Рішення
від 13.05.2021 по справі 600/43/21-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 травня 2021 р. м. Чернівці Справа № 600/43/21-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" до Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області про визнання протиправною бездіяльність та стягнення грошової застави,-

В С Т А Н О В И В:

Описова частина

Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача

В поданому до суду адміністративному позові, з урахуванням нової редакції позову, позивач просить суд винести рішення, яким:

- визнати протиправними дії Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області щодо не здійснення дій з повернення грошової застави в розмірі 8000 грн за реєстрацію депутатів, та перерахування грошової застави до бюджету Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області;

- стягнути з Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області на користь Чернівецької обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» грошову заставу в розмірі 8000 гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що 22.09.2020 р. Чернівецькою обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" було здійснено безготівковий платіж на спеціальний (депозитний) рахунок Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області для реєстрації кандидатів у депутати до Карапчівської сільської ради. Згідно відомостей про встановлення результатів виборів Карапчівською сільською територіальною виборчою комісією, Чернівецька Обласна організація політичної партії СЛУГА НАРОДУ отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів (8 депутатських мандатів) до Карапчівської сільської ради, висунутого Чернівецькою Обласною організацією політичної партії СЛУГА НАРОДУ , на перших місцевих виборах 25.10.2020 року. Позивач вказує, що станом на 31.12.2020 року Карапчівська територіальна виборча комісія не повернула грошову заставу в розмірі 8000 грн на рахунок Чернівецької обласної організації політичної партії СЛУГА НАРОДУ у відповідності до Виборчого кодексу України.

Відповідач - Карапчівська сільська рада у відзиві на позов зазначає про необхідність залишення без розгляду позовної заяви, оскільки позивачем не обґрунтовано яким чином порушені права та інтереси позивача. Також відповідач вказав, що оскільки позивач пропустив строк звернення із заявою про повернення грошової застави, відповідні кошти були перераховано до Глибоцького УК/Йорданетський МБ24060600.

Рух справи у суді

Ухвалою суду від 11.01.2021 р. адміністративний позов залишено без руху. 21.01.2021 року позивачем виправлено недоліки адміністративного позову, у зв`язку із чим 26.01.2021 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження в даній справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

Фактичні обставини справи, встановлені судом

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено на 25.10.2020 чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Згідно постанови Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

10.08.2020 Центральною виборчою комісією постановою "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 № 172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Івано-Франківської області.

Центральною виборчою комісією 30.08.2020 прийнято постанову № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 10.09.2020 № 246 визначено розмір грошової застави на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

22.09.2020 р. з метою реєстрації кандидатів у депутати до Карапчівської сільської ради, позивач здійснив безготівковий платіж в сумі 10000 грн на спеціальний (депозитний) рахунок Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області, що підтверджується платіжним дорученням № 109 від 22.09.2020 р. (а.с. 9).

Відповідно до відомостей про результати виборів депутатів до Карапчівської сільської ради від Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" обрано 8 кандидатів. (а.с. 10-13).

Матеріали справи містять заяву позивача подану до Карапчівської сільської ради (без дати) про повернення грошової застави в сумі 8000 гривень. (а.с. 51).

Також матеріали справи містять платіжне доручення №5 від 12.11.2020 р. про перерахування 27000 грн грошової застави з рахунків виборчих фондів Карапчівською сільською ТВК до Глибоцького УК/Йорданетський МБ24060600. (а.с. 52).

Мотивувальна частина

Згідно з п. 20 ч. 1 ст. 92 Конституції України організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

Виборчий Кодекс України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до абз. 2-5 ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України організація партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) ради, або організація відповідної партії вищого рівня у багатомандатному виборчому окрузі після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу з розрахунку двадцять відсотків мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, за кожного кандидата.

Організація партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, висунута шляхом самовисування на посаду сільського, селищного, міського голови (міста з кількістю виборців до 75 тисяч), у єдиному одномандатному виборчому окрузі, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу.

Організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.

Центральна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день після початку виборчого процесу на підставі відомостей Державного реєстру виборців станом на день початку виборчого процесу відповідних місцевих виборів визначає розмір грошової застави для кожного єдиного сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного виборчого округу, невідкладно оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті та інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії.

Згідно з ч. 3 ст. 225 Виборчого кодексу України реквізити рахунку для внесення грошової застави не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу розміщуються відповідною територіальною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності) та/або на стенді офіційних матеріалів такої комісії, а також передаються до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному веб-сайті.

Відповідно до ч.5 та ч. 6 ст. 225 Виборчого кодексу України грошова застава, внесена організацією партії, яка висунула кандидатів у депутати, або організацією відповідної партії вищого рівня, або кандидатом, який висувався шляхом самовисування, повертається у разі, якщо за підсумками виборів організація партії отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів або кандидата визнано обраним у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів, на рахунок суб`єкта внесення застави, з якого вносилася грошова застава. Грошова застава повертається відповідному суб`єкту внесення, якщо за результатами місцевих виборів кандидата визнано обраним сільським, селищним, міським головою.

В інших випадках грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується відповідно до сільського, селищного, районного у місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету.

Згідно з ч.7 ст. 225 Виборчого кодексу України порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування.

Процедура повернення грошової застави регламентована Постановою ЦВК від 21.08.2020 № 193 "Про Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах" та наказом Міністерства фінансів України від 21.08.2020 року за № 517 "Про затвердження порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах".

Згідно з п.9 Постанови ЦВК від 21.08.2020 № 193 грошова застава, внесена місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, повертається у разі, якщо за підсумками виборів місцева організація політичної партії отримала право на участь у розподілі депутатських мандатів, на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві. Грошова застава, внесена місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, повертається у разі, якщо за підсумками виборів особу (осіб) визнано обраною депутатом (депутатами), у розмірі, що вносився за такого кандидата (кандидатів), на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві.

Грошова застава, внесена місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня, повертається на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві, у разі, якщо за результатами місцевих виборів кандидата визнано обраним сільським, селищним, міським головою.

Грошова застава, внесена особою, яка була висунута кандидатом у депутати шляхом самовисування, на підставі заяви, поданої до відповідної територіальної виборчої комісії, повертається суб`єкту її внесення на рахунок, зазначений у відповідній заяві, у разі, якщо за підсумками виборів особу визнано обраною депутатом.

Грошова застава, внесена особою, яка була висунута на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом самовисування, повертається, у разі, якщо за результатами місцевих виборів зазначену особу визнано обраною сільським, селищним, міським головою. Повернення грошової застави суб`єкту її внесення здійснює територіальна виборча комісія на рахунок, зазначений у заяві, поданій до відповідної територіальної виборчої комісії.

Повернення застави територіальною виборчою комісією здійснюється у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів.

Відповідно до п. 10 Постанови ЦВК від 21.08.2020 № 193 в інших випадках грошова застава у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів перераховується відповідно до сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету.

На підставі положень ч. 5 ст. 225 Виборчого кодексу України та п. 9 Постанови ЦВК від 21.08.2020 № 193 суд дійшов висновку, що якщо за результатами місцевих виборів кандидатів у депутати визнано обраними, грошова застава повертається у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів на рахунок, з якого вона вносилася, або на рахунок, зазначений у відповідній заяві. Тобто, територіальна виборча комісія, в незалежності від поданої позивачем заяви, зобов`язувалась повернути Чернівецькій обласній організації політичній партії "СЛУГА НАРОДУ" грошової застави у восьмиденний строк з дня офіційного оприлюднення результатів виборів.

Судом встановлено, що відповідно до відомостей про результати виборів депутатів до Карапчівської сільської ради від Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" обрано 8 кандидатів. Таким чином сплачена позивачем грошова застава на спеціальний (депозитний) рахунок Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області підлягала поверненню Карапчівською сільською територіальною виборчою комісією Чернівецького району Чернівецької області на рахунок позивача. Проте відповідач протиправно не здійснив повернення вищевказаної грошової застави позивачу.

На підстав вказаного суд дійшов висновку, що не здійснивши повернення Чернівецькій обласній організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" грошової застави в розмірі 8000 грн Карапчівська сільська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області вчинила бездіяльність, оскільки не дотрималася вимог частини 5 статті 225 Виборчого кодексу України та пункту 9 Постанови ЦВК від 21.08.2020 № 193.

Висновки за результатами розгляду справи

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За результатами розгляду справи судом встановлено протиправну бездіяльність Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області щодо неповернення Чернівецькій обласній організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" грошової застави в розмірі 8000 гривень. Таким чином, суд вважає, що належним та ефективним способом відновлення порушеного права позивача буде прийняття рішення про стягнення з Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, за рахунок коштів місцевого бюджету, на користь Чернівецької обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" грошової застави в розмірі 8000 гривень.

На підставі вказаного суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Судові витрати

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України ,-

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправними дії Карапчівської сільської територіальної виборчої комісії Чернівецького району Чернівецької області щодо не здійснення дій з повернення грошової застави в розмірі 8000 грн за реєстрацію депутатів, та перерахування грошової застави до бюджету Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області.

3. Стягнути з Карапчівської сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, за рахунок коштів місцевого бюджету, на користь Чернівецької обласної організації політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» грошову заставу в розмірі 8000 гривень.

4. Стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів судовий збір в сумі 2102 грн згідно платіжного доручення № 221 від 29.12.2020 року та судовий збір на суму 2270 грн згідно платіжного доручення від 19 січня 2021 року № 233.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення складання.

Найменування сторін:

позивач: Чернівецька обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" (вул. Руська, 1-А, офіс 301, м. Чернівці, 58008, код РНОКПП 43671311);

відповідачі: Карапчівська сільська рада Чернівецького району Чернівецької області (вул.Головна, 62Б, с.Йорданешти, Глибоцький район, Чернівецька область, 60421, код ЄДРПОУ 04417091), Карапчівська сільська територіальна виборча комісія Чернівецького району Чернівецької області (вул.Головна, 62Б, с.Йорданешти, Глибоцький район, Чернівецька область, 60421, код ЄДРПОУ 43804029).

Суддя Т.М. Брезіна

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2021
Оприлюднено17.05.2021
Номер документу96861088
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —600/43/21-а

Рішення від 13.05.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 26.01.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні