Постанова
від 26.05.2021 по справі 816/1544/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 травня 2021 року

м.Київ

справа №816/1544/18

адміністративне провадження №К/9901/10960/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Уханенка С.А.,

суддів: Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Полтавської міської виборчої комісії Полтавської області, за участю третьої особи ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2018 року, постановлену у складі головуючого судді Шевякова І.С., суддів Канигіної Т.С., Єресько Л.О. та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року, ухвалену у складі головуючого судді Лях О.П., суддів Бегунца А.О., Яковенка М.М.

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. У травні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Полтавської міської виборчої комісії Полтавської області, в якому з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Полтавської міської виборчої комісії, оформлене протоколом № 39 засідання Полтавської міської виборчої комісії від 7 травня 2018 року та Постановою № 126 від 07.05.2018 року про звернення до вищого керівного органу політичної партії "Соціал-Демократична партія" щодо відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

2. На обґрунтування позову зазначає про допущення відповідачем ряду порушень при прийнятті оскаржуваних рішень.

ІІ. Встановлені судами обставини справи

3 . Позивач з 2015 року рішенням Полтавської міської виборчої комісії обраний депутатом Полтавської міської ради 7 скликання.

4. 05 вересня 2018 року відбулися збори виборців міста Полтави, відповідного виборчого округу (присутні 392 особи, в тому числі ОСОБА_1 ), на яких прийнято рішення про збір підписів виборців на підтримку народної ініціативи про відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 у зв`язку з неналежним виконанням своїх обов`язків. Затверджено склад ініціативної групи для збору підписів виборців (55 осіб), обрано офіційного представника ініціативної групи, затверджено форму підписного листа та прийнято рішення звернутися до Полтавської МВК щодо відкликання ОСОБА_1 .

5 . Після завершення збору підписів виборців 28 вересня 2018 року офіційним представником ініціативної групи щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою ОСОБА_2 передано до Полтавської МВК матеріали: підписні листи на 487 арк., протокол зборів виборців на 4 арк., реєстр учасників зборів з підписами, зразок підписного листа та заяви членів ініціативної групи з відповідними додатками.

6. Полтавська МВК розглянула дане звернення та додані матеріали на засіданні 10 жовтня 2017 року та за наслідками розгляду прийняла рішення (протокол № 3 від 10 жовтня 2017 року) про припинення народної ініціативи з відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 у зв`язку з неможливістю дотримання вимог статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" щодо залучення до перевірки підписних листів правоохоронних органів та органів ведення Державного реєстру виборців.

7. Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року у справі № 816/1820/17 за позовом ОСОБА_2 до Полтавської міської виборчої комісії, третя особа - депутат Полтавської міської ради Поліщук Д.В. рішення Полтавської МВК про припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата ОСОБА_1 скасоване як протиправне. Таке рішення суду вмотивовано тим, що відсутність нормативно встановленої процедури (законодавча прогалина) не може бути підставою для припинення народної ініціативи про відкликання депутата місцевої ради, так як перелік підстав припинення народної ініціативи є вичерпно визначеним у законі.

8. Звернення ОСОБА_3 разом із матеріалами народної ініціативи про відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 розглянуті на засіданні Полтавської МВК 07 травня 2018 року. На засіданні, у якому приймали участь 10 осіб (з 18), прийнято рішення звернутися до Вищого керівного органу партії "Соціал-демократична партія" щодо відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою. При цьому протокол засідання (протокол № 39 від 07 травня 2018 року) містить відомості про здійснення виборчою комісією у ході засідання перевірки підписів на підписних листах. Загальна кількість підписів становила 2299 - згідно протоколу засідання. Окремі підписи визнані такими, що не підлягають врахуванню. Загальна кількість підписів, які визнані належними, такими, що підлягають врахуванню - 1932. Така кількість підписів є більшою, ніж виборча квота у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів до Полтавської міської ради, що становила 1728 голосів. Протокол підписаний головою та секретарем комісії.

9. За наслідками засідання Полтавською МВК винесена постанова № 126 від 07 травня 2018 року, відповідно до якої Полтавською міською виборчою комісією прийнято рішення звернутися до Вищого керівного органу партії "Соціал-демократична партія" щодо відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

10. 07 травня 2018 року голова Полтавської МВК звернувся до Головного управління Національної поліції в Полтавській області з приводу участі у проведенні перевірки підписів виборців на підписних листах про відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 . Даного листа було переадресовано до Полтавського ВП ГУНП в Полтавській області та останнім надано відповідь про те, що жодним нормативно-правовим актом не передбачено конкретного правоохоронного органу, який повинен залучатися до такої перевірки. У той же час працівники поліції не наділені правом тлумачити нормативно-правовий акт та надавати його роз`яснення.

11. 07 травня 2018 року до Відділу ведення Державного реєстру виборців Виконавчого комітету Шевченківської районної у м.Полтаві ради звернувся Голова Полтавської МВК з приводу участі працівника відділу у проведенні перевірки підписів виборців на підписних листах про відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 та ОСОБА_4 . На це звернення була надана відповідь про те, що використання бази даних Реєстру для здійснення такої перевірки Законом України "Про Державний реєстр виборців" не передбачено. Правові підстави для використання персональних даних Реєстру при перевірці достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата Полтавської міської ради за народною ініціативою, відсутні.

12. Не погоджуючись з рішенням відповідача про звернення до вищого керівного органу політичної партії "Соціал-Демократична партія" щодо відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

13. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2018 року залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

14 . Відмовляючи в задоволенні позову суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку, щодо відсутності підстав для задоволення позову.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції, вимоги касаційної скарги і аргументи сторін

15. Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції та постановою суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на невірно надану судами попередніх інстанцій оцінку обставинам справи та порушення норм матеріального права, просить скасувати оскаржені судові рішення судів попередніх інстанцій і постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

16. На обґрунтування касаційної скарги позивач зазначає про допущення ряду порушень при проведенні щодо нього процедури відкликання та при прийнятті оскаржуваних рішень.

V. Джерела права й акти їхнього застосування

17. За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

18. Правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - місцева рада) як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради визначає та встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради Закон України від 11.07.2002 № 93-IV Про статус депутатів місцевих рад (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

19 . Відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

20. Стаття 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначає, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

21. Відповідно до частини першої статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

22. Згідно з пунктом 3 частини другої статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради.

23. Частиною третьою статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації.

24. Відповідно до пункту 2 абзацу 2 частини третьої статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради повинна становити не менше 50 осіб.

25 . Згідно з частиною четвертою статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.

26 . До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи (частина п`ята статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ).

27. Статтею 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад встановлено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

28 . Відповідно до частини першої статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат. На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

29. Пунктом 2 частини другої статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.

30. Згідно з частиною третьою статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців. Підписний лист повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб`єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання). Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

31. Відповідно до частини четвертої статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті. Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

32 . Згідно з вимогами частини першої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

33. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів (абзац 1 частини другої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ).

34. Пунктом 2 абзацу 2 частини другої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що на цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки, зокрема, у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.

35. Відповідно до вимог частини четвертої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад за результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

36. Згідно з частиною п`ятою статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

37. Частиною шостою статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

38 . Згідно з частинами сьомою-дев`ятою статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад Вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

На підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною шостою цієї статті, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

VI.Позиція Верховного суду.

39. З метою визначення меж розгляду справи Верховним Судом підлягають застосуванню правила статті 341 КАС України, відповідно до яких під час розгляду справи в касаційному порядку суд в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. При цьому, суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

40. Таким чином, перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанцій, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

41. Переглянувши рішення судів попередніх інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд зазначає таке.

42. У справі, що розглядається, позивач оскаржує протокол засідання Полтавської міської виборчої комісії Полтавської області та постанову Полтавської міської виборчої комісії Полтавської області, якими вирішено звернутись до вищого керівного органу політичної партії Соціал-демократична партія , щодо відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою.

43. Так, аргументи касаційної скарги дублюють підстави позову, а також містять додаткові підстави протиправності оскаржуваних рішень та процедури відкликання депутата місцевої ради.

44. Позивач з посиланням на приписи статті 27 Закону України Про місцеві вибори позивач вказує на не повідомлення його про засідання Полтавської міської виборчої комісії та відсутність на оскаржуваному протоколі всіх підписів присутніх на засіданні членів комісії.

Щодо змісту протоколу, позивач з посиланням на приписи статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , вказує на відсутність у оскаржуваному протоколі інформації про правильність оформлення підписних листів, про перевірку достовірності відомостей про громадян, про вибіркову перевірку підписів громадян із залученням правоохоронних органів та відсутність розрахунку.

Також зазначає про порушення строків проведення перевірки.

45. Питання щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульовано Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", а отже доводи щодо порушення відповідачем абзацу 2 частини п`ятої статті 27 Закону України "Про місцеві вибори" стосовно неповідомлення позивача про засідання виборчої комісії та щодо недотримання встановленої частиною тринадцять вказаної статті форми протоколу не приймаються до уваги, оскільки у спірних правовідносинах, що склались у цій справі, приписи Закону України "Про місцеві вибори" не підлягають застосуванню.

46. Відповідно до постанови Полтавського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року у справі №816/1820/17, яка набрала законної сили, предметом спору у якій була постанова Полтавської міської виборчої комісії Полтавської області № 124 від 10 жовтня 2017 року про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Полтавської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , під час розгляду справи були встановлено, що згідно з протоколом засідання Полтавської міської виборчої комісії Полтавської області № 33 від 10 жовтня 2017 року, членами комісії здійснювалася перевірка оформлення підписних листів, були виявлені окремі порушення, розглядалася пропозиція ОСОБА_5 запросити на засідання комісії керівників органів Державного реєстру виборців районів м. Полтави та представників правоохоронних органів - СБУ, прокуратури, національної поліції та інших правоохоронних органів, яка була відхилена комісією, та прийнято остаточне рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 , але, всупереч частини 4 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_1 не узагальнювалися та відповідний протокол не складався.

Керуючись частиною 6 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", якою визначено підстави для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради, Полтавський окружний адміністративний суд визнав протиправною та скасував постанову Полтавської міської виборчої комісії Полтавської області № 124 від 10 жовтня 2017 року про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Полтавської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , оскільки відсутність змоги у Полтавської міської виборчої комісії перевірити достовірність відомостей, що містяться у підписних листах не є підставою для прийняття рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.

47. Таким чином, скасування постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2017 року у справі №816/1820/17 постанови Полтавської міської виборчої комісії Полтавської області № 124 від 10 жовтня 2017 року про припинення ініціативи щодо відкликання депутата Полтавської міської ради VII скликання ОСОБА_1 стало підставою для продовження процедури відкликання за наслідком якої прийняті оскаржувані у цій справі рішення, зокрема протокол з узагальненням здійсненої на засідання відповідача 10.10.2017 перевірки підписів, про необхідність прийняття якого було зазначено у вказаному рішенні суду.

48 . Тобто, викладені обставини свідчать, що фактично перевірка дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів здійснювалися під час засідання 10.10.2017.

49. Як встановлено судами попередніх інстанцій, 7 травня 2018 року голова Полтавської МВК звертався до Головного управління Національної поліції в Полтавській області з приводу участі у проведенні перевірки підписів виборців на підписних листах про відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 . Дане звернення було переадресовано до Полтавського ВП ГУНП в Полтавській області та останнім надано відповідь про те, що жодним нормативно-правовим актом не передбачено конкретного правоохоронного органу, який повинен залучатися до такої перевірки. У той же час працівники поліції не наділені правом тлумачити нормативно-правовий акт та надавати його роз`яснення.

50. З аналогічним зверненням відповідач звертався до Відділу ведення Державного реєстру виборців Виконавчого комітету Шевченківської районної у м.Полтаві ради 07 травня 2018 року з приводу участі працівника відділу у проведенні перевірки підписів виборців на підписних листах про відкликання депутата Полтавської міської ради ОСОБА_1 та ОСОБА_4 . На це звернення була надана відповідь про те, що використання бази даних Реєстру для здійснення такої перевірки Законом України Про Державний реєстр виборців не передбачено. Правові підстави для використання персональних даних Реєстру при перевірці достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата Полтавської міської ради за народною ініціативою, відсутні.

51 . Слід зазначити, що врегульована статтею 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" процедура відкликання за народною ініціативою на день вирішення спору у цій справі мала низку правових прогалин, які в тому числі стосуються і здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та вибіркової перевірки підписів громадян у цих підписних листах із залученням правоохоронних органів (територіальних органів поліції).

52 . Однак, відсутність відповідного механізму, що є прогалиною в законодавчому регулюванні, не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Без усунення відповідних прогалин в правозастосуванні реалізація вказаного права була б фактично неможливою.

53. Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року у справі № 803/1159/17, від 13 березня 2019 року у справі № 804/176/18, від 08 жовтня 2019 року у справі № 1740/2415/18, від 05 березня 2020 року у справі № 1940/1567/18.

54. При цьому судами також встановлено, що відповідно до протоколу від 07 травня 2018 року, склад Полтавської МВК - 18 осіб, присутні - 10 осіб, отже, на засіданні мався відповідний кворум, достатній для прийняття рішень. Протокол засідання (протокол № 39 від 07 травня 20178 року) містить узагальнені відомості про здійснення виборчої комісією у ході засідання перевірки підписів на підписних листах. Кількість підписів загальна становила 2299 - згідно протоколу засідання. Окремі підписи визнані такими, що не підлягають врахуванню. Загальна кількість підписів, які визнані належними, такими, що підлягають врахуванню - 1932. Така кількість підписів є більшою, ніж виборча квота у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів до Полтавської міської ради, що становила 1728 голосів. Протокол підписаний секретарем та комісії головою, повноваження якого також встановлені судами.

55. Інші доводи касаційної скарги не приймаються Судом, оскільки вони не були підставами позовних вимог.

56. З огляду на встановлені обставини, Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про відмову в задоволенні позовних вимог.

57. Доводи скаржника щодо порушення судами норм матеріального та процесуального права не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи Судом, є аналогічними доводам викладеним в апеляційній скарзі, не спростовують висновків судів і зводяться до необхідності вирішення питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, додаткової перевірки доказів, на що у суду касаційної інстанції відсутні повноваження.

58. На підставі пункту 1 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.

59. Відповідно до частини першої статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

60. За огляду на наведене, Суд, на підставі встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи та наявних у ній доказів, дійшов висновку, що оскаржувані судові рішення відповідають вимогам процесуального закону, є законними та обґрунтованими, а тому підстави для їх скасування чи зміни відсутні.

61. З огляду на результат касаційного розгляду, витрати понесені у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції не розподіляються.

62. Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України, Суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

2. Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 26 жовтня 2018 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 12 березня 2019 року залишити без змін.

Судові витрати не розподіляються.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не підлягає оскарженню.

Судді: С.А. Уханенко

О.В. Кашпур

О.Р. Радишевська

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення26.05.2021
Оприлюднено27.05.2021
Номер документу97186406
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1544/18

Постанова від 26.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 25.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Ухвала від 05.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Ухвала від 24.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бевзенко В.М.

Постанова від 12.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Постанова від 12.03.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 21.01.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні