ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 травня 2021 року м. ЧернівціСправа № 926/1194/20
За позовом Новоселицької міської ради Чернівецького району Чернівецької області,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Динівці"
до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та Фермерського господарства "Лідер-Бук"
про визнання незаконними дій та зобов`язання вчинити дії
Судова колегія: О.В. Гончарук (головуючий), В.Д. Байталюк, О.С. Тинок
Секретар судового засідання - М.В. Балух-
ОСОБА_9 учасників справи:
від позивача - ОСОБА_10 , ОСОБА_11 ;
від відповідача - не з`явився;
від третіх осіб - ОСОБА_12 , ОСОБА_4
від інших третіх осіб - не з`явились.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ: Диновецька сільська рада Новоселицького району Чернівецької області звернулась до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області в якому просить визнати незаконними дії Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про відмову у передачі зазначених у позовній заяві земельних ділянок комунальної власності територіальної громади села Динівці Новоселицького району Чернівецької області та просить зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області видати наказ про передачу вищевказаних земельних ділянок у комунальну власність територіальної громади села Динівці Новоселицького району Чернівецької області.
В обґрунтування свого позову позивач посилається на обставини, пов`язані з прийняттям виконавчим комітетом Диновецької сільської ради народних депутатів рішення від 13 грудня 1995 року "Про затвердження матеріалів передачі земель у колективну власність агрофірмі "Динівці" Новоселицького району Чернівецької області", а також видачу зазначеній юридичній особі, правонаступником якої стало Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Динівці", державного акту на право колективної власності на землю.
Позивач зазначає, що чинним з 1 січня 2013 року Законом України "Про державний земельний кадастр" встановлено, що документи якими були посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, і котрі видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними. Згідно з Прикінцевих та перехідних положень цього закону, земельні ділянки право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважається сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.
Тобто, зазначає позивач, відомості про формування земельних ділянок, присвоєння кадастрових номерах до Державного земельного кадастру внесено не було в силу чинних на той час вимог законодавства.
Існування права комунальної власності територіальної громади села Динівці на спірні земельні ділянки позивач пов`язує з правом колективної власності Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Динівці" (правонаступника агрофірми "Динівці", якій було видано державний акт на право колективної власності на землю), а саме зазначає що право комунальної власності територіальної громади села Динівці на землі колективної власності агрофірми "Динівці", що не були розпайовані між їх членами, виникло з 1 січня 2019 року, згідно з вимогами нового пункту 21 Перехідних положень Земельного кодексу України.
Так, зазначеною нормою передбачено, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені, вважаються власністю територіальних громад на території яких вони розташовані.
Отже, резюмує позивач у своєму позові, підставою набуття права комунальної власності територіальної громади села Динівці на земельні ділянки колективної власності СТОВ "Динівці" як правонаступника агрофірми "Динівці" є державний акт на право колективної власності на землю від 18 грудня 1995 року та вимоги вищезазначеного законодавства України.
Позивач зазначає, що у зв`язку з набранням чинності 01.01.2019 вищезазначеного Закону, Диновецька сільська рада неодноразово зверталась до Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області про передачу земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які розташовані в адміністративних межах Диновецької сільської ради за межами населеного пункту в комунальну власність територіальної громади села Динівці, зокрема 36 земельних ділянок, зазначених у цьому позові, але відповідач, на думку позивача, безпідставно відмовився передавати ці земельні ділянки у комунальну власність територіальні громади села Динівці.
Такі дії відповідача, на думку позивача, є незаконними та такими, що порушують чинне законодавство України та норми міжнародного законодавства, перешкоджають територіальні громади села Динівці вільно користуватися володіти та розпоряджатися своїм майном.
Ухвалою від 05.06.2020 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 08.07.2020.
08 липня 2020 року від відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 2033), в якому відповідач позов не визнає та просить відмовити в його задоволенні, зокрема з тих підстав, що спірні земельні ділянки набуті державою у відповідності до вимог чинного законодавства України, а у позивача відсутні правові підстави для користування спірною земельною ділянкою. Також, відповідач зазначає про відсутність підстав для задоволення другої позовної вимоги, що може призвести до втручання у повноваження органів державної влади.
У підготовчому засіданні 08.07.2020, 18.08.2020 оголошувалась перерва.
Ухвалою від 20.08.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Динівці", а також третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 ; ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та фермерське господарство "Лідер-Бук".
Ухвалою від 20.08.2020 відкладено підготовче засідання на "22" вересня 2020 року.
Ухвалою від 22 вересня 2020 року продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів - до 09.11.2020 та відкладено підготовче засідання на "07" жовтня 2020 року.
Ухвалою 07.10.2020 призначено колегіальний розгляд справи № 926/1194/20 у складі трьох суддів; доручено відділу документального забезпечення та аналітичної роботи Господарського суду Чернівецької області визначити склад колегії суддів у встановленому законодавством порядку.
За наслідками автоматизованого визначення складу суду, проведеного 07.10.2020 визначено колегію у складі суддів: Гончарука О.В. (головуючий), Байталюка В.Д. та Проскурняка О.Г.
Ухвалою від 07.10.2020 розгляд справи у підготовчому засіданні призначено на "03" листопада 2020 року.
Ухвалою від 03.11.2020 відкладено підготовче засідання на 24.11.2020.
Ухвалою суду від 24.11.2020 продовжено строк підготовчого засідання на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 14.12.2020.
Ухвалою суду від 14.12.2020 відкладено підготовче засідання на "20" січня 2021 року.
Ухвалою від 20.01.2021 замінено позивача - Диновецьку сільську раду її правонаступником - Новоселицькою міською радою Чернівецького району Чернівецької області; відкладено підготовче засідання на "10" лютого 2021 року; зобов`язано Головне управлінню Держгеокадастру у Чернівецькій області надати суду докази, необхідні для вирішення спору - технічну документацію із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Диновецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області, загальною площею 556,835 га; уповноважено представника Новоселицької міської ради Чернівецького району Чернівецької області одержати у Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області докази, необхідні для вирішення спору, зазначені у пункті 3 цієї ухвали.
Ухвалою суду від 10.02.2021 відкладено підготовче засідання на "16" березня 2021 року.
Ухвалою від 16.03.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 06.04.2021.
06 квітня 2021 року підготовче засідання не відбулося в зв`язку з тимчасовою непрацездатністю судді - члена колегії Байталюка В.Д.
Ухвалою суду від 12.04.2021 призначено судове засідання з розгляду справи по суті на "12" травня 2021 року.
Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.05.2021, у зв`язку з перебуванням судді Проскурняка О.Г. у відрядженні , замінено суддю - члена колегії Проскурняка О.Г. на суддю Тинка О.С.
Виходячи з вимог вищезазначеного процесуального законодавства, у тому числі, беручи до уваги зміну колегії суддів, яка мала місце 12.05.2021, початком розгляду справи по суті є 12.05.2021 та з цього часу починається тридцятиденний строк розгляду справи по суті.
Зазначеної правової позиції дотримується Верховний Суд у своїй постанові від 29.11.2018 у справі №910/22824/17.
На день розгляду справи по суті, 12.05.2021, треті особи або їх представники в судове засідання не з`явилися. При цьому, треті особи про причини своєї неявки у судове засідання, суд не повідомили.
Враховуючи, що третіх осіб належим чином повідомлено про місце дату та час судового засідання, у зв`язку з чим неявка третіх осіб не перешкоджала розгляду справи без їх участі, судом розпочато розгляд справи по суті.
Присутній у судовому засіданні представник позивача просив задовольнити позов з підстав, викладених в позовній заяві.
Присутній у судовому засіданні представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову, з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву (вх. № 2033).
У судовому засіданні 12.05.2021 оголошено перерву до "27" травня 2021 року.
На день продовження розгляду справи по суті, 27.05.2021 присутній у судовому засіданні представник третьої особи - Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Динівці" підтримав заявлений до відповідача позов, а також зазначив про відсутність з боку цього товариства будь-яких заявлених прав на спірні земельні ділянки.
Третя особа - ОСОБА_4 також проти позову не заперечує.
Представник відповідача та інші треті особи у судове засідання не з`явилися, що не перешкоджає продовженню розгляду справи по суті.
Заслухавши пояснення учасників справи у судових засіданнях, розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини справи, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, що регулює спірні правовідносини між сторонами, суд встановив наступне.
18 грудня 1995 року Диновецькою сільською радою народних депутатів Новоселицького району Чернівецької області, у відповідності до рішення виконавчого комітету Чернівецької сільської ради народних депутатів від 13 грудня 1995 року № 61, видано агрофірмі "Динівці" Державний акт на право колективної власності серії ЧВ №000089 на землі площею 2016,2 га для сільськогосподарського використання згідно з доданим до акту планом.
В подальшому, внаслідок реорганізації агрофірми "Динівці", створено сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Динівці", державна реєстрація якого відбулась 16.03.2000.
Судом встановлено, що з вищезазначених 2016,2 га земель здійснено розпаювання між власниками земельних часткок (паїв) на території Диновецької сілської ради тільки 1227 га.
Водночас, за державою в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області за реєстровано право власності на частину нерозпайованих земель та присвоєно їх кадастрові номера, а саме такі земельні ділянки:
1. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0866, площа: 3,988 га.
2. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0867, площа: 4,4033 га.
3. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0868, площа: 32,083 га.
4. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0197, площа: 2,771 га.
5. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0204, площа: 44,1171 га.
6. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0205, площа: 16,385 га.
7. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0199, площа: 24,9787 га.
8. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0125, площа: 44,9653 га.
9. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0095, площа: 166,1319 га.
10. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:002:0405, площа: 29,4602 га.
11. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:001:0277, площа: 18,7334 га.
12. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0143, площа: 0,9389 га.
13. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0142, площа: 2 га.
14. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0141, площа: 2 га.
15.Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0140, площа: 2 га.
16. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0139, площа: 2 га.
17. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0138, площа: 2 га.
18. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0137, площа: 2 га.
19. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0136, площа: 2 га.
20. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0135, площа: 2 га.
21. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0145, площа: 2 га.
22. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0116, площа: 2 га.
23. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0216, площа: 1,1673 га.
24. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0921, площа: 1,8864 га.
25. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0903, площа: 1,8864 га.
26. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0901, площа: 1,8865 га.
27. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0899, площа: 1,8865 га.
28. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0894. площа: 1,86 га.
29. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0890, площа: 1,7578 га.
30. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0889, площа: 1.7577 га.
31. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0888, площа: 1,7577 га.
32. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0891, площа: 1,7578 га.
33. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0920, площа: 1,8864 га.
34. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0146, площа: 1,6717 га.
35. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0825, площа: 1 га.
36. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0097, площа: 0,555 га.
Слід зазначити, що за договорами оренди у ОСОБА_4 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 та фермерського господарства "Лідер-Бук" перебувають у користуванні земельні ділянки з кадастровим номером 7323081600:02:007:0868 площею 32,083 га, 7323081600:02:007:0825 площею 1 га, 7323081600:02:003:0097 площею 0,555 га та 7323081600:02:006:0197 площею 2,771 га.
Крім цього, наказом Головного Управління Держгеодастру у Чернівецькій області за № 24-914/14-20-СГ надано громадянину ОСОБА_8 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Диновецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області розміром 2 га (кадастровий номер - 7323081600:02:003:0136).
Наказом Головного Управління Держгеодастру у Чернівецькій області за № 24-920/14-20-СГ надано громадянину ОСОБА_3 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Диновецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області розміром 2 га (кадастровий номер - 7323081600:02:003:0140).
Наказом Головного Управління Держгеодастру у Чернівецькій області за № 24-920/14-20-СГ надано громадянину ОСОБА_7 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Диновецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області розміром 2 га (кадастровий номер - 7323081600:02:003:0142).
Наказом Головного Управління Держгеодастру у Чернівецькій області за № 24-918/14-20-СГ надано громадянину ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Диновецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області розміром 2 га (кадастровий номер - 7323081600:02:003:0135).
Наказом Головного Управління Держгеодастру у Чернівецькій області за № 24-919/14-20-СГ надано громадянину ОСОБА_5 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Диновецької сільської ради Новоселицького району Чернівецької області розміром 2 га (кадастровий номер - 7323081600:02:003:0137).
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно зі статтею 14 Конституції України та статтею 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 3 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частинами 1-3 статті 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Статтею 84 Земельного кодексу України передбачено, що земельна ділянка може знаходитись у спільній власності з визначенням частки кожного з учасників спільної власності (спільна часткова власність) або без визначення часток учасників спільної власності (спільна сумісна власність); суб`єктами права спільної власності на земельну ділянку можуть бути громадяни та юридичні особи, а також держава, територіальні громади; суб`єктами права спільної власності на земельні ділянки територіальних громад можуть бути районні та обласні ради.
Згідно з частинами 1, 2 статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
Пунктом 21 Перехідних положень Земельного кодексу України установлено, що з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні" землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Статтею 16 Цивільного кодексу України встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути:
1) визнання права;
2) визнання правочину недійсним;
3) припинення дії, яка порушує право;
4) відновлення становища, яке існувало до порушення;
5) примусове виконання обов`язку в натурі;
6) зміна правовідношення;
7) припинення правовідношення;
8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;
9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди;
10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Перелік конкретних способів захисту порушеного права або охоронюваного законом інтересу наведений також у статті 20 Господарського кодексу України.
Отже, особа може захистити своє право лише у спосіб передбачений ст.16 ЦК України, ст.20 ГК України або у інший спосіб, передбачений договором або законом.
У цій справі спірні правовідносини між сторонами виникли з приводу тридцяти шести земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що розташовані в адміністративних межах Диновецької сільської ради (за межами населеного пункту), зареєстрованими за державою в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області та які вважає позивач, починаючи з 01.01.2019 є власністю територіальної громади с. Динівці Новоселицького району Чернівецької області в силу вимог Закону.
Водночас слід зазначити, що позивачем у якості способу захисту його можливого порушеного права обрано передбачені пунктами 5 та 10 частини другої статті 16 Цивільного кодексу України - примусове виконання обов`язку в натурі та визнання незаконними дій (бездіяльності) органу державної влади, у даному випадку - дій відповідача щодо відмови у передачі спірних земельних ділянок у комунальну власність після 01.01.2019.
Оскільки позовні вимоги позивачем заявлено з метою захисту його цивільного (речового права), а саме права володіти та розпоряджатися землями комунальної власності, то цей спір стосується приватноправових відносин і не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, а має вирішуватися судом за правилами ГПК України.
Як зазначено вище, в матеріалах справи міститься Державний акт на право колективної власності серії ЧВ №000089 від 18 грудня 1995 року, виданий агрофірмі "Динівці", яка припинилася як юридична особа.
У статуті Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Динівці" зазначено, що це товариство є правонаступником агрофірми "Динівці", однак матеріалами справи не підтверджено передачу спірних земельних ділянок СТОВ "Диніці", так само, як і не підтверджено за ним факту здійснення реєстрації прав на будь-які з цих земельних ділянок.
Таким чином, починаючи з 1 січня 2019 року у територіальної громади с. Динівці (на той час - Новоселицького району Чернівецької області), в силу вимог пункту 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, виникло право комунальної власності на нерозпайовані земельні ділянки, які перебували у колективній власності агрофірми "Динівці", а у Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області виник обов`язок передати ці землі Диновецькій сільській раді.
Проте, як встановлено судом, відповідач спірні земельні ділянки позивачу не передав, у листах, адресованих позивачу не визнавав за позивачем наявність такого права та, крім цього, здійснював щодо цих земельних ділянок розпорядчі дії: передавав в оренду, надавав дозволи на розробку проектів землеустрою іншим особам, залученим у цій справі у якості третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору.
За таких обставин, позивачем заявлено обґрунтований та правомірний позов, який підлягає задоволенню.
Зі змісту статті 15 ЦК України, статті 5 ГПК України держава забезпечує захист порушених або оспорюваних прав і такі права захищаються у спосіб, який передбачений законом або договором, та є ефективним для захисту конкретного порушеного або оспорюваного права позивача. Якщо закон або договір не визначають такого ефективного способу захисту, суд відповідно до викладеної в позові вимоги позивача може визначити у рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.
Отже, розглядаючи справу суд має з`ясувати: 1) чи передбачений обраний позивачем спосіб захисту законом або договором; 2) чи передбачений законом або договором ефективний спосіб захисту порушеного права позивача; 3) чи є спосіб захисту, обраний позивачем, ефективним для захисту його порушеного права у спірних правовідносинах.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права або інтересу залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам (подібний висновок сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 01.10.2019 у справі № 910/3907/18, від 06.04.2021 у справі № 910/10011/19).
Якщо суд дійде висновку, що обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором та/або є неефективним для захисту порушеного права позивача, у цих правовідносинах позовні вимоги останнього не підлягають задоволенню. Однак, якщо обраний позивачем спосіб захисту не передбачений законом або договором, проте є ефективним та не суперечить закону, а закон або договір у свою чергу не визначають іншого ефективного способу захисту, то порушене право позивача підлягає захисту обраним ним способом (подібний висновок викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.01.2021 у справі № 916/1415/19, від 06.04.2021 у справі № 910/10011/19).
Суд ураховує позицію Великої Палати Верховного Суду про те, що судовий захист повинен бути повним та відповідати принципу процесуальної економії, тобто забезпечити відсутність необхідності звернення до суду для вжиття додаткових засобів захисту. Такі висновки сформульовані в пункті 63 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22 вересня 2020 року у справі № 910/3009/18 (провадження № 12-204гс19).
За таких обставин, задоволення позовних вимог у справі слугуватиме ефективному захисту порушеного права позивача, оскільки передача за цим рішенням суду Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області спірних земельних ділянок у комунальну власність територіальної громади села Динівці, позбавить територіальну громаду необхідності звернення до суду з іншими позовами, у тому числі про скасування державної реєстрації прав на земельні ділянки (існування якої, на думку відповідача, унеможливлює задоволення позову).
Суд відзначає, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У справі "Трофимчук проти України" Європейський суд з прав людини також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід.
Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до вимог статей 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Враховуючи встановлені обставини справи та вимоги вищезазначеного законодавства, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову та можливість його задоволення у повному обсязі.
Доводи відповідача такий висновок суду жодним чином не спростовують.
Витрати щодо сплати судового збору відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 4, 5, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов Новоселицької міської ради Чернівецького району Чернівецької області до Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про визнання незаконними дій та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
2. Визнати незаконними дії Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області про відмову у передачі земельних ділянок комунальної власності територіальної громади села Динівці Новоселицького району Чернівецької області а саме:
1. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0866, площа: 3,988 га.
2. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0867, площа: 4,4033 га.
3. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0868, площа: 32,083 га.
4. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0197, площа: 2,771 га.
5. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0204, площа: 44,1171 га.
6. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0205, площа: 16,385 га.
7. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0199, площа: 24,9787 га.
8. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0125, площа: 44,9653 га.
9. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0095, площа: 166,1319 га.
10. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:002:0405, площа: 29,4602 га.
11. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:001:0277, площа: 18,7334 га.
12. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0143, площа: 0,9389 га.
13. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0142, площа: 2 га.
14. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0141, площа: 2 га.
15.Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0140, площа: 2 га.
16. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0139, площа: 2 га.
17. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0138, площа: 2 га.
18. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0137, площа: 2 га.
19. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0136, площа: 2 га.
20. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0135, площа: 2 га.
21. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0145, площа: 2 га.
22. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0116, площа: 2 га.
23. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0216, площа: 1,1673 га.
24. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0921, площа: 1,8864 га.
25. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0903, площа: 1,8864 га.
26. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0901, площа: 1,8865 га.
27. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0899, площа: 1,8865 га.
28. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0894. площа: 1,86 га.
29. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0890, площа: 1,7578 га.
30. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0889, площа: 1.7577 га.
31. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0888, площа: 1,7577 га.
32. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0891, площа: 1,7578 га.
33. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0920, площа: 1,8864 га.
34. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0146, площа: 1,6717 га.
35. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0825, площа: 1 га.
36. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0097, площа: 0,555 га.
3. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області з моменту набрання рішенням законної сили видати наказ про передачу земельних ділянок у комунальну власність територіальної громади села Динівці від імені якої діє Новоселицька міська рада Чернівецького району Чернівецької області, а саме:
1. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0866, площа: 3,988 га.
2. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0867, площа: 4,4033 га.
3. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0868, площа: 32,083 га.
4. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0197, площа: 2,771 га.
5. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0204, площа: 44,1171 га.
6. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0205, площа: 16,385 га.
7. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0199, площа: 24,9787 га.
8. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0125, площа: 44,9653 га.
9. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0095, площа: 166,1319 га.
10. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:002:0405, площа: 29,4602 га.
11. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:001:0277, площа: 18,7334 га.
12. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0143, площа: 0,9389 га.
13. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0142, площа: 2 га.
14. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0141, площа: 2 га.
15.Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0140, площа: 2 га.
16. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0139, площа: 2 га.
17. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0138, площа: 2 га.
18. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0137, площа: 2 га.
19. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0136, площа: 2 га.
20. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0135, площа: 2 га.
21. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0145, площа: 2 га.
22. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0116, площа: 2 га.
23. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:006:0216, площа: 1,1673 га.
24. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0921, площа: 1,8864 га.
25. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0903, площа: 1,8864 га.
26. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0901, площа: 1,8865 га.
27. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0899, площа: 1,8865 га.
28. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0894. площа: 1,86 га.
29. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0890, площа: 1,7578 га.
30. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0889, площа: 1.7577 га.
31. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0888, площа: 1,7577 га.
32. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0891, площа: 1,7578 га.
33. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0920, площа: 1,8864 га.
34. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0146, площа: 1,6717 га.
35. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:007:0825, площа: 1 га.
36. Земельна ділянка з кадастровим номером 7323081600:02:003:0097, площа: 0,555 га.
4. Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області (м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 194-А, код ЄДРПОУ 39909396) на користь Новоселицької міської ради Чернівецького району Чернівецької області (м. Новоселиця, вул. Чкалова, 3, код ЄДПРОУ 04062050) 6306 грн судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/.
Повне рішення складено 28.05.2021.
Головуючий суддя О.В. Гончарук
Суддя В.Д. Байталюк
Суддя О.С. Тинок
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2021 |
Оприлюднено | 01.06.2021 |
Номер документу | 97315151 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Гончарук Олег Валентинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні