ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 червня 2021 року Справа № 918/346/19
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Савченко Г.І., суддя Демидюк О.О. , суддя Павлюк І.Ю.
секретар судового засідання Соколовська О.В.
за участю представників:
позивача - адвокат Шендера О.М.
відповідача - не з`явився
за участю посадової особи для надання поясненнь по суті спору - начальник юридичного відділу апарату ради і виконкому Рівненської міської ради Корнійчук Світлана Павлівна
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Рівненської міської ради на ухвалу господарського суду Рівненської області від 08.04.2021р. (повний текст складено 09.04.2021р., суддя Романюк Ю.Г.)
за заявою Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сонячне-2016" від 30.03.2021р. про зміну способу та порядку виконання рішення суду
у справі №918/346/19
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сонячне-2016"
до Рівненської міської ради,
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача, Публічного акціонерного товариства "Укрпошта"
про стягнення коштів в розмірі 32 462 грн 70 коп.
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарського суду Рівненської області від 08.04.2021р. у справі №918/346/19 заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сонячне-2016" від 30.03.2021р. про зміну способу та порядку виконання рішення суду у справі №918/346/19 - задоволено. Змінено спосіб та порядок виконання рішення Господарського суду Рівненської області від 26.09.2019р. у справі №918/346/19. Стягнуто з розпорядника бюджетних коштів Рівненської міської ради - виконавчого комітету Рівненської міської ради на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сонячне-2016" заборгованість у розмірі 32 462 грн 70 коп. заборгованості, 1 921 грн 00 коп. витрат по сплаті судового збору та 6 000 грн 00 коп. відшкодування витрат на професійну правничу допомогу.
Вказана ухвала обґрунтована тим, що відповідач не має відкритих рахунків в органах Казначейства Рівненської області, а тому зазначена обставина унеможливлює виконання судового рішення про стягнення коштів з Рівненської міської ради. Отже, є необхідність щодо зміни способу та порядку виконання судового рішення.
Не погоджуючись із постановленою ухвалою, Рівненська міська рада звернулася до суду із апеляційною скаргою, в якій просить ухвалу господарського суду Рівненської області від 08.04.2021р. у справі №918/346/19 скасувати повністю, а у задоволенні заяви Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сонячне-2016" про зміну способу і порядку виконання рішення господарського суду Рівненської області від 26.09.2019р. у справі №918/346/19 відмовити.
Обґрунтовуючи доводи апеляційної скраги, скаржник зазначає, що оскаржувана ухвала є незаконною. Зокрема, скаржник зазначає, що запропонований Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Сонячне-2016" спосіб зміни виконання рішення суду фактично змінює боржника у справі, безпідставно передавши майнову відповідальність на іншу юридичну особу, що у свою чергу змінює рішення суду по суті. Скаржник звертає увагу, що судом першої інстанції не враховано норми Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відповідно до яких міська рада та її виконавчий комітет є різними юридичними особами та наділяються вказаним законом та іншими законами України власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. А тому, на думку скаржника, обраний спосіб зміни виконання рішення суду змінює рішення суду по суті, тобто суд першої інстанції дійшов до помилкового висновку про задоволення заяви Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сонячне-2016" про зміну способу і порядку виконання рішення.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 17.05.2021р. поновлено строк на апеляційне оскарження. Відкрите апеляційне провадження за апеляційною скаргою Рівненської міської ради на ухвалу господарського суду Рівненської області від 08.04.2021р. у справі №918/346/19. Розгляд апеляційної скарги призначено на 01.06.2021р.
01.06.2021р. на адресу суду від Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сонячне-2016" надійшло пояснення у справі №918/346/19, в яких позивач зазначив, що оскаржувана ухвала є законною, а апеляційна скарга - безпідставною та такою, що не підлягає до задоволення.
Представник позивача в судовому засіданні заперечила доводи апеляційної скарги з підстав, викладених у поясненнях.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився.
В судовому засіданні заслухано посадову особу для надання поясненнь по суті спору - начальника юридичного відділу апарату ради і виконкому Рівненської міської ради. Зазначила, що міська рада та її виконавчий комітет є різними юридичними особами та наділяються вказаним законом та іншими законами України власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність.
Колегія суддів, розглянувши матеріали справи, заслухавши в судовому засіданні представника позивача і начальника юридичного відділу апарату ради і виконкому Рівненської міської ради, обговоривши доводи апеляційної скарги, письмових пояснень на неї, перевіривши надану судом юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, зазначає наступне.
Відповідно до ст. 331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання.
Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення або розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.
Про відстрочення або розстрочення виконання судового рішення, встановлення чи зміну способу та порядку його виконання або відмову у вчиненні відповідних процесуальних дій постановляється ухвала, яка може бути оскаржена. У необхідних випадках ухвала надсилається установі банку за місцезнаходженням боржника або державному виконавцю, приватному виконавцю.
З матеріалів справи вбачається, що позивач просить суд змінити спосіб та порядок виконання рішення Господарського суду Рівненської області від 26.09.2019р. у справі №918/346/19 та стягнути з розпорядника бюджетних коштів Рівненської міської ради - виконавчого комітету Рівненської міської ради на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сонячне-2016" заборгованість у розмірі 32 462 грн 70 коп. заборгованості, 1 921 грн 00 коп. витрат по сплаті судового збору та 6 000 грн 00 коп. відшкодування витрат на професійну правничу допомогу.
Колегія суддів зазначає, що рішенням Господарського суду Рівненської області від 26.09.2019 р. у справі №918/346/19 позов задоволено повністю; стягнуто з відповідача на користь позивача 32 462, 70 грн. заборгованості, судові витрати по сплаті судового збору та витрати на професійну правничу допомогу /а.с. 144-153, т.1/. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 24.12.2019р. рішення Господарського суду Рівненської області від 26.09.2019р. у справі №918/346/19 залишено без змін /а.с. 211-223, т.1/.
На виконання рішення Господарського суду Рівненської області від 26.09.2019р. судом винесено наказ про примусове виконання рішення від 10.01.2020р., який був направлений для виконання у Головне управління Державної казначейської служби України у Рівненській області /а.с. 228, т.1/.
Листом №13-08-06/1279 від 12.03.2020р. Головне управління Державної казначейської служби України у Рівненській області повернуло наказ суду від 10.01.2020р. без виконання у зв`язку з тим, що відповідач не має відкритих рахунків в органах Казначейства Рівненської області /а.с. 16, т. 2/.
Згідно статті 1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виконавчі органи рад - органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.
Статтею 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи, Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам.
Відповідно до частин 3, 5, 6, 9 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Місцеві бюджети є самостійними, вони не включаються до Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та інших місцевих бюджетів. Сільські, селищні, міські, районні у містах, районні, обласні ради мають печатки із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням, рахунки в установах банків України.
Згідно вимог ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, що стосуються місцевого бюджету, зокрема: затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету; встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України; прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету; та ін.
Статтею 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, встановлення за узгодженим рішенням відповідних рад порядку використання коштів та іншого майна, що перебувають у спільній власності територіальних громад.
Відповідно до ст. 29 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.
Згідно вимог ч. 8 ст. 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади,
Отже, виконавчий комітет ради самостійно не розпоряджається ні коштами, ні майном, що належить до комунальної власності територіальної громади.
Статтею 64 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські, районні в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.
Згідно з вимогами ст. 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", шкода, заподіяна юридичним і фізичним особам в результаті неправомірних рішень, дій або бездіяльності органів місцевого самоврядування, відшкодовується за рахунок коштів місцевого бюджету.
Таким чином, Рівненська міська рада розпоряджається коштами місцевого бюджету використовуючи рахунки виконавчого комітету.
Статтею 1 Бюджетного кодексу України визначено, що місцевий бюджет - це нормативно-правовий акт відповідної місцевої ради, виданий в установленому порядку, що затверджує місцевий бюджет та визначає повноваження відповідно виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду.
Частиною 1 статті 2 Бюджетного кодексу України визначено, що бюджетні установи - це органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного чи місцевого бюджету,
Частиною 1 статті 22 Бюджетного кодексу України закріплено, що для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, бюджетні асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 22 Бюджетного кодексу України за бюджетними призначеннями, визначеними іншими рішеннями про місцеві бюджети, головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно місцеві державні адміністрації, виконавчі органи та апарати місцевих рад (секретаріат Київської міської ради), структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів місцевих рад в особі їх керівників. Якщо згідно із законом місцевою радою не створено виконавчий орган, функції головного розпорядника коштів відповідного місцевого бюджету виконує голова такої місцевої ради.
Відповідно до підпункту 1 пункту 9 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України рішення суду про стягнення (арешт) коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) виконується виключно Казначейством України. Зазначені рішення передаються до Казначейства України виключно для виконання.
Колегія суддів зазначає, що примусове виконання рішення суду про стягнення коштів з органів місцевого самоврядування покладається на відповідний орган Державної казначейської служби.
Враховуючи вищенаведені норми законодавства, Рівненська міська громада в особі Рівненської міської ради є власником майна, у тому числі й доходів місцевих бюджетів, інших коштів тощо. На виконавчий комітет ради чинним бюджетним законодавством покладено функції головного розпорядника коштів місцевого бюджету, у тому числі й за зобов`язаннями ради. Фінансові ресурси закріплено за виконавчими органами Рівненської міської ради, які і є розпорядниками коштів бюджету міської ради, та саме до їх повноважень віднесено виконання місцевого бюджету.
Як зазначалося вище, Головне управління Державної казначейської служби України у Рівненській області повернуло наказ суду від 10.01.2020р. без виконання у зв`язку з тим, що відповідач не має відкритих рахунків в органах Казначейства Рівненської області.
Таким чином, та обставина, що Рівненською міською радою не відкрито власного рахунку, рада при здійсненні діяльності користується рахунком виконавчого комітету, унеможливлює виконання судового рішення про стягнення коштів з Рівненської міської ради, а тому необхідно змінити спосіб та порядок виконання судового рішення.
На підставі викладеного колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, що заява Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Сонячне-2016" від 30.03.202р. про зміну способу та порядку виконання рішення суду у справі №918/346/19 підлягає до задоволення в повному обсязі.
Таким чином, доводи апелянта, викладені у апеляційній скарзі, є безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Місцевим господарським судом повністю з`ясовані обставини, що мають значення для справи. Висновки, викладені в ухвалу місцевого господарського суду, відповідають обставинам справи. Судом не порушені та правильно застосовані норми матеріального та процесуального права.
За таких обставин підстав для зміни, скасування ухвали місцевого господарського суду не вбачається.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Рівненської міської ради на ухвалу господарського суду Рівненської області від 08.04.2021р. у справі №918/346/19 залишити без задоволення.
2. Ухвалу господарського суду Рівненської області від 08.04.2021р. у справі №918/346/19 залишити без змін.
3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
4. Справу №918/346/19 повернути до господарського суду Рівненської області.
Повний текст постанови складений "02" червня 2021 р.
Головуючий суддя Савченко Г.І.
Суддя Демидюк О.О.
Суддя Павлюк І.Ю.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2021 |
Оприлюднено | 03.06.2021 |
Номер документу | 97348314 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Савченко Г.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні