ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.05.2021 місто Дніпро Справа № 908/2605/20
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів : головуючого судді Орєшкіної Е.В. (доповідач),
суддів Подобєда І.М., Кощеєва І.М.,
секретар судового засідання: Абадей М.О.,
представники сторін:
від позивача : представник не з`явився;
від відповідача : представник не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" на рішення Господарського суду Запорізької області від 13.01.2021 (повний текст складений 25.01.2021, суддя Проскуряков К.В.) у справі №908/2605/20
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25А", м. Запоріжжя
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя", м. Запоріжжя
про зобов`язання передати технічну документацію на будинок за адресою: 69118, м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, буд. 25, -
ВСТАНОВИВ:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25А" звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" передати технічну документацію відповідно до переліку на будинок за адресою: 69118, м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, буд. 25.
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 13.01.2021 у справі №908/2605/20 позов задоволено; зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги, 25" технічну документацію на будинок 25 по просп. 40-річчя Перемоги у м. Запоріжжя, а саме:
- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;
- проектно-кошторисну документацію зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;
- акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;
- паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;
- паспорти ліфтового господарства;
- акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача:
- документи щодо технічного стану об`єкта:
- план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 р. № 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за №393/2833;
- паспорт об`єкта та земельної ділянки;
- проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об`єкта;
- акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі;
- схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо;
- виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);
- кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;
- акти технічного огляду;
- журнали заявок мешканців об`єкта;
- протоколи виміру опору ізоляції електромереж;
- протоколи огляду системи вентиляції:
- документи бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом;
- дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком № 06/09/17-1036 від 06.09.2017;
- документи щодо обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають;
- документи щодо правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта;
- документи щодо планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта;
- паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку;
- енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
- з Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" стягнуто на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги, 25" 2 102,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
Рішення місцевого господарського суду мотивоване тим, що у позивача виникло право витребувати у попереднього управителя будинком, яким є відповідач, технічну документацію на підставі частин 18, 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", а у відповідача виник обов`язок у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання передати спірну документацію на будинок.
Місцевим господарським судом встановлено, що державна реєстрація Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" відбулась 30.01.2020, тому обов`язок передати об`єднанню відповідну документацію на будинок станом на час звернення з позовом до суду є таким, що настав.
Враховуючи, що законом чітко не визначено перелік документації, яка відповідно до частини 18 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" повинна бути передана управителем ОСББ, місцевий господарський суд визнав правомірними вимоги позивачем про витребування у відповідача документів передбачених пунктом 2.2. Правил №13 та пункту 1.2 Правил №76, які повинні були бути передані від колишнього власника (балансоутримувача) будинку до Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" під час укладення договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком №06/09/17-1036 від 06.09.2017.
Не погодившись із рішенням місцевого господарського суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" звернулося до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, якою просить скасувати рішення Господарського суду Запорізької області від 13.01.2021 у справі №908/2605/20 та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
Апеляційна скарга мотивована тим, що місцевий господарський суд дійшов до помилкового висновку про наявність підстав для задоволення позову з посиланням на те, що обов`язок відповідача, передбачений статтею 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" щодо передачі позивачу відповідної документації, виникає лише після утворення позивачем відповідної комісії, визначення комісією технічного стану об`єкта до вимог законодавства та складення акту приймання-передачі об`єкта в управління.
Апелянт зазначає, що позивачем не надано доказів на підтвердження дотримання механізму щодо отримання документації, виконання передбачених законодавством дій з оформлення, зокрема, створення комісії, проведення технічного огляду будинку спільною комісією, приймання-передачі будинку в управління тощо, відповідно, у відповідача не виник обов`язок із передачі технічної документації на будинок.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 15.04.2021 (колегією суддів у складі головуючого судді Орєшкіної Е.В. (доповідач), суддів Подобєда І.М., Кощеєва І.М.) відкрито апеляційне провадження з розгляду апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" на рішення Господарського суду Запорізької області від 13.01.2021 у справі №908/2605/20; розгляд скарги призначений судове засідання на 24.05.2021.
26.04.2021 від Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач проти задоволення апеляційної скарги заперечує та просить залишити рішення місцевого господарського суду без змін. Позивач погоджується із висновком місцевого господарського суду про те, що у відповідача виник обов`язок з передачі технічної документації у строк до 30.04.2020, відповідно, строк передачі технічної документації є таким, що настав. Також позивач звертає увагу на те, що договір №06/09/17-1036 від 06.09.2017 є розірваним в порядку, передбаченому частиною 5 статті 13 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку". Зазначає, що 10.02.2020 повідомив відповідача про рішення установчих зборів та про державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25", до вказаного повідомлення додано копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, копію протоколу №1 від 19.01.2020 з додатком №1 (лист голосування з питань порядку денного); у вказаному повідомленні позивач просив розпочати підготовку до передачі будинку та прибуинкової території по акту приймання-передачі з надавання повного пакету технічної документації на будинок, однак технічну документацію не отримав.
Також, у відзиві на апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" просить розглянути справу за відсутності його представника.
24.05.2021 від Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" надійшло клопотання про відкладення розгляду апеляційної скарги у зв`язку із зайнятістю представника - адвоката Соколової Н.І. в іншому судовому засіданні.
У судове засідання, яке відбулося 24.05.2021, представники сторін не з`явилися.
Враховуючи, що явка представників учасників судового процесу у судове засідання обов`язковою не визнавалась; у відзиві на апеляційну скаргу міститься клопотання відповідача про розгляд справи за відсутності його представника; до клопотання про відкладення розгляду апеляційної скарги відповідача (апелянта) не додано доказів на підтвердження зайнятості його представника в іншому судовому засіданні; сторони не скористалися правом на участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції, в тому числі й із використанням власних технічних засобів, апеляційний господарський суд вважає за можливе відмовити апелянту у задоволенні клопотання про відкладення розгляду апеляційної скарги та розглянути справу без участі представників сторін.
У судовому засіданні, яке відбулося 24.05.2021, оголошені вступна та резолютивна частини постанови.
Апеляційний господарський суд, дослідивши наявні у справі докази, перевіривши правильність висновків місцевого господарського суду, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як встановлено господарським судом та підтверджується матеріалами справи, 06.09.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" та Запорізькою міською радою, яка діє від імені співвласників багатоквартирного будинку № 25 по вулиці Сорок років Перемоги в м. Запоріжжя укладено договір №06/09/17-1036 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.
18.01.2020 установчими зборами співвласників багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Запоріжжя, пр. 40-річчя Перемоги, буд. 25, прийнято рішення, оформлене протоколом №1 від 18.01.2020, про створення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25".
30.01.2020 здійснено державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25", номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1 103 102 0000 048741.
10.02.2020 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" повідомило Товариство з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" про рішення установчих зборів Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25", оформлене протоколом №1 від 18.01.2020 та про державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" (повідомлення № 1 від 07.02.2020).
До повідомлення було додано копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25", копію протоколу №1 від 18.01.2020, установчих зборів Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" та копію додатку №1 до протоколу №1 - лист голосування з питань порядку денного учасників установчих зборів ОСББ. Також у даному повідомленні Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" просило Товариство з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" розпочати підготовку до передачі будинку та прибудинкової території по акту приймання-передачі в управління ОСББ Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" з наданням повного пакету технічної документації на вказаний будинок.
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" посилається на невиконання Товариством з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" зобов`язань в частині передачі створеному ОСББ технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок № 25 по пр. 40-річчя Перемоги у м. Запоріжжя та просить зобов`язати відповідача передати технічну документацію на будинок №25 по просп. 40-річчя Перемоги у м. Запоріжжя.
Предметом спору є зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" (управителя) передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" (створеному ОСББ) технічну документацію на будинок №25 по просп. 40-річчя Перемоги у м. Запоріжжя.
За приписами статей 316, 319, 322 Цивільного кодексу України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом. Власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до частин 1, 2 статті 368 Цивільного кодексу України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.
Згідно з частиною 2 статті 382 Цивільного кодексу України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.
Статтею 385 Цивільного кодексу України передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносини, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласниками багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління врегульовані Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Частинами 1 та 4 статті 4 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" передбачено, що об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.
Відповідно до частин 5, 6 статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати паспорт об`єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об`єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.
Згідно з частиною 1 статті 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
Частиною 1 статті 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" передбачено, що співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Частиною 14 статті 6 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено, що державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.
Матеріалами справи підтверджується, що 30.01.2020 здійснено державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25", номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 1 103 102 0000 048741.
За приписами частин 18, 19 статті 6 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Правовий аналіз положень частини 18 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" дозволяє дійти висновку про те, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та підлягає виконанню без-будь яких інших додаткових умов (розірвання договору тощо).
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду від 05.07.2019 у справі №910/6167/18.
Відповідно до частини 4 статті 236 Господарського процесуального кодексу України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Враховуючи викладене, місцевий господарський суд дійшов до висновку, що у позивача виникло право витребувати у попереднього управителя будинком, яким є відповідач, технічну документацію на підставі частин 18, 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", а у відповідача виник обов`язок у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання передати спірну документацію на будинок.
Державна реєстрація Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" відбулась 30.01.2020, тому обов`язок передати об`єднанню відповідну документацію на будинок станом на час звернення з позовом до суду є таким, що настав.
Листом від 07.02.2020 №1, отриманим Товариством з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" 10.02.2020, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" повідомило про державну реєстрацію Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" 30.01.2020, додавши до листа відповідні докази, та просило надати відповідні документи та розпочати підготовку до передачі будинку та прибудинкової території з наданням повного пакету документації на будинок та прибудинкову територію.
Між тим, ні протягом 3-місячного строку з дати реєстрації об`єднання, ні станом на дату звернення Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" з позовом до господарського суду, відповідна документація об`єднанню передана не була.
Відповідно до вимог частини 18 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" у Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" як управителя багатоквартирного будинку після державної реєстрації Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" виник обов`язок у тримісячний строк передати йому спірну документацію на будинок. І оскільки строк виконання відповідачем свого зобов`язання з передачі Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" спірної документації є таким, що настав, а відповідач відповідну документацію не передав, позивачем правомірно заявлені позовні вимоги.
Станом на час укладення договору про надання послуг з управління будинком від 06.09.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" та Запорізькою міською радою, що діяла від імені співвласників багатоквартирного будинку № 25 по пр. Сорок років Перемоги в м. Запоріжжя, були чинними Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які затверджено наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 27.04.2009 за № 377/16393 (надалі - Правила № 13).
Так, за змістом пункту 1.2 Правил №13 управління будинком - це дії, спрямовані на забезпечення сталого функціонування будинку та прибудинкової території відповідно до їх цільового призначення і збереження їх споживчих якостей, а також на організацію забезпечення потреби мешканців будинку в отриманні житлово-комунальних послуг відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.
У пункті 1.3 Правил №13 визначено, що управління будинком передбачає виконання таких функцій як, зокрема, планування заходів щодо збереження та сталого функціонування об`єкта, наданого в управління, та організацію забезпечення потреб мешканців об`єкта в отриманні житлово-комунальних послуг відповідно до вимог пункту 3.3 цих Правил; ведення передбаченої законодавством звітності, а також технічної документації щодо стану, утримання та експлуатації об`єкта відповідно до вимог пункту 3.6 цих Правил; організацію належної експлуатації та утримання об`єкта відповідно до його цільового призначення згідно з вимогами пунктів 3.7, 3.8 цих Правил.
Пунктом 2.2 Правил №13 визначено, що при передачі об`єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах) щодо технічного стану об`єкта, у тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 №56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за №393/2833; паспорт об`єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об`єкта; акт технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту: акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об`єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом; обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.
Відповідно до пункту 2.3 Правил №13 у разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться в акті приймання-передачі об`єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об`єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акта приймання-передачі.
Пунктом 3.6 Правил №13 передбачено, що особа, яка здійснює управління будинком, зберігає та веде технічну документацію щодо стану, утримання та експлуатації об`єкта. Технічна документація довготривалого зберігання містить: план ділянки в масштабі 1:1000 - 1:2000 з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду; акт технічного стану житлового будинку на момент укладення договору управління; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; паспорти на кожний житловий будинок та земельну ділянку; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення).
Відповідно до пункту 1.2 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства №76 від 17.05.2005 (надалі - Правила №76) до складу технічної документації постійного зберігання включаються:
- технічний паспорт на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;
- проектно-кошторисна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;
- акти державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;
- паспорти котельного господарства, котлові книги, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;
- паспорти ліфтового господарства;
- акти приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача.
Факт наявності або відсутності документації, визначеної пунктом 2.2. Правил №13 та пунктом 1.2 Правил №76 у Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя", не має істотного значення з огляду на те, що відповідно до частини 5 статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" така документація повинна була бути передана замовником будівництва або попереднім власником будинку відповідачу, а у випадку відсутності документації на багатоквартирний будинок він відповідно до вимог частини 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" зобов`язаний відновити її за власний рахунок.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду в постанові від 05.07.2019 у справі №910/6167/18, в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі №917/1208/18 від 13.11.2019, у справі № 921/753/16-г/11 від 11.06.2019.
Враховуючи, що законом не визначено перелік документації, яка відповідно до частини 18 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" повинна бути передана управителем ОСББ, місцевим господарським судом визнані обґрунтованими вимоги позивача про витребування у відповідача документів, передбачених пунктом 2.2. Правил №13 та пунктом 1.2 Правил №76, які повинні були бути передані від колишнього власника (балансоутримувача) будинку до Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" під час укладення договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком №06/09/17-1036 від 06.09.2017, а саме:
- технічного паспорту на квартирний (багатоповерховий) житловий будинок;
- проектно-кошторисної документації зі схемами влаштування внутрішньобудинкових мереж водопостачання, каналізації, центрального опалення, тепло-, газо-, електропостачання тощо;
- актів державної комісії про приймання жилого будинку в експлуатацію;
- паспортів котельного господарства, котлових книг, у разі наявності вбудованих та прибудованих котелень;
- паспортів ліфтового господарства;
- актів приймання-передачі жилого будинку у разі зміни його власника чи балансоутримувача:
- документів щодо технічного стану об`єкта:
- планів земельної ділянки з багатоквартирним будинком №25 по просп. 40-річчя Перемоги в м. Запоріжжя, що на ній розташований, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000. 1:2000. 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 №56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за №393/2833;
- паспорту об`єкта та земельної ділянки;
- проектно-кошторисної документації та виконавчих креслень на багатоквартирний будинок № 25 по просп. 40-річчя Перемоги в м. Запоріжжя;
- актів технічного стану об`єкта на момент приймання-передачі;
- схем внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо;
- виконавчих креслень контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);
- кошторисів, описів робіт з поточного та капітального ремонту;
- актів технічного огляду;
- журналів заявок мешканців об`єкта;
- протоколів виміру опору ізоляції електромереж;
- протоколів огляду системи вентиляції:
- документів бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об`єктом;
- даних бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком №06/09/17-1036 від 06.09.2017;
- документів щодо обліку мешканців об`єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об`єкта, які у ньому не мешкають;
- документів щодо правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об`єкта;
- документів щодо планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об`єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об`єкта.
- паспортів, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку;
- енергетичного сертифікату і звіту про обстеження інженерних систем.
Правова позиція щодо права на витребування зазначеної технічної документації викладена в постановах Верховного Суду у складі колегій Касаційного суду від 12.03.2020 у справі №904/1878/19, від 29.01.2020 у справі №910/5065/19, від 16.01.2020 у справі №910/3215/19.
За таких обставин місцевий господарський суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Апелянт не погоджується із таким висновком місцевого господарського суду, посилаючись на те, що обов`язок відповідача, передбачений статтею 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" щодо передачі позивачу відповідної документації, виникає лише після утворення позивачем відповідної комісії, визначення комісією технічного стану об`єкта до вимог законодавства та складення акту приймання-передачі об`єкта в управління; позивачем не надано доказів на підтвердження дотримання механізму щодо отримання документації, виконання передбачених законодавством дій з оформлення, зокрема, створення комісії, проведення технічного огляду будинку спільною комісією, приймання-передачі будинку в управління тощо, відповідно, у відповідача не виник обов`язок із передачі технічної документації на будинок.
Між тим, за приписами частин 18, 19 статті 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
З наведеного вбачається, що передбачений зазначеною нормою обов`язок попереднього балансоутримувача будинку з передачі документації на будинок об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку виникає у нього з дня державної реєстрації об`єднання та підлягає виконанню без-будь яких інших додаткових умов.
Крім того, доводи апелянта щодо створення комісії, проведення технічного огляду будинку спільною комісією, приймання-передачі будинку в управління тощо стосуються процедури приймання-передачі технічної документації, про витребування (зобов`язання надати) якої правомірно заявлено позивачем.
За таких обставин оскаржуване рішення прийнято з дотриманням чинного законодавства та з урахуванням правових позицій Верховного Суду у подібних правовідносинах, тому апеляційний господарський суд погоджується із висновком місцевого господарського суду про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (частина 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України).
Враховуючи встановлені вище обставини справи, зазначені положення законодавства, апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта, наведені в обґрунтування апеляційної скарги.
Таким чином, апеляційний господарський суд вбачає підстави, передбачені статтею 276 Господарського процесуального кодексу України, для залишення рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційної скарги - без задоволення.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на апелянта.
Керуючись ст. 129, ст. 276, ст. 282, ст. 284 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" на рішення Господарського суду Запорізької області від 13.01.2021 у справі №908/2605/20 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Запорізької області від 13.01.2021 у справі №908/2605/20 залишити без змін.
Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя".
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повна постанова складена 25.05.2021.
Головуючий суддя Е.В. Орєшкіна
Суддя І.М. Подобєд
Суддя І.М. Кощеєв
У зв`язку з припиненням відправлення поштової кореспонденції в Центральному апеляційному господарському суді, копії постанови Центрального апеляційного господарського суду від 24.05.2021 у справі №908/2605/20 поштою не надсилаються.
Надіслати копії цієї постанови на електронні адреси (згідно з наявною в матеріалах справи інформацією) Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" (office@mdl.zp.ua), представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Місто для людей Запоріжжя" адвоката Соколової Наталі Іванівни" (ІНФОРМАЦІЯ_1).
Про прийняття постанови Центрального апеляційного господарського суду від 24.05.2021 у справі №908/2605/20 повідомити Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "40-річчя Перемоги 25" телефонограмою та/або шляхом розміщення оголошення на офіційному сайті Центрального апеляційного господарського суду.
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2021 |
Оприлюднено | 27.05.2021 |
Номер документу | 97132573 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Орєшкіна Еліна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні