ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
з питань закриття провадження у справі
Справа № 500/1199/21
06 травня 2021 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чепенюк О.В.,
за участю секретаря судового засідання Кухар О.Л.,
представника позивача Кукурудзи А.Є.,
представника відповідача Карпяк К.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про закриття провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 через представника - адвоката Кукурудзу Андрія Євгеновича звернулася до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, у якому просить:
визнати протиправним і скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 23.02.2021 за № 19-139/14-21-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою ,
зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 їй у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту села Романівка на території Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області.
В обґрунтування позову позивач вказує, що у лютому 2021 року втретє звернулася до відповідача із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5857 га у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту села Романівка на території Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області. Оскаржуваним наказом від 23.02.2021 № 19-139/14-21-СГ позивачу відмовлено у наданні дозволу у зв`язку із тим, що на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 17.02.2021 за № 83-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної форми власності у комунальну власність земельну ділянку, на яку претендувала ОСОБА_1 , передано у комунальну власність Байковецькій сільській раді.
З аналогічними заявами ОСОБА_1 ще раніше двічі зверталась до відповідача, зокрема у вересні 2020 року та у листопаді 2020 року. У задоволенні цих заяв позивачу було відмовлено із посиланням на необхідність уточнення місця розташування зазначеної земельної ділянки та необхідністю погодження цієї заяви із Байковецькою сільською радою. Рішенням Байковецької сільської ради № 258 від 22.10.2020 взято до відома інформацію, щодо можливого прийняття Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області наказу про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 0,5857 га кадастровий номер 6125287100:01:001:0051 за межами с. Романівка на території Байковецької сільської ради , тобто вказаний орган місцевого самоврядування не висловив свого заперечення щодо задоволення заяви позивача. Таке рішення було долучено до другого звернення позивача, але, незважаючи на це, Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області протиправно відмовило у задоволення цієї заяви.
Позивач вважає оскаржуваний наказ протиправним та посилається на положення частин шостої-сьомої статті 118 Земельного кодексу України (далі ЗК України). Підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою можуть бути лише ті, що передбачені частиною сьомою статті 118 ЗК України.
Також вказує, що відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 248014313 від 12.03.2021 право комунальної власності за Байковецькою сільською радою на земельну ділянку площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051, на яку претендувала позивач, не зареєстровано. Відповідно до інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельна ділянка площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 станом на 12.03.2021 перебувала у державній власності. Наведене свідчить, що на день прийняття оскаржуваного наказу земельна ділянка, на яку претендувала позивач, перебуває у державній власності, розпорядником якої є саме Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області.
Ухвалою суду від 22.03.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи, призначено судове засідання на 15.04.2021.
Від відповідача 07.04.2021 (у строк, встановлений судом) до суду надійшов відзив на позов (а.с.27-30), у якому він проти позову заперечує та вказує, що з метою забезпечення подальшого здійснення реформ у сфері земельних відносин та створення умов для реалізації прав громадян України і територіальних громад у цій сфері указом Президента України від 15.10.2020 №449/2020 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин постановлено Кабінету Міністрів України активізувати діяльність із передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин зобов`язано Держгеокадастр забезпечити, серед іншого, передачу з 17.11.2020 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 ЗК України.
Наказом Держгеокадастру від 17.11.2020 №485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності зобов`язано керівникам головних управлінь Держгеокадастру в областях передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 ЗК України з 17.11.2020.
На виконання вищезазначеного наказу Держгеокадастру, Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області прийнято наказ від 17.02.2021 №83-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , яким передано Байковецькій сільській раді (Байковецькій територіальній громаді) Тернопільського району Тернопільської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 10857 га, які розташовані на території колишньої Романівської сільської ради, в тому числі передано у комунальну власність спірну земельну ділянку площею 0,5857 га, кадастровий номер 6125287100:01:001:0051.
17.02.2021 підписано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність, який разом із наказом Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на вказані у додатку земельні ділянки Байковецькою сільською радою (Байковецькою територіальною громадою) Тернопільського району Тернопільської області. На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 17.02.2021 № 83-ОТГ Байковецькою сільською радою 15.03.2021 зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,5857 га, кадастровий номер 6125287100:01:001:0051. З огляду на викладене вважає, що оскаржуваний наказ прийнятий у відповідності до вимог земельного законодавства України, тому відсутні підстави для визнання його протиправним та скасування.
06.05.2021 відповідачем подано клопотання про закриття провадження у справі.
Таке клопотання обґрунтоване тим, що відповідно до наявної інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на день розгляду справи судом та ще до постановлення судом ухвали про відкриття провадження в адміністративній справі від 22.03.2021, спірна земельна ділянка за кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 вже перебувала у комунальній власності Байковецької сільської територіальної громади. Право комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 зареєстровано 15.03.2021.
Правовідносини, які склалися на момент звернення до адміністративного суду вирізняються наявністю майнового інтересу позивача, оскільки стосуються вже права власності на спірну земельну ділянку та підстав його набуття. В даному випадку, спір не є публічно-правовим та не належить до юрисдикції адміністративних судів, оскільки виник спір про право цивільне, яке підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин. Відповідач з посиланням на пункт 1 частини першої статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) просив закрити провадження у справі.
У судовому засіданні 06.05.2021 суд поставив на вирішення та обговорення клопотання Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області щодо наявності підстав для закриття провадження у справі.
Представник відповідача підтримала заявлене клопотання з підстав, наведених у ньому.
Представник позивача проти задоволення клопотання заперечив, оскільки спір є публічно-правовим і зміна форми власності земельної ділянки з державної на комунальну не впливає на підвідомчість спору.
Суд, заслухавши думку представника позивача, дослідивши матеріали справи, прийшов до висновку про відсутність підстав для закриття провадження у даній справі, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 11.02.2021 ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту села Романівка на території Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області (а.с.44). До заяви додала графічні матеріали бажаного місця розташування земельної ділянки (а.с.45).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 23.02.2021 за № 19-139/14-21-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою позивачу відмовлено у наданні такого дозволу у зв`язку із тим, що на підставі наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 №485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності та наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 17.02.2021 за № 83-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної форми власності у комунальну власність земельну ділянку площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 передано у комунальну власність Байковецькій сільській раді (а.с.8).
17.02.2021 Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області відповідно до статей 15-1, 117, 122, 148-1 ЗК України, указу Президента України від 15.10.2020 № 449/2020 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин , постанови Кабінету Міністрів України Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин від 16.11.2020 № 1113, Положення про Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, затвердженого наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 (зі змінами), наказу Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2020 №485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності , прийнято наказ № 83-ОТГ, яким передано Байковецькій сільській раді Тернопільського району Тернопільської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1,0857 га, які розташовані на території колишньої Романівської сільської ради Тернопільського району, згідно з додатком (а.с.33-34).
В додатку до наказу від 17.02.2021 №83-ОТГ зазначено перелік земельних ділянок, що передаються, у тому числі земельна ділянка площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051, на яку претендувала позивач.
Відповідно до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 17.02.2021 Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області передано Байковецькій сільській раді Тернопільського району Тернопільської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1,0857 га, які розташовані на території колишньої Романівської сільської ради Тернопільського району згідно з додатком (а.с.35).
Отже, спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 відповідно до зазначених наказу та акта передана у комунальну власність.
Вирішуючи питання чи відноситься оскарження наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 23.02.2021 за № 19-139/14-21-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою до юрисдикції адміністративного суду, суд зазначає таке.
Згідно зі статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єкта владних повноважень.
За приписами статті 4 КАС України встановлено, що адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.
Згідно зі статтею 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності, де суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 цього Кодексу).
Отже, до адміністративної юрисдикції відноситься справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один з його учасників є суб`єктом владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, у цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин.
Разом з тим визначальними ознаками приватноправових відносин є юридична рівність та майнова самостійність їх учасників, наявність майнового чи немайнового особистого інтересу суб`єкта. Спір буде мати приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням наявного приватного права певного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права призвели владні управлінські дії суб`єкта владних повноважень.
Помилковим є застосування статті 19 КАС України та поширення юрисдикції адміністративних судів на всі спори, стороною яких є суб`єкт владних повноважень, оскільки під час вирішення питання про розмежування компетенції судів щодо розгляду адміністративних і господарських справ недостатньо застосовувати виключно формальний критерій - визначення суб`єктного складу спірних правовідносин (участь у них суб`єкта владних повноважень), тоді як визначальною ознакою для правильного вирішення спору є характер правовідносин, з яких виник спір.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
З матеріалів справи суд вбачає, що предметом спору у цій справі є наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 23.02.2021 за № 19-139/14-21-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою , тобто рішення суб`єкта владних повноважень, яке прийняте на виконання його владних управлінських функцій. Подальша передача земельної ділянки, на яку претендує позивач, з державної у комунальну власність не змінює публічно-правової природи спірних правовідносин, а тому мотивація відповідача, що даний спір носить приватноправовий характер, є помилковою.
У даному випадку вказаний спір є публічно-правовим спором у розумінні КАС України, його належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, відтак відсутні підстави, визначені пунктом 1 частини першої статті 238 КАС України, за яких суд закриває провадження у справі, а саме: якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
У задоволенні клопотання відповідача про закриття провадження у справі слід відмовити.
З огляду на перебування головуючого судді Чепенюк О.В. у щорічній основній оплачуваній відпустці у період з 11.05.2021 по 14.05.2021, та враховуючи вихідні та неробочі дні 08-10.05.2021, 15-16.05.2021, повний текст ухвали суду складено та підписано у перший робочий день після виходу з відпустки 17.05.2021.
Керуючись статтями 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
У задоволенні клопотання Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про закриття провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту її оголошення суддею і оскарженню не підлягає. Заперечення на ухвалу може бути включене до апеляційної скарги на рішення суду.
Повний текст ухвали суду складено та підписано 17 травня 2021 року.
Головуючий суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2021 |
Оприлюднено | 18.05.2021 |
Номер документу | 96929730 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні