Рішення
від 18.05.2021 по справі 915/1237/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2021 року Справа № 915/1237/20

м. Миколаїв

Господарський суд Миколаївської області,

головуючий суддя Давченко Т.М.

за участі секретаря Кнауб А.А.,

та представників сторін:

від позивача ? Кравченко О.А.;

від відповідача ? Фуртатової М.Ю.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 915/1237/20

за позовом Миколаївської міської ради,

вул. Адміральська, 20, м. Миколаїв, 54001;

до товариства з обмеженою відповідальністю «Інком-Пром» ,

вул. 6 Слобідська, 130, м. Миколаїв, 54034;

про стягнення грошових коштів у сумі 168433 грн. 46 коп.

В С Т А Н О В И В:

Миколаївською міською радою пред?явлено позов про стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) «Інком-Пром» грошових коштів у сумі 168433 грн. 46 коп. ? заборгованості з орендної плати, з посиланням на неналежне виконання ТОВ «Інком-Пром» зобов?язань з внесення за період 05.06.2018-01.10.2019 орендних платежів за договором оренди землі від 31.05.2013 № 9265, укладеним раніше між Миколаївською міською радою та фізичною особою-підприємцем Чабановою Надією Григорівною, права та обов?язки орендаря за котрим перейшли до ТОВ «Інком-Пром» в порядку ст. 120 ЗК України, ст. 377 ЦК України, ст. 7 Закону України «Про оренду землі» ? у зв?язку з набуттям відповідачем права власності на нерухомість, розташовану на орендованій за договором земельній ділянці.

Миколаївська міська рада також просить суд про стягнення з відповідача грошових коштів на відшкодування судових витрат з оплати позовної заяви судовим збором.

Ухвалою суду від 12.10.2020 відкрито провадження в даній справі та вирішено розглядати її за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою від 09.12.2020 вирішено розглядати дану справу за правилами загального позовного провадження зі стадії підготовчого провадження та призначено підготовче засідання на 12.01.2021, проте в указану дату засідання не відбулося у зв?язку з перебуванням головуючого судді у відпустці, про що сторонам направлені відповідні повідомлення.

Ухвалою від 18.01.2021 призначено підготовче засідання на 10.02.2021.

Ухвалою від 10.02.2021, занесеною до протоколу судового засідання, продовжено строк підготовчого провадження у справі; підготовче засідання відкладено на 10.03.2021.

Ухвалою від 10.03.2021, занесеною до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 13.04.2021, проте в указану дату засідання не відбулося у зв?язку з перебуванням головуючого судді у відрядженні, про що сторонам направлено відповідне повідомлення.

Ухвалою від 19.04.2021 призначено розгляд справи на 18.05.2021.

ТОВ «Інком-Пром» у відзиві від 13.11.2020 позов не визнало, вважаючи його необґрунтованим та безпідставним, з посиланням на те, що:

1) Миколаївська міська рада не має повноважень звертатись з такими вимогами і даний спір не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства ? так як у Миколаївської міської ради, як органу місцевого самоврядування, відсутні повноваження на стягнення податкового боргу, яким є заборгованість з орендної плати за землю; таким правом наділений лише податковий орган, який може реалізувати його шляхом звернення до відповідного адміністративного суду;

2) позивачем невірно визначено предмет спору ? так як сума позову розрахована згідно з Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284, який передбачає відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, ? тоді як заборгованість з орендної плати не є збитками в розумінні норм ЦК України;

3) позивачем не надано жодного доказу, який би підтверджував повноваження комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, якою складено акт від 16.10.2019 про нанесення збитків у сумі позову, а тому законність цього розрахунку не доведена;

4) позивачем при здійсненні розрахунку указано іншу нормативно-грошву оцінку земельної ділянки, ніж визначена у п. 4.2 договору оренди. При цьому матеріали справи не містять ні доказів проведення нормативної грошової оцінки землі в періоди, які вказані позивачем (05.06.2018-01.01.2019; 01.01.2019-01.10.2019), ні доказів того, що до договору оренди вносилися зміни щодо розміру орендної плати.

Миколаївська міська рада у відповіді від 30.11.2020 на відзив виклала незгоду з твердженнями відповідача, викладеними у відзиві, вважаючи їх такими, що не відповідають дійсності та не спростовують доводів позовної заяви.

Так, позивач зазначає, зокрема, що відповідно до п.288.1 ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір; ураховуючи те, що між Миколаївською міською радою та відповідачем не був укладений договір оренди землі, а стороною по договору оренди землі відповідач став в силу вимог в силу ст. 120 ЗК України, ст. 377 ЦК України та ст. 7 Закону України «Про оренду землі» , без внесення змін до договору оренди, у центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, були відсутні правові підстави для стягнення з ТОВ «Інком-Пром» заборгованості з орендної плати.

Крім того, Миколаївська міська рада указує, що комісія з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам була створена відповідно до вимог законодавства України рішенням виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 24.09.2010 № 1259 зі змінами та доповненнями та є повноважним органом, який здійснює визначення розміру заборгованості з орендної плати за користування земельними ділянками комунальної власності на території м. Миколаєва.

Позивач також пояснює, що обчислення заявленого до стягнення розміру орендної плати здійснене з урахуванням індексів інфляції, як це передбачено пунктом 4.3 договору оренди та ст. 289 ПК України.

ТОВ «Інком-Пром» у запереченнях від 10.12.2020 наполягало на доводах, викладених у відзиві на позов, а також зазначило, що Миколаївською міською радою при здійсненні розрахунку заборгованості з орендної плати не дотримано приписів п. 289.2 ПК України, згідно якого у разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Натомість, позивачем застосовано в розрахунку коефіцієнти 124,9 % та 143,3 %.

Крім того, позивач не зазначив коли саме було проведено розрахунок нормативної правової оцінки землі, а із поданого ним розрахунку вбачається, що нормативна грошова оцінки розраховувалась із застосуванням «проіндексованої» нормативної грошової оцінки.

За здійсненим відповідачем контррозрахунком, розмір заборгованості ТОВ «Інком-Пром» з орендної плати за 2018-2019 рік мав би скласти 124469 грн. 20 коп.

Вислухавши пояснення представників сторін, які наполягали на доводах, викладених у поданими сторонами документах по суті справи, дослідивши матеріали справи, суд приходить до такого.

Між Миколаївською міською радою (орендодавцем) та фізичною особою-підприємцем Чабановою Надією Григорівною (орендарем) укладено договір оренди землі від 31.05.2013 № 9265 (далі ? договір), у відповідності до умов якого орендодавцем на підставі рішення від 04.04.2013 № 27/44 передано, а орендарем прийнято в оренду земельну ділянку для обслуговування нежитлових приміщень по вул. Комсомольській, 130 /Ленінський район/ (п. 1.1 договору).

Сторонами договору погоджено, що в оренду передається земельна ділянка № 2 загальною площею 2654 кв.м., із них 1020 кв.м. під капітальною забудовою, 889 кв.м. під тимчасовою забудовою, 745 кв.м. під проходами, проїздами та площадками, із земельної ділянки загальною площею 3621 кв.м., без права передачі її в суборенду (кадастровий номер 4810136900:01:019:0027, реєстраційний номер об?єкта нерухомого майна: 63670548101) (п. 2.1 договору).

У відповідності до п.п. 2.2-2.4 договору, на земельній ділянці знаходяться нежитлові приміщення, що належать ФОП Чабановій Н.Г.; об?єктом оренди є тільки земельна ділянка, нормативно грошова оцінка якої, згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.03.2013 № 496 становить 2238144 грн. 74 коп.

Земельна ділянка передається в оренду для обслуговування нежитлових приміщень; цільове призначення земельної ділянки (В.03.14 КВЦПЗ) ? для будівництва та обслуговування інших земель громадської забудови (п.п. 5.1-5.2 договору).

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту землеустрою щодо її відведення за актом приймання-передачі об?єкта оренди в день державної реєстрації цього договору; право на оренду не може бути відчужено орендарем іншим особам, внесено до статутного фонду, передано у заставу (п.п. 6.1-6.2 договору).

За оренду земельної ділянки орендар сплачує орендну плату у грошовій формі; річна орендна плата за земельну ділянку (2654 кв.м.) встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, де нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2238144 грн. 74 коп. Виходячи з цього, розмір річної орендної плати за цим договором складає 67144 грн. 35 коп. (п.п. 4.1-4.2 договору).

Розмір нормативної грошової оцінки не є сталим і змінюється у зв?язку з проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог діючого законодавства і інших нормативних документів; розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюватиметься без внесення змін і доповнень до цього договору (п. 4.3 договору).

Орендна плата за землю вноситься орендарем за період з 04.04.2013 до 01 числа наступного місяця за звітним одноразовим внеском, а далі щомісячно з розрахунку щомісяця, як 1/12 від розміру річної орендної плати (якщо термін оренди менше місяця, розмір орендної плати встановлюється пропорційно строку користування землею у місяці), протягом 30-ти днів наступного місяця за звітним, на рахунок, зазначений у договорі (п. 4.4 договору).

Умови цього договору про розмір орендної плати (3%) переглядаються на вимогу однієї із сторін: у разі внесення чинним законодавством змін до мінімального або максимального розміру річної орендної плати, у разі зміни орендарем напряму діяльності нежитлових приміщень (банківська діяльність, обмін валюти), шляхом внесення змін у вигляді додаткової угоди (договору про зміни), що буде невід?ємною частиною цього договору (п. 4.6 договору).

Пунктом 4.8 договору визначено обов?язок орендаря для перевірки своєчасного внесення орендної плати за землю у лютому місяці кожного року з?являтись до управління земельних ресурсів Миколаївської міської ради та у разі вимоги орендодавця проводити звірення розрахунків з орендної плати у триденний термін з дня звернення.

У відповідності до п.п. 9.1, 9.4 договору, орендар зобов?язаний, зокрема, своєчасно вносити орендну плату та для перевірки своєчасного внесення орендної плати за землю виконувати вимоги п. 4.8 цього договору, а орендодавець наділений правом вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.

Сторонами договору погоджено, що договір діє протягом 15 років з дати його укладення (до 31.05.2028) (п. 3.1 договору).

Договір зареєстровано у Миколаївській міській раді, про що у Книзі реєстрації договорів оренди землі 31.05.2013 вчинено запис за № 9265.

У подальшому 05.06.2018 право власності на об?єкт нерухомості (нежитловий об?єкт з: літ. А-3 загальною площею 1964,0 кв.м., літ. К-2 загальною площею 155,3 кв.м., літ Л-2 загальною плщею 48,5 кв.м., літ. Г загальною площею 432,4 кв.м., літ. Ж загальною площею 336,3 кв.м., з службовими будівлями та спорудами), розташований, зокрема, на орендованій за договором земельній ділянці (на земельних ділянках за кадастровими номерами: 4810136900:01:019:0027 та 4810136900:01:019:0028), перейшло до відповідача ? ТОВ «Інком-Пром» , що підтверджується наявною у матеріалах справи інформаційною довідкою від 21.06.2019 № 171238791 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна, згідно якої право власності на указану вище нерухомість набуте відповідачем на підставі договору про задоволення вимог іпотекодержателя, серія та номер: 2007, виданий 01.06.2018, видавник: Руда О.М., приватний нотаріус Миколаївського міського нотаріального округу; рішення засновника щодо передачі нежитлового об?єкта в статутний капітал товариства, серія та номер: 01-18, виданий 04.06.2018, видавник: Бабій Любов Сергіївна.

На думку позивача, у зв?язку з набуттям відповідачем права власності на нерухомість, розташовану на орендованій за договором земельній ділянці, до ТОВ «Інком-Пром» також перейшло і право користування цією земельною ділянкою за договором оренди землі, у тому числі і обов?язок зі сплати орендної плати, оскільки в силу ст. 377 ЦК України та ст. 120 ЗК України відбулася заміна сторони договору.

Миколаївська міська рада листом від 02.10.2018 № 2197/02.02.01-22/11/14/18, направлення якого відповідачу підтверджується копією фіскального чеку органу зв?язку від 03.10.2018 ФН 3000334039, повідомила ТОВ «Інком-Пром» про викладені вище обставини щодо переходу до відповідача разом із правом власності на нерухоме майно, розташоване на орендованій за договором земельній ділянці, обов?язків з внесення передбачених договором орендних платежів. У зв?язку з наведеним позивач просив відповідача про вжиття заходів щодо документального оформлення права на земельну ділянку, постановки на облік у ГУ ДФС у Миколаївській області та сплати орендних платежів згідно умов договору оренди.

Внаслідок не внесення відповідачем плати за землю Миколаївською міською радою листом від 18.09.2019 № 4921/02.02.01-22/1114/19, одержання якого відповідачем 19.09.2019 підтверджується відповідною відміткою представника відповідача на корінці повідомлення, повідомлено ТОВ «Інком-Пром» про нанесення Миколаївській міській раді збитків у вигляді неодержаних доходів та запрошено відповідача прибути 16.10.2019 о 10:00 на засідання комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

За результатами засідання комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, на яке представник відповідача не з?явився, складено Акт від 16.10.2019, в якому зафіксовано, зокрема: 1) наявність у ТОВ «Інком-Пром» права власності на нерухоме майно по вул. Комсомольській (6 Слобідській), 130, розташоване на земельній ділянці загальною площею 2654 кв.м., яка належить до земель комунальної власності; 2) що у відповідності до інформації від 09.07.2019 ГУ ДФС у Миколаївській області, ТОВ «Інком-Пром» не звітує та не сплачує за користування цією земельною ділянкою; 3) що ТОВ «Інком-Пром» є користувачем указаної вище земельної ділянки у зв?язку зі знаходженням на ній належного йому нерухомого майна.

З урахуванням наведених висновків, розглянувши відповідні докази та відповідний розрахунок розміру збитків, складений начальником управління земельних ресурсів Миколаївської міської ради, комісією визначено розмір збитків, нанесених Миколаївській міській раді у зв?язку з несплатою за користування земельною ділянкою у період 05.06.2018-01.10.2019, який складає суму 168433 грн. 46 коп.

Рішенням виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 22.01.2020 № 54 затверджено акти комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 16.10.2019 про визначення розміру збитків, нанесених Миколаївській міській раді, зокрема, ТОВ «Інком-Пром» у зв?язку з безоплатним використанням земельної ділянки площею 2654 кв.м для обслуговування нерухомого майна по вул. 6 Слобідській, 130 у період 05.06.218-01.10.2019 у розмірі 168433 грн. 46 коп.

У подальшому Миколаївською міською радою листом від 03.02.2020 № 575/02.02.01-22/11/14/20, направлення якого відповідачу підтверджується копією фіскального чеку органу зв?язку від 04.02.2020 ФН 3000334034, повідомлено ТОВ «Інком-Пром» про указане вище рішення, на підтвердження чого додано до листа оригінали згаданих вище Акту від 16.10.2019 та рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 22.01.2020 № 54. В указаному листі також викладено прохання про сплату збитків у сумі 168433 грн. 46 коп.

За твердженнями позивача, указані вище листи ТОВ «Інком-Пром» залишені без реагування та виконання; кошти за користування земельною ділянкою відповідачем не сплачені і досі.

Викладені обставини є підставою для звернення Миколаївської міської ради до суду з позовом у даній справі.

У відповідності до ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов?язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов?язки.

Підставами виникнення цивільних прав та обов?язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов?язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори) (ч.ч. 1, 2 ст. 202 ЦК України).

Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов?язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов?язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов?язку.

Зобов?язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Положеннями ст.ст. 626, 629 ЦК України визначено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов?язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов?язками наділені обидві сторони договору. Договір є обов?язковим для виконання сторонами.

Договір в силу положень ст. 525, 526 ЦК України, ст. 193 ГК України має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог законодавства. Одностороння відмова від зобов?язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов?язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк (ч. 1 ст. 759 ЦК України).

Відповідно до за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором (ч.ч. 1, 5 ст. 762 ЦК України).

Орендна плата сплачується орендарем незалежно від результатів його господарської діяльності (ст. 286 ГК України).

Орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст. 1 Закону України «Про оренду землі» , ч. 1 ст. 93 ЗК України).

Відносини, пов?язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (ч. 1 ст. 2 Закону України «Про оренду землі» ).

Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (ч. 1 ст. 6 Закону України «Про оренду землі» ).

Договір оренди землі ? це договір, за яким орендодавець зобов?язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов?язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону України «Про оренду землі» ).

У відповідності до положень ч.ч. 1, 3-4 ст. 334 ЦК України, право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом.

Право власності на майно за договором, який підлягає нотаріальному посвідченню, виникає у набувача з моменту такого посвідчення або з моменту набрання законної сили рішенням суду про визнання договору, не посвідченого нотаріально, дійсним.

Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Положеннями пунктів «а» , «е» ч. 1 ст. 141 ЗК України визначено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.

Частиною першою статті 31 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі припиняється в разі, зокрема, набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці.

Водночас питання переходу права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю, споруду, що розміщені на ній, регулюються ст. 120 ЗК України та ст. 377 ЦК України.

Так, у відповідності до положень ч. 1 ст. 377 ЦК України, до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Згідно ч. 1, 2 ст. 120 ЗК України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об?єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об?єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача .

До особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда (ч. 3 ст. 7 Закону України «Про оренду землі» ).

У відповідності до ст. 125, ч. 5 ст. 126 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку набуття прав на землю» від 05.11.2009 № 1702-VI, який набрав чинності 10.12.2009, внесено ряд уточнюючих змін, зокрема до ЗК України, ЦК України, Закону України «Про оренду землі» , якими вдосконалено регулювання порядку переходу права користування земельною ділянкою у разі переходу до іншої особи права власності на розташоване на ній нерухоме майно. Законодавство у вказаній редакції є чинним і на час розгляду даної справи.

У розумінні наведених положень законодавства при виникненні в іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду (відповідно до договору, який містить необхідні за законом істотні умови), право попереднього власника або користувача припиняється в силу прямої вказівки закону без припинення у цілому договору оренди земельної ділянки. Відповідно, новий власник об?єкта нерухомості, якому переходить право оренди, набуває права оренди за чинним договором оренди, а не у порядку повторного надання земельної ділянки, тобто має місце заміна сторони у зобов?язанні.

Таким чином, раніше законодавство вже містило положення про автоматичний перехід до нового власника нерухомості права користування земельною ділянкою під цим майном, а внесені Законом України від 05.11.2009 № 1702-VI зміни направлені лише на вдосконалення та деталізацію порядку набуття прав на землю новим власником нерухомості, але не змінюють первісно закладеної законодавцем концепції переходу права землекористування у разі відчуження нерухомого майна та не суперечать їй.

Наведена правова позиція викладена також у постанові Верховного Суду від 07.11.2018 по справі № 910/20774/17.

Після відчуження об?єкта нерухомості, розташованого на орендованій земельній ділянці, договір оренди землі у відповідній частині припиняється щодо відчужувача, однак діє на тих самих умовах стосовно нового власника нерухомості, який з моменту набуття такого права набуває також права оренди земельної ділянки, на якій це майно розміщене, а отже й відповідні права та обов?язки орендаря, у тому числі зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою. Отже, після відчуження об?єктів нерухомості зобов?язання з такої сплати автоматично виникає у нового власника нерухомості.

Наведених висновків дійшов також Верховний Суд у постанові від 07.11.2018 по справі № 910/20774/17, постанові від 29.08.2018 по справі № 920/675/17.

Аналогічна правова позиція щодо переходу прав і обов?язків землекористувача при відчуженні нерухомості підтверджується і судовою практикою Верховного Суду, зокрема, постановою Верховного Суду від 19.06.2018 у справі № 922/3655/17 у подібних правовідносинах.

У постановах Верховного Суду України від 08.06.2016 року у справі №21-804а16 та від 12.09.2017 у справі №21-3078а16 викладена і позиція про те, що якщо певна фізична чи юридична особа набула право власності на будівлю або її частину, що розташовані на орендованій земельній ділянці, то до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Ураховуючи викладене, до нового власника об?єкта нерухомості переходить і встановлений податковим законом обов?язок зі сплати податку за земельну ділянку (орендної плати), на якій розташоване набуте ним майно. Такий висновок викладений також у постанові Верховного Суду від 31.01.2018 по справі № 825/308/17.

При виникненні в іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду (відповідно до договору, який містить необхідні за законом істотні умови), право попереднього власника або користувача припиняється в силу прямої вказівки закону без припинення у цілому договору оренди земельної ділянки. Відповідно, новий власник об?єкта нерухомості, якому переходить право оренди, набуває права оренди за чинним договором оренди, а не у порядку повторного надання земельної ділянки, тобто має місце заміна сторони у зобов?язанні (правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 07.11.2018 у справі № 910/20774/17, від 27.02.2019 у справі № 913/661/17, від 29.08.2018 у справі № 920/675/17, від 13.06.2019 у справі № 922/2427/18).

У разі переходу права власності на нерухомість заміна орендаря земельної ділянки у відповідному чинному договорі оренди землі відбувається автоматично, в силу прямої норми закону, не залежно від того, чи відбулося документальне переоформлення орендних правовідносин шляхом внесення змін у договір стосовно орендаря, оскільки переоформлення лише формально відображає те, що прямо закріплено в законі (аналогічні висновки викладені у постановах Верховного Суду від 07.11.2018 по справі № 910/20774/17, від 27.02.2019 у справі № 913/661/17, від 13.06.2019 у справі № 922/2427/18, від 27.02.2019 року у справі № 913/661/17).

При цьому перехід права на земельну ділянку до нового набувача нерухомого майна відбувається в силу прямого припису закону, незалежно від волі органу, який уповноважений розпоряджатися земельною ділянкою (аналогічна позиція викладені у постановах Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16 та Великої Палати Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 263/6022/16-ц).

Ураховуючи викладене, суд визнає, в даному випадку у зв?язку з відчуженням згаданої вище нерухомості, розташованої на орендованій за договором земельній ділянці, право оренди цієї земельної ділянки автоматично припинилося для попереднього власника та перейшло до ТОВ «Інком-Пром» з моменту державної реєстрації указаного правочину, тобто, з 05.06.2018.

При цьому з указаної ж дати відбулася автоматична заміна орендаря земельної ділянки у договорі оренди землі, і цей договір діє на тих самих умовах стосовно ТОВ «Інком-Пром» , як нового власника нерухомості, зокрема, і в частині обов?язку орендаря зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою.

Матеріали справи не містять доказів припинення дії договору оренди землі або визнання його недійсним, у зв?язку з чим суд дійшов висновку про чинність договору на момент розгляду даної справи.

Законодавством визначено, що орендна плата за землю ? це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч.ч. 1-3 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» ).

Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі (ст. 22 Закону України «Про оренду землі» ).

Орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати (ч. 1 ст. 24 Закону України «Про оренду землі» ).

У відповідності до п. 14.1.136 ст. 14 ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності ? обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, і платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 Розділу XII Податкового кодексу (ст. 288 ПК України).

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 ПК України та ч. 1 ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» , для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов?язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» ).

Відповідно до приписів п. 289.2 ст. 289 ПК України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І:100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.

Отже, за змістом вказаних норм, для визначення суми податкових зобов?язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов?язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначаються щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.

Аналогічна позиція викладена у постанові палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду Верховного Суду від 18.12.2019 № 804/937/16 (К/9901/38469/18).

Позивачем заявлено до стягнення заборгованість з орендної плати в сумі 168433 грн. 46 коп. за користування відповідачем земельною ділянкою у період 05.06.2018-01.10.2019.

У відповідності до поданого позивачем Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.03.2013 № 496, складеного Управлінням Держземагенства у Миколаївському районі Миколаївської області, нормативна грошова оцінка договірної земельної ділянки складає 2238144 грн. 74 коп.

Судом встановлено, що нарахування розміру орендної плати у вищевказаному розмірі здійснене позивачем у відповідності до умов п.п. 4.1-4.4 договору оренди, наведених вище положень законодавства і правових висновків.

При цьому враховано, що відповідно до пункту 9 підрозділу 6 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України, індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків.

Викладеним спростовуються твердження ТОВ «Інком-Пром» про визначення Миколаївською міською радою ціни позову згідно з Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284, який передбачає відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.

Судом перевірені надані позивачем розрахунки заборгованості та встановлено, що вони виконані арифметично вірно.

Доводи відповідача про недотримання Миколаївською міською радою при здійсненні розрахунку заборгованості з орендної плати приписів п. 289.2 ПК України, згідно якого у разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115 ? відхиляються судом, оскільки в даному випадку у п. 289.2 ПК України йдеться про застосування указаного коефіцієнту центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, при здійснення розрахунку величини коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня відповідного року.

Твердження ТОВ «Інком-Пром» про відсутність доказів на підтвердження повноважень комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, якою складено акт від 16.10.2019 про нанесення збитків у сумі позову, спростовуються посиланням позивача на загальнодоступне рішення виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 24.09.2010 № 1259 зі змінами та доповненнями, яким створено указану комісію. Крім того, розрахунок збитків, складений зазначеною комісією, не є документом, покладеним в основу позову в даній справі. Натомість, як встановлено судом, суму позову (розмір несплаченої відповідачем орендної плати) розраховано у відповідності до умов договору оренди та положень законодавства.

Ураховуючи викладене, суд визнає, що Миколаївською міською радою доведено порушення ТОВ «Інком-Пром» договірних зобов`язань та положень законодавства щодо своєчасної та у повному обсязі сплати орендних платежів, внаслідок чого утворилася заборгованість у сумі 168433 грн. 46 коп., яка підлягає стягненню з відповідача.

Отже, позовні вимоги Миколаївської міської ради належить задовольнити у повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд приходить до наступного.

Господарським процесуальним законодавством передбачено покладання судових витрат, зокрема, витрат на оплату позовної заяви судовим збором, на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог (п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України).

Отже, витрати Миколаївської міської ради на оплату позовної заяви судовим збором, згідно платіжного доручення від 21.05.2020 № 504 у сумі 2526 грн. 50 коп., належить у цій сумі відшкодувати за рахунок відповідача.

У судовому засіданні 18.05.2021, згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керуючись ст.ст. 232, 233, 236-238 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов Миколаївської міської ради задовольнити повністю.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Інком-Пром» , вул. 6 Слобідська, 130, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 42181555, на користь Миколаївської міської ради, вул. Адміральська, 20, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 26565573 (отримувач УК у м. Миколаїв/Центральний р-н/ 24062200; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код в ЄДРПОУ отримувача 37992781; рахунок № UA488999980314050611000014006), грошові кошти у сумі 168433 (сто шістдесят вісім тисяч чотириста тридцять три) грн. 46 коп. ? заборгованість з орендної плати.

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Інком-Пром» , вул. 6 Слобідська, 130, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 42181555, на користь Миколаївської міської ради, вул. Адміральська, 20, м. Миколаїв, 54001, через виконавчий комітет Миколаївської міської ради (банк отримувача ДКСУ м. Київ, код в ЄДРПОУ отримувача 04056612, рахунок № UA448201720344260001000027733), грошові кошти на відшкодування витрат на оплату позовної заяви судовим збором у сумі 2526 (дві тисячі п?ятсот двадцять шість) грн. 50 коп.

Рішення може бути оскаржено до Південно-Західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Миколаївської області протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 19.05.2021.

Суддя Т.М. Давченко

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення18.05.2021
Оприлюднено24.05.2021
Номер документу97033865
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/1237/20

Постанова від 14.09.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 22.06.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 18.05.2021

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 10.02.2021

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 18.01.2021

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 09.12.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

Ухвала від 12.10.2020

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Давченко Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні