Рішення
від 26.05.2021 по справі 160/4607/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 травня 2021 року Справа № 160/4607/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Горбалінського В.В.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Підгородненьскої міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

26.03.2021 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Підгородненьскої міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області за № 319-3/8 від 19.02.2021 року про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , загальною площею - 2,0000 га., для ведення особистого селянського господарства (01.03), кадастровий номер 1221411000:01:053:0060 за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Підгородненська міська рада;

- зобов`язати Підгородненську міську раду Дніпровського району Дніпропетровської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передати її у власність ОСОБА_1 , загальною площею - 2,0000 га., для ведення особистого селянського господарства (01.03), кадастровий номер 1221411000:01:053:0060 за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Підгородненська міська рада у місячний строк з дня набрання законної сили судового рішення з урахуванням висновків суду.

В обґрунтування позовної заяви зазначено, що 24.04.2020 року позивач звернулась до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області із клопотання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2,00 га, яка розташована на території Підгородненьскої міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. 29.05.2020 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області №4-7302/15-20-СГ надано дозвіл позивачу на розроблення проекту із землеустрою. Дніпропетровською регіональною філією Державного підприємства Центр державного земельного кадастру було розроблено проект землеустрою, щодо відведення вищезазначеної земельної ділянки. Зазначений проект був погоджений, про що свідчить висновок експерта державної експертизи про розгляд документації з землеустрою від 24.09.2020 року №22891/82-20, виданий Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області. Означена земельна ділянка зареєстрована Державним кадастровим реєстратором відділу у Нижньосірогодському районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонський області площею 2,00 га під кадастровим номером 1221411000:01:053:0060, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.09.2020 року №НВ-6508452462020. Після погодження проекту позивачем було подано дані документи до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області для його затвердження та передачі у власність. Однак позивач отримала наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 15.12.2020 року №4-13215/15-20-СГ яким відмовлено у затвердженні документації із землеустрою та надані її у власність у зв`язку з передачею земельних ділянок з державної власності на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області №46-ОТГ від 14.12.2020 року та акту прийому - передачі з додатком від 14.12.2020 року до комунальної власності Підгородненської міської територіальної громади, яка прийняла земельну ділянку на підставі вищенаведеного наказу про, що свідчить рішення даної ради №25-1/8 від 16.12.2020 року. 21.12.2020 року позивач звернулась до відповідача із заявою про затвердження проекту щодо відведення у власність вищезазначеної ділянки. 19.02.2021 року відповідачем прийнято рішення №319-3/8 про відмову позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки у зв`язку з просуненням п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України. Позивач зазначає, що дана підстава для відмови є протиправною у зв`язку з чим звернулась до суду з даною позовною заявою.

29.03.2021 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

07.04.2021 року Підгородненьска міська рада Дніпровського району Дніпропетровської області звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із відзивом на позовну заяву.

В обґрунтування відзиву відповідач зазначив, що на території Підгородненьскої міської ради розташовані землі КСП Нижнєдніпровський , який в подальшому реорганізовано, правонаступником якого став СТОВ Нижнєдніпровець , діяльність якого припинено за рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 04.12.2008 року №Б26/58/04, в силу чого дані земельні ділянки перейшли до комунальної власності. За таких обставин у Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській у 2020 році були відсутні повноваження для надання позивачу дозволу з розроблення проекту землеустрою. На підставі зазначено відповідач зазначив, що оскаржуване рішення повністю відповідає вимогам чинного законодавства та відсутні підстави для задоволення позовної заяви.

13.04.2021 року ОСОБА_1 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із відповіддю на відзив, в якій підтримала позицію, викладену у позовній заяві.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

29.05.2020 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській №4-7302/15-20-СГ надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населеного пункту на території Підгородненьскої міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га., із цільовим призначенням (01.03) - для ведення селянського господарства.

Дніпропетровською регіональною філією Державного підприємства Центр державного земельного кадастру розроблено проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки з кадастровим номером 1221411000:01:053:0060, яка розташована за адресою: Підгородненьска міська рада Дніпровського району Дніпропетровської області.

Означений проект було погодженого Головним управлінням Держгеокадастру у Одеській області, про що свідчить відповідний висновок про розгляд документації із землеустрою №22891/82-20 від 24.09.2020 року.

29.09.2020 року Відділом у Нижньосірогозькому районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області було проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1221411000:01:053:0060.

14.12.2020 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області №46-ОТГ передано Підгородненській міській територіальній громаді (Підгородненській міській раді) Дніпровського району Дніпропетровської області у комунальну власність за актом приймання-передачі земельні ділянки, зокрема земельну ділянку з кадастровим номером 1221411000:01:053:0060.

15.12.2020 року наказом Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області відмовлено ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 1221411000:01:053:0060, розташованої на території Підгородненьскої міської рада Дніпровського району Дніпропетровської області, у зв`язку з передачею даної ділянки у комунальну власність Підгородненській міській територіальній громаді (Підгородненській міській раді) Дніпровського району Дніпропетровської області.

16.12.2020 року Підгородненьска міська рада Дніпровського району Дніпропетровської області рішенням №25-1/8 прийняла у комунальну власність земельні ділянки, зокрема земельну ділянку з кадастровим номером 1221411000:01:053:0060.

21.12.2020 року ОСОБА_1 звернулась до Підгородненьскої міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки з кадастровим номером 1221411000:01:053:0060.

19.02.2021 року Підгородненьска міська рада Дніпровського району Дніпропетровської області рішенням №319-3/8 відмовила ОСОБА_1 в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2,00 га. для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 1221411000:01:053:0060 у зв`язку з порушенням п.21 Перехідних положень Земельного кодексу України.

У зв`язку з вищенаведеним, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Згідно ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом (ч.2,3 ст. 116 ЗК України).

Згідно ч. 8-10 ст. 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст. 186-1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.

Отже, законодавством передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме:

1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;

2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);

3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України;

4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;

5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.

При цьому з вищенаведених норм Земельного кодексу України вбачається, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі.

Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України норми статті 118 Земельного кодексу України не містять. При цьому перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватись саме на етапі погодження такого проекту.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду від 06.03.2019 року по справі № 1640/2594/18.

Відтак, доводи, викладені у оскаржуваному рішенні відповідача є безпідставними та необґрунтованими, а тому суд доходить висновку про протиправність такого рішення.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання Підгородненську міську раду Дніпровського району Дніпропетровської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, суд зазначає наступне.

За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження відповідача щодо затвердження проекту землеустрою земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.

Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.

Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Аналіз норм Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.

Отже, враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги про зобов`язання Підгородненську міську раду Дніпровського району Дніпропетровської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, з огляду на втручання в дискреційні повноваження відповідача, виходять за межі завдань адміністративного судочинства, а тому задоволенню не підлягають.

Разом з тим, відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Отже, для повного захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Підгородненську міську раду Дніпровського району Дніпропетровської області, у строк визначений чинним законодавством, повторно розглянути питання щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером №1221411000:01:053:0060, загальною площею 2,0 га., яка знаходиться на території Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (за межами населеного пункту), у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, з урахуванням висновків суду у цьому рішенні.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно з ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовної заяви.

Відповідно до ч.3 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

У зв`язку з чим, суд доходить висновку, що судовий збір у розмірі 454,00 грн. пропорційно розміру задоволених позовних вимог, сплачений позивачем відповідно до квитанції №39829 від 26.03.2021 року, підлягає стягненню з Підгородненьскої міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області за рахунок її бюджетних асигнувань на користь позивача.

Керуючись ст. 77, 78, 139, 205, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Підгородненьскої міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (52001, Дніпропетровська область, м. Підгородне, вул. Центральна, 46, код ЄДРПОУ 05520750) про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Підгородненської міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області за № 319-3/8 від 19.02.2021 року про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , загальною площею - 2,0000 га., для ведення особистого селянського господарства (01.03), кадастровий номер 1221411000:01:053:0060 за адресою: Дніпропетровська область, Дніпровський район, Підгородненська міська рада.

Зобов`язати Підгородненську міську раду Дніпровського району Дніпропетровської області, у строк визначений чинним законодавством, повторно розглянути питання щодо затвердження проекту землеустрою про відведення земельної ділянки з кадастровим номером №1221411000:01:053:0060, площею 2,0 га., яка знаходиться на території Підгородненьскої міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (за межами населених пунктів), у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, з урахуванням висновків суду у цьому рішенні.

Стягнути з Підгородненьскої міської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (52001, Дніпропетровська область, м. Підгородне, вул. Центральна, 46, код ЄДРПОУ 05520750) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 454,00 грн. (чотириста п`ятдесят чотири гривні 00 копійок).

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Горбалінський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.05.2021
Оприлюднено27.05.2021
Номер документу97175766
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/4607/21

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Рішення від 04.10.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 14.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 09.09.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Постанова від 27.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 17.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Ухвала від 17.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Олефіренко Н.А.

Рішення від 26.05.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

Ухвала від 29.03.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні