Рішення
від 13.05.2021 по справі 200/2050/21-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 травня 2021 р. Справа№200/2050/21-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С. розглянув в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державного підприємства «Великоанадольське лісове господарство» до Державної екологічної інспекції у Донецькій області про визнання протиправними та скасування припису, -

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Державне підприємство «Великоанадольське лісове господарство» звернулося до суду з позовною заявою до Державної екологічної інспекції у Донецькій області про визнання протиправним та скасування припису від 08.12.2020 № 05-40 через безпідставність його прийняття.

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що відповідачем проведено перевірку позивача з питань дотримання ним вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, під час якої відповідачем встановлені порушення, з якими позивач не погоджується. Так, за змістом позову, перевірку призначено на підставі звернення фізичної особи, що містить лише загальні висловлювання без конкретизації фактів нібито допущених позивачем порушень. В зазначеному зверненні йдеться про санітарну вирубку лісів, втім це питання вже перевірялось відповідачем під час перевірки, проведеної в період з 21.01.2020 по 03.02.2020. Також у позові вказано, що відповідачем тричі проводились перевірки, під час якої перевірялись лісорубні квитки за 2019-2020 роки (через їх ненадання прийнято й спірний припис), тобто фактично з одного й того самого питання, що є неприпустимим, за наведене у приписі порушення директор позивача притягався до адміністративної відповідальності. Позивач також зауважив на незрозумілості припису.

16.04.2021 позивач надав суду додаткові пояснення, де вказав, що в направленні на перевірку не вказано обсяг заходу контролю, що підлягає проведенню. Усі направлення на попередні перевірки не відрізняються від направлення на перевірку, за наслідком якої прийнято спірний припис. На думку позивача наведене свідчить про те, що відповідачем неодноразово перевіряються одні й ті самі питання.

У наданих суду додаткових письмових поясненнях від 06.05.2021 позивач зазначив, що підготував усі витребувані відповідачем у спірному приписі документи. Втім, оскільки відповідач не усунув порушення закону в направленні на перевірку, не надав належним чином оформлену вимогу на витребування документів, не визначив спосіб надання витребуваних документів, а також не з`явився для отримання зазначених в приписі документів та не визначив спосіб надання документів, копії таких документів були знищені після строку виконання припису. Тобто, підготовлені позивачем документи не були отримані відповідачем з власної вини.

Відповідач проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечував, підстави незгоди із позовом визначив в наданому до суду відзиві. За змістом відзиву оспорюване рішення є правомірним, прийнято у межах наявних повноважень. Позивач відмовився від надання витребуваних під час перевірки відповідачем документів. Ознак повторності у перевірених питаннях,немає, оскільки перевірялись інші лісництва позивача. Відповідач вважає, що враховуючи посилання позивача про фактичне виконання припису свідчить про те, що цей припис не має будь яких негативних наслідків відносно позивача, що також свідчить про необґрунтованість заявлених позивачем вимог.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 01.03.2021 відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду у спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін. Ухвалами від 31.03.2021 відмовлено відповідачу у розгляду справи за правилами загального позовного провадження, витребувано додаткові докази у справі. Ухвалою від 30.04.2021 повторно витребувано зі сторін додаткові докази у справі.

Згідно з ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 цього Кодексу датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ

Позивач, Державне підприємство «Великоанадольське лісове господарство» , є юридичною особою, зареєстровано та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців за кодом 00991752, місцезнаходженням позивача є: смт Графське Волноваського району, вул. Висоцького, буд. 9.

17.02.2020 ОСОБА_1 звернувся до Державної екологічної інспекції у Донецькій області (відповідач) із заявою про проведення перевірки позивача з приводу порушення природоохоронного законодавства. За змістом звернення ДП «Великоанадольське лісове господарство» випилюються дерева без відповідних дозволів під виглядом санітарних вирубок. У заяві вказано, що керівництво підприємства позивача порушує існуючі норми природоохоронного законодавства, в лісництвах не здійснюються заходи охорони лісів, не здійснюються розчищення лісів від засмічення.

Листом від 03.03.2020 № 2.6/378/0/46-20ПЗ Міністерство енергетики та захисту довкілля України погодило проведення позапланового заходу державного контролю (нагляду) Державного підприємства «Великоанадольське лісове господарство» на підставі звернення фізичної особи.

23.11.2020 відповідачем прийнято наказ про проведення позапланової перевірки позивача № 664.

23.11.2020 відповідачем видано своїм посадовим особам направлення № 551/20 на проведення позапланової перевірки з 24.11.2020 по 07.12.2020, які направлялись позивачу та ним отримано, що вбачається з його листа від 22.04.2020 № 01-33/181 із запереченнями щодо проведення перевірки через карантин у країні.

26.11.2020 позивачем отримано вимогу вказаних посадових осіб про надання в рамках перевірки таких документів: лісорубні квитки за 2019 та 2020 роки по Великоанадольському, Великоновосілківському та Златоустівському лісництвам; матеріали лісовпорядкування та обстеження для рубок формування та оздоровлення лісів по Великоанадольському, Великоновосілківському та Златоустівському лісництвам; перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів за 2019 та 2020 роки по Великоанадольському, Великоновосілківському та Златоустівському лісництвам; відомості обліку дерев, призначених під рубки за 2019 та 2020 роки по Великоанадольському, Великоновосілківському та Златоустівському лісництвам.

Про отримання цієї вимоги свідчить наявний на вимозі підпис директора позивача - ОСОБА_2

30.11.2020 позивач направив відповідачу лист № 01-33/449 про надання інформації, де вказано, що зі звернення ОСОБА_1 неможливо встановити, де і коли сталися порушення. Позивач зазначив, що готовий надати документи, але для перевірки конкретних фактів порушень. Зауважив, що перевірка проводиться лише за наявності підстав, а повторна перевірка тим самих фактів забороняється.

07.11.2020 відповідачем складено акт № 05-40 за результатами перевірки позивача, за змістом якого під час перевірки підприємством не надано відповідачу документів, що вимагались в межах перевірки у вимозі про надання документів, отриманій позивачем 26.11.2020 чим порушено п. в ст. 20-1 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища .

08.12.2020 відповідачем прийнято припис № 05-40, де вказано позивачу надати лісорубні квитки за 2019 та 2020 роки по Великоанадольському, Великоновосілківському та Златоустівському лісництвам; матеріали лісовпорядкування та обстеження для рубок формування та оздоровлення лісів по Великоанадольському, Великоновосілківському та Златоустівському лісництвам; перелік заходів з поліпшення санітарного стану лісів за 2019 та 2020 роки по Великоанадольському, Великоновосілківському та Златоустівському лісництвам; відомості обліку дерев, призначених під рубки за 2019 та 2020 роки по Великоанадольському, Великоновосілківському та Златоустівському лісництвам. У приписі вказано надати ці документи до 08.01.2021 (постійно).

У зауваженнях до акту перевірки від 19.02.2021 № 04-07 позивачем вказано про виконання ним спірного припису від 08.12.2020 № 05-40.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА, ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ

Згідно зі ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до п. 10 ст. 4 цього Закону посадові особи органу державного нагляду (контролю) з метою з`ясування обставин, які мають значення для повноти проведення заходу, здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом.

За приписами ч. 1 ст. 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

Фізичні особи та посадові особи органів місцевого самоврядування, які подали безпідставне звернення про порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, несуть передбачену законом відповідальність. Повторне проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю), забороняється.

Відповідно до ст. 7 цього Закону для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону № 877-V орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право, зокрема: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.

Так, відповідачем дотримано вимог законодавства щодо організації перевірки та оформлення результатів її проведення.

Як вбачається з матеріалів справи, за наслідком перевірки відповідачем складено акт, де вказано із посиланням на п. в ст. 20-1 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища про допущення позивачем порушення під час перевірки - ненадання відповідачу документів, що вимагались в межах перевірки у вимозі про надання документів, отриманій позивачем 26.11.2020.

Згідно зі ст. 1 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об`єктів, пов`язаних з історико-культурною спадщиною.

Відповідно до п. г ст. 10 цього Закону екологічні права громадян забезпечуються здійсненням державного та громадського контролю за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Згідно з п. в ст. 20-1 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів належить одержання безоплатно від центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань.

Відповідно до п.п. 1, 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275 державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Тобто, відповідач вповноважений на отримання від позивача необхідних для перевірки документів.

08.12.2020 відповідачем на підставі акту перевірки у зв`язку з допущеним позивачем під час перевірки порушенням прийнято припис № 05-40, де вказано позивачу надати документи, витребувані вимогою, отриманою позивачем 26.11.2020. У приписі вказано надати ці документи до 08.01.2021 (постійно).

Посилання позивача на неможливість виконати припис через його незрозумілість суд не приймає, оскільки у наданих 06.05.2021 суду поясненнях позивач зазначив, що підготував усі витребувані у спірному приписі документи, втім, копії таких документів були знищені після строку виконання припису, оскільки відповідач не усунув порушення закону в направленні на перевірку вимог законодавства, не надав належним чином оформлену вимогу на витребування документів, не визначив спосіб надання витребуваних документів та також не з`явився для отримання зазначених в приписі документів та не визначив спосіб надання документів і не з`явився для їх отримання.

Тобто, позивачу було зрозуміло, які документи в нього вимагались та у який строк їх необхідно було надати, що суперечить викладеному позивачем у позові стосовно незрозумілості припису відповідача.

Зазначення у приписі строком його виконання постійно не впливає на наявність в позивача обов`язку надати витребувані документи до 08.01.2021, про що вказано у приписі.

Вимогу (рукописну) про витребування цих документів позивач отримував під час проведення перевірки 26.11.2020, про що свідчить підпис на вимозі директора позивача - Титаренка Д.І., втім витребувані документи відповідачу не надані.

Доводи позивача про неможливість надати відповідачу витребувані документи через не визначення відповідачем способу їх надання суд також не приймає до уваги, оскільки наведене не позбавляло позивача можливості надати відповідачу такі документи поштою або будь-яким іншим способом, що відповідає загальним звичаям ділового обороту.

Відповідно до ст. 11 Закону № 877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом;

не створювати перешкоди органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні ними заходів державного нагляду (контролю), за умови що зазначені заходи здійснюються такими особами відповідно до вимог закону;

виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства;

надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону;

одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.

Тобто, позивачем не виконано обов`язки, покладені на нього під час здійснення державного нагляду (контролю) Законом № 877-V.

Стосовно посилань позивача про перевірку відповідачем одного й того самого питання неодноразово суд зазначає, що перевірка, за наслідком якої прийнято спірний припис, стосувалась Великоанадольського, Великоновосілківського та Златоустівського лісництв. Саме щодо цих лісництв вимагались певні документи, вимогу про що позивачем отримано 26.11.2020 та ненадання яких стало підставою прийняття оскаржуваного припису. Доказів того, що у межах інших перевірок відповідачем вимагались ті самі документи стосовно Великоанадольського, Великоновосілківського та Златоустівського лісництв суду не надано. Так, зокрема, з наданих суду сторонами актів попередні перевірок, за наслідками яких складено акти від 30.03.2020 № 05-01, від 28.09.2020 № 05-24 вбачається, що зазначені перевірки стосувались Ялинського лісництва.

Суд не приймає також доводи позивача про те, що він не мав надавати відповідачу витребувані документи через безпідставність перевірки (звернення фізичної особи, що стало підставою перевірки не містить конкретних фактів порушень позивача; у зверненні зазначено лише про санітарну вирубку лісів; у направленні на перевірку не вказано обсяг її проведеного заходу контролю) оскільки позивачем не оскаржувалися наказ, погодження на проведення перевірки позивачем, підстави вважати їх протиправними в межах цієї справи відсутні.

Інших доводів щодо протиправності припису від 08.12.2020 № 05-40 позивач суду не повідомив.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно з ч. 1 ст. 77 цього Кодексу кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, позивачем не доведено наявності підстав для скасування припису від 08.12.2020 № 05-40, а отже позов задоволенню не підлягає.

Підстави для здійснення розподілу судових витрат відсутні.

З огляду на викладене вище та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог Державного підприємства «Великоанадольське лісове господарство» до Державної екологічної інспекції у Донецькій області про визнання протиправними та скасування припису, - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Згідно з пп. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Відомості про сторін:

позивач: Державне підприємство «Великоанадольське лісове господарство» - код ЄДРПОУ 00991752, адреса: 85727, Донецька обл., Волноваський р-н, селище міського типу Графське, вул. Висоцького, будинок 9;

відповідач: Державна екологічна інспекція у Донецькій області - код ЄДРПОУ 25707002, адреса: 87500, Донецька обл., місто Маріуполь, вулиця Університетська, будинок 6.

Суддя А.С. Михайлик

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.05.2021
Оприлюднено17.05.2021
Номер документу96896486
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2050/21-а

Постанова від 14.09.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Постанова від 14.09.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 16.07.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 16.07.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 25.06.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 13.05.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 30.04.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 01.03.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні