Рішення
від 25.05.2021 по справі 160/3454/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 травня 2021 року Справа № 160/3454/21 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі судді Дєєва М.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Інтер-Готель

до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області Головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Зубко Дмитра Юрійовича

про визнання протиправним та скасування наказу, визнання дій протиправними, -

ВСТАНОВИВ :

10.03.2021 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Інтер-Готель до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області Головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Зубко Дмитра Юрійовича, в якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 298-ДК від 26.02.2021 року Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності ;

- визнати протиправними дії Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області Головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Зубка Дмитра Юрійовича щодо проведення перевірки на підставі Наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № 298-ДК від 26.02.2021 року Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем-1 було винесено наказ про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності, на підставі якого відповідачем-2 було здійснено відповідну перевірку.

Позивач вважає наказ відповідача-1 та дії відповідача-2 з виконання вказаного наказу, протиправними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки у відповідачів були відсутні законні підстави. З огляду на вказане позивач просив задовольнити позовні вимоги.

15.03.2021 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) сторін.

30.03.2021 року від Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого вказано, що земельна ділянка, щодо якої було винесено наказ про проведення перевірки перебуває в суборенді у позивача, у зв`язку з чим відсутнє порушене право позивача, оскільки відсутнє право, що підлягає судовому захисту. Також, вказано, що оскаржуваний наказ та дії щодо проведення перевірки є правомірними, та такими що здійснені в межах повноважень та у спосіб передбачений чинним законодавством України, оскільки відповідача не здійснює перевірки діяльності позивача, а лише здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотримання законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів шляхом проведення перевірок. З огляду на вказане відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю Інтер-Готель є юридичною собою зареєстрованою 06.12.2010 року, номер запису про реєстрацію -юридичної особи: 10741020000038375, код ЄДРПОУ: 37405132. Основним видом економічної діяльності ТОВ Інтер-Готель є код КВЕД 55.10 Діяльність готелів подібних засобів тимчасового розміщування.

На підставі договору оренди нежитлового приміщення № 45 від 28.02.2021 року, Позивач орендує ТОВ Тур-Інвест готель-ресторан з баром Гудзон, що знаходиться за адресою: 0км а/д С041008 Піщанська с/р (база відпочинку Гудзон) Новомосковського району Дніпропетровської області км та 0+320 км а/д С041008 Новомосковського району Дніпропетровської області.

Нерухоме майно, база відпочинку Гудзон, яку використовує в господарській діяльності позивач розташована на земельній ділянці кадастровий номер 1223285500:07:023:0006.

26.02.2021 року Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області винесено наказ №298-ДК Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності .

На підставі вказаного наказу було вирішено доручити проведення перевірки головному спеціалісту відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Дмитру Зубку, яким було провідено перевірку.

Позивач вважає наказ відповідача-1 та дії відповідача-2 з виконання вказаного наказу, протиправними та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, що і стало підставою для звернення з даною позовною заявою до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч. 1, 2 ст.2 , 187 , 188 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади; контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України; державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

У відповідності до положень постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 №482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності є завданнями Держгеокадастру.

Відповідно до пп.25-1 п.4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №15, Держгекадастр відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій і форм власності.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель від 19.06.2003 №963-IV, який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Положеннями ст.4, 5, 6, 9, 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України, який здійснює центральний орган виконавчої влади, та забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням шляхом проведення перевірок.

При цьому, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, в тому числі ,безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності тощо.

Так, з оскаржуваного наказу №298-ДК від 26.02.2021 року Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності вбачається, що відповідачем відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель , Положення про Головне управління Держгеокадастру Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 (в новій редакції згідно з наказом Держгеокадастру від 20.02.2020 № 53), у зв`язку із розгляді заяви Громадської організації РЕЙДЕР СТОП від 11.02.2021 № 8/2/229 вирішено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельних ділянок, зокрема щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1223285500:07:023:0006.

Суд зазначає, що посилання позивача на порушення відповідачем положень ст.ст. 4, 5, 6, 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності спростовується змістом вищевказаного Закону, яким визначено чіткий перелік відносин, на які поширюється його дія. Особливості та обмеження перевірок, визначені у вказаному Законі, не відносяться до перевірок земель Держгеокадастром та його територіальними органами, оскільки такі обмеження застосовуються лише до застосування Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Держгеокадастр та його територіальні органи не відноситься до органів перелічених у ч.2 ст.2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , при цьому суд звертає увагу, що об`єктом перевірки була земельна ділянка, а не господарська діяльність підприємства.

Спірні правовідносини врегульовані нормами Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , який є спеціальним, яким врегульовано правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.03.2019 року у справі №826/11708/17 та від 15.07.2019 року у справі №140/2320/18.

Матеріалами справи підтверджено, і зазначена обставина не заперечується позивачем, що Товариство з обмеженою відповідальністю Інтер-Готель використовує земельну ділянку, з кадастровим номером 1223285500:07:023:0006, для розміщення готелю-ресторану з баром Гудзон, що знаходиться за адресою: 0км а/д С041008 Піщанська с/р (база відпочинку Гудзон) Новомосковського району Дніпропетровської області км та 0+320 км а/д С041008 Новомосковського району Дніпропетровської області, при цьому договір оренди на земельну ділянку під базою відпочинку ІНФОРМАЦІЯ_1 не укладено та не зареєстровано відповідно до чинного законодавства.

Посилання позивача на правомірність використання земельної ділянки на підставі договору оренди нежитлового приміщення №45 від 28.02.2021 року укладеному з Товариством з обмеженою відповідальністю Тур-Інвест , спростовується відсутністю доказів здійснення позивачем державної реєстрації вищевказаного права користування означеною вище земельною ділянкою, як того вимагають приписи ст.125, 126 Земельного кодексу України.

Таким чином, вищевикладене свідчить, що відповідач-1 з дотриманням вимог чинного законодавства правомірно виніс оскаржуваний наказ та відповідач-2, на підставі вказаного наказу здійснив перевірку дотримання позивачем вимог земельного законодавства щодо вищевказаної земельної ділянки.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні адміністративного позову.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Інтер-Готель (04053, м.Київ, Киянівський провулок, буд.3-7, код ЄДРПОУ 37405132) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (49006, м.Дніпро, вул.Філософська, 39-А, код ЄДРПОУ 39835428), Державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області Головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням земельного законодавства та оперативного реагування Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Зубко Дмитра Юрійовича (49006, м.Дніпро, вул.Філософська, 39-А) про визнання протиправним та скасування наказу, визнання дій протиправними - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя М.В. Дєєв

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.05.2021
Оприлюднено26.05.2021
Номер документу97135599
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/3454/21

Постанова від 18.11.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 13.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 30.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 25.05.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні