П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 травня 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/3163/20 Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого: Градовського Ю.М.
суддів: Крусяна А.В.,
Яковлєва О.В.
при секретарі: Шатан В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Алмалах" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 9 лютого 2021р. по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Алмалах" до Головного управління ДПС в Одеській області, третя особа: Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Одеської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
У квітні 2020р. ТОВ "Алмалах" звернулося в суд із адміністративним позовом ГУ ДПС в Одеській області, третя особа: Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Одеської міської ради, в якому просило визнати протиправною бездіяльність ГУ ДПС в Одеській області та зобов`язати ГУ ДПС в Одеській області вчинити дії щодо надіслання до Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Одеської міської ради відомостей про відсутність заперечень щодо ліквідації ТОВ "Алмалах" за формою №30-ОПП.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що ТОВ "Алмалах" прийнято рішення про припинення підприємства шляхом ліквідації.
Однак, від ГУ ДПС в Одеській області надійшло повідомлення про наявність боргу зі сплати єдиного внеску та про неможливість проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою №27-ОПП. Після цього ТОВ "Алмалах" пройшло перевірку ГУ ПФУ в Одеській області та Фонді соціального страхування та провів остаточні розрахунку щодо платежів, стосовно яких контролюючими органами є органи ПФУ, на підтвердження чого було видано довідки про відсутність боргу. Проте, контролюючим органом не було знято заперечення на проведення ліквідації позивача.
В подальшому, ТОВ "Алмалах" звернулось із заявою до ГУ ДПС в Одеській області про надіслання повідомлення про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації ТОВ "Алмалах", у відповідь на яку отримано лист про те, що у позивача наявна заборгованість з ПДВ у розмірі 677,33грн., яку в подальшому було сплачено. Проте, ГУ ДПС в Одеській області не знято заперечення щодо припинення ТОВ "Алмалах".
Вказана бездіяльність Головного управління ДПС в Одеській області є протиправною, порушує права ТОВ "Алмалах" та перешкоджає проведенню ліквідації.
Позивач не погоджується із вказаним діями податкового органу, вважає їх протиправними та такими, що порушують його права та перешкоджають проведенню ліквідації.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 9 лютого 2021р. у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
В апеляційній скарзі апелянт просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити в повному обсязі, посилаючись на порушення норм права.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, пояснення на неї, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку про залишення скарги без задоволення, а рішення суду без змін, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що відсутні підстави для зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області вчинити дії щодо надіслання до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації Юридичного департаменту ОМР відомостей про відсутність заперечень щодо ліквідації ТОВ Алмалах за формою №30-ОПП, оскільки наявні інші підстави, крім відсутності заборгованості щодо сплати грошових зобов`язань, для направлення ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи (форма №27-ОПП).
Вирішуючи спір судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи під час апеляційного розгляду, що відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 13.12.2012р. проведено державну реєстрацію юридичної особи ТОВ Алмалах (код ЄДРПОУ 38478835), про що внесено відповідний запис за №15561020000045468.
5.03.2019р. учасниками ТОВ Алмалах прийнято рішення про припинення ТОВ Алмалах (код ЄДРПОУ 38478835) в результаті ліквідації (а.с.5-7).
На підставі чого, 7.03.2019р. до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис за №15561100009045468 про знаходження ТОВ Алмалах в стані припинення (внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації).
В подальшому, 19.02.2020р. посадовими особами ГУ ДПС в Одеській області направлено повідомлення до Юридичного департаменту Одеської міської ради про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи - ТОВ Алмалах (код ЄДРПОУ 38478835) (форма №27-ОПП) (а.с.127).
Позивач вважає, що наявні усі законні підстави для зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області вчинити дії щодо надіслання до Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Одеської міської ради відомостей про відсутність заперечень щодо ліквідації ТОВ Алмалах за формою №30-ОПП, оскільки товариством пройдено перевірку у ГУ ПФУ в Одеській області та у Фонді соціального страхування, а також проведено остаточні розрахунку щодо платежів, стосовно яких контролюючими органами є органи ПФУ, на підтвердження чого було видано довідки про відсутність боргу. Проте, контролюючим органом не було знято заперечення на проведення ліквідації позивача.
Перевіряючи правомірність оскаржуваних дій податкового органу у спірних правовідносинах, з урахуванням підстав, за якими позивач пов`язує їх протиправність та незаконність, судова колегія виходить з наступного.
Приписами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями ч.10,13 ст.17 ЗУ Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань встановлено, що для державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - відповідним державним органом, подаються такі документи: 1) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідного державного органу, про припинення юридичної особи; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, яким затверджено персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків (або відомості про серію та номер паспорта - для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), строк заявлення кредиторами своїх вимог, - у разі відсутності зазначених відомостей у рішенні учасників юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - у рішенні відповідного державного органу, про припинення юридичної особи.
Для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
У відповідності до п.11.1 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України за №1588 від 9.12.2011р. (надалі - Порядок №1588) платник податків зобов`язаний повідомляти контролюючі органи за місцем обліку такого платника про його ліквідацію або реорганізацію протягом трьох робочих днів з дня прийняття відповідного рішення (крім випадків, коли обов`язок здійснювати таке повідомлення покладено законом на орган державної реєстрації). Дані про прийняття рішення щодо припинення юридичних осіб, відомості щодо яких містяться в Єдиному державному реєстрі, контролюючі органи отримують від державних реєстраторів у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу.
За правилами п.11.2 Порядку №1588, юридичні особи, для яких законом установлені особливості їх державної реєстрації та відомості щодо яких не містяться в Єдиному державному реєстрі (у тому числі військові частини), зобов`язані подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такі документи: заяву про ліквідацію або реорганізацію платника податків за формою №8-ОПП (додаток 13), дата якої фіксується в журналі за формою № 6-ОПП; копію розпорядчого документа (рішення) власника або органу, уповноваженого на те установчими документами про припинення; копію розпорядчого документа про утворення комісії з припинення (ліквідаційної комісії).
Згідно п.11.5,11.6,11.7,11.8 Порядку №1588, у зв`язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків контролюючі органи розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей): заяви за формою №8-ОПП від платника податків, поданої згідно з пп.11.2-11.4 цього розділу; відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи; відомостей з Єдиного державного реєстру чи ЄДРПОУ, повідомлення органу державної реєстрації про припинення (закриття) відокремленого підрозділу; судових рішень або відомостей з Єдиного державного реєстру, іншої інформації щодо прийняття судом рішень про порушення провадження у справі про банкрутство чи визнання банкрутом платника податків, порушення справи або прийняття рішення судом про припинення юридичної особи, визнання недійсною державної реєстрації чи установчих документів платника податків, зміну мети установи, реорганізацію платника податків. При отриманні першого з документів про ліквідацію або реорганізацію платників податків робиться запис у журналі за формою №6-ОПП. Координацію заходів щодо зняття з обліку юридичної особи у зв`язку з припиненням, яка протягом року змінила місцезнаходження, що пов`язано зі зміною адміністративного району, у тому числі формування, видачу та направлення відомостей та довідок, передбачених цим розділом, проводить контролюючий орган, у якому платник податків перебуває на обліку за основним місцем обліку на момент отримання відомостей (документів), визначених цим пунктом.
При проведенні заходів податкового контролю, пов`язаних з ліквідацією або реорганізацією платника податків, контролюючі органи організовують та планують їх таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють контролюючі органи, були сформовані і отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов`язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог. Інформація про отримання контролюючим органом документів (відомостей), визначених цим розділом, а також інформація про строк заявлення вимог кредиторів вноситься контролюючим органом за основним місцем обліку платника податків до Єдиного банку даних юридичних осіб та в електронному вигляді доводиться до відома структурних підрозділів контролюючих органів за основним та неосновним місцем обліку юридичної особи та її відокремлених підрозділів.
За результатами проведення відповідних заходів у зв`язку з ліквідацією або реорганізацією платника податків, але не пізніше дня закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог відповідальні працівники таких підрозділів (органів) вносять до Єдиного банку даних юридичних осіб або підтверджують інформацію щодо наявності / відсутності заборгованості зі сплати податків і зборів.
Відповідно до п.11.10,11.11 Порядку №1588, до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, а також у день отримання запиту від суб`єкта державної реєстрації контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами Центрального контролюючого органу відомості: про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою №30-ОПП (додаток 14); про узгодження плану реорганізації юридичної особи за формою №31-ОПП (додаток 15) - у разі наявності податкового боргу при реорганізації юридичної особи. Якщо до завершення строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог, на запит суб`єкта державної реєстрації контролюючим органом надано відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів, а також у разі виникнення у платника податків заборгованості зі сплати податків і зборів або визначення грошових зобов`язань, за якими не настав строк сплати, до проведення державної реєстрації припинення юридичної особи контролюючий орган формує та передає до Єдиного державного реєстру відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів або відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи. Якщо контролюючим органом до Єдиного державного реєстру передано відомості про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів, то після погашення заборгованості зі сплати податків і зборів контролюючий орган передає до Єдиного державного реєстру відомості про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів.
Якщо припиняється юридична особа, яка перебуває на обліку в контролюючому органі за основним місцем обліку та одночасно в інших контролюючих органах перебуває на обліку за неосновним місцем обліку чи перебувають на обліку її відокремлені підрозділи, відомості про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів за формою №30-ОПП формуються контролюючим органом за основним місцем обліку платника із урахуванням наявності (відсутності) заборгованості такого платника податків та/або його відокремлених підрозділів щодо сплати платежів на територіях адміністративно-територіальних одиниць, де платник та/або його відокремлені підрозділи перебувають на обліку за основним та неосновним місцем. У разі наявності заборгованості зі сплати податків і зборів відомості за формою №30-ОПП разом із додатками надсилаються (видаються) комісії з припинення (ліквідаційній комісії, ліквідатору) або особі, відповідальній за погашення грошових зобов`язань або податкового боргу, що є такою згідно з п.97.4 ст.97 глави 9 розділу II ПК України, за їх зверненням. Додатки до відомостей за формою №30-ОПП видаються тими контролюючими органами, які їх сформували.
У відповідності до п.2 Наказу Міністерства юстиції України, Міністерства фінансів України 18.03.2016р. за №759/5/371 Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України до запровадження обміну документами в електронній формі між Реєстром та інформаційними системами Державної фіскальної служби України щодо подання запитів державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і передачі до Реєстру відомостей про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів, про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, про узгодження плану реорганізації юридичної особи такі відомості передаються Державною фіскальною службою України до Реєстру з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України, а саме: про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів - шляхом надсилання повідомлень про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою №27-ОП або повідомлень про наявність податкового боргу та неможливість проведення спрощеної процедури державної реєстрації припинення юридичної особи за формою №23-ОПП; про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів - шляхом надсилання повідомлень про відкликання заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою №28-ОПП.
Як вбачається із матеріалів справи, що 19.02.2020р. ГУ ДПС в Одеській області направлено повідомлення до Юридичного департаменту Одеської міської ради про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи - ТОВ Алмалах (код ЄДРПОУ 38478835) (форма №27-ОПП) (а.с.127).
Відповідно до вказаного повідомлення у ГУ ДПС в Одеській області наявні заперечення проти проведення державної реєстрації припинення, а саме:
1) неможливо провести документальну позапланову перевірку;
2) наявність податкового боргу, грошових зобов`язань, щодо яких проводиться адміністративне або судове оскарження, грошових зобов`язань та податку боргу та несплати податку з доходів фізичних осіб із сум доходів, нарахованих (виплачених) найманим працівника;
3) наявність об`єктів або об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням, зокрема земельних ділянок, які надані у власність або користування юридичних осіб;
4) відсутність повідомлень від фінансових установ про закриття всіх рахунків такого платника податків, у тому числі відкритих через відокремлені підрозділи.
В той же час, судова колегія критично ставиться до посилання представника позивача як на підставу для задоволення позовних вимог на те, що у ТОВ Алмалах відсутня заборгованість щодо сплати грошових зобов`язань, оскільки наявність податкового боргу не було єдиною підставою для направлення ГУ ДПС в Одеській області повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи (форма №27-ОПП).
При цьому, судова колегія звертає увагу на те, що будь-яких доказів на підтвердження того, що вказані у повідомленні від 19.02.2020р. заперечення відсутні станом на дату розгляду справи суду не надано.
Враховуючи вищевказане, судова колегія вважає, що відсутні підстави для зобов`язання ГУ ДПС в Одеській області вчинити дії щодо надіслання до Відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Управління державної реєстрації Юридичного департаменту Одеської міської ради відомостей про відсутність заперечень щодо ліквідації ТОВ Алмалах за формою № 30-ОПП.
За таких обставин, судова колегія погоджується із висновками суд першої інстанції про відмову у задоволенні адміністративного позову ТОВ Алмалах .
В доводах апеляційної скарги апелянт посилався на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.
За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалена з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для її скасування.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246,315,316 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Алмалах" - залишити без задоволення.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 9 лютого 2021р. - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її проголошення та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення.
Повний текст судового рішення виготовлено 2 червня 2021р.
Головуючий: Ю.М. Градовський
Судді: А.В. Крусян
О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.05.2021 |
Оприлюднено | 04.06.2021 |
Номер документу | 97355864 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Градовський Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні