залі судового засідання № 204 справу
за позовом заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Міністерства освіти і науки України
до 1. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький
2. Наркевицької селищної ради, смт. Наркевичі Волочиського району Хмельницької області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей", Хмельницька обл., м. Волочиськ
про визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-3351-СГ від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001
про визнання недійсним акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної в комунальну власність від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001,
представники сторін:
позивач: не з`явився
відповідачів: не з`явилися
прокурор: Юхимчук М.О. - згідно наказу від 11.09.2020р.
третьої особи: Плющ Л.П. - представник згідно ордеру
У судовому засіданні 12.05.2021р. відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 19.02.2021р. прийнято справу № 924/101/21 до розгляду, постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 17.03.2021р. залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей".
Ухвалою суду від 13.04.2021р. продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Міністерства освіти і науки України звернувся до суду з позовом, у якому просить визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-3351-СГ від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:0001, визнати недійсним акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної в комунальну власність від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001.
В обґрунтування позовних вимог прокурор, посилаючись на ст.ст. 84, 117 ЗК України, вказує про те, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. До земель державної власності, які не можуть передаватися у приватну власність, належать, зокрема земельні ділянки, які закріплені за державними професійно-технічними навчальними закладами. Передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. До земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність. Так, як стверджує прокурор, відповідно до витягу з ЄДРПОУ державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" є державною організацією (установою, закладом), засновником якого є Міністерство освіти і науки України. Крім того, статутом вищевказаного навчального закладу визначено, що професійний ліцей має землю у постійному користуванні та здійснює господарську діяльність з виробництва продукції, що пов`язана з біологічними процесами її вирощування, призначена для споживання в сирому і переробленому вигляді (сільськогосподарське виробництво), а також займається переробкою власної виробленої сільськогосподарської продукції та її реалізацією. Таким чином, з урахуванням викладеного відповідачем 1 видано наказ, яким порушуються інтереси законного власника земель держави. На підставі вказаного спірного наказу, який прийнято з порушенням вимог законодавства, зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 га за Наркевицькою селищною радою на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 27790674 від 30.08.2018р.
У відповіді на відзив від 16.03.2021р. Хмельницькою обласною прокуратурою на спростування позиції відповідача 2, зазначено, зокрема, що посилання Наркевицької селищної ради на відсутність будь-яких об`єктів нерухомого майна на спірній земельній ділянці є недоречним, оскільки вказана земельна ділянка з цільовим призначенням для дослідних і навчальних цілей, надана в постійне користування державному навчальному закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей", не може передаватися у комунальну власність в силу вимог ст. 117 ЗК України. Крім того, державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей", як землекористувач на титулі права постійного користування, наділений передбаченими правами щодо земельної ділянки, належної йому на праві постійного користування. Тому, твердження відповідача 2 щодо не порушення прав та інтересів користувача в даному випадку є недоречними. Водночас, за твердженнями прокурора у третьої особи право постійного користування земельною ділянкою не припинялося, а тому питання потреби навчального закладу у вказаній земельній ділянці та її цільового використання наразі не встановлюється.
Міністерством освіти і науки України надано суду пояснення від 17.03.2021р., відповідно до яких позовні вимоги підтримує повністю, вважає їх обґрунтованими та такими, що відповідають вимогам законодавства. При цьому, як вбачається зі змісту пояснень позивача, останні повністю узгоджуються із позицією Хмельницької обласної прокуратури, що викладена у позовній заяві.
У відзиві від 09.03.2021р. представником відповідача 1 зазначено, зокрема, що за наслідками звернення прокуратури до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області з листом № 24-61вих-20 від 25.11.2020р., останнім вживалися заходи з метою повернення земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 у державну власність. Так, на адресу Наркевицької селищної ради направлено лист з проханням передати спірну земельну ділянку у державну власність, однак відповіді на вказану пропозицію до Головного управління не надійшло. Таким чином, враховуючи те, що земельна ділянка з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 помилково вибула із земель державної власності, позовні вимоги, як вважає відповідач 1, є обґрунтованими та вмотивованими.
Наркевицькою селищною радою надіслано на адресу суду відзив від 09.03.2021р., у якому просить у позові відмовити. В обґрунтування своїх заперечень відповідач 2 вказує, зокрема, що, оскільки на земельній ділянці кадастровий номер 6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 га відсутні будь-які об`єкти нерухомого майна, то застереження щодо передачі спірної земельної ділянки з державної в комунальну власність, викладені в ч. 2 ст. 117 ЗК України, застосуванню не підлягають. Крім того, перехід права власності на земельну ділянку від держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області до Наркевицької селищної об`єднаної територіальної громади в особі Наркевицької селищної ради не порушує прав та інтересів користувача спірною земельною ділянкою державного навчального закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей". Разом з тим, як зазначає відповідач 2 у відзиві, відсутність потреби у вищевказаного закладу професійної освіти проводити дослідницькі та навчальні заходи на спірній земельній ділянці сільськогосподарського призначення, а також приюдиційність факту використання третьою особою земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 для надання в приховану оренду суб`єктам господарської діяльності, свідчить про нецільове використання спірної земельної ділянки державним навчальним закладом, що згідно вимог п. ґ) ст. 141 ЗК України є підставою для припинення права користування земельною ділянкою. Отже, спірна земельна ділянка, на думку відповідача 2, передана з державної в комунальну власність правомірно, оскільки станом на дату видання наказу № 2-3351-СГ та підписання акта приймання-передачі від 06.06.2018р. право власності було зареєстровано саме за Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області, який реалізував своє право розпорядження спірною земельною ділянкою.
Представником державного навчального закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" надано суду письмові пояснення, відповідно до яких просить задовольнити позовні вимоги. Третьою особою зазначається, що на спірній земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна державної форми власності, що перебувають на балансі навчального закладу та підтверджується Державним актом на земельну ділянку та довідкою від 11.09.2020р., видана Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області. Також відзначається, що право користування не припинене і було зареєстроване в Державному земельному кадастрі та Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.12.2014р. Крім того, заклади освіти та установи професійної (професійно-технічної) освіти несуть відповідальність перед засновником за збереження та використання за призначенням закріпленого за ними майна. Контроль за використанням цього майна здійснюється засновником. Зазначене узгоджується із ст.ст. 1, 4, 6 Закону України "Про управління об`єктами державної власності". Проте, Міністерство освіти і науки України не надавало згоди на передачу земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 га, яка перебуває у постійному користуванні державного навчального закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" на підставі Державного акта від 23.10.2009р. № ЯЯ 332457.
Відповідач 1 подав заяву про розгляд справи без його участі.
Присутній представник третьої особи та прокурор в судовому засіданні наполягали на своїх вимогах викладених у письмових заявах.
Перелік обставин, які є предметом доказування; та доказів, якими сторони підтверджують або спростовують наявність даних обставин.
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-6801503712014 від 13.10.2014р. за Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області 23.10.2009р. зареєстровано право державної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 на підставі Державного акта від 23.10.2009р. № 332457.
Наказом Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області № 22-7103/14-14-СГ від 18.12.2014р. передано в постійне користування державному навчальному закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" земельну ділянку площею 201,5891 га (кадастровий номер 6820982100:04:029:0001) для дослідних і навчальних цілей, яка розташована за межами населених пунктів Дзеленецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області.
Наркевицька селищна об`єднана територіальна громада звернулася до Головного управління Держгеокадастру в Хмельницькій області із клопотанням № 111 від 05.03.2018р. про передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність орієнтовною площею 1200,00 га (кадастрові номера відсутні), які розташовані за межами населеного пункту Наркевицької ОТГ Волочиського району Хмельницької області.
Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-3351-СГ від 06.06.2018р. "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" вирішено: 1) передати Наркевицькій селищній раді Наркевицької селищної об`єднаної територіальної громади Волочиського району Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1540,2272 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Наркевицької селищної об`єднаної територіальної громади згідно додатку; 2) право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформляється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно додатку до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 06.06.2018р. № 22-3351-СГ до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які передаються у комунальну власність Наркевицькій селищній раді об`єднаної територіальної громади, входить також земельна ділянка з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 га.
Відповідно до акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018р. Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області відповідно до наказу від 06.06.2018р. № 22-3351-СГ передано із державної власності, а Наркевицькою селищною радою Наркевицької селищної об`єднаної територіальної громади прийнято у комунальну власність земельні ділянки згідно з додатком (в тому числі земельну ділянку з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 га).
Наказом Департаменту освіти і науки Хмельницької обласної держаної адміністрації № 48-к від 03.04.2019р. продовжено трудові відносини з Дорохом В.М., директором державного навчального закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" на підставі та на умовах додаткової угоди № 3 до контракту від 24.03.2011р. строком на 3 роки з 04.04.2019р. до 04.04.2022р.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (відділ у Волочиському районі) звернувся до директора державного навчального закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" із листом від 11.09.2020р., у якому повідомив, що відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-6801503712014 від 13.10.2014р. державному навчальному закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" надано в постійне користування земельну ділянку загальною площею 201,5891 га за кадастровим номером 6820982100:04:029:0001, яка відносить до земель сільськогосподарського призначення, цільове призначення для дослідних і навчальних цілей. На земельній ділянці розташовані слідуючі угіддя: сільськогосподарські угіддя 184,3892 га, несільськогосподарські угіддя 17,1999 га. Частина несільськогосподарських угідь зайнята багаторічними насадженнями, а також сільськогосподарськими та іншими господарськими будівлями і дворами.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницької області звернулося до Наркевицької селищної ради із листом від 31.12.2020р., у якому просило прийняти рішення про передачу земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 га з комунальної власності в державну власність в особі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 03.03.2021р. за державним навчальним закладом "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" 26.12.2014р. зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою 6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 га.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 18.01.2021р. № 240791258 26.12.2014р. земельна ділянка з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 га, цільовим призначенням: для дослідних і навчальних цілей, що знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Волочиський район, Дзеленецька сільська рада, надана в постійне користування державному навчальному закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" (землекористувач) на підставі наказу Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області № 22-7103/14-14-СГ від 18.12.2014р.
Відповідно до інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 03.03.2021р. за державним навчальним закладом "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" 26.12.2014р. зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6820982100:04:031:0025 площею 10,3848 га.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 04.03.2021р. № 246940009 26.12.2014р. земельна ділянка з кадастровим номером 6820982100:04:031:0025 площею 10,3848 га, цільовим призначенням: для дослідних і навчальних цілей, що знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Волочиський район, Дзеленецька сільська рада, надана в постійне користування державному навчальному закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" (правокористувач) на підставі наказу Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області № 22-7103/14-14-СГ від 18.12.2014р.
Згідно інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 05.03.2021р. за державним навчальним закладом "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" 01.07.2015р. зареєстровано право постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6820982100:03:001:0006 площею 14,5583 га.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 03.03.2021р. № 246767237 01.07.2015р. земельна ділянка з кадастровим номером 6820982100:03:001:0006 площею 14,5583 га, цільовим призначенням: для дослідних і навчальних цілей, що знаходиться за адресою: Хмельницька обл., Волочиський район, с. Дзеленці, вул. Центральна, земельна ділянка 38, надана в постійне користування державному навчальному закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" (правокористувач) на підставі рішення Дзеленецької сільської ради № 3 від 05.06.2015р. Власник: Міністерство освіти і науки України.
Державним навчальним закладом "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" надано інформацію № 109 від 15.03.2021р. про професійну підготовку за професією "Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва категорії "А1" у період 2016-2020рр.
Крім того, в матеріалах справи наявна копія статуту державного навчального закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей", затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 18.06.2020р. № 823.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів (визнання більш вірогідними), аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
З приводу права прокурора на звернення до суду із даним позовом, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно частин 3, 4, 5 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини (частина 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру").
Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу (абзаци 1-3 частини 4 статті 23 цього ж Закону).
Якщо підставою для представництва інтересів держави прокурор зазначив відсутність органу, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, то суд повинен перевірити вказані доводи прокурора незалежно від того, чи надав прокурор докази вчинення ним дій, спрямованих на встановлення відповідного органу (аналогічна позиція викладена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 26.06.2019р. у справі № 587/430/16-ц та від 15.01.2020р. у справі № 698/119/18). Тобто, суд самостійно перевіряє, чи справді відсутній орган, що мав би для захисту інтересів держави звернутися до суду з таким позовом як заявив прокурор. Процедура, передбачена абзацами 3, 4 частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" застосовується тільки до встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді у випадку, якщо захист законних інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження з такого захисту. Іншими словами, прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це відповідного суб`єкта лише тоді, коли той має повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах, але не здійснює чи неналежно їх здійснює.
Як свідчать матеріали справи, спірна земельна ділянка вибула з володіння держави внаслідок порушення закону органом, уповноваженим від імені держави на розпорядження цією земельною ділянкою - ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, яке реалізовувало повноваження Держгеокадастру на території Хмельницької області, яким включено до переліку земель, які передано з державної в комунальну власність ті, які не можуть передаватися у комунальну власність, та перебувають у постійному користуванні державного навчального закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей".
У спірних правовідносинах вимоги ст. 17 Земельного кодексу України порушені саме ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, яке реалізовувало повноваження Держгеокадастру. Тому, захист інтересу держави в суді, який полягає у скасуванні оспорюваного наказу, не узгоджується із інтересами зазначених органів.
Оскільки саме ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області є відповідачем за основною вимогою про визнання недійсним спірного наказу в частині, тому вказана юридична особа не може бути позивачем, оскільки чинним законодавством не допускається збіг в одній особі позивача і відповідача (правова позиція Верховного Суду України, ухвала від 02.03.2011р. у справі № 6-58303св10).
Разом з тим, Верховним Судом у постанові від 15.01.2020р. у справі № 698/119/18 зроблено висновок, що звернення прокурора з позовом про скасування наказу Держгеокадастру, якого вказано в якості співвідповідача, обґрунтовує відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати функцію захисту, та є підставою для представництва ним інтересів держави.
Окрім того, ні Держгеокадастр, ні ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, ні їх посадові особи не вправі самостійно скасувати спірний наказ, оскільки на його підставі за Наркевицькою селищною радою зареєстровано право комунальної власності, тому вказане суперечитиме вимогам ч. 1 ст. 154 ЗК України.
Більше того, обласною прокуратурою повідомлено ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області про виявлені порушення інтересів держави (лист № 24-61вих-20 від 25.11.2020р.), які обмежились направленням листів на адресу Наркевицької селищної ради.
Листом № 24-60вих-20 від 25.11.2020р. повідомлено Наркевицьку селищну раду про виявлені порушення та інформовано про вказане для вжиття заходів щодо повернення земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 га до державної власності, проте листом № 652 від 03.12.2020р. рада повідомила про те, що заходи вживатись не будуть.
Враховуючи викладене, органом уповноваженим здійснювати захист інтересів держави у спірних відносинах є також Міністерство освіти і науки.
Державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 18.01.2021р. є державною організацією (установою, закладом), засновником якого є Міністерство освіти і науки України, яке згідно п. 6 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про професійну (професійно-технічну) освіту" наділено правом розпорядження державним майном, що перебуває у користуванні підпорядкованих професійно-технічних навчальних закладів.
У зв`язку з наведеним обласною прокуратурою 25.11.2020р. спрямовано лист Міністерству освіти і науки України № 24-62вих-20 для вжиття заходів щодо повернення земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 га до державної власності, у тому числі в судовому порядку. Міністерство освіти і науки України листом № 1/11-121 від 12.01.2021р. звернулося до обласної прокуратури з проханням забезпечити збереження державного майна в державній власності та проінформувало про те, що будь-яких дій, спрямованих на повернення спірних земельних ділянок не вчиняло.
З огляду на вищевикладене, суд вважає, що прокурором дотримано встановлений ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" порядок щодо звернення до органів, уповноважених на захист майнових інтересів держави, яким у даній справі є Міністерство освіти і науки України. У зв`язку з отриманням відповіді зазначеного органу про непред`явлення позову та відсутність будь-яких посилань вказаного органу на вчинення дій для усунення виявлених порушень, прокурор правомірно скористався процесуальними повноваженнями щодо звернення з позовом до суду.
Таким чином, суд дійшов висновку про наявність законних підстав для представлення прокурором інтересів держави у даній справі.
Відповідно ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 ЗК України).
Загальний порядок передачі земель з державної у комунальну власність визначено статтею 117 Земельного кодексу України.
Розпорядженням КМУ від 31.01.2018р. № 60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" передбачено порядок передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад.
Відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Таким чином, з аналізу вказаної норми вбачається, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади.
Такими органами є Головні управління Держгеокадастру відповідно до частини четвертої статті статі 122 Земельного кодексу України та наказу Мінагрополітики від 29.09.2016р. № 333 "Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру".
За положеннями ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Із інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 18.01.2021р. (а.с. 43-47) та інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 03.03.2021р. (а.с. 123) вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 площею 201,5891 перебуває на праві постійного користування державного навчального закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" на підставі наказу № 22-7103/14-14-СГ від 18.12.2014р.
Також судом встановлено, що наказом Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області № 22-7103/14-14-СГ від 18.12.2014р. (а.с. 76) передано в постійне користування державному навчальному закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" земельну ділянку площею 201,5891 га (кадастровий номер 6820982100:04:029:0001) для дослідних і навчальних цілей, яка розташована за межами населених пунктів Дзеленецької сільської ради Волочиського району Хмельницької області.
Враховуючи наявність державної реєстрації права постійного користування, а також відсутність доказів скасування або визнання недійсним наказу Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області № 22-7103/14-14-СГ від 18.12.2014р., суд дійшов до висновку, що з моменту видачі означеного наказу у третьої особи виникло право постійного користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001.
Згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 18.01.2021р. (а.с. 62-64) державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" - державний заклад, засновником якого є Міністерство освіти та науки України, вид діяльності загальна середня освіта, професійно-технічна освіта.
За положеннями п. 1.1. статуту державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" (професійний ліцей) є підпорядкованим Міністерству освіти та науки України державним закладом другого (базового) рівня професійної (професійно-технічної) освіти, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття робітничих кваліфікацій профільної середньої освіти.
Як передбачено п. 6.1. статуту, професійний ліцей належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України, місцевого органу управління освітою відповідно до повноважень, визначених нормативно-правовими актами.
Відповідно до п. 7.8. статуту для забезпечення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації робітничих кадрів професійний ліцей використовує навчально-матеріальну базу та земельну ділянки відповідно до паспортів, технічної документації, витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, актів на право постійного користування землею, інших правовстановлюючих документів.
Згідно п. 7.9. статуту майно професійного ліцею є об`єктами державної власності, що закріплені за професійним ліцеєм на праві оперативного управління. Функції управління майном, яке закріплено за професійним ліцеєм, здійснює Міністерство освіти і науки України. Майно та земельні ділянки, що закріплюються за професійним ліцеєм, не можуть бути предметом застави, а також не підлягають перепрофілюванню, використанню не за цільовим призначенням, вилученню або передачі у власність, оренду юридичним і фізичним особам без згоди Міністерства освіти і науки України, крім передбачених законодавством випадків.
Передача професійного ліцею з державної у комунальну власність здійснюється відповідно до законодавства (п. 7.10. статуту).
У відповідності до п. 7.11. статуту професійний ліцей несе відповідальність перед Міністерством освіти і науки України за збереження та використання за призначенням закріпленого за ним майна.
Відповідно до пункту 2 частини 2, частини 1 статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Згідно статті 49 Закону України "Про професійну (професійно-технічну) освіту" засновник закріплює за закладами професійної (професійно-технічної) освіти державної або комунальної форми власності та установами професійної (професійно-технічної) освіти об`єкти права власності, які належать засновнику на праві власності або орендовані ним у інших власників.
Заклади освіти та установи професійної (професійно-технічної) освіти несуть відповідальність перед засновником за збереження та використання за призначенням закріпленого за ними майна. Контроль за використанням цього майна здійснюється засновником.
Статтею 1 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" визначено, що управління об`єктами державної власності - це здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" встановлено, що суб`єктами управління об`єктами державної власності є, зокрема, міністерства, інші органи виконавчої влади та державні колегіальні органи (далі - уповноважені органи управління).
Пунктами 11, 18, 28 частини 1 статті 6 вищеназваного Закону унормовано, що уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань ведуть облік об`єктів державної власності, що перебувають в їх управлінні, здійснюють контроль за ефективним використанням та збереженням таких об`єктів; погоджують передачу об`єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об`єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук, а також передачу об`єктів комунальної власності в державну власність; у випадках, передбачених законодавством, приймають рішення про передачу об`єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об`єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук; забезпечують оформлення прав на земельні ділянки (у разі відсутності необхідних документів) та уточнення меж земельних ділянок державних і казенних підприємств, державних установ, організацій та об`єктів нерухомості (будівлі, споруди), що не увійшли до статутних капіталів господарських товариств, утворених у процесі корпоратизації державних підприємств.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Судом встановлено, що Міністерство освіти і науки України не надавало згоди на передачу земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001, яка перебуває у постійному користуванні державного навчального закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" на підставі наказу Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області № 22-7103/14-14-СГ від 18.12.2014р., з державної в комунальну власність.
Отже, виходячи з вищенаведеного, відповідач 1 не мав повноважень щодо розпорядження спірною земельною ділянкою державної власності.
Окрім того, припинення права постійного користування земельними ділянками може відбуватись лише на підставі закону. Такі підстави передбачені ст. 141 ЗК України, зокрема, добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій.
Відповідно до положень ч.ч. 3, 4 ст. 142 ЗК України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його письмовою згодою та оформленою належним чином заявою до суб`єкта, який здійснює функції власника земельної ділянки.
Однак, у державного навчального закладу "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" право постійного користування земельною ділянкою не припинялося ані шляхом добровільної відмови, ані шляхом припинення діяльної державної установи.
Відповідно до частини 1 статті 393 Цивільного кодексу України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Пунктом г частини 3 статті 152 Земельного кодексу України встановлено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до частини 1 статті 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Приписами статті 21 Цивільного кодексу України унормовано, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Враховуючи вищевикладене, вимога прокурора про визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-3351-СГ від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 є обґрунтованою.
Крім того, оскільки згідно п. 2 акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018р., такий акт разом із вказаним наказом є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку, з метою ефективної реалізації порушених прав позивача, суд вважає за належне також визнати недійсним акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної в комунальну власність від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001.
Відтак, позов заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Міністерства освіти і науки України до 1. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький 2. Наркевицької селищної ради, смт. Наркевичі Волочиського району Хмельницької області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей", Хмельницька обл., м. Волочиськ про визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-3351-СГ від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001; про визнання недійсним акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної в комунальну власність від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001, суд задовольняє в повному обсязі.
Заперечення Наркевицької селищної ради стосовно відсутності на спірній земельній ділянці будь-яких об`єктів нерухомого майна спростовуються інформацією відділу у Волочиському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, що надана у листі від 11.09.2020р., згідно якого на земельній ділянці з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001 (складається із сільськогосподарських та несільськогосподарських угідь) розташовані сільськогосподарські та інші господарські будівлі та двори (житлові будинки, сараї, склади, корівники, гаражі пилорама та ін.). Також необґрунтованими є твердження відповідача 2 щодо не порушення прав та інтересів третьої особи, оскільки державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей", як землекористувач, на праві постійного користування наділений визначеними ст. 95 ЗК України правами щодо земельної ділянки, а саме: самостійно господарювати на землі; власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур, на вироблену продукцію; використовувати у встановленому порядку для власних потреб наявні на земельній ділянці загальнопоширені корисні копалини, торф, ліси, водні об`єкти, а також інші корисні властивості землі; на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом; споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди. Крім того, питання нецільового використання спірної земельної ділянки, на що звертає увагу відповідач 2, не є предметом розгляду даної справи. Однак, згідно статутних положень державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей" використовує земельні ділянки за цільовим призначенням, тобто для дослідних і навчальних цілей. При цьому, як слідує із інформації від 15.03.2021р. у період з 2016р. по 2020р. вищевказаний навчальний заклад здійснював випуск учнів за професією "тракторист-машиніст" сільськогосподарського виробництва категорії "А1".
Судом враховується, що з огляду на положення частини 1 статті 9 Конституції України, ратифікацію Законом України №475/97-ВР від 17.07.1997 року Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції, прийняття Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини (далі - Суд) як джерело права. Зокрема, у рішенні Суду у справі Трофимчук проти України №4241/03 від 28.10.2010 року Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Відповідно до ст. 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідачів в рівних частинах в зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись статтями 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Міністерства освіти і науки України до 1. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький 2. Наркевицької селищної ради, смт. Наркевичі Волочиського району Хмельницької області за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача державний навчальний заклад "Волочиський промислово-аграрний професійний ліцей", Хмельницька обл., м. Волочиськ про визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-3351-СГ від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001; про визнання недійсним акта приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної в комунальну власність від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001, задовольнити.
Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-3351-СГ від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001.
Визнати недійсним акт приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення з державної в комунальну власність від 06.06.2018р. в частині передачі з державної в комунальну власність земельної ділянки з кадастровим номером 6820982100:04:029:0001.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1, ідентифікаційний код 39767479) на користь Хмельницької обласної прокуратури (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, ідентифікаційний код 02911102) 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень 00 коп.).
Видати накази.
Стягнути з Наркевицької селищної ради (31260, Хмельницька область, Волочиський район, смт. Наркевичі, вул. Незалежності, 2, ідентифікаційний код 04403444) на користь Хмельницької обласної прокуратури (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, ідентифікаційний код 02911102) 2270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят гривень 00 коп.).
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 12.05.2021 року.
СуддяС.В. Заверуха
Віддрук. 6 прим.:
1 - до справи;
2 - позивачу (01135, м. Київ, пр. Перемоги, 10);
3 - Хмельницькій обласній прокуратурі (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3);
4 - відповідачу 1 (29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1);
5 - відповідачу 2 (31260, Хмельницька обл., смт. Наркевичі, вул. Незалежності, 2);
6 - третій особі (31200, Хмельницька обл., м. Волочиськ, вул. Запорізька, б. 9).
Всім рекоменд. з повідом.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2021 |
Оприлюднено | 02.09.2022 |
Номер документу | 96822167 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заверуха С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні