ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1199/21
06 травня 2021 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чепенюк О.В.,
за участю секретаря судового засідання Кухар О.Л.,
представника позивача Кукурудзи А.Є.,
представника відповідача Карпяк К.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 через представника - адвоката Кукурудзу Андрія Євгеновича звернулася до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, у якому просить:
визнати протиправним і скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 23.02.2021 за № 19-139/14-21-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою ,
зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 їй у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту села Романівка на території Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області.
В обґрунтування позову позивач вказує, що у лютому 2021 року втретє звернулася до відповідача із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5857 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту села Романівка на території Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області. Оскаржуваними наказом від 23.02.2021 № 19-139/14-21-СГ позивачу відмовлено у наданні вказаного вище дозволу у зв`язку із тим, що на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 17.02.2021 за № 83-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної форми власності у комунальну власність земельну ділянку, на яку претендувала ОСОБА_1 , передано у комунальну власність Байковецькій сільській раді.
З аналогічними заявами ОСОБА_1 ще раніше двічі зверталась до відповідача, зокрема у вересні 2020 року та у листопаді 2020 року. У задоволенні цих заяв позивачу було відмовлено із посиланням на необхідність уточнення місця розташування зазначеної земельної ділянки та необхідністю погодження цієї заяви із Байковецькою сільською радою. Рішенням Байковецької сільської ради № 258 від 22.10.2020 взято до відома інформацію, щодо можливого прийняття Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області наказу про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства площею 0,5857 га кадастровий номер 6125287100:01:001:0051 за межами с. Романівка на території Байковецької сільської ради , тобто вказаний орган місцевого самоврядування не висловив свого заперечення щодо задоволення заяви позивача. Таке рішення було долучено до другого звернення позивача, але, незважаючи на це, Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області протиправно відмовило у задоволення цієї заяви.
Позивач вважає оскаржуваний наказ протиправним та посилається на положення частин шостої-сьомої статті 118 Земельного кодексу України (далі ЗК України). Підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою можуть бути лише ті, що передбачені частиною сьомою статті 118 ЗК України.
Також вказує, що відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 248014313 від 12.03.2021 право комунальної власності за Байковецькою сільською радою на земельну ділянку площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051, на яку претендувала позивач, не зареєстровано. Відповідно до інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельна ділянка площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 станом на 12.03.2021 перебувала у державній власності. Наведене свідчить, що на день прийняття оскаржуваного наказу земельна ділянка, на яку претендувала позивач, перебуває у державній власності, розпорядником якої є саме Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області.
Враховуючи наведені обставини, вважає, що для ефективного захисту прав та інтересів необхідно зобов`язати відповідача надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства.
Ухвалою суду від 22.03.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи, призначено судове засідання на 15.04.2021.
Від відповідача 07.04.2021 (у строк, встановлений судом) до суду надійшов відзив на позов (а.с.27-30), у якому він проти позову заперечує та вказує, що з метою забезпечення подальшого здійснення реформ у сфері земельних відносин та створення умов для реалізації прав громадян України і територіальних громад у цій сфері Указом Президента України від 15.10.2020 №449/2020 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин постановлено Кабінету Міністрів України активізувати діяльність із передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин зобов`язано Держгеокадастр забезпечити, серед іншого, передачу з 17.11.2020 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 ЗК України.
Наказом Держгеокадастру від 17.11.2020 №485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності зобов`язано керівникам головних управлінь Держгеокадастру в областях передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 ЗК України з 17.11.2020.
На виконання вищезазначеного наказу Держгеокадастру, Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області прийнято наказ від 17.02.2021 №83-ОТГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , яким передано Байковецькій сільській раді (Байковецькій територіальній громаді) Тернопільського району Тернопільської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 10857 га, які розташовані на території колишньої Романівської сільської ради, в тому числі передано у комунальну власність спірну земельну ділянку площею 0,5857 га, кадастровий номер 6125287100:01:001:0051.
17.02.2021 підписано акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність, який разом із наказом Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на вказані у додатку земельні ділянки Байковецькою сільською радою (Байковецькою територіальною громадою) Тернопільського району Тернопільської області. На підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 17.02.2021 № 83-ОТГ Байковецькою сільською радою 15.03.2021 зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,5857 га, кадастровий номер 6125287100:01:001:0051. З огляду на викладене вважає, що оскаржуваний наказ прийнятий у відповідності до вимог земельного законодавства України, тому відсутні підстави для визнання його протиправним та скасування.
Ухвалою суду від 15.04.2021, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, у судовому засіданні оголошено перерву до 06.05.2021 у зв`язку з витребуванням додаткових доказів від відповідача.
У судових засіданнях 15.04.2021, 06.05.2021 представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача у судових засіданнях, що проводилися у цій справі, просила відмовити у задоволенні позовних вимог з мотивів, наведених у відзиві на позов.
Ухвалою суду від 06.05.2021 відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про закриття провадження у справі.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
11.02.2021 ОСОБА_1 звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 у власність для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту села Романівка на території Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області (а.с.44). До заяви додала графічні матеріали бажаного місця розташування земельної ділянки (а.с.45).
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 23.02.2021 за № 19-139/14-21-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою позивачу відмовлено у наданні такого дозволу у зв`язку із тим, що на підставі наказу Держгеокадастру від 17.11.2020 №485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності та наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 17.02.2021 за № 83- ОТГ Про передачу земельних ділянок державної форми власності у комунальну власність земельну ділянку площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 передано у комунальну власність Байковецькій сільській раді (а.с.8).
Також матеріали справи містять лист Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 21.10.2020 про розгляд звернення клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки їй у власність площею 0,5857 га для ведення особистого селянського господарства, за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту села Романівка на території Байковецької сільської ради. У відповіді відповідача зазначено, що дана земельна ділянка знаходиться в прибережній захисній смузі. Подане викопіювання з планово-картографічних матеріалів щодо бажаного місця розташування земельної ділянки потребує уточнення та погодження з Байковецькою сільською радою. Відтак, ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні клопотання (а.с.9).
Не погодившись з відмовою Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою, оформленою наказом від 23.02.2021 за № 19-139/14-21-СГ, позивач звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Рішення відповідача (дії, вчиненні при його прийнятті) як суб`єкта владних повноважень, що є предметом даного позову, підлягають оцінці судом на відповідність критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).
Статтею 14 Конституції України визначено, що право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно з частиною шостою статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до частини сьомої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Таким чином, частиною сьомою статті 118 ЗК України визначено перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, який є вичерпним.
Статтею 80 ЗК України визначено, що суб`єктами права власності на землю є:
а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;
б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;
в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
Згідно з пунктом б частини першої статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Відповідно до частин першої, п`ятої статті 83 ЗК України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. Територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі, зокрема, передачі їм земель державної власності.
Частиною першою статті 84 ЗК України визначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Таким чином, приписами Земельного кодексу України унормовано розпорядження земельними ділянками різних категорій і форм власності та розмежовано повноважень між відповідними органами державної влади або органами місцевого самоврядування, а тому, звернення громадянина із клопотанням до відповідного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування, який з урахуванням приписів статті 122 ЗК України не уповноважений щодо передачі земельної ділянки у власність або у користування, може слугувати підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 (далі - Положення №15) Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до підпункту 31 пункту 4 Положення № 15 Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, безпосередньо або через визначені в установленому порядку його територіальні органи.
Отже, до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області як територіального органу Держгеокадастру належить вирішення питання надання дозволу з розробки проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок поза межами населеного пункту, які віднесені до державної власності.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для відмови у наданні ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051, розташованої за межами населеного пункту села Романівка на території Байковецької сільської ради у власність, слугувало те, що бажана до відведення земельна ділянка передана у комунальну власність (а.с.8).
Судом встановлено, що указом Президента України від 15.10.2020 № 449/2020 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин постановлено Кабінету Міністрів України: 1) активізувати діяльність із передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність; 2) опрацювати питання щодо стимулювання оформлення територіальними громадами права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, передані з державної власності; 3) вжити в установленому порядку заходів щодо врегулювання питання забезпечення набуття гарантованого права громадян на землю під час передачі у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких громадянам надано дозволи на розроблення документації із землеустрою; 4) забезпечити супроводження законопроектів щодо фінансової підтримки фермерських господарств, удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, встановлення прозорого процесу проведення електронних земельних аукціонів; 5) вжити в установленому порядку заходів щодо прискорення створення, функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних України.
З метою забезпечення виконання вказаного Указу, Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 16.11.2020 № 1113 Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин , відповідно до якої Державній службі з питань геодезії, картографії та кадастру забезпечити:
1) прискорення проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності;
2) передачу з 17 листопада 2020 року земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України;
3) передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, включених до переліків земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги, після оприлюднення результатів земельних торгів та укладення договорів оренди (емфітевзису) таких земельних ділянок відповідно до статті 117 Земельного кодексу України;
4) передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких надано дозволи на розроблення документації із землеустрою, у разі, коли до 15 грудня 2020 року документацію із землеустрою не подано на затвердження до територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру відповідно до статті 117 Земельного кодексу України.
Наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2020 №485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності зобов`язано керівникам головних управлінь Держгеокадастру в областях передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України з 17.11.2020.
17.02.2021 Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області відповідно до статей 15-1, 117, 122, 148-1 ЗК України, указу Президента України від 15.10.2020 № 449/2020 Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин , постанови Кабінету Міністрів України Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин від 16.11.2020 № 1113, Положення про Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, затвердженого наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 (зі змінами), наказу Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2020 №485 Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності , прийнято наказ № 83-ОТГ, яким передано Байковецькій сільській раді Тернопільського району Тернопільської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1,0857 га, які розташовані на території колишньої Романівської сільської ради Тернопільського району, згідно з додатком (а.с.33-34).
В додатку до наказу від 17.02.2021 №83-ОТГ зазначено перелік земельних ділянок, що передаються, у тому числі земельна ділянка площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051, на яку претендує позивач.
Відповідно до акта приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 17.02.2021 Головним управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області передано Байковецькій сільській раді Тернопільського району Тернопільської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1,0857 га, які розташовані на території колишньої Романівської сільської ради Тернопільського району, згідно з додатком (а.с.35).
Отже, спірна земельна ділянка з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 відповідно до зазначених наказу та акта передана у комунальну власність.
Станом на дату розгляду клопотання позивача і прийняття оскаржуваного наказу 23.02.2021, вказана земельна ділянка з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 була передана в комунальну власність Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області.
Таким чином, станом на дату розгляду клопотання ОСОБА_1 та прийняття оскаржуваного наказу від 23.02.2021 за № 19-139/14-21-СГ, у Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області не було повноважень, визначений статтею 122 ЗК України щодо передачі земельної ділянки з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 у власність або у користування.
Суд не приймає до уваги посилання представника позивача на те, що державна реєстрація переходу права власності не була здійснена станом на 23.02.2021, а тому у відповідача були відсутні правові підстави для відмови у наданні вказаного дозволу з огляду на наступне.
Судом встановлено, що на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області від 17.02.2021 № 83-ОТГ Байковецькою сільською радою 15.03.2021 зареєстровано право комунальної власності на земельної ділянки площею 0,5857 га, кадастровий номер 6125287100:01:001:0051, що підтверджується Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (а.с.31-32).
Згідно зі статтею 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відповідно до статті 117 ЗК України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Таким чином, саме рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
Пунктом 1 статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 № 1952-IV визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
За змістом наведеної норми державна реєстрація прав не є підставою набуття права власності, а є лише засвідченням державою вже набутого особою права власності, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації. При дослідженні судом обставин існування в юридичної особи права власності, необхідним є перш за все встановлення підстави, на якій вона набула таке право, оскільки сама по собі державна реєстрація прав не є підставою виникнення права власності, такої підстави закон не передбачає.
Подібний висновок викладений в постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.03.2019 у справі № 911/3594/17, в постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 24.01.2020 у справі № 910/10987/18, постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 10.02.2021 у справі № 920/456/19.
Відповідно до пункту 13 частини першої статті 27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація права власності та інших речових прав, крім державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва, проводиться на підставі, зокрема, рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об`єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність.
Тобто з моменту винесення наказу від 17.02.2021 № 83-ОТГ та підписання акта приймання-передачі від 17.02.2021 у Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області були відсутні повноваження щодо розпорядження переданими у комунальну власність земельними ділянками, в тому числі земельною ділянкою кадастровий номер 6125287100:01:001:0051.
Щодо мотивації позивача про те, що в даному випадку це вже третя відмова у наданні їй дозволу на розробку проекту землеустрою, то суд зазначає, що у цій справі оскаржується лише одна з відмов, яка оформлена наказом від 23.02.2021 за № 19-139/14-21-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою , а тому суд надає оцінку лише правомірності цього рішення відповідача. Не погоджуючись з іншими (попередніми) відмовами, позивач не була позбавлена права їх оскаржувати у порядку та строки, визначені КАС України.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що розглядаючи клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, державної форми власності, площею 0,5857 га з кадастровим номером 6125287100:01:001:0051 для передачі у власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту села Романівка на території Байковецької сільської ради Тернопільського району Тернопільської області, відповідач Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області діяв на підставі, у межах повноважень, та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У цій справі, заперечуючи проти позову, відповідачем доведено правомірність прийняття оскаржуваного наказу про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою.
Відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, оскаржуване рішення прийняте з дотриманням інших вимог частини другої статті 2 КАС України, у зв`язку із чим у задоволенні позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу, а також похідної вимог про зобов`язання вчинити певні дії належить відмовити.
Підстави для розподілу судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.
З огляду на перебування головуючого судді Чепенюк О.В. у щорічній основній оплачуваній відпустці у період з 11.05.2021 по 14.05.2021, та враховуючи вихідні та неробочі дні 08-10.05.2021, 15-16.05.2021, повний текст рішення суду складено та підписано у перший робочий день судді після виходу з відпустки 17.05.2021.
Керуючись статтями 72-77, 90, 241-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).
Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області (вулиця М. Лисенка, 20А, місто Тернопіль, Тернопільська область, 46002, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 39766192).
Повний текст рішення складено та підписано 17 травня 2021 року.
Головуючий суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2021 |
Оприлюднено | 18.05.2021 |
Номер документу | 96929731 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні