21.05.2021
справа № 642/2401/21
провадження № 1-кс/642/1337/21
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2021 року Ленінський районний суд міста Харкова у складі:
Слідчого судді: ОСОБА_1
при секретарі: ОСОБА_2
прокурора: ОСОБА_3
розглянувши увідкритому судовомузасіданні м.Харків клопотанняпрокурора Новобаварськоїокружної прокуратурим.Харкова ОСОБА_4 про оглядпо кримінальномупровадженню,внесеного доЄдиного реєструдосудових розслідуваньза №12021220510000284 від 02.04.2021за ч. 1 ст. 242 КК України,
В С Т А Н О В И В:
До суду надійшло вищевказане клопотання.
Новобаварською окружною прокуратурою здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні за №12021220510000284 від 02.04.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 242 КК України за фактом порушення невстановленими особами правил охорони вод, що спричинило забруднення поверхневих вод річки Лопань на території Холодногірського району м. Харкова.
Встановлено, що всупереч вимогам Водного кодексу України, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», встановленому порядку отримання дозволу на спеціальне водокористування, невстановлені особи організували систему самовільного скиду зворотних вод в басейн річки Лопань, що призводить до забруднення вказаного водного об`єкту.
В ході огляду місця події від 21.04.2020 року встановлено, що джерело утворення брудної води, яка скидається у поверхню води річки Лопань знаходиться безпосередньо на території ДП "Харківський бронетанковий завод»" (Код ЄДРПОУ 08099848, м. Харків, вул. Велика Панасівська, 222). Далі за текстом - ДП "ХАРКІВСЬКИЙ БТЗ».
Територія підприємства від доступу сторонніх осіб обмежена парканом, що перешкоджає вільному доступу будь-кого на територію.
Допитані в ході досудового розслідування свідки місцеві мешканці пояснили, що викиди брудної води з труби здійснюється постійно, чим забруднюється річка Лопань.
Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо субєкта нерухомого майна: Власником майна є Держава України в особі Державного концерну «Укроборонпром» на знаходиться у господарському віданні державного підприємства "Харківський бронетанковий завод»" (Код ЄДРПОУ 08099848, м. Харків, вул. Велика Панасівська, 222).
Опрацюванням інформації розміщеної на офіційному веб порталі https://e-services.davr.gov.ua, яка у вільному доступі, встановлено, що ДП ДП «ХАРКІВСЬКИЙ БТЗ» 09.04.2019 отримало дозвіл на спеціальне водокористування №659/ХР/49д-19 згідно умов спеціального водокористування, окрім іншого, передбачається дотримання обов`язків водокористувачів, ведення державного обліку водокористування, утримувати прибережну захисну смугу водного об`єкту в місці скиду у відповідності до діючого законодавства України, скид зворотних (стічних) вод здійснювати в межах ГДС.
Таким чином в ході досудового розслідування виникла необхідність у встановленні дотримання екологічного законодавства та Конституції України в частині права на екологічну безпеку, що полягає у забороні скидання зворотніх вод до поверхневих водних об`єктів та їх забруднення.
Для досягнення повноти, всебічності та неупередженості розслідування вищезазначеного кримінального правопорушення, зокрема з метою виявлення та фіксації обставин вчинення кримінального правопорушення, встановлення джерела забруднення та осіб, які можуть бути причетні до вчинення вказаного кримінального правопорушення, а так само факту порушення правил охорони вод, що спричинило забруднення поверхневих вод річки Лопань на території Холодногірсткого району м. Харкова, для підтвердження або спростування об`єктивних ознак кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 242 КК України, оскільки будь-яким іншим чином, окрім надання дозволу на проведення огляду, на даний час отримати не надається можливості, у органу досудового слідства постала потреба у проведенні огляду території ДП "ХАРКІВСЬКИЙ БТЗ та збудованих на ній будівель і споруд, що розташовані за адресою: м. Харків, вул. Велика Панасівська, 222.
Згідно ч. 2 ст. 93 КПК України, сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, витребування та отримання від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових та фізичних осіб речей, документів, відомостей, висновків експертів, висновків ревізій та актів перевірок, проведення інших дій, передбачених цим кодексом.
Відповідно до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», в України функціонує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Таким центральним органом виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, є Державна екологічна інспекція України.
Відповідно до пунктів Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, яке затверджено наказом Міністерства енергетика та захисту довкілля України №230 від 07.04.2020 року, до повноважень екоінспекції належить державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо: виконання державних цільових, міждержавних та регіональних програм використання і охорони вод, відтворення водних ресурсів; наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; права державної власності на води; ведення водокористувачами обліку забору та використання вод, здійснення контролю за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подання відповідним органам звітів; дотримання встановленого режиму господарської діяльності у зонах санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, водоохоронних зонах, прибережних захисних смугах, смугах відведення та берегових смугах водних шляхів, очисних та інших водогосподарських споруд і технічних пристроїв; здійснення водокористувачами заходів із запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з їх території; здійснення заходів з економного використання водних ресурсів; використання води (водних об`єктів) відповідно до цілей та умов їх надання водокористувачам; здійснення погоджених у встановленому порядку технологічних, лісомеліоративних, гідротехнічних та інших заходів щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених зворотних вод (стічні, шахтні, кар`єрні, дренажні води); проведення робіт, пов`язаних із ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води; дотримання екологічних вимог під час проектування, розміщення, будівництва нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об`єктів; здійснення заходів, пов`язаних із запобіганням шкідливій дії води і ліквідацією її наслідків; дотримання регламентів скидання промислових забруднених стічних чи шахтних, кар`єрних, рудникових вод з накопичувачів, норм і правил експлуатації технологічних водойм (ставки-охолоджувачі теплових і атомних станцій, рибоводні ставки, ставки-відстійники та інші).
Одночасно, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 р. № 15, якою затверджено положення «Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру» центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів є Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр).
Основними завданнями Держгеокадастру, зокрема є: реалізація державної політики у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів; організовує та здійснює державний нагляд (контроль): за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності; розміщенням, проектуванням, будівництвом та введенням в експлуатацію об`єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; здійсненням заходів, передбачених відповідними робочими проектами землеустрою, стосовно захисту земель від водної і вітрової ерозії, селів, підтоплення, заболочення, засолення, солонцювання, висушування, ущільнення та інших процесів, що призводять до погіршення стану земель, а також щодо недопущення власниками та користувачами земельних ділянок псування земель шляхом їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, заростання чагарниками, дрібноліссям та бур`янами; обстежує земельні ділянки, які підлягають рекультивації, та видає спеціальні дозволи на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок відповідно до проектів, затверджених у встановленому порядку, а також обстежує земельні ділянки, яким заподіяна шкода внаслідок їх самовільного зайняття, використання не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу тощо.
Територіальним органом Дергеокадасту у Харківській області є Головне управління Держгеокадастру у Харківській області.
Головні та провідні спеціалісти служби є одночасно державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель. Та мають право проводити лабораторний аналіз стану забруднення земель, у тому числі радіоактивного, в зонах безпосереднього впливу викидів і скидів підприємствами забруднюючих речовин, а також у разі виникнення аварій та надзвичайних ситуацій.
Враховуючи викладене, в зв`язку з тим, що джерело утворення брудної води утворюється безпосередньо з на території ДП «ХАРКІВСЬКИЙ БТЗ», виникла необхідність у залученні спеціаліста ГУ Держгеокадастру у Харківській області, а також Харківської регіональної філії ДП «Центр державного Земельного кадастру».
Крім того, з метою здійснення виробничої, науково - дослідної та комерційної діяльності для повного та якісного задоволення потреб населення, суб`єктів господарювання в комунальних послугах, забезпечення групового, індивідуального водопостачання, водовідведення м. Харкова та населених пунктів Харківської області, здійснення заходів для поліпшення екологічної обстановки України діє Комунальне підприємство «Харківводоканал».
Метою діяльності підприємства, окрім іншого, також є здійснення заходів для поліпшення екологічної обстановки України.
Підприємство здійснює приймання, збирання, відведення, транспортування та повне біологічне очищення стічних вод, знезараження та скид біологічно очищеної стічної води в водні об`єкти; здійснює контроль за якістю води та станом санітарно-захисних зон джерел господарсько-питного і технічного водопостачання, що використовується в порядку, встановленому чинним законодавством; будівництво водопровідних та каналізаційних мереж та об`єктів вододопровідно-каналізаційного господарства; експлуатація та утримання в належному стані магістральних та промислових трубопроводів і водогонів, мереж водопостачання та водовідведення та пов`язаних з ними об`єктів водопостачання та водовідведення; технічне обслуговування внутрішньобудинкових мереж водопостачання і водовідведення на договірних засадах та аварійно-диспетчерське обслуговування внутрішньобудинкових водостоків на підставі відповідних договорів; виконання телевізійного обстеження стану внутрішніх поверхонь трубопроводів та інших споруд; проведення планово-попереджувальних, капітальних та поточних ремонтів магістральних та промислових трубопроводів, споруд, мереж водопостачання та водовідведення;надання послуг з оброблення та вивезення рідких відходів; здійснення відбору проб, лабораторних аналізів стічних, природних вод та газового середовища, вимірювання чистоти води тощо.
Таким чином, з метою встановлення джерела забруднення води у органу досудового розслідування є обґрунтовані підстави для залучення спеціалістів КП «Харківводоканал» до участі у проведенні слідчої дії огляду території ДП "ХАРКІВСЬКИЙ БТЗ» та збудованих на ній будівель і споруд, що розташовані за адресою: розташованої за адресою: м. Харків, вулиця Велика Панасівська, 222.
У відповідності до вимог ст. 237 КПК України, з метою виявлення та фіксації відомостей щодо обставин вчинення кримінального правопорушення слідчий, прокурор проводять огляд місцевості, приміщення, речей та документів. Огляд іншого володіння особи здійснюється згідно з правилами цього Кодексу, передбаченими для обшуку житла чи іншого володіння особи.
При цьому, згідно ч.3 ст. 237 КПК України, з метою одержання допомоги з питань, що потребують спеціальних знань, слідчий, прокурор для участі в огляді може запросити спеціалістів.
Згідно ч. 1 ст. 233 КПК України ніхто не має право проникнути до житла чи іншого володіння особи з будь-якою метою, інакше як лише за добровільною згодою особи, яка ним володіє, або на підставі ухвали слідчого судді.
Таким чином, в результаті проведення слідчої (розшукової) дії - огляд території ДП "ХАРКІВСЬКИЙ БТЗ» та збудованих на ній будівель і споруд, що розташовані за адресою: м. Харків, вул. Велика Панасівська, 222, можливо досягти її мети, а саме, встановити джерело утворення брудної води та осіб причетних до вчинення кримінального правопорушення, відібрання проб та в подальшому проведення інструментально-лабораторних вимірювань показників складу і властивостей води, встановити фактичну відповідності гранично допустимих рівнів показників складу і властивостей води, шкоду завдану державі.
Встановлення вказаних обставин має суттєве значення для розслідування кримінального провадження, а виявлені речі будуть використані в якості доказів у кримінальному провадженні, які підтверджують незаконну діяльність.
Зважаючи на те, що для встановлення фактичних даних, які мають суттєве значення у кримінальному провадженні необхідні спеціальні знання, є підстави для залучення до огляду представників екологічної інспекції, ГУ Держгеокадастру у Харківській області, Харківської регіональної філії ДП «Центр державного Земельного кадастру» та КП «Харківводоканал».
Самостійне проведення огляду прокурором (слідчим) без залучення відповідних спеціалістів, неможливе.
Крім того, вказане володіння знаходиться під охороною, територія огороджена парканом, що може свідчити про не допуск органу досудового слідства із залученими спеціалістами для проведення слідчої дії огляду території огляду території ДП «ХАРКІВСЬКИЙ БТЗ» та збудованих на ній будівель і споруд.
Суд, вислухавши прокурора, який підтримав клопотання, дослідивши надані матеріали, приходить до висновку, що клопотання є обґрунтованим та підлягає задоволенню на підставі наступного.
Згідно зі ст. 223 КПК України підставами для проведення слідчої дії є наявність достатніх відомостей, що вказують на можливість досягнення її мети.
Згідно ч.2 ст.237 КПК України відповідно до якої огляд житла чи іншого володіння особи здійснюється згідно з правилами цього Кодексу, передбаченими для обшуку житла чи іншого володіння особи.
Отже, слідчим доведено, що існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження, потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні прокурора та завдання, для виконання якого слідчий звертається із клопотанням, може бути виконане.
На виконання вказаних вимог, а також згідно позиції ЄСПЛ,яка міститься в рішенні від 15 липня 2003 року у справі «Ерннст та інші проти Бельгії»,»Узагальнення судової практики щодо розгляду слідчим суддею клопотань про надання дозволу на проведення обшуку житла чи іншого володіння особи» метою проведення огляду є встановлення джерела утворення брудної води та осіб причетних до вчинення кримінального правопорушення, відібрання проб та в подальшому проведення інструментально-лабораторних вимірювань показників складу і властивостей води, встановити фактичну відповідності гранично допустимих рівнів показників складу і властивостей води, шкоду завдану державі.
На підставі наведеного та в зв`язку з необхідністю встановлення фактичних обставин зазначених подій, з метою встановлення усіх фактичних обставин вчинення кримінального правопорушення та вилучення предметів, які можуть бути вилучені з вільного цивільного обігу, а також іншого роду інформації вчинення даного кримінального правопорушення, що у сукупності з іншими документами кримінального провадження мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні; добута інформація може бути використана у якості доказів, а іншими способами встановити достовірні дані не можливо, слідчий суддя вважає за необхідне задовольнити клопотання слідчого.
На підставі викладеного і керуючись ст.ст. 234, 235,237 КПК України,-
У Х В А Л И В:
Клопотання прокурора Новобаварської окружної прокуратури м. Харкова ОСОБА_4 про огляд по кримінальному провадженню, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №12021220510000284 від 02.04.2021за ч. 1 ст. 242 КК України задовольнити.
Надати дозвіл слідчим СВ ВП №2 ХРУП №3 ГУНП в Харківській області, групі процесуальних керівників-прокурорів у кримінальному провадженні прокурорам Новобаварської окружної прокуратури міста Харкова згідно витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань, за участі спеціалістів Державної екологічної інспекції в Харківській області, ГУ Держгеокадастру у Харківській області, Харківської регіональної філії ДП «Центр державного Земельного кадастру» КП «Харківводоканал» та оперативних підрозділів УСБУ в Харківській області на підставі доручення на проведення слідчої (розшукової) дії огляду території ДП "Харківський бронетанковий завод»" (Код ЄДРПОУ 08099848) та збудованих на ній будівель і споруд, що розташовані за адресою: м. Харків, вул. Велика Панасівська, 222.
Огляд на підставі ухвали слідчого судді повинен проводитися в обсязі, необхідному для досягнення мети огляду.
Строк дії ухвали - один місяць з дня її постановлення.
Ухвала надає право проникнути до приміщення лише один раз.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Ленінський районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2021 |
Оприлюднено | 30.01.2023 |
Номер документу | 97078562 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти довкілля Порушення правил охорони вод |
Кримінальне
Ленінський районний суд м.Харкова
Гомада В. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні